ID.nl logo
5 alternatieven voor iCloud
© Reshift Digital
Huis

5 alternatieven voor iCloud

Apple's cloudopslagdienst iCloud is een perfecte manier om gegevens tussen verschillende apparaten te synchroniseren. Toch zijn er altijd redenen te bedenken waarom je toch liever van een andere cloudopslagdienst gebruik zou willen maken. We zetten vijf alternatieven voor je op een rijtje.

Maak een mooie foto met je iPhone en je kunt deze direct vanuit de cloud op je Mac bekijken. Daarnaast heb je met een clouddienst extra opslagruimte, voor het geval het geheugen op je iPhone of iPad bijna vol is. Deze opslagruimte kun je ook mooi als back-up gebruiken, het is een veilige plek om je bestanden neer te zetten. Lees ook: In 3 stappen een slimme back-up in de cloud.

Ook handig: je kunt overal ter wereld bij de bestanden die je in je cloudopslag neerzet. iCloud is hier een goede dienst voor, maar er zijn altijd redenen te bedenken waarom je toch liever van een andere cloudopslagdienst gebruik zou willen maken. Misschien is de ruimte op je iCloud (bijna) vol, of vind je iCloud gewoon niet prettig werken. Wat de reden ook is, er zijn meer dan genoeg goede alternatieven voor iCloud, waar je ook gratis of tegen betaling mee in de cloud aan de slag kunt.

Dropbox

©PXimport

Dropbox is een alternatief dat jarenlang te boek stond als de beste clouddienst die er was. Je zou zelfs kunnen zeggen dat Dropbox er de reden van is dat er nu zoveel andere clouddiensten beschikbaar zijn. Dropbox werkt heel eenvoudig. Je installeert het op je desktop, laptop, iPhone of iPad en je kunt ermee aan de slag. Sleep je bestanden in het mapje op je ene apparaat, en je kunt er vanaf al je andere apparaten ook bij.

Daarbij is het heel eenvoudig om bestanden te delen met anderen. Geef aan welke map er gedeeld moet worden, stuur een linkje naar de mensen waar je mee wilt delen en zij kunnen deze bestanden ook bekijken, of er bestanden aan toevoegen. Zo kun je eenvoudig een werkmap maken als je samen met collega's aan een project werkt.

Standaard heb je gratis 2GB tot je beschikking bij Dropbox. Er zijn echter meerdere manieren om deze hoeveelheid uit te breiden. Extra apparaten koppelen levert bijvoorbeeld extra ruimte op, dit geldt ook voor het aanmelden van vrienden. In totaal kun je wel 16GB vrije ruimte krijgen. Daarnaast kun je ook maandelijkse abonnementen afsluiten voor 100GB, 200GB of 500GB aan ruimte. Dropbox werkt snel en maakt gebruik van een duidelijke interface. De dienst heeft in het verleden wel wat problemen met de privacy gehad, maar hier hebben we de afgelopen tijd niks meer over gehoord.

Google Drive

©PXimport

Google heeft natuurlijk ook een eigen cloudopslagdienst. Deze is behoorlijk uitgebreid en gekoppeld aan meerdere andere diensten van Google, maar dat moet geen verrassing zijn. Gebruikers van Gmail of andere diensten van Google zullen zich gelijk thuis voelen bij Drive, dat min of meer dezelfde interface gebruikt.

Ook Google Drive werkt snel, is overzichtelijk en biedt 15GB aan gratis opslag. Deze kun je gebruiken voor elk soort bestand dat je maar wilt. Deze bestanden sla je eenvoudig op in mapjes, zodat je direct kunt zien waar de bestanden staan die je voor een bepaald project nodig hebt. Ook Google biedt de mogelijkheid om extra opslag bij te kopen, je kunt hier tot wel 30TB aan bestanden opslaan. Daar kun je zodoende flink wat foto's in kwijt.

