ID.nl logo
3D-fotoboek maken met gratis Visions
© PXimport
Huis

3D-fotoboek maken met gratis Visions

Sommige programma’s beheren je fotomateriaal met intelligentie functies om snel de speld in de hooiberg te vinden. Bij Visions ligt de nadruk meer op de looks. Deze tool toont je fotocollectie in allerlei 3D-omgevingen. Bovendien heeft het een geïntegreerde editor om het beste uit je kiekjes te halen. Een 3D-fotoboek maken met Visions werkt als volgt.

Zelf noemt Twins Software Solutions zijn applicatie Visions een “3D Image Management System”. Deze excentrieke beheertool is gratis en gaat al jaren mee. Door de jaren heen is de focus op het uiterlijk blijven liggen. Toch zouden we overdrijven om Visions met al zijn digitale cosmetica het domme blondje van de fotomanagement te noemen, al was het omdat de software ook tools in huis heeft om foto’s te bewerken, te delen en af te drukken.

Wanneer je de eerste keer Visions opstart, word je opgewacht door de First-time Wizard. Als je dit hulpje te snel hebt weggeklikt, kun je het later toch nog opnieuw tevoorschijn halen via het menu Tools. Deze wizard vraagt of het programma de harde schijf (of schijven) mag scannen op fotomateriaal. Dat raden we af. Daarna wijst de wizard op de samenwerking met Flickr en geeft hij aan hoe je bepaalde bestandsindelingen associeert met dit programma. Na drie slides houdt deze wizard het al voor gezien. Klik op de knop Finish.

Wanneer je de First-time Wizard zijn gang laat gaan bij het importeren, zal deze tool niet alleen de mappen met vakantie- en familiekiekjes, maar ook alle mappen met systeemafbeeldingen verzamelen. Deze tool maakt immers geen onderscheid tussen echte foto’s en de grafische zooi zoals icoontjes die in het systeem vervat zit. Daarom geven we de voorkeur aan de knop Browse waarmee je handmatig de mappen toevoegt die fotomateriaal bevatten.

Neem even de tijd om tijdens de configuratie aan te duiden welke mappen je in 3D wilt beheren. De fotobestanden blijven uiteraard in de oorspronkelijke mappen staan, wat je in de panels ziet zijn slechts verwijzingen.

Werken met boards

De aantrekkingskracht van Visions zit hem in de 3D-navigatie. Iedere map die je toevoegt, verschijnt als een afzonderlijk panel in het hoofdvenster. In dit programma noemen ze zo’n paneel een ‘board’. Zo’n board kan uit verschillende pagina’s bestaan. Het aantal pagina’s dat in zo’n panel zit, is afhankelijk van het aantal kiekjes en de grootte van de fotominiaturen. Logisch: hoe groter de miniaturen, hoe minder er op zo’n panelpagina passen.

De afmetingen van de miniatuurtjes bepaal je met de schuifregelaar rechtsboven. Om zo’n board schermvullend te maken, klik je op de blauwe knop in de rechterbovenhoek. Ieder board neemt automatisch de naam van de oorspronkelijke fotomap over. In de linkerbovenhoek lees je het pad naar de map, het aantal foto’s en het aantal pagina’s.

©PXimport

Wanneer je de miniaturen redelijk groot houdt, zullen boards die heel veel foto’s bevatten uit erg veel pagina’s bestaan. Via de schuifbalk aan de rechterkant kun je snel door de verschillende pagina’s van hetzelfde board gaan. En om in één keer naar de eerste of laatste pagina te gaan, gebruik je de blauwe knoppen aan de rechterkant: Go to First Page en Go to Last Page.

Formaties

Om van de schermvullende weergave terug te keren naar de normale weergave, dubbelklik je op een board of je klikt linksonderaan op de knop met het huisje. Op die manier kom je bij de 3D-weergave. Je laat de boards in verschillende formaties wentelen en schuiven. Je hebt de keuze uit zes opstellingen: Cylinder, Colosseum, Horizontal Wheel, Vertical Wheel, Discs, Carousel.

Het is onbegonnen werk om de verschillen tussen die formaties uit te leggen; onderstaande afbeelding maakt veel duidelijk. Het beste roep je ze snel op met Ctrl+1 tot Ctrl+6. Of je selecteert gewoon de gewenste weergave naast de knop Layout.

