ID.nl logo
Je smartphone als vakantie-laptop instellen doe je zo
© Reshift Digital
Huis

Je smartphone als vakantie-laptop instellen doe je zo

Op vakantie neem je je laptop niet mee, maar je wilt natuurlijk wel bereikbaar blijven en ervoor zorgen dat je alle gemakken van je laptop op je smartphone hebt. Toegang tot al je bestanden is belangrijk, je wilt je werk e-mails kunnen blijven lezen en op al je diensten kunnen inloggen. Hoe maak je van je smartphone een mini-workstation?

Je kunt tegenwoordig vrijwel alles wat je normaal gesproken op je laptop doet ook op je smartphone doen. Dat is handig, want dit betekent dat je niet je laptop mee hoeft te nemen op reis of tijdens een weekendje op de camping. Het is wel slim om even na te lopen wat je precies tijdens je vakantie wilt kunnen doen en wat je juist níet wilt doen. Internetbankieren en je creditcardlimiet kunnen verhogen? Ja, dat is handig vanaf je vakantieadres. In kunnen loggen op websites die je normaal alleen bezoekt op je laptop? Een goed idee. Je werk-mails checken? Soms handig, maar dan wellicht zonder push-notificatie.

01 E-mails filteren

Waarschijnlijk heb je je persoonlijke e-mail al geconfigureerd op je smartphone, maar als je een belangrijk werk-gerelateerd mailtje verwacht tijdens je vakantie, dan kan het handig zijn om toegang te hebben tot de e-mail van je werk. Als je zelf je werkmail mag configureren, dan voeg je gewoon een extra mailaccount toe in Android of iOS. Kan dit niet, dan kun je er altijd voor kiezen om de e-mails van je werk tijdelijk door te laten sturen naar je privé-mailadres.

Als je gebruik maakt van Gmail kun je zelfs een filter instellen om je werkmailtjes naar een aparte map in je Gmail-inbox te sturen. Zorg dat je werkmail wordt doorgestuurd naar je Gmail-adres en ga in je browser op je pc naar www.gmail.com. Log je in met je Google-account, klik rechtsboven op het tandwiel en kies voor Instellingen. Ga naar Filters en geblokkeerde adressen en klik op Nieuw filter maken. Achter Van geef je het e-mailadres op van je werk, klik vervolgens op Filter maken. Zet nu een vinkje voor Het label toepassen, klik op Nieuw label en bedenk een naam voor je doorgestuurd werk e-mail. Je kunt ook nog een vinkje voor Inbox overslaan (archiveren) zetten. Sluit af door op Filter maken te klikken. Als er nu een mail van je werk doorgestuurd wordt naar je Gmail-adres, dan zie je die niet in je inbox, maar als je in de Gmail-app op de drie streepjes tikt, dan zie je het label Werk als aparte map verschijnen. Je kunt deze truc natuurlijk ook toepassen voor mails van bepaalde mailadressen. Zo kun je mails van bepaalde collega’s in je vakantie filteren zodat ze je Gmail-inbox overslaan en in een speciale map terechtkomen. Wil je niet gestoord worden bij nieuwe e-mails, zet dan in de instellingen de push-notificaties van een app uit. In Android hou je je vinger op een app totdat de optie App-info verschijnt. Tik erop en zet de meldingen van de app uit. Op je iPhone ga je naar Instellingen / Berichtgeving.

©PXimport

02 Password manager

Als je van alle diensten gebruik wilt maken die je normaal gesproken op je laptop of desktop-pc gebruikt, dan is het slim om ervoor te zorgen dat je smartphone al je wachtwoorden weet. Zowel Android als iOS bieden je aan om wachtwoorden te delen met al je apparaten, maar dit is niet mogelijk met alle combinaties van apparaten. Zo kan iCloud je wachtwoorden opslaan op een Mac of pc en delen met je iPhone of iPad, maar als je een Android-smartphone gebruikt, is er geen mogelijkheid om deze wachtwoorden in te zien. Google heeft Smart Lock en kan je wachtwoorden wel delen met iOS-apparaten, maar de app die Google daarvoor beschikbaar stelt, is verre van stabiel. Bovendien moet je je afvragen of je Apple of Google vertrouwt met al je wachtwoorden, een specifieke wachtwoordenmanager is misschien een beter idee. Er zijn verschillende opties beschikbaar: LastPass, 1Password en Dashlane zijn drie van de bekendste. Het principe is bij alle managers hetzelfde, je installeert op al je apparaten een app van de dienst en creëert één master-wachtwoord. Als je een nieuw wachtwoord op een site opgeeft, dan wordt dit naar de wachtwoorden-database gekopieerd en hebben al je apparaten toegang tot dit wachtwoord. In Computer!Totaal schrijven we regelmatig over wachtwoordmanagers en hier kun je enkele daarvan vinden.

©PXimport

03 Documenten lezen

Elke smartphone kan tegenwoordig gewoon pdf- en Word-bestanden lezen, maar wat als je af en toe een Office-bestand wilt kunnen bewerken of een pdf-document moet ondertekenen? Voor Office-bestanden is het slim om de officiële apps van Microsoft te installeren, deze zijn gratis te gebruiken als je een Office 365-abonnement hebt. Voor elk Office-programma heeft Microsoft een speciale app. Wil je alleen Word- en Excel-documenten kunnen bewerken, dan download je Microsoft Word en Microsoft Excel uit de app-store. Log in met je Microsoft-accountgegevens en zorg er eventueel voor dat je de te bewerken bestanden opslaat in je OneDrive-account. Zo heb je onderweg gewoon toegang tot al je bestanden. Standaard kun je documenten meteen bewerken, je schakelt naar de Afdrukweergave door op de middelste knop te tikken. Je hebt natuurlijk niet alle opties van de desktopversie tot je beschikking, maar het is geen enkel probleem om teksten of cellen te bewerken, zinnen te markeren, andere kleuren te geven of om opmerkingen te lezen of toe te voegen. In het menu onderin tik je op Start om een ander menu te openen. Kies in Word bijvoorbeeld voor Controleren om een spellingscontrole uit te voeren of tik op Invoegen om afbeeldingen, tabellen en kopteksten toe te voegen. Je slaat een bestand op als normaal Office-document en collega’s kunnen verder werken op de desktopversie van Word, Excel of PowerPoint. Om een pdf-bestand te maken, tik je op de drie stipjes bovenin en kies je voor Afdrukken. Bovenin selecteer je bij Printer selecteren de optie Opslaan als pdf en druk je op de groene knop.

©PXimport

Pdf ondertekenen

Een pdf-bestand openen is geen probleem, maar als je even snel een document wilt ondertekenen, dan heb je hiervoor een aparte app nodig. Een handige app is Adobe Fill & Sign. Je slaat je handtekening digitaal op en ondertekent zo gemakkelijk elk document. Het is zelfs mogelijk om papieren bestanden in te scannen met de app en ze zo meteen te digitaliseren.

04 Data onderweg

Om optimaal van je smartphone gebruik te kunnen maken, moet je zorgen dat je onderweg online bent. Als je in de Europese Unie op vakantie bent, is dit geen enkel probleem, je Nederlandse databundel is dan gewoon geldig. Naast de 28 EU-landen kun je in dit specifieke geval ook in IJsland, Noorwegen en Liechtenstein gebruik maken van je Nederlandse bundel. Ga je buiten de EU op vakantie, dan is dit een ander verhaal. Zet niet zomaar je mobiele netwerk aan in landen als de Verenigde Staten, Singapore of Turkije, je bent zo een euro per megabyte kwijt aan roaming-kosten. Denk er ook aan dat sommige vakantielanden in Europa niet bij de EU horen. Roaming in landen als Zwitserland, Montenegro, Monaco, San Marino en Andorra kan daardoor duur worden. Check voordat je op vakantie gaat even bij je provider hoe dit zit. Sommige telecomaanbieders hebben speciale pakketten voor landen als Zwitserland, de VS of de ABC-eilanden. Vooral in overzeese gebieden is het lastig uit te vinden waar je volgens EU-regels kunt roamen. Zo kun je op het Franse Saint-Martin gewoon volgens EU-tarief internetten, maar het Nederlandse deel Sint-Maarten hoort niet bij de EU en hier moet je dus rekening houden met hoge datatarieven. Je kunt in sommige landen op locatie een simkaartje kopen zodat je tegen lokaal tarief kunt bellen, sms’en en internetten. In andere landen is het mogelijk om een mobiele router te huren voor een paar euro per dag. Zo’n mobiele router heeft een geïntegreerde simkaart en zet deze data om naar een wifisignaal zodat je op je smartphone kunt internetten.

