ID.nl logo
Agon presenteert gamingmonitor met 300 Hertz
Huis

Agon presenteert gamingmonitor met 300 Hertz

Agon by AOC, bekend van gamingmonitoren, kondigt een gloednieuw beeldscherm aan waar voornamelijk gamers met een voorliefde voor first person shooters blij van worden: de Agon Pro AG274QS. Dit display heeft een verversingssnelheid van 300 Hertz.

De Agon Pro AG274QS beschikt over een scherm van 27 inch, een hoge resolutie van 2.560 bij 1.440 pixels (ook wel QHD genoemd) en dus een hoge verversingssnelheid van 300 Hertz. Wat dit beeldscherm (nu nog) bijzonder maakt, is dat het een van de eerste QHD-schermen met zo'n hoge verversingssnelheid op de markt is.

Deze gamingmonitor heeft dus meer dan twee keer de gebruikelijke verversingssnelheid van monitoren die dezelfde doelgroep op het oog hebben. Normaliter hebben dergelijke schermen 144 Hertz als belangrijkste verkooppunt.

Dit moet als muziek in de oren klinken van gamers die zich veelal bezigouden met first person shooters, waar milliseconden van belang zijn. Hoe sneller de gebruiker een tegenstander om een hoek kan zien gluren, of hoe sneller ze de grillige bewegingen van de tegenstander op tijd kunnen volgen, hoe sneller ze kunnen reageren en de overhand kunnen krijgen in de competitie.

©PXimport

Agon Pro AG274QS: lage responssnelheid

Dankzij de responstijden van 1 ms GtG (grey to grey) en 0,5 ms MPRT (moving picture response time) worden snelle acties vloeiend en vrijwel zonder ghosting op de monitor weergegeven. En aangezien de monitor de Adaptive-Sync-technologie en AMD FreeSync Premium-ondersteuning heeft, blijven tearing en haperingen tot een minimum beperkt, door een variabele verversingssnelheid te gebruiken.

Daarnaast beschikt de AG274QS over een DisplayHDR 600-certificering. Het scherm kan tot 600 nits piekhelderheid presenteren om heldere explosies of tegelijkertijd landschappen met duidelijk zonlicht en harde schaduwen weer te geven.

Verder is het zo dat de randen om dit scherm, in elk geval aan drie zijden, ontzettend dun zijn. Daardoor leent het design zich uitstekend voor het gebruik van een opstelling met meerdere monitors, aangezien de randen tussen de schermen niet afleiden. Er is ook een logoprojector, evenals aanpasbare en synchroniseerbare RGB-effecten (Light FX) met andere AOC-uitrusting dankzij de G-Menu-software. De Agon Pro AG274Q heeft een stevige metalen standaard en biedt daardoor veel opties aan qua hoogte-, kantel-, en draairichtingen.

Met vier usb 3.2-poorten kan de monitor fungeren als een dock om extra randapparatuur, zoals een toetsenbord, muis, usb-headset en meer, aan te sluiten. Ook zijn er twee 5W-luidsprekers met DTS-geluid. Verder is er een geïntegreerde headsethouder op de monitor, zodat je bureau netjes blijft. De meegeleverde puck-vormige QuickSwitch-controller maakt het aanpassen van de OSD-instellingen een fluitje van een cent, terwijl het ook kan worden bediend via de joystick of de G-Menu-software.

Prijs en beschikbaarheid

Agon Pro AG274QS is inmiddels verkrijgbaar voor een adviesprijs van 1199 euro.

▼ Volgende artikel
Checklist tweedehands Tesla Model 3: hier moet je op letten
Mobiliteit

Checklist tweedehands Tesla Model 3: hier moet je op letten

Het aanbod van gebruikte Tesla's Model 3 groeit enorm, en daarmee dalen de prijzen. Zo wordt het instapmodel van Tesla ineens een heel aantrekkelijke occasion. Waar moet je op letten bij de aankoop van die elektrische auto?

Dit artikel in het kort:

  • De Tesla Model 3 is als occasion steeds betaalbaarder door het groeiende aanbod.
  • Let op de verschillende versies: Standard Range, Long Range en Performance, elk met hun eigen specificaties en batterijcapaciteit.
  • Controleer de bouwkwaliteit, vooral bij oudere modellen.
  • Veelvoorkomende problemen: slijtage aan draagarmen, lekkende kofferrubbers en condens in de achterlichten.
  • Check de status van de batterij via Tesla's service mode voor een goed inzicht in de gezondheid.
  • Kilometerstand is minder relevant bij EV's; zelfs hogere standen zijn vaak geen probleem.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Zo'n vijf jaar geleden begon elektrisch rijden écht populair te worden. In 2019 kwam er een aantal belangrijke auto's op de markt die vanwege gunstige bijtelling maar al te graag door zakelijk Nederland geleased werden. Vijf jaar later, in 2024, zijn veel van die leasecontracten verlopen en zijn die duizenden auto's dus ineens beschikbaar voor de koper van een tweedehandsauto. Denk aan de Kia Niro, Hyundai Kona en MG ZS, maar vooral aan de auto die elektrisch rijden bereikbaar, maar vooral eenvoudiger en comfortabeler maakte: de Tesla Model 3.  

We kunnen gerust stellen dat die Tesla Model 3 een van de belangrijkste, zo dan niet de belangrijkste, elektrische auto van de afgelopen jaren is. Het is een relatief ruime maar tegelijkertijd compacte, comfortabele, snelle en zuinige elektrische auto, die ook nog eens heel betaalbaar is vergeleken met z'n concurrenten. Vandaar dat er in 2019 zo'n 30.000 exemplaren een Nederlands kenteken kregen, voornamelijk via een leasecontract. Die auto's zijn nu bereikbaar voor de occasionkoper. Toch is het kopen van een Tesla Model 3 niet zo eenvoudig als het lijkt. We leggen je uit waarom, en hoe je de beste auto voor jouw situatie kunt kiezen.  

Tal van verschillende versies 

De Tesla Model 3 werd (en wordt) in allerlei verschillende versies aangeboden. Er zijn varianten met één of twee elektromotoren, die ook nog eens worden gecombineerd met een grote of kleine batterij. Tegelijkertijd is de Model 3 altijd constant up-to-date gehouden. Niet alleen op het gebied van software, maar ook wat betreft de hardware. Hoe zit het precies? 

Laten we beginnen met de varianten. Onderaan het gamma staat de SR, oftewel Standard Range. Het is een variant met alleen een motor op de achteras, en het kleinste batterijpakket. Daarboven staat de LR, oftewel Long Range. Die heeft, zoals de naam al aangeeft, een groter bereik door een grotere batterij. Die variant is geleverd met één of twee elektromotoren, en dus achter- of vierwielaandrijving. Kies je voor de achterwiel-aangedreven versie, dan krijg je minder vermogen, maar wel een iets hoger bereik. Die variant is echter maar kortstondig in Europa geleverd. De vierwiel-aangedreven versie is sneller, maar komt wat minder ver. Bovenaan het gamma staat de P, oftewel de Performance, met véél vermogen en de grote batterij.  

©Tesla

Alle versies uit de eerste modeljaren

Hieronder een overzicht van alle versies uit de eerste modeljaren van de Tesla Model 3, en die je waarschijnlijk ook veel op occasionwebsites tegenkomt.   

  • Standard Range: 320 kilometer bereik (49 kWh-batterij) 

  • Long Range RWD: 475 kilometer (73,5 kWh-batterij) 

  • Longe Range Dual Motor (4WD): 455 kilometer (73,5 kWh-batterij) 

  • Long Range Performance: 440 kilometer (73,5 kWh-batterij)  

©Vereniging Elektrische Rijders

Maar helaas: dan zijn we er nog niet. In de jaren die volgden, lepelde Tesla een andere en iets grotere batterij in de Model 3. Zo kreeg de Standard Range een 52,5 kWh-batterij, die ook nog eens een zogenaamde LFP-batterij werd. Die batterij maakt gebruik van andere materialen (waaronder géén kobalt) en kan – in tegenstelling tot de oudere en reguliere NMC-batterijen – altijd tot 100 procent worden opgeladen. Dat maakt de nieuwe Standard Range-variant als occasion een stuk praktischer dan de allereerste versie. Tussen 2021 en 2023 kreeg de standaard variant van de Model 3 zelfs een 57,5 kWh-batterij. Voor een duidelijk overzicht van alle versies en modeljaren, kun je het beste op EV Database kijken.  

Kijk bij het zoeken naar een Tesla Model 3 goed naar de bouwjaren: lang niet alle aanbieders duiken zelf in alle varianten die Tesla heeft geleverd en adverteren vaak met cijfers die niet overeenkomen met de specificaties van de betreffende auto.   

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Kwaaltjes 

Goed, je hebt de versie gekozen die het beste bij jou past. Dan is het nu zaak om te kijken naar specifieke aandachtspunten voor een Tesla Model 3. Daarvoor beginnen we met de bouwkwaliteit van de auto, want die was in de eerste jaren nog niet op het niveau van vandaag de dag. De eerste Model 3's werden bekritiseerd door niet aansluitende carrosseriedelen en een dashboard dat niet heel stevig en strak in elkaar gezet was. Kijk bij een bezichtiging dus eens goed naar de auto en voel met name alle onderdelen in het interieur. Weet dat de auto's uit China een beduidend betere bouwkwaliteit hebben dan de (vroege) modellen die uit de Amerikaanse fabriek in Fremont kwamen.  

Dan naar de rest van de auto. Een bekend probleem van de eerste versie van de Tesla Model 3 zijn de voorste draagarmen. Zo goed als elke auto en eigenaar had er in de eerste jaren last van: een bonkende en krakende wielophanging. Het goede nieuws voor de occasionkoper is dat veel van die draagarmen al in de leaseperiode en onder garantie zijn vervangen. Let er desondanks goed op en vraag naar de onderhoudshistorie van de occasion die je op het oog hebt. 

©Tesla

Lekkage 

Het is bij tweedehands auto's altijd goed om de kofferbak te inspecteren op vocht. Het komt namelijk, met name bij oudere auto's, best vaak voor dat de rubbers van de achterklep niet meer goed zijn, en water doorlaten. Ook hier geldt dat vroegere exemplaren van de Tesla Model 3 problemen hadden, maar die zijn mogelijk onder garantie al verholpen. Voel in kofferbak of de stof droog is en kijk goed in het extra en diepe bagagecompartiment, waar je onder andere de laadkabel kwijt kunt.  

Vocht rondom de achterzijde van de auto is sowieso wel een dingetje, want ook de achterlichten van de Tesla Model 3 waren en zijn niet altijd waterdicht. Een bekend probleem is condens in de achterlichtunits. Dat ziet er niet alleen niet mooi uit, maar kan ook voor defecten zorgen. Controleer daar dus goed op. Elke Tesla Model 3 heeft ook een groot panoramadak: controleer dat goed op beschadigingen, sterretjes of eventueel zelfs scheuren.  

Check de status van de batterij 

Het belangrijkste onderdeel van een elektrische auto is en blijft de batterij. En als occasionkoper wil je daar natuurlijk zekerheid over hebben. In een eerder artikel raadden we je al aan om altijd een accucheck uit te laten voren op een tweedehands elektrische auto. Zo krijg je een inzicht in de State of Health (SoH) van een batterij en weet je dus hoe gezond-ie nog is.  

🚘Lees ook: Zo houd je de batterij van je elektrische auto in topconditie

Tesla heeft daar zelf ook al iets op bedacht. Elke auto van de fabrikant heeft namelijk een zogenoemde service mode, waarbij de auto zichzelf als het ware uitleest. Zo krijg je inzicht in de status van de auto en batterij. Handig, en zeker een aanrader om te activeren tijdens je proefrit of bezichtiging. Vraag de verkoper om die handeling voor je uit te voeren, of zoek op internet naar de manier waarop je dat zelf eenvoudig kunt doen. Zorg ervoor dat je deze check laat uitvoeren op het moment van de bezichtiging.

Watch on YouTube

Waar hoef je je niet druk over te maken? 

Over het algemeen is de kilometerstand bij veel elektrische auto's veel minder relevant. Dat komt doordat EV's minder gevoelig zijn voor onderhoud en storingen, en zaken als een elektromotor en batterij gewoon heel lang meegaan. Wees daarom niet bang om een Tesla Model 3 met een hoge kilometerstand te kopen: de batterij is bij een kilometrage van 200.000 kilometer nog láng niet op z'n eind. Dat wordt waarschijnlijk bevestigd door de accucheck die je laat uitvoeren.  

Ervaringen van de Tesla Model 3 wijzen ook uit dat de banden over het algemeen lang meegaan, net zo lang als bij een brandstofauto. Controleer ze natuurlijk altijd, maar het is geen specifiek aandachtspunt. Hetzelfde geldt voor de software: die is in een Tesla ijzersterk, maar ook oude modellen worden constant geüpdatet met nieuwe mogelijkheden en features. Het is een van de belangrijkste aankoopargumenten van een Tesla Model 3 en of je nu een nieuwer of een ouder model rijdt, dat maakt eigenlijk niet uit.  

Meer weten over de rij- en gebruikservaringen van een Tesla Model 3? Via de Vereniging Elektrische Rijders kun je eenvoudig in contact komen met eigenaren van die auto. Zij staan klaar om je van informatie en tips te voorzien. Dat doe je eenvoudig via deze link.  


 

 

 

 

 

 

▼ Volgende artikel
Waarom je (voorlopig) beter je Temu-account kunt opzeggen
Huis

Waarom je (voorlopig) beter je Temu-account kunt opzeggen

Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo. En dat geldt al helemaal voor een Chinese webshop als Temu, waar veel Nederlanders maandelijks veel geld denken te besparen door goedkopere producten te kopen waar ze weken op moeten wachten.

Temu is een Chinese webshop waar je voor een lage prijs veel producten kunt kopen. Maar is dat wel een goed idee? De webshop houdt zich onder meer volgens de ACM niet aan de regels

Het is natuurlijk heel verleidelijk. Je ziet een product voorbijkomen dat je wilt hebben (of waarvan je niet wist dat je het wilde hebben) en besluit – mede gemotiveerd door die extreem lage prijs – de gok te wagen. Dat is waar verkoopwebsites als Temu, AliExpress, Banggood en Shein hun geld mee verdienen. Vooral Temu is de laatste tijd in het nieuws, omdat de Chinese webshop allerlei Europese regels doodleuk negeert. Het bedrijf houdt bewust informatie achter om consumenten te beïnvloeden, meldt de Consumentenbond tegenover de NOS.

En dat is problematisch, want zo kunnen consumenten geen weloverwogen besluit maken. Los daarvan maakt Temu gebruik van allerhande manipulatieve technieken om mensen meer geld uit de zakken te kloppen. Daar komt bij dat mensen niet eens weten of het product wel veilig is. Daarom is begin juni 2024 besloten om Temu aan de lijst van de Digital Markets Act toe te voegen. Andere grote Chinese winkels, zoals AliEpxress, Shein en Amazon (dat tegenwoordig talloze Chinese affiliate-verkopers heeft) staan ook op die lijst en moeten daardoor allemaal voldoen aan de strenge Europese veiligheidsregels. Temu heeft tot september om dat te regelen.

©tanaonte - stock.adobe.com

Producten met gebreken

Tot die tijd is het wellicht een goed idee om je Temu-account op te zeggen. Daar zijn nog meer redenen voor te bedenken, die in veel gevallen ook betrekking hebben op andere Chinese webshops. Zo zijn veel producten van lage kwaliteit. Waarschijnlijk houd je daar al rekening mee in je besluit, maar je weet van tevoren niet echt hoelang een artikel meegaat. De kans is dus groot dat je van een koude kermis thuiskomt. Zoek je iets specifieks en weet je waar je aan begint, dan kan die teleurstelling meevallen; maar reken daar niet op.

De Consumentenbond heeft de site onderzocht en geconcludeerd dat 'de meerderheid van producten' gebreken heeft en dat 'handleidingen, etiketten en veiligheidscertificaten' ontbreken. Daarnaast is er veel te doen omtrent advertenties. Vaak krijg je bepaalde producten te zien die van een specifiek merk zouden komen. Maar dat is zeker niet altijd het geval. Als de verkoper geen blauw vinkje heeft (waarmee een geautoriseerde verkoper of authentieke verkoper wordt aangeduid), moet je er niet raar van opkijken als je een nepproduct krijgt opgestuurd.

Een gebrek aan vertrouwen

Als er daardoor niet al alarmbellen gaan rinkelen, dan is het wel omdat Temu ook nog eens gebruikersdata verzamelt en verkoopt. Dat online webshops persoonlijke gegevens verzamelen, is op zich niet opmerkelijk. Je huisadres, e-mailadres, naam, betaalinformatie en meer zijn in veel gevallen nodig voor een juiste afhandeling van de bestelling. Dat Temu die data vervolgens doorverkoopt aan derde partijen, zodat die je persoonlijke advertenties kunnen voorschotelen, is een brug te ver. Dat staat vooralsnog vermeld in zijn privacybeleid, maar mogelijk verandert dat in september.

Overigens doet AliExpress precies hetzelfde, met zowel partners in het oosten als in het westen. Shein lijkt dat dan weer niet te doen, maar vereist wel dat gebruikers data van andere apps op hun smartphone delen. In ruil daarvoor krijgen gebruikers korting op Shein-producten. Oftewel, als koper moet je door allerlei hoepels springen voor een beetje korting. Op Temu is daar eveneens sprake van. Niet alleen kun je middels affiliate-links de app en site promoten voor wat compensatie of 'gratis' producten, ook kun je meedoen aan digitale gokkasten met aanbiedingen.

Voordat je op het internet een aankoop doet, doe je er altijd goed aan recensies te lezen. Een website als Trustpilot geeft vaak een goede weergave van andermans ervaringen. Hieronder links naar de genoemde shops in dit artikel.

Temu-account verwijderen

Het lijkt dus een goed idee om je accounts bij enkele Chinese verkoopsites op te zeggen. Scheelt niet alleen een hoop geld, ook je aandeel in (e-)waste gaat omlaag. Daarnaast is het goed voor je online privacy. Maar hoe verwijder je een account van Temu? Dat kun je doen via de website. Log in met je account en ga dan naar Accountbeveiliging. Helemaal onderaan deze pagina zie je in net wat kleinere letters Je Temu-account verwijderen staan. Klik daarop en vink dan naast Ik wil mijn Temu-account definitief verwijderen het bolletje aan.

Vervolgens moet je nog wat stappen doorlopen en aangeven waarom je je account wilt verwijderen. Laat je verder niet gek maken en klik overal rustig doorheen, zodat je aan het eind van dit proces de keuze nogmaals kunt bevestigen. Je weet dat het gelukt is zodra je een e-mail ontvangt met de melding dat je account verwijderd is. Het duurt daarna nog zeven(!) dagen voordat het profiel écht weg is, zodat je je in die tijd nog kunt bedenken – maar dat hoeft niet.