ID.nl logo
Netatmo modulerende thermostaat - Warme gevoelens
© PXimport
Energie

Netatmo modulerende thermostaat - Warme gevoelens

Als je een slimme thermostaat zoekt, kun je onder meer kijken naar die van Netatmo. Wat kan een modulerende Netatmo thermostaat allemaal en hoe bevalt hij in de praktijk? Je leest het in deze review.

Of de geteste Netatmo-thermostaat (240 euro) iets voor jou is, hangt allereerst af van je type cv-ketel. De slimme modulerende thermostaat is geschikt voor OpenTherm modulerende cv-ketels. Grote kans dat je zo’n cv-ketel hebt, maar check het zeker vooraf via Netatmos website. De meeste cv-ketels van de afgelopen jaren maken gebruik van modulerende aansturing, maar sommige fabrikanten als Nefit Bosch, Atag en Vaillant gebruiken hiervoor een eigen protocol in plaats van OpenTherm. De Netatmo modulerende thermostaat is daar niet geschikt voor, de modulerende cv-ketel moet echt OpenTherm spreken.  Voor oudere verwarmingssystemen zonder OpenTherm had Netatmo al een variant van hun slimme thermostaat met aan/uit-sturing in het assortiment. Die is vaak ook aan te sluiten op modulerende cv-ketels zonder OpenTherm, maar dan mis je wel de voordelen van een modulerende aansturing.

Installatie

Netatmo raadt aan om de thermostaat te laten installeren door een gecertificeerd installateur. Dan weet je zeker dat alles goed gaat, redeneert de fabrikant. Ik heb ‘m zelf geïnstalleerd en vond dat niet heel lastig. Ik ben er denk ik anderhalf uur mee bezig geweest. Om de thermostaat te installeren moet je wel de kap van je cv-ketel verwijderen, want de bedrading van het relais sluit je in de ketel aan. Dit relais heeft twee draden voor het signaal om de ketel aan te sturen en twee draden voor de energievoorziening. Die sluit je aan op 230volt-contacten in je ketel. De kans is groot dat je in je huidige situatie een signaaldraad hebt lopen van de cv-ketel naar de thermostaat in bijvoorbeeld je woonkamer. Die draad wordt door deze Netatmo modulerende thermostaat niet gebruikt. Je kunt de draad natuurlijk wel laten zitten en de Netatmo-thermostaat gewoon op de plek van je huidige bedrade thermostaat aan de muur hangen. Op zich is het dus geen heel ingewikkeld klusje, maar de ketel moet in tegenstelling tot sommige andere slimme thermostaten wel open. Als je de handleiding rustig leest, lukt het je waarschijnlijk zelf en anders is de installateur een goede optie. 

De thermostaat

Opvallend is dat de thermostaat zelf op drie AAA-batterijen werkt. Die voorzien het apparaat en het e-ink-scherm van stroom. Het scherm toont de temperatuurinstelling en huidige temperatuur in de kamer. Netatmo belooft dat de batterijen twee jaar meegaan. Het is handig dat je de thermostaat op een zelfgekozen plek kunt neerzetten of ophangen. Hij valt dus niet uit bij een stroomstoring waardoor de instellingen behouden blijven. Je moet echter wel de accuduur in de gaten houden en Netatmo raadt aan de thermostaat in de buurt van het relais te houden voor een goede verbinding.

©PXimport

©PXimport

©PXimport

De thermostaat is ongeveer even groot als twee gestapelde portemonnees, valt visueel nauwelijks op en je kunt de temperatuur handmatig veranderen door op het apparaatje te drukken. Met één van de vier kleurenstrips (geel, blauw, groen en oranje) geef je het uiterlijk een wat vrolijker tintje. De meningen over het ontwerp lopen hier thuis uiteen – ik vind Netatmos designkeuze wel leuk. 

De thermostaatfunctie

Het belangrijkste van een thermostaat is dat hij je huis warm houdt zonder onnodig te stoken, bijvoorbeeld omdat je er een dag niet bent. Je stelt schema’s en gewenste temperaturen in via de Home + Control-app, die duidelijk werkt en genoeg functies biedt.

Na een paar weken gebruik kan ik stellen dat de thermostaat naar behoren werkt en zich netjes aan zijn schema’s en temperaturen houdt. Niets spannends dus, maar die betrouwbaarheid is wel erg belangrijk. Volgens Netatmo wordt de thermostaat steeds slimmer omdat hij leert van je aanwezigheid en schema’s. Dat kan zijn, maar vanwege mijn relatief onvoorspelbare huishouden blijf ik sceptisch en denk ik niet dat de thermostaat op termijn merkbaar slimmer zal worden dan nu. Dit is in ieder geval mijn ervaring met andere slimme thermostaten.    

©CIDimport

Smart home en gratis app

Als gezegd bedien je de instellingen van de thermostaat via de Home + Control-app. Die is beschikbaar voor Android en iOS en komt doordacht en compleet over. Prettig is dat je de thermostaat ook kunt bedienen via Apple HomeKit, dus bijvoorbeeld een Siri-spraakcommando. Lang niet alle slimme thermostaten zijn geschikt voor HomeKit. Veel modellen zijn wel compatibel met de Google Assistent en Amazon Alexa. Die van Netatmo is dat op moment van schrijven nog niet. Daar moet op termijn verandering in komen.

Prettig aan het Netatmo-concept vind ik dat de fabrikant alle functies kosteloos beschikbaar stelt. Je hebt geen maandelijks abonnement nodig om gebruik te kunnen maken van alle functies. Sommige merken, waaronder Tado, doen dat wel om extra geld te verdienen. 

Bespaar je echt energie?

Fabrikanten prijzen hun slimme thermostaten graag aan met de belofte dat je energierekening flink omlaag gaat. Ik heb al jaren een slimme thermostaat en merk er eigenlijk niets van. Dit hoor ik ook van collega’s en lezers. Een slimme thermostaat is voor mij vooral prettig omdat ik overal ter wereld met mijn smartphone controle heb over de temperatuur en andere instellingen thuis. Inclusief het gemak dat je de thermostaat met je stem kan bedienen en ‘m kunt koppelen aan je andere domotica voor routines, bijvoorbeeld. 

Slimme radiatorkraan

Netatmo verkoopt ook slimme radiatorkranen, die kunnen samenwerken met de modulerende thermostaat. Goed om te weten: je hebt alleen iets aan de radiatorkraan als je de modulerende thermostaat hebt. Je plaatst de radiatorkraan op een radiator en verbindt ‘m via de Home + Control-app met de thermostaat. Vervolgens kun je de temperatuur van de ruimte afzonderlijk regelen, wat bijvoorbeeld handig is als je de werkkamer wat warmer wilt hebben dan de rest van je huis. 

©CIDimport

De radiatorkraan is los te koop voor 80 euro en komt met twee AA-batterijen, zes maten ringen voor verschillende merken thermostatische radiatorkranen en vier kleuren accentringen. Je hebt een thermostatische radiatorkraan, die je herkend aan een indrukbaar pinnetje nadat je de huidige radiatorknop er af hebt geschroefd, nodig om Tados knop te kunnen gebruiken. Installatie is eenvoudig en ik vind de kraan er strak en onopvallend uitzien. Hij is – begrijpelijk – wel dikker en langer dan een domme radiatorkraan, wat mogelijk een probleem vormt als de radiator dicht bij de muur in een hoek zit.

De slimme radiatorknop regelt het schema met de thermostaat en herkent een open raam of deur. In dat geval schakelt hij zichzelf uit om te voorkomen dat je voor de mussen stookt. Vind je de temperatuur in de ruimte te koel en heb je de app niet bij de hand? Je kunt de temperatuur ook aanpassen door simpelweg aan de kraan te draaien. De huidige en ingestelde temperatuur zie je op het kleine zwart-wit-schermpje bovenop de kraan. De twee verwijderbare AA-batterijen gaan volgens Netatmo twee jaar mee. Hier kan ik niets over zeggen, want ik heb de thermostaat en radiatorkraan een paar weken getest.  

©CIDimport

©PXimport

Ook goed om te weten is dat je maximaal twintig radiatorkranen in maximaal tien ruimtes kan koppelen aan de thermostaat. Zet je een kraan op een radiator en heb je meer radiatoren in die ruimte, dan raadt Netatmo aan om die ook te voorzien van een slimme kraan. Zo voorkom je functioneringsproblemen, maar het kan wel in de papieren lopen.

Conclusie: modulerende Netatmo thermostaat kopen?

De Netatmo modulerende thermostaat is een interessante optie als je een modulerende thermostaat zoekt die je met je smartphone kunt bedienen. Het apparaat werkt simpelweg naar behoren, komt met een gebruiksvriendelijke app en kan uitgebreid worden met handige radiatorkranen. Die maken je huis nog slimmer, al wordt dat wel een dure klus. Met 240 euro is de thermostaat even duur als concurrerende thermostaten van Tado en Google Nest, die eveneens goed bevallen. Fijn aan de Netatmo-thermostaat is dat je geen abonnement nodig hebt om alle functies te kunnen gebruiken. De werking op batterijen heeft voor- en nadelen. Concluderend biedt Netatmo een degelijke modulerende thermostaat aan, en dat is het belangrijkste. 

Uitstekend
Conclusie

Netatmo modulerende thermostaat ------------------------------- **Prijs:** € 240,- **Scherm:** E Ink **Draadloos:** 802.11b/g/n **Compatibiliteit:** Compatibel met OpenTherm modulerende cv-ketels **Voeding:** 3 x AAA-batterijen **Afmetingen:** 8,3 x 8,3 x 2,2 cm (relais), 8,3 x 8,3 x 2,2 cm (thermostaat) **App:** Android en iOS,

Plus- en minpunten
  • Mobiel vanwege batterijvoeding
  • Gebruiksvriendelijke, gratis app
  • Te combineren met radiatorkranen
  • Nog niet geschikt voor spraakassistenten
  • Radiatorkranen zijn prijzig
▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!