©PXimport

05 Alles in de cloud

Om overal toegang te hebben tot je bestanden, is het slim om van tevoren te bedenken welke clouddienst je gebruikt. Uiteraard hoef je je niet tot één dienst te beperken, om geld te besparen kun je bijvoorbeeld je foto’s bij Google onderbrengen, je documenten op OneDrive opslaan en voor andere bestanden Dropbox gebruiken. De meeste diensten bieden een gratis versie aan voor een paar gigabyte, bij Dropbox heb je bijvoorbeeld 2 gigabyte tot je beschikking, OneDrive levert 6 gigabyte bij een Office 365-abonnement en Google biedt maar liefst 15 gigabyte die je kunt verdelen tussen al je Google-diensten als Gmail, Drive en Foto’s. Denk eraan dat je voor je op vakantie gaat even de desbetreffende app van de clouddienst op je smartphone installeert. Wil je meerdere clouddiensten met één app beheren, dan kun je kiezen voor een dienst als odrive. De dienst ondersteunt vrijwel allerlei cloudoplossingen en zo heb je op één plek al je Dropbox-, OneDrive- en Box-bestanden. Een grote speler die mist is iCloud, volgens odrive ligt dit aan het ontbreken van een open api van de kant van Apple. Diensten die wel ondersteund worden, zijn bijvoorbeeld Facebook en Instagram. Zo kun je al je bestanden van deze socialemedia-sites inzien in odrive. De dienst is gratis te gebruiken, maar als je met gevoelige bestanden werkt, is een premium-abonnement voor 99 dollar per jaar aan te raden. Deze versie biedt namelijk encryptie.

©PXimport

06 Lapdocks

Er is een aantal opties om je Android-toestel als echte laptop te gebruiken. Een veelbelovend product is de Superbook. Dit bestaat uit een display met een toetsenbord, waarbij je Android-toestel als computer wordt gebruikt. Dit wordt ook wel een lapdock genoemd. Op je Android-toestel moet je de app Sentio Desktop installeren, voorheen bekend als Andromium OS. De goedkoopste Superbook is slechts 139 dollar en heeft een interne batterij. Je Android-systeem wordt door middel van de Sentio-shell geoptimaliseerd voor een desktop-ervaring. Zo kun je gemakkelijk meerdere vensters naast elkaar weergeven en kun je bestanden openen, verplaatsen en hernoemen alsof je op een Windows-systeem aan het werk bent. De Superbook weegt nog geen kilo, je gooit hem dus zo in je koffer om mee te nemen op vakantie. Een alternatief is Mirabook, net als de Superbook bekend geworden door een Kickstarter-campagne. Zoals bij zoveel Kickstarter-projecten zijn levertijden echter een groot probleem, zowel Superbook als Mirabook hebben hier op dit moment last van. Van de Superbook laat de kwaliteit van de eerste batch ook nogal te wensen over.

©PXimport

Samsung DeX

Samsung bracht twee jaar geleden de DeX Pad uit, een dock waarmee je je Samsung Galaxy S8 kon omtoveren tot een desktop-apparaat via zogenaamde DeX-software, kort voor Desktop Experience. De DeX Pad wordt nog steeds verkocht, maar Samsung blijft ook aan de software verder sleutelen. De nieuwste Galaxy S10+ kan zonder DeX Pad via een speciale DeX-kabel aan een monitor met hdmi-aansluiting worden aangesloten. Dit werkt allermaal erg soepel en als je nog een draadloos toetsenbord aan je Samsung verbindt, dan heb je een bijna-desktop-ervaring met je nieuwste Samsung-smartphone.

©PXimport

07 Maak van je smartphone een echte pc

Om jezelf iets meer comfort te gunnen bij het werken op je smartphone is het slim om een extern toetsenbord op je toestel aan te sluiten. Dit is gelukkig erg simpel, de meeste bluetooth-toetsenborden hoef je alleen maar even te koppelen en klaar is kees. Wil je een toetsenbord met een kabel aansluiten op je Android-toestel, koop dan even een otg-kabel. Otg staat voor on-the-go en zorgt ervoor dat je externe apparatuur gemakkelijk op je Android-apparaat kunt aansluiten zonder drivers of software te installeren. De meeste recente smartphones kunnen hiermee overweg, voor oudere smartphones kan het zijn dat je een app nodig hebt om usb-otg te kunnen gebruiken. Een andere optie is om apparaten zoals toetsenborden en muizen draadloos via bluetooth aan je smartphone te hangen. Voor iPhone-gebruikers is dit de handigste manier, omdat usb-otg officieel niet door Apple wordt ondersteund. Er zijn wel aanbieders die otg-kabels leveren met lightning-connectoren, maar weet dat niet alle externe apparatuur op deze manier perfect met je iPhone samenwerkt. Voor de iPhone is het aan te raden om apparatuur via een lightning-kabel aan te sluiten of om van een bluetooth-verbinding gebruik te maken.

©PXimport

08 Netflix kijken

Op je vakantie moet je natuurlijk in eerste instantie relaxen. Om te kunnen genieten van je favoriete Netflix-series is het slim om afleveringen of films te downloaden voor offline gebruik. Achter vrijwel elke aflevering vind je een downloadknop. Tik erop en het item wordt naar je smartphone gedownload. Downloads zijn niet onbeperkt geldig bij Netflix overigens, na een paar weken vervallen de downloads en kun je ze nog één keer opnieuw downloaden. Daarna kun je de items alleen nog maar met internetverbinding kijken. Als je naar het buitenland gaat, zul je merken dat een aantal van je downloads niet meer actief is. Dit komt doordat elk land andere uitzendrechten heeft voor series en films van Netflix. Wil je weten of je favoriete serie ook in het buitenland te zien is, ga dan naar www.unogs.com. Geef bovenin je een titel van een serie of film op en kies eventueel een paar andere filters. Klik op Search uNoGS, selecteer de gewenste titel en je ziet een overzicht van alle landen waar de serie of film in de database staat.

©CIDimport

▼ Volgende artikel
Shoppen zonder zorgen tijdens het feestdagenseizoen
© Zivica Kerkez | KerkezPhotography.com
Zekerheid & gemak

Shoppen zonder zorgen tijdens het feestdagenseizoen

Black Friday, Sinterklaas en kerst: juist nu zoeken we online massaal naar cadeaus en goede deals. Criminelen liften daarop mee. Door de snelle ontwikkeling van AI lijken nepwebwinkels, bezorgingsmails en misleidende aanbiedingen overtuigender dan ooit. Dit kun je doen om veilig te blijven.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Bitdefender

Hoe criminelen inspelen op het feestdagenseizoen

In deze weken draait veel om gemak en tempo. Dat geeft cybercriminelen speelruimte. Ze bouwen webshops die nauwelijks te onderscheiden zijn van echte winkelketens en sturen meldingen over betalingen of zendingen die eruitzien alsof ze direct van een pakketdienst komen. Dankzij AI zijn die berichten foutloos, strak vormgegeven en arriveren ze precies op het moment waarop jij druk bent met bestellen.

Dit kun je zelf doen

Veilig shoppen heb je voor een groot deel zelf in de hand. Met een paar simpele checks kom je al een heel eind.

❗Kijk naar het webadres en let op namen die nét anders gespeld zijn of vreemde toevoegingen bevatten. Goed om te weten: een slotje en https betekenen alleen dat de verbinding versleuteld is, niet dat de winkel betrouwbaar is.
❗Staan er keurmerken op de site, bijvoorbeeld van Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk? Klik daar dan op. Als ze echt zijn, word je doorgeleid naar de site van het keurmerk en zie je het certificaat dat aan de webwinkel is afgegeven.
❗Heb je je bestelling geplaatst en is het tijd om te betalen? Doe dat dan bij voorkeur via iDEAL of een creditcard met kopersbescherming, zodat je bij problemen sterker staat. Ontvang je een link in een mail of sms die verwijst naar een betaalpagina of inlogscherm? Ga dan zelf naar de website via je browser of de officiële app. Zo voorkom je dat je ongemerkt op een nagemaakte site terechtkomt.

Pakketfraude neemt rond december sterk toe

In december stijgt het aantal pakketstatusmeldingen en dat weten criminelen. Ze sturen berichten over gemiste bezorgingen, adresproblemen of extra kosten. Deze meldingen lijken vaak afkomstig van PostNL, DHL of DPD, maar sturen je in werkelijkheid naar een pagina waar je gegevens worden buitgemaakt. Wat deze vorm van fraude sterk maakt, is het moment waarop ze binnenkomen: precies als je zelf meerdere pakketten verwacht. Gebruik daarom altijd de officiële app van de pakketdienst om te zien of er echt iets speelt. Een bezorgdienst vraagt nooit via sms om betalingen of persoonlijke gegevens.

©ID.nl

Het kan altijd veiliger

Met de hierboven beschreven checks kun je al veel problemen voorkomen, maar dan nog kan het fout gaan. Bitdefender helpt door juist op de momenten waarop je zelf iets over het hoofd kunt zien mee te kijken.

Twijfels? Meteen scannen met Scamio

Wanneer je twijfelt over een link, QR-code of bericht kan Scamio uitkomst bieden, een gratis tool van Bitdefender. Je plakt een link of tekst in de chat of uploadt een screenshot van een mail of bericht. Scamio analyseert de inhoud en geeft een beoordeling in drie kleuren: rood (onveilig), oranje (verdacht) of groen (geen risico gevonden).

Je hebt alleen een Bitdefender-account nodig. Daarna kun je Scamio gebruiken via de web-app, WhatsApp, Facebook Messenger of Discord. Op de achtergrond vergelijkt de tool links met bekende scam-databases, analyseert hij de opbouw van websites en ontleedt hij QR-codes voordat jij ze hoeft te scannen. Dankzij zelflerende algoritmes blijft Scamio actueel, ook wanneer criminelen nieuwe trucs inzetten.

Zo beschermt Bitdefender je tijdens het shoppen

Naast Scamio biedt Bitdefender Premium Security een breed pakket aan bescherming. Het beveiligt Windows-, macOS-, Android- en iOS-apparaten tegen virussen, malware, ransomware en cryptomining. De e-mailbeveiliging herkent misleidende berichten en houdt verdachte bijlagen tegen. Functies voor het opsporen van oplichting signaleren gedrag dat past bij fraude, zoals nagemaakte betaalpagina's of nepaanbiedingen.

Scam Copilot kijkt realtime mee terwijl je shopt en waarschuwt wanneer een website, aanbieding of link niet klopt. Voor privacy biedt Premium Security een Password Manager, onbeperkt VPN-verkeer en een advertentieblokker met anti-tracker. Voor je identiteit monitort Bitdefender datalekken en laat het direct weten wanneer jouw gegevens opduiken.

©Bitdefender

Fijne – veilige! – feestdagen

Met een paar kleine handelingen kun je er zelf al voor zorgen dat je zo veilig mogelijk online shopt. Bitdefender voegt daar een slimme laag aan toe die zich aanpast aan de nieuwste trucs van criminelen. Zo blijf je zorgeloos shoppen, van de eerste Black Friday-deal totdat het laatste cadeau onder de boom ligt!

