ID.nl logo
Back-up je NAS naar een tweede NAS met Synology Hyper Backup
© Reshift Digital
Huis

Back-up je NAS naar een tweede NAS met Synology Hyper Backup

Een NAS is al een heel stuk veiliger dan bestanden op je pc lokaal opslaan, maar het kan nog beter. Want het maken van back-ups is een goede gewoonte. Dankzij Synology Hyper Backup is dat een eitje. Gewoon back-ups maken naar een aangesloten USB-schijf of – de luxe variant – naar een andere NAS in huis.

Het is sowieso verstandig om een NAS in gespiegelde RAID-configuratie te gebruiken. Gaat er dan een schijf kapot – kan altijd gebeuren natuurlijk – dan is alles snel en eenvoudig te reconstrueren na het simpelweg vervangen van de defecte dwarsligger. Echter: zie dat RAID nooit als alternatief voor een back-up. Bij een elektronisch defect zouden – hoewel de kans klein is – meerdere schijven tegelijk defect kunnen raken. En dan is er geen lief moedertje meer dat data nog kan herstellen. Ook snapshots zijn om precies die reden niet als alternatief voor een gedegen traditionele back-up bruikbaar. Synology Hyper Backup biedt uitkomst!

Naar andere NAS of USB-schijf

Synology Hyper Backup is een verder kosteloze app voor NAS'en van dat merk. Het is primair bedoeld voor het maken van back-ups naar een externe USB-schijf of een andere NAS van hetzelfde merk in je thuisnetwerk. Ook worden wat externe opslagdiensten ondersteund, maar die laten we in dit artikel voor wat ze zijn. Wil je dat, lees dan zeker dit artikel even. We gaan in deze how to aan de slag met het back-uppen naar een andere NAS in het thuisnetwerk. Vrees echter niet: de back-up naar een USB-schijf werkt ’t zelfde. Met één verschil: voor de NAS-naar-NAS-back-up moet je op de doel-NAS een doel-tool installeren. Precies daar beginnen we dan ook mee. Log in bij je doel-NAS en installeer vanuit Package Center de app Hyper Backup Vault. Eenmaal geïnstalleerd hoef je daar verder niks mee te doen. De tool zorgt er simpelweg voor dat de NAS waarop het draait als doel beschikbaar gemaakt wordt. Onder de motorkap gebeurt er natuurlijk meer, maar daar hoef jij je niet druk om te maken.

Doel-NAS-tool en account

Maak op de doel-NAS een gedeelde map aan, in dit voorbeeld HYPERBACKUP. Koppel deze map liever niet – vanuit veiligheidsoverwegingen – aan je standaard admin-account. Als je NAS niet toegankelijk is vanaf de cloud is dat minder dramatisch, aan de cloud hangend is het opletten geblazen. Zou je dan namelijk je admin-account gekraakt worden, dan zijn je back-ups door kwaadwillenden via bijvoorbeeld ransomware te ‘gijzelen’ of gewoon te deleten. Best is het om voor de back-up een aparte account aan te maken, die alléén lees- en schrijfrechten heeft in de net gemaakte map HYPERBACKUP. 

Je maakt een gedeelde map trouwens aan via Configuratiescherm, Gedeelde map en Maken. Doorloop vervolgens de wizard; de opties spreken voor zich (en anders is er bij wat moeilijker zaken altijd uitleg te vinden via het vraagtekentje). Maak vervolgens een nieuwe gebruiker aan (Configuratiescherm, Gebruiker, Maken) die je alleen toegang geeft tot de net gemaakte gedeelde map. De wizard leidt je wederom door de procedure heen. Je doel-NAS is nu helemaal voorbereid.

©PXimport

Kies je doel

Installeer op de bron-NAS (ofwel de NAS waarvan je mappen wilt back-uppen) de app Hyper Backup, wederom te vinden in Package Center. Start deze app na installatie (te vinden in het startmenu). Kies in de Back-up wizard de optie Extern NAS-apparaat (of desnoods Lokale map & USB als je een externe USB-schijf als back-up-doel gebruikt). Klik op Volgende. Kies met de optie Back-uptaak maken geselecteerd de doel-NAS (die wordt na even wachten vanzelf gevonden via het daarvoor bestemde selectiemenu), vul zaken als de net ingestelde naam voor de gebruikersaccount en het bijbehorende wachtwoord in en kies de doelmap (wordt ook weer vanzelf gevonden na een klik op het selectiemenu achter Gedeelde map). Klik op Volgende en selecteer de map waarvan een back-up gemaakt moet worden. Dat mag ook een submap van een van de shares op je NAS zijn, als je bijvoorbeeld alleen de echt belangrijke documenten wilt back-uppen.

©PXimport

Apps en hun settings eventueel ook back-uppen

Na een klik op Volgende kun je nu – desgewenst – ook apps in de back-up mee laten nemen. Kan soms handig zijn als je erg complexe instellingen en dergelijke gemaakt hebt. Kies bijvoorbeeld de app Hyper Backup en je weet dat je ook een back-up achter de hand hebt van de instellingen van de back-up-taak die je nu aan het maken bent (en eventuele andere taken die je nog toe gaat voegen in de toekomst). Klik op Volgende.

Schema instellen

Nu gaan we de ‘schakelklok’ van de back-up instellen. Het kan handig zijn om het logboek bestandswijziging aan te zetten; beschikt je doel-NAS over genoeg opslagruimte dan kan de back-up compressie uitgezet worden. Scheelt weer snelheid. Achter Back-upschema inschakelen selecteer je de gewenste back-upfrequentie. Dat kan bijvoorbeeld dagelijks zijn, op een door jou gewenst tijdstip. Of elk uur, gedurende de werktijd van bijvoorbeeld 09.00 uur tot en met 17.00 uur. Vanzelfsprekend worden gegevens die je eventueel buiten die uur-back-ups schrijft uiteindelijk ook gewoon meegenomen in de back-up, alleen dan pas weer bij de eerste geplande back-up om 09.00 uur. Zet ook de optie Integriteitscontroleschema inschakelen aan. Kun je gewoon een keer in de week in de nachtelijke uren plannen en heb je dus verder geen last van. Kies wel een tijdstip dat niet samenvalt met een eventuele geplande back-up om conflicten te voorkomen. Deze controle levert een stukje extra zekerheid op! Klik weer op Volgende.

©PXimport

Roteren maar!

Om te voorkomen dat je doel-NAS ooit helemaal volloopt met back-ups is het zaak om Back-uprotatie aan te zetten. Je kunt via diverse opties het rotatieschema desgewenst helemaal finetunen. Een ‘set-and-forget’-optie is Smart Recycle. Uur-back-ups worden dan aan het eind van de dag ineengeschoven tot dag-back-ups. Die verworden na een tijdje tot week-backups, dan maand-back-ups enzovoorts. Overigens: alle back-ups gemaakt door Hyper Backup zijn van het ‘slimme’ soort. Alleen gewijzigde en nieuw toegevoegde bestanden worden namelijk daadwerkelijk geschreven en alleen die nemen dus écht nieuwe schijfruimte in. Dat maakt het geheel schijfruimtevriendelijk. Het aantal bewaarde versies kun je dus met een gerust hart op de standaard ingestelde 256 laten staan. Klik weer op Volgende.

Eerste back-up uitvoeren

Je back-up-taak is nu klaar. Op de vraag of je nu gelijk wilt back-uppen klik je op Ja. De volgende back-ups gaan automatisch van start op – meestal – de volgende dag op het net in de ‘schakelklok’ geprogrammeerde eerste back-uptijdstip in ’t schema. De eerste back-up kan lang duren (maar je hoeft er niet bij te blijven natuurlijk, alle volgende back-ups gaan een heel stuk sneller omdat dan alleen nog de verschillen geschreven hoeven te worden.

Back-up terugzetten

Om een back-up terug te zetten zijn er – al naar gelang wat je wenst – meerdere mogelijkheden. Ten eerste kun je een complete back-up zonder nadenken terugzetten. Handig als je bijvoorbeeld per ongeluk een complete map hebt gewist, of wanneer er iets heel ernstig mis is gegaan met de schijven in je NAS. In zo’n geval klik je in het venster van Hyper Back-up op de knop met de klok helemaal linksonder in dat venster (naast de +). Klik in het contextmenuutje op Gegevens, selecteer de (meestal) laatst gemaakte back-up en doorloop de rest van de wizard. Je kunt ook losse bestanden terugzetten. Klik daarvoor op Versielijst in het paneel rechts. Dubbelklik op een back-up waarvan je zeker weet dat een per ongeluk gewist bestand of (sub)map in aanwezig is. De ‘back-up bladeraar’ opent nu. Blader naar een bestand of (sub)map dat je wilt terugzetten, selecteer het en klik op de knop Terugzetten. Volg de eventuele instructies en klaar.

©PXimport

Op doel-NAS door back-up bladeren

Ook kun je op de doel-NAS door de back-up heen bladeren. Het simpelst werkt dat door simpelweg de app File Station te openen. Blader naar de – in dit voorbeeld nog altijd – map HYPERBACKUP. Dubbelklik op een back-upmap en wederom opent de Back-upverkenner. Deze keer niet voorzien van de knop Terugzetten maar van de knop Kopiëren naar. Ofwel: je kunt de back-up nu lokaal opslaan of naar een nieuwe NAS overhevelen bijvoorbeeld. Onder normale omstandigheden heb je verder geen omkijken meer naar het back-upgebeuren!

©PXimport

▼ Volgende artikel
Panasonic brengt Lumix TZ99 nu ook in het wit uit
© Panasonic
Huis

Panasonic brengt Lumix TZ99 nu ook in het wit uit

Panasonic introduceert een nieuwe uitvoering van de Lumix TZ99: een compacte superzoomcamera die er nu ook is in een witte variant. Door zijn formaat (11,2 x 6,7 x 4,3 cm) is dit model makkelijk mee te nemen. Panasonic noemt het zelf dan ook een reiscamera.

📸 Veelzijdige lens en stabiel beeld

De LUMIX TZ99 White is uitgerust met een 24–720 mm LEICA DC-lens met 30x optische zoom, uit te breiden tot 60x met iZoom. Dankzij de 5-assige HYBRID O.I.S.+ beeldstabilisatie blijven beelden scherp, ook bij het inzoomen of bij opnames uit de hand.

📸 Video in 4K en slowmotion

Naast fotografie is de camera geschikt voor 4K-video's met 30 beelden per seconde en 4K PHOTO waarmee je snel bewegende momenten vastlegt. Voor creatieve effecten is er ook HD-video met 120 fps slowmotion.

📸 Scherm en bediening

De TZ99 White heeft een kantelbaar 1.840k-dot touchscreen dat het eenvoudig maakt om vanuit verschillende hoeken te fotograferen of vloggen. Via de gebruiksvriendelijke interface kunnen instellingen snel aangepast worden.

📸 Moderne connectiviteit

Dankzij USB-C kan de camera snel worden opgeladen. Met bluetooth 5.0 maak je verbinding met je smartphone om foto's direct te delen of de camera op afstand te bedienen.

De Panasonic Lumix TZ99 White is verkrijgbaar voor een adviesprijs van 549 euro.

Slide
Slide
Slide
Wat maakt een reiscompactcamera handig?

Een reiscompactcamera zoals de LUMIX TZ99 White biedt een krachtige zoomlens in een klein formaat. Zo kun je zowel weidse landschappen als details in de verte vastleggen zonder van lens te wisselen. Bovendien zijn ze lichter en kleiner dan een spiegelreflex of systeemcamera, waardoor je ze makkelijk meeneemt op vakantie of een stedentrip.

▼ Volgende artikel
Meer dan één beeldscherm? Met deze tips en instellingen werk je slimmer en handiger
© mila103 - stock.adobe.com
Huis

Meer dan één beeldscherm? Met deze tips en instellingen werk je slimmer en handiger

Gebruik je meerdere beeldschermen? Lees dan vooral verder, want de kans is groot dat je nog niet het maximale haalt uit je opstelling. Met handige instellingen en programma's richt je je werkomgeving nóg beter in en profiteer je optimaal van meerdere beeldschermen. Kijk maar!

In het kort

In dit artikel gaan we aan de slag met handige instellingen en slimme programma's om werken met meerdere beeldschermen soepeler te maken. Van functies die standaard in Windows zitten tot extra tools als PowerToys en DisplayFusion: zo richt je je werkplek precies in zoals jij dat wilt.

Lees ook: Beeldscherm kijkt niet lekker? In 3 stappen verbeter je het!

We beginnen met de functies die al in Windows 11 zitten en waarvoor je nog geen hulp van buitenaf nodig hebt. De belangrijkste opties vind je in de Windows-instellingen, bereikbaar via Windows-toets+I. Kies Systeem / Beeldscherm. Mogelijk maken de verschillende beeldschermen gebruik van verschillende resoluties: elk beeldscherm heeft een 'native' resolutie waarop de kwaliteit optimaal is.

Met behulp van de schaalinstellingen kun je de schermen alsnog een meer uniforme uitstraling geven. Kies eerst het beeldscherm bovenin (begin met het scherm met de hoogste schermresolutie) en kies hierna de waarde bij Schaal, bijvoorbeeld 150%.Herhaal deze stap bij elk ander scherm en zorg dat het uiterlijk zo goed mogelijk overeenkomt. Ben je niet tevreden met de standaardwaarden? Klik op Schaal en geef een eigen waarde op bij Aangepaste schaal.

Pas de schaal per beeldscherm aan en zorg voor meer uniformiteit.

Portretmodus

De meeste beeldschermen worden gebruikt in de landschapsmodus, maar wist je dat je de monitor ook in een portretmodus kunt gebruiken? Zo kun je een opstelling maken waarbij je een beeldscherm horizontaal plaatst, terwijl je ernaast een beeldscherm in verticale stand gebruikt. Handig bij het lezen van lange artikelen of het programmeren van nieuwe software, bestaande uit vele regels code. In Windows is de functie ingebakken. Open de instellingen (Windows-toets+I), kies Systeem / Beeldscherm. Bij Beeldschermstand kies je in plaats van Liggend voor Staand. Overigens vind je hier ook de mogelijkheid om de inhoud van het scherm te spiegelen: kies voor Liggend (gespiegeld) of Staand (gespiegeld).

Handig: een van de beeldschermen in een staande stand gebruiken.


Snel schakelen

Wist je dat je met de toetscombinatie Windows-toets+P snel kunt schakelen tussen de gewenste beeldschermmodus? Schakel tussen Alleen pc-scherm, Dupliceren, Uitbreiden en Alleen tweede scherm. Via het Windows-instellingenvenster heb je ook toegang tot deze functies. Je vindt ze in het meerkeuzemenu rechtsboven bij het vlak waarin je de schermen rangschikt.

Geopend houden

Standaard minimaliseert Windows alle vensters op een beeldscherm waarmee je de verbinding verbreekt. Wil je dit niet, dan kun je afdwingen dat de vensters geopend blijven. In het instellingenvenster kies je Systeem / Beeldscherm. Klap de sectie Meerdere beeldschermen uit en haal het vinkje weg bij Vensters minimaliseren als de verbinding met een beeldscherm wordt verbroken. Heb je ook liever niet dat de vensterlocaties op een monitor bewaard blijven en begin je liever telkens met een schone lei? Haal het vinkje weg bij Vensterlocaties onthouden op basis van de verbinding met een monitor.

In het kader hiervan een praktisch advies. Als je een scherm loskoppelt en het venster wordt geminimaliseerd, kan het gebeuren dat je bij het klikken op de bijbehorende taakbalkknop wordt geconfronteerd met een venster dat 'uitvliegt' naar een beeldscherm dat niet meer is gekoppeld. Gelukkig kun je je verdere frustratie besparen: druk tegelijkertijd op de Shift-toets en de rechtermuisknop op de betreffende taakbalkknop. Klik op Verplaatsen en gebruik de muis om het verdwenen venster naar het actieve scherm te verslepen, zodat het weer zichtbaar wordt.

Geef aan hoe de vensters zich gedragen bij gebruik van meerdere vensters.

Finetuning

We gebruiken de functies binnen Windows voor nog wat 'finetuning' van onze instellingen. Standaard wordt de Windows-taakbalk op elk beeldscherm getoond. Ook de taakbalkknoppen en geopende apps worden op alle taakbalken getoond. Daarmee hoef je geen genoegen te nemen.

In de Windows-instellingen kies je Persoonlijke instellingen / Taakbalk en klap je de sectie Gedrag van taakbalk uit. Kies de gewenste modus via Bij gebruik van meerdere beeldschermen mijn taakbalk-apps weergeven op. Kies Taakbalk met open venster of voor Hoofdtaakbalk en taakbalk met open venster. Over taakbalken gesproken. Heb je liever niet dat de taakbalk op elk beeldscherm wordt getoond? Verwijder het vinkje bij Mijn taakbalk weergeven op alle beeldschermen.

Supersnelle indeling

Hoe meer beeldschermen, hoe meer tijd je kwijt bent met het indelen van de werkomgeving. Bijvoorbeeld welke vensters je op welk beeldscherm en op welke locatie op het beeldscherm wilt plaatsen. Maak je regelmatig gebruik van dezelfde vensters en indeling, dan mag de app Werkruimten – die deel uitmaakt van de gratis Microsoft PowerToys – niet ontbreken in je verzameling.

Haal via deze link de nieuwste versie binnen. Open hierna het onderdeel Werkruimten. Klik rechtsboven op Werkruimte maken. Vervolgens open je de vensters waarmee je altijd wilt werken (bijvoorbeeld Word, Excel en de browser). Verschuif de vensters naar de beeldschermen waarop je ze wilt plaatsen (bijvoorbeeld Word op het hoofdscherm, terwijl je de browser op het tweede scherm plaatst). Geef de vensters de gewenste afmetingen. Tevreden? Klik in het pop-upvenster van Werkruimte op Vastleggen. Geef een geschikte naam op voor het profiel (bij Naam van werkruimte) en klik op Werkruimte opslaan. Voortaan kun je het profiel kiezen in het hoofdvenster van Werkruimte en klikken op Starten. Handig: je kunt verschillende werkruimten maken.

Met Werkruimte bespaar je kostbare tijd bij het inrichten van de werkomgeving


Snelkoppeling

Je hoeft niet telkens Werkruimte te starten om een profiel te laden: maak in plaats hiervan een snelkoppeling. Klik op de drie puntjes bij de werkruimte die je vaak gebruikt en kies Bewerken. Zet een vinkje bij Bureaubladsnelkoppeling maken.

FancyZones

We blijven nog even bij de PowerToys en werpen een blik op FancyZones. Door de muisaanwijzer op de knop Maximaliseren (rechtsboven in elk venster) te houden, verschijnt een grid met mogelijke vensterindelingen. FancyZones gaat een stapje verder en laat je vaste indelingen maken. Zo zijn alle beeldschermen telkens gevuld zoals je van tevoren hebt bedacht en hoef je niet telkens handmatig voor elk scherm een indeling te maken. Open het hoofdvenster van PowerToys en kies Vensters en indelingen / FancyZones. Kies Lay-outeditor starten. Onder Sjablonen vind je kant-en-klare sjablonen die je als startpunt kunt gebruiken, maar je kunt ook kiezen voor Nieuwe indeling maken. Geef aan hoe je vensters wilt rangschikken. Teruggekeerd in het hoofdvenster van FancyZones ga je naar Zonegedrag. Activeer de optie Zones op alle beeldschermen weergeven tijdens het slepen van een venster. Je drukt voortaan op de Shift-toets om de indelingen te tonen en de vensters te rangschikken.

Zorg dat FancyZones rekening houdt met meerdere beeldschermen.


Over meerdere schermen

Voor optimaal gebruik van de beeldschermen kun je FancyZones nog meer rekening laten houden met de aanwezigheid van meerdere schermen en indelingen over meerdere monitoren mogelijk maken. In het hoofdvenster van FancyZones activeer je de optie Toestaan dat zones worden verspreid over meerdere monitoren. Het is wel belangrijk dat de schermen dezelfde dpi-schaal gebruiken. Hoe je hiervoor zorgt, lees je elders in dit artikel.

DisplayFusion

Wil je nog meer plezier halen uit een opstelling met meerdere beeldschermen, dan kun je DisplayFusion gebruiken. De app is niet gratis: je betaalt circa 30 euro voor een licentie en de volledige functionaliteit. Gelukkig kun je DisplayFusion eerst een maand proberen en uitzoeken of je deze de moeite waard vindt.

Wil je tijdens het gebruik van een beeldscherm niet worden afgeleid door de andere schermen? Gebruik dan de functie Beeldschermvervaging om de andere schermen netjes te dimmen. Kies in het linkervenster van DisplayFusion voor Monitor Vervaging en zet een vinkje bij Monitor vervaging aanzetten. Bij Monitor vervaging modus geef je aan wat er moet gebeuren. Wij kiezen voor Vervaag niet actieve monitors, maar je kunt ook kiezen voor andere modi, zoals Vervaag alles behalve het huidige venster of het vervagen van een specifieke monitor. Tot slot kun je aanpassen met welke kleur de schermen worden gedimd. Kies de gewenste kleur bij Monitor vervaging kleur.

Met DisplayFusion heb je meer controle over een opstelling met meerdere schermen.

Meer met de muis

Ook de muis speelt een belangrijke rol bij meerdere beeldschermen. Opties hiervoor vind je in DisplayFusion in het onderdeel Muis beheer. Heb je meerdere beeldschermen van verschillende formaten, dan kan de muis weleens blijven 'hangen' aan een monitorrand en niet naar het volgende scherm verspringen. Om Windows wat minder kieskeurig te maken en de muis soepeler naar het andere scherm te bewegen, activeer je Voorkom dat de muiscursor blijft haken aan niet-uitgelijnde linker-/rechterranden van de monitor. Een vergelijkbare optie is Voorkom dat de muiscursor blijft haken aan niet-uitgelijnde boven-/onderranden van de monitor. Geeft deze functie alsnog niet het gewenste resultaat? Schakel dan de hulp van Windows zelf in: in de Windows-instellingen kies je Systeem / Beeldscherm / Meerdere beeldschermen / Cursorverplaatsing tussen beeldschermen vergemakkelijken.

Maak het werken met meerdere schermen en de muis eenvoudiger.

Triggers

Net als het elders besproken onderdeel Werkruimten, vind je in DisplayFusion een aantal opties die helpen met het snel indelen van de gewenste werkomgeving. Open het onderdeel Triggers en kies Triggers inschakelen. Met triggers activeer je een vaste actie. Open je bijvoorbeeld een specifiek venster dat je altijd op het tweede scherm wilt tonen, dan zorgt DisplayFusion ervoor dat het venster direct na openen automatisch wordt verplaatst naar de gewenste plek. Klik op Toevoegen. Geef vervolgens aan wat er gebeurt. Kies bijvoorbeeld Venster gemaakt of Venster hersteld. Kies Toevoegen en geef aan wat er moet gebeuren (bijvoorbeeld Verplaats venster naar geselecteerde monitor of Venster op monitor centreren).

Alt+Tab

Maak je regelmatig gebruik van de toetscombinatie Alt-toets+Tab-toets om snel te schakelen tussen geopende vensters? In combinatie met DisplayFusion kun je hierover nog meer controle uitoefenen. Ga naar de sectie Alt-Tab(links in het venster). Vervolgens kun je aangeven op welk beeldscherm het vensteroverzicht moet worden getoond. Zo kun je kiezen voor Geef alleen op de primaire monitor weer, laat alle vensters zien. In de praktijk is een handigere keuze: Geef alleen op de huidige monitor weer, laat alle vensters zien. Wil je niet dat de vensters van alle beeldschermen worden getoond, maar alleen de vensters van het scherm waarop je werkt? Kies voor Geef alleen op de huidige monitor weer, laat alleen huidige vensters zien. De opties eronder geven aanvullende controle over Alt+Tab: zo kun je hier aangeven of het bureaublad moet 'meetellen' als volwaardig venster in het overzicht (Toon het bureaubladvenster) en bijvoorbeeld of je titelteksten onder elk venster wilt zien (Toon de titeltekst onder ieder item in het Alt-Tab venster).

ScreenBright

Meer controle over de uitstraling van de beeldschermen, zoals witbalans en kleurtemperatuur? Met wat hulp van buitenaf kun je de verschillende beeldschermen meer met elkaar in lijn brengen, vooral als ze naast elkaar staan. ScreenBright is een gratis en compact programma dat je hiermee helpt. Een woord vooraf: de app ondersteunt de meeste beeldschermen, maar mogelijk kun je bij sommige schermen de instellingen niet aanpassen via ScreenBright. Open het programma en kies White background. Gebruik de schuifbalken om de variabelen zoals witbalans en kleurtemperatuur aan te passen. Je herhaalt deze stap op elk beeldscherm, totdat je tevreden bent en de uitstraling van de schermen zo uniform mogelijk is.

Klein maar fijn: variabelen zoals witbalans en kleurtemperatuur instellen.

Eye-candy

Na al dat serieuze werk: het oog wil ook wat. Maak je gebruik van een opstelling met meerdere beeldschermen horizontaal naast elkaar? Dan kun je je werkplek een verzorgde uitstraling geven met een bureaubladachtergrond die over meerdere schermen wordt gespreid. Op www.dualmonitorbackgrounds.com vind je een verzameling bruikbare beelden. Ze zijn onderverdeeld in verschillende categorieën. Download er een paar en experimenteer om te zien welke het beste werken. In de Windows-instellingen kies je Persoonlijke instellingen. Kies Achtergrond aan uw persoonlijke voorkeur aanpassen / Afbeelding / Door foto's bladeren. Kies de afbeelding. Belangrijk: bij de optie Afbeelding aanpassen zodat deze op uw bureaublad past kies je voor Over meerdere schermen.

Download een achtergrond die geschikt is voor meerdere beeldschermen.

Uit de breedte én de hoogte

Monitorstandaards shop je