ID.nl logo
Deze rampen zijn wel/niet gedekt op je reisverzekering
Zekerheid & gemak

Deze rampen zijn wel/niet gedekt op je reisverzekering

Steeds vaker hoor je over natuurrampen in vakantiegebieden. Overstromingen, bosbranden en orkanen komen vaker voor dan vroeger. Maar op vakantie kan je ook ander onheil overkomen, zoals een staking, een terroristische aanslag of een burgeroorlog. Wat heb je aan een reisverzekering op zo’n moment?

Een reisverzekering sluit je af voor onverwachte noodgevallen op reis. Toch geldt de dekking niet altijd. Dit artikel geeft antwoord op de volgende vragen: Bij welke rampen en ander onheil kun je bij je reisverzekering terecht? | In welke situaties vergoedt je reisverzekering niet? | Welke andere mogelijkheden zijn er om schade vergoed te krijgen? | Hoe zorg je dat je gedekt bent voor schade?

Lees ook: 12 dingen die je moet weten over je reisverzekering

Gevolgen van een ramp

Een (natuur)ramp kan allerlei schade tot gevolg hebben. Je kunt schade hebben aan je tent door een overstroming. Een vakantiehuisje kan onbereikbaar zijn geworden door een vulkaanuitbarsting. Of je hotel kan verwoest zijn bij een orkaan. In zulke situaties zal een reisverzekering doorgaans hulp bieden bij het vinden van een oplossing en in veel gevallen ook (een deel van) de schade vergoeden.

Maar de gevolgen van een ramp kunnen ook veel verder gaan. Misschien is het waar je bent gevaarlijk en moet je geëvacueerd worden of heb je medische hulp nodig. Of je die hulp ook kunt krijgen, ligt eraan of de hulpdiensten hun werk kunnen doen in het gebied. Kortom, een reisverzekering is geen garantie tegen alle onheil.

Een andere vraag is of je ook kunt annuleren als zich een ramp voordoet in het gebied waar je naartoe wilt gaan. En of je eerder naar huis kunt gaan op kosten van de reisverzekeraar. Dat is vaak niet het geval. Als je je vakantie kunt voortzetten, eventueel in een ander vakantiehuisje of hotel, dan is er geen reden voor terugreizen. Doe je dat toch, dan betaal je de kosten zelf en krijg je geen vergoeding voor gemiste vakantiedagen.

Tot zover de korte samenvatting. Hierna vind je meer specifieke informatie met betrekking tot verschillende rampen die je kunnen overkomen. We kijken daarbij niet alleen naar natuurrampen, maar ook naar stakingen, oorlog, terrorisme en kernrampen.

 

©Rico Loeb

Overstroming

Als je tent door een overstroming schade oploopt, dan kun je die vergoed krijgen als je bagage hebt meeverzekerd op je reisverzekering. Hetzelfde geldt voor bagage die beschadigd is geraakt, of dat nu in een tent, een caravan of vakantiehuisje is. Het ligt aan de polisvoorwaarden hoe hoog de vergoeding is die je krijgt. Bij gebruikte spullen krijg je meestal de dagwaarde. Ook kan er een maximumvergoeding gelden per categorie, zoals je kampeeruitrusting.

Heb je schade aan je caravan of auto, dan kun je niet bij je reisverzekeraar aankloppen. Hiervoor heb je een caravanverzekering of autoverzekering met cascodekking nodig.

 

BUITENSHUISDEKKING Als je een inboedelverzekering hebt met buitenshuisdekking, kun je bagage die je op vakantie bij je hebt misschien claimen bij je inboedelverzekeraar. Dat is handig als bepaalde spullen door waterschade onbruikbaar zijn geworden. De buitenshuisdekking geldt niet altijd in het buitenland. Vaak is de vergoeding hoger dan van een reisverzekering.

©Julien Rancoule La Compagnie Digitale

Onderdak nodig

Kun je door een overstroming, bosbrand of ander natuurgeweld niet in je geboekte accommodatie of tent slapen? Of is de vakantie afgelopen, maar kun je niet naar huis reizen vanwege wegversperringen of gevaar in het gebied waar je doorheen moet reizen? Dan moet je op zoek naar een verblijfplaats. Misschien kan je reisaanbieder, hotel of camping helpen. Zo niet, vraag dan je reisverzekeraar om hulp. Als je zonder overleg hotelovernachtingen boekt, kan het zijn dat je de kosten niet of niet helemaal vergoed krijgt.

 

©WideAwake - stock.adobe.com

Vakantie afbreken of annuleren?

Als je gewond bent geraakt bij natuurgeweld, is dat altijd een reden om hulp in te schakelen via de alarmcentrale. Als het nodig is, kun je op kosten van de verzekeraar naar huis reizen. Maar is iedereen in je gezelschap gezond? Dan is een overstroming of andere natuurramp vaak geen reden voor de reisverzekeraar om de kosten van het eerder naar huis gaan te vergoeden.

Als je door natuurgeweld niet op je vakantiebestemming kunt komen of als je accommodatie onbruikbaar is geworden, kan dat wél reden zijn voor annuleren. Heb je de vakantie geboekt bij een reisbureau, dan kun je vragen om een vervangende reis of geld terug.

Is je vakantiebestemming veilig, maar wil je er zelf niet meer naartoe door wat er in de omgeving is gebeurd? Dan is de kans groot dat je niet kunt annuleren op kosten van de verzekeraar. Dat hangt af van de polisvoorwaarden. Er zijn ook annuleringsverzekeringen met allrisk-dekking. Die dekken praktisch alle onvoorziene omstandigheden, maar je krijgt dan bijvoorbeeld maar driekwart van de kosten terug.

 

Wel of niet reizen bij bosbrand?

Bosbranden komen ieder jaar voor, ook in populaire vakantielanden. Ga je naar Zuid-Europa, dan moet je er serieus rekening mee houden dat er een bosbrand kan woeden. Er kan dan een negatief reisadvies worden afgegeven voor dit gebied. De meeste reisverzekeraars geven geen vergoeding als je in dat geval tóch naar je vakantiebestemming gaat en in de problemen komt. Wordt het negatieve reisadvies pas gegeven als je al op je vakantiebestemming bent, dan ben je wel verzekerd. Je moet het gebied dan wel zo snel mogelijk verlaten.

 

CALAMITEITENFONDS Is je reisorganisatie aangesloten bij het Calamiteitenfonds, dan kun je bij natuurrampen of onlusten soms geld terugkrijgen uit dit fonds. Niet iedere ramp of onverwachte gebeurtenis is een calamiteit in de betekenis van het Calamiteitenfonds. Rampen die als calamiteit zijn aangemerkt, staan op de website Calamiteitenfonds.nl. Voorbeelden zijn ernstige aardbevingen of gewelddadige rellen. Als een reis door een calamiteit moet worden aangepast, vergoedt het Calamiteitenfonds daarvan de extra kosten. Als de reis moet worden afgebroken, vergoedt het Calamiteitenfonds de extra kosten van de terugreis. Ook krijg je een vergoeding voor de vakantiedagen die je niet hebt kunnen gebruiken. Je kunt deze vergoedingen dan niet meer van je reisverzekeraar krijgen.

©Satoshi Kina - stock.adobe.com

Stakingen

Als vakantieganger kun je erg veel last hebben van een staking van het personeel van de luchthaven of van het openbaar vervoer. Toch is het maar de vraag of je om deze reden je vakantie kunt afbreken of annuleren. Heb je een pakketreis geboekt, dan moet je reisaanbieder zorgen voor een oplossing. Heb je losse onderdelen geboekt en kun je je vakantiebestemming niet bereiken, dan kun je soms alle onderdelen van de reis annuleren en de kosten terugkrijgen. Dat ligt aan de polisvoorwaarden. Heb je een ticket gekocht en kun je het niet gebruiken vanwege de staking? Dan moet je allereerst bij de vervoerder aankloppen voor compensatie. Krijg je geen geld terug, dan kun je je reisverzekeraar om een vergoeding vragen. Moet je door een staking langer blijven en heb je onderdak nodig? Dat is meestal wel gedekt op je reisverzekering.

 

©Westlight - stock.adobe.com

Oorlog, burgeroorlog en opstanden

Reisverzekeringen mogen geen dekking bieden voor oorlogssituaties. Dat betekent dat je geen dekking hebt als je reist naar een gebied waar oorlog is. Volg hiervoor het reisadvies op dat het Ministerie van Buitenlandse Zaken geeft op de website NederlandWereldwijd.nl.

Breekt er een oorlog uit terwijl je op vakantie bent, dan moet je het land zo snel mogelijk verlaten. Als je hiervoor extra kosten moet maken, krijg je die wel vergoed. Ook als je schade oploopt die niet het gevolg is van de oorlog, kun je die vergoed krijgen.

 

Terrorisme

Krijg je te maken met een terroristische aanslag, dan is de schade die je hierdoor oploopt in principe gedekt. De meeste reisverzekeraars zijn hiervoor aangesloten bij de Nederlandse Herverzekeringsmaatschappij voor Terrorismeschaden (NHT). De NHT wikkelt de schade af en keert een vergoeding uit aan je reisverzekeraar, die deze vervolgens weer aan jou uitkeert. Er is maximaal 1 miljard euro beschikbaar voor alle schades bij elkaar.

Terrorisme is niet vanzelfsprekend verzekerd op een annuleringsverzekering. Krijg je op reis te maken met terrorisme, dan kun je dus niet altijd je reis afbreken. Ook kun je een voorgenomen reis naar een gebied dat is getroffen door een terroristische aanslag niet zomaar annuleren. Dat kan alleen als je hiervoor bij je verzekeraar een aanvullende dekking hebt afgesloten.

 

Kernramp

Bij een kernramp hoef je nooit op een vergoeding te rekenen. Het maakt niet uit wat de oorzaak is van een atoomkernreactie, de gevolgen vallen niet onder de dekking van je reisverzekering en ook niet van je annuleringsverzekering.

Als je tent door een overstroming schade oploopt, dan kun je die vergoed krijgen als je bagage hebt meeverzekerd op je reisverzekering. En dan wordt het zoeken naar een nieuwe tent ⤵

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.