ID.nl logo
12 dingen die je moet weten over je reisverzekering
Zekerheid & gemak

12 dingen die je moet weten over je reisverzekering

Ga je op vakantie naar het buitenland, dan kan een reisverzekering goed van pas komen. Als je in een noodsituatie belandt, is een reisverzekering onmisbaar. Ook bij diefstal, ziekte of autopech kun je een beroep doen op je reispolis. Dit is wat je moet weten.

Dit artikel geeft antwoord op de volgende vragen: Waarvoor is een reisverzekering nodig? | Wat kun je níet verwachten van je reisverzekering? | Hoe zorg je dat je niet te veel betaalt voor je reisverzekering?

Ook interessant: Binnenkort op wintersport? Check je reisverzekering!

1: Wat is een reisverzekering?

Een reisverzekering is een verzekering die onvoorziene kosten vergoedt waarmee je te maken kunt krijgen als je op reis bent. Het moet gaan om kosten waar je zelf niets aan kunt doen, bijvoorbeeld in het geval van een ongeluk, ziekte, bosbrand of diefstal.

2: Waarom heb ik een reisverzekering nodig?

De onverwachte kosten op reis kunnen hoog oplopen, vooral als je ver weg op vakantie gaat. Een vervroegde terugreis kan erg duur zijn, bijvoorbeeld als je met speciaal vervoer naar huis moet worden gebracht omdat je een ongeluk hebt gehad.

3: Wat is gedekt door een reisverzekering?

Iedere reisverzekering dekt hulpverlening in noodsituaties en repatriëring. Daarmee ben je er zeker van dat je altijd weer thuiskomt, wat er ook gebeurt. En je wilt er niet aan denken, maar ook als je een noodsituatie niet overleeft, zorgt je reisverzekering ervoor dat je stoffelijk overschot naar Nederland wordt gebracht.

Wat er verder is gedekt, ligt aan de reisverzekering en vaak ook aan de keuzes die je zelf maakt. Bagage is standaard meeverzekerd, maar het verzekerde bedrag en het eigen risico verschilt per verzekeraar en per bagageonderdeel. Verder kun je bepaalde modules aan- of uitzetten. Medische kosten bijvoorbeeld. Als je genoeg hebt aan de vergoeding van je zorgverzekering, kun je die module ook uitzetten. Verder zijn er nog allerlei uitbreidingen voor bijvoorbeeld wintersport, werelddekking en een annuleringsverzekering.

Met een AirTag of andere tracker aan je bagage kun je op de smartphone zien waar je koffer of rugtas is.

©katarinagondova - stock.adobe.com

4: Hoeveel kost een reisverzekering?

Dat ligt eraan of je een tijdelijke reisverzekering of een doorlopende reisverzekering wilt. Een tijdelijke reisverzekering sluit je af voor een bepaalde periode. De rest van het jaar ben je dan niet verzekerd. Een doorlopende reisverzekering geeft het hele jaar dekking, zolang je in totaal niet meer dan een bepaald aantal dagen op reis bent. Dat kan bijvoorbeeld 60 dagen zijn, maar ook 180 dagen. Een tijdelijke reisverzekering voor twee personen met dekking voor bagage, geneeskundige kosten en minimaal 1000 euro voor annulering in Europa kost tussen de 70 en 140 euro voor een vakantie van twee weken. Een doorlopende reisverzekering voor twee personen met dezelfde dekkingen kost 96 tot 180 euro per jaar. 

5: Wanneer kies ik een doorlopende reisverzekering en wanneer een tijdelijke reisverzekering?

Zoals uit het kostenvoorbeeld al blijkt, kan een tijdelijke reisverzekering goedkoper zijn als je per jaar twee weken op vakantie gaat en verder niet. Ga je met twee of meer personen drie weken per jaar aaneengesloten weg – aaneengesloten of verspreid over het jaar – dan is een doorlopende reisverzekering al goedkoper. Sluit je een reisverzekering alleen voor jezelf, dan ligt het omslagpunt gemiddeld bij vier weken.

 

©aanbetta - stock.adobe.com

6: Waar moet ik op letten bij een annuleringsverzekering?

Een annuleringsverzekering heb je nodig als je niet op reis kunt gaan of eerder terug naar huis moet wegens onvoorziene omstandigheden. De annuleringsverzekering vergoedt dan de kosten van het deel van je vakantie dat niet door is gegaan. Het verschilt per verzekering om welke redenen je mag annuleren. Als je te ziek bent om te reizen, is dat een goede reden. Als iemand in je naaste familie ernstig ziek is of overlijdt ook. Verder kun je meestal annuleren als je onverwachts een huurhuis aangeboden krijgt of als je wordt ontslagen.

Als je met een groep op vakantie gaat, kan het een probleem zijn als één persoon wegens ziekte niet kan gaan en de rest daarom ook wil annuleren. Als de anderen op een andere polis verzekerd zijn, kan de verzekering vergoeding weigeren. Daarom is het slim om met de hele groep op dezelfde polis verzekerd te zijn. Dat kan ook een kortlopende annuleringsverzekering zijn die je bij je pakketreis, vliegticket of accommodatieboeking afsluit. 

7: Betaalt een reisverzekering ook uit als mijn reisorganisatie failliet gaat?

Nee. Als je een pakketreis hebt geboekt, kun je wel een vergoeding krijgen van de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) of een andere organisatie waar je touroperator bij is aangesloten. Controleer tijdens je boeking of er zo’n garantie geldt. Voor losse tickets en losse accommodatieboekingen is het lastiger om geld terug te krijgen bij een faillissement. Je kunt het proberen via de curator, maar meestal levert dat weinig op. 

Betaal je accommodatie of vliegticket met een creditcard met een chargeback-regeling, aflevergarantie of GeldTerugService. In het geval van faillissement kun je het geld dan terugkrijgen van de creditcardmaatschappij.

8: Heb ik dekking als ik ga bungeejumpen?

Gevaarlijke sporten vallen vaak niet onder de standaarddekking. Het verschilt per verzekeraar welke sporten gevaarlijk zijn. Bungeejumpen kan daar zeker onder vallen, net als parachutespringen, bergbeklimmen, kiten, raften, abseilen, deltavliegen, paragliding, zweefvliegen en diepzeeduiken. Vaak kun je hiervoor wel een aanvullende module afsluiten, zodat je toch dekking hebt. Deze sporten doe je vaak in het gebied waar medische zorg niet makkelijk te bereiken is. Het is daarom verstandig geneeskundige kosten mee te verzekeren op je reispolis. Dan weet je zeker dat je bij een ongeluk een vergoeding krijgen voor het vervoer naar het ziekenhuis.

©vetal1983 - stock.adobe.com

 

9: Kan ik mijn reisverzekering op elk moment tijdens mijn reis afsluiten ?

Nee. Het kan nog tot een dag voor vertrek, maar niet meer als je al onderweg bent. Je kunt dus ook geen reisverzekering afsluiten als je in het buitenland bent. Een annuleringsverzekering moet je meestal afsluiten binnen 7 of 14 dagen nadat je de reis hebt geboekt. 

10: Kan ik een reisverzekering afsluiten als ik ziek ben?

Heb je een chronische ziekte en wil je goed verzekerd op vakantie gaan? Dan kun je gewoon een reisverzekering afsluiten. Als je ziekte onverwacht erger wordt terwijl je op reis bent, valt dit gewoon onder de dekking. Ben je ziek en denk je dat je om die reden misschien moet annuleren of eerder terug moet reizen? Dan helpt een reisverzekering niet. Situaties die je had kunnen voorzien voor het afsluiten van de verzekering komen niet voor vergoeding in aanmerking. 

11: Ik heb een dure vakantie geboekt. Dekt mijn reisverzekering dat wel?

Als je een tijdelijke reisverzekering afsluit met annuleringsdekking, moet je de kostprijs opgeven. Dan is je dure vakantie sowieso gedekt. Heb je een doorlopende reisverzekering met annuleringsdekking, dan ligt het aan de polisvoorwaarden tot welk bedrag de dekking gaat. Dat kan 1500 euro per persoon zijn, maar ook 18.000 euro.

©Song_about_summer - stock.adobe.com

 12: Hoe kan ik geld besparen op mijn reisverzekering?

✈ Heb je een al een doorlopende reisverzekering? Ga eens na of die nog wel bij je past. Misschien zijn er goedkopere alternatieven die toch de dekking bieden die je nodig hebt.

✈ Sluit een reisverzekering of annuleringsverzekering niet klakkeloos af bij een reisorganisatie. Zelf premies vergelijken levert meestal een beter resultaat op.

✈ Ga na of andere verzekeringen dekkingen bieden voor op reis, zoals je inboedelverzekering (voor mobiele apparatuur), aanvullende zorgverzekering, autoverzekering of pechhulpservice, rechtsbijstandverzekering en je creditcard. Probeer dubbele dekkingen te voorkomen.  

✈ Let op met extra dekkingen. Heb je een extra dekking niet meer nodig? Zet de module dan uit.

 

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.