ID.nl logo
Review: Eufy X10 Pro Omni – Midrange robotstofzuiger die premium wil zijn
© Wesley Akkerman
Huis

Review: Eufy X10 Pro Omni – Midrange robotstofzuiger die premium wil zijn

De Eufy X10 Pro Omni is een robotstofzuiger die ook dat vervelende dweilklusje uit handen kan nemen. Nu laten dweilende robots laten nog weleens wat te wensen over, dus hoe vergaat het de nieuwe middenklasser van dit Chinese merk?

Goed
Conclusie

Onderaan de streep blijven we een beetje met gemengde gevoelens achter. De Eufy X10 Pro Omni presteert in elk geval goed. De grond is grotendeels vrij van stof en andere viezigheid, al blijft er her en der nog een klein dingetje liggen. Ook het dweilen gaat in de meeste gevallen goed. Niet eerder hebben we een robot zo veel moeite zien doen om langs de randen schoon te maken. En het feit dat het basisstation eveneens veel werk uit handen neemt, is wat ons betreft een dikke plus. Als je dan 799 euro uitgeeft aan een robotstofzuiger, laat dit hem dan zijn. Toch zijn er wat dingen waar je rekening mee moet houden. Zo rijdt de Eufy X10 Pro Omni door zijn eigen werk heen, waardoor er na het dweilen bandsporen op de vloer ontstaan. En hoewel de stofzuiger zelf redelijk stil is, maakt het station wel vaak hard of irritant lawaai. Eufy levert geen reserveonderdelen of reinigingsmiddel mee, en botst hij geregeld tegen meubels en muren. De smarthome-integratie (met Google Home) blijft beperkt tot aan- en uitzetten. Kortom: er blijft dus nog wat te wensen over, maar daar hebben we dan weer het hogere segment voor.

Plus- en minpunten
  • Flinke zuigkracht
  • Dweilt goed (ook langs de rand)
  • Compleet basisstation
  • Zelfreinigend
  • Redelijke navigatie
  • Rijdt over schone vloer heen
  • Station maakt behoorlijk wat lawaai
  • Geen reserve-onderdelen
  • Alleen Eufy-reinigingsmiddel aangeraden (niet meegeleverd)
  • Beperkte smarthome-integratie
  • Botst tegen meubels aan

Met een adviesprijs van 799 euro valt de Eufy X10 Pro Omni aan de bovenkant van het middenklasse-prijssegment. Dan kun je nog niet dezelfde prestaties verwachten als de Dreame X40 Ultra (die bijna twee keer zo duur is), maar je verwachtingen mogen wel hoog zijn. De laatste Eufy-robotstofzuiger die we hebben getest, is de X8 Hybrid. Dit model overtuigt als stofzuiger, maar niet als dweilapparaat. Eufy heeft voor de opvolger in elk geval besloten de natte lap onderop te vervangen door twee dweilpads die snel om hun as draaien. Daar beschikt deze X10 ook over.

Daarmee heeft de Eufy X10 Pro Omni meteen een streepje voor op andere robotstofzuigers binnen hetzelfde prijssegment. Denk dan aan de Philips Homerun 7000 en Roomba Combo j7+. Een goedkopere robotstofzuiger met roterende dweilpads is de Dreame L10 Prime, maar daar merk je echt dat de objectherkenning parten speelt.

Net als bij de Philips zien we dat het basisstation wat compacter is dan bij duurdere modellen. En dat terwijl er toch echt twee bakken met water op zitten: een voor het schone en een voor het vieze water.

©Wesley Akkerman

Het oog wil ook wat

Het basisstation van de Roomba is nog kleiner, maar dat komt doordat je in die dweilstofzuiger zelf het water moet bijvullen. Met de Eufy X10 Pro Omni heb je daar minder omkijken naar en vul je – afhankelijk van het gebruik – zo nu en dan de waterbak in het station bij. Een nadeel van dit basisstation is dat de bakken aan de buitenkant zitten en duidelijk gelabeld zijn, wat op zich handig is, maar ten koste gaat van het ontwerp. Hierdoor gaat het minder op in het interieur van de keuken of huiskamer. Nu is dit niet het belangrijkste, maar voor alle apparaten die in het zicht staan geldt: het oog wil ook wat.