Met Google's ervaring op het gebied van uitbouwen van diensten weet je dat het ook met Google Drive wel goed zit. Google werkt constant aan het verbeteren van de dienst, wat in het verleden ook wel nodig was. Gebruikers klaagden erover dat ze mappen niet konden vinden en dat het lang duurde voordat de synchronisatie van bestanden afgerond was. Hier staat wel weer tegenover dat je in Google Drive ook standaard Google's officepakketten terugvindt. Zo kun je bestanden die je doorgestuurd krijgt meteen openen en bewerken in Google's eigen tekstverwerker en andere programma's.

OneDrive

©PXimport

OneDrive is het iCloud-alternatief van Microsoft. Er is een app die je in de App Store kunt vinden en waar je snel mee mee aan de slag kunt met het opslaan en delen van bestanden. Het was vroeger bekend onder de namen Windows Live Folders, Windows Live SkyDrive en Microsoft SkyDrive. Het is een dienst die door de jaren heen flink is doorontwikkeld. Je krijgt 15GB aan gratis opslagruimte voor je bestanden. Als je een abonnement hebt op Microsoft's Office 365, dan krijg je hier gratis onbeperkte opslagruimte op OneDrive bij. De combinatie tussen de twee diensten werkt goed, en is te vergelijken met wat Google doet met Google Drive en Google Docs. Overigens zijn uitgeklede versies van zowel Word, PowerPoint als Excel ook direct vanuit OneDrive te gebruiken. Wil je alle opties van deze pakketten kunnen gebruiken, evenals de andere Office-toepassingen, dan moet je een betaald abonnement nemen op Office 365..

Uploaden van bestanden gaat gemakkelijk. Je kunt in je browser tot 300MB aan bestanden direct OneDrive inslepen, maar je kunt ook gebruik maken van de app en dan tot wel 2 GB aan bestanden per keer uploaden. OneDrive is een snelle, soepel werkende clouddienst. Ook vanuit OneDrive kun je je bestanden overal ter wereld bereiken en delen met anderen. De nadelen aan OneDrive zijn niet anders dan de nadelen die de andere clouddiensten ook met zich meebrengen. Heb je geen toegang tot internet, dan heb je geen toegang tot je bestanden, en de gratis opslagruimte is voor grootverbruikers zo gevuld. Alhoewel, als je er alleen af en toe wat foto's en documenten in opslaat ga je die 15 GB natuurlijk nooit vullen.

Box

©PXimport

Box is niet te verwarren met Dropbox. Beide diensten bieden min of meer dezelfde functionaliteiten aan, maar zijn toch echt verschillend. Je zou Box kunnen zien als een meer uitgeklede versie van de andere clouddiensten. Je krijgt gratis 10 GB aan opslagruimte, maar je kunt ook extra ruimte bijkopen. Box heeft een eigen notitie-applicatie, waarmee je simpele aantekeningen kunt opslaan, maar het is ook mogelijk om vanuit Box gebruik te maken van Google Docs.

Verder is Box redelijk kaal, maar functioneel. Het pakket is vooral gericht op de zakelijke markt, waar ook de kracht van deze dienst ligt. Bij Box wordt extra veel aandacht besteedt aan de beveiliging van opgeslagen documenten en bestanden, en er zijn in het verleden ook nog geen berichten geweest over veiligheidslekken. Dit in tegenstelling tot de meeste concurrenten van Box.

MacMate

©PXimport

MacMate is, in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, een dienst die niet specifiek is bedoeld voor Apple-gebruikers, aangezien de dienst ook werkt op Windows. De naam is eigenlijk ontstaan omdat de ontwikkelaars, het Britse bedrijf MacAce, een alternatief wilde aanbieden voor MobileMe, een oude Apple-dienst.

MacMate is van de hier beschreven diensten waarschijnlijk de meest basic, maar het doet zonder problemen wat het belooft. Syncen van bestanden gaat wat minder simpel en vloeiend dan bij andere diensten, maar als je MacMate installeert op je computer en op je iDevice, dan werkt het delen van bestanden toch zoals het hoort. Je krijgt als je het programma downloadt 10 GB aan ruimte gratis. Maak je gebruik van een van de betaalde diensten van deze service, dan krijg je hier onder andere webhosting en e-mail bij.

