ID.nl logo
Eigen mailinglijsten maken doe je zo
© PXimport
Huis

Eigen mailinglijsten maken doe je zo

Voor je hobby’s of persoonlijk interesses. Niet alleen grote bedrijven maken mailinglijsten, maar ook zelf kun je nieuwsbrieven opzetten en versturen naar geïnteresseerden. Hoe ga je hiervoor te werk? We gaan aan de slag met het zelf maken van mailings. Moeilijk? Helemaal niet!

Er bestaan verschillende redenen voor het maken van een mailinglist. Je hebt wellicht een hobby en een groep geïnteresseerden die op de hoogte willen blijven via een nieuwsbrief waarin je de laatste nieuwtjes behandelt. Of je hebt verre familie die je regelmatig op de hoogte wilt houden, zonder elkaar fysiek te (kunnen) ontmoeten. In dit artikel gaan we aan de slag met verschillende programma’s en diensten om zelf nieuwsbrieven te maken en te versturen. We gaan uit van een situatie waarin je persoonlijke nieuwsbrieven maakt voor bekenden (dus niet namens een bedrijf of met een commercieel karakter). Eerst leggen we uit hoe je distributielijsten aanmaakt in populaire maildiensten zoals Outlook en Gmail. Met een distributielijst (of adressenlijst) kun je in één keer een groep geadresseerden bereiken met je mailing of nieuwsbrief. Je kunt de mailing gewoon versturen vanuit je favoriete e-maildienst.

Lijsten in Outlook

Maak je gebruik van de desktopclient van Outlook, dan kun je lijsten aanleggen waarmee je in één keer een groep ontvangers bereikt. In Outlook klik je op de knop Contactpersonen. Je vindt deze knop linksonder in het hoofdvenster van Outlook. Bovenin het venster kies je voor de tab Start. Klik op de knop Nieuwe groep contactpersonen. Bij Naam geef je de groep een herkenbare naam (zoals Familie). Hierna voeg je de leden toe aan de groep. Klik op Leden toevoegen, in de sectie Leden. Kies Uit Outlook-contactpersonen. Houd de Shift-toets ingedrukt om in één keer meerdere personen te selecteren of de Ctrl-toets als je meerdere, individuele contactpersonen wilt selecteren. Is de lijst compleet? Kies Opslaan en sluiten. Voortaan kun je de lijst gebruiken door in een nieuwe e-mail bij Aan de naam op te geven van de lijst. Wil je de lijst in de toekomst bewerken of inzien? Typ de groepsnaam bij Aan in een nieuw e-mailvenster en kies voor Contactpersoon bewerken.

©PXimport

Lijsten in Gmail

Google’s Gmail biedt volwassen functies voor het aanleggen van mailinglijsten. Ga naar Contacts.google.com en geef je aanmeldgegevens op. Kies de sectie Contactpersonen (links in het venster). Selecteer rechts in het venster de personen die je aan de nieuwe lijst wilt toevoegen. Klik hierna op de knop Labels beheren en klik op Label maken. Geef de groep een passende naam (bijvoorbeeld Familie) en klik op Opslaan. Klik wederom op Labels beheren en kies nu de groep waaraan je de selectie wilt toevoegen. Bevestig met een klik op Toepassen. Je kunt de groep meteen gebruiken in Gmail. Ga naar je postvak en klik op Opstellen. Bij Aan typ je de groepsnaam. Je kunt ook klikken op Aan om een overzicht van groepen op te vragen. Klik op het menu Mijn contacten om de lijst met groepen op te vragen. Wil je de groepssamenstelling later aanpassen, dan open je wederom Contacts.google.com en klik je links op de labelnaam (je vindt deze in de sectie Labels).

©PXimport

Lijsten in Outlook.com

Als je gebruik maakt van Outlook.com, ga je als volgt te werk bij het maken van mailinglijsten. Open Outlook.com en klik op de knop Personen (linksonder in het venster). Kies Alle lijsten met contactpersonen en klik op Lijst met contactpersonen maken. Geef een geschikte naam op bij Naam van de lijst met contactpersonen. Vervolgens klik je op het vak Naam of e-mailadres typen en kies je de namen die je aan de lijst wilt toevoegen. In plaats hiervan kun je ook een nieuw e-mailadres opgeven en klikken op Toevoegen. In het vak Beschrijving kun je een omschrijving voor de groep opgeven, maar dat is niet vereist. Klik op Maken. Om de lijst te gebruiken, stel je een nieuwe e-mail op en klik je op Naam. Een overzicht van mailinglijsten verschijnt. Selecteer de lijst en klik op het plusteken (+). Om een bestaande lijst later aan te passen, klik je weer op de knop Personen en kies je links in het venster voor Alle lijsten met contactpersonen. Selecteer de lijst die je wilt aanpassen.

©PXimport

Afdruk samenvoegen

Je hebt de adreslijsten nu op orde, maar we zetten ook wat hulp in bij het maken van de eigenlijke nieuwsbrief of gepersonaliseerde mailing. Heb je Office? Met de desktopversie van Outlook en Word kun je gebruik maken van de functie Mail Merge (in het Nederlands: Afdruk samenvoegen) om snel een persoonlijke e-mail naar geadresseerden te sturen. Open het onderdeel Personen. Vervolgens selecteer je de personen aan wie je de gepersonaliseerde e-mail wilt sturen. Je kunt gebruik maken van de Shift-toets om in één keer een reeks aaneengesloten personen te selecteren of de Ctrl-toets om in één keer meerdere, individuele personen te selecteren. Open hierna de tab Start. In de sectie Acties klik je op Afdruk samenvoegen. Een nieuw venster wordt geopend. In dit venster geef je de details op: kies bij Contactpersonen voor Alleen geselecteerde contactpersonen. Werp hierna een blik op Opties voor samenvoegen. Kies bij Documenttype voor Standaardbrieven. Bij Samenvoegen naar kies je in de lijst voor Nieuw document. Typ nu het onderwerp van je e-mail bij Onderwerpregel van bericht (zie ook het kader ‘Meer leesplezier’ voor extra tips voor je nieuwsbrief). Bevestig met een klik op OK. Word opent: in dit programma maak je de eigenlijke e-mail. Op de tab Verzendlijsten vind je de opties om je e-mail verder vorm te geven.

©PXimport

E-mail opstellen

Uiteraard begin je de e-mail met een goede openingszin. In de sectie Velden beschrijven en invoegen klik je op Begroetingsregel. Bij Notatie van de begroetingsregel kies je de juiste aanhef. Zo kun je onder meer kiezen voor Geachte en Beste. In het vak ernaast bepaal je hoe de naam van de ontvanger verschijnt, bijvoorbeeld alleen de achternaam of juist de voor- en achternaam. Het is hierbij belangrijk dat je de gegevens die je aanroept, wel aanwezig zijn in de lijst met contactpersonen. Heb je bijvoorbeeld alleen voornamen in de mailinglijst, dan zal een achternaam niet verschijnen. In die gevallen valt Word terug op de instelling bij Begroetingsregel voor ongeldige geadresseerden. Kies hier uit de lijst welke instelling je voorkeur geniet, bijvoorbeeld Geachte mevrouw/mijnheer. In het vak Voorbeeld zie je hoe het eruit kan zien. Gebruik de knoppen om door alle namen te lopen en te controleren of ze goed worden getoond. Via de knop Velden vergelijken roep je een overzicht op van de velden en kun je controleren of de juist velden worden gebruikt bij het samenvoegen van de informatie. Je gebruikt deze functie ook als informatie bijvoorbeeld in de verkeerde volgorde wordt getoond (zoals een achternaam, terwijl je een voornaam verwacht).

©PXimport

Andere velden

Keer terug naar het scherm waarin je je e-mail opstelt: dit vindt dus plaats in de omgeving van Word. Je kunt afbeeldingen en andere opmaakelementen gebruiken, maar verplicht is dat niet. Maak te van te voren hiervoor een keuze: als je de mail wilt versturen als platte tekst, hoef je de mailing niet op te maken. Bij het versturen van de mailing in een HTML-opmaak, kun je meer kanten uit. Tijdens het opstellen van de tekst kun je het bericht verder personaliseren. Op de tab Verzendlijsten vind je de knop Samenvoegvelden invoegen: klik hierop. Afhankelijk van de informatie die je hebt opgeslagen over je contactpersonen, kun je bijvoorbeeld de verjaardagsdatum van een persoon invoegen of de naam van de partner. Je kunt deze velden alleen inzetten als je die gegevens ook hebt opgeslagen in de lijst met contactpersonen: is de informatie niet aanwezig, dan blijft het stukje tekst leeg zodra je de nieuwsbrief verstuurt. Tevreden over de e-mail? Tijd om deze te verzenden. Klik bovenin het scherm op de knop Voltooien en samenvoegen. Kies E-mailberichten verzenden. Controleer de onderwerpregel en beslis in welke opmaak je de e-mail wilt versturen (bij E-mailindeling). Een e-mail in HTML kan gebruik maken van eventuele opmaak, terwijl Tekst zonder opmaak ervoor zorgt dat de mail als platte tekst wordt verstuurd. Kies Bijlage als je het bericht niet in het bericht zelf wilt plakken, maar als e-mailbijlage wilt toevoegen. Klik op OK om de gepersonaliseerde mailings te versturen. Outlook verstuurt de berichten één-voor-één naar de ontvangers. Je vindt de berichten terug in de map Verzonden items, net als je andere e-mailberichten.

©PXimport

Meer leesplezier

Zorg ervoor dat je ontvangers plezier hebben in het lezen van je nieuwsbrieven. Met een paar handige tips verbeter je de inhoud: Duidelijke onderwerpregel: Zorg voor een compacte, duidelijke onderwerpregel waaruit de ontvanger kan opmaken wat hij kan verwachten. Duidelijke actie: Als je iets verwacht van de ontvangers van je nieuwsbrief, zorg dan voor een duidelijk omschreven actie. Afbeeldingen: Verrijk je e-mail met afbeeldingen of foto’s. Voetregel: Gebruik de voetregel in de e-mail om te verwijzen naar andere kanalen, bijvoorbeeld je Instagram-account. Zorg er ook voor dat duidelijk is hoe de ontvangers zich kan afmelden van je nieuwsbrief. Voor professionele partijen is dat uiteraard zelf juridisch verplicht, maar voor je persoonlijke nieuwsbrieven aan bekenden is dat ook zo netjes. Tijdstip: Experimenteer met de tijdstippen waarop je de e-mail verstuurt en vraag om de mening van je ontvangers: welke tijdstippen worden het meest gewaardeerd?

Wat extra hulp

Mogelijk krijg je na enige tijd behoefte aan meer mogelijkheden op het gebied van de opmaak van je nieuwsbrieven. Wat hulp van buitenaf kan dan geen kwaad. Een interessante dienst, die je als thuisgebruiker bovendien gratis mag gebruiken, is Canva. Via deze dienst kun je in je browser nieuwsbrieven maken: extra software hoef je er niet voor te installeren. Maak een gratis account. Nadat je je hebt aangemeld, klik je in het hoofdscherm van Canva op Sjablonen. In de sectie Marketing kies je voor Nieuwsbrieven. Bovenin het scherm kies je eventueel een categorie (zoals E-mail). Via de optie eronder – Kleur – kun je bovendien een voorkeur aangeven voor een primaire kleur. De selectie van gevonden sjablonen wordt eronder getoond. Klik op een nieuwsbrief om de details te bekijken. Heb je de juiste sjabloon gevonden? Klik op Dit sjabloon gebruiken. De editor wordt geladen. Overigens hoef je niet per se een bestaand sjabloon als uitgangspunt te gebruiken, maar kun je ook met een lege basis beginnen. Kies voor Sjablonen en klik op Aangepast formaat. Geef de gewenste afmetingen op en kies Nieuw ontwerp maken. Het canvas wordt opnieuw geladen en je kunt nu met een leeg ontwerp beginnen.

©PXimport

Ontwerpen maar

Rechts in het venster zie je het ontwerp. Klik op een element, zoals de titel, om het te bewerken. Via de werkbalk bovenin het venster kun je de verschillende onderdelen onder handen nemen. Links in het venster vind je een verticale werkbalk. Die geeft je toegang tot extra elementen, zoals foto’s en video’s. Ook kun je hier een andere achtergrond kiezen. Let op als je aan de slag gaat met afbeeldingen: foto’s en andere afbeeldingen kunnen rechten hebben: bij het uitchecken van je nieuwsbrief verderop wordt dan een vergoeding gevraagd. Mogelijk heb je in plaats hiervan eigen foto’s die je kunt gebruiken. Ga naar de sectie Uploads. Klik nu op de knop Upload media. Een nieuw venster wordt geopend waarin je de afbeeldingen (en zelfs video’s) kunt selecteren. Ook kun je de media slepen vanaf het bureaublad naar het browservenster: ze worden dan automatisch geupload. Handig is de mogelijkheid om niet alleen lokaal materiaal te gebruiken, maar ook materiaal van sociale kanalen, zoals Instagram. Bovendien kun je andere bronnen selecteren, zoals Dropbox en Google Drive.

©PXimport

Hergebruiken

Als je regelmatig een nieuwsbrief verstuurt en telkens hetzelfde ontwerp als basis wilt gebruiken, is het handig om het ontwerp op te slaan. Klik in het menu bovenin het venster op Bestand. Hier vind je de optie Een kopie maken. Ook kun je het ontwerp opslaan of opslaan in een specifieke map, zodat je het ontwerp later opnieuw kunt openen. In ditzelfde menu vind je ook hulpmiddelen waarmee je het ontwerp verder kunt verfijnen. Via de knop Linialen weergeven worden rondom het ontwerp maten getoond, waarmee je de indeling van de nieuwsbrief kunt verbeteren. Ook kun je via het menu de weergave van tabellen en marges inschakelen.

Klaar voor gebruik

Ben je tevreden met het ontwerp? Klik dan op de knop Downloaden. Bij Bestandstype kies je de gewenste bestandssoort. Wil je je nieuwsbrief versturen als bijlage, dan komt PDF goed van pas. Je kunt ook kiezen voor een afbeelding, in de vorm van een PNG- of JPG-bestand. Voor een SVG-afbeelding (die vectorgebaseerd is en dus eenvoudig kan schalen), heb je een betaald abonnement op Canva nodig. Heb je afbeeldingen gebruikt waarvoor moet worden afgerekend, dan toont Canva dit in het uitcheckvenster. In plaats daarvan kun je uiteraard ook eigen afbeeldingen gebruiken.

▼ Volgende artikel
Motorola Edge 60 Neo combineert compact design met slimme camera's
© Motorola
Huis

Motorola Edge 60 Neo combineert compact design met slimme camera's

Motorola brengt in oktober de Edge 60 Neo naar Nederland. De smartphone valt op door zijn compacte ontwerp, stevige bescherming en een veelzijdig camerasysteem met telelens. Met een prijs van net geen 400 piek richt Motorola zich op het middensegment, waar AI en een lange accuduur belangrijke troeven zijn.

De Motorola Edge 60 Neo is op de IFA in Berlijn officieel onthuld en komt op de markt als een compacte en lichte smartphone met opvallend stevige specificaties. Het toestel combineert een helder scherm en een solide behuizing met een camerasysteem dat veel creatieve mogelijkheden biedt. Daarbovenop zet Motorola sterk in op - verrassing! - AI, dat zowel bij foto's als bij dagelijkse taken een rol speelt.

Compact maar robuust

De Edge 60 Neo is het lichtste toestel in zijn klasse, maar doet qua stevigheid opvallend weinig concessies. Het 6,36-inch scherm kan piekhelderheden tot 3000 nits halen, waardoor het zelfs in de volle zon goed leesbaar blijft. Het gebruik van Corning Gorilla Glass 7i en de MIL-STD-810H-certificering zorgen voor extra bescherming tegen vallen en krassen. Dankzij de IP68/69-norm is de smartphone bovendien bestand tegen water en stof, iets wat je meestal pas ziet bij meer robuuste of in elk geval duurdere modellen.

Qua uiterlijk kiest Motorola voor een samenwerking met Pantone, het bedrijf dat internationale standaarden ontwikkelt voor kleurnamen en -codes. De Edge 60 Neo verschijnt dan ook in drie verrassende tinten met minstens zulke exotische namen: Frostbite, Poinciana en Grisaille. Daarmee wil het merk inspelen op gebruikers die hun telefoon ook gebruiken als een verlengstuk van hun imago. Het idee is dat een smartphone niet alleen praktisch moet zijn, maar ook kan passen bij de kleding en accessoires van de gebruiker.

De beschikbare kleuren: Frostbite, Poinciana en Grisaille.

Camera met telelens

De camera is een belangrijk speerpunt van dit model. Motorola benadrukt dat dit de enige smartphone in deze prijsklasse is met een telelens. Daarmee kun je 3x optisch zoomen zonder kwaliteitsverlies en tot 30x digitaal inzoomen. Het camerasysteem bestaat verder uit een 50MP-hoofdcamera met Sony-sensor en optische beeldstabilisatie, een 13MP-ultragroothoek- en macrolens en een 32MP-selfiecamera. Voor video's ondersteunt het toestel 4K-opnames.

Fotografie wordt ondersteund door AI-functies die automatisch details verscherpen, kleuren verbeteren en de belichting optimaliseren. Met Dynamic Bokeh bepaal je zelf hoe sterk de achtergrond onscherp wordt gemaakt, terwijl Signature Style foto's een herkenbare uitstraling geeft. Bij video-opnames zorgt adaptieve stabilisatie voor soepeler beelden, zelfs tijdens beweging. Daarmee lijkt Motorola zich duidelijk te richten op zogenaamde content creators.

AI in het dagelijks gebruik

Maar AI speelt ook buiten de camera een rol. Met de functie Next Move kan de Edge 60 Neo suggesties geven afhankelijk van wat er op het scherm staat, bijvoorbeeld bij het bekijken van een recept of een reisschema. Daarbij werkt Motorola samen met onder meer Microsoft Copilot en Perplexity, maar biedt het ook eigen tools zoals Playlist Studio en Image Studio. Zo kunnen gebruikers playlists samenstellen, beelden genereren of visuele elementen aanpassen zonder het gebruik van externe apps.

Accu en oplaadmogelijkheden

De smartphone beschikt over een 5000mAh-accu, goed voor (zo claimt Motorola) tot 44 uur gebruik. Met de (zowaar meegeleverde) 68W TurboPower-oplader is in zeven minuten alweer genoeg lading beschikbaar voor een volle dag gebruik. Daarnaast is draadloos opladen mogelijk met maximaal 15 watt, al moet die lader daarvoor wel apart worden aangeschaft.

De Motorola Edge 60 Neo ligt vanaf half oktober in de Nederlandse winkels. De richtprijs bedraagt zoals gezegd 399,99 euro. Daarmee positioneert Motorola het toestel in het middensegment, waar het concurreert met modellen van onder meer Samsung, Xiaomi en OnePlus.

▼ Volgende artikel
Review Oppo Reno 14 – Duurder, maar ook beter
© Wesley Akkerman
Huis

Review Oppo Reno 14 – Duurder, maar ook beter

Met de Oppo Reno 14 zet het Chinese merk een traditie voort. De midrange smartphonelijn vindt vaak een mooie balans tussen stijl en functie. Met een adviesprijs van 649 euro vraagt de fabrikant echter wel 100 euro meer dan voor zijn voorganger. Is de 14 die prijsstijging waard?

Goed
Conclusie

De Oppo Reno 14 is duurder, maar biedt duidelijke upgrades. Het nieuwe camerasysteem met 50MP-telefotolens (3,5x zoom en stabilisatie) springt eruit en maakt de telefoon veelzijdig voor fotografie. Ook de 6000mAh-accu, waterbestendige body, 120Hz-scherm en soepele prestaties verhogen de waarde. Minpunten zijn de grote hoeveelheid bloatware en een wat verouderde processor, maar die presteert nog steeds goed.

Plus- en minpunten
  • Batterij met lange adem
  • Prima amoled-display
  • Fijn camerasysteem
  • Overzichtelijke software
  • Veel nadruk op AI
  • Processor is wel wat oud
  • Gigantische hoeveelheid bloatware

De Oppo Reno 14 beschikt over een indrukwekkend 6,59-inch amoledscherm met een adaptieve verversingssnelheid van 120 Hz, beschermd door Gorilla Glass 7i. Het display biedt een goede piekhelderheid tot 1200 nits in direct zonlicht en levert levendige kleuren, mede dankzij de HDR10-ondersteuning. Het ontwerp voelt premium aan dankzij de redelijk dunne schermranden en de punchhole voor de selfiecam. De versie die wij testen mist een beetje persoonlijkheid qua kleur, maar gelukkig bestaat er ook een Pearl White-variant.

De behuizing is gemaakt van aluminium. Het toestel ligt daardoor niet alleen comfortabel in de hand, maar voelt ook heel solide aan. Ondanks de forse 6000mAh-batterij is het toestel met 187 gram en een dikte van 7,42 mm opvallend slank en licht gebleven. Hij is bovendien heel duurzaam met IP66-, IP68- én IP69-certificeringen tegen stof en water. Extra functies als de in-display vingerafdrukscanner, een infraroodlaser aan de bovenkant en stereospeakers zorgen tot slot voor een behoorlijk compleet pakket.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Soepele prestaties

De Oppo Reno 14 wordt aangedreven door de MediaTek Dimensity 8350-processor. In het dagelijks gebruik levert de chipset meer dan prima prestaties. Taken als multitasken, browsen op social media en het openen van apps verlopen vloeiend en zonder haperingen. Ook voor gaming is de telefoon goed geschikt; zelfs grafisch intensieve games draaien soepel met stabiele framerates. Dankzij het koelsysteem blijft het toestel meestal comfortabel om vast te houden, al kan het bij lange en zware gamesessies na verloop van tijd wel warm aanvoelen.

Een van de sterkste punten van de Reno 14 is de accuduur. De grote batterij, met een vermogen van maar liefst 6000 mAh, zorgt ervoor dat de telefoon bij gemiddeld gebruik moeiteloos anderhalve dag meegaat. Zelfs bij intensief gebruik kun je een volledige dag verwachten zonder tussentijds opladen. Wanneer de batterij toch leeg is, laadt een 80W SuperVOOC-snellader het apparaat in minder dan 45 minuten volledig op. Het is wel goed om te weten dat de telefoon geen ondersteuning biedt voor draadloos opladen en dat je de oplader zelf moet aankopen.

©Wesley Akkerman

7x zoom.

Behoorlijk wat bloatware

De Oppo Reno 14 draait op ColorOS 15, gebouwd op Android 15. Je mag daarna nog drie grote Android-upgrades en vijf jaar beveiligingspatches verwachten, wat netjes is in deze prijsklasse. De interface is strak en minimalistisch vormgegeven, met vernieuwde iconen en handige widgets. Alles reageert vlot en voelt verfijnd aan. Ook de slimme AI-functies springen eruit: ze kunnen foto's verbeteren door bijvoorbeeld onscherpte te verwijderen of hinderlijke reflecties weg te werken. Een nadeel is de forse hoeveelheid vooraf geïnstalleerde apps van derden, die de ervaring vertroebelen.

Het camerasysteem verdient een aparte vermelding. Aan de achterkant zit een 50MP-hoofdcamera met optische beeldstabilisatie (OIS), een 8MP-ultragroothoek en een 50MP-telefotolens met 3,5x optische zoom, eveneens voorzien van OIS; een zeldzaamheid in deze prijsklasse. Daarmee biedt de Reno 14 lekker veel flexibiliteit bij het fotograferen, van grootse landschappen tot ingezoomde details. Aan de voorkant vind je een 50MP-selfiecamera met autofocus, een toevoeging die niet vaak voorkomt en die ervoor zorgt dat ook zelfportretten haarscherp worden vastgelegd.

3,5x zoom.

2x zoom.

Overdag mooie prestaties

Overdag schiet de hoofdcamera scherpe, kleurrijke foto's met een prettig dynamisch bereik. De nieuwe telefotolens is een echte aanwinst en levert sterke resultaten bij portretten en zoomopnames. Tot 30x digitale zoom blijft de kwaliteit verrassend goed, al worden beelden bij de maximale 120x wazig. De selfiecamera legt huidtinten natuurgetrouw vast en maakt ook bij minder licht aantrekkelijke foto's voor bijvoorbeeld sociale media. De ultragroothoek is bruikbaar voor landschappen en groepsshots, maar springt verder niet echt in het oog.

Ook op videovlak stelt de Reno 14 niet teleur. Zowel de camera's op de voor- als op de achterzijde filmen in 4K met 60 fps, terwijl optische en elektronische stabilisatie zorgen voor vloeiende beelden, zelfs in beweging. De AI-functies bieden creatieve extra's, zoals het verwijderen van objecten of het aanpassen van composities. Wel kan er bij inzoomen soms een lichte gloed zichtbaar zijn.

1x zoom.

0,6x zoom.

Oppo Reno 14 kopen?

De Oppo Reno 14 is iets duurder geworden, maar daar staan duidelijke verbeteringen tegenover. Vooral het camerasysteem is een grote stap vooruit. De toevoeging van een 50MP-telefotolens met 3,5x optische zoom en beeldstabilisatie is bijzonder in dit segment en tilt samen met de hoofd- en selfiecamera's de fotografie-ervaring naar een hoger niveau. Ook de forse 6000mAh-accu en de waterbestendige, premium afwerking versterken de meerwaarde.

Het heldere 120Hz-scherm en de soepele prestaties maken het plaatje compleet. Er zijn wel wat kanttekeningen: de software staat vol met bloatware en de processor is niet meer helemaal bij de tijd, al doet hij zijn werk nog prima. Toch zorgen de flinke verbeteringen, vooral de camera, ervoor dat de hogere prijs voor veel gebruikers goed te verantwoorden is.