ID.nl logo
Denon HEOS 1 - Compacte multiroom-speaker
© Reshift Digital
Huis

Denon HEOS 1 - Compacte multiroom-speaker

Streamingdiensten als Spotify zijn erg populair en dus groeit ook de vraag naar luidsprekers om thuis muziek te luisteren. Denon voegde onlangs de HEOS 1 toe aan zijn aanbod van draadloze streamingluidsprekers. Is de HEOS 1 een goede luidspreker voor je streamingdiensten?

In mijn eerdere review van de Denon HEOS 5 merkte ik al op dat Denon goed gekeken heeft naar het assortiment van Sonos. Het lijkt mij in ieder geval overduidelijk dat de HEOS 1 Denons antwoord op Sonos' PLAY:1 is. Niet alleen de naamgeving is vrijwel hetzelfde, ook het rechtopstaande ontwerp komt overeen. Dat is niet voor niets: net als de PLAY:1 is de HEOS 1 een mono-luidspreker die is opgebouwd uit een woofer en tweeter die ieder door een eigen versterker worden aangestuurd. Lees ook: Denon HEOS 5 - Sterke concurrent voor Sonos

©PXimport

Om de HEOS 1 te configureren moet je hem even met een draadje aansluiten op je smartphone.

De Denon HEOS 1 heeft een kunststof behuizing die aan de voorkant is voorzien een metalen rooster. Op de bovenkant is de volumebediening geplaatst terwijl je op de achterkant de aansluitingen bestaande uit een netwerkaansluiting, usb-poort en lijningang vindt. De luidspreker heeft een afmeting van 18,9 x 12,9 x 12,8 centimeter en weegt 1,9 kilogram. Opvallend is een afneembaar klepje op de onderkant waaronder je laadcontacten vindt. Die zijn bedoeld voor de optionele batterij waarmee je de HEOS 1 verandert in een draagbare Bluetooth-luidspreker. De luidspreker is vochtbestendig en geschikt voor bijvoorbeeld de badkamer.

Vreemde installatieprocedure

De HEOS 1 is een netwerkluidspreker en je moet hem dus op je netwerk aansluiten. Dat kan met een netwerkkabel, maar de meeste gebruikers zullen kiezen voor een draadloze installatie. Ik blijf de installatieprocedure van HEOS vreemd vinden. In de verpakking vind je een 3,5mm-verbindingskabel. Deze sluit je aan op de geluidsingang van de HEOS en de hoofdtelefoonaansluiting van je smartphone. Deze verbinding wordt vervolgens gebruikt om de configuratiegegevens zoals het wachtwoord van je draadloze netwerk door te geven aan de luidspreker. Vervolgens gebruik je de duidelijke app voor iOS of Android voor de bediening van het systeem. Er is helaas geen desktop-app voor Windows of OS X. Jammer, want ik zou het handig om muziek direct vanaf mijn pc te kiezen als ik aan het werk ben.

©PXimport

Je bedient de HEOS 1 (hier met optionele accu) met de prima app.

Spotify Connect

Een multiroomsysteem is niets zonder muziek en in 2015 zijn het vooral de streamingdiensten die tellen. Denon stelt gelukkig niet teleur. Er is ondersteuning voor Spotify, Deezer en Tidal. Ook kun je gebruik maken van Soundcloud, Napster, Rdio en TuneIn. HEOS ondersteunt daarbij Spotfify Connect waardoor je Spotify's eige app met alle mogelijkheden kunt gebruiken voor het aansturen van de streamingdienst. Eigen muziek kun je afspelen via een DLNA-server op bijvoorbeeld je NAS, direct vanaf je smartphone of tablet of via een usb-stick die je op de luidspreker aansluit. Dat laatste is een handige optie als je geen NAS hebt en toch altijd eigen muziek beschikbaar wilt hebben op je HEOS-systeem.

Geluidskwaliteit

Van een luidspreker die 249 euro kost, verwacht ik wel wat qua geluidskwaliteit. Denon voldoet gelukkig ruimschoots aan mijn verwachtingen. De HEOS 1 klinkt, zeker voor het formaat, prima. De muziek klinkt helder en de lage tonen klinken strak en er zit nog behoorlijk wat laag in. Natuurlijk zal de HEOS 1 je niet overrompelen een vette bas, maar het klinkt erg netjes. Ik heb hem tijdens het testen ook direct vergeleken met de PLAY:1 en beide luidsprekers zijn erg gewaagd aan elkaar. Er is de mogelijkheid om twee HEOS 1-luidsprekers te koppelen tot een stereopaar, helaas had ik maar één testexemplaar en heb ik dit niet uit kunnen proberen. Ik heb een dergelijk combinatie wel kort gehoord tijdens een demonstratie van Denon zelf en de combinatie klonk voller dan één exemplaar.

Conclusie

De HEOS 1 is Denons antwoord op Sonos' PLAY:1 en een erg interessante toevoeging aan Denons assortiment. De luidspreker klinkt prima en is een goede optie om in te stappen in streaming audio. Vergelijk je hem met zijn - in mijn ogen - directe concurrent Sonos PLAY:1, dan is hij qua geluidskwaliteit net zo goed. Wel is hij net iets duurder, al scheelt het niet zo heel veel meer sinds Sonos zijn prijs heeft verhoogd naar 229 euro. Denon biedt wat meer mogelijkheden: een geluidsingang, een usb-poort en de mogelijkheid tot een accu. Voor Spotify-gebruikers is de ondersteuning voor Spotify Direct de grootste meerwaarde. Je kunt de muziek bedienen vanuit de Spotify-app, iets dat bij Sonos niet kan.

Go-Pack

Voor 99 euro kun je het optionele Go-Pack aanschaffen. Dit pakket bestaat uit een forse accu met een capaciteit van 38,48 Wh en een usb-bluetoothadapter. Je bevestigt de accu op de luidspreker door het klepje aan de onderkant los te draaien en vervolgens de accu op de luidspreker te draaien. Je kunt nu draadloos gebruik maken van wifi-streaming, maar dat is natuurlijk niet echt nuttig. Thuis waar je wifi hebt, heb je immers ook stopcontacten. Denon levert in het Go-Pack echter ook een bluetooth-adapter mee die je aansluit op de usb-poort van de HEOS 1. Je hebt nu een bluetooth-luidspreker die het zo'n zes uur uithoudt. Het werkt prima, maar ik vraag me af of het wel zo handig is. De HEOS 1 is bepaald geen lichte bluetooth-speaker. De HEOS zelf weegt al 1,9 kilogram en met de accu komt daar nog eens 0,32 kilogram bij. Een totaalgewicht van 2,22 kilogram is niet bepaald licht en daar komt nog eens bij dat je op stap gaat met een luidspreker van in totaal 348 euro. Bij een dergelijk gewicht is een handvat eigenlijk ook wel handig en die ontbreekt. Ik zou de 99 euro die de batterij kost zelf investeren in een goede en lichte bluetooth-luidspreker voor onderweg. Overigens kost de combinatie tijdelijk 299 euro als je het Go-Pack direct aanschaft.

©PXimport

Het optionele Go-Pack bestaat uit een accu en bluetooth-ontvanger.

Uitstekend
Conclusie

Denon HEOS 1 ------------ **Prijs** € 249,- of € 299,- inclusief optioneel Go-Pack **Kleur** Zwart of wit **Aansluitingen** 10/100-netwerkaansluiting, usb-poort, 3,5mm-geluidsingang **Draadloos** 802.11a/b/g/n, bluetooth (optioneel) **Streamingdiensten** Spotify, Deezer, Tidal, Napster, Sounbdcloud, rdio en Tunein **Audioformaten** Mp3, wma, aac, flac, wav **Afmetingen** 18,9 x 12,9 x 12,8 cm **Gewicht** 1,9 kg (2,22 kg inclusief optionele accu) **Accuduur** (optioneel) Zes uur

Plus- en minpunten
  • Goed geluid
  • Handige app
  • Spotify Direct-ondersteuning
  • Mogelijkheid tot bluetooth duur
  • Geen desktop-app
▼ Volgende artikel
Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers
© Scanrail - stock.adobe.com
Huis

Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers

Wie op zoek gaat naar een nieuw mobiel abonnement, komt al snel bekende namen tegen als KPN, Vodafone en Odido. Maar daarnaast kun je ook kiezen voor andere aanbieders op, zoals Simyo, Ben of Youfone. Die lijken misschien op gewone providers, maar dat zijn zogeheten virtuele providers. Wat is precies het verschil, en waar kies je als consument het best voor?

In dit artikel

We leggen uit wat het verschil is tussen providers en virtuele providers, en hoe dat invloed heeft op je smartphone-abonnement. Je leest welke netwerken er in Nederland actief zijn, hoe virtuele aanbieders zoals Simyo, Ben en Youfone werken en waarom ze vaak goedkoper zijn. Ook bespreken we de belangrijkste voor- en nadelen van virtuele providers, en wat dat betekent voor zaken als internetsnelheid, service en de aanschaf van een nieuwe smartphone. Tot slot komt kijken we ook nog naar eSIM, de digitale simkaart.

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro

De drie netwerken in Nederland

In Nederland zijn er drie bedrijven met een eigen mobiel netwerk: KPN, Vodafone en Odido. Zij bezitten de zendmasten, frequenties en infrastructuur waarmee mobiele communicatie mogelijk is. Deze partijen worden de netwerkproviders genoemd. Hun netwerken dekken vrijwel het hele land en worden continu uitgebreid met nieuwe technologie, zoals 5G.

Wat virtuele providers doen

Virtuele providers, ook wel MVNO's genoemd (Mobile Virtual Network Operators), maken gebruik van het netwerk van een van deze drie aanbieders. Ze hebben dus geen eigen zendmasten, maar kopen netwerkcapaciteit in en bieden die onder hun eigen naam aan. Bekende voorbeelden zijn Simyo (op het netwerk van KPN), Ben (Odido) en hollandsnieuwe (Vodafone).

Ze regelen zelf de klantenservice, abonnementen, facturering en vaak ook extra diensten, maar het dataverkeer en bellen lopen volledig via het netwerk van de hoofdprovider.

Virtuele providerNetwerk van
Budget MobielKPN
LebaraKPN
SimyoKPN
YoufoneKPN
BenOdido
SimpelOdido
hollandsnieuweVodafone
50+ MobielVodafone

Voordelen van virtuele providers

Virtuele providers staan bekend om hun lagere prijzen. Doordat ze geen eigen netwerk hoeven te onderhouden, kunnen ze de kosten laag houden. Ook zijn ze vaak flexibel: je kunt maandelijks opzeggen, zelf je databundel aanpassen of extra opties in- en uitschakelen. Dat spreekt vooral consumenten aan die niet vast willen zitten aan een duur abonnement.

Een ander voordeel is eenvoud. Virtuele providers richten zich vaak op één duidelijk aanbod zonder allerlei combinatiedeals of ingewikkelde voorwaarden. Bovendien profiteer je als klant indirect van de netwerkverbeteringen van de hoofdprovider: als KPN zijn 5G-dekking uitbreidt, geldt dat ook voor Simyo-gebruikers.

Nadelen ten opzichte van netwerkproviders

Er zitten ook verschillen in wat je krijgt. Virtuele providers hebben meestal minder aanvullende diensten, zoals tv-pakketten, internationale bundels of toegang tot exclusieve hotspots. Ze bieden zelden nieuwe smartphones aan in combinatie met een abonnement; vaak gaat het om sim-only.

Daarnaast kan de snelheid of prioriteit op het netwerk iets lager liggen. Hoewel je technisch op hetzelfde netwerk zit, krijgen klanten van de hoofdprovider soms voorrang bij piekdrukte. Dat merk je vooral op drukke plekken of tijdens evenementen.

Tot slot zijn er verschillen in klantenservice. Virtuele aanbieders werken vaak met goedkopere, grotendeels online dienstverlening. Dat houdt de prijs laag, maar betekent ook dat persoonlijke hulp via telefoon of winkel beperkt kan zijn.

Wat past bij jou?

