ID.nl logo
iPad als laptop gebruiken: dit heb je nodig
© Reshift Digital
Huis

iPad als laptop gebruiken: dit heb je nodig

Als je je iPad als laptop wilt gebruiken, is het handig om te weten welke versies er van de tablet beschikbaar zijn. Ook zijn bepaalde accessoires wel handig, bijvoorbeeld een toetsenbord of muis. Waar dien je nog meer op te letten?

Het levert natuurlijk een groot voordeel op als je je iPad ook als hoofdcomputer kunt gebruiken. In plaats van twee apparaten heb je daarmee genoeg aan een. Toch zijn er zaken waar je even over moet nadenken voordat je je laptop definitief verkoopt.

Een iPad is er in verschillende smaken, de verschillen tussen de modellen zijn vrij groot. Niet alleen in grootte en prijs, maar ook wat betreft opties en processorkracht. Voordat we daar naar kijken, eerst even een woordje over iPadOS.

Wat is iPadOS?

Om zoveel mogelijk een laptopervaring te hebben op je iPad is het noodzakelijk dat je minstens iOS 13 op je Apple-tablet installeert. Voor de iPad wordt dan automatisch een speciale versie van iOS op de tablet geïnstalleerd: iPadOS. Inmiddels is iPadOS 15 uit.

Deze versie is beschikbaar voor alle iPad Pro-modellen: de normale iPad van de vijfde (2017) tot en met de negende (2021) generatie, de iPad minimodellen vanaf de vierde (2015) generatie en de iPad Air-modellen vanaf de tweede (2014) generatie.

©PXimport

Als je een ondersteunde iPad hebt, dan vind je in het instellingenmenu bij Algemeen, Over de optie om iOS 13 of later te installeren. iPadOS is een enorm verschil met de normale versie van het besturingssysteem iOS, die tot en met iOS 12 op de iPad was te vinden. Deze versie zorgt ervoor dat je iPad zich meer als een computer gedraagt.

Zo kun je met Multitasking gemakkelijker twee of meer applicaties tegelijkertijd gebruiken. Safari toont bovendien standaard desktopversies van websites in plaats van mobiele versies. En iPadOS kan data lezen en schrijven van externe media, zoals ssd-schijven en flashdrives.

Ook is het vanaf iPadOS 13.4 mogelijk om je iPad met een muis en trackpad te bedienen.

De grootste vernieuwing in iPadOS 15 is de Multitasking-functionaliteit. Via een menuutje aan de bovenzijde, kun je snel twee apps naast elkaar zetten in de ‘Split View’. Tevens heb je een slide view, waarbij je makkelijk naar je andere apps veegt en een shelf, waarbij je je app fullscreen hebt. Maar onderin beeld een paar miniatuurtjes van de andere apps die je gebruikt. Door op een andere app in deze shelf te tikken wissel je snel tussen de applicaties.

Verderop in dit artikel gaan we dieper in op randapparatuur die handig is om te kopen.

Welke iPad?

Naast het draaien van iPadOS moe je ook kijken welk model iPad je kiest als laptop-vervanging. Niet alle iPad-modellen zijn daar even geschikt voor. Op dit moment kent de iPad vier opties: de normale iPad, de iPad Air, de iPad mini en de iPad Pro.

De normale iPad is echt bedoeld als tablet voor huis- tuin- en keukengebruik. Dit model heeft nog een vrij oude processor: de A10-chip. Die is krachtig genoeg om wat mee te surfen, Netflix te kijken of e-mails te verzenden, maar niet genoeg om als volwaardige laptopvervanging te dienen. De normale iPad heeft bovendien maar 3 GB geheugen. Nieuwere iPad-modellen zijn wel weer wat sneller. Zo heeft de iPad 9 een snellere A13 Bionic chip en 64GB of 256GB aan geheugen. 

©PXimport

De iPad Air (vierde generatie) is krachtiger en heeft een A14 bionic-chip aan boord. Dit is weer een wat snellere chip die we in grote broer iPad Pro aantreffen. Let wel, al deze vergelijken maken we op basis van de recente modellen. Oudere generaties iPad hebben zwakkere processoren en vaak minder geheugen.

De laatste iPad mini heeft vrijwel dezelfde specificaties als de iPad Air en is dus een stuk krachtiger dan de normale iPad, ondanks de grootte. De beste optie voor een laptopvervanging is uiteraard de iPad Pro. De processor is niet heel anders dan die in de iPad Air en iPad mini, maar de iPad Pro gebruikt wel acht processorkernen in plaats van zes. Bovendien heeft de laatste iPad Pro 8 GB tot 16 GB geheugen aan boord (afhankelijk van hoeveel opslag de tablet heeft).

Onmisbare iPad-accessoires

Een belangrijk verschil tussen de iPad Pro en de andere iPad-modellen is bovendien dat het topmodel andere accessoires ondersteunt. Dit lijkt misschien op het eerste oog niet heel belangrijk, maar als je de iPad als computervervanging wilt inzetten is dit zeker een belangrijk gegeven.

Allereerst is de iPad Pro de enige iPad die kan omgaan met de Apple Pencil van de tweede generatie. Deze pencil laad je via een magnetische strip aan de zijkant van de iPad Pro op in plaats van met een kabel. Daarnaast kun je op de Apple Pencil twee keer kloppen voor een soort rechtermuisknopfunctie.

©PXimport

Een groter verschil is dat de iPad Pro een usb-c-aansluiting heeft in plaats van de lightningconnector die we kennen van andere Apple-smartphones en -tablets. Dit betekent dat je hierop gemakkelijk een externe schijf kunt aansluiten. Dit is wel degelijk een groot verschil met andere modellen van de iPad. Zo hoef je niet per se de iPad Pro met de grootste opslagcapaciteit te kiezen, wat traditiegetrouw bij Apple een fortuin kost.

Een ander verschil tussen de iPad Pro en de andere iPad-modellen is dat de iPad Pro de twee toetsenborden Magic Keyboard en Smart Keyboard Folio ondersteunt. De iPad Air, normale iPad en iPad mini ondersteunen alleen het normale Smart Keyboard, hierover later meer.

Schermgroottes

Ook niet onbelangrijk, de normale iPad en  Air hebben respectievelijk een 10,5inch en 10,9inch-retinadisplay. De iPad Pro is er in twee versies: een met een 11inch en een met een 12,9inch-display. De laatste is dus bijna vergelijkbaar met het 13,3inch-beeldscherm van de MacBook Air of MacBook Pro.

Het display van de iPad Pro is bovendien helderder en beter dan die van de andere iPad-modellen. Verder heeft de iPad Pro een geweldige camera, iets wat alleen niet heel belangrijk hoeft te zijn als laptopvervanging.

Toetsenbord en muis op iPad

Een tablet wordt pas een echte vervanging van de pc als je het kunt bedienen met toetsenbord en muis. Je kunt via bluetooth allerlei accessoires op je iPad aansluiten, maar voor de iPad Pro heeft Apple ook twee slimme accessoires in het assortiment.

Als eerste de Smart Keyboard Folio, een hoes met ingebouwd toetsenbord. Je hoeft de Smart Keyboard Folio niet via bluetooth te koppelen aan de iPad of het aan de enige usb-c-poort aan te sluiten. Op de iPad Pro zit namelijk een speciale connector voor het toetsenbord.

©PXimport

Wil je een echte MacBook-ervaring, dan kies je liever voor het Magic Keyboard. Dit is een echt toetsenbord zoals je dat kent van de laptops van Apple met onderaan een trackpad. Zo heb je zelfs geen bluetooth-muis of -trackpad meer nodig. Het Magic Keyboard fungeert eveneens als hoes en stand voor de iPad Pro, zo lijkt je set-up zelfs op een MacBook.

Het enige nadeel: Een Magic Keyboard kost 339 euro voor de 11 inch iPad Pro en 399 euro voor de 12,9 inch iPad Pro. Goedkopere opties zijn er uiteraard ook, al moet je deze wel via bluetooth verbinden. Goede keuzes zijn bijvoorbeeld de Logitech Slim Folio Keyboard Case of het Brydge Keyboard, deze zijn beide voor circa 150 euro verkrijgbaar.

Software-vervangers

Het grootste probleem als het gaat om de vraag of je je computer de deur uit kunt doen, is of je alle software kunt draaien die je nodig hebt. Dit is een zeer persoonlijke kwestie. Gebruik je je computer normaal gesproken alleen voor e-mail, browsen en programma’s als Word en Excel, dan kunnen we dit met een volmondig ja beantwoorden.

Het ingebouwde mailprogramma van iPadOS is prima in staat om al je wensen op mail-gebied te vervullen. Je kunt makkelijk meerdere accounts beheren, waaronder POP- en IMAP-accounts.

©PXimport

Browsen is met Safari een fluitje van een cent en loopt op alle modellen soepel. Je kunt meerdere vensters geopend hebben en als je toch een andere browser wilt gebruiken, weet dan dat je uit de App Store onder andere Chrome, Opera of Mercury Browser kunt downloaden.

Van Word, PowerPoint en Excel zijn versies voor iPadOS beschikbaar. Deze zijn wel minder uitgebreid dan de versies voor macOS of Windows. Heb je af en toe eens een Windows-programma nodig, dan is er nog geen optie om dit via een virtualisatie-app als Parallels te doen.

Wat trouwens ook nog mogelijk is: via een app op je iPad je Windows-computer besturen. Dit kan bijvoorbeeld met LogMeIn, VNC Viewer of Microsoft Remote Desktop. Je merkt: genoeg redenen om die oude laptop de deur uit te doen en de iPad te omarmen als volwaardige notebook-vervanger!

Meer accessoires

Toetsenbord, muizen en beschermhoesjes voor je iPad zijn in allerlei smaken verkrijgbaar. Welke accessoires passen het beste bij jou? In een ander artikel zetten we de beste iPad-accessoires op een rij.

▼ Volgende artikel
Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt
© Anders Beier
Huis

Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt

Lange documenten in Word voorzie je natuurlijk van paginanummers. Maar wat als je project begint met een voorblad en een inhoudsopgave? Dan wil je de paginanummering misschien pas later laten starten, bijvoorbeeld bij het eerste hoofdstuk. Gelukkig kun je zelf bepalen vanaf welke pagina de nummering begint en hoe die wordt weergegeven.

Stap 1: Sectie-einde

Stel dat je de paginanummering pas op pagina vier wilt laten beginnen. Plaats dan de cursor aan het einde van de tekst op de derde pagina. Ga naar het tabblad Indeling, klik op Eindemarkeringen en kies onder Sectie-einden de optie Volgende pagina. Zo voeg je een sectie-einde toe tussen pagina drie en vier.

Plaats een sectie-einde voor de pagina waar de nummering moet beginnen.

Stap 2: Ontkoppel de sectie

Klik in de kop- of voettekst van pagina vier. Je ziet nu het label Koptekst (Sectie 2) of Voettekst (Sectie 2) verschijnen. Zodra je dit doet, opent automatisch het tabblad Koptekst en voettekst. Klik op Aan vorige koppelen in de groep Navigatie om de kop- en voettekst van deze sectie los te koppelen van de vorige. Zo voorkom je dat de paginanummers ook op de eerste drie pagina’s verschijnen.

Zorg dat de optie 'Aan vorige koppelen' is uitgeschakeld voordat je nummers toevoegt.

Stap 3: Nummering plaatsen

Plaats de cursor opnieuw in de kop- of voettekst van pagina vier waar je de nummering wilt starten. Ga naar Paginanummer, kies waar je het nummer wilt tonen (bovenaan of onderaan) en kies een stijl. Je ziet nu waarschijnlijk dat pagina vier het cijfer 4 krijgt. Dat wil je aanpassen. Klik opnieuw op Paginanummer en kies Opmaak paginanummers. Selecteer hier Beginnen bij en vul het gewenste startnummer in – in dit voorbeeld: 1. Klik op OK. Nu begint de nummering pas op pagina vier, met het cijfer 1.

De eerste drie pagina’s hebben nu geen nummering. Als je die drie pagina’s door middel van Romeinse cijfers wilt nummeren, dan ga je terug naar de allereerste pagina en weer klik je op Paginanummer. Je beslist of de nummering boven- of onderaan de pagina moet komen. In het pop-up venster Opmaakpaginanummers selecteer je bovenaan de Romeinse stijl en in het vak Beginnen bij selecteer je 1.

Vanaf nu krijgt de vierde pagina het nummer 1.

▼ Volgende artikel
Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken
© ID.nl
Huis

Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken

Vroeg of laat moet je bepaalde informatie digitaal delen. Denk aan contracten, medische gegevens of vertrouwelijke rapporten. Dat is vaak ook precies het moment waarop het mis kan gaan. Eén foutieve klik en je bestand belandt in verkeerde handen. Gelukkig zijn er slimme en relatief eenvoudige manieren om het risico te beperken, zonder paranoïde toestanden.

Wat gaan we doen

In deze workshop leer je stap voor stap hoe je gevoelige informatie digitaal kunt delen zonder risico. We laten zien hoe je metadata verwijdert, bestanden versleutelt met 7-Zip en toegang beperkt via OneDrive. Ook ontdek je hoe je e-mails extra beveiligt met Outlook, Gmail of Proton Mail. Zo weet je precies welke methode het beste past bij jouw situatie en houd je vertrouwelijke documenten echt vertrouwelijk.

Lees ook: 20 tips om je online privacy te waarborgen

Om te voorkomen dat vertrouwelijke informatie terechtkomt bij onbevoegden, gebruik je bij voorkeur een combinatie van beveiligingsmaatregelen. Versleutel je bestanden vóór verzending, gebruik wachtwoorden of toegangsrechten en kies voor veilige overdrachtsdiensten in plaats van standaardmail. Beperk daarnaast de toegang tot enkel de juiste personen of groepen. Zo houd je je data echt privé, ook na verzending. 

Metadata verwijderen

Welke versie van Windows je ook gebruikt: als je gevoelige bestanden deelt, is het verstandig om eerst de metadata te wissen. Wanneer je een bestand aanmaakt, slaat het systeem automatisch extra gegevens op, zoals de naam van de auteur, de datum van de laatste wijziging, de computernaam en meer. Deze metadata kunnen onbedoeld gevoelige informatie prijsgeven.

Gelukkig kun je deze metadata in Windows Verkenner eenvoudig verwijderen. Navigeer naar het bestand dat je wilt delen. Klik er met de rechtermuisknop op en kies Eigenschappen. Of gebruik de toetscombinatie Alt+Enter. Ga naar het tabblad Details. Klik onderaan op Eigenschappen en persoonlijke gegevens verwijderen. Hier kun je ook de optie Maak een kopie waarbij alle mogelijke eigenschappen zijn verwijderd selecteren. Bevestig met OK. Hierdoor ontvang je een kopie van het bestand zonder de metadata.

Je kunt ook selectief de metadata selecteren die je wilt verwijderen.

➡️7-Zip

Installeren

Ben je van plan om een bestand via internet te versturen? Dan is versleuteling een slimme zet. Door een bestand te versleutelen, voorkom je dat onbevoegden toegang krijgen tot de inhoud, zelfs als ze dat per ongeluk in handen krijgen. Hoewel Windows 11 zelf versleutelingsopties biedt, zijn die alleen bedoeld voor lokale opslag en dus niet geschikt voor bestanden die je wilt delen. Gebruik daarom een externe tool zoals 7-Zip, een gratis, opensource-programma dat uitstekend werkt voor veilige compressie én encryptie.

7-Zip installeer je via de Opdrachtprompt: Open het Startmenu en zoek naar Opdrachtprompt. Klik met de rechtermuisknop op het resultaat en kies Als administrator uitvoeren. Typ de volgende opdracht en druk op Enter: winget install --id 7zip.7zip.

De tool wordt automatisch gedownload en geïnstalleerd. Zodra 7-Zip klaarstaat, kun je je bestand inpakken in een met een wachtwoord beveiligd archief (7z of zip) met sterke AES-256-encryptie. Op die manier kun je het bestand veilig versturen, bijvoorbeeld via e-mail of een cloudservice, mits je het wachtwoord apart en veilig deelt.

Installeer 7-Zip via de Opdrachtprompt.

Versleutelen

Om 7-Zip te starten, zoek je via Startmenu naar 7-Zip File Manager. Open de app en navigeer naar het bestand dat je wilt beveiligen. Selecteer dat en klik op de groene knop Toevoegen. Onderaan, in het gedeelte Versleuteling, vul je een wachtwoord in om het bestand te beveiligen. Typ het wachtwoord twee keer ter bevestiging.

Je kunt ervoor kiezen om het wachtwoord zichtbaar te maken, zodat je zeker weet dat je geen typfouten maakt. Daarnaast kun je ook de bestandsnaam versleutelen. Dat zorgt ervoor dat zelfs de naam van het bestand niet meer herkenbaar is, wat de inhoud extra goed afschermt voor nieuwsgierige ogen. Het resultaat is een versleuteld archiefbestand - een soort digitale container - dat alleen geopend kan worden met het ingestelde wachtwoord.

Standaard blijft het originele, niet-versleutelde bestand behouden. Wil je dat automatisch laten verwijderen? Vink dan in het venster Toevoegen aan archief de optie Bestanden na inpakken verwijderen aan. Zo blijft enkel de beveiligde versie over.

Voer een wachtwoord in om de container te beveiligen.

Uitpakken

Op het eerste gezicht lijkt het misschien alsof het bestand niet aan een programma is gekoppeld, maar 7-Zip herkent het formaat en pakt het zonder problemen uit. Houd er rekening mee dat de ontvanger ook over 7-Zip moet beschikken om het versleutelde archief te openen.

Deze opent het bestand in 7-Zip, selecteert het en klikt op de knop Uitpakken. Daarna vraagt 7-Zip waar het uitgepakte bestand moet worden opgeslagen en voert de ontvanger het juiste wachtwoord in. Stuur het wachtwoord nooit samen met het bestand. Verstuur het wachtwoord via sms, telefoon of een ander chatplatform.

Geef aan waar de container wordt uitgepakt en voer het wachtwoord in.

Versleutelen en splitsen

Wil je nog een extra beveiligingslaag toevoegen? Dan kun je het bestand niet alleen versleutelen met 7-Zip, maar ook opsplitsen in meerdere delen. Vervolgens kun je elk deel apart versturen, eventueel zelfs op verschillende momenten of via verschillende kanalen.

Open opnieuw 7-Zip en voeg het bestand toe dat je op deze manier wilt beveiligen. Stel een encryptiewachtwoord in en bevestig dat. In het veld Opsplitsen in volumes, bytes kies je de gewenste bestandsgrootte per deel. Dit is vooral handig voor grote bestanden. Stel dat het originele bestand 40 MB groot is. Als je 10 MB opgeeft, maakt 7-Zip er automatisch vier gelabelde delen van.

Voor maximale veiligheid kun je elk deel via een andere dienst of e-mailaccount verzenden. De ontvanger selecteert alle delen in 7-Zip (houd hiervoor de Ctrl-toets ingedrukt tijdens het aanklikken) en kiest daarna Uitpakken. Zodra het juiste wachtwoord wordt ingevoerd, worden de delen automatisch samengevoegd en ontsleuteld.

Op deze manier wordt het bestand opgesplitst in pakketten van maximaal 10 MB.

➡️OneDrive

Machtigingen

Met OneDrive stel je eenvoudig machtigingenin waarmee je bepaalt wie er toegang krijgt tot het bestand dat je eerder met 7-Zip hebt versleuteld. Het delen kun je op elk moment weer stopzetten. Open OneDrive via verkenner en navigeer naar de map waarin de versleutelde container staat. Klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies voor Delen.

In het pop-upvenster voer je het e-mailadres in van de persoon met wie je het bestand wilt delen. Je kunt ook meerdere e-mailadressen of een mailgroep invoeren. Klik vervolgens op het potloodicoon om aan te geven of de ontvanger het bestand mag Bewerken of Alleen mag bekijken. Ben je klaar? Klik dan op Verzenden. De ontvanger krijgt een e-mail met een link om het bestand te downloaden.

Mag de ontvanger het bestand alleen lezen of mag hij het ook wijzigen?

➡️Outlook

E-mailversleuteling

Heb je een Microsoft 365-abonnement? Dan kun je gebruikmaken van de ingebouwde versleutelfunctie in Outlook om je e-mails en bijlagen extra te beveiligen.

Open de Outlook-app en klik op Nieuwe e-mail om een nieuw bericht op te stellen.Ga eventueel naar het tabblad Invoegen en kies Bestand bijvoegen.Selecteer via Op deze computer zoeken het gewenste bestand en klik op Openen.

Daarnaga je naar het tabblad Opties bovenaan het Lint.Klik op de knop Versleutelen. Je kunt hier ook kiezen uit verschillende beveiligingsniveaus.Maak je bericht af zoals gewoonlijk en klik op Verzenden.De e-mail wordt nu automatisch versleuteld verstuurd. De inhoud is onderweg beschermd en kan alleen worden geopend door de bedoelde ontvanger.

Gebruik de knop Versleutelen in het tabblad Opties.

Beveiligingsopties

Onder de knop Versleuteling zie je drie opties als je een Microsoft 365 Family- of Personal-abonnement gebruikt. De eerste optie is Niet doorsturen. Hierdoor blijft je bericht versleuteld binnen Microsoft 365 en kan de ontvanger het niet kopiëren of naar anderen doorsturen. Kies je Versleutelen, dan kunnen ontvangers met een Outlook.com- of Microsoft 365-account de bijlagen downloaden vanuit Outlook.com of de mobiele Outlook-app.

Wie een andere e-mailclient gebruikt, zoals Gmail, Thunderbird of Apple Mail, ontvangt een bericht dat er een Microsoft Office 365-versleutelde e-mail op hem wacht. Als de ontvanger op de link Bericht lezen klikt, dan schakelt hij naar het Microsoft 365 Portal voor berichtversleuteling en daar moet hij zich aanmelden met een eenmalige wachtwoordcode. Die code ontvangt hij in zijn e-mailclient en daarmee kan hij dan het bericht op de portal openen.

De derde optie is Geen machtiging ingesteld en daarmee verwijder je eerdere machtigingen. De versleutelfunctie in Outlook is ideaal voor wie snel en zonder technische omwegen gevoelige informatie wil delen binnen een professionele context. Je hoeft geen extra tools te installeren.

Gebruikt de ontvanger geen Outlook, dan wordt hij verwezen naar de Microsoft 365 Portal.

➡️Gmail

Vertrouwelijke modus

De extra beveiliging in Gmail heet Vertrouwelijke modus. Hiermee versleutel je je berichten, zodat alleen de bedoelde ontvanger ze kan lezen, zelfs als iemand anders toegang krijgt tot diens mailbox. Klik op Opstellen om een nieuw bericht te maken. Vul het e-mailadres van de ontvanger in, kies een onderwerp en typ je bericht. Voor je op Verzenden klikt, activeer je de extra beveiliging. Onderaan het berichtvenster zie je een aantal grijze knoppen. Helemaal rechts staat een pictogram van een slot met een wijzerplaat. Klik daarop om de Vertrouwelijke modus in te schakelen.


Gebruik je de mobiele app? Tik dan op de drie puntjes rechtsboven en kies daar het slotje. Ontvangers kunnen deze mail vervolgens niet doorsturen, kopiëren, afdrukken of downloaden. Er verschijnt ook een pop-upvenster waarin je de vervaltijd van het bericht instelt. Je kunt kiezen uit: 1 dag, 1 week, 1 maand, 3 maanden of 5 jaar. Na afloop van de gekozen periode verdwijnt het bericht automatisch uit de postbus.

Terwijl je de vervaltijd instelt, zie je ook de exacte einddatum.

Sms-beveiliging

In hetzelfde pop-upvenster kun je een extra beveiligingslaag toevoegen via de optie Toegangscode vereisen. Vink hier de optie Sms-toegangscode aan. De ontvanger kan het bericht dan pas lezen nadat hij of zij een code invoert die via sms op de mobiele telefoon wordt bezorgd. Hiermee voeg je een tweede beveiligingsfactor toe, wat het voor een indringer vrijwel onmogelijk maakt om toegang te krijgen. Die moet immers niet alleen de mailbox, maar ook de sms-berichten van de ontvanger onderscheppen. Dat is een bijzonder lastige combinatie.

Klik op Opslaan en vervolgens op Verzenden. Op dit moment kun je eventueel nog de vervaltijd van het bericht aanpassen. Dan verschijnt er nu een tweede pop-upvenster waarin je het telefoonnummer van de ontvanger moet invoeren. Klik opnieuw op Verzenden. De ontvanger krijgt vervolgens een e-mail met daarin een knop om het vertrouwelijke bericht in de browser te openen. Is sms-verificatie ingeschakeld? Dan ziet de ontvanger ter bevestiging de laatste twee cijfers van zijn of haar gsm-nummer. Na een klik op Send passcode wordt de toegangscode per sms verstuurd.

Voer het gsm-nummer in van de ontvanger.

Lees ook: 20 (écht) onmisbare tips voor Gmail

Documenten ondertekenen op je iPhone? Zo maak je een handtekening aan

View post on TikTok

➡️Proton Mail

Zwitserse veiligheid

De grote mailproviders maken er geen geheim van dat ze het e-mailverkeer scannen. Volgens eigen zeggen doen ze dat om hun dienstverlening te verbeteren. Daarbij richten ze zich vooral op de metadata van berichten: wie met wie communiceert, wanneer en hoe vaak. Ben je op je privacy gesteld, dan geeft dit idee een onbehaaglijk gevoel, zeker wanneer het om vertrouwelijke informatie gaat.

In dat geval kun je overstappen naar een ultraveilige aanbieder zoals Proton Mail (https://proton.me), een dienst die privacy centraal stelt. De servers staan in Zwitserland, waardoor de dienst onderworpen is aan een van de strengste privacywetgevingen ter wereld. Proton Mail werkt standaard met end-to-end-encryptie. Bij gewone e-mails is de verbinding tussen jou en de server meestal wel versleuteld met TLS (Transport Layer Security), maar de e-mail zelf wordt op de server in leesbare vorm opgeslagen.

End-to-end-encryptie (E2EE) bij e-mail betekent dat alleen de afzender en de beoogde ontvanger de inhoud van het bericht kunnen lezen. Zelfs de e-maildienst zelf kan niet zien wat er in de e-mail staat, omdat de versleuteling pas wordt verwijderd op het toestel van de ontvanger.

De gratis versie, Proton Free, biedt dezelfde sterke beveiliging als de betaalde formules, maar met enkele beperkingen. Je beschikt over één e-mailadres en 1 GB e-mailopslag. Daar staat tegenover dat je volledig reclamevrij werkt, niet gevolgd wordt en je berichten niet worden geanalyseerd of gelogd. Wie meer nodig heeft, kan upgraden naar een betaald abonnement, zoals Mail Plus (3,99 euro per maand bij jaarlijkse betaling).

Bij Proton Mail geniet je van end-to-end-versleuteling, wachtwoordbeveiliging en automatische verwijdering.


Zeg je Zwitsers en handig, dan zeg je …

Zakmessen!