ID.nl logo
Apple iPad Air (2022) - iPad Pro in betaalbaar jasje
Huis

Apple iPad Air (2022) - iPad Pro in betaalbaar jasje

De nieuwste iPad Air heeft een flinke update gekregen. Voornamelijk onderhuids, dat wel, maar de updates zijn erg prettig voor wie veel (zwaar) werk op een tablet wil doen. Eigenlijk krijg je bijna een iPad Pro voor flink minder geld en dat maakt de Apple iPad Air (2022) een heel interessant model.

Aan de buitenkant is er niets veranderd. Op het eerste oog is er geen enkel verschil te ontdekken tussen de iPad Air 2022 en zijn voorganger, de iPad Air 2020. Groot voordeel is dat alle accessoires op beide modellen zijn te gebruiken. Zoals een Apple Pencil 2 en het Magic Keyboard en Smart Keyboard Folio, waarmee je heel dicht bij een laptop-ervaring komt. 

Die accessoires passen overigens ook op de iPad Pro 11-inch. En voor dat Pro-model is de nieuwe iPad Air meteen de grootste concurrent want andere fabrikanten brengen niets uit wat hier maar enigszins in de buurt komt. 

iPad met M1-processor

Belangrijkste vernieuwing is de M1-processor. De vorige iPad Air die in 2020 werd geïntroduceerd, maakte gebruik van de Apple’s A14 Bionic-chip. Dat was al geen ‘stakker’ qua prestaties maar de M1 draait er rondjes omheen. Net als bij de iPad Pro’s van 2021 krijgt de iPad Air nu ook de volledige M1-processor met 8-cpu- en 8-gpu-cores.

Dan heb je dus dezelfde rekenkracht als die van de MacBook Air en MacBook Pro in je hand. Weliswaar de instapversies, maar toch. Volgens Apple is de M1 zo’n 60 procent sneller dan de A14 en in grafische taken zelfs tweemaal zo snel.

©PXimport

Realtime videobewerken en zware filters in je fotobewerkings-app zijn geen enkel probleem. Hetzelfde geldt voor zware games met prachtige beelden en effecten. Nooit heb je het idee dat je iets te kort komt op het gebied van rekenkracht. Best bijzonder voor een ‘middenklasse’ tablet en een prettige gedachte want het zal nog jaren duren voordat deze tablet sloom aanvoelt.

De enige beperking is eigenlijk het besturingssysteem van de iPads: iPadOS. Bij elke (grotere) update van iPadOS worden er wel nieuwe handige functies toegevoegd voor multitasking en kantoorwerk, maar mis je nog steeds de handigheid en flexibiliteit van een echt desktop-besturingssysteem. 

Ook de iPad Air is een uitstekend kantoorhulpje, zeker met het Magic Keyboard en de Apple Pencil 2. We raden je de Cursusbundel: Doe álles met de iPad aan als je je iPad zoveel als mogelijk als laptopvervanger wilt inzetten.

Behuizing en scherm hetzelfde

Ten opzichte van de 2020-versie van de iPad Air is er qua behuizing en scherm niets veranderd. Het scherm is prima, zeker als je de 12,9 inch iPad Pro niet in handen hebt gehad. Heb je dat wel, dan ben je verpest en is elk ander tablet-scherm inferieur, dus voorkom dat vooral. 

Los daarvan is het scherm van de iPad Air uitstekend geschikt voor kantoortaken en videokijken in zowel donkere omgevingen als plekken met veel omgevingslicht. De maximale helderheid is 500 nits, de 11-inch iPad Pro heeft een iets beter scherm dat ook een wat hogere maximale helderheid heeft van 600 nits. 

©PXimport

Het verschil tussen het scherm van de 12,9 inch iPad Pro en de 11-inch iPad Pro is veel groter dan het verschil tussen de iPad Air en de 11-inch iPad Pro. Mede daarom is de nieuwe iPad Air zo interessant als ‘budget’ iPad Pro.

Zeker nu er op frontcamera-gebied een 12 megapixel ultragroothoekcamera in de iPad Air zit. Die geeft beter beeld plus met Center Stage, blijf je ook middenin het beeld als je een beetje beweegt. Ideaal tijdens het staand videovergaderen.

Qua aansluiting is er nog steeds de enkele usb-poort, die is van 5Gb/s naar 10Gb/s gegaan en kan een externe monitor tot 6K aansturen.

Conclusie

Als je heel snel over verschillen heen kijkt zoals Touch ID in plaats van Face ID, twee speakers in plaat van vier, een iets minder mooi scherm, wat minder opslag, geen ultragroothoekcamera en nog wat zaken, dan is de iPad Air een ijzersterke aanbieding voor een krachtige tablet. 

Op de belangrijkste prestatie-onderdelen is hij exact hetzelfde als de iPad Pro, maar dan voor 200 euro minder. Dat is serieus geld, ook al blijft de iPad Air nog steeds geen koopje op net geen 700 euro. Het is een volwaardige kantoortablet die nog jarenlang snel en krachtig genoeg is voor de allerzwaarste klusjes. 

Uitstekend
Conclusie

**Prijs**Vanaf € 698,50 (64GB wifi-versie) tot € 1038,50 (256GB wifi + 5G-versie) **Kleuren**Grijs, rose, paars, blauw, wit **Scherm**10,9-inch Liquid Retina (2360 x 1640 pixels) **Processor**Apple M1 met 8-core CPU en 8-core GPU **Werkgeheugen**8 GB **Opslag**64 GB of 256 GB **Afmetingen**247,6 x 178,5 x 6,1 mm **Gewicht**461 gram (5G-versie 462 gram) **Overig**Touch ID, usb-c-poort, Smart Connector, 2 speakers, 2 microfoons, ondersteuning voor 2e generatie Apple Pencil. **Website** [www.apple.nl](https://www.apple.com/nl/)

Plus- en minpunten
  • Prestaties
  • Accuduur
  • ‘Goedkoop’ voor een iPad Pro
  • Beperkingen iPad OS
  • Prijs van uitbreidingen
  • Slechts 1 usb-c-poort
▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube