ID.nl logo
Verplichte warmtepomp afgeschaft? Dit zijn de gevolgen
© Studio Harmony - stock.adobe.com
Energie

Verplichte warmtepomp afgeschaft? Dit zijn de gevolgen

Het aankomende kabinet schrapt de verplichting om vanaf 2026 minimaal een hybride warmtepomp te installeren wanneer je een cv-ketel vervangt. Toch was deze afspraak net een impuls om stapsgewijs over te schakelen naar meer duurzame energie. Waarom deze ommezwaai en welke gevolgen heeft dit?

De nieuwe coalitie schrapt het besluit om vanaf 2026 bij vervanging van de cv-ketel minstens voor een hybridewarmtepomp te gaan. Waarom? En welke gevolgen heeft dit?

Nederland moet van het gas af om de CO₂-uitstoot te verminderen en over te stappen op duurzame energie. Daarom heeft de Rijksoverheid beslist dat we vanaf 2050 niet meer zullen koken of stoken op aardgas. Maar dit gaat niet in één keer. Daarom kondigde demissionair minister Hugo de Jonge in 2022 aan dat vanaf 2026 iedereen die zijn cv-ketel vervangt minstens een hybride warmtepomp moest installeren – een warmtepomp die samenwerkt met een verwarmingsketel.  Meer dan 85 procent van de warmtevraag wordt opgevangen door de warmtepomp, maar bij een piekvraag of bij erg koud weer komt de gasketel in actie.  

De oorspronkelijke verplichting

De verplichting is een antwoord op de Europese klimaatdoelen. Nederland moet in 2030 55 procent minder CO₂ uitstoten en in 2050 klimaatneutraal zijn. In het akkoord waren overigens ook een aantal uitzonderingen opgenomen: flats en monumenten omdat het vaak onmogelijk is om daar een warmtepomp te plaatsen en omdat de terugverdientijd te lang is. Ook woningen die binnen 10 jaar worden aangesloten op een warmtenet werden vrijgesteld van deze maatregel.

Nog niet definitief

Op dit moment moeten de hoofdlijnen van het regeerakkoord nog verder uitgewerkt worden naar uitvoerbare maatregelen en moeten de budgetten nog worden verdeeld. Daarna komt pas een definitief regeerakkoord. In de budgettaire bijlage van het akkoord van het formerende kabinet van PVV, NSC, VVD en BBB lezen we op het gebied van energie dat de salderingsregeling voor zonnepanelen vanaf 2027 meteen wordt stopgezet, dat er vier nieuwe kerncentrales komen, dat de energiebelasting daalt en dat de cv-ketel vanaf 2026 toch niet verplicht wordt vervangen door een warmtepomp.  

Minder regeldruk

De nieuwe regering staat sceptisch tegenover de rendementseis en ziet deze verplichting als een te zware last voor de huishoudens. Ze wil de maatregel terugdraaien om de burger meer vrijheid te gunnen in de keuze van de verwarmingsinstallatie. Caroline van der Plas reageerde in het tv-programma Vandaag Inside tegen te veel regelgeving die de mensen vooral veel geld kosten. "Mensen worden straks gigantisch op kosten gejaagd, omdat we allemaal rare maatregelen nemen. Straks, in 2026, moet iedereen een hybride warmtepomp hebben. Dan denk ik: een hybride warmtepomp kost heel veel stroom, het stroomnet is niet op orde, hoe gaan mensen dat betalen?"  Deze bewering klopt overigens niet, omdat de oorspronkelijke verplichting alleen gold bij het vervangen van de bestaande ketel. Wie bijvoorbeeld in 2025 zijn cv-ketel vervangt door een andere cv-ketel, zal pas ergens in 2040 of later de warmtepomp overwegen. Er was dus wel degelijk sprake van een behoorlijk lange overgangsperiode.  

Lees ook: De warmtepomp 2.0 - recente innovaties en trends

De rendementseis De energieprestatie of rendementseis is de verhouding tussen het primaire fossiel energiegebruik en de warmtebehoefte. Hoe lager de deze waarde, hoe beter de prestatie. De rendementseis die minister de Jonge voorstelde in het Bouwbesluit voor ruimteverwarming is lager dan 0,7. En daar beantwoordt de (hybride) warmtepomp aan, maar niet de autonome gasketel. De rendementseis van Hugo de Jonge, betekent in mensentaal dat huishoudens die zo’n warmtepomp binnen de zeven jaar zouden kunnen terugverdienen bij een toestelvervanging minimaal een hybridewarmtepomp moeten aanschaffen.

150.000 warmtepompen in 2023 

Ontslagnemende minister De Jonge heeft ondertussen bekendgemaakt dat hij gestopt is met de voorbereidingen voor het verplichten van de warmtepomp. Door de verwarmingsinstallaties te normeren wilde hij ervoor zorgen dat er een zekere hoeveelheid warmtepompen verkocht zou worden. Dit zou leiden tot een grotere productie en schaalvergroting, wat uiteindelijk zou resulteren in lagere prijzen voor warmtepompen. Bovendien heeft de sector in dit vooruitzicht fors geïnvesteerd in de productie- en installatiecapaciteit. Dit bracht met zich mee dat het aantal warmtepompen in Nederland met ongeveer 50 procent is gestegen naar circa 150.000 warmtepompen die in 2023 werden geïnstalleerd: 40.000 meer dan in 2022. De helft van de geïnstalleerde warmtepompen in dat jaar was hybride.  

Warmtepomp blijft in veel gevallen interessant

Volgens De Jonge blijft de hybride warmtepomp in veel gevallen een erg interessante investering en een verstandige keuze. Zo’n toestel gaat gemiddeld 15 tot 20 jaar mee en zorgt voor een lagere energierekening. Daarbij waarschuwt De Jonge dat het, om de verduurzaming in de bebouwde omgeving te halen, nodig blijft om de overstap te maken naar meer duurzame verwarmingsinstallaties zoals de warmtepomp.  

Weten welke warmtepomp bij jou past?

Doe de check op Kieskeurig.nl en je weet het binnen 5 minuten!

Ondernemers verbolgen

Ondernemersorganisatie Techniek Nederland noemt het schrappen van de wet 'ondoordacht en onverteerbaar'. Deze vereniging vertegenwoordigt meer dan 30.000 installatiebedrijven met een gezamenlijke omzet van 26 miljard euro. Fabrikanten en installateurs hebben miljoenen geïnvesteerd in opleidingen en productiecapaciteit en dit besluit brengt de sector in problemen.  

©JPC-PROD

Fabrikanten blijven erin geloven

Bij de fabrikanten die veel hebben geïnvesteerd in de hybride warmtepomp klinkt het iets milder. "Dit zal de groei vertragen, maar niet stoppen." Marktleider Remeha heeft vorig jaar nog een fabriek ingericht die 140.000 toestellen per jaar kan leveren. Hier is men vooral niet te spreken over het grillige en onvoorspelbare kabinetsbeleid. Aan de andere kant realiseren de fabrikanten zich dat de verplichting van 2022 de warmtepomp er niet geliefder op maakte. Want móeten ... Nu kunnen mensen vrij en op basis van rationele argumenten voor de hybride warmtepomp kiezen. Zowel bij Remeha, Intergas en ATAG heeft men vertrouwen in de toekomst, ook door het het feit dat je met een hybridesysteem wel 80 procent kunt besparen in vergelijking met een gasgestookt cv. De komende jaren zal er een grote vraag blijven bestaan naar duurzame verwarmingsoplossingen. Het schrappen van de verplichtstelling vanaf 2026 zal dit niet veranderen.  

Energiebelasting daalt (een klein beetje) De energiebelasting op gas gaat omlaag. Hierdoor wordt gas 2,82 cent per kuub goedkoper, maar dit is een doekje voor het bloeden gezien de stevige belastingverhoging van 2024. Een gezin met een jaarlijks gasverbruik van 1500 m³ moest in 2022 659 euro gasbelasting afdragen. Met ditzelfde verbruik loopt deze belasting dit jaar op tot 1058 euro. Als de gasbelasting in 2025 daalt, zorgt dit voor een lastenverlichting van slechts 51 euro. 

Grafiek.png

De evolutie van de Energiebelasting Gas bij een jaarverbruik van 1500 m³. (Afbeelding: Gaslicht.com)

Subsidie blijft tot 2030

Het kabinet heeft laten weten dat vast te houden aan de bestaande klimaatdoelen. Ondanks het wegvallen van de verplichting blijven er voor de aanschaf van warmtepompen subsidies beschikbaar tot 2030 . Deze financiële ondersteuning helpt bij het verlagen van de initiële kosten en maakt de investering aantrekkelijker. De subsidie bedraagt gemiddeld 30 procent van de aanschafkosten van de warmtepomp. 

Een stevige tik

De beslissing blijft in ieder geval een stevige tik voor de warmtepompproducenten. 2023 was een topjaar ondanks de stagnatie van de groei in het vierde kwartaal.  Die terugval komt volgens de fabrikanten door de gasprijs, het uitblijven van een rendementseis en de problematiek van de netcongestie. 

▼ Volgende artikel
Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers
© Scanrail - stock.adobe.com
Huis

Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers

Wie op zoek gaat naar een nieuw mobiel abonnement, komt al snel bekende namen tegen als KPN, Vodafone en Odido. Maar daarnaast kun je ook kiezen voor andere aanbieders op, zoals Simyo, Ben of Youfone. Die lijken misschien op gewone providers, maar dat zijn zogeheten virtuele providers. Wat is precies het verschil, en waar kies je als consument het best voor?

In dit artikel

We leggen uit wat het verschil is tussen providers en virtuele providers, en hoe dat invloed heeft op je smartphone-abonnement. Je leest welke netwerken er in Nederland actief zijn, hoe virtuele aanbieders zoals Simyo, Ben en Youfone werken en waarom ze vaak goedkoper zijn. Ook bespreken we de belangrijkste voor- en nadelen van virtuele providers, en wat dat betekent voor zaken als internetsnelheid, service en de aanschaf van een nieuwe smartphone. Tot slot komt kijken we ook nog naar eSIM, de digitale simkaart.

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro

De drie netwerken in Nederland

In Nederland zijn er drie bedrijven met een eigen mobiel netwerk: KPN, Vodafone en Odido. Zij bezitten de zendmasten, frequenties en infrastructuur waarmee mobiele communicatie mogelijk is. Deze partijen worden de netwerkproviders genoemd. Hun netwerken dekken vrijwel het hele land en worden continu uitgebreid met nieuwe technologie, zoals 5G.

Wat virtuele providers doen

Virtuele providers, ook wel MVNO's genoemd (Mobile Virtual Network Operators), maken gebruik van het netwerk van een van deze drie aanbieders. Ze hebben dus geen eigen zendmasten, maar kopen netwerkcapaciteit in en bieden die onder hun eigen naam aan. Bekende voorbeelden zijn Simyo (op het netwerk van KPN), Ben (Odido) en hollandsnieuwe (Vodafone).

Ze regelen zelf de klantenservice, abonnementen, facturering en vaak ook extra diensten, maar het dataverkeer en bellen lopen volledig via het netwerk van de hoofdprovider.

Virtuele providerNetwerk van
Budget MobielKPN
LebaraKPN
SimyoKPN
YoufoneKPN
BenOdido
SimpelOdido
hollandsnieuweVodafone
50+ MobielVodafone

Voordelen van virtuele providers

Virtuele providers staan bekend om hun lagere prijzen. Doordat ze geen eigen netwerk hoeven te onderhouden, kunnen ze de kosten laag houden. Ook zijn ze vaak flexibel: je kunt maandelijks opzeggen, zelf je databundel aanpassen of extra opties in- en uitschakelen. Dat spreekt vooral consumenten aan die niet vast willen zitten aan een duur abonnement.

Een ander voordeel is eenvoud. Virtuele providers richten zich vaak op één duidelijk aanbod zonder allerlei combinatiedeals of ingewikkelde voorwaarden. Bovendien profiteer je als klant indirect van de netwerkverbeteringen van de hoofdprovider: als KPN zijn 5G-dekking uitbreidt, geldt dat ook voor Simyo-gebruikers.

Nadelen ten opzichte van netwerkproviders

Er zitten ook verschillen in wat je krijgt. Virtuele providers hebben meestal minder aanvullende diensten, zoals tv-pakketten, internationale bundels of toegang tot exclusieve hotspots. Ze bieden zelden nieuwe smartphones aan in combinatie met een abonnement; vaak gaat het om sim-only.

Daarnaast kan de snelheid of prioriteit op het netwerk iets lager liggen. Hoewel je technisch op hetzelfde netwerk zit, krijgen klanten van de hoofdprovider soms voorrang bij piekdrukte. Dat merk je vooral op drukke plekken of tijdens evenementen.

Tot slot zijn er verschillen in klantenservice. Virtuele aanbieders werken vaak met goedkopere, grotendeels online dienstverlening. Dat houdt de prijs laag, maar betekent ook dat persoonlijke hulp via telefoon of winkel beperkt kan zijn.

Wat past bij jou?

Wie veel reist, de nieuwste telefoon wil combineren met een abonnement of extra diensten zoals tv en internet belangrijk vindt, zit goed bij een van de drie netwerkproviders. Wie vooral een betrouwbare en betaalbare mobiele verbinding zoekt en weinig behoefte heeft aan toeters en bellen, vindt bij een virtuele provider vaak een gunstiger aanbod.

Kort samengevat: de netwerkprovider bouwt en beheert het mobiele netwerk, de virtuele provider gebruikt dat netwerk om voordeligere en flexibelere abonnementen aan te bieden. Beide werken dus samen, maar richten zich op een ander type gebruiker.

©Denys Prykhodov

Virtuele providers en eSIM

Steeds meer virtuele providers bieden tegenwoordig ook eSIM aan. Dat is de digitale variant van de traditionele simkaart, die je niet meer fysiek hoeft te plaatsen. Je activeert de eSIM via een QR-code of app en kunt zo binnen enkele minuten overstappen van provider of een tweede abonnement toevoegen, bijvoorbeeld voor werk of reizen.

Bij de grote netwerkproviders is eSIM inmiddels standaard, maar ook steeds meer virtuele aanbieders doen mee. Simyo, Youfone en Ben ondersteunen eSIM bijvoorbeeld al. 50+ Mobiel en Lebara bieden het nog niet aan, al wordt dat in de toekomst wel verwacht. Goed om te weten: de eSIM-ondersteuning bij virtuele providers wordt regelmatig uitgebreid, dus wat vandaag nog niet beschikbaar is, kan morgen al mogelijk zijn.

Nieuw abonnement, nieuwe smartphone?

Nieuw hoesje!
▼ Volgende artikel
Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade
© ronstik | Adobe Stock
Huis

Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade

Het is verstandig om na een zware storm zoals storm Benjamin je woning, tuin of bijgebouwen goed te inspecteren. Zodra de wind is gaan liggen, kun je dan tijdig ontdekken of er schade is ontstaan die hersteld moet worden. Zo voorkom je dat wat een kleine schade lijkt, alsnog uitgroeit tot een groot probleem, en kun je je verzekeraar tijdig inlichten.

In dit artikel lees je over

● Controleren op stormschade: De buitenkant van je huis | Eventuele zonnepanelen | De binnenkant van je huis |Je tuin, terras of balkon
● Stormschade voorkomen
● Stormschade melden bij de verzekering

Lees ook: Het stormt! Hoe zit het ook alweer met code rood, code oranje en code geel?


Buitenkant van het huis

Begin met een ronde om het huis en inspecteer het dak. Controleer of alle dakpannen nog heel zijn en stevig vastzitten. Kijk ook naar de dakgoten en regenpijpen. Zitten deze nog goed vast en zijn ze niet verstopt door takken, bladeren of andere rommel, zodat het regenwater goed kan weglopen? Controleer daarna alle ramen en deuren. Is er geen schade aan het glas of de kozijnen? Sluiten de deuren en ramen nog goed? Bekijk ook de muren en gevels. Zijn er scheuren of andere beschadigingen ontstaan, bijvoorbeeld door een boom die tegen de gevel is gewaaid? Zorg dat je loszittend voegwerk zo snel mogelijk herstelt of laat herstellen om verdere schade te voorkomen.

©stylefoto24

Zonnepanelen en storm

Zonnepanelen zitten gelukkig goed bevestigd, maar bij echt zware storm kunnen ze toch losgetrokken worden of anderszins beschadigd raken, bijvoorbeeld door een boom of rondvliegende dakpannen die op het dak (en de zonnepanelen) vallen. Het is altijd verstandig om nog eens nauwkeurig de voorwaarden van je woonverzekering/opstalverzekering door te lezen en om te kijken wat er qua stormschade wel en wat er niet vergoed wordt door je woonverzekering. Je zou zelfs kunnen overwegen een [speciale zonnepanelen-verzekering](https://id.nl/energie-en-klimaat/elektriciteit/zonnepanelen/zonnepanelen-verzekeren-is-het-nodig-om-een-verzekering-af-te-sluiten) af te sluiten.

Lees ook: Het regent, het regent … zo voorkom je wateroverlast

Binnenkant van het huis

Binnen werk je van boven naar beneden. Begin op de zolder. Zoek naar lekkages of vochtplekken die kunnen wijzen op dakschade. Inspecteer muren en plafonds in alle kamers, op zoek naar scheuren en andere beschadigingen. Heeft het tijdens de storm ook geonweerd en gebliksemd? Test of elektrische schakelaars en stopcontacten nog correct werken. Is er blikseminslag in de buurt geweest? Dat kan zorgen voor piekspanning, waardoor elektrische apparaten beschadigd kunnen zijn geraakt. Controleer die dus ook.

Om het huis: tuin, terras, en schutting

Loop ook een rondje om je huis en kijk of schuttingen en tuinhekken nog intact en stevig zijn. Controleer het terras en de tuinmeubels op stormschade. Kijk of losse spullen, zoals vuilcontainers en bloempotten, nog op hun plek staan en zet ze eventueel terug. Verzamel losse afgewaaide takken. Heb je bomen in of om je tuin staan? Controleer goed of ze nog stevig geworteld zijn. In januari dragen ze nauwelijks blad meer, maar zeker in de herfst of tegen het eind van de lente staan ze goed in het blad. Bij een storm kunnen ze dan instabiel worden: ze staan dan nu misschien wel overeind, maar zouden bij een volgende storm om kunnen gaan. Dreigt een boom om te vallen op de openbare weg? Bel dan de brandweer. Doe dat niet via 112 (dat nummer is echt alleen voor levensbedreigende situaties), maar via 0900-0904.

Lees ook: Schutting omvergeblazen? Zo herstel je hem

©Robertvt

Stormschade voorkomen

Er zijn gelukkig allerlei manieren om je huis beter stormbestendig te maken. Controleer dakpannen en goten regelmatig. Houd muren en schilderwerk in goede staat. Snoei bomen preventief voor het stormseizoen. Zet losse objecten in de tuin vast of berg ze tijdelijk op in de schuur of garage. Daarmee verklein je bij een volgende storm de kans op schade.

Lees ook:Zo maak je je dakgoot schoon

©Budimir Jevtic

Stappenplan stormschade melden

Heb je schade, neem dan zo snel mogelijk contact op met je verzekeraar. Dat kan meestal via de app en online, maar vaak kun je vanaf de website van je verzekeraar ook een papieren schadeformulier downloaden. Als je stormschade hebt aan je woning of bezittingen, is het voor de verzekering belangrijk om een duidelijk en gedetailleerd overzicht te hebben van de schade. Hier zijn de stappen die je moet volgen:

1. Fotografeer of film de schade

Zorg dat je foto's of video's maakt van alle schade voordat je iets opruimt of repareert. Dit geeft de verzekering een goed beeld van de impact van de storm.

2. Maak een lijst

Noteer alle beschadigde items en beschrijf de schade per item.

3. Bewaar beschadigde items

Gooi niets weg voordat de verzekering het heeft kunnen zien, tenzij het een gevaar oplevert voor de veiligheid.

4. Documenteer aankoopbewijzen

Als je deze hebt, voeg dan aankoopbewijzen of facturen toe van de beschadigde items om de waarde ervan aan te tonen.

5. Houd reparatiekosten bij

Als je noodreparaties moet uitvoeren, bewaar dan de bonnen en facturen van deze reparaties. Bel wel eerst met de verzekeraar: vaak kunnen zij zorgen dat er voor noodreparaties zo snel mogelijk iemand komt.

6. Contactinformatie van getuigen

Als buren of voorbijgangers schade hebben gezien, noteer dan hun contactgegevens. Zij kunnen eventueel je claim ondersteunen.

7. Datum, tijd en weer

Noteer de datum en de tijd (zo precies mogelijk) waarop de schade is ontstaan. Je kunt dan makkelijker aantonen dat het inderdaad tijdens een zware storm was, waardoor je claim meer kans maakt.

8. Correspondentie:

Bewaar een kopie van alle correspondentie met je verzekeraar, inclusief e-mails en brieven.

Vraag een offerte aan voor aannemers: