ID.nl logo
NL-Alert gemist? Zo krijg je hem voortaan binnen op je telefoon
© PXimport
Huis

NL-Alert gemist? Zo krijg je hem voortaan binnen op je telefoon

Als je in de buurt bent van een dreigende noodsituatie stuurt de overheid via NL-Alert een bericht naar je smartphone met informatie en instructies. Maandag 5 juni 2023, werd de dienst weer getest. Maar hoe stel je NL Alert in op je iPhone, Samsung of andere Android-telefoon? Hier lees je hoe.

Op maandag 5 juni 2023 stuurde de overheid rond 12:00 uur via NL-Alert een controlebericht naar alle smartphones. Eens in de zoveel tijd wordt deze functie getest. De overheid gebruikt NL-Alert tijdens dreigende noodsituaties om een bericht te sturen naar de mensen die in de buurt van de situatie zijn en geeft daarin informatie en instructies. De dienst wordt bijvoorbeeld ingezet bij branden, noodweer of een dreigende overstroming. 

NL-Alert werkt ook als het netwerk overbelast is maar moet daarvoor wel zijn ingesteld. Ook kan het zijn dat je op sommige telefoons na de NL-Alert-melding de vraag krijgt of je deze meldingen voortaan wil ontvangen.

Op sommige telefoons gebeurt dit automatisch maar zeker niet op alle smartphones is dat het geval. Lees hieronder per smartphone hoe je de dienst beschikbaar moet maken.

iPhone

Op de iPhone is het erg makkelijk om je telefoon klaar te maken voor NL-Alert. Ga naar Instellingen en dan naar Berichtgeving. Scroll daar helemaal naar beneden en zorg dat het schuifje naast Noodmeldingen op groen staat. Als het goed is krijg je rond 12:00 uur het controlebericht van NL-Alert. De optie werkt overigens pas vanaf de iPhone 4s met iOS 7, op oudere versies is de dienst niet beschikbaar.

©PXimport

Android Op oudere Android-telefoons is het instellen iets meer werk omdat er meer stappen nodig zijn. Bij nieuwe Android-smartphones staat de functie standaard ingeschakeld.

Samsung

Heb je een Samsung van vóór 2012? Bij een Samsung moet je naar Berichten / Optieknop / Instellingen / Cell Broadcast gaan en daar Cell Broadcast inschakelen. Daarna Mijn Kanaal selecteren en een nieuw kanaal inschakelen. Het kanaal geef je bij Kanaalnaam de naam NL-Alert en bij Kanaalnummer voer je 919 in. Zorg dat je het vakje bij Kanaal inschakelen hebt aangevinkt en sla de wijzigingen dan op. Je Samsung moet de berichten van NL-Alert dan binnenkrijgen. De functie werkt ook bij smartphones van vóór januari 2012.

Overige smartphones

Op toestellen met een kale versie van Android, zoals bijvoorbeeld een Google Pixel-telefoon en ook Nexus- en OnePlus-telefoons, ga je naar Instellingen / Meer / Nooduitzendingen en daar vink je Extreme dreigingen weergeven aan. Op de overige smartphones is NL-Alert al beschikbaar en hoef je dus niets te doen. Is NL-Alert nog niet ingesteld, maar kun je de instellingen niet direct vinden? Ga dan naar Instellingen en typ de zoekopdracht 'noodwaarschuwing' in: de correcte locatie voor de NL-Alert-instellingen worden dan weergegeven.

Kom je er nog niet helemaal uit? Dan kun je op de site van NL-Alert per smartphone de instelhulp raadplegen om er zeker van te zijn dat het goed zit op je telefoon.

Instelhulp voor Apple: https://crisis.nl/nl-alert/je-mobiele-telefoon/apple/

Instelhulp voor Android: https://crisis.nl/nl-alert/je-mobiele-telefoon/google-android/

NL-Alert is gratis en ook anoniem, en de berichten worden alleen verstuurd als je in het gebied bent waar de noodsituatie zich voordoet. Je naam en telefoonnummer zijn er niet voor nodig en blijven dus onbekend.

▼ Volgende artikel
Zo reset je de Netflix-aanbevelingen
© Koray - stock.adobe.com
Huis

Zo reset je de Netflix-aanbevelingen

Netflix biedt een uitgebreid aanbod aan films en series dat het slim afstemt op jouw kijkgedrag en interesses. Meestal passen deze aanbevelingen goed bij je smaak, maar soms raakt de videostreamingdienst het spoor bijster. In dit artikel lees je hoe je de aanbevelingen eenvoudig kunt resetten.

Als je de Netflix-aanbevelingen wil resetten, dan kun je drie dingen doen:

  • Je kunt de kijkgeschiedenis verwijderen.
  • Je kunt de waarderingen die je gegeven hebt verwijderen of aanpassen.
  • Of, als er niets anders opzit: opnieuw beginnen.

Lees ook: Kieskeurig.nl's grote tv-test: dit zijn de 15 beste televisies van 2024

Als Netflix allerlei dingen aanbeveelt die helemaal niet (meer) aansluiten bij wat je wilt zien, dan heb je een probleem. Want de dienst zal je niet van de een op de andere dag allerlei andere dingen voorschotelen. Gelukkig kun je het algoritme achter het aanbevelingssysteem redelijk manipuleren om toch weer content aangeboden te krijgen die die aansluit bij wat je graag bekijkt. Daar zijn drie manieren voor, die we allemaal behandelen in dit handige achtergrondartikel. In het ergste geval moet je opnieuw beginnen, maar laten we dat proberen te voorkomen.

©Wesley Akkerman

Netflix-kijkgeschiedenis verwijderen

Je kijkgeschiedenis speelt de grootste rol bij het bepalen welke films en series bij jou passen. Kijk je vaak dramaseries, dan zal Netflix je meer dramaseries aanraden. Deze verschijnen op de homepage of in speciaal samengestelde lijstjes die aansluiten bij jouw kijkgedrag. Deel je een profiel (niet het hele account) met iemand anders, dan raken de aanbevelingen al snel door elkaar. Wat de reden ook is voor het aanpassen, zo kun je je kijkgeschiedenis op Netflix wissen.

  • Ga naar de website van Netflix en log in met je account. Selecteer daarna je eigen profiel.

  • Laat je muisaanwijzer nu boven je profielicoon zweven. Zodra het menu tevoorschijn komt, selecteer je de optie Account.

  • Links in het menu, op de nieuwe pagina, kies je voor Profielen.

  • Je komt dan op een andere pagina. Hier kies je je eigen profiel uit.

  • Scrol nu naar beneden totdat je Kijkactiviteit ziet staan (te vinden onder het kopje Voorkeuren).

Je ziet nu een lijst met content staan. Druk rechts op het cirkeltje met een streep erdoorheen. Daarmee haal je een film of serie weg. Als je een serieaflevering verwijdert, krijg je de vraag of je de complete serie wilt verwijderen. Ja? Druk dan op Serie verwijderen. Dit is een behoorlijke klus, helemaal omdat je de kijkgeschiedenis niet in zijn geheel kunt verwijderen. Maar als je niet wilt dat Netflix content baseert op een bepaalde film, docu of serie, dan is dit dé manier om dat voor elkaar te krijgen. Zo blijven je guilty pleasures geheim voor iedereen die met je meekijkt.

©Wesley Akkerman

Beoordelingen aanpassen

Daarnaast baseert Netflix zijn aanbevelingen op basis van beoordelingen die je geeft. Je kunt films, series en andere content een duimpje omlaag 👎🏼, duimpje omhoog 👍🏼 en twee duimpjes omhoog 👍🏼👍🏼 geven om je waardering te laten blijken. Het algoritme weet dan wat je van de content vindt. Soms kijk je wel iets, maar vond je dat niet leuk en dat is het stom als je ineens allerlei aanbevelingen krijgt die niet bij je passen. Gelukkig kun je de beoordeling aanpassen wanneer je wilt. Dat kan via de app (via de serie of film) of via de accountpagina's.

  • Ga weer naar Voorkeuren.

  • Klik nu op Beoordeling. Die optie staat bovenin.

  • Ga de content langs en selecteer rechts een andere beoordeling.

Op deze pagina tref je dezelfde drie opties aan als binnen de Netflix-app. Je kunt de content een duimpje omlaag, duimpje omhoog en twee duimpjes omhoog geven. Mocht je op de al eerder gegeven beoordeling klikken, dan verwijder je de optie uit de lijst met gekeken dingen. Als dat niet de bedoeling was, dan moet je de serie of film opnieuw opzoeken en handmatig een nieuwe beoordeling geven. Eerlijk is eerlijk – één film of serie gaat het verschil niet maken. Maar op deze manier kun je dus ook invloed uitoefenen op het algoritme van Netflix.

Lekker voor erbij

🍿🍿🍿🍿🍿 Popcorn!

©Wesley Akkerman

Opnieuw beginnen

Als je na verloop van tijd merkt dat de aanbevelingen er toch niet beter op worden, dan is het misschien tijd om opnieuw te beginnen. Je kunt dan het beste een nieuw profiel voor jezelf aanmaken. Dan begin je gewoon van voren af aan. De kans bestaat dat je daardoor wel wat content misloopt; maar aan de andere kant zijn de aanbevelingen wel scherper. Als je een nieuw profiel wilt aanmaken ga je naar het profieloverzicht en klik je op Profiel toevoegen. Vul een naam in, kies een afbeelding uit en voltooi de stappen om het nieuwe profiel te kunnen gebruiken.

▼ Volgende artikel
Met deze truc heb je bijna altijd 60 procent korting op NS-treinreizen
Zekerheid & gemak

Met deze truc heb je bijna altijd 60 procent korting op NS-treinreizen

De NS PrijsTijd Deal is een vroegboekkortingsysteem van de Nederlandse Spoorwegen waar je - door je kaartje eerder te kopen - een flinke korting kunt krijgen op je treinreis. Die korting kan oplopend tot 60 procent, afhankelijk van het gekozen tijdstip en het traject waarop je reist. Maar op sommige trajecten krijg je standaard helemaal geen korting, tenzij je een eenvoudig trucje toepast: hierdoor krijg je dan toch die flinke korting op je treinkaartje. Hoe werkt dat?

Het reizen per trein is de laatste jaren steeds duurder geworden, waardoor het niet altijd meer de moeite loont om bijvoorbeeld een dagje weg te gaan, zeker niet als je een groot gezin hebt.

Het vroegboekkortingssysteem PrijsTijd Deal van de NS is dan ook een mooie manier om betaalbaarder met de trein te reizen. Het idee achter PrijsTijd Deal is om de drukte in de trein beter te verspreiden en reizigers meer mogelijkheden bieden om tegen een leuke korting buiten de spits met de trein te reizen. Treinen zijn in de spits vaak (over)vol, maar vanaf 9:00 's-morgens en vanaf 18:30 's-avonds - als de spits ten einde is - rijden de treinen een stuk leger rond.

Voorwaarden

De NS PrijsTijd Deal biedt jou als reiziger te mogelijkheid om met een leuke korting de trein te pakken als je buiten de spits of in het weekend reist. Daar zijn een aantal voorwaarden aan verbonden natuurlijk, want voor niets gaat de zon op. Toch zijn die voorwaarden niet per se ongunstig.

Als eerste geldt dat de PrijsTijd Deal-kortingen alleen worden aangeboden op reizen buiten de spits. Dat betekent dat die kortingen alleen beschikbaar zijn in treinen tussen 9:00 en 16:00 en vanaf 18:30. De NS PrijsTijd Deal is doordeweeks nooit vòòr 6:30 beschikbaar, ook al is die periode geen spits. De kortingskaartjes zijn verder alleen geldig in het tijdvak waarvoor ze zijn aangeschaft, zie verderop.

De tweede voorwaarde is dat je een PrijsTijd Deal-kaartje alleen als een digitaal kaartje op je smartphone kunt krijgen. Je hebt daar altijd de NS-app [Android | iOS] voor nodig. Het is niet mogelijk om een NS PrijsTijd Deal-kaartje af te drukken. Neem ook altijd een ID-kaart mee op reis, de conducteur kan daar om vragen als hij het digitale ticket wil controleren.

De PrijsTijd Deal-tickets zijn vanaf 30 dagen tot 1 dag van tevoren via de NS-app te kopen. De kortingen zijn niet beschikbaar voor treinkaartjes die je op de dag van het reizen koopt.

Tijdvakken

De Nederlandse Spoorwegen heeft de PrijsTijd Deal-kortingen onderverdeeld in zogeheten tijdvakken. Als je met de trein binnen deze tijdvakken reist, kun je gebruik maken van de aangeboden korting, die zoals gezegd varieert tussen de 5 en 60 procent. De tijdvakken kunnen ook in elkaar over lopen.

Weekdagen (ma t/m vr)Weekend (za en zo)
9:00 - 12:00 uur6:00 - 12:00 uur
10:00 - 15:00 uur10:00 - 16:00 uur
13:00 - 16:00 uur14:00 - 20:00 uur
18:30 - 21:30 uur18:00 - 02:00 uur
20:00 - 02:00 uur

Welke kortingen je wanneer krijgt, hangt helemaal af van het gekozen traject en tijdstip. Globaal kunnen we echter wel stellen dat hoe verder de reis buiten de spits ligt, hoe hoger de korting. Dus voor een tijdvak van 13:00 - 16:00 en 20:00 en 02:00 krijg je een hogere korting dan een tijdvak dat dichteter tegen de spits van voor 9:00 tot 18:30 ligt.

Een PrijsTijd Deal-kaartje is altijd geldig gedurende de in de app aangegeven kortingsperiode. De reis mag niet voor of na die tijdvakken plaatsvinden.

De lengte is doorslaggevend

Genoeg over de regeltjes, want het gaat er ten slotte om hoe je nu die maximale korting van 60 procent op je treinticket krijgt, toch? Een simpele vuistregel is eigenlijk dat hoe langer de reis in aantal kilometers is, des te eerder er korting is en hoe hoger die korting is. Dat betekent dat je voor korte ritten de minste korting krijgt, en voor langere ritten de meeste. Verder zijn de kortingen ook sterk afhankelijk van het station waar je opstapt en waar je rit eindigt. Maar op sommige trajecten krijg je standaard helemaal geen korting, tenzij je een eenvoudig trucje toepast.

Daarnaast blijkt uit ons onderzoek ook dat je op populaire en notoir drukke trajecten ook (bijna) geen korting krijgt. Zo zijn er voor reizen van en naar Schiphol Airport nooit kortingen te vinden, ongeacht de lengte van het traject.

Zo krijg je de hoogst mogelijke korting

De truc om voor de zo hoogst mogelijk korting in aanmerking te komen, is om niet het werkelijke begin- of eindstation van jouw reis te gebruiken voor de korting, maar één station eerder of later op te geven.

Stel: je reist van Rotterdam Centraal naar Schiphol Airport op vrijdag 13 december tussen 11:00 en 12:00. Met die reis krijg je geen korting en betaal je 14,50 euro. Maar geef je voor diezelfde reis als eindbestemming Amsterdam Zuid op, dan krijg je ineens 30 procent korting en betaal je maar 11,55 euro, terwijl die reis ook via Schiphol Airport gaat. Je stapt alleen gewoon ook uit op dat station in plaats van Amsterdam Zuid.

Ook een reis van Utrecht naar Schiphol valt normaal gesproken niet onder de PrijsTijd Deal-korting. Pakken we bijvoorbeeld op 13 december om 20:12 de trein van Utrecht Centraal naar Schiphol Airport, kost ons dat 10,20 euro voor een enkele reis. Echter, veranderen we de eindbestemming naar Hoofddorp, dan krijgen we ineens 60 procent korting op die reis, waardoor je maar 4,48 euro kwijt bent. Je stapt echter gewoon op Schiphol Airport uit (waar je eigenlijk had moeten overstappen op die trein naar Hoofddorp).

Nog een voorbeeld: het traject Groningen - Schiphol Airport is vanwege de afstand van 200km normaal gesproken een dure rit. We pakken als voorbeeld weer vrijdag 13 december, met een vertrektijd tussen 20:00 en 21:00.

Lees ook: Zo koop je een treinkaartje in de NS-app

We kiezen voor de trein van 20:49 uit Groningen, die om 22:54 op Schiphol Airport aankomt. Voor deze reis betaal je 29,40 euro. Kies je voor die reis echter ook voor Hoofddorp als eindbestemming, dan kost diezelfde reis je nu ineens maar 11,76 euro, een korting van 60 procent.

Goedkoop 1e klas reizen

Het voordeel van de PrijsTijd Deals is dat je deze ook kunt gebruiken voor 1e klas reizen. Met 60 procent korting op de enkele reis is een 1e klas kaartje dan ook eindelijk eens een beetje betaalbaar geworden.

Eerder station en kortere ritten ook goedkoper

De PrijsTijd Deal-kortingen worden eigenlijk alleen toegepast op ritten die langer zijn dan een bepaald aantal kilometers. Nergens in de voorwaarden staat vermeld wat de minimale afstand moet zijn. Maar koop je bijvoorbeeld een kaartje van Tilburg Universiteit naar Breda - een rit van 15 minuten en zo'n 20 kilometer - dan betaal je 5,10 euro . Pak je echter Tilburg als beginpunt, dan geldt er ineens weer een korting van 54 procent op de oorspronkelijke prijs en kost je kaartje maar 2,44 euro. Je stapt echter gewoon op Tilburg Universiteit in.

In- en uitcheen en poortjes openen

Voor een digitaal treinkaartje op je app geldt dat je niet hoeft in- en uit te checken. Het gaat immers niet om een kaart met een saldo of achteraf betalen.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat wanneer je een goedkoop TijdReis Deal-kaartje hebt gekocht met een beginstation dat verder weg ligt dan het station waar je begint, en je moet door een poortje om het perron op te komen, is dat het poortje je e-ticket kan weigeren, omdat het niet het beginstation is van je kaartje.

In dat geval zou je ervoor kunnen kiezen om met je eigen OV-chipkaart door het poortje te gaan, twee minuten te wachten, en vervolgens aan de perron- of stationszijde van het poortje weer uit te checken, zonder dat je fysiek het poortje doorgaat. Je incheck wordt dan geannuleerd en wordt er niets van je kaart afgeschreven.

Nog een voorbeeld van een relatief korte rit: van Weesp naar Amersfoort. Volgens de NS-app met een vertrektijd van 20:28 kost een enkele reis 7,30 euro. Kies je als beginstation echter Diemen - ongeveer 7 kilometer verder - dan kost het ticket je maar 4 euro en dat is 54 procent korting. Nog frappanter: kies je voor een reis van Halfweg Zwanenburg naar Amersfoort voor datzelfde moment, dan kost dat ticket je maar 4,88 euro, dus bijna 2 euro goedkoper dan het originele ticket zonder korting van Weesp naar Amersfoort, maar wel voor een reis die bijna anderhalf keer langer is.

Tot slot

Met een beetje creativiteit dn wat experimenteren met verschillende start- en eindstaion reizen, kun je dus flink wat korting krijgen op je treinreis op routes waar dat normaal gesproken niet mogelijk is. Heb je zelf nog een leuke, goedkopere route gevonden via de NS-app met een mooie PrijsTijd Deal-korting? Stuur dan een mailtje met een screenshot van zowel van de normale prijs als e korting. Wie weet plaatsen we deze hier en maak je hier andere lezers ook blij mee!