ID.nl logo
Eigen mailinglijsten maken doe je zo
© PXimport
Huis

Eigen mailinglijsten maken doe je zo

Voor je hobby’s of persoonlijk interesses. Niet alleen grote bedrijven maken mailinglijsten, maar ook zelf kun je nieuwsbrieven opzetten en versturen naar geïnteresseerden. Hoe ga je hiervoor te werk? We gaan aan de slag met het zelf maken van mailings. Moeilijk? Helemaal niet!

Er bestaan verschillende redenen voor het maken van een mailinglist. Je hebt wellicht een hobby en een groep geïnteresseerden die op de hoogte willen blijven via een nieuwsbrief waarin je de laatste nieuwtjes behandelt. Of je hebt verre familie die je regelmatig op de hoogte wilt houden, zonder elkaar fysiek te (kunnen) ontmoeten. In dit artikel gaan we aan de slag met verschillende programma’s en diensten om zelf nieuwsbrieven te maken en te versturen. We gaan uit van een situatie waarin je persoonlijke nieuwsbrieven maakt voor bekenden (dus niet namens een bedrijf of met een commercieel karakter). Eerst leggen we uit hoe je distributielijsten aanmaakt in populaire maildiensten zoals Outlook en Gmail. Met een distributielijst (of adressenlijst) kun je in één keer een groep geadresseerden bereiken met je mailing of nieuwsbrief. Je kunt de mailing gewoon versturen vanuit je favoriete e-maildienst.

Lijsten in Outlook

Maak je gebruik van de desktopclient van Outlook, dan kun je lijsten aanleggen waarmee je in één keer een groep ontvangers bereikt. In Outlook klik je op de knop Contactpersonen. Je vindt deze knop linksonder in het hoofdvenster van Outlook. Bovenin het venster kies je voor de tab Start. Klik op de knop Nieuwe groep contactpersonen. Bij Naam geef je de groep een herkenbare naam (zoals Familie). Hierna voeg je de leden toe aan de groep. Klik op Leden toevoegen, in de sectie Leden. Kies Uit Outlook-contactpersonen. Houd de Shift-toets ingedrukt om in één keer meerdere personen te selecteren of de Ctrl-toets als je meerdere, individuele contactpersonen wilt selecteren. Is de lijst compleet? Kies Opslaan en sluiten. Voortaan kun je de lijst gebruiken door in een nieuwe e-mail bij Aan de naam op te geven van de lijst. Wil je de lijst in de toekomst bewerken of inzien? Typ de groepsnaam bij Aan in een nieuw e-mailvenster en kies voor Contactpersoon bewerken.

©PXimport

Lijsten in Gmail

Google’s Gmail biedt volwassen functies voor het aanleggen van mailinglijsten. Ga naar Contacts.google.com en geef je aanmeldgegevens op. Kies de sectie Contactpersonen (links in het venster). Selecteer rechts in het venster de personen die je aan de nieuwe lijst wilt toevoegen. Klik hierna op de knop Labels beheren en klik op Label maken. Geef de groep een passende naam (bijvoorbeeld Familie) en klik op Opslaan. Klik wederom op Labels beheren en kies nu de groep waaraan je de selectie wilt toevoegen. Bevestig met een klik op Toepassen. Je kunt de groep meteen gebruiken in Gmail. Ga naar je postvak en klik op Opstellen. Bij Aan typ je de groepsnaam. Je kunt ook klikken op Aan om een overzicht van groepen op te vragen. Klik op het menu Mijn contacten om de lijst met groepen op te vragen. Wil je de groepssamenstelling later aanpassen, dan open je wederom Contacts.google.com en klik je links op de labelnaam (je vindt deze in de sectie Labels).

©PXimport

Lijsten in Outlook.com

Als je gebruik maakt van Outlook.com, ga je als volgt te werk bij het maken van mailinglijsten. Open Outlook.com en klik op de knop Personen (linksonder in het venster). Kies Alle lijsten met contactpersonen en klik op Lijst met contactpersonen maken. Geef een geschikte naam op bij Naam van de lijst met contactpersonen. Vervolgens klik je op het vak Naam of e-mailadres typen en kies je de namen die je aan de lijst wilt toevoegen. In plaats hiervan kun je ook een nieuw e-mailadres opgeven en klikken op Toevoegen. In het vak Beschrijving kun je een omschrijving voor de groep opgeven, maar dat is niet vereist. Klik op Maken. Om de lijst te gebruiken, stel je een nieuwe e-mail op en klik je op Naam. Een overzicht van mailinglijsten verschijnt. Selecteer de lijst en klik op het plusteken (+). Om een bestaande lijst later aan te passen, klik je weer op de knop Personen en kies je links in het venster voor Alle lijsten met contactpersonen. Selecteer de lijst die je wilt aanpassen.

©PXimport

Afdruk samenvoegen

Je hebt de adreslijsten nu op orde, maar we zetten ook wat hulp in bij het maken van de eigenlijke nieuwsbrief of gepersonaliseerde mailing. Heb je Office? Met de desktopversie van Outlook en Word kun je gebruik maken van de functie Mail Merge (in het Nederlands: Afdruk samenvoegen) om snel een persoonlijke e-mail naar geadresseerden te sturen. Open het onderdeel Personen. Vervolgens selecteer je de personen aan wie je de gepersonaliseerde e-mail wilt sturen. Je kunt gebruik maken van de Shift-toets om in één keer een reeks aaneengesloten personen te selecteren of de Ctrl-toets om in één keer meerdere, individuele personen te selecteren. Open hierna de tab Start. In de sectie Acties klik je op Afdruk samenvoegen. Een nieuw venster wordt geopend. In dit venster geef je de details op: kies bij Contactpersonen voor Alleen geselecteerde contactpersonen. Werp hierna een blik op Opties voor samenvoegen. Kies bij Documenttype voor Standaardbrieven. Bij Samenvoegen naar kies je in de lijst voor Nieuw document. Typ nu het onderwerp van je e-mail bij Onderwerpregel van bericht (zie ook het kader ‘Meer leesplezier’ voor extra tips voor je nieuwsbrief). Bevestig met een klik op OK. Word opent: in dit programma maak je de eigenlijke e-mail. Op de tab Verzendlijsten vind je de opties om je e-mail verder vorm te geven.

©PXimport

E-mail opstellen

Uiteraard begin je de e-mail met een goede openingszin. In de sectie Velden beschrijven en invoegen klik je op Begroetingsregel. Bij Notatie van de begroetingsregel kies je de juiste aanhef. Zo kun je onder meer kiezen voor Geachte en Beste. In het vak ernaast bepaal je hoe de naam van de ontvanger verschijnt, bijvoorbeeld alleen de achternaam of juist de voor- en achternaam. Het is hierbij belangrijk dat je de gegevens die je aanroept, wel aanwezig zijn in de lijst met contactpersonen. Heb je bijvoorbeeld alleen voornamen in de mailinglijst, dan zal een achternaam niet verschijnen. In die gevallen valt Word terug op de instelling bij Begroetingsregel voor ongeldige geadresseerden. Kies hier uit de lijst welke instelling je voorkeur geniet, bijvoorbeeld Geachte mevrouw/mijnheer. In het vak Voorbeeld zie je hoe het eruit kan zien. Gebruik de knoppen om door alle namen te lopen en te controleren of ze goed worden getoond. Via de knop Velden vergelijken roep je een overzicht op van de velden en kun je controleren of de juist velden worden gebruikt bij het samenvoegen van de informatie. Je gebruikt deze functie ook als informatie bijvoorbeeld in de verkeerde volgorde wordt getoond (zoals een achternaam, terwijl je een voornaam verwacht).

©PXimport

Andere velden

Keer terug naar het scherm waarin je je e-mail opstelt: dit vindt dus plaats in de omgeving van Word. Je kunt afbeeldingen en andere opmaakelementen gebruiken, maar verplicht is dat niet. Maak te van te voren hiervoor een keuze: als je de mail wilt versturen als platte tekst, hoef je de mailing niet op te maken. Bij het versturen van de mailing in een HTML-opmaak, kun je meer kanten uit. Tijdens het opstellen van de tekst kun je het bericht verder personaliseren. Op de tab Verzendlijsten vind je de knop Samenvoegvelden invoegen: klik hierop. Afhankelijk van de informatie die je hebt opgeslagen over je contactpersonen, kun je bijvoorbeeld de verjaardagsdatum van een persoon invoegen of de naam van de partner. Je kunt deze velden alleen inzetten als je die gegevens ook hebt opgeslagen in de lijst met contactpersonen: is de informatie niet aanwezig, dan blijft het stukje tekst leeg zodra je de nieuwsbrief verstuurt. Tevreden over de e-mail? Tijd om deze te verzenden. Klik bovenin het scherm op de knop Voltooien en samenvoegen. Kies E-mailberichten verzenden. Controleer de onderwerpregel en beslis in welke opmaak je de e-mail wilt versturen (bij E-mailindeling). Een e-mail in HTML kan gebruik maken van eventuele opmaak, terwijl Tekst zonder opmaak ervoor zorgt dat de mail als platte tekst wordt verstuurd. Kies Bijlage als je het bericht niet in het bericht zelf wilt plakken, maar als e-mailbijlage wilt toevoegen. Klik op OK om de gepersonaliseerde mailings te versturen. Outlook verstuurt de berichten één-voor-één naar de ontvangers. Je vindt de berichten terug in de map Verzonden items, net als je andere e-mailberichten.

©PXimport

Meer leesplezier

Zorg ervoor dat je ontvangers plezier hebben in het lezen van je nieuwsbrieven. Met een paar handige tips verbeter je de inhoud: Duidelijke onderwerpregel: Zorg voor een compacte, duidelijke onderwerpregel waaruit de ontvanger kan opmaken wat hij kan verwachten. Duidelijke actie: Als je iets verwacht van de ontvangers van je nieuwsbrief, zorg dan voor een duidelijk omschreven actie. Afbeeldingen: Verrijk je e-mail met afbeeldingen of foto’s. Voetregel: Gebruik de voetregel in de e-mail om te verwijzen naar andere kanalen, bijvoorbeeld je Instagram-account. Zorg er ook voor dat duidelijk is hoe de ontvangers zich kan afmelden van je nieuwsbrief. Voor professionele partijen is dat uiteraard zelf juridisch verplicht, maar voor je persoonlijke nieuwsbrieven aan bekenden is dat ook zo netjes. Tijdstip: Experimenteer met de tijdstippen waarop je de e-mail verstuurt en vraag om de mening van je ontvangers: welke tijdstippen worden het meest gewaardeerd?

Wat extra hulp

Mogelijk krijg je na enige tijd behoefte aan meer mogelijkheden op het gebied van de opmaak van je nieuwsbrieven. Wat hulp van buitenaf kan dan geen kwaad. Een interessante dienst, die je als thuisgebruiker bovendien gratis mag gebruiken, is Canva. Via deze dienst kun je in je browser nieuwsbrieven maken: extra software hoef je er niet voor te installeren. Maak een gratis account. Nadat je je hebt aangemeld, klik je in het hoofdscherm van Canva op Sjablonen. In de sectie Marketing kies je voor Nieuwsbrieven. Bovenin het scherm kies je eventueel een categorie (zoals E-mail). Via de optie eronder – Kleur – kun je bovendien een voorkeur aangeven voor een primaire kleur. De selectie van gevonden sjablonen wordt eronder getoond. Klik op een nieuwsbrief om de details te bekijken. Heb je de juiste sjabloon gevonden? Klik op Dit sjabloon gebruiken. De editor wordt geladen. Overigens hoef je niet per se een bestaand sjabloon als uitgangspunt te gebruiken, maar kun je ook met een lege basis beginnen. Kies voor Sjablonen en klik op Aangepast formaat. Geef de gewenste afmetingen op en kies Nieuw ontwerp maken. Het canvas wordt opnieuw geladen en je kunt nu met een leeg ontwerp beginnen.

©PXimport

Ontwerpen maar

Rechts in het venster zie je het ontwerp. Klik op een element, zoals de titel, om het te bewerken. Via de werkbalk bovenin het venster kun je de verschillende onderdelen onder handen nemen. Links in het venster vind je een verticale werkbalk. Die geeft je toegang tot extra elementen, zoals foto’s en video’s. Ook kun je hier een andere achtergrond kiezen. Let op als je aan de slag gaat met afbeeldingen: foto’s en andere afbeeldingen kunnen rechten hebben: bij het uitchecken van je nieuwsbrief verderop wordt dan een vergoeding gevraagd. Mogelijk heb je in plaats hiervan eigen foto’s die je kunt gebruiken. Ga naar de sectie Uploads. Klik nu op de knop Upload media. Een nieuw venster wordt geopend waarin je de afbeeldingen (en zelfs video’s) kunt selecteren. Ook kun je de media slepen vanaf het bureaublad naar het browservenster: ze worden dan automatisch geupload. Handig is de mogelijkheid om niet alleen lokaal materiaal te gebruiken, maar ook materiaal van sociale kanalen, zoals Instagram. Bovendien kun je andere bronnen selecteren, zoals Dropbox en Google Drive.

©PXimport

Hergebruiken

Als je regelmatig een nieuwsbrief verstuurt en telkens hetzelfde ontwerp als basis wilt gebruiken, is het handig om het ontwerp op te slaan. Klik in het menu bovenin het venster op Bestand. Hier vind je de optie Een kopie maken. Ook kun je het ontwerp opslaan of opslaan in een specifieke map, zodat je het ontwerp later opnieuw kunt openen. In ditzelfde menu vind je ook hulpmiddelen waarmee je het ontwerp verder kunt verfijnen. Via de knop Linialen weergeven worden rondom het ontwerp maten getoond, waarmee je de indeling van de nieuwsbrief kunt verbeteren. Ook kun je via het menu de weergave van tabellen en marges inschakelen.

Klaar voor gebruik

Ben je tevreden met het ontwerp? Klik dan op de knop Downloaden. Bij Bestandstype kies je de gewenste bestandssoort. Wil je je nieuwsbrief versturen als bijlage, dan komt PDF goed van pas. Je kunt ook kiezen voor een afbeelding, in de vorm van een PNG- of JPG-bestand. Voor een SVG-afbeelding (die vectorgebaseerd is en dus eenvoudig kan schalen), heb je een betaald abonnement op Canva nodig. Heb je afbeeldingen gebruikt waarvoor moet worden afgerekend, dan toont Canva dit in het uitcheckvenster. In plaats daarvan kun je uiteraard ook eigen afbeeldingen gebruiken.

▼ Volgende artikel
Weg met die zweetlucht! Zo krijg je je sportkleding écht fris
© BGStock72 - stock.adobe.com
Huis

Weg met die zweetlucht! Zo krijg je je sportkleding écht fris

Na een stevige sportsessie voel je je voldaan. Je bent trots op jezelf dat je het 'weer geflikt' hebt. Maar je sportkleding? Die ruikt allesbehalve fris. Wassen helpt natuurlijk, maar wat doe je als die geur hardnekkig blijft hangen?

De tips in dit artikel in het kort:

  • Was sportkleding het liefst meteen, maar laat het eerst weken in natuurazijn en water
  • Zet de wasmachine op een sportprogramma of op maximaal 30 graden
  • Gebruik vloeibaar wasmiddel (niet te veel)

Lees ook: Schoenen wassen in de wasmachine, zo doe je dat

Sterke zweetlucht? Natuurazijn!

Om ervoor te zorgen dat de sterke zweetlucht niet in de kleding blijft, gooi je de kleding 15 tot 20 minuten voor het wassen in een bak met koud water en een flinke scheut natuurazijn. De azijn haalt de penetrante geur eruit en verwijdert al wat vuil, maar tast het textiel niet aan. Dit helpt ook bij sportkleding met een oude zweetgeur. Daarna was je de kleding met de wasmachine of met de hand.

Heb je een flinke training gehad en echt geen tijd om je sportkleding voor de volgende wedstrijd te wassen? Je frist je sportkleding tijdelijk op door een plantenspuit te vullen met water en azijn, verhouding: 50/50. Spray het mengsel op het kledingstuk en de zweetgeur is weg. Was de kleding na de wedstrijd wel gelijk.

🧊 Extreem sterke geuren krijg je ook uit je sportkleding door de kleding in een plastic zak te stoppen, deze dicht te knopen en de zak in de vriezer te stoppen. De kou doodt de bacteriën die de zweetgeur veroorzaken. Na 24 uur haal je de zak met kleding er weer uit.

Was je sportkleding niet te heet!

Waarschijnlijk denk je: hup, wasmachine aan op 60 graden. Maar doe dit liever niet. Sportkleding is meestal gemaakt van speciaal materiaal dat sneller droogt, een ademende eigenschap heeft en vocht afdrijft. Deze stof is vaak delicater dan bij gewone kleding. Daarom is het belangrijk dat je de kleding voorzichtig wast, op maximaal 30 graden. Zet de wasmachine op een sportprogramma of een programma voor synthetische kleding. Een heter programma kan ervoor zorgen dat de sportkleding krimpt en het elastiek aangetast raakt. Check altijd voor het wassen het waslabel voor de specifieke wasinstructies van de kleding.

Keer de kledingstukken binnenstebuiten voordat je ze in de wastrommel gooit. Hiermee bescherm je de opdrukken en kleuren aan de buitenkant van je kleding. Bovendien zitten de bacteriën en dode huidcellen toch aan de binnenkant van je kleding. Prop de wasmachine niet te vol, want dan wordt je sportkleding niet goed gespoeld.

©Oriol Roca

💡 Geen zin om je sportkleding meteen in de was te gooien? Trek de kleding wel meteen uit en laat het even uithangen. Als je het op een hoopje op de grond gooit, verspreiden de bacteriën alleen maar meer. En hoe langer je wacht, hoe erger de geuren worden.

Wel: vloeibaar wasmiddel. Niet: wasverzachter

Voordat je uit gewoonte een flinke scheut wasmiddel in de machine giet omdat je sportkleding zo vies ruikt: even wachten. Te veel wasmiddel zorgt er juist voor dat er zeepresten in de stof achterblijven. En dit zorgt ervoor dat de kleding je dode huidcellen nog beter blijft vasthouden. Het gevolg: nare geurtjes waar niemand blij van wordt. Gebruik het liefst vloeibaar wasmiddel, want de resten van waspoeder blijven vaak achter in kleding. Je mag wel een beetje baking soda in de wasmachine doen, dit neutraliseert de zweetlucht.

Veel mensen gooien het liefst ook nog wat wasverzachter met een geurtje bij de was, maar voor sportkleding is dit niet aan te raden. Wasverzachter legt namelijk een laagje over de vezels en verstopt hierdoor de vezels, waardoor de kleding niet meer goed schoon wordt. Hierdoor ruikt je kleding na een sportsessie juist erger naar zweet. En wasverzachter kan de stof en de elasticiteit ervan aantasten, waardoor de kleding gaat lubberen.

©anetlanda

⚠️ Droog je sportkleding liever niet in de droger. Veel sportkleding krimpt door de hitte. Het is veel beter voor de kleding om het buiten aan de lijn te laten drogen of in een ruimte met goede ventilatie.

Toe aan nieuwe sportkleding?

Van sport-bh tot fitnessbroek

▼ Volgende artikel
Slim wonen zonder pottenkijkers: 5 tips voor privacy in je smart home
© Koen Barten | Philips
Zekerheid & gemak

Slim wonen zonder pottenkijkers: 5 tips voor privacy in je smart home

Vanuit je luie stoel de lampen aanzetten of de temperatuur in huis regelen: smart devices zijn er om het leven nét wat makkelijker te maken. Helaas vormen zulke IoT-apparaten ook een risico voor je privacy. Wil je niet alleen slim, maar ook veilig wonen? Met deze tips voorkom je pottenkijkers in je smart home.

In dit artikel lees je: 💡Wat IoT-apparaten oftewel slimme apparaten precies zijn 💡Hoe slimme apparaten aan hun data komen 💡Waarom slimme apparaten een gevaar kunnen vormen voor je privacy 💡Hoe je je slimme apparaten zo instelt dat de kans op een hack minimaal wordt

Lees ook: Slimme stekkers – welke modellen zijn echt zuinig?

IoT (Internet of Things) omvat alle huishoudelijke apparaten die met het internet verbonden zijn, zoals slimme lampen, speakers en thermostaten. Zelfs gordijnen, deursloten en koelkasten kunnen tegenwoordig slim worden gemaakt door ze aan een netwerk te koppelen. Om jou als gebruiker zo goed mogelijk te kunnen bedienen, verzamelen IoT-apparaten de hele dag door data die je gedrag en gewoonten in kaart brengen. Ben je tussen negen en drie niet thuis? Dan weet je slimme thermostaat dat de verwarming omlaag moet, zal het beveiligingssysteem in die uren extra alert zijn op bewegingen rondom je huis en gaat je robotstofzuiger aan de slag om je vloer spic en span te maken. 

Ook jij hebt wat te verbergen

Slimme apparaten komen op allerlei manieren aan hun data, bijvoorbeeld via spraakopdrachten ('Hé Alexa, speel jazzmuziek af'), commando's die je in een app geeft en zelfs via sensoren die beweging, licht en temperatuur detecteren. Al die gegevens worden ergens opgeslagen, en het probleem is dat de meesten van ons geen idee hebben wat er met die data gebeurt. Vaak vinden we dat ook helemaal niet zo interessant: we denken immers al snel dat criminelen niets met onze data kunnen. Maar als je denkt dat je niets te verbergen hebt, heb je het mis. Cybercriminelen die toegang krijgen tot je smart home kunnen veel meer dan alleen je lampen bedienen. Ze kunnen je bankgegevens stelen (bijvoorbeeld via een gehackt apparaat dat toegang geeft tot je thuisnetwerk), het alarmsysteem van je woning uitschakelen en persoonlijke gesprekken afluisteren via je slimme speaker – om maar een paar voorbeelden te noemen. Hoe meer slimme apparaten je in huis hebt, hoe groter de kans dat er ergens een datalek ontstaat. Dat wil je natuurlijk voorkomen.

©StockPhotoPro

Er zijn allerlei manieren om je smart home te beschermen tegen pottenkijkers. Als je niet zo technisch aangelegd bent, kunnen zulke tactieken je al snel overweldigen. Daarom houden we het bij een aantal algemene tips die voor iedereen makkelijk uit te voeren zijn en die toch een groot verschil kunnen maken in de beveiliging van je smart home.

Tip 1: Kies voor een betrouwbare fabrikant

Het merk van je slimme apparaten kan veel zeggen over hoe goed deze apparaten van zichzelf beveiligd zijn. Gerenommeerde merken zoals Philips, Homey en Amazon hebben immers een reputatie hoog te houden als het om veiligheid gaat. Bovendien moeten producten van A-merken in Europa aan strenge eisen voldoen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een merkloos model van een Chinese fabrikant. Laat je dus niet verleiden door aantrekkelijke deals terwijl je aan het browsen bent: als ze te mooi lijken om waar te zijn, zijn ze dat waarschijnlijk ook. Als je twijfelt of een merk betrouwbaar is, doe dan eerst uitgebreid onderzoek. Lees onafhankelijke reviews, onderwerp de webshop van het betreffende merk aan een kritische blik en controleer of het merk voldoet aan Europese keurmerken. 

Tip 2: Kies sterke wachtwoorden

Slimme apparaten worden doorgaans geleverd met een standaard wachtwoord waarmee je op de bijbehorende app kunt inloggen. Veilig zijn deze wachtwoorden niet. Sterker nog: een standaard wachtwoord aanhouden is haast net zo onveilig als helemaal geen wachtwoord op je smart device hebben. Het is dus belangrijk dat je het wachtwoord al tijdens de installatie van het product verandert in een unieke en sterke variant. Een sterk wachtwoord bestaat uit letters, cijfers én speciale tekens. Verwerk nooit je naam, geboortedatum of adres in het wachtwoord. Geef ook elk slim apparaat een uniek wachtwoord, zodat je andere apparaten bij een hack veilig zijn. En schakel tweestapsverificatie in als dat kan: hiermee voeg je een extra beveiligingslaag toe, zodat anderen niet zomaar kunnen inloggen als ze je wachtwoord weten. 

Tip 3: Maak gastnetwerken aan 

Je wifi-netwerk is voor criminelen een ware goudmijn. Krijgen criminelen toegang tot je wifi, dan kunnen ze niet alleen alles zien wat jij op het internet doet, maar ze kunnen ook slimme apparaten overnemen die op dat netwerk zijn aangesloten. Het is daarom verstandig om gastnetwerken aan te maken voor je slimme apparaten. Hiermee isoleer je het netwerk van deze apparaten van het hoofdnetwerk, wat de kans op een datalek flink verkleint. Ook verklein je op deze manier het risico dat hackers via een zwak beveiligd slim apparaat toegang krijgen tot bijvoorbeeld je laptop, e-mail of bankzaken op het hoofdnetwerk. 

Ook slim is het uitschakelen van de functie Universal Plug and Play (UPnP) op al je slimme apparaten. Deze functie helpt om via wifi automatisch met andere smart devices te verbinden, maar vergroot ook het risico dat je apparaten van buitenaf toegankelijk worden. 

©TStudious - stock.adobe.com

Tip 4: Houd je apparatuur up-to-date

Wacht je altijd weken of zelfs maanden voordat je een nieuwe software-update op je apparaten uitvoert? Foute boel! Updates hebben niet alleen als doel de functionaliteiten van je slimme apparaten te verbeteren, maar zijn er ook om beveiligingslekken te dichten die in eerdere versies zijn opgemerkt. Download je deze updates niet, dan laat je in feite de digitale achterdeur openstaan voor criminelen. Maak er daarom een gewoonte van om iedere week te checken of er nieuwe updates beschikbaar zijn en download deze dan direct. Het is slechts een kleine moeite die een groot effect kan hebben op je privacy.

Tip 5: Controleer de privacy-instellingen

Slimme apparaten komen doorgaans met standaardinstellingen die toestemming geven om bepaalde gegevens te verzamelen of op te slaan. Dat is vaak gunstig voor de fabrikant, maar als je geen pottenkijkers in huis wilt, is het zaak dat er zo min mogelijk gegevens van jou in de cloud terechtkomen. Gelukkig kun je de privacy-instellingen van je slimme apparaten meestal wijzigen. Zo kun je op veel slimme apparaten instellen dat de opnamegeschiedenis direct verwijderd wordt. Sommige apparaten sturen automatisch gegevens naar de fabrikant voor verbeteringsdoeleinden; ook dit kun je vaak uitschakelen. Zet ook altijd functies uit die je niet gebruikt. Gebruik je de spraakbediening op je slimme speaker niet? Schakel de microfoon dan helemaal uit. Zo verklein je in elk geval de kans dat je wordt afgeluisterd.

Je huis slimmer maken?

Slimme stekkers!