ID.nl logo
Verplichte warmtepomp afgeschaft? Dit zijn de gevolgen
© Studio Harmony
Energie

Verplichte warmtepomp afgeschaft? Dit zijn de gevolgen

Het aankomende kabinet schrapt de verplichting om vanaf 2026 minimaal een hybride warmtepomp te installeren wanneer je een cv-ketel vervangt. Toch was deze afspraak net een impuls om stapsgewijs over te schakelen naar meer duurzame energie. Waarom deze ommezwaai en welke gevolgen heeft dit?

De nieuwe coalitie schrapt het besluit om vanaf 2026 bij vervanging van de cv-ketel minstens voor een hybridewarmtepomp te gaan. Waarom? En welke gevolgen heeft dit?

Nederland moet van het gas af om de CO₂-uitstoot te verminderen en over te stappen op duurzame energie. Daarom heeft de Rijksoverheid beslist dat we vanaf 2050 niet meer zullen koken of stoken op aardgas. Maar dit gaat niet in één keer. Daarom kondigde demissionair minister Hugo de Jonge in 2022 aan dat vanaf 2026 iedereen die zijn cv-ketel vervangt minstens een hybride warmtepomp moest installeren – een warmtepomp die samenwerkt met een verwarmingsketel.  Meer dan 85 procent van de warmtevraag wordt opgevangen door de warmtepomp, maar bij een piekvraag of bij erg koud weer komt de gasketel in actie.  

De oorspronkelijke verplichting

De verplichting is een antwoord op de Europese klimaatdoelen. Nederland moet in 2030 55 procent minder CO₂ uitstoten en in 2050 klimaatneutraal zijn. In het akkoord waren overigens ook een aantal uitzonderingen opgenomen: flats en monumenten omdat het vaak onmogelijk is om daar een warmtepomp te plaatsen en omdat de terugverdientijd te lang is. Ook woningen die binnen 10 jaar worden aangesloten op een warmtenet werden vrijgesteld van deze maatregel.

Nog niet definitief

Op dit moment moeten de hoofdlijnen van het regeerakkoord nog verder uitgewerkt worden naar uitvoerbare maatregelen en moeten de budgetten nog worden verdeeld. Daarna komt pas een definitief regeerakkoord. In de budgettaire bijlage van het akkoord van het formerende kabinet van PVV, NSC, VVD en BBB lezen we op het gebied van energie dat de salderingsregeling voor zonnepanelen vanaf 2027 meteen wordt stopgezet, dat er vier nieuwe kerncentrales komen, dat de energiebelasting daalt en dat de cv-ketel vanaf 2026 toch niet verplicht wordt vervangen door een warmtepomp.  

Minder regeldruk

De nieuwe regering staat sceptisch tegenover de rendementseis en ziet deze verplichting als een te zware last voor de huishoudens. Ze wil de maatregel terugdraaien om de burger meer vrijheid te gunnen in de keuze van de verwarmingsinstallatie. Caroline van der Plas reageerde in het tv-programma Vandaag Inside tegen te veel regelgeving die de mensen vooral veel geld kosten. "Mensen worden straks gigantisch op kosten gejaagd, omdat we allemaal rare maatregelen nemen. Straks, in 2026, moet iedereen een hybride warmtepomp hebben. Dan denk ik: een hybride warmtepomp kost heel veel stroom, het stroomnet is niet op orde, hoe gaan mensen dat betalen?"  Deze bewering klopt overigens niet, omdat de oorspronkelijke verplichting alleen gold bij het vervangen van de bestaande ketel. Wie bijvoorbeeld in 2025 zijn cv-ketel vervangt door een andere cv-ketel, zal pas ergens in 2040 of later de warmtepomp overwegen. Er was dus wel degelijk sprake van een behoorlijk lange overgangsperiode.  

Lees ook: De warmtepomp 2.0 - recente innovaties en trends

De rendementseis De energieprestatie of rendementseis is de verhouding tussen het primaire fossiel energiegebruik en de warmtebehoefte. Hoe lager de deze waarde, hoe beter de prestatie. De rendementseis die minister de Jonge voorstelde in het Bouwbesluit voor ruimteverwarming is lager dan 0,7. En daar beantwoordt de (hybride) warmtepomp aan, maar niet de autonome gasketel. De rendementseis van Hugo de Jonge, betekent in mensentaal dat huishoudens die zo’n warmtepomp binnen de zeven jaar zouden kunnen terugverdienen bij een toestelvervanging minimaal een hybridewarmtepomp moeten aanschaffen.

150.000 warmtepompen in 2023 

Ontslagnemende minister De Jonge heeft ondertussen bekendgemaakt dat hij gestopt is met de voorbereidingen voor het verplichten van de warmtepomp. Door de verwarmingsinstallaties te normeren wilde hij ervoor zorgen dat er een zekere hoeveelheid warmtepompen verkocht zou worden. Dit zou leiden tot een grotere productie en schaalvergroting, wat uiteindelijk zou resulteren in lagere prijzen voor warmtepompen. Bovendien heeft de sector in dit vooruitzicht fors geïnvesteerd in de productie- en installatiecapaciteit. Dit bracht met zich mee dat het aantal warmtepompen in Nederland met ongeveer 50 procent is gestegen naar circa 150.000 warmtepompen die in 2023 werden geïnstalleerd: 40.000 meer dan in 2022. De helft van de geïnstalleerde warmtepompen in dat jaar was hybride.  

Warmtepomp blijft in veel gevallen interessant

Volgens De Jonge blijft de hybride warmtepomp in veel gevallen een erg interessante investering en een verstandige keuze. Zo’n toestel gaat gemiddeld 15 tot 20 jaar mee en zorgt voor een lagere energierekening. Daarbij waarschuwt De Jonge dat het, om de verduurzaming in de bebouwde omgeving te halen, nodig blijft om de overstap te maken naar meer duurzame verwarmingsinstallaties zoals de warmtepomp.  

Weten welke warmtepomp bij jou past?

Doe de check op Kieskeurig.nl en je weet het binnen 5 minuten!

Ondernemers verbolgen

Ondernemersorganisatie Techniek Nederland noemt het schrappen van de wet 'ondoordacht en onverteerbaar'. Deze vereniging vertegenwoordigt meer dan 30.000 installatiebedrijven met een gezamenlijke omzet van 26 miljard euro. Fabrikanten en installateurs hebben miljoenen geïnvesteerd in opleidingen en productiecapaciteit en dit besluit brengt de sector in problemen.  

©JPC-PROD

Fabrikanten blijven erin geloven

Bij de fabrikanten die veel hebben geïnvesteerd in de hybride warmtepomp klinkt het iets milder. "Dit zal de groei vertragen, maar niet stoppen." Marktleider Remeha heeft vorig jaar nog een fabriek ingericht die 140.000 toestellen per jaar kan leveren. Hier is men vooral niet te spreken over het grillige en onvoorspelbare kabinetsbeleid. Aan de andere kant realiseren de fabrikanten zich dat de verplichting van 2022 de warmtepomp er niet geliefder op maakte. Want móeten ... Nu kunnen mensen vrij en op basis van rationele argumenten voor de hybride warmtepomp kiezen. Zowel bij Remeha, Intergas en ATAG heeft men vertrouwen in de toekomst, ook door het het feit dat je met een hybridesysteem wel 80 procent kunt besparen in vergelijking met een gasgestookt cv. De komende jaren zal er een grote vraag blijven bestaan naar duurzame verwarmingsoplossingen. Het schrappen van de verplichtstelling vanaf 2026 zal dit niet veranderen.  

Energiebelasting daalt (een klein beetje) De energiebelasting op gas gaat omlaag. Hierdoor wordt gas 2,82 cent per kuub goedkoper, maar dit is een doekje voor het bloeden gezien de stevige belastingverhoging van 2024. Een gezin met een jaarlijks gasverbruik van 1500 m³ moest in 2022 659 euro gasbelasting afdragen. Met ditzelfde verbruik loopt deze belasting dit jaar op tot 1058 euro. Als de gasbelasting in 2025 daalt, zorgt dit voor een lastenverlichting van slechts 51 euro. 

Grafiek.png

De evolutie van de Energiebelasting Gas bij een jaarverbruik van 1500 m³. (Afbeelding: Gaslicht.com)

Subsidie blijft tot 2030

Het kabinet heeft laten weten dat vast te houden aan de bestaande klimaatdoelen. Ondanks het wegvallen van de verplichting blijven er voor de aanschaf van warmtepompen subsidies beschikbaar tot 2030 . Deze financiële ondersteuning helpt bij het verlagen van de initiële kosten en maakt de investering aantrekkelijker. De subsidie bedraagt gemiddeld 30 procent van de aanschafkosten van de warmtepomp. 

Een stevige tik

De beslissing blijft in ieder geval een stevige tik voor de warmtepompproducenten. 2023 was een topjaar ondanks de stagnatie van de groei in het vierde kwartaal.  Die terugval komt volgens de fabrikanten door de gasprijs, het uitblijven van een rendementseis en de problematiek van de netcongestie. 

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter
© andov
Huis

Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Met een aparte vriezer kun je extra veel eten invriezen en voor langere tijd bewaren. Wij zochten vier vrijstaande vriezers voor je met een inhoud van minstens 100 liter.

Bij een koelkast is het vriesvak meestal beperkt van formaat. Kies je voor een losse vriezer, dan heb je veel meer ruimte. Modellen met meer dan 100 liter zijn geen uitzondering. Wij hebben vijf stuks voor je gevonden met flink wat ruimte.

Whirlpool W55ZM 112 W 2 N

De Whirlpool heeft een netto inhoud van 103 liter. Met een hoogte van 83,8 cm is het apparaat geschikt voor plaatsing onder een aanrechtblad. De vriezer beschikt over twee transparante lades en een vriesvak met klep. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. De W55ZM heeft een invriescapaciteit van 4,5 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 16 uur. De vriezer behoort tot klimaatklasse SN-T, wat betekent dat hij goed functioneert bij omgevingstemperaturen tussen +10°C en +43°C, maar niet geschikt is voor onverwarmde ruimtes als een schuur of garage. Gezien het formaat is hij ook eerder geschikt voor plaatsing in de keuken.

Jaarlijks energieverbruik: 170 kWh
Netto inhoud: 103 liter
Bewaartijd bij stroomuitval:
16 uur
Geschikt voor schuur of garage
: Nee

Bosch GSN29VLEP 

Deze vrieskast heeft een royale inhoud van 200 liter en is afgewerkt in een roestvrijstalen look, waardoor hij er strak uitziet in elke keuken. Binnenin vind je vier handige, doorzichtige vrieslades, waaronder een extra ruime BigBox-lade voor grotere producten zoals pizza's of diepvriesgroenten. Dankzij de Supervriezen-functie worden nieuwe etenswaren snel ingevroren. Bij een eventuele stroomuitval hoef je je geen zorgen te maken: de vriezer houdt je producten tot wel 25 uur op de juiste temperatuur.

Jaarlijks energieverbruik: 221 kWh
Netto inhoud: 200 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 25 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

Inventum VR1420

De Inventum VR1420 is een vrijstaande vrieskast met een netto inhoud van 160 liter. Hij beschikt over drie transparante lades en twee vriesvakken met kleppen. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. Met een invriesvermogen van 7,2 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 9 uur biedt de VR1420 betrouwbare prestaties. Het geluidsniveau bedraagt 42 dB, wat als normaal wordt beschouwd voor dit type apparaat. De vriezer is geschikt voor plaatsing in ruimtes met temperaturen tot -10°C, zoals een garage. Het energielabel van de VR1420 is E, met een jaarlijks energieverbruik van 235 kWh.

Jaarlijks energieverbruik: 235 kWh
Netto inhoud: 160 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 9 uur
Geschikt voor schuur of garage: Ja

Beko RFNE448E45W

Deze Beko heeft een netto inhoud van maar liefst 404 liter. Met een hoogte van 192 cm, een breedte van 70 cm en een diepte van 77 cm biedt deze vriezer dus ruime opslagmogelijkheden. Het apparaat heeft acht transparante vrieslades, waaronder een ruime lade voor het opslaan van grotere producten. De draairichting van de deur kan aangepast worden aan de plaatsingsruimte. Bij stroomuitval blijft de temperatuur tot 30 uur op een veilig niveau. Deze vriezer is echter niet geschikt voor de schuur of garage. Wel heeft deze vriezer een iets zuiniger energielabel dan de meeste apparaten die hier besproken zijn, namelijk D.

Jaarlijks energieverbruik: 233 kWh
Netto inhoud: 404 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 30 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

AEG OAG7M281EX

De AEG OAG7M281EX is een vrijstaande vrieskast uit de 7000-serie met een netto inhoud van 278 liter. Dankzij de NoFrost-technologie hoef je nooit meer handmatig te ontdooien. De MultiFlow-luchtcirculatie zorgt voor een stabiele temperatuur en luchtvochtigheid in de hele vriezer, wat de kwaliteit van je voedsel beschermt. De vriezer is uitgerust met vijf transparante lades en twee uitneembare glazen legplanken, wat flexibiliteit biedt bij het opbergen van grotere items. Dankzij de elektronische bediening met LED-indicatie kun je de temperatuur en andere instellingen precies regelen. De invriescapaciteit bedraagt 13 kilogram per 24 uur, ruim voldoende om ook na een grote boodschappenronde alles snel in te vriezen.

Jaarlijks energieverbruik: 248 kWh
Netto inhoud: 278 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 15 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

▼ Volgende artikel
Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon
© Rens Blom
Huis

Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon

De JBL Tour One M3 is een over-ear-hoofdtelefoon met ANC-modus, waarin hij zoveel mogelijk omgevingsgeluiden minimaliseert om jou rustig te laten luisteren naar muziek of een podcast. JBL voorziet de hoofdtelefoon van nog veel meer functies. In deze review lees je onze ervaringen met de JBL Tour One M3 na drie weken intensief gebruik.

Uitstekend
Conclusie

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.

Plus- en minpunten
  • Prettig, vouwbaar ontwerp
  • Geluidskwaliteit
  • Veel functies
  • Optionele Smart Tx-gadget kan echt nuttig zijn
  • ANC-modus is goed maar moet sommige concurrenten voor zich dulden

JBL heeft voor velen een wat stoerder imago, onder andere door de focus op krachtige luidsprekers en oordopjes en marketing gericht op een jongere doelgroep. Daar horen ook speciale hoofdtelefoons bij. De Tour One M3 is wat dat betreft een minder typisch JBL-product, want deze luxe hoofdtelefoon past qua adviesprijs (350 euro), uitstraling en functies meer bij mensen die in alle rust willen genieten. Bijvoorbeeld in de trein of in het vliegtuig. Ja, de Tour One M3 is zeker interessant voor (zaken)reizigers. Een domein waar traditioneel vooral Bose en Sony sterk in zijn.

Ontwerp en draagcomfort

De JBL Tour One M3 oogt zakelijk in zijn blauwe (getest), zwarte of zandachtige kleur en valt prettig over onze oren heen. De hoofdband is zacht en irriteert niet na een paar uur luisteren. We krijgen dan wel wat warme oren. Je kunt de bluetooth-hoofdtelefoon opvouwen. De knoppen op de schelpen voor de bediening vergen wat gewenning om op de tast te vinden, maar werken naar behoren.

©Rens Blom

Ook de meegeleverde opbergdoos is strak, sterk gebouwd en geeft een premium gevoel. In de doos zitten genoeg kabels om de hoofdtelefoon bekabeld te gebruiken, ook in het vliegtuig. Een usb-c-oplaadkabel is uiteraard ook aanwezig.

©Rens Blom

Geluidskwaliteit en ANC-modus

Heel belangrijk aan een dure hoofdtelefoon is de geluidskwaliteit. We vallen met de deur in huis: die is heel goed bij de JBL Tour One M3. De hoofdtelefoon klinkt krachtig, duidelijk en best ruimtelijk. Altijd knap aangezien de oorschelpen over je oren heen vallen en het geluid dus heel duidelijk je oren in gaat.

Wat we ook fijn vinden is dat JBL geen extra nadruk legt op de bas, iets dat het merk wel doet bij producten die meer op jongeren gericht zijn. Podcasts klinken ook lekker realistisch.

We zijn ook fan van de uitgebreide equalizer in de JBL Headphones-app die je op je smartphone kunt installeren. Wie raad weet met een equalizer, kan lekker pingelen in de app om de geluidskwaliteit van de Tour One M3 meer naar eigen hand te zetten.

©Rens Blom

De app van JBL biedt heel veel functies.

De ANC-modus is effectief in het onderdrukken van omgevingsgeluiden, vooral repetitieve geluiden als vliegtuigmotoren (wanneer we in het vliegtuig zitten) of voorbijrazende auto's (als we op circa dertig meter van een drukkere weg wandelen). We merken echter ook dat de Sonos Ace en Sony WH-1000XM5 nog beter zijn in het minimaliseren van niet-repetitieve geluiden, zoals luid pratende mensen achter je in het vliegtuig, joelende kinderen in de trein of knisperende verpakkingen in een kantoortuin. Met de JBL Tour One M3 op horen we dergelijke geluiden meer dan met de twee andere genoemde hoofdtelefoons. Voor onze volgende langere vlieg- en treinreizen kiezen we daarom liever voor een van die andere modellen. Niet omdat de accuduur van de Tour One M3 tegenvalt – die is ruim voldoende – maar vanwege de demping van omgevingsgeluid.

©Rens Blom

Accuduur

Over die accuduur gesproken: de Tour One M3 gaat zeker 35 uur mee bij het luisteren naar muziek met de ANC-modus aan. Zonder ANC komen daar nog tientallen uren bij. Opladen doet de hoofdtelefoon snel via zijn usb-c-poort. Vijf minuten opladen is goed voor ruim drie uur muziek luisteren.

Smart Tx is interessante gadget

Dan nog even over de Smart Tx, het kleine rechthoekige apparaatje dat werkt met de hoofdtelefoon. De Smart Tx heeft een accu die in de praktijk meerdere werkdagen meegaat, of langer als je de hoofdtelefoon minder vaak gebruikt. Op het aanraakgevoelige schermpje van de gadget zie je nuttige informatie over het gebruik van de hoofdtelefoon en je muziek. Je kunt ook allerlei instellingen veranderen. Met deze gadget binnen handbereik hoef je de JBL-app op je smartphone eigenlijk niet te openen.

©Rens Blom

Maar de gadget kan – gelukkig – meer. Je kunt 'm namelijk bekabeld via usb aansluiten op vele typen audiobronnen, van een computer en televisie tot het inflight-entertainmentsysteem in het vliegtuig. Na het koppelen en aanzetten van de Smart TX maakt deze automatisch verbinding met je Tour One M3 en stuurt het geluid draadloos door. Zo kun je dus een film kijken op het vliegtuigschermpje zonder dat je per ongeluk de kabel uit je hoofdtelefoon trekt als je je dekentje lekker warm om je benen vouwt.

©Rens Blom

Ook noemenswaardig is dat de Smart Tx ondersteuning biedt voor Auracast, een relatief nieuwe bluetooth-functionaliteit waarmee je geluid van één apparaat kunt streamen naar meerdere ondersteunde hoofdtelefoons, oordopjes en luidsprekers. JBL zet al langer in op Auracast, wat de Smart Tx-gadget extra nuttig maakt voor wie al andere moderne JBL-producten gebruikt.

Spreken de functies van de Smart Tx je niet aan? Je kunt de Tour One M3 los kopen voor een adviesprijs van 349 euro of in combinatie met de Smart Tx voor 399 euro. Fijn dat JBL je niet verplicht laat betalen voor een gadget die je misschien niet hoeft.

©Rens Blom

Conclusie: JBL Tour One M3 kopen?

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.