▼ Volgende artikel
Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers
© Scanrail - stock.adobe.com
Huis

Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers

Wie op zoek gaat naar een nieuw mobiel abonnement, komt al snel bekende namen tegen als KPN, Vodafone en Odido. Maar daarnaast kun je ook kiezen voor andere aanbieders op, zoals Simyo, Ben of Youfone. Die lijken misschien op gewone providers, maar dat zijn zogeheten virtuele providers. Wat is precies het verschil, en waar kies je als consument het best voor?

In dit artikel

We leggen uit wat het verschil is tussen providers en virtuele providers, en hoe dat invloed heeft op je smartphone-abonnement. Je leest welke netwerken er in Nederland actief zijn, hoe virtuele aanbieders zoals Simyo, Ben en Youfone werken en waarom ze vaak goedkoper zijn. Ook bespreken we de belangrijkste voor- en nadelen van virtuele providers, en wat dat betekent voor zaken als internetsnelheid, service en de aanschaf van een nieuwe smartphone. Tot slot komt kijken we ook nog naar eSIM, de digitale simkaart.

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro

De drie netwerken in Nederland

In Nederland zijn er drie bedrijven met een eigen mobiel netwerk: KPN, Vodafone en Odido. Zij bezitten de zendmasten, frequenties en infrastructuur waarmee mobiele communicatie mogelijk is. Deze partijen worden de netwerkproviders genoemd. Hun netwerken dekken vrijwel het hele land en worden continu uitgebreid met nieuwe technologie, zoals 5G.

Wat virtuele providers doen

Virtuele providers, ook wel MVNO's genoemd (Mobile Virtual Network Operators), maken gebruik van het netwerk van een van deze drie aanbieders. Ze hebben dus geen eigen zendmasten, maar kopen netwerkcapaciteit in en bieden die onder hun eigen naam aan. Bekende voorbeelden zijn Simyo (op het netwerk van KPN), Ben (Odido) en hollandsnieuwe (Vodafone).

Ze regelen zelf de klantenservice, abonnementen, facturering en vaak ook extra diensten, maar het dataverkeer en bellen lopen volledig via het netwerk van de hoofdprovider.

Virtuele providerNetwerk van
Budget MobielKPN
LebaraKPN
SimyoKPN
YoufoneKPN
BenOdido
SimpelOdido
hollandsnieuweVodafone
50+ MobielVodafone

Voordelen van virtuele providers

Virtuele providers staan bekend om hun lagere prijzen. Doordat ze geen eigen netwerk hoeven te onderhouden, kunnen ze de kosten laag houden. Ook zijn ze vaak flexibel: je kunt maandelijks opzeggen, zelf je databundel aanpassen of extra opties in- en uitschakelen. Dat spreekt vooral consumenten aan die niet vast willen zitten aan een duur abonnement.

Een ander voordeel is eenvoud. Virtuele providers richten zich vaak op één duidelijk aanbod zonder allerlei combinatiedeals of ingewikkelde voorwaarden. Bovendien profiteer je als klant indirect van de netwerkverbeteringen van de hoofdprovider: als KPN zijn 5G-dekking uitbreidt, geldt dat ook voor Simyo-gebruikers.

Nadelen ten opzichte van netwerkproviders

Er zitten ook verschillen in wat je krijgt. Virtuele providers hebben meestal minder aanvullende diensten, zoals tv-pakketten, internationale bundels of toegang tot exclusieve hotspots. Ze bieden zelden nieuwe smartphones aan in combinatie met een abonnement; vaak gaat het om sim-only.

Daarnaast kan de snelheid of prioriteit op het netwerk iets lager liggen. Hoewel je technisch op hetzelfde netwerk zit, krijgen klanten van de hoofdprovider soms voorrang bij piekdrukte. Dat merk je vooral op drukke plekken of tijdens evenementen.

Tot slot zijn er verschillen in klantenservice. Virtuele aanbieders werken vaak met goedkopere, grotendeels online dienstverlening. Dat houdt de prijs laag, maar betekent ook dat persoonlijke hulp via telefoon of winkel beperkt kan zijn.

Wat past bij jou?

Wie veel reist, de nieuwste telefoon wil combineren met een abonnement of extra diensten zoals tv en internet belangrijk vindt, zit goed bij een van de drie netwerkproviders. Wie vooral een betrouwbare en betaalbare mobiele verbinding zoekt en weinig behoefte heeft aan toeters en bellen, vindt bij een virtuele provider vaak een gunstiger aanbod.

Kort samengevat: de netwerkprovider bouwt en beheert het mobiele netwerk, de virtuele provider gebruikt dat netwerk om voordeligere en flexibelere abonnementen aan te bieden. Beide werken dus samen, maar richten zich op een ander type gebruiker.

©Denys Prykhodov

Virtuele providers en eSIM

Steeds meer virtuele providers bieden tegenwoordig ook eSIM aan. Dat is de digitale variant van de traditionele simkaart, die je niet meer fysiek hoeft te plaatsen. Je activeert de eSIM via een QR-code of app en kunt zo binnen enkele minuten overstappen van provider of een tweede abonnement toevoegen, bijvoorbeeld voor werk of reizen.

Bij de grote netwerkproviders is eSIM inmiddels standaard, maar ook steeds meer virtuele aanbieders doen mee. Simyo, Youfone en Ben ondersteunen eSIM bijvoorbeeld al. 50+ Mobiel en Lebara bieden het nog niet aan, al wordt dat in de toekomst wel verwacht. Goed om te weten: de eSIM-ondersteuning bij virtuele providers wordt regelmatig uitgebreid, dus wat vandaag nog niet beschikbaar is, kan morgen al mogelijk zijn.

Nieuw abonnement, nieuwe smartphone?

Nieuw hoesje!
▼ Volgende artikel
Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade
© ronstik | Adobe Stock
Huis

Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade

Het is verstandig om na een zware storm zoals storm Benjamin je woning, tuin of bijgebouwen goed te inspecteren. Zodra de wind is gaan liggen, kun je dan tijdig ontdekken of er schade is ontstaan die hersteld moet worden. Zo voorkom je dat wat een kleine schade lijkt, alsnog uitgroeit tot een groot probleem, en kun je je verzekeraar tijdig inlichten.

In dit artikel lees je over

● Controleren op stormschade: De buitenkant van je huis | Eventuele zonnepanelen | De binnenkant van je huis |Je tuin, terras of balkon
● Stormschade voorkomen
● Stormschade melden bij de verzekering

Lees ook: Het stormt! Hoe zit het ook alweer met code rood, code oranje en code geel?


Buitenkant van het huis

Begin met een ronde om het huis en inspecteer het dak. Controleer of alle dakpannen nog heel zijn en stevig vastzitten. Kijk ook naar de dakgoten en regenpijpen. Zitten deze nog goed vast en zijn ze niet verstopt door takken, bladeren of andere rommel, zodat het regenwater goed kan weglopen? Controleer daarna alle ramen en deuren. Is er geen schade aan het glas of de kozijnen? Sluiten de deuren en ramen nog goed? Bekijk ook de muren en gevels. Zijn er scheuren of andere beschadigingen ontstaan, bijvoorbeeld door een boom die tegen de gevel is gewaaid? Zorg dat je loszittend voegwerk zo snel mogelijk herstelt of laat herstellen om verdere schade te voorkomen.

©stylefoto24

Zonnepanelen en storm

Zonnepanelen zitten gelukkig goed bevestigd, maar bij echt zware storm kunnen ze toch losgetrokken worden of anderszins beschadigd raken, bijvoorbeeld door een boom of rondvliegende dakpannen die op het dak (en de zonnepanelen) vallen. Het is altijd verstandig om nog eens nauwkeurig de voorwaarden van je woonverzekering/opstalverzekering door te lezen en om te kijken wat er qua stormschade wel en wat er niet vergoed wordt door je woonverzekering. Je zou zelfs kunnen overwegen een [speciale zonnepanelen-verzekering](https://id.nl/energie-en-klimaat/elektriciteit/zonnepanelen/zonnepanelen-verzekeren-is-het-nodig-om-een-verzekering-af-te-sluiten) af te sluiten.

Lees ook: Het regent, het regent … zo voorkom je wateroverlast

Binnenkant van het huis

Binnen werk je van boven naar beneden. Begin op de zolder. Zoek naar lekkages of vochtplekken die kunnen wijzen op dakschade. Inspecteer muren en plafonds in alle kamers, op zoek naar scheuren en andere beschadigingen. Heeft het tijdens de storm ook geonweerd en gebliksemd? Test of elektrische schakelaars en stopcontacten nog correct werken. Is er blikseminslag in de buurt geweest? Dat kan zorgen voor piekspanning, waardoor elektrische apparaten beschadigd kunnen zijn geraakt. Controleer die dus ook.

Om het huis: tuin, terras, en schutting

Loop ook een rondje om je huis en kijk of schuttingen en tuinhekken nog intact en stevig zijn. Controleer het terras en de tuinmeubels op stormschade. Kijk of losse spullen, zoals vuilcontainers en bloempotten, nog op hun plek staan en zet ze eventueel terug. Verzamel losse afgewaaide takken. Heb je bomen in of om je tuin staan? Controleer goed of ze nog stevig geworteld zijn. In januari dragen ze nauwelijks blad meer, maar zeker in de herfst of tegen het eind van de lente staan ze goed in het blad. Bij een storm kunnen ze dan instabiel worden: ze staan dan nu misschien wel overeind, maar zouden bij een volgende storm om kunnen gaan. Dreigt een boom om te vallen op de openbare weg? Bel dan de brandweer. Doe dat niet via 112 (dat nummer is echt alleen voor levensbedreigende situaties), maar via 0900-0904.

Lees ook: Schutting omvergeblazen? Zo herstel je hem

©Robertvt

Stormschade voorkomen

Er zijn gelukkig allerlei manieren om je huis beter stormbestendig te maken. Controleer dakpannen en goten regelmatig. Houd muren en schilderwerk in goede staat. Snoei bomen preventief voor het stormseizoen. Zet losse objecten in de tuin vast of berg ze tijdelijk op in de schuur of garage. Daarmee verklein je bij een volgende storm de kans op schade.

Lees ook:Zo maak je je dakgoot schoon

©Budimir Jevtic

Stappenplan stormschade melden

Heb je schade, neem dan zo snel mogelijk contact op met je verzekeraar. Dat kan meestal via de app en online, maar vaak kun je vanaf de website van je verzekeraar ook een papieren schadeformulier downloaden. Als je stormschade hebt aan je woning of bezittingen, is het voor de verzekering belangrijk om een duidelijk en gedetailleerd overzicht te hebben van de schade. Hier zijn de stappen die je moet volgen:

1. Fotografeer of film de schade

Zorg dat je foto's of video's maakt van alle schade voordat je iets opruimt of repareert. Dit geeft de verzekering een goed beeld van de impact van de storm.

2. Maak een lijst

Noteer alle beschadigde items en beschrijf de schade per item.

3. Bewaar beschadigde items

Gooi niets weg voordat de verzekering het heeft kunnen zien, tenzij het een gevaar oplevert voor de veiligheid.

4. Documenteer aankoopbewijzen

Als je deze hebt, voeg dan aankoopbewijzen of facturen toe van de beschadigde items om de waarde ervan aan te tonen.

5. Houd reparatiekosten bij

Als je noodreparaties moet uitvoeren, bewaar dan de bonnen en facturen van deze reparaties. Bel wel eerst met de verzekeraar: vaak kunnen zij zorgen dat er voor noodreparaties zo snel mogelijk iemand komt.

6. Contactinformatie van getuigen

Als buren of voorbijgangers schade hebben gezien, noteer dan hun contactgegevens. Zij kunnen eventueel je claim ondersteunen.

7. Datum, tijd en weer

Noteer de datum en de tijd (zo precies mogelijk) waarop de schade is ontstaan. Je kunt dan makkelijker aantonen dat het inderdaad tijdens een zware storm was, waardoor je claim meer kans maakt.

8. Correspondentie:

Bewaar een kopie van alle correspondentie met je verzekeraar, inclusief e-mails en brieven.

Vraag een offerte aan voor aannemers: