ID.nl logo
Heb je nog wel antivirus voor Windows nodig?
© Reshift Digital
Huis

Heb je nog wel antivirus voor Windows nodig?

Windows is altijd extreem kwetsbaar gebleken voor virussen en malware. Aanvankelijk was Microsoft ongevoelig voor de ellende die dit veroorzaakte, maar inmiddels beschikt Windows over eigen antivirussoftware die bovendien steeds beter presteert. Maakt die Windows veilig genoeg of heb je nog wel antivirus voor Windows nodig?

Bijna twintig jaar heeft Microsoft erover gedaan om te komen met een eigen antivirus die goed genoeg lijkt om de installatie van andere antivirusprogramma’s overbodig te maken. Want hoewel Microsoft Defender Antivirus (MDA) niet overloopt van opties en instellingen, doet het wat het moet doen. En volgens vergelijkende antivirustests doet het dat steeds beter.

Het scant de pc zowel realtime, dus in de vorm van een achtergrondproces, als on-demand. En de ransomware-bescherming kan specifieke bestanden, mappen en delen van het geheugen extra beveiligen. Samen met de andere onderdelen in de Windows-beveiliging – zoals firewall- en netwerkbeveiliging, accountbeveiliging, app- en browserbeheer en exploit-protection – beschikt Windows hiermee over een behoorlijk compleet alternatief voor menig antivirus- en zelfs groter securitypakket.

©PXimport

De prestaties van Microsoft Defender Antivirus zijn gelijk aan die van andere antivirusprogramma’s

-

Het einde van antivirus?

Dat Windows nu zijn eigen antivirus heeft, betekent niet dat je geen andere virusscanner kunt gebruiken. Doe je dat wel, dan schakelt MDA geruisloos over naar de passieve modus. Het blijft updates ontvangen en kan als extra bescherming de pc periodiek scannen op malware, maar de verwijdering van malware laat het over aan het later geïnstalleerde antivirusprogramma.

Microsofts antivirus hoeft dus niet verwijderd te worden en er is geen moeizaam gedoe tussen de programma’s om de “standaard antivirus” te zijn, zoals dat bij browsers wel het geval is. Dit is nu nog gunstig voor de aanbieders van andere producten, maar het is onvermijdelijk dat een steeds betere MDA impact zal hebben op de kansen voor alternatieve producten.

Voor gratis antivirusprogramma’s valt nu al te vrezen. Met hun minimale functionaliteit voegen ze niets meer toe wat Windows niet al heeft, terwijl de gebruikerservaring van deze producten zeer matig is. Zo prettig onzichtbaar als Microsofts beveiliging zijn werk doet, zo hinderlijk aanwezig zijn de gratis antivirusproducten. Ze tonen eindeloos bedreigingen en kansen tot systeemoptimalisatie, maar daar kun je pas iets mee als je de betaalde versie hebt aangeschaft.

©PXimport

Voor de toekomst van gratis antivirus valt te vrezen

-

Kansen voor beveiliging

De vraagtekens die je bij gratis antivirus kunt zetten, gelden uiteindelijk ook voor betaalde antivirusprogramma’s. Ook daarvan is de extra functionaliteit vaak beperkt. Bovendien misbruiken de aanbieders deze programma’s steeds vaker als een vehikel voor een upgrade naar een duurder product.

Dit betekent niet dat er geen redenen te bedenken zijn om nog wel een securitysuite aan te schaffen. Allereerst is er de kwaliteit van de bescherming. Microsoft scoort goed, maar andere aanbieders ook en soms zelfs beter. Bovendien doen ze dat al veel langer en is bewezen betrouwbaarheid een belangrijk argument voor een beveiligingsproduct.

Ook kunnen dergelijke aanbieders hun kansen vergroten door innovatiever te zijn en functionaliteit te bieden die Microsoft (nog) niet heeft. Denk aan specifieke bescherming bij online bankeren, een VPN voor veilige communicatie, een wachtwoordmanager, een datalek-monitor die informeert als persoonlijke gegevens zijn gelekt, microfoon- en webcambeveiliging en ook back-ups. 

Dat laatste is essentieel voor dataherstel als malware onverhoopt toch weet toe te slaan, maar is in Windows nog altijd niet erg goed geregeld. Dit betekent wel dat de functionaliteit van een eenvoudige antivirus of internetbeveiligingssuite niet altijd meer voldoet.

“Gemak steeds belangrijker”

Eddy Willems is security-evangelist bij G DATA, maar staat in de securitywereld vooral bekend als medeoprichter van het Europees Instituut voor Computer Antivirusonderzoek (EICAR) en als bestuurslid van de Anti-Malware Testing Standards Organisation (AMTSO). In 1989 was hij een van de eerste slachtoffers van ransomware, toen een door hem beheerd systeem door een Trojaans virus werd gekaapt. Willems analyseerde en verwijderde het virus, en haalde daar het internationale nieuws mee.

Vele jaren later erkent hij dat het probleem nog steeds niet is opgelost. “Een succesvolle ransomware-aanval is voor 70 procent nog gewoon een brave burger die op een link klikt. Dat je ransomware kunt herkennen aan krom Nederlands, is passé. Dus moeten ook wij intensiveren en verbeteren.” 

G Data ontwikkelde daarom een online cybertraining en let bij de ontwikkeling van zijn producten steeds meer op gebruiksgemak. “De dreiging is overal dezelfde, maar gewone mensen en het MKB moeten het met minder kennis en mankracht oplossen. Beveiligingsproducten moeten hen helpen wanneer dat nodig is, in plaats van dan ineens te komen met tal van lastige technische zaken.”

Ook speelt er een principiële kwestie: moet je de beveiliging van Windows eigenlijk wel toevertrouwen aan de makers van het besturingssysteem? Of laat je dat beter over aan een onafhankelijke partij? Die laatste is vrij van de zakelijke belangen die Microsoft uiteindelijk toch heeft bij zijn producten en kan zich, in tegenstelling tot Microsoft, volledig richten op beveiliging. Ook zou er bij een onafhankelijke partij minder kans zijn op een “blinde vlek” bij het kijken naar de beveiliging.

Daar staat tegenover dat Microsoft voordeel heeft van zijn diepgewortelde kennis van Windows en de enorme hoeveelheid gegevens die het heeft over het gebruik van zijn software en de beveiligingsproblemen daarvan. Bovendien valt ook bij een onafhankelijke club beveiligers een blinde vlek nooit volledig te vermijden.

©PXimport

Consolidatie

Bijna onzichtbaar voor de gebruiker is ook het aanbod van beveiligingsproducten sterk in beweging. Zo is McAfee geen onderdeel meer van Intel, heeft het zijn zakelijke producten verkocht en richt het zich onder investeringsmaatschappij Advent nu volledig op producten voor consumenten. Ook F-Secure heeft de producten voor thuis en bedrijven gescheiden en brengt de laatste nu uit onder de naam WithSecure.

De meeste veranderingen zijn er bij Symantec, bekend van de Norton-producten. Dat werd eerst zelf gekocht door Broadcom, veranderde daarna de naam in NortonLifeLock en kocht vervolgens Avira en Bullguard om nu ook nog Avast te willen overnemen. Omdat Avast eerder al AVG kocht, horen straks al deze namen bij elkaar. Wat dit betekent voor de toekomst, is afwachten. Avira is duidelijk nog een apart merk dat ook andere resultaten haalt dan Norton. Maar dat de website van Bullguard nu Norton aanprijst, zal ook een reden hebben.

Nog minder zichtbaar zijn de verschuivingen op het vlak van de scan-engines, zeg maar het hart van ieder antivirusprogramma. Bullguard gebruikte al voor de overname die van Avira, zoals ook Avast en AVG dezelfde scan-engine gebruiken, maar die twee zijn nog maar nauwelijks van elkaar te onderscheiden. De andere producten hebben nog wel de eigen scan-engine. Daarbij gebruikt G Data als enige twee engines, die van zichzelf en die van Bitdefender.

Heb je na het lezen van dit artikel toch interesse in een security-pakket naast de standaard Windows-beveiliging? We hebben onlangs verschillende aanbieders getest om antwoord te krijgen op de vraag: wat is de beste antivirus van nu?

©PXimport

Uitdaging bij proefversies

Kon je eerder van elk beveiligingsproduct eenvoudig een proefversie downloaden, steeds vaker kan dat alleen nadat je een account hebt aangemaakt en je betaalgegevens hebt gedeeld. Het is dus eigenlijk geen proefversie meer, maar een proefperiode. En als je binnen die tijd niet de automatische verlenging uitschakelt, zit je gewoon vast aan een abonnement.

▼ Volgende artikel
Zwart is het nieuwe wit: stijlvolle Samsung-apparaten nu scherp geprijsd bij EP
Huis

Zwart is het nieuwe wit: stijlvolle Samsung-apparaten nu scherp geprijsd bij EP

Zwarte huishoudelijke apparaten veroveren het interieur. Ze ogen stijlvol, tijdloos en passen perfect bij de moderne woontrends. Tijdens Black Friday scoor je bij EP twee zwarte toppers van Samsung met slimme technologie en krachtig design. Ontdek waarom zwart het nieuwe wit is!

Partnerbijdrage - in samenwerking met EP

De tijd dat de wasruimte een rommelhok was waar je zo snel mogelijk weer uit vluchtte, is voorbij. Steeds meer huishoudens maken er juist een plek van die gezien mag worden. Want waarom zou het mooier, rustiger en stijlvol kunnen zijn in de woonkamer, maar niet daar waar je wekelijks uren met wasgoed in de weer bent? De nieuwste trend is dan ook overduidelijk: zwarte apparatuur maakt de wasruimte volwassen. Niet schreeuwerig, niet druk, maar gewoon strak, rustig en een tikje hotel-chic.

En precies dát laat EP tijdens Black Friday zien met twee stijlvolle toppers van Samsung in diep zwart: de WW11DG6B25LBU3 SuperSpeed-wasmachine en de DV90DG6845LBU3 warmtepompdroger. Geen saaie witte wasbeesten meer, maar apparaten die je met plezier in het zicht zet.

Waarom zwart zo goed werkt

Wit was decennialang de standaard, maar het voelde ook altijd een beetje… veilig. Zwart daarentegen heeft karakter. Het brengt rust in ruimtes met hout, beton of staal, en past moeiteloos in moderne interieurs. Het oogt minder aanwezig, zachter zelfs, en daarmee krijgt de wasruimte ineens dezelfde ontwerptaal als de keuken of woonkamer. Samsung speelt daar slim op in met donkere uitvoeringen die mat zijn, subtiel afgewerkt, en absoluut niet schreeuwen om aandacht. Ze zijn de aandacht.

©Samsung

Stijl ontmoet snelheid

Neem de Samsung WW11DG6B25LBU3, of in gewone mensentaal de AI SuperSpeed 6000-serie. Onder die zwarte behuizing schuilt een werkpaard met 11 kilo trommelcapaciteit: ideaal voor gezinnen die niet elk moment van de dag willen draaien. Dankzij het SuperSpeed-programma is een volle lading in slechts 39 minuten klaar. Even douchen, koffie zetten, klaar.

Maar wat 'm echt bijzonder maakt, is de combinatie van slimme technologieën. AI EcoBubble laat wasmiddel al op lagere temperatuur krachtige bubbels vormen die dieper in de vezels dringen. Daardoor lossen vlekken makkelijker op, zonder dat je heet hoeft te wassen, wat je kleding én je energierekening ten goede komt. De SpaceMax-trommel geeft je 11 kilo inhoud zonder dat de machine zelf groter wordt, dus méér laadruimte zonder een log apparaat in de wasruimte.

Dankzij de SmartThings-app kun je je wasjes plannen, starten en volgen vanaf je smartphone. Het AI Control-display herkent je gewoontes, doet wasprogramma-suggesties en koppelt zelfs automatisch met je droger, zodat die direct het juiste droogprogramma kiest.

©Samsung

Droog slim, droog zacht, droog zuinig

En dan de Samsung DV90DG6845LBU3, oftewel de Bespoke Droger AI Dry+ 6000-serie warmtepompdroger. Net als de wasmachine uitgevoerd in diep zwart, zodat ze samen een setje vormen. De droger heeft een capaciteit van 9 kilo, dus ook dekbedhoezen, handdoeken of de weekwas van het hele huishouden gaan er zonder gedoe in. Omdat het een warmtepompdroger is met energielabel A, draait hij zuinig: je merkt het verschil vooral in je stroomverbruik over een heel jaar.

Wat 'm slim maakt, is AI Dry+. De droger meet tijdens het drogen voortdurend hoe vochtig de was nog is en welke stoffen erin zitten. Vervolgens past hij automatisch de temperatuur en de droogtijd aan. Resultaat: kleding droog, maar niet kapot gedroogd; minder kreuk, minder krimp, minder onnodige minuten draaien. Daar bovenop leert AI Control welk soort was jij het meest hebt en welke programma's je meestal kiest. De droger stelt dan zelf de meest logische optie voor. En via SmartThings kun je gewoon op je telefoon zien hoe ver hij is of alvast iets inplannen; handig als je toch al beneden op de bank ligt.

©Samsung

Een duo dat klopt

Samen vormen de wasmachine en de droger een logische set. Ze delen dezelfde kleur, dezelfde matte afwerking en hetzelfde rustige display, waardoor ze direct aanvoelen als één geheel. Dat maakt het niet alleen mooi om naar te kijken, maar ook overzichtelijk in het gebruik: je weet meteen waar welke bediening zit en hoe alles werkt. Plaats je ze naast elkaar, dan krijg je een strakke, horizontale lijn; stapel je ze, dan houd je juist vloeroppervlak vrij.

Belangrijker nog is wat er onder die stijlvolle vormgeving gebeurt. Zowel de wasmachine als de droger zijn ontworpen om efficiënt met energie om te gaan en slim mee te bewegen met jouw ritme. De AI-functies leren welke programma's je het meest gebruikt en stemmen instellingen automatisch daarop af. Dat scheelt tijd, gedoe en onnodig energieverbruik. Het is apparatuur die niet alleen mooi staat, maar ook op de lange termijn prettig blijft werken. Ook als je gezin groeit, je schema verandert of als je simpelweg minder zin hebt om na te denken over programma's en instellingen.

Black Friday maakt stijl bereikbaar

Als je al langer twijfelt of het tijd is voor nieuwe apparatuur, dan is dit het moment. EP staat bekend om echte service en échte kennis: je koopt niet zomaar een doos, je kiest wat past. Tijdens Black Friday zijn de Samsung WW11DG6B25LBU3 en de DV90DG6845LBU3 extra scherp geprijsd. En zo wordt dat hotelgevoel opeens iets dat gewoon bij jou thuis kan staan.

Ontdek meer zwarte apparaten bij EP

Geef je wasruimte het karakter dat je huis al lang heeft
▼ Volgende artikel
Black Friday-topdeals van Dyson: slimme technologie voor huis en haar(d)
Huis

Black Friday-topdeals van Dyson: slimme technologie voor huis en haar(d)

Wie slim shopt, doet het nu. Tijdens Black Friday biedt Dyson forse kortingen op zijn populairste producten – van draadloze stofzuigers tot haarstylingtools met intelligente luchtstroom. Een unieke kans om echte Dyson-kwaliteit in huis te halen, met kortingen die oplopen tot honderden euro’s.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Dyson

Black Friday is hét moment om slimme investeringen te doen. Niet alleen in apparaten die je huishouden lichter maken, maar ook in tools die je dagelijkse routine nét dat beetje beter laten verlopen. Dyson bewijst opnieuw dat technologie en design perfect hand in hand kunnen gaan. Van baanbrekende stofzuigers tot innovatieve haarstylingtools: deze vier toppers zijn tijdelijk extra scherp geprijsd.

Onverslaanbare zuigkracht: de Dyson Gen5detect Absolute

Wie eenmaal met een Dyson heeft gestofzuigd, weet dat het moeilijk is om terug te gaan. De Gen5detect Absolute is het vlaggenschip onder de draadloze stofzuigers, uitgerust met de krachtigste motor die Dyson ooit bouwde. Dankzij de Hyperdymium-motor, die met 135.000 toeren per minuut draait, levert hij tot 250 Air Watts aan zuigkracht – goed voor zelfs het hardnekkigste vuil. De laser-technologie in de Fluffy Optic-vloerzuigmond maakt microscopisch stof zichtbaar dat je normaal over het hoofd ziet, terwijl het HEPA-filter 99,99 procent van de deeltjes tot 0,1 micron opvangt.

©Dyson

Met een looptijd tot zeventig minuten en een verrassend lichte behuizing is dit de ultieme draadloze alleskunner voor elk type vloer. Tijdens Black Friday daalt de prijs van 929 naar 629 euro, een buitenkans voor wie altijd al het beste van het beste wilde.

Check de deal hier!


Slimmer schoonmaken met de Dyson V15 Detect Absolute

Mag het iets compacter, maar niet minder slim? Dan is de V15 Detect Absolute het model dat precies de juiste balans biedt tussen kracht en gebruiksgemak. Ook hier laat de laser-technologie precies zien waar stof zich verstopt, terwijl de zuigkracht van 240 Air Watts en de Digital Motorbar-borstel moeiteloos haren en vuil verwijderen.

©Dyson

Met een accuduur tot een uur en automatische zuigkrachtregeling is dit de perfecte keuze voor gezinnen, huisdiereigenaren of wie gewoon houdt van een vlekkeloos huis. De Black Friday-korting van 799 naar 499 euro maakt het bovendien een bijzonder aantrekkelijke deal!

Check de deal hier!


Van schoon huis naar perfect haar: Dyson Airwrap ID Multi-styler

Dyson-technologie stopt niet bij de drempel van je woonkamer. De Airwrap ID Multi-styler tilt haarstyling naar een nieuw niveau, zonder extreme hitte. Met de Coanda-luchtstroomtechnologie stylet, droogt en vormt hij je haar met lucht in plaats van hitte, waardoor het haar glad en glanzend blijft zonder schade. Dankzij slimme sensoren en de MyDyson-app wordt de warmte en luchtstroom automatisch aangepast aan jouw haartype, of je nu steil, golvend of krullend haar hebt.

©Dyson

De nieuwe Ceramic Pink-editie is bovendien een lust voor het oog: elegant, modern en typisch Dyson. Nu tijdelijk geen 549 maar 399 euro, en voor dat geld haal je een serieus salonwaardige tool in huis!

Check de deal hier!


Professioneel resultaat met de Dyson Airstrait

Wie liever een stijltang gebruikt, ontdekt in de Dyson Airstrait een geheel nieuwe manier van stylen. Geen hete platen, maar een krachtige luchtstroom die het haar droogt én glad maakt in één beweging. De intelligente warmteregeling controleert de temperatuur dertig keer per seconde om je haar te beschermen tegen oververhitting, terwijl de Hyperdymium-motor met 106.000 toeren per minuut zorgt voor directe resultaten.

©Dyson

Het resultaat: glanzend, soepel haar zonder pluizen, met behoud van volume en veerkracht. In het elegante blauw-koperen ontwerp is het ook nog eens een beauty op je kaptafel. Nu voor 349 in plaats van 499 euro!

Check de deal hier!


Profiteer nú van dikke Dyson-deals!

Of je nu je huis wilt upgraden of je kapsel wilt perfectioneren, Black Friday is hét moment om in actie te komen. Dyson combineert innovatie, duurzaamheid en design als geen ander merk, en de huidige kortingen maken het extra verleidelijk om die stap te zetten.

Meer Dyson-deals?

Ga dan snel naar de Black Friday-pagina en profiteer!