Spotify groeit door en tikt de 50 miljoen abonnees aan
Spotify heeft op het moment van schrijven 50 miljoen betalende abonnees voor zijn muziekstreamingdienst. Dat liet het bedrijf weten in een bericht op Twitter. Het aantal abonnees is de laatste paar maanden snel gegroeid.
Familie
Het laatste bericht over het aantal abonnees stamt uit augustus 2016. Toen liet Spotify weten dat de muziekstreamingdienst 39 miljoen betalende abonnees had. In maart van datzelfde jaar lag dat aantal nog op 30 miljoen. Het is Spotify dus gelukt om in één jaar tijd 20 miljoen betalende abonnees te werven, waarvan er 11 miljoen in de afgelopen 6 maanden bij kwamen. Lees ook: 12 tips om alles uit Spotify te halen.
Een reden waarom het aantal abonnees zo explosief gegroeid is, kan liggen aan het familie-abonnement dat Spotify sinds kort aanbiedt. Voor een iets hoger bedrag van het normale maandtarief, kunnen tot 6 gebruikers gebruikmaken van één abonnement.
Maandelijks wordt de dienst gebruikt door meer dan 100 miljoen mensen, waarvan er nu dus 50 miljoen ook betalen voor de dienst. Hiermee is Spotify de grootste muziekstreamingdienst ter wereld. Gebruikers die niet betalen voor de dienst, luisteren gezamenlijk naar zo’n 60 miljoen advertenties.
Apple Music
In augustus van vorig jaar leek het nog dat Apple met zijn eigen muziekstreamingdienst, Apple Music, de inhaalslag zou maken op Spotify. Toentertijd had Apple Music 20 miljoen betalende abonnees; in een indrukwekkend getal als je nagaat dat de dienst pas sinds 2015 bestaat. Eigenaars van een iCloud-account kunnen tot 3 maanden gratis gebruikmaken van de streamingdienst, daarna kost het 10 euro per maand. Lees ook: Maakt Apple Music de inhaalslag op Spotify?
Lossless
De mijlpaal komt enkele dagen na het bericht dat Spotify aan een abonnement zou werken om muziek in hogere kwaliteit aan te bieden. Dat blijkt uit mails die sommige gebruikers kregen, met het aanbod om hun abonnement om te zetten naar een Spotify HiFi-account.
De mailing bleek een test te zijn, aangezien er een foutpagina verscheen na het klikken op het aanbod. Wat wel opviel is dat de prijs per mail kon verschillen. Zo werd Spotify HiFi in verschillende mails voor een meerprijs van 5 en 10 euro aangeboden. Waarschijnlijk wil Spotify de interesse peilen per meerprijs door het aantal kliks te meten.
Met Spotify HiFi wil de streamingdienst muziek in cd-kwaliteit aanbieden. Hiermee zou Spotify zich in hetzelfde vaarwater begeven als concurrent TIDAL; een dienst die zich juist wilde onderscheiden door lossless streaming audio aan te bieden.
©CIDimport
Op het moment van schrijven biedt TIDAL voor 9,99 euro per maand TIDAL Premium aan, een muziekstreamingdienst met gewone audiokwaliteit en hoge kwaliteit muziekvideo’s. Voor 19,99 per maand krijg je hetzelfde aanbod, met toegang tot lossless audio van cd-kwaliteit. Het aanbieden van muziekvideo’s is iets wat Apple Music ook doet.
Concurrentie
Met de explosieve groei in abonnees laat Spotify zijn concurrent Apple Music ver achter zich. Op het moment dat Spotify dezelfde muziekkwaliteit gaat aanbieden als TIDAL, is er op dat vlak ook waarschijnlijk bijna geen sprake van muziek. Het enige vlak waarin Spotify achteraan loopt is multimedia; zowel Apple Music als TIDAL bieden niet alleen muziek aan, maar ook muziekvideo’s. Apple heeft zelfs een eigen radiostation: Beats 1.