ID.nl logo
Eigen mailinglijsten maken doe je zo
© PXimport
Huis

Eigen mailinglijsten maken doe je zo

Voor je hobby’s of persoonlijk interesses. Niet alleen grote bedrijven maken mailinglijsten, maar ook zelf kun je nieuwsbrieven opzetten en versturen naar geïnteresseerden. Hoe ga je hiervoor te werk? We gaan aan de slag met het zelf maken van mailings. Moeilijk? Helemaal niet!

Er bestaan verschillende redenen voor het maken van een mailinglist. Je hebt wellicht een hobby en een groep geïnteresseerden die op de hoogte willen blijven via een nieuwsbrief waarin je de laatste nieuwtjes behandelt. Of je hebt verre familie die je regelmatig op de hoogte wilt houden, zonder elkaar fysiek te (kunnen) ontmoeten. In dit artikel gaan we aan de slag met verschillende programma’s en diensten om zelf nieuwsbrieven te maken en te versturen. We gaan uit van een situatie waarin je persoonlijke nieuwsbrieven maakt voor bekenden (dus niet namens een bedrijf of met een commercieel karakter). Eerst leggen we uit hoe je distributielijsten aanmaakt in populaire maildiensten zoals Outlook en Gmail. Met een distributielijst (of adressenlijst) kun je in één keer een groep geadresseerden bereiken met je mailing of nieuwsbrief. Je kunt de mailing gewoon versturen vanuit je favoriete e-maildienst.

Lijsten in Outlook

Maak je gebruik van de desktopclient van Outlook, dan kun je lijsten aanleggen waarmee je in één keer een groep ontvangers bereikt. In Outlook klik je op de knop Contactpersonen. Je vindt deze knop linksonder in het hoofdvenster van Outlook. Bovenin het venster kies je voor de tab Start. Klik op de knop Nieuwe groep contactpersonen. Bij Naam geef je de groep een herkenbare naam (zoals Familie). Hierna voeg je de leden toe aan de groep. Klik op Leden toevoegen, in de sectie Leden. Kies Uit Outlook-contactpersonen. Houd de Shift-toets ingedrukt om in één keer meerdere personen te selecteren of de Ctrl-toets als je meerdere, individuele contactpersonen wilt selecteren. Is de lijst compleet? Kies Opslaan en sluiten. Voortaan kun je de lijst gebruiken door in een nieuwe e-mail bij Aan de naam op te geven van de lijst. Wil je de lijst in de toekomst bewerken of inzien? Typ de groepsnaam bij Aan in een nieuw e-mailvenster en kies voor Contactpersoon bewerken.

©PXimport

Lijsten in Gmail

Google’s Gmail biedt volwassen functies voor het aanleggen van mailinglijsten. Ga naar Contacts.google.com en geef je aanmeldgegevens op. Kies de sectie Contactpersonen (links in het venster). Selecteer rechts in het venster de personen die je aan de nieuwe lijst wilt toevoegen. Klik hierna op de knop Labels beheren en klik op Label maken. Geef de groep een passende naam (bijvoorbeeld Familie) en klik op Opslaan. Klik wederom op Labels beheren en kies nu de groep waaraan je de selectie wilt toevoegen. Bevestig met een klik op Toepassen. Je kunt de groep meteen gebruiken in Gmail. Ga naar je postvak en klik op Opstellen. Bij Aan typ je de groepsnaam. Je kunt ook klikken op Aan om een overzicht van groepen op te vragen. Klik op het menu Mijn contacten om de lijst met groepen op te vragen. Wil je de groepssamenstelling later aanpassen, dan open je wederom Contacts.google.com en klik je links op de labelnaam (je vindt deze in de sectie Labels).

©PXimport

Lijsten in Outlook.com

Als je gebruik maakt van Outlook.com, ga je als volgt te werk bij het maken van mailinglijsten. Open Outlook.com en klik op de knop Personen (linksonder in het venster). Kies Alle lijsten met contactpersonen en klik op Lijst met contactpersonen maken. Geef een geschikte naam op bij Naam van de lijst met contactpersonen. Vervolgens klik je op het vak Naam of e-mailadres typen en kies je de namen die je aan de lijst wilt toevoegen. In plaats hiervan kun je ook een nieuw e-mailadres opgeven en klikken op Toevoegen. In het vak Beschrijving kun je een omschrijving voor de groep opgeven, maar dat is niet vereist. Klik op Maken. Om de lijst te gebruiken, stel je een nieuwe e-mail op en klik je op Naam. Een overzicht van mailinglijsten verschijnt. Selecteer de lijst en klik op het plusteken (+). Om een bestaande lijst later aan te passen, klik je weer op de knop Personen en kies je links in het venster voor Alle lijsten met contactpersonen. Selecteer de lijst die je wilt aanpassen.

©PXimport

Afdruk samenvoegen

Je hebt de adreslijsten nu op orde, maar we zetten ook wat hulp in bij het maken van de eigenlijke nieuwsbrief of gepersonaliseerde mailing. Heb je Office? Met de desktopversie van Outlook en Word kun je gebruik maken van de functie Mail Merge (in het Nederlands: Afdruk samenvoegen) om snel een persoonlijke e-mail naar geadresseerden te sturen. Open het onderdeel Personen. Vervolgens selecteer je de personen aan wie je de gepersonaliseerde e-mail wilt sturen. Je kunt gebruik maken van de Shift-toets om in één keer een reeks aaneengesloten personen te selecteren of de Ctrl-toets om in één keer meerdere, individuele personen te selecteren. Open hierna de tab Start. In de sectie Acties klik je op Afdruk samenvoegen. Een nieuw venster wordt geopend. In dit venster geef je de details op: kies bij Contactpersonen voor Alleen geselecteerde contactpersonen. Werp hierna een blik op Opties voor samenvoegen. Kies bij Documenttype voor Standaardbrieven. Bij Samenvoegen naar kies je in de lijst voor Nieuw document. Typ nu het onderwerp van je e-mail bij Onderwerpregel van bericht (zie ook het kader ‘Meer leesplezier’ voor extra tips voor je nieuwsbrief). Bevestig met een klik op OK. Word opent: in dit programma maak je de eigenlijke e-mail. Op de tab Verzendlijsten vind je de opties om je e-mail verder vorm te geven.

©PXimport

E-mail opstellen

Uiteraard begin je de e-mail met een goede openingszin. In de sectie Velden beschrijven en invoegen klik je op Begroetingsregel. Bij Notatie van de begroetingsregel kies je de juiste aanhef. Zo kun je onder meer kiezen voor Geachte en Beste. In het vak ernaast bepaal je hoe de naam van de ontvanger verschijnt, bijvoorbeeld alleen de achternaam of juist de voor- en achternaam. Het is hierbij belangrijk dat je de gegevens die je aanroept, wel aanwezig zijn in de lijst met contactpersonen. Heb je bijvoorbeeld alleen voornamen in de mailinglijst, dan zal een achternaam niet verschijnen. In die gevallen valt Word terug op de instelling bij Begroetingsregel voor ongeldige geadresseerden. Kies hier uit de lijst welke instelling je voorkeur geniet, bijvoorbeeld Geachte mevrouw/mijnheer. In het vak Voorbeeld zie je hoe het eruit kan zien. Gebruik de knoppen om door alle namen te lopen en te controleren of ze goed worden getoond. Via de knop Velden vergelijken roep je een overzicht op van de velden en kun je controleren of de juist velden worden gebruikt bij het samenvoegen van de informatie. Je gebruikt deze functie ook als informatie bijvoorbeeld in de verkeerde volgorde wordt getoond (zoals een achternaam, terwijl je een voornaam verwacht).

©PXimport

Andere velden

Keer terug naar het scherm waarin je je e-mail opstelt: dit vindt dus plaats in de omgeving van Word. Je kunt afbeeldingen en andere opmaakelementen gebruiken, maar verplicht is dat niet. Maak te van te voren hiervoor een keuze: als je de mail wilt versturen als platte tekst, hoef je de mailing niet op te maken. Bij het versturen van de mailing in een HTML-opmaak, kun je meer kanten uit. Tijdens het opstellen van de tekst kun je het bericht verder personaliseren. Op de tab Verzendlijsten vind je de knop Samenvoegvelden invoegen: klik hierop. Afhankelijk van de informatie die je hebt opgeslagen over je contactpersonen, kun je bijvoorbeeld de verjaardagsdatum van een persoon invoegen of de naam van de partner. Je kunt deze velden alleen inzetten als je die gegevens ook hebt opgeslagen in de lijst met contactpersonen: is de informatie niet aanwezig, dan blijft het stukje tekst leeg zodra je de nieuwsbrief verstuurt. Tevreden over de e-mail? Tijd om deze te verzenden. Klik bovenin het scherm op de knop Voltooien en samenvoegen. Kies E-mailberichten verzenden. Controleer de onderwerpregel en beslis in welke opmaak je de e-mail wilt versturen (bij E-mailindeling). Een e-mail in HTML kan gebruik maken van eventuele opmaak, terwijl Tekst zonder opmaak ervoor zorgt dat de mail als platte tekst wordt verstuurd. Kies Bijlage als je het bericht niet in het bericht zelf wilt plakken, maar als e-mailbijlage wilt toevoegen. Klik op OK om de gepersonaliseerde mailings te versturen. Outlook verstuurt de berichten één-voor-één naar de ontvangers. Je vindt de berichten terug in de map Verzonden items, net als je andere e-mailberichten.

©PXimport

Meer leesplezier

Zorg ervoor dat je ontvangers plezier hebben in het lezen van je nieuwsbrieven. Met een paar handige tips verbeter je de inhoud: Duidelijke onderwerpregel: Zorg voor een compacte, duidelijke onderwerpregel waaruit de ontvanger kan opmaken wat hij kan verwachten. Duidelijke actie: Als je iets verwacht van de ontvangers van je nieuwsbrief, zorg dan voor een duidelijk omschreven actie. Afbeeldingen: Verrijk je e-mail met afbeeldingen of foto’s. Voetregel: Gebruik de voetregel in de e-mail om te verwijzen naar andere kanalen, bijvoorbeeld je Instagram-account. Zorg er ook voor dat duidelijk is hoe de ontvangers zich kan afmelden van je nieuwsbrief. Voor professionele partijen is dat uiteraard zelf juridisch verplicht, maar voor je persoonlijke nieuwsbrieven aan bekenden is dat ook zo netjes. Tijdstip: Experimenteer met de tijdstippen waarop je de e-mail verstuurt en vraag om de mening van je ontvangers: welke tijdstippen worden het meest gewaardeerd?

Wat extra hulp

Mogelijk krijg je na enige tijd behoefte aan meer mogelijkheden op het gebied van de opmaak van je nieuwsbrieven. Wat hulp van buitenaf kan dan geen kwaad. Een interessante dienst, die je als thuisgebruiker bovendien gratis mag gebruiken, is Canva. Via deze dienst kun je in je browser nieuwsbrieven maken: extra software hoef je er niet voor te installeren. Maak een gratis account. Nadat je je hebt aangemeld, klik je in het hoofdscherm van Canva op Sjablonen. In de sectie Marketing kies je voor Nieuwsbrieven. Bovenin het scherm kies je eventueel een categorie (zoals E-mail). Via de optie eronder – Kleur – kun je bovendien een voorkeur aangeven voor een primaire kleur. De selectie van gevonden sjablonen wordt eronder getoond. Klik op een nieuwsbrief om de details te bekijken. Heb je de juiste sjabloon gevonden? Klik op Dit sjabloon gebruiken. De editor wordt geladen. Overigens hoef je niet per se een bestaand sjabloon als uitgangspunt te gebruiken, maar kun je ook met een lege basis beginnen. Kies voor Sjablonen en klik op Aangepast formaat. Geef de gewenste afmetingen op en kies Nieuw ontwerp maken. Het canvas wordt opnieuw geladen en je kunt nu met een leeg ontwerp beginnen.

©PXimport

Ontwerpen maar

Rechts in het venster zie je het ontwerp. Klik op een element, zoals de titel, om het te bewerken. Via de werkbalk bovenin het venster kun je de verschillende onderdelen onder handen nemen. Links in het venster vind je een verticale werkbalk. Die geeft je toegang tot extra elementen, zoals foto’s en video’s. Ook kun je hier een andere achtergrond kiezen. Let op als je aan de slag gaat met afbeeldingen: foto’s en andere afbeeldingen kunnen rechten hebben: bij het uitchecken van je nieuwsbrief verderop wordt dan een vergoeding gevraagd. Mogelijk heb je in plaats hiervan eigen foto’s die je kunt gebruiken. Ga naar de sectie Uploads. Klik nu op de knop Upload media. Een nieuw venster wordt geopend waarin je de afbeeldingen (en zelfs video’s) kunt selecteren. Ook kun je de media slepen vanaf het bureaublad naar het browservenster: ze worden dan automatisch geupload. Handig is de mogelijkheid om niet alleen lokaal materiaal te gebruiken, maar ook materiaal van sociale kanalen, zoals Instagram. Bovendien kun je andere bronnen selecteren, zoals Dropbox en Google Drive.

©PXimport

Hergebruiken

Als je regelmatig een nieuwsbrief verstuurt en telkens hetzelfde ontwerp als basis wilt gebruiken, is het handig om het ontwerp op te slaan. Klik in het menu bovenin het venster op Bestand. Hier vind je de optie Een kopie maken. Ook kun je het ontwerp opslaan of opslaan in een specifieke map, zodat je het ontwerp later opnieuw kunt openen. In ditzelfde menu vind je ook hulpmiddelen waarmee je het ontwerp verder kunt verfijnen. Via de knop Linialen weergeven worden rondom het ontwerp maten getoond, waarmee je de indeling van de nieuwsbrief kunt verbeteren. Ook kun je via het menu de weergave van tabellen en marges inschakelen.

Klaar voor gebruik

Ben je tevreden met het ontwerp? Klik dan op de knop Downloaden. Bij Bestandstype kies je de gewenste bestandssoort. Wil je je nieuwsbrief versturen als bijlage, dan komt PDF goed van pas. Je kunt ook kiezen voor een afbeelding, in de vorm van een PNG- of JPG-bestand. Voor een SVG-afbeelding (die vectorgebaseerd is en dus eenvoudig kan schalen), heb je een betaald abonnement op Canva nodig. Heb je afbeeldingen gebruikt waarvoor moet worden afgerekend, dan toont Canva dit in het uitcheckvenster. In plaats daarvan kun je uiteraard ook eigen afbeeldingen gebruiken.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 schuurmachines voor in en om het huis
© megaflopp | Adobe Stock
Huis

Waar voor je geld: 5 schuurmachines voor in en om het huis

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom speurt de redactie een aantal keer per week naar zulke deals. In de categorie klussen in en om het huis hebben we deze keer vijf goede schuurmachines voor je gevonden.

Een schuurmachine gebruik je om oppervlakken glad te maken, verf of lak te verwijderen, of hout voor te bereiden op verdere afwerking. Het apparaat schuurt met roterende of trillende bewegingen en is handig bij houtbewerking, meubelrenovatie of het opknappen van deuren en kozijnen. De redactie van ID.nl zocht en vond vijf exemplaren voor een goede prijs.

Makita DBO180ZJ

Deze Makita schuurmachine handig als je wat bewegingsvrijheid nodig hebt. Geen snoer dat in de weg zit of een verlengsnoer dat nét te kort is. Je klikt een 18V Makita accu erin en kunt direct aan de slag. Het schuurblad van deze Makita draait rond én beweegt tegelijkertijd in kleine ellipsvormige (excentrische) cirkels. Hierdoor schuur je gelijkmatig zonder zichtbare schuurkringen, en dat maakt dit type vooral geschikt voor het fijn afwerken van hout, metaal of laklagen. Het lichte gewicht en de ergonomische vorm zorgen dat je de machine zelfs met één hand kunt bedienen, zonder dat je snel moe wordt. Dit model is vooral fijn als je al Makita-accu’s hebt liggen, want hij wordt zonder accu geleverd.

Makita BO3710

Wie graag netjes werkt, zonder al te veel lawaai of trillingen, vindt in deze Makita BO3710 een stille kracht. Hij is niet opvallend in uiterlijk, maar tijdens het schuren merk je meteen dat hij z’n werk serieus neemt. De rechthoekige zool maakt hem ideaal voor grotere oppervlakken zoals deuren, kasten of vensterbanken. Wat fijn is: je hoeft geen kracht te zetten, de machine doet het werk. Je hoeft hem alleen maar rustig over het oppervlak te bewegen. Hij laat geen krassen achter, ook niet op kwetsbaarder hout. En hij is stil genoeg om binnen te gebruiken zonder dat de hele buurt meeluistert. Hij ligt goed in de hand en blijft ook bij langer gebruik prettig om mee te werken. Voor wie het schuren graag rustig, secuur en zonder poeha aanpakt, is dit een uitstekende keuze.

Einhell TH‑OS 1016

De Einhell TH-OS 1016 is een typische 'even-snel-pakken'-machine. Als je een hoekje wilt bijwerken, een kleine beschadiging wil gladmaken of een randje verf moet verwijderen, dan is dit apparaat je vriend. Door z’n driehoekige zool kom je makkelijk in smalle hoeken en langs randen waar grotere schuurmachines moeite mee hebben. Hij is licht en eenvoudig te bedienen, zelfs als je geen ervaren klusser bent. En ondanks z’n bescheiden formaat en prijs, voelt hij verrassend stevig aan. Voor kleine karweitjes is dit eigenlijk alles wat je nodig hebt. Je hoeft hem niet op te bergen in een kast, want hij past gewoon in een lade of gereedschapskist. Het is een eenvoudig apparaat dat doet wat het moet doen, zonder poespas.

DeWalt DWE6423

Deze DeWalt schuurmachine is misschien wel de beste balans tussen kracht en comfort. Perfect voor grotere klussen waarbij je langere tijd aan het werk bent. De rubberen grip ligt goed in de hand en helpt om trillingen te dempen. Met zijn 125 mm schijfoppervlak schuur je snel grote delen weg, maar het apparaat blijft precies genoeg om ook bij de afwerking mooi werk te leveren. Je merkt dat hier goed is nagedacht over gebruiksgemak: de aan-uitknop zit op een logische plek, het stofopvangsysteem werkt behoorlijk goed en hij is stil. Een solide keuze voor wie regelmatig wil schuren zonder elke keer met zware, logge machines te moeten werken.

PARKSIDE Accu-excenterschuurmachine

Deze schuurmachine van PARKSIDE is vooral handig als je af en toe iets kleins moet schuren en niet te veel wilt uitgeven. Hij is licht, makkelijk vast te houden en komt dankzij zijn compacte formaat goed in hoeken en langs randen. Wat hem 'multifunctioneel' maakt, is de mogelijkheid om verschillende schuurzolen te gebruiken. Daarmee kun je van alles aanpakken: een schilderijtje opschuren, een hoekje verf verwijderen of een kastdeur gladmaken. Je moet geen professioneel apparaat verwachten, maar voor simpele klussen is hij meer dan voldoende. En omdat hij zo weinig kost, is het een prima keuze als je af en toe iets wilt bijwerken zonder meteen een duur merk aan te schaffen. Handig als tweede machine of voor beginnende klussers die gewoon iets praktisch zoeken.

▼ Volgende artikel
10 tips om alles uit de gratis versie van ChatGPT te halen
© Selman - stock.adobe.com
Huis

10 tips om alles uit de gratis versie van ChatGPT te halen

Vier op de tien Nederlanders gebruiken ChatGPT, blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Daarvan kiest 87 procent voor de gratis versie. Die blijkt voor de meesten ruim voldoende – mits je weet hoe je de tool slim inzet. Met deze tien tips haal je alles uit de gratis variant van ChatGPT.

🤖 10 tips voor de gratis versie van ChatGPT

• Stel gerichte vragen • Geef ChatGPT een rol • Gebruik ChatGPT om mee te sparren • Laat ChatGPT samenvatten of herschrijven • Knip grote opdrachten op • Weet wat de gratis versie wel en niet kan • Zet ChatGPT in als taalhulp • Voeg je eigen kennis toe • Bouw voort op eerdere antwoorden • Houd het overzichtelijk

Lees ook: ChatGPT onder de knie: zo word je een promptprofessional

1. Stel gerichte vragen

Wie zomaar wat typt, krijgt een antwoord dat alle kanten op kan gaan. Begin daarom met een duidelijke vraag of opdracht. Noem drie eenvoudige pasta­gerechten die binnen 20 minuten klaar zijn werkt bijvoorbeeld beter dan Vertel iets over pasta. Wees ook niet bang om tussendoor verder te vragen of je opdracht te verfijnen. ChatGPT onthoudt binnen een gesprek wat je eerder vroeg, zolang je in hetzelfde chatvenster blijft. 

©ID.nl

2. Geef ChatGPT een rol (zoals docent of tekstschrijver)

Je kunt ChatGPT laten denken als een docent, redacteur of programmeur, afhankelijk van wat je nodig hebt. Begin je vraag bijvoorbeeld met: Doe alsof je een leraar bent die uitlegt hoe fotosynthese werkt aan een kind van 10. Of: Je bent een tekstschrijver. Verbeter deze alinea op stijl en duidelijkheid. Zo krijg je antwoorden die beter aansluiten bij je doel.

Tip: Alle afbeeldingen in dit artikel kun je aanklikken om ze groter te bekijken. 👇🏻

©ID.nl

Tien x rollenspel
RolUitlegVoorbeeld
Leraar/DocentLegt complexe onderwerpen uit in begrijpelijke taal, past uitleg aan op niveau van de doelgroepDoe alsof je een leraar bent die fotosynthese uitlegt aan een kind van 10 jaar
Tekstschrijver/CopywriterMaakt overtuigende marketingteksten, advertenties, websites en andere commerciële contentSchrijf een pakkende productbeschrijving voor een nieuwe smartphone
RedacteurVerbetert bestaande teksten op spelling, grammatica, stijl en leesbaarheidRedigeer deze tekst en maak hem zakelijker van toon
ProgrammeurSchrijft, debugt en legt code uit in verschillende programmeertalenSchrijf een Python-functie die een lijst getallen sorteert
Consultant/AdviseurGeeft strategisch advies en helpt bij probleemoplossing in verschillende vakgebiedenAdviseer me over de beste marketingstrategie voor een start-up
OnderzoekerAnalyseert informatie, trekt conclusies en vat complexe onderwerpen samenOnderzoek de voor- en nadelen van thuiswerken en geef een samenvatting
Creatief schrijverBedenkt verhalen, gedichten, scenario's en andere creatieve contentSchrijf een spannend kort verhaal over tijdreizen
MarketeerOntwikkelt marketingstrategieën, campagnes en promotiemateriaalBedenk een social media-campagne voor een nieuwe koffiezaak
Personal coachHelpt bij doelstellingen, motivatie en persoonlijke ontwikkelingCoach me bij het opstellen van een uitgebalanceerd dagschema
VertalerVertaalt teksten tussen verschillende talen en legt taalkundige nuances uitVertaal deze zakelijke e-mail naar het Engels en behoud de formele toon

3. Gebruik ChatGPT om mee te sparren

De gratis versie is niet alleen handig om feitelijke informatie te vinden, maar ook om mee te denken als je even vastloopt of om je op nieuwe ideeën te brengen. Denk aan: Hoe pak ik een introductie aan voor een workshop over digitale veiligheid? of Geef vijf originele tekstjes voor op een verjaardagskaart. Zie de suggesties die ChatGPT dan geeft vooral als een middel om je op nieuwe ideeën brengen.

🥳Tevreden over het tekstje?

Shop verjaardagskaarten

4. Laat ChatGPT samenvatten of herschrijven

Heb je een lange tekst gekregen, zoals een rapport, artikel of e-mail? Of een tekst die je niet helemaal snapt omdat het taalgebruik te ingewikkeld is? Vraag ChatGPT om een samenvatting in gewone taal, zodat je snel begrijpt waar het over gaat. Andersom kan ook: als je zelf zo'n tekst hebt geschreven, kun je ChatGPT vragen om het korter, vriendelijker of zakelijker te maken.

5. Knip grote opdrachten op in kleinere stappen

Een complexe opdracht werkt vaak beter als je die opknipt. Begin klein en bouw op. Wil je bijvoorbeeld een sollicitatiebrief laten schrijven? Vraag dan eerst: Wat zijn de belangrijkste elementen van een goede sollicitatiebrief voor functie X? Je kunt daar eventueel iets aan toevoegen als Geef een beknopt lijstje met elementen. Je hoeft het verder nog niet uit te werken. Laat daarna pas een opzet maken. Zo houd je meer controle over het resultaat en kun je tijdig bijsturen wanneer dat nodig is.

©ID.nl

6. Weet wat de gratis versie wel en niet kan

De gratis versie werkt standaard met GPT‑4o. Deze versie heeft een kennisbasis tot oktober 2023, dus recente ontwikkelingen of nieuws van ná dat punt kent het model niet. Als gratis gebruiker mag je maar een beperkt aantal berichten met GPT‑4o sturen binnen een periode van vijf uur. Is die limiet bereikt, dan krijg je een melding. ChatGPT schakelt dan automatisch over op GPT‑4.1 mini – een lichtere variant met iets minder rekenkracht. Je merkt dat soms aan antwoorden die wat oppervlakkiger zijn of minder duidelijk opgebouwd. Controleer daarom altijd zelf of feiten kloppen. Goed om te weten: dat overschakelen kan ook gebeuren wanneer ChatGPT tijdelijk overbelast is door veel gebruikers tegelijk.

7. Zet ChatGPT in als taalhulp bij spelling of vertaling

Twijfel je over spelling, grammatica of interpunctie? ChatGPT helpt je bij het corrigeren van zinnen. Je kunt ook vragen naar het verschil tussen vergelijkbare woorden of hulp krijgen bij vertalen tussen bijvoorbeeld Nederlands en Engels – inclusief uitleg.

©ID.nl

8. Voeg je eigen kennis toe voor betere resultaten

ChatGPT is goed in structureren en herschrijven, maar mist gezond verstand en actuele kennis. Daarom ontstaan de beste antwoorden wanneer jij zelf iets toevoegt: een eigen doel, situatie of voorkeur. Denk aan: Ik wil deze uitleg gebruiken voor een workshop over cybersecurity. Kun je hem korter maken voor beginners? In dit voorbeeld geef je aan waarvoor je de tekst wilt gebruiken (de workshop), voor wie hij bedoeld is (beginners) en wat je nodig hebt (een kortere versie). Zulke aanwijzingen helpen ChatGPT om met een antwoord te komen waar je echt iets aan hebt.

9. Bouw voort op eerder antwoorden in dezelfde chat

Je hoeft niet bij elke nieuwe vraag opnieuw te beginnen. Blijf je in hetzelfde chatvenster, dan kun je voortbouwen op eerdere antwoorden. Zo werk je stap voor stap toe naar een tekst, idee of plan dat steeds beter past bij wat je zoekt.

10. Houd het gesprek overzichtelijk

Als een chat te rommelig wordt, is het soms handiger om opnieuw te beginnen. In een nieuw venster houd je het gesprek overzichtelijk en voorkom je dat ChatGPT blijft terugkomen op eerdere dingen die niet meer relevant zijn.