ID.nl logo
Mobiel printen vanaf je smartphone doe je zo
© PXimport
Huis

Mobiel printen vanaf je smartphone doe je zo

Om iets af te drukken van hun tablet of smartphone synchroniseren veel gebruikers het document met hun computer om van daaruit hun printer aan te spreken. Gek eigenlijk, het is toch makkelijker dat je de documenten rechtstreeks vanaf je mobiel toestel richting printer stuurt. Er zijn verschillende mogelijkheden afhankelijk van het besturingssysteem van je mobiele device en de computer die je hebt. Voor iedere situatie is er een oplossing.

1 Printer-apps

Met een moderne wifi-printer is het mogelijk om zonder gedoe rechtstreeks vanaf een smartphone of tablet te printen. Je mobiel toestel is uiteraard in hetzelfde wifi-netwerk als de printer opgenomen. Je hebt de hulp van een app nodig. De fabrikanten van netwerkprinters leveren daarvoor hun eigen print-apps. Deze apps zijn beschikbaar voor iOS en Android: Epson iPrint, Canon Easy-PhotoPrint, HP ePrint, Brother iPrint&Scan, Lexmark Mobile Printing en Samsung Mobile Print. Er zijn printermerken waarvan de apps uitsluitend foto’s en pdf’s verwerken. Lees ook: In 3 stappen zuiniger printen in Windows 10.

Bewerken en beheren

Wanneer je zo’n printer-app downloadt en activeert binnen hetzelfde wifi-netwerk als de printer, zal hij meteen de printer herkennen. De meeste van die apps hebben mogelijkheden om basisbewerkingen uit te voeren op foto’s, zoals uitsnijden en roteren. Bovendien bepaal je in de app de printkwaliteit en het aantal kopieën. Het is wel even wennen aan de gebruiksomgeving. Met HP ePrint moet je bijvoorbeeld eerst aanduiden of je een foto, een webpagina, een e-mail of een clouddocument wil printen. Om iets af te drukken moet je dus steeds langs de gebruiksomgeving van de app.

2 AirPrint

Heb je een iPhone of iPad en werk je met een wifi-printer dan heb je de app van de printerfabrikant niet eens nodig. De meeste wifi-printers kunnen immers met de AirPrint-technologie van Apple overweg. Bovendien moet de app waaruit je wilt afdrukken de AirPrint-technologie ondersteunen. Uiteraard is dat het geval voor alle standaard iOS-apps zoals: Foto’s, Kaarten, Safari en Mail. Gelukkig ondersteunen ook veel apps van andere fabrikanten AirPrint. Om af te drukken tik je op de knop Delen en kies je Druk af. Je selecteert de juiste printer en geeft aan hoeveel exemplaren je op papier wilt.

©PXimport

3 AirPrint op oude printers

Je zet een goedwerkende maar iets oudere printer toch niet bij het schroot omdat hij geen AirPrint ondersteunt? Plaats de tool Printopia op je Mac, op je iPhone of iPad hoef je niets te installeren. Vanaf dan kun je iedere printer gebruiken als AirPrint-toestel. Printopia ontvangt het signaal van het mobiel toestel en stuurt de informatie naar de printer. Omdat de printer is aangesloten op de Mac wordt het bestand onmiddellijk afgedrukt. Je mag de software eerst gratis proberen, daarna kost hij 19,99 dollar.

©PXimport

4 Android plug-in

Printen via een Android-apparaat is eenvoudig. Afhankelijk van het model van je Android-apparaat, is de mogelijkheid om mobiel af te drukken zelfs standaard aanwezig. Indien dit niet zo is, hoef je alleen de printservice-plug-in in de Google Play Store te downloaden. Afhankelijk van het merk installeer je in de Play Store de juiste plug-in zoals Canon Print Service, Lexmark Print Service Plugin of de HP Print Service Plugin. Ga uiteraard voor de installatie na of de plug-in compatibel is met jouw printer. Vervolgens ga je in het Android-besturingssysteem naar Apps / Instellingen / Afdrukken en daar activeer je de net geïnstalleerde plug-in. Hierdoor verschijnt de nieuwe toegevoegde printer op het scherm.

©PXimport

5 Printinstellingen

Via de knop met de drie puntjes kom je bij de opdracht Instellingen waar je de voorkeursinstellingen configureert. Wanneer de plug-in van de printer is geïnstalleerd kun je rechtstreeks vanuit een app afdrukken door rechtsboven op de knop met de drie puntjes te tikken. Via de opdracht Afdrukken kom je dan bij de naam van de printer. Tik op het pijltje om bij de printinstellingen te komen. Bij de opties geef je aan hoeveel exemplaren je wilt hebben van welke pagina’s. Ook het papierformaat, de kwaliteit en de kleurinstelling pas je via deze weg aan.

6 Google Cloudprinter met cloudprinter

Google Cloudprinter werkt met iedere printer. Deze dienst gebruik je om documenten via een beveiligde internetverbinding naar de printer thuis te sturen. Om gebruik te maken van Google Cloudprinter moet je natuurlijk aangemeld zijn met je Google-ID. Het makkelijkst lukt het wanneer je over een zogenaamde cloudprinter beschikt die zelfstandig verbinding maakt met het internet. Staat jouw printer op de lijst, dan klik je bij het model op Instellen. Zo kom je op de pagina om de printer te koppelen aan Google Cloudprinter via een identificatiecode. Gebruik je een cloudprinter dan hoeft je computer niet aan te staan voor een afdruk op afstand.

©PXimport

7 Google Cloudprinter zonder cloudprinter

Heb je geen echte cloudprinter dan moet je een ommetje maken via een recente versie van Google Chrome. Open de browser en klik rechtsboven op de knop met de drie streepje om de Instellingen te openen. Helemaal onderaan klik je op de link Geavanceerde instellingen weergeven. Zo kom je bij de rubriek Google Cloudprinter, waar je de knop Beheren gebruikt. In de rubriek Klassieke printers klik je op Printers toevoegen en na enkele seconden vindt Google Chrome de printers in je systeem. Vink de printers aan die je wil gebruiken voor cloudprinting en klik nog een keer op de knop Printer(s) toevoegen. In deze methode moet de computer waaraan de printer is aangesloten, wel steeds aan staan.

©PXimport

8 Cloudprinter testen

Nadat je de printer(s) hebt toegevoegd wil je deze techniek uiteraard uittesten. Doe dat vanuit Google Chrome en surf naar om het even welke webpagina. Vervolgens gebruik je de toetsencombinatie Ctrl+P op pc of Cmd+P op de Mac om het dialoogvenster Afdrukken te zien. In het vak Bestemming kies je de printer. Bij de test zal daar automatisch de standaardprinter verschijnen, maar via de knop Wijzigen kom je bij de geïnstalleerde Google Cloudprinters. Selecteer zo’n cloudprinter. Klik op Afdrukken en het geselecteerde document schuift enkele seconden later uit je printer.

©PXimport

9 Cloudprinting centrales

Om vanaf een mobiel apparaat af te drukken heb je een app nodig die overweg kan met Google Cloudprinter. Hier staat het overzicht van apps die deze dienst ondersteunen. Sommige zoals PrintCentral Pro (iOS) of Cloud Print (Android) dienen als mobiele afdrukcentrale om bestanden, mail, kalenders, webpagina’s, afbeeldingen en de inhoud van het klembord af te drukken. Nadat je de app hebt geïnstalleerd, moet je uiteraard de Google-accountgegevens opgeven waarmee je bij de Google Cloudprinter service bent geregistreerd.

©PXimport

Cloudprinter delen

Op de beheerpagina van Cloud Print, vind je in de linkerkolom de knop Printers. Door een printer te selecteren en te klikken op Delen geef je andere gebruikers toegang tot deze printer. Op die manier maak je een gemeenschappelijke printer die het hele gezin met zijn smartphone, tablet of laptop kan aanspreken. Vul de naam in van de betreffende persoon of het e-mailadres en bepaal welke rechten hij krijgt. Ofwel mag hij gewoon Afdrukken, maar je kunt ook Beheren kiezen zodat hij afdruktaken kan toestaan en verwijderen.

©PXimport

10 Beheer

In Google Chrome verschijnt een logboek van de afdrukken die je hebt gemaakt met deze dienst. Hier komt een omgekeerd chronologisch overzicht van alle bestanden die zijn afgewerkt. Je leest wanneer en op welke printer de documenten zijn afgedrukt. Wanneer alles goed is gegaan, staat er naast de opdracht de status Afgedrukt met een groene knop. In de schermafdruk zie je dat één afdrukopdracht niet is afgewerkt omwille van een fout en dat de opdracht ondertussen verlopen is.

©PXimport

11 ePrinten

Enkele producenten met HP op kop, komen met een e-mailoplossing voor langeafstands-printen. Op de printer die het ePrint-label draagt, lees je het e-mailadres op het kleine printerdisplay af. Je legt dit mailadres van de printer vast bij je contacten zodat je per e-mail, via de HP-cloud, documenten van je mobiel toestel naar de printer stuurt, zonder dat je computer aan staat. Zorg dat de onderwerpregel in het e-mailbericht is ingevuld, anders zal de HP ePrint-server de afdruk wissen. Met ePrint kun je bestanden tot 10 MB verwerken waarbij er niet meer dan 10 bestanden in één mail mogen zitten.

©PXimport

12 Dropbox

Ten slotte is er nog een oude indianentruc om bestanden van je mobiel apparaat via Dropbox af te laten drukken op je printer thuis of op kantoor die is aangesloten op een Windows-computer. Zorg dat Dropbox uiteraard geïnstalleerd is op je computer en dat de app ook op je mobiele telefoon staat. Vervolgens download je op je computer het zip-bestand. Dubbelklik op het eprint.vbs-bestand. Dit VBA-script zal in Dropbox de map PrintQueue aanmaken. Alles wat je in deze map sleept, overal ter wereld, wordt automatisch thuis afgedrukt. Wel moet je hiervoor je computer ingeschakeld laten.

©PXimport

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!