Wie veel reist, de nieuwste telefoon wil combineren met een abonnement of extra diensten zoals tv en internet belangrijk vindt, zit goed bij een van de drie netwerkproviders. Wie vooral een betrouwbare en betaalbare mobiele verbinding zoekt en weinig behoefte heeft aan toeters en bellen, vindt bij een virtuele provider vaak een gunstiger aanbod.

Kort samengevat: de netwerkprovider bouwt en beheert het mobiele netwerk, de virtuele provider gebruikt dat netwerk om voordeligere en flexibelere abonnementen aan te bieden. Beide werken dus samen, maar richten zich op een ander type gebruiker.

©Denys Prykhodov

Virtuele providers en eSIM

Steeds meer virtuele providers bieden tegenwoordig ook eSIM aan. Dat is de digitale variant van de traditionele simkaart, die je niet meer fysiek hoeft te plaatsen. Je activeert de eSIM via een QR-code of app en kunt zo binnen enkele minuten overstappen van provider of een tweede abonnement toevoegen, bijvoorbeeld voor werk of reizen.

Bij de grote netwerkproviders is eSIM inmiddels standaard, maar ook steeds meer virtuele aanbieders doen mee. Simyo, Youfone en Ben ondersteunen eSIM bijvoorbeeld al. 50+ Mobiel en Lebara bieden het nog niet aan, al wordt dat in de toekomst wel verwacht. Goed om te weten: de eSIM-ondersteuning bij virtuele providers wordt regelmatig uitgebreid, dus wat vandaag nog niet beschikbaar is, kan morgen al mogelijk zijn.

Nieuw abonnement, nieuwe smartphone?

Nieuw hoesje!
▼ Volgende artikel
Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade
© ronstik | Adobe Stock
Huis

Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade

Het is verstandig om na een zware storm zoals storm Benjamin je woning, tuin of bijgebouwen goed te inspecteren. Zodra de wind is gaan liggen, kun je dan tijdig ontdekken of er schade is ontstaan die hersteld moet worden. Zo voorkom je dat wat een kleine schade lijkt, alsnog uitgroeit tot een groot probleem, en kun je je verzekeraar tijdig inlichten.

In dit artikel lees je over

● Controleren op stormschade: De buitenkant van je huis | Eventuele zonnepanelen | De binnenkant van je huis |Je tuin, terras of balkon
● Stormschade voorkomen
● Stormschade melden bij de verzekering

Lees ook: Het stormt! Hoe zit het ook alweer met code rood, code oranje en code geel?


Buitenkant van het huis

Begin met een ronde om het huis en inspecteer het dak. Controleer of alle dakpannen nog heel zijn en stevig vastzitten. Kijk ook naar de dakgoten en regenpijpen. Zitten deze nog goed vast en zijn ze niet verstopt door takken, bladeren of andere rommel, zodat het regenwater goed kan weglopen? Controleer daarna alle ramen en deuren. Is er geen schade aan het glas of de kozijnen? Sluiten de deuren en ramen nog goed? Bekijk ook de muren en gevels. Zijn er scheuren of andere beschadigingen ontstaan, bijvoorbeeld door een boom die tegen de gevel is gewaaid? Zorg dat je loszittend voegwerk zo snel mogelijk herstelt of laat herstellen om verdere schade te voorkomen.

©stylefoto24

Zonnepanelen en storm

Zonnepanelen zitten gelukkig goed bevestigd, maar bij echt zware storm kunnen ze toch losgetrokken worden of anderszins beschadigd raken, bijvoorbeeld door een boom of rondvliegende dakpannen die op het dak (en de zonnepanelen) vallen. Het is altijd verstandig om nog eens nauwkeurig de voorwaarden van je woonverzekering/opstalverzekering door te lezen en om te kijken wat er qua stormschade wel en wat er niet vergoed wordt door je woonverzekering. Je zou zelfs kunnen overwegen een [speciale zonnepanelen-verzekering](https://id.nl/energie-en-klimaat/elektriciteit/zonnepanelen/zonnepanelen-verzekeren-is-het-nodig-om-een-verzekering-af-te-sluiten) af te sluiten.

Lees ook: Het regent, het regent … zo voorkom je wateroverlast

Binnenkant van het huis

Binnen werk je van boven naar beneden. Begin op de zolder. Zoek naar lekkages of vochtplekken die kunnen wijzen op dakschade. Inspecteer muren en plafonds in alle kamers, op zoek naar scheuren en andere beschadigingen. Heeft het tijdens de storm ook geonweerd en gebliksemd? Test of elektrische schakelaars en stopcontacten nog correct werken. Is er blikseminslag in de buurt geweest? Dat kan zorgen voor piekspanning, waardoor elektrische apparaten beschadigd kunnen zijn geraakt. Controleer die dus ook.

Om het huis: tuin, terras, en schutting

Loop ook een rondje om je huis en kijk of schuttingen en tuinhekken nog intact en stevig zijn. Controleer het terras en de tuinmeubels op stormschade. Kijk of losse spullen, zoals vuilcontainers en bloempotten, nog op hun plek staan en zet ze eventueel terug. Verzamel losse afgewaaide takken. Heb je bomen in of om je tuin staan? Controleer goed of ze nog stevig geworteld zijn. In januari dragen ze nauwelijks blad meer, maar zeker in de herfst of tegen het eind van de lente staan ze goed in het blad. Bij een storm kunnen ze dan instabiel worden: ze staan dan nu misschien wel overeind, maar zouden bij een volgende storm om kunnen gaan. Dreigt een boom om te vallen op de openbare weg? Bel dan de brandweer. Doe dat niet via 112 (dat nummer is echt alleen voor levensbedreigende situaties), maar via 0900-0904.

Lees ook: Schutting omvergeblazen? Zo herstel je hem

©Robertvt

Stormschade voorkomen

Er zijn gelukkig allerlei manieren om je huis beter stormbestendig te maken. Controleer dakpannen en goten regelmatig. Houd muren en schilderwerk in goede staat. Snoei bomen preventief voor het stormseizoen. Zet losse objecten in de tuin vast of berg ze tijdelijk op in de schuur of garage. Daarmee verklein je bij een volgende storm de kans op schade.

Lees ook:Zo maak je je dakgoot schoon

©Budimir Jevtic

Stappenplan stormschade melden

Heb je schade, neem dan zo snel mogelijk contact op met je verzekeraar. Dat kan meestal via de app en online, maar vaak kun je vanaf de website van je verzekeraar ook een papieren schadeformulier downloaden. Als je stormschade hebt aan je woning of bezittingen, is het voor de verzekering belangrijk om een duidelijk en gedetailleerd overzicht te hebben van de schade. Hier zijn de stappen die je moet volgen:

1. Fotografeer of film de schade

Zorg dat je foto's of video's maakt van alle schade voordat je iets opruimt of repareert. Dit geeft de verzekering een goed beeld van de impact van de storm.

2. Maak een lijst

Noteer alle beschadigde items en beschrijf de schade per item.

3. Bewaar beschadigde items

Gooi niets weg voordat de verzekering het heeft kunnen zien, tenzij het een gevaar oplevert voor de veiligheid.

4. Documenteer aankoopbewijzen

Als je deze hebt, voeg dan aankoopbewijzen of facturen toe van de beschadigde items om de waarde ervan aan te tonen.

5. Houd reparatiekosten bij

Als je noodreparaties moet uitvoeren, bewaar dan de bonnen en facturen van deze reparaties. Bel wel eerst met de verzekeraar: vaak kunnen zij zorgen dat er voor noodreparaties zo snel mogelijk iemand komt.

6. Contactinformatie van getuigen

Als buren of voorbijgangers schade hebben gezien, noteer dan hun contactgegevens. Zij kunnen eventueel je claim ondersteunen.

7. Datum, tijd en weer

Noteer de datum en de tijd (zo precies mogelijk) waarop de schade is ontstaan. Je kunt dan makkelijker aantonen dat het inderdaad tijdens een zware storm was, waardoor je claim meer kans maakt.

8. Correspondentie:

Bewaar een kopie van alle correspondentie met je verzekeraar, inclusief e-mails en brieven.

Vraag een offerte aan voor aannemers: