ID.nl logo
Zo kun je vrienden overal volgen
© PXimport
Huis

Zo kun je vrienden overal volgen

Wie eraan denkt om in het geniep het doen en laten van zijn partner te volgen op basis van gps-gegevens, stellen we vanaf de volgende zin teleur. Stiekem zit er niet bij, want het blijft een kwestie van ik-volg-jou en jij-volgt-mij. Maar nuttig zijn deze volgfuncties wel om elkaar te vinden in het bos, op de festivalweide of om te zien of de kinderen bijna thuis zijn en je kunt beginnen met koken.

Tip 01: Gelijk oversteken

Om in realtime elkaars locatie te delen via Google Maps, moet de app op beide toestellen geïnstalleerd zijn. Het is geen probleem als het ene toestel op Android draait en het andere op iOS. Open Google Maps en tik op je profielfoto in de rechterbovenhoek, zodat je bij Locatie delen komt. Heb je dit nog nooit eerder gedaan, dan moet je je eigen locatie delen, voordat je die van de ander kunt opvragen. Vervolgens moet je een tijdsbestek selecteren. De standaardinstelling is één uur, maar met de plus- en minknop pas je deze periode aan. Een andere mogelijkheid is de optie Totdat je dit uitschakelt. Daarna tik je op de blauwe knop Met iemand delen en selecteer je de contactpersoon of scrol je naar rechts, waar je via de knop Meer bij al je contacten komt.

Met of zonder Google-account

Wanneer je locaties wilt uitwisselen met iemand die een Google-account heeft, voeg je zijn of haar Gmail-adres toe aan je Google Contacten (als je dat nog niet hebt gedaan). Tik op het profiel van de persoon met wie je de plaatsbepaling wilt delen en tik nogmaals op Delen. Het is ook mogelijk om locaties uit te wisselen met iemand die geen Google-account heeft. In dat geval gebruik je de opdracht Delen via een link. Die link kopieer je dan naar het klembord. Je kunt hem plakken in een e-mail, sms of een bericht. Wie die link ontvangt, heeft 72 uur de tijd om hierop in te gaan.

©PXimport

Nadat je jouw locatie hebt gedeeld, kun je de ander vragen om die van hem te delen

-

Tip 02: Verzoek

Pas nadat je jouw locatie hebt gedeeld, kun je de contactpersoon vragen om ook die van hem of haar te delen. Selecteer het contact, selecteer Verzoek en tik nog een keer op Verzoek in het volgende venster. Je contact ontvangt een melding in Google Maps en per e-mail met de vraag om zijn locatie prijs te geven. Zodra die persoon daarmee instemt, kun je diegene gemakkelijk terugvinden in de app of via de site.

©PXimport

Tip 03: Via app of browser

Om iemand te lokaliseren met je mobiele apparaat, open je Google Maps en tik je op de eigen profielfoto of de initialen in de rechterbovenhoek en kies je Locatie Delen. Vervolgens zie je onderaan de personen die locatiegegevens met jou delen. Je kunt ook de details van de locatie bekijken, zoals het adres. Het is zelfs mogelijk een routebeschrijving te openen naar de persoon in kwestie.

Om iemand met de browser en Google Maps te vinden, doe je ongeveer hetzelfde. Klik op het menu met de drie lijntjes in de linkerbovenhoek naast het zoekvak en selecteer Locatie delen. Je krijgt dan zijn pictogram op de kaart te zien, samen met het adres van de huidige locatie.

©PXimport

Rekening houdend met hoe je je verplaatst, weet Google wanneer je de ander bereikt

-

Tip 04: Waar blijf je?

Aan de hand van routebeschrijving in Maps kun je rijdend, lopend of fietsend je contactpersoon bereiken. Rekening houdend met de manier hoe je je verplaatst, vertelt Google wanneer je de andere zult bereiken. De persoon met wie je de locatie deelt, kan je voortgang volgen. Nadat je de navigatie hebt gestart, tik je op de knop Meer en dan selecteer je Voortgang van reis delen. Als je de bestemming hebt bereikt, wordt je locatie niet langer gedeeld. Mocht je onderweg willen stoppen met delen, dan tik je op Meer en daarna op Delen stoppen.

Tip 05: Personen verbergen

Deel je de locaties met meerdere mensen, dan kun je ook bepaalde contacten op de kaart verbergen. Op een mobiel apparaat tik je op de drie stippen in de rechterbovenhoek van de locatiegegevens en selecteer je Verbergen (naam). Uiteraard lukt dit ook online. Selecteer het contact en klik op Verbergen op kaart. Hierdoor wordt de foto of het initiaal uit de kaartweergave verwijderd, zelfs als deze persoon nog steeds in de lijst staat van de mensen met wie je de locatie deelt. Zowel met het mobieltje als in de webversie kun je deze personen ook definitief Verwijderen.

©PXimport

Tip 06: Individu of groep

Ook WhatsApp heeft al een tijd een functie om elkaars locatie gedurende langere tijd te volgen. Dit kenmerk werkt in de individuele chats en zelfs in WhatsApp-groepen. Op die manier laat je direct de hele groep weten waar je bent. Als meerdere mensen in een groep tegelijk hun locatie delen, zie je op één kaart waar iedereen uithangt. Om je locatie live te delen, selecteer je de chat met de persoon die jou mag volgen. Tik in de chat op het plusteken en selecteer Locatie. In het volgende scherm tik je op de optie Deel live locatie. Daarna kies je de gewenste periode waarin de ander je mag volgen. Je hebt de keuze tussen 15 minuten, 1 uur of 8 uur. Als je WhatsApp nog geen toegang hebt gegeven tot de locatievoorziening, zal deze app dat melden en je naar de Instellingen leiden om deze functie alsnog te activeren. Daarvoor moet je in iOS naar de Instellingen. Daar open je Privacy / Locatievoorzieningen en dan geef je WhatsApp toegang tot de locatievoorziening.

Om te zien met wie je je locatiegegevens deelt, maakt WhatsApp een overzicht

-

Tip 07: Locatie live delen

Op een Android-smartphone tik je op Chats en daarna selecteer je het gesprek waarin je de locatie wilt uitwisselen. Tik in het tekstvak op het pictogram met de paperclip en dan kun je de opdracht Locatie selecteren. Wanneer je deze optie de eerste keer gebruikt, moet je WhatsApp toegang geven tot je locatie. Tik op Doorgaan / Toestaan of Toestaan bij gebruik van app. Tik daarna op Live locatie delen. De eerste keer krijg je uitleg over deze functie. Ga door en dan beslis je hoelang de ontvanger mag zien waar je bent. Voeg eventueel een bericht toe en gebruik de groene verzendknop. Vanaf nu is de locatie gedeeld.

©CIDimport

Tip 08: Overzicht

Heb je de locatie gedeeld, dan keer je terug naar de chat. Hier kun je ook de knop Stop met delen selecteren. Om de locatie van een vriend te bekijken, moet je in de chat op de verstuurde kaart tikken. Je vindt de locatie ook door in de chat op de naam bovenaan te tikken en daarna op de knop Live Locatie. Om de draad niet kwijt te raken met wie je je locatiegegevens deelt, maakt WhatsApp een overzicht. Open WhatsApp en tik op Instellingen. Daar ga je naar Account en tik je op Privacy / Live locatie. Hier krijg je de lijst te zien. Bovendien lees je hoelang dit delen nog duurt. Op dezelfde plaats vind je de knop Stop met delen om het live delen van je locatie in alle chats stop te zetten.

Tip 09: Apps combineren

De Zoek mijn-app zat vroeger standaard in iOS om je iPhone of iPad terug te vinden. Als het ding tussen de kussens op de bank was gegleden, kon je het toestel door middel van een schril geluidssignaal zijn positie laten verraden. Dat kan nog steeds, maar de nieuwe Zoek mijn-app combineert Zoek mijn iPhone en Zoek mijn vrienden in één interface. Door de functie Deel mijn locatie in te schakelen, kunnen vrienden en familie jou terugvinden. Als je de optie Delen met gezin hebt geactiveerd en je locatie deelt, verschijnen alle gezinsleden automatisch in Zoek mijn.

Tip 10: Overzicht

©CIDimport

Om iemand anders te volgen, moet je ook in Zoek mijn eerst de eigen locatie prijsgeven. Open de Zoek mijn-app en gebruik het tabblad Personen. Daar selecteer je Deel mijn locatie of Begin met delen van locatie. Vervolgens geef je de naam of het telefoonnummer in van de persoon met wie je de locatie wilt delen en tik je op Verstuur. Ook hier heb je de keuze om je gegevens één uur, tot het einde van de dag of voor altijd te delen. Daarna selecteer je het tabblad Personen in de app en selecteer je de persoon met wie je intussen jouw locatie hebt gedeeld. Scrol omlaag en tik op Vraag om locatie te volgen en bevestig met OK.

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!