ID.nl logo
Aan de slag met Pinterest - 9 tips
© Reshift Digital
Huis

Aan de slag met Pinterest - 9 tips

Met Pinterest kun je online prikborden maken, door onder meer je favoriete video's en foto's vast te 'pinnen'. Deze prikborden kun je delen met anderen, zodat zij daar weer inspiratie uit kunnen halen. Dit moet je weten over Pinterest.

Tip 01: Wat is Pinterest? 

Pinterest is hét sociale netwerk om digitale prikborden te maken. Je pint hierop plaatjes en video's van bijvoorbeeld je favoriete producten, plaatsen of personen, of deelt recepten, doe-het-zelf instructies of grappige filmpjes. Onder elke pin staat de bron van de content, zodat je direct de originele website kunt bekijken. Pinterest maakte de afgelopen jaar een grote groei door, en onlangs is het platform nog uitgebreid met nieuwe handige functies. 

Zo kun je gebruikers privéberichten sturen om meer te weten te komen over dat ene plaatje. Ook kun je content vastprikken op een landkaart, om bijvoorbeeld te laten zien waar de foto genomen is of uit welk land het recept komt. Ten slotte werkt ook Pinterest nu met hashtags (trefwoorden met het #-teken) om snel pins uit een specifieke categorie te vinden.

©PXimport

Tip 02: Profiel maken 

Je gaat met Pinterest van start door te surfen naar www.pinterest.com. Maak een account aan door je e-mailadres en een nieuw wachtwoord voor Pinterest in te vullen. Je kunt ook inloggen met de gegevens van je Facebook-account. Tijdens het aanmaken van je account volg je een kort stappenplan. Hierin kun je aangeven welke interesses je hebt in het leven. Daarna volgt Pinterest automatisch enkele borden uit deze categorieën, zodat je niet helemaal met een leeg account hoeft te starten. Vervolgens zijn je Twitter- en Facebook-contacten te importeren, zodat je de Pinterest-activiteiten van vrienden en collega's kunt volgen.

Elke stap is over te slaan door op Skip te klikken, je bent dus niet verplicht om de verbinding met andere sociale netwerken te maken. Na het aanmaken van een profiel moet je nog jouw e-mailadres bevestigen via een mailtje dat gestuurd is naar het door jou ingevulde e-mailadres. Uiteindelijk verschijnt het startscherm, met een stroom aan recente pins, dit zijn door anderen 'gepinde' afbeeldingen en video's. Klik rechtsboven op je naam, ga naar je profiel en kies Profiel bewerken om jouw account van meer informatie te voorzien en eventueel een foto van jezelf te uploaden.

©PXimport

Tip 03: Accountinstellingen 

Neem je accountinstellingen onder de loep voordat je actief start met pinnen. Je opent de accountinstellingen door op je naam te klikken en te kiezen voor Instellingen. Bij de basisinstellingen kun je de taal veranderen naar het Nederlands en aangeven of je een man of vrouw bent. Dat laatste is interessant met het oog op de nieuwe campagne van Pinterest, waarin de dienst mannen oproept om ook aan de slag te gaan met het pinnen. Pinterest heeft namelijk een vrouwelijke reputatie: slechts 20 procent van de gebruikers is man, en maar 8 procent van al het gepinde materiaal is geplaatst door een man.

Met meer mannen in het promotiemateriaal moet dit percentage omhoog gaan. Naast deze instelling zijn er nog twee opties belangrijk met betrekking tot je privacy. De eerste is Zoekprivacy, deze optie staat standaard op Nee. Als je dit op Ja zet, voorkom je hiermee dat jouw account in Google wordt opgenomen. De tweede instelling is Personalisatie. Pinterest doet pinaanbevelingen op basis van je Pinterest-activiteiten, maar kan ook cookies plaatsen op je computer om de inhoud van andere bezochte websites te scannen, om zo Pinterest nog persoonlijker te maken.

