ID.nl logo
Back-up je NAS naar een tweede NAS met Synology Hyper Backup
© PXimport
Huis

Back-up je NAS naar een tweede NAS met Synology Hyper Backup

Een NAS is al een heel stuk veiliger dan bestanden op je pc lokaal opslaan, maar het kan nog beter. Want het maken van back-ups is een goede gewoonte. Dankzij Synology Hyper Backup is dat een eitje. Gewoon back-ups maken naar een aangesloten USB-schijf of – de luxe variant – naar een andere NAS in huis.

Het is sowieso verstandig om een NAS in gespiegelde RAID-configuratie te gebruiken. Gaat er dan een schijf kapot – kan altijd gebeuren natuurlijk – dan is alles snel en eenvoudig te reconstrueren na het simpelweg vervangen van de defecte dwarsligger. Echter: zie dat RAID nooit als alternatief voor een back-up. Bij een elektronisch defect zouden – hoewel de kans klein is – meerdere schijven tegelijk defect kunnen raken. En dan is er geen lief moedertje meer dat data nog kan herstellen. Ook snapshots zijn om precies die reden niet als alternatief voor een gedegen traditionele back-up bruikbaar. Synology Hyper Backup biedt uitkomst!

Naar andere NAS of USB-schijf

Synology Hyper Backup is een verder kosteloze app voor NAS'en van dat merk. Het is primair bedoeld voor het maken van back-ups naar een externe USB-schijf of een andere NAS van hetzelfde merk in je thuisnetwerk. Ook worden wat externe opslagdiensten ondersteund, maar die laten we in dit artikel voor wat ze zijn. Wil je dat, lees dan zeker dit artikel even. We gaan in deze how to aan de slag met het back-uppen naar een andere NAS in het thuisnetwerk. Vrees echter niet: de back-up naar een USB-schijf werkt ’t zelfde. Met één verschil: voor de NAS-naar-NAS-back-up moet je op de doel-NAS een doel-tool installeren. Precies daar beginnen we dan ook mee. Log in bij je doel-NAS en installeer vanuit Package Center de app Hyper Backup Vault. Eenmaal geïnstalleerd hoef je daar verder niks mee te doen. De tool zorgt er simpelweg voor dat de NAS waarop het draait als doel beschikbaar gemaakt wordt. Onder de motorkap gebeurt er natuurlijk meer, maar daar hoef jij je niet druk om te maken.

Doel-NAS-tool en account

Maak op de doel-NAS een gedeelde map aan, in dit voorbeeld HYPERBACKUP. Koppel deze map liever niet – vanuit veiligheidsoverwegingen – aan je standaard admin-account. Als je NAS niet toegankelijk is vanaf de cloud is dat minder dramatisch, aan de cloud hangend is het opletten geblazen. Zou je dan namelijk je admin-account gekraakt worden, dan zijn je back-ups door kwaadwillenden via bijvoorbeeld ransomware te ‘gijzelen’ of gewoon te deleten. Best is het om voor de back-up een aparte account aan te maken, die alléén lees- en schrijfrechten heeft in de net gemaakte map HYPERBACKUP. 

Je maakt een gedeelde map trouwens aan via Configuratiescherm, Gedeelde map en Maken. Doorloop vervolgens de wizard; de opties spreken voor zich (en anders is er bij wat moeilijker zaken altijd uitleg te vinden via het vraagtekentje). Maak vervolgens een nieuwe gebruiker aan (Configuratiescherm, Gebruiker, Maken) die je alleen toegang geeft tot de net gemaakte gedeelde map. De wizard leidt je wederom door de procedure heen. Je doel-NAS is nu helemaal voorbereid.

©PXimport

Kies je doel

Installeer op de bron-NAS (ofwel de NAS waarvan je mappen wilt back-uppen) de app Hyper Backup, wederom te vinden in Package Center. Start deze app na installatie (te vinden in het startmenu). Kies in de Back-up wizard de optie Extern NAS-apparaat (of desnoods Lokale map & USB als je een externe USB-schijf als back-up-doel gebruikt). Klik op Volgende. Kies met de optie Back-uptaak maken geselecteerd de doel-NAS (die wordt na even wachten vanzelf gevonden via het daarvoor bestemde selectiemenu), vul zaken als de net ingestelde naam voor de gebruikersaccount en het bijbehorende wachtwoord in en kies de doelmap (wordt ook weer vanzelf gevonden na een klik op het selectiemenu achter Gedeelde map). Klik op Volgende en selecteer de map waarvan een back-up gemaakt moet worden. Dat mag ook een submap van een van de shares op je NAS zijn, als je bijvoorbeeld alleen de echt belangrijke documenten wilt back-uppen.

©PXimport

Apps en hun settings eventueel ook back-uppen

Na een klik op Volgende kun je nu – desgewenst – ook apps in de back-up mee laten nemen. Kan soms handig zijn als je erg complexe instellingen en dergelijke gemaakt hebt. Kies bijvoorbeeld de app Hyper Backup en je weet dat je ook een back-up achter de hand hebt van de instellingen van de back-up-taak die je nu aan het maken bent (en eventuele andere taken die je nog toe gaat voegen in de toekomst). Klik op Volgende.

Schema instellen

Nu gaan we de ‘schakelklok’ van de back-up instellen. Het kan handig zijn om het logboek bestandswijziging aan te zetten; beschikt je doel-NAS over genoeg opslagruimte dan kan de back-up compressie uitgezet worden. Scheelt weer snelheid. Achter Back-upschema inschakelen selecteer je de gewenste back-upfrequentie. Dat kan bijvoorbeeld dagelijks zijn, op een door jou gewenst tijdstip. Of elk uur, gedurende de werktijd van bijvoorbeeld 09.00 uur tot en met 17.00 uur. Vanzelfsprekend worden gegevens die je eventueel buiten die uur-back-ups schrijft uiteindelijk ook gewoon meegenomen in de back-up, alleen dan pas weer bij de eerste geplande back-up om 09.00 uur. Zet ook de optie Integriteitscontroleschema inschakelen aan. Kun je gewoon een keer in de week in de nachtelijke uren plannen en heb je dus verder geen last van. Kies wel een tijdstip dat niet samenvalt met een eventuele geplande back-up om conflicten te voorkomen. Deze controle levert een stukje extra zekerheid op! Klik weer op Volgende.

©PXimport

Roteren maar!

Om te voorkomen dat je doel-NAS ooit helemaal volloopt met back-ups is het zaak om Back-uprotatie aan te zetten. Je kunt via diverse opties het rotatieschema desgewenst helemaal finetunen. Een ‘set-and-forget’-optie is Smart Recycle. Uur-back-ups worden dan aan het eind van de dag ineengeschoven tot dag-back-ups. Die verworden na een tijdje tot week-backups, dan maand-back-ups enzovoorts. Overigens: alle back-ups gemaakt door Hyper Backup zijn van het ‘slimme’ soort. Alleen gewijzigde en nieuw toegevoegde bestanden worden namelijk daadwerkelijk geschreven en alleen die nemen dus écht nieuwe schijfruimte in. Dat maakt het geheel schijfruimtevriendelijk. Het aantal bewaarde versies kun je dus met een gerust hart op de standaard ingestelde 256 laten staan. Klik weer op Volgende.

Eerste back-up uitvoeren

Je back-up-taak is nu klaar. Op de vraag of je nu gelijk wilt back-uppen klik je op Ja. De volgende back-ups gaan automatisch van start op – meestal – de volgende dag op het net in de ‘schakelklok’ geprogrammeerde eerste back-uptijdstip in ’t schema. De eerste back-up kan lang duren (maar je hoeft er niet bij te blijven natuurlijk, alle volgende back-ups gaan een heel stuk sneller omdat dan alleen nog de verschillen geschreven hoeven te worden.

Back-up terugzetten

Om een back-up terug te zetten zijn er – al naar gelang wat je wenst – meerdere mogelijkheden. Ten eerste kun je een complete back-up zonder nadenken terugzetten. Handig als je bijvoorbeeld per ongeluk een complete map hebt gewist, of wanneer er iets heel ernstig mis is gegaan met de schijven in je NAS. In zo’n geval klik je in het venster van Hyper Back-up op de knop met de klok helemaal linksonder in dat venster (naast de +). Klik in het contextmenuutje op Gegevens, selecteer de (meestal) laatst gemaakte back-up en doorloop de rest van de wizard. Je kunt ook losse bestanden terugzetten. Klik daarvoor op Versielijst in het paneel rechts. Dubbelklik op een back-up waarvan je zeker weet dat een per ongeluk gewist bestand of (sub)map in aanwezig is. De ‘back-up bladeraar’ opent nu. Blader naar een bestand of (sub)map dat je wilt terugzetten, selecteer het en klik op de knop Terugzetten. Volg de eventuele instructies en klaar.

©PXimport

Op doel-NAS door back-up bladeren

Ook kun je op de doel-NAS door de back-up heen bladeren. Het simpelst werkt dat door simpelweg de app File Station te openen. Blader naar de – in dit voorbeeld nog altijd – map HYPERBACKUP. Dubbelklik op een back-upmap en wederom opent de Back-upverkenner. Deze keer niet voorzien van de knop Terugzetten maar van de knop Kopiëren naar. Ofwel: je kunt de back-up nu lokaal opslaan of naar een nieuwe NAS overhevelen bijvoorbeeld. Onder normale omstandigheden heb je verder geen omkijken meer naar het back-upgebeuren!

©PXimport

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!