ID.nl logo
De warmtepomp 2.0 - recente innovaties en trends
Energie

De warmtepomp 2.0 - recente innovaties en trends

Vorig jaar werden bijna 170.000 warmtepompen geïnstalleerd in Nederland; 120.000 in bestaande woningen en 50.000 bij nieuwbouwhuizen, waarvan de helft all-electric en de andere helft hybride. Dat komt neer op een groei van bijna 52 procent en dit zet zich verder door in 2024. Iedere maand komen er nieuwe vondsten op de markt. ID.nl ging op zoek naar de nieuwste ontwikkelingen.

In het kort … We volgen de meest opvallende innovaties op het vlak van de warmtepomp. Denk aan verbeterd rendement, kleinere hybride systemen en energie uit ventilatielucht.

Ook interessant: Welke typen warmtepompen zijn er?

Een bron van inspiratie is de recente tweejaarlijkse vakbeurs VSK voor de verwarmingsbranche in Utrecht. Op de beurs bleek tijdens de presentatie van het Nationaal trendrapport 2024 dat de warmtepomp meer dan ooit doorbreekt.

Gebundelde krachten 

Een hybride warmtepomp werkt samen met de cv-ketel. Als het te koud wordt of bij een plotselinge hoge warmtevraag neemt de cv-ketel het over van de warmtepomp. Waar de hybride-warmtepomp en de gasketel meestal gebroederlijk naast elkaar hangen, zitten die bij de Elga Ace All-in-one in één behuizing. Dit product van Remeha verdient zijn naam aan het feit dat het binnendeel van de hybride warmtepomp en de cv-ketel in één toestel zitten. Het toestel bestaat uit twee componenten. Eerst komt het frame aan de muur, zodat de installateur alle aansluitingen kan voorbereiden. In dit frame zit ook het binnendeel van de warmtepomp.

Welke warmtepomp past bij jou?

Doe de check op Kieskeurig.nl en je weet het binnen 5 minuten!

Wanneer alle aansluitingen klaar zijn, klikt de monteur de gasketel aan het frame en kan de Elga Ace All-in-one in bedrijf worden gesteld. De warmtepomp in deze combinatie is beschikbaar in 4, 6 of 8 kW, afhankelijk van de warmtebehoefte. De ketel komt in een uitvoering van 24 tot 28 kW of van 30 tot 35 kW. De Elga Ace All-in-one won de VSK-publieksprijs omwille van de maximale ruimte-efficiëntie en de installatietijd die door het concept 30 procent korter wordt. Bovendien heeft deze oplossing één beheerssysteem voor bediening op afstand. 

©www.remeha.nl

Rendement van meer dan 600 procent

Technea valt op door een nieuwe monoblock-warmtepomp met een bijzonder hoog rendement. Technea levert monoblock-warmtepompen van het Oostenrijkse merk Ovum. De ACP312-monoblock is een propaantoestel dat een SCOP haalt van 6.02 en daarmee behoort hij tot de meest efficiënte lucht/waterwarmtepompen ter wereld.

COP vs. SCOP De verhouding tussen de afgegeven warmte en het elektriciteitsverbruik wordt uitgedrukt in COP (Coefficient of Performance). Een COP van 4 betekent dat de installatie 1 kW elektriciteit verbruikt om 4 kW warmte te produceren. COP geeft echter een vertekend beeld, omdat het rendement van een warmtepomp daalt naarmate de buitentemperatuur zakt. Daarom gebruikt men liever SCOP (Seasonal Coefficient of Performance). Dat is de gemiddelde verhouding tussen de afgegeven hoeveelheid warmte en het elektriciteitsverbruik gemeten over een heel jaar.

Bij goed-geïsoleerde woningen en nieuwbouw is een SCOP van 5 al heel mooi, maar de ACP312 doet zelfs beter. Ook het geluidsniveau, 39,9 dB(A) maakt hem tot een stille doordouwer voor de consumentenmarkt. Op de erfgrens geldt een maximum van 40 dB, dus deze nieuwkomer zou in principe op de erfgrens kunnen staan. 

Leestip: Zo houd je het stroomverbruik van je warmtepomp zo laag mogelijk

©www.technea.nl

Natuurlijk koudemiddel: propaan wordt de norm

In de leidingen in de warmtepomp circuleert een hoeveelheid koudemiddel dat de energie door dit apparaat transporteert. Traditioneel waren dit synthetische koudemiddelen die als ze vrijkomen honderden en soms zelfs duizenden keren schadelijker zijn voor het klimaat dan CO₂.

De impact op het milieu wordt uitgedrukt in de GWP-waarde (Global Warming Potential). Al in 2027 mogen nieuwe split-unit warmtepompen geen koudemiddel meer bevatten dat een GWP heeft van meer dan 150. Dat betekent dat het einde in zicht komt voor de synthetische koudemiddelen in verwarmingstoestellen met een vermogen tot 12 kW.

Europa wil de synthetische koudemiddelen vanaf 2035 zelfs helemaal verbieden. In de praktijk zal propaan het koudemiddel van de toekomst worden. Steeds meer fabrikanten ontwikkelen warmtepompen met propaan, een natuurlijk koudemiddel dat slechts een GWP van 3 heeft, terwijl de gangbare f-gassen veel schadelijker zijn (zoals R410A (GWP 2.088) en R32 (GWP 675)). Wie zich al een warmtepomp heeft aangeschaft met deze synthetische koudemiddelen hoeft zich geen zorgen te maken. Er komt geen verbod op het onderhouden en repareren van bestaande warmtepompen.

©www.viessmann.nl

HOGERE UITVOERTEMPERATUUR Propaan heeft nog een tweede voordeel. Dit koudemiddel zorgt dat de warmtepomp hogere uitvoertemperaturen kan produceren. Terwijl de warmtepompen met synthetische koudemiddelen afgestemd zijn op afgiftesystemen die met een lage temperatuur (maximaal 55 graden) werken, zoals vloerverwarming, kunnen warmtepompen op propaan een hogere uitvoertemperatuur tot 70 graden halen.

Hierdoor komen steeds meer hogetemperatuurswarmtepompen op de markt die zelfs geschikt zijn voor radiatoren. Natuurlijk moet je hierbij goed blijven isoleren, want dit zijn niet de meest energiezuinige toestellen. De vuistregel blijft: hoe hoger de temperatuur, hoe lager het rendement van de warmtepomp. Als je onvoldoende isoleert en met klassieke radiatoren werkt, dan kan het rendement van deze hogetemperatuurwarmtepomp zo laag worden dat je beter met gas stookt.

Zonder buitenunit

Itho Daalderop toont de warmtepomp zonder buitenunit. Vincent is niet alleen van Nederlandse makelij, hij is ook speciaal ontworpen voor de gangbare Nederlandse rijtjeswoningen. Het toestel haalt zijn primaire energie uit de buitenlucht via een daktoevoer. Wie in zijn woning over een mechanisch ventilatiesysteem beschikt, kan tegelijk de afgevoerde ventilatielucht gebruiken als secundaire energiebron voor extra rendement.

Verder werkt Vincent zoals iedere andere lucht-waterwarmtebron, met als belangrijkste verschil dat er geen buitenkast te zien is en dat dit een erg compact toestel is. De Vincent met een vermogen van 4,5 kW Hybride is beschikbaar in twee varianten: de V45 Combi staat voor verwarmen, koelen en warm tapwater, de V45 kan alleen verwarmen.

Er is ook een Vincent All Electric, waarin twee elektrische verwarmingselementen zitten die kunnen bijspringen, een voor verwarming en een voor tapwater. Ook ATAG ontwikkelt een warmtepomp zonder buitenunit die je bijvoorbeeld op zolder plaatst en die voorzien is van twee grote luchtafvoeropeningen, de ATAG Interion. Een om buitenlucht aan te zuigen en een die de afgekoelde lucht weer naar buiten blaast. Dit toestel zal echter pas eind 2025 leverbaar zijn. 

Hybrides worden steeds compacter en slimmer

Is je cv-ketel nog niet toe aan vervanging, maar wil je wel graag verduurzamen en minder gas verbruiken? Dan ga je voor een hybride warmtepomp. De hybridetoestellen worden discreter, zoals de Xtend van Intergas. Deze binnenunit voor de lucht/waterwarmtepomp is een van de kleinste in de markt. Bovendien is de add-on hybride snel en eenvoudig te installeren. Je kunt de Xtend via de smartphone bedienen. Op die manier zorg je dat het in huis zodra alvast lekker warm is je thuiskomt. Bovendien is deze app ook aan de thermostaat gekoppeld en aan een systeem dat eventueel storingen en notificaties doorgeeft. Wanneer een storing plaatsvindt, kan de installateur op afstand een diagnose stellen. 

©www.intergas-verwarming.nl

Ook koelen in de zomer

Is de installatieruimte beperkt en beschik je over een mechanisch ventilatiesysteem? Dan kan de Compacto van Inventum een oplossing zijn. De Compacto hergebruikt de warmte uit de woning. Met de ventilatielucht als energiebron zorgt de Compacto voor een gezond binnenklimaat en voor warm tapwater. Bovendien kan deze ventilatiewarmtepomp in de zomer koelen tot 18 graden. Deze warmtepomp koelt dus niet via het afgiftesysteem, zoals radiatoren of vloerverwarming, maar via de balansventilatie net zoals een airco. Daarbij valt de Compacto op door zijn slanke vorm. De warmtepomp zonder buitenunit is speciaal ontwikkeld voor plaatsing op een zolder en onder een laag plafond. 

Maar in één kamer warmte of juist verkoeling nodig?

Ga dan voor een mobiele airco!

©www.inventum.com

Energie uit de ventilatielucht

Ook NIBE presenteerde op VSK de recente NIBE S735, een modulerende ventilatielucht/waterwarmtepomp zonder buitenunit. Een modulerende warmtepomp heeft geen buffervat en schakelt zichzelf automatisch uit wanneer de gewenste temperatuur bereikt is. Vooral in nieuwbouwwoningen is zo'n modulerende warmtepomp uiterst efficiënt!

De NIBE S735 gebruikt de ventilatielucht als bron, eventueel aangevuld met buitenlucht. Bovendien kan deze warmtepomp een uitvoertemperatuur halen van 25 tot 69 graden. Hierdoor is dit product inzetbaar in combinatie met zowel vloerverwarming als radiatoren. Door de ventilatielucht aan te spreken is een buitenunit of grondboring niet nodig. Het toestel is een alles-in-één oplossing die zorgt voor het verwarmen van de woning, mechanische ventilatie en ruim voldoende tapwater. 

©www.nibe.eu

Het dak op

Nefit Bosch pakt uit met een opvallende dakwarmtepomp die eruitziet als een schoorsteen.  Twee jaar geleden werd deze aangekondigd en hij is nu leverbaar en afgestemd op de Nederlandse huizen en winters. De Bosch Compress 5800i AWR  (waarbij de AWR staat voor Air Water Rooftop). Het gaat om een trillingvrije monoblock-warmtepomp die specifiek is ontwikkeld voor schuine daken (helling tussen de 25 en 55 graden). Minder goed geïsoleerde huizen kunnen hierdoor zonder extra aanpassingen gasloos verwarmen. Deze warmtepomp neemt dus geen grond- of muuroppervlak in beslag en is vooral geschikt voor vloerverwarming. 

©www.nefit-bosch.nl

SPIJTVRIJ = WHY WAIT De verhouding all-electric/hybride in de bestaande woningbouw blijft vooralsnog fifty-fifty. Meer fabrikanten zetten in op de zogeheten spijtvrije hybride. Hiermee brengen ze een hybride warmtepomp aan de man die later ook kan worden ingezet als all-electric oplossing. Dit is natuurlijk een kwestie van de dimensionering van de warmtepomp, want als de cv-ketel nog te vaak moet bijspringen in de hybride-opstelling dan kun je de sprong naar all-electric niet zomaar maken.

De term ‘spijtvrij’ is eigenlijk synoniem voor ‘all-electric-ready’-warmtepomp. Itho Daalderop gebruikt de term ‘spijtvrije warmtepomp’ bij de Amber en de split-unit HP-S. Bij Vaillant zit dezelfde boodschap in de Why-Wait-campagne. Ook andere fabrikanten, zoals Inventum, promoten hybride warmtepompen die over voldoende vermogen beschikken als ze het later zonder de hulp van de cv-ketel moeten redden. Dit is alleen zinvol als je al in het achterhoofd hebt dat je over enkele jaren helemaal van het gas af wilt. Zo niet, ben je beter af met een gewone hybride warmtepomp.

©www.vaillant.nl

Slimme merel op een plat dak

Zo’n buitenunit is niet bepaald het pronkstuk van je tuin of terras. WeHeat Backbird is een slimme warmtepomp-oplossing voor een plat dak. Hij heeft een vermogen van 8 kW en is dus geschikt voor de meeste Nederlandse woningen. Het gaat om een buitenunit die plat op het dak ligt. Hierdoor is de unit minder zichtbaar tot onzichtbaar. Bovendien worden de lucht en het geluid niet naar de zijkant, maar naar de bovenkant geblazen.

De Blackbird is een monoblock, waarbij dus alle koudemiddel-componenten in de buitenunit zitten. Via de condensor wordt de warmte afgegeven aan de binnenunit die de warmte overbrengt naar het verwarmingssysteem zoals de radiator of vloerverarming. Door het geluiddempende materiaal van de behuizing doet deze propaanwarmtepomp nauwelijks hoorbaar zijn werk. De Blackbird kan worden ingezet als hybride en full-electric oplossing. 

©www.weheat.nl

Aan de binnenkant tegen de buitenmuur

Een opmerkelijk product is de FIRE+ICE van Etherma. Dit is een kleine monoblock die je snel en eenvoudig in de kamer maar tegen een buitenmuur monteert. Het is een warmtepomp die zijn energie aan de buitenlucht onttrekt om daarna warme of koele binnenlucht in de kamer te blazen. Er is dus geen buitenunit.

Voor de installatie zijn slechts twee ronde gaten nodig van 16,5 centimeter door de buitenmuur en een doorvoer voor condensafvoer naar buiten. Deze warmtepomp is geschikt voor ruimtes tot 35 vierkante meter, zoals woon- en slaapkamers. Het is een gedecentraliseerde oplossing om het warm te krijgen in losse kamers. Bovendien kan de FIRE+ICE in de zomer ingezet worden als airco. 

©www.etherma.com

Elektriciteit en warmte via de zonnepanelen

Iedereen kent fotovoltaïsche zonnepanelen (PV-panelen) die stroom produceren door middel van zonlicht. Er zijn ondertussen ook PVT-panelen, waarbij de T voor thermisch staat. Deze panelen produceren niet alleen elektriciteit, maar nemen tegelijk de warmte op van de buitenlucht waaruit de warmtepomp zijn energie haalt. Hierdoor produceert de warmtepomp ook energie als de zon niet schijnt. Zo’n PVT-paneel kan zelfs energie uit de buitenlucht halen tot een buitentemperatuur van -10 graden.

Een PVT-systeem bestaat uit een PVT-warmtepomp die in huis staat en PVT-panelen op het dak. Door deze PVT-panelen is er geen buitenunit nodig. Triple Solar gebruikt voor zijn PVT-systemen warmtepompen van het Zweedse merk NIBE. Bij HR-energy werkt men met een Nederlands fabricaat, de Qube PVT-warmtepomp.

©www.triplesolar.eu

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.