©PXimport

Tip 04: Verkennen 

Klik op het rode Pinterest-logo om je startpagina te zien. Deze pagina staat vol met pins uit de categorieën van de interesses die je hebt ingevuld bij het aanmaken van je profiel. Je kunt elke pin aanklikken. Dit maakt de afbeelding of video groter. Er verschijnt nu ook meer informatie over de pin, zoals de originele website waarop de pin te vinden is, in welke categorie de pin staan en wie de pin geplaatst heeft. Klik nogmaals op de afbeelding om direct de website te openen waarvan de pin vandaan komt. Klik linksboven op Pin it om de pin voor jezelf te bewaren en te publiceren op een eigen prikbord. Klik op Bord en vul een naam in voor je prikbord, bijvoorbeeld Grappige foto's.

Om het overzichtelijk te houden, maak je voor elke soort pin een apart prikbord, zodat elk prikbord een bepaalde interesse bevat. Naast jouw startpagina kun je nog veel meer leuke beelden zien. Klik linksboven op het streepjeslogo om een menu van interesses weer te geven. Bij Populair zie je welke afbeeldingen het meeste zijn gepind. In dit Pinterest-menu vind je bijvoorbeeld ook een speciale videoafdeling. Je herkent een gepinde video door de Afspelen-knop.

©PXimport

Zoeken in Pinterest 

In Pinterest is van alles te vinden, maar je moet wel op de juiste manier zoeken. Allereerst kun je scrollen door de diverse categorieën die je vindt in het interessemenu. Dit menu open je door te klikken op het streepjeslogo naast de zoekbalk. In de zoekbalk werk je met losse trefwoorden of met hashtags, bijvoorbeeld #gadgets. Zoekresultaten kun je daarna filteren op Alle pins of Alleen mijn pins. Zo kun je dus ook zoeken in je eigen pincollectie. Handig als je bijvoorbeeld dat ene recept van maanden geleden snel bij de hand wilt hebben. De zoekresultaten zijn ook nog te filteren op borden, pinners (gebruikers) of losse pins. De hashtag #gadgets levert bijvoorbeeld tientallen interessante pins op die je eventueel kunt repinnen.

©PXimport

Tip 05: Pinnen 

Wil je zelf een pin plaatsen, klik dan rechtsboven in beeld op het plusje. Kies uit Een pin uploaden om een foto of video van je computer te halen, of Toevoegen vanaf site waarbij je een webadres invult om de content te pinnen. Aangezien veel materiaal voor Pinterest online staat, zal je veel pinnen vanaf een website. Om dit proces makkelijker te maken, installeer je de Pin It-knop. Dit is een plug-in voor je browser, zodat je met een klik op de knop een pin plaatst. Surf naar deze website en klik onder De Pin It-knop op Nu installeren om de plug-in toe te voegen. Als je op een website bent en je wilt een afbeelding pinnen, klik dan op de Pin It-knop in de werkbalk van je browser.

De website verandert in een soort van Pinterest-bord, waarna je elke afbeelding van de website kunt pinnen en op een (nieuw) bord kunt plaatsen. Vind je pins van anderen leuk, maar niet interessant genoeg om te repinnen, houd dan de muis boven een pin en klik op het hartje om de pin toe te voegen aan jouw lijst met vind-ik-leuks.

©PXimport

Tip 06: Berichten 

Onder elke pin kun je een reactie plaatsen die te zien is voor alle bezoekers. Je kunt nu ook pins doorsturen in een privébericht naar Pinterest-gebruikers die je volgt. Directe vrienden zijn te importeren via Facebook en Twitter. Klik op je naam en kies Vrienden zoeken. Na het koppelen van Facebook en/of Twitter zie je direct wie van je contactpersonen op Pinterest zit. Door te klikken op de foto van een contactpersoon, start je direct met het volgen van zijn of haar borden.

Nieuwe pins verschijnen daarna op jouw persoonlijke startpagina. Klik nu op een te versturen pin, kies Verzenden en vul de naam in van de gewenste contactpersoon. Bij de naam verschijnt dan Medepinner. Een speciaal Pinterest-chatvenster verschijnt nu linksonder in beeld, te herkennen aan de witte P of aan de pasfoto van de contactpersoon met wie je als laatste contact had.

©PXimport

Pinterest op je website 

Wil je jouw bord delen op je eigen website? Pinterest kan een handige widget voor je maken. Ga daarvoor naar het prikbord dat je wilt delen, klik op het tandwieltje en kies Een widget maken. Kopieer en plak de verkregen code nu in de daarvoor bestemde locatie in het CMS van jouw website.

Tip 07: Visueel bord 

Je maakt eenvoudig een nieuw prikbord vanaf jouw profiel. Klik op Een bord maken en geef het een naam en omschrijving. Een vrij nieuwe toevoeging is Kaart toevoegen. Als je deze op Ja zet, verschijnt een interactieve landkaart. Kies Een locatie toevoegen en vul de naam in van een straat, plaats of land. Vervolgens verschijnen pins van anderen die aan deze locatie zijn gekoppeld. Door een pin te repinnen, wordt deze direct op de juiste plaats op de kaart geprikt. Je kunt zelf ook afbeeldingen en video's uploaden en aan een locatie hangen.

©PXimport

Tip 08: Geheim bord 

Het kan zijn dat je een bord verborgen wil houden, bijvoorbeeld als je ee digitaal fotoalbum wil bijhouden of een verrassingsfeestje aan het plannen bent. Pinterest biedt de mogelijkheid borden alleen zichtbaar te maken voor degene die ze heeft aangemaakt.

Om een verborgen bord aan te maken, klik je op het plusteken rechtsboven en vervolgens op Een bord maken. Vul nu de gegevens in zoals je dat altijd zou doen op Pinterest, maar kies onderin op Ja, bij Bord verbergen?. Zodra je klikt op Bord maken, zal je bord worden aangemaakt, maar er is niemand die dat kan zien, behalve jijzelf.

Tip 09: Apps 

Pinterest werkt natuurlijk niet alleen maar in je browser. Er zin officiële Pinterest-apps beschikbaar voor Android en iOS. De app is mooi vormgegeven en werkt eigenlijk precies zoals de website. Pinnen, repinnen en zoeken is in de app net zo makkelijk, of misschien nog wel makkelijker.

Je kunt de app zelfs gebruiken als een soort instant messenger, zodat je met je vrienden kunt praten. De apps zijn gratis te downloaden in de appwinkels van de verschillende platformen.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond
© M.studio - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom gaan we een paar keer per week voor je op zoek naar zulke aanbiedingen. Met Kerst en Oud en Nieuw voor de deur is het weer tijd om te bedenken wat je wil gaan eten. Wat dacht je van fondueen? Met deze vijf fonduesets maak je indruk op je vrienden en familie.

Met een fondueset smelt je de lekkerste kazen en dep je je broodje of vlees in bouillon of kaas. Fonduesets zijn de ultieme sfeermakers voor de feestdagen, of het nu met vrienden is of familie en of je kiest voor romige kaas, bouillon of chocolade; het is op en top genieten. Een absolute must-have voor elke levensgenieter en perfect voor de feestdagen. Wij vonden vijf betaalbare fonduesets voor je.

Boska Elektrische Fondueset Pro - 8 personen

De Boska Elektrische Fondueset Pro is ontworpen voor liefhebbers van kaas‑ en vleesfondue. De set bestaat uit een geëmailleerde gietijzeren pot met een inhoud van circa 2,15 liter, waardoor je genoeg ruimte hebt voor een volledige kaasfondue of bouillon. Het verwarmingselement is elektrisch en beschikt over een instelbare thermostaat; hierdoor kun je de temperatuur naar wens aanpassen voor verschillende soorten fondue. Een handig indicatielampje laat zien wanneer het element aan staat. De pot staat op een stevige basis en heeft een extra lang snoer van twee meter, zodat je hem makkelijk midden op tafel plaatst. Bij de set worden acht fonduevorken geleverd die zijn voorzien van gekleurde markeringen. De combinatie van gietijzer en emaille zorgt voor een gelijkmatige warmteverdeling en eenvoudige reiniging.

Swissmar Lausanne 11‑delige fondueset - 6 personen

De Zwitserse fabrikant Swissmar levert met de Lausanne een 11‑delige fondueset die is gericht op traditioneel fonduen. De set bestaat uit een koperen pan met een geëmailleerde binnenkant en een zware RVS‑branderschaal. Doordat koper de warmte snel opneemt en verdeelt, is de fondue snel op temperatuur. De pan staat op een robuuste stalen houder waarin een brander met regelaar zit; hiermee pas je de vlamsterkte aan voor kaas‑, bouillon‑ of chocoladefondue. In de doos zitten verschillende accessoires, waaronder zes vorkjes en een branderschaal. Deze set is niet elektrisch, waardoor je hem zelfs buiten of op de camping kunt gebruiken.

Mäser Fondueset - 4 personen

De fondueset van Mäser bestaat uit een roestvrijstalen pan met bijbehorende brander. Roestvrij staal is slijtvast en eenvoudig te reinigen; je kunt de pan na gebruik in de vaatwasser zetten. De set heeft een inhoud van rond één liter, voldoende voor een kaas‑ of chocoladefondue voor een klein gezelschap. Er worden meerdere fonduevorkjes meegeleverd met gekleurde puntjes om ze te onderscheiden. Dankzij de stevige basis staat de pan stabiel op tafel, terwijl de gelijkmatige warmteverdeling voorkomt dat de inhoud aanbrandt. Omdat het geen elektrisch toestel is, gebruik je de brander met brandgel of spiritus.

Baumalu 385050 fondueset - 6 personen

Deze fondueset van Baumalu bestaat uit een zware gietijzeren pan die op een decoratieve houten plaat staat. Gietijzer houdt de warmte goed vast en is geschikt voor zowel kaas‑ als chocoladefondue. De bijgeleverde brander plaats je onder de pan; je regelt de vlamsterkte met een draaiknop. Omdat de pot stevig op de houten plaat staat, blijft hij stabiel en kras je niet op de tafel. In de set zitten fonduevorkjes met houten handvatten.

Tristar FO‑1107 Fonduepan - 8 personen

De Tristar FO‑1107 is een elektrische fondueset met een inhoud van ongeveer 1,5 liter. Je gebruikt deze pan voor verschillende soorten fondue, zoals kaas, bouillon of chocolade. Het verwarmingselement levert circa 1000 watt en heeft een instelbare thermostaat, zodat je de temperatuur kunt aanpassen aan het type fondue. Een indicatielampje geeft aan wanneer het apparaat actief is. De pan heeft een antiaanbaklaag, een cool‑touch handgreep en staat op een antislipvoet voor extra stabiliteit. Er worden acht fonduevorkjes meegeleverd en door de ring bovenop blijven de vorkjes op hun plek tijdens het fonduen.

▼ Volgende artikel
Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde
© px.palette
Huis

Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde

Papieren facturen, garantiebonnetjes, contracten en andere documenten slingeren al snel overal rond. Waarom niet alles digitaal bewaren, zodat je het in enkele klikken terugvindt? In dit artikel vind je gratis tools en praktische tips om je administratie te scannen, te taggen, doorzoekbaar te maken en veilig op te slaan zonder veel gedoe.

Wat gaan we doen?

We geven diverse tips en tools om administratieve en andere papieren documenten efficiënt en ordelijk te digitaliseren. Dat gaat van scannen en OCR’en tot organiseren, automatiseren, back-uppen en meer.

Tip 1: Scanner

Stel, je wilt een hele reeks documenten digitaliseren, zoals garantiebewijzen of facturen. We gaan ervan uit dat je een scanner in huis hebt, eventueel als onderdeel van een all-in-one-printer. Zo’n toestel is goed geschikt voor stabiele, rechte scans, en een (soms optionele) documentinvoer maakt het extra handig bij grotere aantallen. Je scant het best op zo’n 300 dpi, in grijswaarden of kleur, en bewaart het resultaat bij voorkeur als pdf. Helaas genereert de meegeleverde scansoftware vaak alleen pdf’s met een afbeelding van de tekst, waardoor je die later niet kunt doorzoeken of kopiëren.

©OttoPles

Er bestaan ook heel wat printers met een ingebouwde scanner.

Tip 2: NAPS2

Gebruik in dit geval beter scansoftware met geïntegreerde OCR, zoals het gratis en opensource NAPS2 (www.naps2.com, Windows, macOS en Linux). Start de app, klik op Nieuw profiel en op Apparaat kiezen om je scanner te selecteren. Je kunt kiezen uit drie drivertypes: WIA (ingebouwd in Windows, beperkt), TWAIN (krachtiger) en ESCL (voor moderne netwerk- of wifi-scanners, vergelijkbaar met Apple AirScan). Doorgaans kies je voor TWAIN. Stel de scanopties in en open Geavanceerd voor extra instellingen. Typ een profielnaam en bevestig met OK.

Klik nu op de knop OCR en download de gewenste talen, zoals Dutch en English. Plaats een vinkje bij PDFs doorzoekbaar maken middels OCR en kies taal en modus (Snel of Beste). Vink ook de andere opties aan en druk op Scannen.

Klik daarna op het pijlknopje bij PDF opslaan en kies PDF-instellingen. Vul bij Standaard bestandspad een bestandsnaam in – gebruik eventueel ‘placeholders’ als $(YY)-$(MM)-$(DD) – en kies bij Compatibiliteit bij voorkeur PDF/A, zoals PDF/A-2b. Dit formaat slaat namelijk alle lettertypes, kleurprofielen en structuurinformatie in het bestand zelf op, wat ‘garandeert’ dat je het document ook jaren later nog in zijn oorspronkelijke vorm te zien krijgt. Vink Onthoud deze instellingen aan, klik op OK, selecteer de scans en kies PDF opslaan. Het is trouwens ook mogelijk om een (niet-doorzoekbaar) pdf-bestand in NAPS2 te importeren, dit vervolgens te OCR’en en als PDF/A te bewaren.

NAPS2 is prima opensource-scansoftware, met geïntegreerde meertalige OCR-module.

Pdf-printer

De focus van dit artikel ligt op papieren brondocumenten, maar we willen zeker ook (de gratis versie van) PDFCreator vermelden (www.pdfforge.org/pdfcreator). Je kunt deze namelijk als virtuele printer installeren om zo allerlei documenttypen om te zetten naar PDF(/A).

Start na installatie de app, open het tabblad Printer, vink PDFCreator aan en kies via de moersleutel het bestaande profiel PDF/A (archiefbestand). Bevestig met Opslaan en sluit de app. Open nu een document in een willekeurige toepassing, open het afdrukvenster en selecteer PDFCreator als printer. Een dialoogvenster opent waarin je het document meteen kunt opslaan als PDF/A-bestand (standaardversie 2b, maar dit is aanpasbaar via het uitklapmenu).

Je kunt zo’n virtuele printer ook inzetten om documenten automatisch als PDF/A op te slaan in een zelf te bepalen map. Maak hiervoor in PDFCreator op het tabblad Profielen een nieuw profiel aan (bijvoorbeeld PDF/A in map Facturen), kies bijvoorbeeld PDF/A-2b als formaat en geef tevens een specifieke opslaglocatie op. Koppel dit profiel op het tabblad Printer aan een nieuwe virtuele printer (bijvoorbeeld PDF/A-facturen). Zo maak je meerdere profielen en printers aan, waarbij elk PDF/A-bestand automatisch in een andere map terechtkomt.

Je kunt ook meerdere virtuele printers aanmaken, telkens met een aangepast profiel.

Tip 3: Mobiel

Een vlakbedscanner is zeker handig, maar niet noodzakelijk, want je kunt tegenwoordig ook prima scannen met je smartphone. Met de juiste app wordt het beeld automatisch ge-OCR’d en indien nodig rechtgetrokken. Een van de betere apps is Adobe Scan, beschikbaar via www.kwikr.nl/adobescan of in de appstore van Android en iOS.

Installeer en start de app. De gratis versie volstaat meestal, al laat de betaalde versie (circa 10 euro per maand) je onder meer tot 100 pagina’s per bestand scannen (in plaats van 25) en pdf’s exporteren naar Office 365-formaten.

Meld je aan, bijvoorbeeld via je Google-account, en tik op Scan. Je kunt het resultaat onder meer uitsnijden, roteren en de helderheid en het contrast aanpassen. Kies Blijven scannen voor extra pagina’s of tik op PDF opslaan zodra je klaar bent. De pdf belandt standaard in je Adobe-account (https://acrobat.adobe.com), maar je kunt het bestand ook delen of (via Meer) bijvoorbeeld opslaan in Google Drive. Het pdf-bestand is standaard doorzoekbaar, controleer bij Voorkeuren of Tekstherkenning uitvoeren op opgeslagen PDF wel is ingeschakeld, maar het is geen PDF/A. Wil je dat, dan kun je het bestand alsnog omzetten met reeds eerder vermelde, gratis tools als NAPS2 of PDFCreator (zie ook kader ‘Pdf-printer’).

Met (het gratis) Adobe Scan kun je ook meerdere pagina’s laten OCR’en en in één pdf bewaren.

Tip 4: Tags koppelen

Om naderhand snel het gewenste document te kunnen terugvinden, zorg je er dus allereerst voor dat je documenten doorzoekbaar zijn (bij pdf’s kan dit via OCR: zie tip 2). Je kunt gerust ook zelf extra trefwoorden, zeg maar digitale kleefbriefjes, aan je documenten koppelen.

Met een tool als TagSpaces (www.tagspaces.org, Windows, macOS en Linux) tag je in één keer meerdere bestanden en mappen met eigen trefwoorden. Bestaande tags voeg je simpelweg toe door ze naar bestanden te slepen. TagSpaces heeft ook een krachtige zoekfunctie waarmee je snel documenten met de juiste tag(s) terugvindt.

Handig zijn ook ‘smart tags’: je bepaalt dan zelf de criteria, waarna nieuwe bestanden automatisch de juiste tags krijgen. Deze tags kun je opslaan in aparte sidecar-bestanden (JSON) of je voegt ze achteraan de bestandsnaam toe: een bestand als aanpassing.pdf bijvoorbeeld wordt dan iets als aanpassing[huur indexering].pdf. De betaalde Pro-versie (42 euro per jaar) heeft enkele geavanceerde opties, zoals het toekennen van tags op basis van lokale AI-taalmodellen.

TagSpaces is een krachtige taggingtool, maar met een zekere leercurve.

Tip 5: Tags zoeken

Vind je TagSpaces toch wat overkill, dan zijn er andere manieren om documenten van (doorzoekbare) trefwoorden te voorzien. Je kunt in Verkenner (met sneltoets F2) trefwoorden toevoegen aan de bestandsnaam, maar het kan ook anders. Klik met rechts op een bestand of selectie, kies Eigenschappen en open het tabblad Details. Afhankelijk van het bestandstype kun je hier tags toevoegen bij velden als Titel, Onderwerp, Labels, Categorieën en Opmerkingen. Dit werkt goed bij bijvoorbeeld Office-bestanden en afbeeldingen, maar pdf-documenten laten zich minder makkelijk taggen. Dit kan bijvoorbeeld wel bij het aanmaken van zo’n document vanuit NAPS2 of PDFCreator. Bij deze laatste kun je bij een profiel titel, auteur, onderwerp en trefwoorden meegeven.

Vanuit de Verkenner kun je vervolgens zoeken op deze tags, ook in pdf-bestanden (ook al zijn ze niet zichtbaar op het tabblad Details). Navigeer naar de juiste map of het station en typ in de zoekbalk van de Verkenner labels:<trefwoord>.

Werkt dit niet, dan ontbreekt waarschijnlijk een geschikt zoekfilter. Je kunt zo’n Adobe-IFilter alsnog installeren via deze link. Je kunt dit controleren vanuit het Configuratiescherm: open Indexeringsopties, klik op Geavanceerd en scrol op het tabblad Bestandstypen naar pdf. Daar hoort PDF Filter (of eventueel Reader Search Handler) te staan, en Eigenschappen en inhoud van het bestand indexeren moet zijn ingeschakeld. Zorg er tevens voor dat alle gewenste mappen zijn opgenomen bij Deze locaties beheren (via de knop Wijzigen).

Met het juiste filter kun je ook vanuit de Verkenner naar tags binnen pdf-documenten zoeken.

Tip 6: Opslagstructuur

Je documenten zijn nu doorzoekbaar en mogelijk ook getagd, maar er is nog een derde belangrijk aspect: bewaar alles met logische bestandsnamen in een doordachte mappenstructuur.

Voor bestandsnamen plaats je de belangrijkste info, zoals projectnaam en/of datum, liefst vooraan. Gebruik de ISO-notatie (JJJJ-MM-DD), zodat je bestanden makkelijk chronologisch sorteert. Zoals vermeld in tips 4 en 5 kun je de naam aanvullen met trefwoorden, gescheiden door een koppelteken of onderstrepingsteken (vermijd spaties of speciale tekens). Eventueel voeg je achteraan een versienummer toe, zoals _v1. Een voorbeeld is 2025-08-31_Huurcontract_Appartement_v1.pdf.

Breng de bestanden onder in een logische structuur, bijvoorbeeld op datum, per project of klant, of per categorie (zoals Huis, Werk, Gezondheid, Financieel enzovoort). Je zult merken: dankzij consistente map- en bestandsnamen vind je documenten sneller terug.

Sneller zoeken binnen een logische mappenstructuur (en met labels).

Tip 7: Organisatietool

Je hebt een logische mappenhiërarchie opgezet, maar je moet natuurlijk ook zorgen dat documenten in de juiste map terechtkomen. Externe hulp van een organisatietool als het gratis Dropit (www.dropitproject.com, werkt nog onder Windows 11) of File Juggler (www.filejuggler.com, betaalde versie 44 euro) kan daarbij handig zijn. We bekijken kort deze laatste.

Start de geïnstalleerde tool op en klik op Add rule (of eerst op Add rule group als je de regels wilt categoriseren). Stel dat je alle pdf’s die in de map \gedeeld terechtkomen automatisch wilt verplaatsen op basis van trefwoorden. Vul dan Description in en klik op de knop met drie puntjes bij Monitor om de bronmap te kiezen. Via het tandwielpictogram kun je eventueel Examine everything regularly <frequentie> between checks instellen, wat ook goed werkt voor gedeelde netwerkmappen.

Klik daarna op de plus-knop bij If en stel het filtercriterium in, bijvoorbeeld: Any of the following / Other / PDF Properties / Keywords. Bevestig met Insert en geef het trefwoord op bij Contains / Text. Je kunt via de plus-knop extra filters instellen en kiezen tussen Any of All of the following.

Leg nu de gewenste actie vast bij Then: klik op de plusknop, kies bijvoorbeeld Move file en vul de doelmap in bij to. Bewaar je filter met Save and close. Op het tabblad Rules klik je op de pijlknop naast je filter om het te activeren. Test het resultaat.

Organiseer je bestanden automatisch op basis van eigen, gecombineerde zoekfilters.

DMS

Met de tips rond doorzoekbaar maken, taggen en ordenen uit dit artikel, en met tools als TagSpaces en File Juggler, raak je al ver. Wil je je administratie nog professioneler organiseren, dan kom je uit bij een volwaardig Document Management System, kortweg DMS. Flexibele opensource-tools zijn bijvoorbeeld Papermerge en Paperless NGX. Beide installeer je het makkelijkst op Windows via Docker (Docker Desktop for Windows, met WSL2).

Na installatie bereik je het browserdashboard van de tool standaard via http://<ip-adres>:8000. Beide tools bieden OCR aan om gescande documenten doorzoekbaar te maken. Je documenten kunnen ook automatisch worden verwerkt op basis van eigen filters, en er zijn krachtige zoekopties ingebouwd. Beide tools kun je meteen uitproberen via een online demo (log in met demo / demo).

Een krachtig DMS als Paperless-ngx maakt het bijhouden van je administratie veel efficiënter.

Tip 8: Zoektool

Zoals gezegd laat de ingebouwde zoektool in Windows je met de juiste filters en instellingen ook zoeken naar metadata, zoals trefwoorden in pdf’s. Met zoekfilters en operatoren zijn zelfs complexe opdrachten mogelijk, zoals labels:factuur auteur:Toon van Daele grootte:>300kB gewijzigdop:dit jaar. Echt gebruiksvriendelijk of handig is deze functie helaas niet. Je bent dan beter af met een tool als Agent Ransack (alias Filelocator Pro, www.mythicsoft.com/agentransack). Ook de gratis Lite-versie ondersteunt netwerkshares, Booleaanse operatoren, reguliere expressies en zoeken naar metadata via IFilter.

Start de tool, zet deze op Expert en open het tabblad Hoofd. Vul bij Bevat tekst je zoekterm in en bij Zoek in het gewenste station of de map. Eventueel kun je ook filters instellen voor Grootte en Gewijzigd Na / Voor. Op het tabblad Datum voeg je extra tijdsfilters toe en op het tabblad Opties vink je zeker Office en PDF documenten aan. Vul je bij Bevat tekst een pdf-trefwoord in, dan vindt Agent Ransack ook de bijbehorende bestanden. In het tabblad Treffers (rechtsonder) zie je bij gevonden bestanden bijvoorbeeld Keywords: <gezocht_trefwoord>. Met een dubbelklik open je meteen het bestand.

Agent Ransack laat gecombineerde en krachtige filters toe en zoekt ook in metadata.

Tip 9: Back-ups

Je administratie digitaliseren is een goed idee, maar dit is pas veilig met een degelijke back-upstrategie. Het best hanteer je hier de 3-2-1-regel: drie datakopieën (hoofdversie en twee back-ups), op twee soorten media, waarvan minstens één kopie op een andere locatie. Zo bescherm je je data tegen hardwarestoringen, ransomware, brand en diefstal.

Een uitstekende gratis en opensource back-uptool is Duplicati (www.duplicati.com, Windows en macOS), die we zelf al jaren dagelijks geautomatiseerd gebruiken voor back-ups naar zowel een netwerkschijf (NAS) als de cloud (Google Drive).

Installeer het gedownloade msi-bestand. Klik na afloop met rechts op het programma-pictogram in het Windows-systeemvak en kies Open om het browserdashboard te starten. Verschijnt First Run Setup, klik dan op Yes en stel een wachtwoord in. Je kunt Duplicati in je browser openen via http://localhost:8200. Wil je ook toegang vanaf een andere pc in je netwerk, open Instellingen in Duplicati en vink Remote toegang toestaan aan, zodat het dashboard bereikbaar is via http://<intern_ip-adres>:8200. Klik vervolgens op +Back-up toevoegen, laat Een nieuwe back-up instellen geselecteerd en vul een naam in. Schakel bij opslag buiten je netwerk versleuteling in. Geef vervolgens doel- en bronlocatie op en bepaal wanneer en hoe vaak de back-up wordt uitgevoerd. Duplicati maakt standaard incrementele back-ups, waarbij alleen nieuwe of gewijzigde data worden opgeslagen, waardoor het back-upvolume beperkt blijft.

Duplicati is een betrouwbare, gebruiksvriendelijke en flexibele back-uptool.

Tip 10: Beveiliging

Een goede back-upstrategie is cruciaal om je data veilig te bewaren, maar veiligheid draait ook om privacy. De beste manier om te voorkomen dat onbevoegden inzage krijgen in je (medische, financiële …) gegevens is versleuteling. In tip 9 vermeldden we al dat je in Duplicati back-ups automatisch kunt versleutelen met sterke AES-256-encryptie. Maar ook de data op je originele opslaglocatie wil je wellicht beveiligen.

Hiervoor kun je een gratis opensource-tool als VeraCrypt gebruiken, die naast containerbestanden ook complete partities of schijven kan versleutelen met sterke algoritmen als AES-256. We hebben niet de ruimte hier verder op in te gaan, maar hier vind je meer uitleg. Ook handig is Cryptomator om via je lokale synchronisatiemap data te versleutelen bij cloudopslagdiensten als Google Drive, OneDrive of Dropbox. Je vindt hier meer uitleg daarover.

Daarnaast kun je voor diverse documenttypes ook individuele bestanden beveiligen met een wachtwoord, al is dit vaak minder robuust dan een volledig versleutelde opslaglocatie. Dit kan bijvoorbeeld vanuit verschillende Office-applicaties, maar ook met pdf-tools zoals NAPS2 (bij PDF-instellingen vink je PDF versleutelen aan) en PDFCreator (bij Profielen, via Actie toevoegen / Versleuteling).

Ook in NAPS2 kun je pdf-documenten met een wachtwoord beveiligen.