©PXimport

Wanneer je een bepaalde weergave hebt gekozen, kun je met het scrolwieltje door de boards gaan. Of je dubbelklikt gewoon op het board dat je in beeld wilt krijgen. Bovendien kun je de camerahoek wijzigen vanwaar je de cilinder, het wiel of een andere opstelling bekijkt. Daarvoor druk je op de spatiebalk en weer gebruik je het scrolwieltje om de opstelling iets beter vanaf de boven- of onderkant te zien.

Om deze camerahoek opnieuw te neutraliseren, ga je naar de Camera Settings en daar kies je Reset All Formations. Of navigeer naar een ander board met de pijltjesknoppen rechtsonder.

Zoek je handige tips om alles uit je iPhone-camera te halen? Neem een kijkje bij onze Tech Academy Fotograferen met je iPhone en schiet voortaan in alle omstandigheden de mooiste plaatjes!

Foto's bekijken

Door met de muisaanwijzer over een miniatuur te gaan verschijnt er een grotere versie van de thumbnail. In de linkerhoek van dit miniatuur lees je de bestandsgrootte, aanmaakdatum en het pad naar het afbeeldingsbestand. Wanneer je op een foto dubbelklikt, wordt hij geopend in een nieuw venster. In deze weergave kun je inzoomen totdat één afbeeldingspixel overeenkomt met één schermpixel, weergave 1/1. Dat is de ideale weergave om bijvoorbeeld de scherpte te beoordelen.

Bovendien kun je vanuit dit venster met twee blauwe pijltjesknoppen naar de vorige of de volgende afbeelding navigeren. Het komt af en toe voor dat je een foto nog rechtop moet zetten. Daarvoor dienen de knoppen Rotate Left en Rotate Right. De kwaliteit van de miniaturen ziet er in de standaard instelling niet zo goed uit. Je pakt dit aan via het menu Tools, General waar je in het tabblad General het onderdeel Quality op High of Very High instelt.

Diashow starten

Onder de knop Camera Settings zit ook een functie Start Tour. In zo’n Tour toont Visions automatisch de volledige inhoud van iedere pagina. Jekrijgt als het ware een soort diashow te zien, waar op elke slide alle foto’s van dezelfde pagina staan. Dat is een manier om de inhoud van een board te kunnen beoordelen. Het mooiste resultaat krijg je als je de weergave van de miniaturen groot genoeg instelt, zodat er maar vier of zes foto’s op een pagina passen.

Als je een klassieke diashow wilt zien, dan gebruik je de paarse knop Play. Of je klikt met de rechtermuisknop op een foto in een board en kiest dezelfde opdracht. Uiteraard kun je de diashow op de schermvullende weergave instellen. Vind je het storend dat daarbij telkens het pad van het fotobestand op de foto te zien is? Je kunt dit uitzetten in de voorkeuren van het programma. Ga naar Tools, Preferences en selecteer de optie View.

©PXimport

Hier gebruik je het tabblad View waar je bij Direct3D de optie uitzet: Display image title on board thumbnails. Daarna ga je naar het tabblad Slideshow waar je aangeeft dat je de diashow op volledig scherm wilt presenteren en dat het pad naar het fotobestand niet te zien mag zijn. Onderaan bepaal je in milliseconden hoelang iedere dia in beeld moet komen, hoelang een overgang moet duren en tenslotte selecteer je een van de verschillende grafische overgangen.

Foto's verplaatsen

Het is mogelijk om één of meerdere foto’s tegelijk te verplaatsen naar een ander board. Daarvoor klik je met de linkermuisknop op een foto en houd je de muisknop ingedrukt. Daarna sleep je het geselecteerde kiekje naar het andere board. Hetzelfde trucje kun je uithalen met meerdere foto’s. Gaat het om een selectie foto’s die naast elkaar aansluiten, dan klik je op de eerste afbeelding. Je houdt de Shift-knop ingedrukt en dan klik je op de laatste van de reeks. Vervolgens kun je de selectie verslepen.

Gaat het om een selectie foto’s die niet aansluiten, dan kun je de selectie stapsgewijs uitbreiden door de Ctrl-toets in te drukken en dan de volgende foto’s aan te klikken. Wanneer je dit doet, zal Visions je vragen of het fotobestand werkelijk naar de andere map mag worden verplaatst. Zo’n board is immers gewoon een grafische weergave van de inhoud van een map.

Foto's bewerken

Visions blijft een fotobeheerder en geen fotobewerker, maar toch heeft het programma een set tools aan boord om snel enkele aanpassingen te doen. Via het tabblad Editing Room of via de knop Edit kom je bij de editor. Onderaan staan enkele knoppen om de foto uit te snijden , te schalen en te roteren. In de linkerbalk zijn de bewerkingsmogelijkheden verdeeld in vijf groepen: Fixes, Adjustments, Effects, Artwork en Properties.

Gaat het louter om correcties, dan kun je bij de Fixes de kleur, de helderheid, rode oogjes en eventuele ruis aanpakken. Bij iedere correctie stel je onderaan de intensiteit van de correctie in. Bijvoorbeeld bij de fix Remove Red Eye regel je met enkele schuifjes de gevoeligheid en de verzadiging van de ingreep. Ben je tevreden, dan klik je op Apply, anders ga je voor de knop Undo.

©PXimport

Voor de creatievere ingrepen ga je in de editor naar de onderdelen Adjustments en Effects. Het is even zoeken, maar als je bijvoorbeeld een soort duotooneffect wilt verkrijgen, dan ga je naar Adjustments, Colorize. Weer moet je onderaan de balk een kleurtoon en verzadiging selecteren die dan op de foto wordt toegepast. Bij Effects kun je de hele foto of bepaalde zones ervan vervagen of omzetten naar zwart-wit, grijswaarden en sepia.

Artwork is een set filters die de foto omzetten naar een potloodtekening, een schilderij, een basreliëf, et cetera. Ben je tevreden, dan sla je de foto op via Save of je bewaart hem als een nieuwe afbeelding met Save Image As.

Metadata aanpassen

De laatste aanpassing die je kunt maken met de editor betreft de metadata. Dat zijn de gegevens die je camera automatisch genereert en aan ieder fotobestand toevoegt zonder dat je daarvoor zelf iets moet doen. Als je in de editor op de knop Properties klikt, lees je met welke camera de foto is geschoten en op welk moment, met welke afmetingen, resolutie en iso-snelheid en of de flits is gebruikt.

Dat lijken heel wat gegevens. Maar als je de optie Show all aanvinkt, krijg je de metadata pas echt in detail, met een overvloed aan informatie zoals de sluitertijd, het F-nummer, hoe de wit-balans werd bepaald enzovoort.

Met de knop New is het mogelijk nieuwe gegevens toe te voegen (afbeelding 11), zoals de auteur van de foto of copyrightinformatie. Je kunt al deze metadata aanpassen in Visions. Laten we bijvoorbeeld aannemen dat de vastgelegde opnamedatum fout is. Dan klik je op Date/Time Original en onderaan geef je gewoon een nieuwe datum en tijdgegevens in.

©PXimport

Delen en afdrukken

Via het Sharing Center verbind je de applicatie met je Flickr-account. Natuurlijk kun je ook foto’s delen via e-mail. Als je die laatste optie kiest, vraagt de toepassing of je de afbeeldingen op ware grootte wilt versturen. Hogeresolutieafbeeldingen en e-mail vormen meestal geen goede match. Daarom kun je de bijgevoegde foto’s automatisch laten verkleinen naar drie standaard formaten: Small, Medium en Large.

Los daarvan heeft Visions een zogenoemd Printing House, waarmee je kaartjes en kalenders kunt samenstellen. Deze fotokalenders kun je op zowat alle bestaande talen instellen, waaronder het Nederlands, zodat je dit project op hoge kwaliteit kunt afdrukken en cadeau kunt doen.

▼ Volgende artikel
Zo stel je jouw ideale keuken samen
© Andy Dean Photography
Huis

Zo stel je jouw ideale keuken samen

Natuurlijk is het belangrijk hoe een keuken eruitziet, maar het draait vooral om hoe je hem gebruikt. Een goede keuken sluit aan op jouw manier van koken en leven, met een logische indeling en keuzes die het dagelijks gebruik makkelijker maken. In dit artikel laten we zien hoe je stap voor stap tot een ontwerp komt dat echt bij je past – van de eerste schetsen tot het kiezen van werkbladen, apparatuur en grepen.

Zelf je keuken samenstellen? Dit is belangrijk:
  • Beschikbare ruimte
  • Je keukengewoontes
  • Werkhoogte
  • Opbergruimte
  • Materialen
  • Stijl
  • Apparatuur

Begin bij de ruimte en je gewoontes

Voordat je nadenkt over frontjes en kleuren voor je nieuwe keuken, kijk je naar de ruimte die je hebt. Is het een dichte keuken of is hij open en loopt hij naadloos door in je woonkamer? Hoeveel wandlengte is beschikbaar? Waar zitten de ramen, deuren en aansluitpunten? Het helpt om de plattegrond van je keuken op schaal te tekenen. Nog beter: gebruik een digitale tool waarmee je je ontwerp meteen in 3D ziet (zie kader verderop).

Daarna kijk je naar je eigen kookgedrag. Sta je vaak uitgebreid te koken of wil je vooral snel en makkelijk eten kunnen maken? Heb je veel spullen die opgeborgen moeten worden of houd je het graag minimalistisch? De antwoorden op die vragen bepalen welke indeling het best werkt: een rechte wandopstelling, een hoek, een U-vorm of juist een kookeiland.

Let bij het indelen op de zogeheten werkdriehoek. Daarmee bedoelen we de afstand tussen kookplaat, spoelbak en koelkast. Die drie punten vormen samen het hart van je keuken. Hoe dichter deze drie bij elkaar liggen, hoe makkelijker en sneller je werkt. Je hoeft minder heen en weer te lopen en hebt alles onder handbereik.

De ideale werkhoogte

De ideale hoogte van een aanrecht hangt af van je lichaamslengte. Werk je te laag, dan moet je steeds voorover buigen. Werk je te hoog, dan gaan je schouders omhoog. Beide zijn vermoeiend. Daarom loont het om bij het samenstellen van je keuken stil te staan bij de juiste werkhoogte. Een handig uitgangspunt: als je rechtop staat met je armen gebogen in een hoek van 90 graden, dan ligt het werkblad ongeveer 10 tot 15 cm onder je ellebogen. Hieronder zie je een indicatie op basis van je lengte.

LichaamslengteAanbevolen werkbladhoogte
Tot 1,70 meter85 tot 90 cm
1,70 tot 1,90 meter90 tot 95 cm
Langer dan 1,90 meter95 tot 100 cm

Let op: dit zijn richtlijnen. De beste hoogte bepaal je uiteindelijk door zelf even te testen wat prettig voelt – bijvoorbeeld op een instelbaar werkblad of in een showroom met verschillende hoogtes.

Hoeveel opbergruimte heb je nodig?

Gebruik je vaak pannen of bakvormen, dan heb je meer aan een paar brede lades dan aan een kast met planken. Je ziet in één oogopslag wat waar ligt, en je hoeft niet op je knieën om achter in het kastje iets te zoeken. Dat werkt net wat makkelijker – zeker als je dagelijks kookt. Zorg ook dat je je spullen straks logisch kunt verdelen. Het is handig om keukengerei bij de kookplaat op te bergen, schoonmaakspullen onder de spoelbak, en om je voorraad in een hoge kast of ladeblok te bewaren.

Nog iets om bij je ontwerp rekening mee te houden: laat voldoende ruimte over om kastdeuren te openen zonder dat ze elkaar raken. Ook is het prettig om rond het fornuis en de spoelbak minstens 90 centimeter loopruimte te hebben.

©Phurichai

Materialen en stijl: meer dan alleen smaak

Frontjes bepalen in grote mate de uitstraling van je keuken, maar het materiaal zegt ook iets over onderhoud en levensduur. Een gelakte keuken ziet er strak uit, maar is gevoeliger voor krassen en vingerafdrukken. Hout voelt warm aan, maar vraagt meer onderhoud. Kunststof of melamine is onderhoudsvriendelijk en budgetvriendelijk, maar minder duurzaam op de lange termijn.

Voor het werkblad is het goed om verder te kijken dan alleen uiterlijk. Composiet is sterk en makkelijk schoon te houden. Keramiek kan tegen hitte, maar is gevoelig voor harde klappen. Marmer en graniet hebben een unieke uitstraling, maar vereisen regelmatig onderhoud. Houd bij je keuze rekening met hoe je de keuken gebruikt en hoeveel tijd je aan schoonmaak en onderhoud wilt besteden.

Ook de grepen spelen een rol. Een greeploze keuken oogt strak, maar kan onpraktisch zijn als je snel iets wilt pakken. Met zichtbare grepen maak je het jezelf makkelijker – en kies je meteen een detail dat stijl en karakter toevoegt.

©Анастасия Купавц

Apparaten kiezen die bij je passen

Een keuken zonder apparatuur bestaat niet, maar de vraag is welke apparaten je nodig hebt – en hoe je ze slim plaatst. Veel mensen kiezen tegenwoordig voor een inductiekookplaat. Die werkt snel, is energiezuinig en makkelijk schoon te maken. Let wel op de aansluiting: sommige modellen werken op een gewoon stopcontact, maar krachtigere platen hebben een aparte 3-fasengroep nodig in de meterkast.

Belangrijker dan het type is de vraag hoeveel kookzones je nodig hebt. Kook je vaak met meerdere pannen tegelijk? Dan is een brede plaat met vijf of zelfs zes zones handig. Sta je meestal alleen eenpansgerechten te maken, dan volstaat een compactere uitvoering.

Bedenk of je een losse oven wilt, een combi-oven of een stoomoven. Denk na over het formaat en de plaatsing van je koelkast: vrijstaand of inbouw, met vriesvak of zonder. En vergeet de afzuiging niet. In een open keuken werkt een plafondunit of geïntegreerde afzuiging in het kookplaatblad vaak beter dan een klassieke afzuigkap aan de muur.

Bij de plaatsing geldt: apparaten die je vaak gebruikt, moeten makkelijk bereikbaar zijn. Een oven op ooghoogte voorkomt bukken. De vaatwasser naast de spoelbak scheelt heen en weer lopen. Kies je voor een Quooker of een losse kokendwaterkraan? Denk dan ook aan de benodigde ruimte voor het reservoir.

In beeld: ontwerp je keuken met een 3D-planner

Wil je al je ideeën meteen tot leven brengen? Gebruik dan een 3D-keukenplanner, zoals die van Bemmel & Kroon. Je tekent je eigen ruimte in, plaatst ramen en deuren en sleept vervolgens keukenelementen op hun plek. Frontjes, kleuren, apparaten en opstellingen kun je eindeloos combineren. Zo krijg je direct een realistisch beeld van je toekomstige keuken. Het fijne: je hoeft niet meteen naar de winkel, maar kunt thuis op je gemak proberen, aanpassen en verfijnen.

Van ontwerp naar uitvoering

Ben je tevreden met je ontwerp? Neem dan de tijd om alles nog één keer kritisch door te lopen. Kloppen de looproutes? Heb je voldoende werkruimte tussen kookplaat en spoelbak? Zit de oven op een prettige hoogte? Zijn alle opbergruimtes logisch ingedeeld? Kijk ook naar de plaats van je aansluitpunten: water, stroom en afzuiging moeten aansluiten op wat je hebt gepland.

Heb je je keuken in een 3D-tool ontworpen? Dan kun je die visualisatie gebruiken om een afspraak te maken met een adviseur of keukenwinkel. Samen kijk je dan of je ontwerp technisch haalbaar is en welke materialen en apparaten beschikbaar zijn. Pas als alles klopt – van de maatvoering tot de afwerking – is het tijd om je keuken echt te gaan bestellen.

▼ Volgende artikel
Review Nothing Phone (3) – Uniek, maar geen vlaggenschip
© Wesley Akkerman
Huis

Review Nothing Phone (3) – Uniek, maar geen vlaggenschip

Met een adviesprijs van 849 euro is de Nothing Phone (3) het duurste toestel dat dit jonge merk tot op heden heeft uitgebracht. Zelf presenteert Nothing dit model als een heus vlaggenschip, maar uit onze ervaring blijkt dat deze smartphone dat niveau niet helemaal haalt.

Goed
Conclusie

De Nothing Phone 3 valt op met zijn design en Glyph-systeem, maar laat het afweten op het gebied van prestaties, hitteontwikkeling en camera’s bij weinig licht. De software is strak en onderscheidend, maar voor 850 euro heeft de concurrentie simpelweg meer te bieden.

Plus- en minpunten
  • Uniek ontwerp met grappig Matrix-display
  • Nothing OS blijft een fantastische Android-schil
  • Fijn display met levendige kleuren
  • Veel beter camerasysteem
  • Redelijke batterijduur bij normaal gebruik
  • Rivalen doen het op belangrijke vlakken beter
  • Geen high-end processor
  • Behoorlijke warmteontwikkeling
  • Android 16 laat nog op zich wachten
  • Oledpaneel zonder LTPO
  • Maakt te veel compromissen voor een vlaggenschip

De Nothing Phone (3) voelt met zijn aluminium frame en matte afwerking degelijk aan, maar de glanzende transparante achterkant is wel besmettelijk voor vingerafdrukken. De telefoon heeft vier knoppen, inclusief de Essential Key van de Phone (3a) voor screenshots en spraaknotities. Qua ontwerp haal je de meest unieke smartphone van dit moment in huis. Nothing zet hoog in op esthetiek en verheft de doorgaans saaie achterkant tot een waar kunstwerk. Net als bij andere Nothing-toestellen is die tevens functioneel; zo is er onder meer een rode stip die oplicht zodra je gaat filmen.

De meest controversiële verandering is het verdwijnen van de kenmerkende Glyph-strips. Die zijn voor de gelegenheid vervangen door de Glyph Matrix, een klein monochroom schermpje rechtsboven op de achterzijde van het toestel. Dat matrixdisplay biedt meer functionaliteit dan de ledstrips op de voorgangers, zoals notificaties en spelletjes, maar mist de unieke uitstraling van de Glyphs op zijn voorganger. Vooralsnog zien we alleen potentie in dat extra schermpje. Ontwikkelaars moeten nog aan de bak met nuttige functies en games, want tot op heden is de functionaliteit dusdanig beperkt dat je het onderdeel alleen voor meldingen kunt gebruiken.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

De Essential Key zit onder de powerknop.

Op zich een prima scherm

Het scherm is redelijk op vlaggenschip-niveau. Het toestel heeft een oleddisplay van 6,67 inch met een hoge resolutie en een verversingssnelheid van 120 Hz. De (piek)helderheid is hoog genoeg voor gebruik in de zon, terwijl de kleurweergave zowel nauwkeurig als levendig is. Verder is er support voor HDR10+- en Ultra HDR-content. Helaas mist het scherm LTPO-technologie. Dat betekent dat de verversingssnelheid niet lager dan 30 Hz zakt bij statische content. In de praktijk kan dat de batterijduur negatief beïnvloeden.

De Nothing Phone 3 is de eerste telefoon die de Snapdragon 8s Gen 4-processor gebruikt. De chipset presteert vergelijkbaar met de Snapdragon 8 Gen 3, met lichte grafische verbeteringen en een hogere topsnelheid. Hoewel het toestel in dagelijks gebruik vlot aanvoelt en visueel intensieve games prima aankan, blijft de 8s Gen 4 in rauwe prestaties achter bij de nieuwste échte vlaggenschip-processors, zoals de Snapdragon 8 Elite. Potentiële kopers betwisten daarom of de Phone (3) 'flagship material' is of niet – maar bij normaal gebruik merk je geen vertragingen.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Voorbeeld van een Glyph Matrix-functie: het batterijniveau.

©Wesley Akkerman

Voorbeeld van een Glyph Matrix-functie: de tijd.

Warmteontwikkeling

Wat ook opvalt, is de warmteontwikkeling tijdens het gebruik. Het toestel kan namelijk flink opwarmen tijdens het uitvoeren van zwaardere taken, zoals bij het gamen. Dan kun je de telefoon bijna niet meer comfortabel vasthouden. Helaas een typisch Qualcomm-euvel dat we vaker tegenkomen. Verder is het zo dat de smartphone met een totaal vermogen van 5150 mAh qua accu ook wat achterloopt op zijn rivalen. Bij intensief gebruik moet je de telefoon soms eerder opladen dan je zou hopen. Bij normaal gebruik kom je er echter de dag wel mee door.

De Nothing Phone (3) draait op Nothing OS 3.5, gebaseerd op Android 15, en biedt een vloeiende, strakke interface met fijne, aanpasbare elementen en opvallende widgets. Net zoals op de Nothing Phone (3a) kom je ook hier de Essential Space tegen, een aparte sectie die screenshots opslaat en AI gebruikt om belangrijke informatie te extraheren en te organiseren, inclusief transcripties van spraakmemo's. Dat laatste gaat verrassend goed, met hier en daar een enkele typefout. Zo'n memo maak je snel aan door bijvoorbeeld de Essential Key ingedrukt te houden.

0,6x

1x

2x

Minder functies, maar wel uniek

Hoewel Nothing OS minder functies heeft dan sommige andere Android-skins, is het vrij van bloatware (erg belangrijk!) en legt het systeem de nadruk op een minimalistische, monochrome esthetiek. Dat maakt de software-omgeving daadwerkelijk anders dan je elders aantreft. Nothing belooft daarnaast vijf Android-upgrades en zeven jaar lang beveiligingspatches. Dat is een uitstekende score, meer dan gemiddeld, maar Nothing staat helaas niet bekend om de snelle uitrol van nieuwe softwareversies. Houd dus wat rekening met vertragingen op dat gebied.

Dat bewijst bijvoorbeeld de uitrol van Android 16. Die versie is reeds beschikbaar, maar de Nothing Phone 3 wordt geleverd met Android 15. Nu is het tegelijkertijd zo dat versie 16 echt nog maar net uit is, maar toch voelt dit aan als een gemiste kans. De upgrade moet echter voor het einde van het jaar verschijnen, dus daar kun je naar uitkijken. Verder heeft de nieuwe AI-zoekbalk nog een eigenaardigheid. Je kunt daarmee van alles opzoeken (apps, contacten, functies en meer), maar de Essential Space wordt daarin niet meegenomen.

3x

6x

6x

3x

Beste camera's tot nu toe, maar…

Verspreid over de achterkant tref je een veelzijdig camerasysteem aan. Dat bestaat uit drie sensoren van 50 megapixel: een hoofdcamera, een ultragroothoek- en een periscooplens. Daarmee zoom je tot 3x optisch in. Ook is er nog een selfiecamera van 50 megapixel. Alle camera's ondersteunen video-opnamen in 4K-kwaliteit bij 60 fps. Overdag leveren ze gedetailleerde foto's met levendige, accurate kleuren en een breed dynamisch bereik, hoewel er soms lichte oververzadiging optreedt en de sluitertijd wat beter kan.

De telelens presteert goed tot en met 6x inzoomen met behoud van helderheid en kleuren. Die lens is ook geschikt voor macro-opnames tot 10 centimeter. Over het algemeen vinden we dit de beste lenzen die Nothing tot nu toe aanbiedt, maar ook op dit vlak presteren concurrerende modellen beter. Vooral de Pixels en Galaxy's leveren betere kwaliteit bij weinig licht en snelle bewegingen. Nothings beeldverwerking zorgt gelukkig voor consistente kleuren over alle lenzen en voor goede diepte, maar de camera's kunnen dus nog verbetering gebruiken.

2x

1x

0,6x

Nothing Phone (3) kopen?

De Nothing Phone (3) streeft duidelijk naar onderscheid met zijn unieke ontwerp en het nieuwe Glyph Matrix-systeem, maar op cruciale punten blijft hij achter bij concurrenten in zijn prijsklasse. Hoewel de Snapdragon 8s Gen 4-processor echt wel vlot is voor dagelijks gebruik, blijft-ie op papier achter bij de concurrentie. Niet dat je al die snelheid per se nodig hebt (eerlijk is eerlijk: veel mobiele cpu's zijn echt overkill), maar die dingen gaan wel tellen als je een hogere prijs betaalt. Het helpt ook niet dat het toestel echt heet wordt onder hoge druk.

Ondanks een capabel camerasysteem presteert de Phone (3) onder uitdagende omstandigheden niet zo goed als je zou willen of verwachten. De batterijduur is adequaat, maar niet uitzonderlijk, en de usb-c-poort blijft steken op de oudere 2.0-standaard. Hoewel Nothing OS 3.5 een strakke en unieke software-ervaring biedt met langdurige updates, compenseren de software-extra's en het innovatieve Glyph-systeem de hardwarematige tekortkomingen niet voldoende om de Nothing Phone (3) een toptoestel te noemen, zeker niet gezien zijn prijskaartje van 850 euro.