ID.nl logo
Urbanista Los Angeles – Draadloze koptelefoon laadt zichzelf
© PXimport
Huis

Urbanista Los Angeles – Draadloze koptelefoon laadt zichzelf

Handig, zo’n draadloze koptelefoon. Niet alleen heb je geen gedoe meer met een draadje, dankzij de ingebouwde accu heb je ook vaak ruisonderdrukking en geluiddoorlating. Maar zo’n accu, die gaat leeg. Koptelefoonmaker Urbanista kwam met een simpele oplossing: een koptelefoon met zonnecel. Hoe dat in praktijk werkt lees je in deze Urbanista Los Angeles review.

Waarom is geen fabrikant hier eerder op gekomen? Koptelefoonmakers lijken vooral bezig met de oorschelp, de geluidskwaliteit en functies, enzovoort. Apple had wel oog voor de band om het hoofd, door deze van aluminium te maken konden ze de AirPods Pro net die luxe uitstraling meegeven die je verwacht bij de absurde prijs. Dan doet Urbanista dat toch beter. In de band van de koptelefoon zit een zonnecel verwerkt. Geen blauwige paneeltjes zoals je gewend bent, maar als een soort folie over band heen (PowerFoyle heet dit folie). Hierdoor heb je de voordelen van een zonnecel, zonder dat dit afdoet aan het uiterlijk van de koptelefoon. Wanneer je de koptelefoon ziet, zou je niet zeggen dat hij zijn eigen energie opwekt.

Miami lijkt op Los Angeles

Urbanista vernoemt al zijn koptelefoons naar steden. Zo kwamen bijvoorbeeld eerder oortjes in de Londen- en Stockholmserie voorbij op de redactie. Hetzelfde geldt voor de koptelefoon in de Miami-serie, die eigenlijk vrijwel hetzelfde is als de Urbanista Los Angeles. Maar dan zonder zonnelader. De Urbanista Miami lijkt ook een prima basis om uit te breiden met zo’n cel.

Overigens beschikt de Urbanista Los Angeles ook gewoon over een usb-c-aansluiting, waarmee je de koptelefoon met een kabeltje oplaadt, mocht deze leeg zijn.

©PXimport

Zonnecel in praktijk

Helaas kun je met de Urbanista Los Angeles niet zoals Emperor Palpatine uit de Star Wars films “unlimited power” roepen. Immers, je koptelefoon laadt alleen als deze zich in zonlicht bevindt. Loop je buiten in het zonnetje, dan zul je merken dat als je de koptelefoon gebruikt er altijd meer energie verbruikt wordt dan er opgeladen wordt. Natuurlijk verlengt het de accuduur. Met name als je muziek luistert zonder ruisonderdrukking of geluidsdoorlating. Wanneer je deze afspeelmodi gebruikt, zal je koptelefoon immers meer stroom verbruiken.

In de zon kun je laden en spelen tegelijk, alleen loopt de batterij sneller leeg dan dat deze laadt.

-

En mocht je accu alsnog leeg raken, dan luister je toch gewoon even door via de bedrade aansluiting terwijl de zonnecel zijn oplaadwerk doet. Toch? Nee. De bedrade aansluiting is van de koptelefoon verwijderd, naast de zonnecel het enige verschil ten opzichte van de Urbanista Miami. Onnodig, onhandig en de beargumentering van Urbanista maakt het niet beter: “De reden waarom we hebben besloten om de kabelconnector van de hoofdtelefoon te verwijderen, is om het aantal adapters, kabels en componenten dat nodig is voor het product te verminderen omdat bekabeld gebruik voor de meeste gebruikers van draadloze hoofdtelefoons geen prioriteit is. Daarnaast is het weglaten van de kabelconnector ook nog eens een milieuvriendelijkere oplossing.” Vooral het milieuvriendelijke argument schuurt, aangezien een accu een beperkte levensduur heeft en een kabel in theorie je koptelefoon altijd kan laten werken.

Met een paar handigheidjes maak je optimaal gebruik van de zonnecel op je koptelefoon. Urbanista denkt hier in mee, door de etui van de koptelefoon open te houden, zodat er zelfs geladen kan worden zonder dat de koptelefoon uit het zakje haalt. Door bijvoorbeeld de koptelefoon niet in de tas te laten zitten, maar neer te leggen pakt hij altijd wat licht mee. Zodoende wist ik in praktijk enorm lang met een opgeladen accu te doen, afhankelijk van hoe vaak en lang je je koptelefoon gebruikt en hoe regelmatig je hem in het licht kunt leggen, kun je vrijwel eindeloos door zonder dat je hem op hoeft te laden. En dat schrijf ik halverwege november, een testperiode waarbij niet echt veel daglicht voorhanden is. Let wel op dat zelfs bij schaars gebruik je er haast niet aan ontkomt om zo nu en dan toch even bekabeld op te moeten laden.

©PXimport

©PXimport

©PXimport

©PXimport

Urbanista app

Urbanista koptelefoons moesten het voorheen zonder app doen. Maar nu deze Urbanista Los Angeles uit is gekomen, is er ook een app voorhanden. Het grote pluspunt van deze app is dat je kunt zien of de koptelefoon genoeg licht pakt om op te laden. De app heeft verder nog veel werk nodig. Het enige wat je kunt doen is een paar functieknoppen configureren (deze knoppen bevinden zich op de oorschelpen: drie aan de rechterkant, een aan de linkerkant). Ook kun je de afspeelmodus aanzetten, iets wat ook kan met de functieknoppen. Een equalizer of de mogelijkheid om de firmware up te daten is niet te bespeuren.

Een ander euvel waar ik tijdens het testen regelmatig tegenaan liep is dat de app aangeeft niet te kunnen verbinden met de koptelefoon. Wat een gekke bug is, aangezien ik deze foutmelding zelfs krijg wanneer ik de koptelefoon daadwerkelijk draag en er muziek op afspeel via de smartphone.

©PXimport

©PXimport

©PXimport

Kwaliteit

Voor het prijskaartje van zo’n 199 euro koop je met de Urbanista Los Angeles niet de koptelefoon met de meest hoogwaardige geluidskwaliteit, microfoons en afspeelmogelijkheden. Je koopt de koptelefoon echt voor de zonnecel.

De geluidskwaliteit is wel oke, maar mist wel wat aan kracht en geluidsdetail. Hetzelfde kan gezegd worden over de ruisonderdrukking. Het filtert wel degelijk wat omgevingsgeluid weg. Alleen heeft de ruisonderdrukking wat moeite met harde wind. De modus die omgevingsgeluid juist doorlaat werkt zoals je mag verwachten.

Het draagcomfort en de bouwkwaliteit krijgen op hun beurt weer een pluspunt. De koptelefoon zit degelijk in elkaar, ook het deel bij de oorschelpen dat je op maat afstelt oogt en voelt luxe. De koptelefoon ziet er fraai uit en kan lang gedragen worden zonder dat het op de oren drukt. Dat er een zonnecel in de hoofdband verwerkt zit, ziet niemand.

©PXimport

Conclusie: Urbanista Los Angeles kopen?

De Urbanista Los Angeles heeft een zonnecel die echt meerwaarde biedt, zolang je de koptelefoon in het licht kan houden en er niet meer dan dertig uur achtereenvolgend van afhankelijk bent. De cel laadt traag. Het is wel de troef van Urbanista, want voor dezelfde prijs koop je een koptelefoon met betere afspeelkwaliteit. Minpunt is wel het ontbreken van de bekabelde aansluitmogelijkheden.

Uitstekend
Conclusie

**Prijs** € 199,- **Frequentiebereik** 10Hz - 20kHz **Drivers** 40 mm **Impedantie** 32 ohm **Draadloos** Bluetooth 5.0 **Afmetingen** 25 x 20 x 7 cm **Gewicht** 310 gram **Meegeleverd** draagetui, usb-c-oplaadkabel **Overig** Ruisonderdrukking, ambient pass-through, zonnecel, usb-c **Website** [www.urbanista.com](https://www.urbanista.com/nl/losangeles)

Plus- en minpunten
  • Zonnecel
  • Bouwkwaliteit
  • Draagcomfort
  • App is buggy
  • Audiopoort ontbreekt
▼ Volgende artikel
Van deepfakes tot gekloonde stemmen: zo bescherm je jezelf tegen AI-oplichting
© terovesalainen
Huis

Van deepfakes tot gekloonde stemmen: zo bescherm je jezelf tegen AI-oplichting

Phishing was ooit makkelijk te herkennen: aan het slechte taalgebruik, vreemde afzenders (hallo Nigeriaanse prins!) en wazige logo's kon je meteen zien dat er iets niet klopte. Maar die tijd is voorbij. Dankzij AI kunnen oplichters nu overtuigende voicemails, video's en realtime chatsimulaties genereren die niet van echt te onderscheiden zijn. Dit kun je doen om jezelf te beschermen tegen deze nieuwe vormen van digitale oplichting.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Bitdefender

Een nieuwe generatie digitale oplichting

AI verandert fundamenteel hoe cybercriminelen te werk gaan. Met voice-cloning kunnen ze iemands stem nabootsen op basis van een kort fragment. Deepfake-video werkt vergelijkbaar, maar dan met beeld: gezichten, lipbewegingen en mimiek worden digitaal gegenereerd of aangepast om jou te misleiden. Ook phishingmails worden met AI foutloos opgesteld, compleet met correcte opmaak, echte logo's en overtuigende toon. Webshops, bankomgevingen of overheidsportalen worden visueel nagebouwd tot in de kleinste details.

Criminelen zetten deze technieken steeds vaker in voor gerichte oplichting: een 'familielid' dat via WhatsApp om geld vraagt, een oplichter die zich voordoet als recruiter en via een deepfake-video een sollicitatiegesprek voert (om vervolgens geld of persoonlijke gegevens van de sollicitant los te krijgen) of een zogenaamde bekende die op sociale media een link deelt naar een schimmige webshop of crypto-site. Wat je ziet of hoort lijkt echt – en dat maakt het risico groot.

©Mdv Edwards

Waarom klassieke waarschuwingen niet meer werken

Lang was het advies: let op spelfouten, controleer de afzender en klik nooit zomaar op links. Maar in een tijd waarin AI moeiteloos professionele teksten schrijft en complete identiteiten nabootst, is dat niet meer genoeg. Phishingmails zijn strak vormgegeven en afgestemd op de ontvanger, inclusief gepersonaliseerde aanhef en inhoud die aansluit bij je recente activiteiten of interesses.

En het blijft niet bij mailtjes alleen. Oplichters gebruiken AI ook voor het genereren van spraakberichten en video. Daarbij zetten ze zoveel mogelijk kanalen in om slachtoffers te maken. Waar ze bij 'traditionele' kanalen als mail, sms en WhatsApp vooral kiezen voor korte berichten die urgent overkomen (Als je je bankrekening niet verifieert wordt je rekening afgesloten of Mam, help! Ik heb nú geld nodig!) kiezen ze op sociale media als Facebook, Instagram en LinkedIn een andere benadering. Daar creëren ze nep-profielen met AI-gegenereerde foto's en content, waarmee ze je vertrouwen proberen te winnen. Is dat gelukt, dan proberen ze daar misbruik van te maken via frauduleuze aanbiedingen of verzoeken om geld. Omdat er op sociale media zoveel persoonlijke informatie te vinden is, kunnen ze hun aanpak nauwkeurig afstemmen op het slachtoffer – met verwijzingen naar interesses, gezamenlijke vrienden of recente gebeurtenissen, waardoor het verhaal extra geloofwaardig lijkt.

Juist door die multichannel-aanpak is het lastiger geworden om alert te blijven. Je krijgt een alarmerend bericht via sms, terwijl op LinkedIn een geloofwaardig profiel je een vriendschapsverzoek stuurt. Of je wordt gebeld door een stem die klinkt als je dochter, vlak nadat je een verdachte e-mail hebt genegeerd. Die combinatie van persoonlijke timing, verschillende kanalen en slimme psychologische trucs maakt dat je sneller meegaat in het verhaal, zonder eerst goed na te denken.

©terovesalainen

Bitdefender Scam Copilot: wapen tegen AI-scams

Om gebruikers te helpen wapenen tegen deze moderne vorm van cybercrime heeft Bitdefender Scam Copilot ontwikkeld. Deze functie, beschikbaar in onder meer Bitdefender Premium Security, analyseert berichten, websites, meldingen en interacties op je apparaten in realtime. Scam Copilot detecteert oplichting niet alleen op basis van bekende patronen, maar gebruikt ook gedragsanalyse en AI om nieuwe, nog onbekende scams te herkennen.

Staat er een verdachte link in een bericht? Wordt een bericht verstuurd vanaf een domein dat sterk lijkt op een vertrouwd adres, maar subtiele afwijkingen bevat? Scam Copilot geeft direct een waarschuwing, nog voordat je klikt of reageert. Dat geldt ook voor verdachte formulieren, foute inlogpagina's en frauduleuze verzoeken die via sociale media of chat-apps worden verstuurd.

Daarnaast helpt Scam Copilot je om alerter te worden. Twijfel je of iets echt is of niet? Je kunt teksten, links of screenshots laten analyseren door de ingebouwde chatbot en krijgt je direct duidelijkheid of het te vertrouwen is – of dat het om een scam gaat.

Zo ontstaat er een slimme beveiligingslaag die zich aanpast aan de nieuwste technieken van criminelen. Scam Copilot werkt bovendien op al je apparaten: van smartphone tot laptop, op Android, iOS, macOS en Windows. 

⚠️ Wat kun je zelf doen om AI-fraude te herkennen?

Hoewel slimme beveiliging veel kan tegenhouden, blijft is het belangrijk dat je ook zelf alert blijft. Bij twijfel is het verstandig om: • Altijd extra kritisch te zijn bij onverwachte verzoeken om geld, zeker als ze via sociale media of chat binnenkomen. • Even telefonisch contact te zoeken met de afzender via een vertrouwd nummer. • Extra goed te letten op kleine afwijkingen in e-mailadressen, webadressen en taalgebruik. Let ook op signalen die net niet kloppen: een stem die onnatuurlijk klinkt, een video waarin lipbewegingen niet helemaal synchroon lopen, of een bericht dat op een vreemd moment komt. Hoe overtuigend AI ook is – het is (nog) niet perfect.

Digitale bescherming op alle fronten

Bitdefender Premium Security biedt uitgebreide bescherming tegen de moderne dreigingen van nu. Naast Scam Copilot krijg je toegang tot een wachtwoordmanager, onbeperkt VPN-verkeer en automatische monitoring van datalekken. Zo voorkom je dat inloggegevens op straat komen te liggen, of dat je ongemerkt verbinding maakt met een nepwebsite.

Cybercrime verandert razendsnel, maar met de juiste tools kun je risico's voorblijven. Scam Copilot is geen overbodige luxe, maar een onmisbare digitale hulp in een tijd waarin je niet altijd meer op alleen je ogen en oren kunt vertrouwen.

▼ Volgende artikel
Geen telefoon of internet door een storing? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Geen telefoon of internet door een storing? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Of je nou klant bent bij Odido, KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta: allemaal hebben ze weleens storing waardoor je niet kunt bellen en/of internetten. Duurt zo'n storing wat langer, dan kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. De 2 euro vergoeding die Odido na een storing begin augustus gaf klopt dus, ook al zijn veel klanten verontwaardigd over de hoogte (beter gezegd: laagte) van het bedrag.

Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!