▼ Volgende artikel
Minder klikken, meer doen: zo automatiseer je je e-mail
© Jakub Krechowicz
Huis

Minder klikken, meer doen: zo automatiseer je je e-mail

Voor veel mensen is hun e-mailprogramma nog altijd het belangrijkste digitale hulpmiddel, maar lang niet iedereen haalt alles eruit. En dat kost tijd. Veel handmatig terugkerende taken kun je automatiseren. Of het nu gaat om het sorteren van berichten, het opstellen van standaardantwoorden of het plannen van verzendtijden: over al deze opties beschikt jouw mailprogramma al.

Dit artikel in het kort

Een goed ingerichte mailbox werkt bijna vanzelf. In dit artikel lees je hoe je e-mail slimmer inzet door filters, regels en sjablonen te gebruiken. Zo kun je berichten automatisch laten sorteren, mails op een later moment laten verzenden en herinneringen instellen voor antwoorden die nog uitblijven. Ook leer je hoe dynamische handtekeningen en slimme verzendvertragingen helpen om foutloze, professionele mails te sturen.

Misschien vind je dit ook interessant: 10 e-mailhacks: van overvolle inbox naar opgeruimd staat netjes

Een overvolle inbox leidt niet alleen tot stress, maar kost ook veel tijd bij het zoeken naar belangrijke berichten. Door slimme filters in te stellen, komt daar verandering in. Filters zorgen ervoor dat binnenkomende e-mails automatisch worden gesorteerd, gelabeld of doorgestuurd op basis van door jou bepaalde criteria.

In Gmail vind je deze functie via het tandwielpictogram rechtsboven. Klik op het radertje voor instellingen en daarna op Alle instellingen bekijken. Ga vervolgens naar het tabblad Filters en geblokkeerde adressen. Kies voor Nieuw filter maken.

In Outlook vind je vergelijkbare mogelijkheden via het menu met het radertje en het tabblad E-mail. Klik op Regels en dan op Nieuwe regel toevoegen. In Apple Mail ga je naar Mail in de menubalk, kies je voor Instellingen en klik je op het tabblad Regels.

Met regels kun je automatisch bepaalde taken laten uitvoeren.

Opgeruimd staat netjes

Het instellen van een effectieve filter begint met het bepalen van je specifieke behoeften. Wil je bijvoorbeeld alle berichten van je team in een aparte map verzamelen? Stel dan een filter in dat zoekt naar e-mailadressen met het domein van je bedrijf en deze automatisch verplaatst naar een speciale teammap.

Voor frequente nieuwsbrieven kun je een filter maken dat alle e-mails met 'nieuwsbrief' in de onderwerpregel naar een toegewezen map verplaatst. Een praktische toepassing is het automatisch labelen van e-mails waarin bepaalde projectcodes voorkomen. Als je bijvoorbeeld werkt aan 'Project Phoenix', kun je een filter instellen dat alle e-mails met deze term in het onderwerp of de inhoud voorziet van een specifiek label of verplaatst naar de projectmap. Experimenteer met verschillende filtercriteria om te ontdekken welke combinatie het beste werkt voor jouw specifieke workflow.

Perfecte regelstrategie

Het opzetten van e-mailregels vereist een strategische aanpak. Begin met het analyseren van je communicatiepatronen: welke soorten e-mails ontvang je regelmatig en hoe handel je deze normaal gesproken af? Identificeer terugkerende patronen en maak vervolgens regels die deze afhandelingsprocessen automatiseren. Een goede strategie is om te beginnen met slechts enkele basisregels en deze geleidelijk uit te breiden. Te veel regels tegelijk inzetten kan leiden tot onverwachte resultaten en verwarring.

Houd bij het ontwikkelen van je regelstrategie de volgende principes in gedachten: specifieke regels hebben voorrang op algemene regels, dus plaats de meest specifieke regels bovenaan je regellijst. Test nieuwe regels grondig voordat je ze permanent inschakelt, vooral regels die berichten verwijderen of doorsturen.

Evalueer regelmatig de effectiviteit van je regels om verouderde exemplaren te verwijderen. Als je met een team werkt, overweeg dan om regelsjablonen te delen zodat iedereen kan profiteren van dezelfde verbeteringen. Uiteindelijk moet je de regelstrategie verbeteren naarmate je werkprocessen veranderen. Een statische set regels verliest op termijn aan effectiviteit.

Handtekeningen

Handtekeningen doen meer dan alleen contactgegevens weergeven; ze kunnen dynamische informatie bevatten die automatisch wordt aangepast op basis van de ontvanger of het tijdstip. In Outlook ga je naar Bestand / Opties / E-mail / Handtekeningen om geavanceerde handtekeningen te maken. Gmail-gebruikers vinden deze functie onder Instellingen / Algemeen / Handtekening. Apple Mail biedt handtekeningopties via Mail / Instellingen / Handtekeningen.

Een fijne functie is het gebruik van voorwaardelijke handtekeningen. In Outlook kun je bijvoorbeeld verschillende handtekeningen maken en deze koppelen aan specifieke e-mailaccounts of zelfs aan bepaalde ontvangers. Zo kun je een formele handtekening gebruiken voor externe communicatie en een informelere voor interne berichten. De variabelen in Outlook (zoals %Company% of %Phone%) worden automatisch gevuld met informatie uit je profiel, wat zorgt voor consistentie en tijdsbesparing bij het onderhouden van je contactinformatie.

Overweeg om html-elementen toe te voegen aan je handtekening voor een professionelere uitstraling. Voeg bijvoorbeeld een gepersonaliseerde afspraaklink toe die rechtstreeks naar je agenda verwijst, zodat ontvangers met één klik een vergadering kunnen plannen. Of integreer een dynamische banner die je nieuwste producten of diensten promoot. Ook kun je informatieve links naar veelgestelde vragen of kennisartikelen opnemen, wat het aantal routinevragen in je inbox kan verminderen. Zorg er wel voor dat je handtekening niet te groot of afleidend wordt – houd het professioneel en functioneel.

Ook onlinemaildiensten als Gmail bieden de mogelijkheid om (meerdere) handtekeningen toe te voegen.

Uitgestelde verzending

Het timen van e-mails kan heel belangrijk zijn voor de effectiviteit ervan. De functie voor uitgestelde verzending stelt je in staat om e-mails voor te bereiden wanneer het jou uitkomt, maar ze te laten bezorgen op een ander moment. In Gmail activeer je deze functie tijdens het opstellen van een bericht door op het kleine driehoekje naast de knop Verzenden te klikken en Verzenden plannen te selecteren. Vervolgens kun je een specifieke datum en tijd kiezen of een van de voorgestelde tijdstippen selecteren.

Outlook-gebruikers kunnen een vergelijkbare functie vinden in het Opties-tabblad tijdens het opstellen van een e-mail. Klik op Verzenden plannen en specificeer wanneer het bericht moet worden verzonden. In Apple Mail klik je ook op het pijltje naast de verzendknop, en vervolgens op Stuur later. Het inplannen van mails is meer dan alleen een technische truc; het is een strategisch communicatiemiddel.

Mails inplannen is een goed idee als je vaak in het weekend of vanuit het buitenland mailt.

E-mailsjablonen

Het herhaaldelijk typen van vergelijkbare e-mails is een verborgen productiviteitsdief. E-mailsjablonen bieden een elegante oplossing voor dit probleem. In Gmail kun je sjablonen instellen door eerst Geavanceerde instellingen te activeren. Ga naar Instellingen / Geavanceerd en schakel Templates in. Tijdens het opstellen van een e-mail kun je nu via de drie puntjes rechtsonder kiezen voor Templates / Concept opslaan als sjabloon. Bij toekomstig gebruik selecteer je simpelweg het gewenste sjabloon via hetzelfde menu.

Outlook-gebruikers kunnen sjablonen maken door een nieuwe mail te openen, naar Invoegen / Apps / Mijn sjablonen te gaan en op + Sjabloon te klikken. In Apple Mail kun je werken met tekstfragmenten via de ingebouwde tekstvervanging van macOS. Ga naar Systeeminstellingen / Toetsenbord / Tekst en voeg daar je veelgebruikte tekstfragmenten toe met bijbehorende snelkoppelingen.