Verder moet je er rekening mee houden dat de fabrikant aanraadt alleen schoonmaakmiddel van het merk zelf te gebruiken. Daarmee loop je immers minder risico op problemen, verstoppingen of corrosie. Helaas is het zo dat Eufy dan niet de eerste fles cadeau doet om daar mensen van op de hoogte te brengen. Nu moet je de sectie met veelgestelde vragen van de app of website raadplegen om erachter te komen wat voor reinigingsmiddel je kunt gebruiken. Het staat je vrij om je eigen schoonmaakmiddel te gebruiken natuurlijk, maar dan zijn de risico’s en problemen voor eigen rekening.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Redelijk unieke eigenschappen

Naast twee roterende dweilpads beschikt de Eufy X10 Pro Omni over nog een handig onderdeel waarmee hij je huis schoonmaakt: de Pro Detangling Comb-rolborstel. Die borstel zit in de zuigmond en is bedoeld voor het haarvrij maken van vloerkleden. Superhandig, want daar schort het nog weleens aan bij concurrerende modellen. Ook heeft de stofzuiger een opvallend design, bestaande uit vijf ronde hoeken. Volgens Eufy kan hij daardoor gemakkelijker kamerhoeken bereiken en langs de randen dweilen. Dit zijn redelijk unieke eigenschappen.

De Eufy X10 Pro Omni wordt aangestuurd door AI.See. Dit is een slimme functie waarmee het apparaat obstakels kan vermijden. Denk aan schoenen, meubels en uitwerpselen van huisdieren. Ook is er een LiDAR-scanner aanwezig, waardoor je zou verwachten dat deze robotstofzuiger nergens tegenaan botst. Niets is minder waar: we hebben de Eufy X10 Pro Omni geregeld tegen stoel- en tafelpoten, muren en kasten zien botsen. Dat staat dan weer in schril contrast met hoe de robot verder functioneert. Want het navigeren zelf doet hij prima: hij slaat weinig tot niets over.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Bandensporen op de vloer

Waar we een beetje moeite mee hebben, is de manier waarop de Eufy X10 Pro Omni zijn schoonmaakwerk uitvoert. Het apparaat begint namelijk aan het begin van een kamer en werkt vervolgens van voor naar achteren toe. Zodra hij klaar is, rijdt hij over de natte grond heen naar de volgende kamer, waardoor je bandensporen ziet ontstaan. En als het licht net verkeerd valt, dan kun je die sporen achteraf zien zitten op de grond. Waarom dit gebeurt, weten we niet, maar het lijkt erop dat de Eufy X10 Pro Omni zijn dweil omhoog trekt wanneer hij de schone kamer verlaat.

Dit minpuntje is best jammer, want de Eufy X10 Pro Omni gaat grondig te werk. Opvallend is vooral hoe hij het gebrek aan bereik oplost. Daar waar de veel duurdere X40 Ultra zijn borstel en dweilpad naar buiten schuift, maakt de X10 Pro Omni kleine bewegingen naar links of rechts om goed langs de rand schoon te maken. Daardoor bereiken de borstel en dweilpads de randen veel beter dan stofzuigers die dat niet doen. Helaas blijft er, ondanks die werkwijze, toch nog wel iets liggen, maar veel minder dan bij concurrerende modellen op dit prijsniveau.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Genoeg zuigkracht, maar …

De zuigkracht van de Eufy X10 Pro Omni is 8000 Pa, wat zeker genoeg is om zowel harde als zachte vloeren schoon te krijgen. Maar zoals gezegd blijft er soms toch nog wel iets liggen, bijvoorbeeld in het tapijt. En het kan gebeuren dat het borsteltje net iets buiten het bereik van de stofzuiger duwt (of naar een plek waar hij al geweest is), waardoor er her en der stof of een korreltje achterblijft. De X10 doet niet een extra rondje om dat probleem te ondervangen, ook al heb je via de app ingesteld dat hij grondig moet reinigen.

Via die app kun je helemaal instellen hoe je wilt dat de robotstofzuiger reageert. Dat is op gelijk niveau met de duurdere modellen. Je bepaalt hoeveel water er nodig is, wat de zuigkracht moet zijn en regelt de algemene schoonmaakintensiteit. Het apparaat maakt zelf ruimtes aan, maar maakt daar soms rare fouten: zo wordt bij ons de tweede slaapkamer verbonden aan de gang en de keuken opgedeeld in twee kamers. Gelukkig is dit met scheidingsranden gemakkelijk op te lossen – veel gemakkelijker dan je bijvoorbeeld bij de Philips Homerun 7000 doet.

©Wesley Akkerman

Van en naar het basisstation

Binnen de app is het tevens mogelijk zones aan te maken waar de Eufy X10 Pro Omni niet mag komen of alleen niet mag dweilen. Zo voorkom je dat hij op plekken komt waar bijvoorbeeld veel speelgoed of draden liggen, of dat het tapijt nat wordt. De dweilpads gaan dan vanzelf omhoog wanneer hij bij het kleed arriveert. De app is verder overzichtelijk en gemakkelijk in gebruik. En als je eenmaal de juiste instellingen voor jezelf hebt gevonden, slaat Eufy die automatisch op. De volgende keer dat je de Eufy X10 Pro Omni dan wilt gebruiken, druk je gewoon op de knop Starten.

Wanneer hij terugkeert, dan doet de Eufy X10 Pro Omni een aantal dingen. Zo wordt de vuile opvangbak automatisch leeggezogen. Dat levert kort een lawaai van jewelste op, wat best tegenvalt. En dat terwijl de stofzuiger zelf redelijk stil is. Ook worden de dweilpads voor je schoon en drooggemaakt. Tenminste, tot op zekere hoogte. Je moet ze maandelijks nog wel even zelf schoonmaken. Maar dit systeem voorkomt dat je dit na elke schoonmaakbeurt moet doen. Helaas maakt dat droogproces wel een irritant en indringend geluid.

Eufy X10 Pro Omni kopen?

Onderaan de streep blijven we een beetje met gemengde gevoelens achter. De Eufy X10 Pro Omni presteert in elk geval goed. De grond is grotendeels vrij van stof en andere viezigheid, al blijft er her en der nog een klein dingetje liggen. Ook het dweilen gaat in de meeste gevallen goed. Niet eerder hebben we een robot zo veel moeite zien doen om langs de randen schoon te maken. En het feit dat het basisstation eveneens veel werk uit handen neemt, is wat ons betreft een dikke plus. Als je dan 799 euro uitgeeft aan een robotstofzuiger, laat dit hem dan zijn.

Toch zijn er wat dingen waar je rekening mee moet houden. Zo rijdt de Eufy X10 Pro Omni door zijn eigen werk heen, waardoor er na het dweilen bandsporen op de vloer ontstaan. En hoewel de stofzuiger zelf redelijk stil is, maakt het station wel vaak hard of irritant lawaai. Eufy levert geen reserveonderdelen of reinigingsmiddel mee, en botst hij geregeld tegen meubels en muren. De smarthome-integratie (met Google Home) blijft beperkt tot aan- en uitzetten. Kortom: er blijft dus nog wat te wensen over, maar daar hebben we dan weer het hogere segment voor.

Eufy X10 Pro Omni

Klik hier voor de actuele prijs

Toch liever een andere robotstofzuiger?

▼ Volgende artikel
😱 Het Blue Screen of Death van Windows gaat voorgoed verdwijnen
© Valeriia Lukashova
Huis

😱 Het Blue Screen of Death van Windows gaat voorgoed verdwijnen

Iedereen die met Windows werkt, kent het wel: ineens een blauw scherm, en dan… niets meer. Het beruchte Blue Screen of Death (BSOD) hoort al sinds de jaren 90 bij Windows als pindakaas bij brood. Maar daar komt nu verandering in: het blauwe scherm gaat verdwijnen.

Het Blue Screen of Death bestaat al sinds de jaren 90. In Windows NT verscheen het voor het eerst in zijn bekende vorm: witte foutcodes op een felblauw vlak. De melding verscheen bij serieuze systeemfouten, vaak veroorzaakt door een kapotte driver of instabiele hardware. In latere versies kwamen er ook een verdrietige emoticon :( bij en, sinds 2016, een QR-code die naar een informatiepagina leidde. Hoewel er weinig dingen zo frustrerend zijn als een BSOD, is-ie ook handig: de foutmelding en STOP-code* die erop staan, kunnen je namelijk helpen om te achterhalen wat er precies aan de hand is. Maar nu gaat het dus verdwijnen …
*Scrol naar beneden voor een overzicht met de meest voorkomende foutmeldingen/STOP-codes en hun betekenis.

©PXimport | Reshift Digital BV

Op zwart

Het is gelukkig iets minder dramatisch dan je denkt: Microsoft gaat het blauwe scherm vervangen door een zwarte variant. Het nieuwe ontwerp oogt rustiger, zonder QR-code of icoontjes, en toont direct de foutcode en de driver die mogelijk de oorzaak is. Handig voor wie het probleem wil opzoeken of oplossen.

De nieuwe interface is vanaf later deze zomer beschikbaar op alle computers die draaien op Windows 11 versie 24H2. Naast het zwarte scherm wordt ook het meldingsscherm dat je ziet bij onverwachte herstarts vernieuwd. Dat sluit beter aan op de rest van Windows 11, is overzichtelijker en verdwijnt vaak al binnen een paar seconden.

©Microsoft

Waarom deze verandering?

Volgens Microsoft draait het om duidelijkheid. Het scherm moet beter laten zien of het probleem in Windows zelf zit, of in een externe component. Dat scheelt tijd bij het zoeken naar de oorzaak. Zeker na de wereldwijde CrowdStrike-storing van vorig jaar – waarbij miljoenen computers vastliepen door een fout in beveiligingssoftware – wil Microsoft de foutafhandeling beter en sneller maken.

Quick Machine Recovery

Naast het nieuwe scherm introduceert Microsoft ook Quick Machine Recovery (QMR). Deze functie is bedoeld voor situaties waarin een pc helemaal niet meer opstart. Via de herstelomgeving van Windows kan het systeem dan automatisch reparaties uitvoeren, zonder dat je handmatig iets hoeft te doen of een expert hoeft in te schakelen.

QMR wordt later dit jaar beschikbaar op alle apparaten met Windows 11 versie 24H2. Op Home-edities staat het standaard aan. De functie wordt op dit moment al getest in het Beta Channel van het Windows Insider-programma, zodat Microsoft nog kan bijschaven waar nodig.

Wat merk jij ervan?

Voor de meeste mensen betekent dit vooral dat de foutmelding bij een crash er straks anders uitziet. Maar het belangrijkste verschil zit onder de motorkap: Windows toont duidelijker wat er misgaat en kan zichzelf sneller herstellen. In de volksmond zal er – denken wij – overigens weinig veranderen: Blue of Black, het zal een BSOD blijven.

Foutmeldingen en STOP-codes

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA STOP-code: 0x00000050 Windows probeert een deel van het geheugen te gebruiken dat niet beschikbaar is. Dit kan komen door kapot RAM-geheugen of problemen met de harde schijf.

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL STOP-code: 0x0000000A Een onderdeel van Windows probeerde iets te doen op een moment dat dat niet mocht. Meestal komt dit door foutieve drivers of hardwareproblemen.

SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION STOP-code: 0x0000003B Een onderdeel van Windows veroorzaakt een fout tijdens een systeemtaak. Vaak door oude of conflicterende software of drivers.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL STOP-code: 0x000000D1 Een driver probeert iets te doen met geheugen op het verkeerde moment. Dit wordt vaak veroorzaakt door slechte of onjuiste drivers.

INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE STOP-code: 0x0000007B Windows kan bij het opstarten de schijf met systeembestanden niet bereiken. Oorzaak kan liggen in beschadigde bestanden of instellingen in het BIOS.

BAD_POOL_HEADER STOP-code: 0x00000019 Windows krijgt een fout in het geheugenbeheer. Dit kan komen door een slechte driver, hardwareproblemen of software die in de war raakt.

SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED STOP-code: 0x0000007E Windows krijgt een fout in een systeemonderdeel. De boosdoener is meestal een verouderde of kapotte driver.

WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR STOP-code: 0x00000124 Windows ontdekt een ernstige hardwarefout of probleem met stroom of temperatuur. Ook defecte systeembestanden kunnen dit veroorzaken.

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME STOP-code: 0x000000ED Windows kan de opstartschijf niet goed lezen. Dit gebeurt meestal tijdens het opstarten van de computer.

▼ Volgende artikel
Googles AI leest straks mee in WhatsApp – zo houd je de controle!
© gguy - stock.adobe.com
Huis

Googles AI leest straks mee in WhatsApp – zo houd je de controle!

Vanaf 7 juli krijgt Google Gemini toegang tot apps als WhatsApp, Telefoon en Berichten – zelfs als je dat niet expliciet hebt aangezet. Wat betekent dat voor je privacy? En hoe voorkom je dat de AI méér weet dan jij wilt? Dit moet je weten voordat de verandering ingaat.

In dit artikel lees je:
  • Wat Gemini straks kan doen met apps als WhatsApp en Berichten
  • Waarom Google deze wijziging doorvoert
  • Hoe dit je privacy beïnvloedt (zelfs als je tracking hebt uitgeschakeld)
  • Hoe je zelf de toegang van Gemini kunt beperken
  • Wat deze stap zegt over de toekomst van AI op je telefoon

Googles AI-assistent Gemini wordt komende maand verweven met een aantal nogal essentiële apps op je Android-toestel. Denk aan Telefoon, Berichten en zelfs WhatsApp. Dat blijkt uit een e-mail die Google eind juni verstuurde naar gebruikers van Gemini, meldt de website Android Authority. De toon van die boodschap riep meteen vragen op: helpt Gemini je straks óók als je tracking hebt uitgeschakeld? En wat betekent dat voor je privacy?

Ook interessant: Bezorgd over je privacy? Zo zet je Meta AI uit in je WhatsApp-chats

Nieuwe Android-smartphone nodig?

Bekijk hier de allernieuwste modellen!

Vage communicatie zorgt voor onrust

In de e-mail staat dat Gemini binnenkort ondersteuning biedt bij basisfuncties zoals bellen en berichten versturen, óók als je de zogeheten Gemini Apps Activity uit hebt staan. Op papier klinkt dat als een handige extra, maar in de praktijk leidde het vooral tot verwarring. Want als Gemini kan helpen zonder dat die activiteit is ingeschakeld, betekent dat dan dat de AI toch nog steeds meeleest of gegevens opslaat?

De formulering was vaag, de impact onduidelijk, en aangezien onze privacy in combinatie met AI sowieso al een heet hangijzer is, ging het nieuws als een lopend vuurtje door de techcommunity. Al snel verschenen er bezorgde reacties op sociale media en in forums, waarin gebruikers zich afvroegen of ze straks ongemerkt data afstaan aan een AI-systeem dat ze zelf niet actief gebruiken.

