Nieuwsbrieven versturen met Revue
Lijkt het je leuk om als (hobby)schrijver een e-mailnieuwsbrief te sturen naar (on)bekenden, maar kijk je op tegen de uitvoering? De website Revue laat je op eenvoudige wijze nieuwsbrieven versturen. Gratis en voor niets. We helpen je bij het maken van een account en het sturen van je eerste nieuwsbrief.
Revue is een van oorsprong Nederlandse dienst, die in januari 2021 is overgenomen door Twitter. Sindsdien is Revue een zelfstandige dienst binnen Twitter, met hetzelfde team en dezelfde (Engelstalige) gebruikservaring. Dankzij de extra ondersteuning van Twitter voegt de dienst wel vaker nieuwe functies toe, zo is de ervaring van de auteur van dit artikel.
Account aanmaken
Tijd om ook met Revue aan de slag te gaan. Je maakt een account aan via de website www.getrevue.co. Zonder ‘m’, inderdaad, want de .com-versie leidt naar een dubieuze website. Het is daarom aan te raden om een bladwijzer te maken van de juiste website, zodat je met één klik goed zit.
Op de website klik je op de grote, oranje Start a newsletter for free-knop. Kies vervolgens Sign up with email instead en vul je eigen e-mailadres en wachtwoord in. Je e-mailadres is alleen voor je account en niet het e-mailadres dat de ontvangers van je nieuwsbrief zien. Kies overigens een sterk wachtwoord dat je alleen voor Revue gebruikt, want de dienst ondersteunt op het moment van schrijven geen tweestapsverificatie voor betere beveiliging.
Vervolgens kies je je Username, oftewel de naam die mensen zien na getrevue.co/profile/. We raden je aan een duidelijke naam te kiezen. Zo koos de auteur van dit artikel voor ‘nieuwsuitcastricum’, want hij stuurt een nieuwsbrief over de gemeente Castricum. Bij Newsletter title kies je de naam van je nieuwsbrief, in dit geval ‘Nieuws uit Castricum’. Tot slot selecteer je Netherlands bij Country of residence en druk je op Continue.
Open nu je e-mailaccount, selecteer de e-mail van Revue en bevestig je account door in de e-mail op de oranje knop Confirm my email address te klikken. Je zit nu in je Revue-account, waar je bij Update profile image een foto van jezelf of je logo kunt uploaden. Bij Your name vul je je naam in, ervan uitgaande dat je die met je lezers wil delen. Je slaat de veranderingen op via de Save-knop.
©PXimport
Een leuke welkomsttekst is een goed begin
-
Instellingen
We starten met de instellingen van Revue, die allemaal gratis te gebruiken zijn. Je kunt er onder andere je e-mailnieuwsbrief mee personaliseren. Open het instellingenmenu door rechtsboven op je profielfoto te klikken en Account settings te kiezen.
Pas bijvoorbeeld aan op welk e-mailadres je reacties op je nieuwsbrief wilt ontvangen en blader wat naar beneden tot je de optie Issues description ziet. Hier kun je een beschrijving invullen, die op je profielpagina en onderaan je nieuwsbrief getoond wordt. We raden je aan je nieuwsbrief kort en krachtig te beschrijven, om mensen te overtuigen zich aan te melden.
De volgende optie, Welcome text, is ook handig om aan te passen. Dit is de tekst die een nieuwe abonnee direct na zijn of haar aanmelding te zien krijgt. Een leuke welkomsttekst vormt een goed begin. Helemaal onderaan heb je de mogelijkheid om je eigen website en sociale mediakanalen toe te voegen. Die worden dan weergegeven op je getrevue.co-pagina.
Als de instellingen naar wens zijn, klik je op Save om de wijzigingen op te slaan. Op de andere instellingenpagina’s vind je meer functies, onder andere rondom het ontwerp van je nieuwsbrief. Als je al een nieuwsbrief hebt en de abonnees geëxporteerd hebt naar een databestand, importeer je ze door helemaal boven in beeld op Subscribers te klikken. Met Add subscribers en vervolgens Import from Mailchimp of Import from file voeg je je abonnees toe.
©PXimport
Nieuwsbrief maken
Tijd om je eerste nieuwsbrief te maken. Klik op Create en je ziet de titel, auteur en onderaan vier knoppen. Helemaal bovenin vul je in de Subject-balk je titel in, die als onderwerp van je e-mail getoond wordt.
Daaronder schrijf je een introtekst, en onder de subtiele grijze streep het onderwerp of de onderwerpen van je nieuwsbrief. Een kop voeg je toe via de Section-knop, gevolgd door een tekstblok via de knop Text. Je kunt ook een link toevoegen om een website uit te lichten. Dit doe je via de Link-knop. De Media-knop laat je een afbeelding (Image), Video of Tweet toevoegen.
Als je de verschillende blokken geplaatst hebt, kun je ze van plaats veranderen door je muis over het betreffende blok te laten zweven. Je ziet dan een pijltjespictogram waarmee je het blok omhoog of omlaag kunt verplaatsen. Om het blok te verwijderen, klik je op de drie pijltjes en vervolgens op Remove item.
Omdat je je nieuwsbrief via een website schrijft, kun je op elk apparaat schrijven en op een ander (ingelogd) apparaat doorgaan. Het nadeel: zonder internet of als Revue een storing heeft, kun je niet door.
©PXimport
Inplannen en versturen
Als je nieuwsbrief af is, is het tijd om hem in te plannen en te versturen. Dat doe je vanaf het scherm waarop je je nieuwsbrief maakt. Onder in beeld zie je twee knoppen: Preview en Schedule issue. Klik op Preview en dan Show online preview om een voorbeeld van je nieuwsbrief in je browser te bekijken.
Ben je benieuwd hoe de nieuwsbrief er als e-mail uitziet? Kies dan Send a preview, vul je eigen e-mailadres in en druk op Send preview. Je kunt de e-mail nu lezen in je e-maildienst.
Tevreden? Klik dan in het vorige scherm op Schedule issue en je krijgt de keuze om de nieuwsbrief nu te versturen (send it now) of in te plannen (send it later). Selecteer de datum en tijd, druk onderaan op Schedule en op het aangegeven tijdstip ploft de e-mail netjes bij de abonnees in de mailbox.
Na het versturen kun je op het tabblad Issues op de knop Analytics klikken om lezersstatistieken per nieuwsbrief te bekijken.
Betaalde nieuwsbrieven
Wie het versturen van een nieuwsbrief niet puur als hobby ziet, maar er ook geld aan wil verdienen, heeft verschillende opties. Revue biedt je de mogelijkheid om je nieuwsbrief alleen te sturen naar betalende abonnees. Vijf procent van de inkomsten gaat in dat geval naar Revue, de rest is voor jou. De addertjes onder het gras: jij moet eenmalig je creditcard koppelen via een Stripe-account én lezers kunnen alleen betalen door hun creditcard te koppelen.
Omdat lang niet alle Nederlanders een creditcard hebben, pakken wij het zelf anders aan. Wij plaatsen in elke gratis nieuwsbrief een linkje naar een Tikkie-betaalverzoek. Lezers bepalen zo zelf of ze een donatie willen overmaken. Bijkomende voordelen zijn dat zowel jij als de lezer geen creditcard nodig heeft en dat alle inkomsten voor jou zijn. Succes met je nieuwsbrief!
©PXimport