Sjablonen zijn handig om snel gelijksoortige e-mails op te bouwen zonder dat je alles handmatig hoeft in te voeren.

Verzendvertragingen

Het overkomt iedereen wel eens dat je na het versturen van een mail ontdekt dat er een fout in zat. Gelukkig bieden moderne e-mailprogramma's beschermingsmechanismen.

In Outlook kun je verzonden berichten terugroepen via Verzonden items. Open het bericht en klik op Acties / Dit bericht terugroepen. Deze functie werkt alleen binnen Exchange-netwerken én de ontvanger het bericht nog niet heeft geopend.

In Gmail ontbreekt een echte terugroepfunctie, maar je kunt wel een verzendvertraging instellen via Instellingen / Algemeen / Verzenden ongedaan maken. Dit geeft je een tijdvenster (maximaal 30 seconden) om verzending te annuleren.

Een betere benadering is het instellen van verzendregels die potentiële blunders voorkomen, bijvoorbeeld een regel die vraagt om bevestiging voordat je e-mails met het woord 'bijlage' verstuurt zonder daadwerkelijk een bijlage toe te voegen. Of een vertragingsregel die alle e-mails aan belangrijke klanten eerst twee minuten in de outbox houdt, zodat je tijd hebt om eventuele fouten te ontdekken.

Voor de meest gevoelige communicatie kun je zelfs een 'slaapregel' instellen: schrijf 's avonds belangrijke e-mails, maar laat ze automatisch in je concepten staan tot de volgende ochtend, wanneer je ze met frisse blik kunt nalezen voordat ze daadwerkelijk worden verzonden.

Herinneringen

Een van de meest onderschatte functies in e-mailprogramma's is de mogelijkheid om automatische herinneringen in te stellen voor berichten waarop je een antwoord verwacht. In Outlook kun je een bericht markeren voor opvolging door op de Opvolgen-vlag te klikken in een geopend bericht. Door met de rechtermuisknop op deze vlag te klikken, kun je een specifieke herinneringsdatum instellen en zelfs aangeven dat je een herinnering wilt ontvangen als je geen antwoord hebt gekregen.

Gmail-gebruikers kunnen de Snooze-functie inzetten om berichten tijdelijk te verbergen en op een later tijdstip weer te laten verschijnen. Klik met de rechtermuisknop op een bericht en selecteer Snoozen. Vervolgens kun je kiezen wanneer het bericht weer in je inbox moet verschijnen.

Voor Apple Mail-gebruikers biedt de ingebouwde Herinnering-functie vergelijkbare mogelijkheden. Selecteer een bericht, klik rechts en kies Herinnering. Vervolgens kun je aangeven wanneer je aan dit bericht herinnerd wilt worden.

Snoozen, of opvolgen, is een goede manier om jezelf te herinneren aan een eerder verzonden mail.

Productiever

De functies die we in dit artikel hebben besproken, vormen slechts het topje van de ijsberg als het gaat om de verborgen mogelijkheden van je e-mailprogramma. Door filters en regels in te stellen, creëer je een inbox die automatisch sorteert en prioriteiten stelt. Slimme handtekeningen zorgen voor consistente, professionele communicatie, terwijl uitgestelde verzending garandeert dat je berichten op het optimale moment aankomen.

Met sjablonen elimineer je het repetitieve typewerk en dankzij geautomatiseerde follow-ups blijft geen enkele belangrijke e-mail onbeantwoord. Deze functies werken samen om je dagelijkse e-mailroutine drastisch te versnellen en je communicatie te professionaliseren. Door nu tijd te investeren in het ontdekken en instellen van deze verborgen e-mailkrachten, win je in de toekomst uren aan productieve tijd terug. Die tijd kun je besteden aan echt waardevol werk in plaats van aan het beheren van je inbox.

📨 Je papieren post beter organiseren?

(ja, het bestaat nog!)