©Andrea

Google stelt gerust, maar nuanceert niet alles

Gelukkig kwam Google snel met verduidelijking. De kernboodschap: al biedt Gemini straks hulp bij je apps, dat betekent níét dat je persoonlijke gegevens automatisch worden verzameld of opgeslagen. Als je Gemini Apps Activity uit hebt staan, worden je gesprekken niet opgeslagen, niet gebruikt om modellen te trainen en verdwijnen ze na korte tijd automatisch. De AI gebruikt die tijdelijke gegevens alleen om je direct te kunnen helpen, bijvoorbeeld als je zegt 'bel mama' of 'stuur een bericht naar Daan'.

Toch blijft er een nuance hangen. De toegang van Gemini tot deze apps wordt standaard ingeschakeld voor iedereen, tenzij je dat zelf dus actief uitschakelt. Dat betekent dat de AI wel degelijk macht krijgt over je telefoonfuncties, tenzij jij ingrijpt. En hoewel de data niet worden opgeslagen, is er technisch gezien wel sprake van toegang tot privé-interactie, al is het kortstondig en geanonimiseerd.

Ook interessant: Spraakberichten in WhatsApp lezen, zo werkt het

Gebruikers kunnen zelf de stekker eruit trekken

Voor wie zich niet prettig voelt bij deze mate van AI-integratie, is er goed nieuws: je kunt de toegang van Gemini tot je apps volledig intrekken. Dat doe je via de instellingen van de Gemini-app binnen Android of via de speciale webpagina gemini.google.com/apps. Daar bepaal je per app of je Gemini toestemming geeft om ermee te werken. Zet je die toegang uit, dan stopt de AI simpelweg met bellen, berichten sturen of andere app-interacties. Je behoudt dus altijd de controle – als je tenminste weet waar je moet kijken.

Wat belangrijk is om te onthouden: deze wijziging betekent niet dat Gemini een spion wordt op je telefoon. Het is eerder een uitbreiding van de Assistent-functie, zoals we die kennen van eerdere AI-integraties binnen Android. Maar doordat AI steeds meer verweven raakt met je dagelijkse digitale handelingen, is het goed om scherp te blijven op wat wel en niet wordt gedeeld.

©WEI ZHENG

Van slimme assistent naar app‑regisseur

De evolutie van Gemini laat zien waar het naartoe gaat met AI in Android: niet langer een slimme praatpaal in de marge, maar een behoorlijk dominante regisseur van je app-gebruik. Vergelijk het met Siri's vernieuwde integratie in iOS 18 of de opkomende app-functies in Android 16 – allemaal gericht op een AI die niet alleen antwoordt, maar ook handelt.

Die verschuiving is logisch, maar dwingt ontwikkelaars én gebruikers om na te denken over de ethiek van assistentie. Want hoe vriendelijk een AI ook oogt, als die steeds meer kan, moet je ook scherper kijken naar wat je precies weggeeft.

Wat betekent dat concreet voor jou?

Als gebruiker hoef je je voorlopig geen zorgen te maken dat Gemini heimelijk je gesprekken opslaat of meeluistert zonder toestemming. Maar het blijft belangrijk om je instellingen te checken, zeker nu de AI standaard meer bevoegdheden krijgt. De tools om die macht te beperken zijn er gelukkig, je moet ze alleen wel even opzoeken.

Wil je dus de voordelen van Gemini benutten zonder je privacy op het spel te zetten? Check dan vóór 7 juli je instellingen en bepaal zelf hoeveel zeggenschap je de AI geeft. Zo houd je het beste van twee werelden: slimme hulp, zonder ongewenste inmenging.

Check dit vóór 7 juli

Vanaf 7 juli activeert Google automatisch nieuwe functies in Gemini. Wil je niet dat de AI toegang krijgt tot apps als WhatsApp of Telefoon? Ga dan naar de instellingen van de Gemini-app of bezoek gemini.google.com/apps. Daar kun je per app zelf aangeven of Gemini ermee mag werken.