ID.nl logo
Vertraging opgelopen tijdens een (internationale) treinreis? Zo kun je je geld terugkrijgen
© encierro
Zekerheid & gemak

Vertraging opgelopen tijdens een (internationale) treinreis? Zo kun je je geld terugkrijgen

Reis je door Europa en krijg je tijdens je reis te maken met vertraging en uitval van treinen? Dan kun je je geld (deels) terugkrijgen. Bij vertraging in Nederland doe je dat relatief eenvoudig bij de Nederlandse Spoorwegen of een van de andere vervoerders. Maar hoe werkt dat in het buitenland?

In dit artikel lees je: 🚉 Wanneer je geld terugkrijgt als je trein is vertraagd. 🚉 Wat je rechten zijn als je trein is geannuleerd. 🚉 Wat je moet doen om geld terug te krijgen.

De voorwaarden die spoorbedrijven hanteren voor het teruggeven van je geld zijn vastgelegd in EU-regels. Spoorbedrijven moeten zich aan deze regels houden. Maar compensatie of restitutie krijgen bij uitval en vertragingen in Europa werkt wel wat ingewikkelder dan bij vliegreizen. Daar meld je je gewoon bij de vliegtuigmaatschappij. Bij een treinreis kun je echter met meerdere vervoerders te maken hebben – en het kan dus vrij lastig zijn om compensatie te ontvangen als je niet direct weet waar je moet zijn. In dit artikel proberen we wat duidelijkheid te schappen.

Waar kun je wél terecht?

Waar je geld bij vertraging of geannuleerde trein kunt terugvragen, hangt af van waar je je ticket hebt gekocht. Is je treinticket direct bij de spoorwegmaatschappij gekocht, dan moet je de claim daar ook indienen. Maar ook dat hangt af van wat voor soort maatschappij is. NS Internationaal is zo'n voorbeeld. Dit is een onderdeel van de Nederlandse Spoorwegen waar je internationale treintickets kunt kopen. Heb je vertraging tijdens een reis waarvoor je het treinticket daar gekocht hebt, dan dien je de claim bij NS Internationaal in.

Losse tickets

Zijn je tickets gekocht bij een reisbureau als onderdeel van een pakketreis, dan ligt het eraan hoe de tickets zijn verkregen. Heb je losse tickets opgestuurd gekregen, dan kun je die tickets zelf insturen naar de spoorwegmaatschappij om restitutie te krijgen, afhankelijk voor welk deel van het traject de tickets gelden. Bestaat een reis namelijk uit meerdere (gereserveerde) treinen, dan krijg je voor elk deel vaak een apart ticket, omdat op het ticket ook de gereserveerde plaatsen vermeld staan. Bijvoorbeeld: je reist van Amersfoort Centraal naar naar Londen St. Pancras International en gebruikt daarvoor meerdere treinen:

• Amersfoort Centraal - Amsterdam Centraal - uitvoerder: NS
• Amsterdam Centraal - Brussel Zuid - uitvoerder: NS International
• Brussel Zuid - London St. Pancras International - uitvoerder: Eurostar

Heb je vertraging tussen Amersfoort Centraal en Amsterdam Centraal, dan dien je de claim in bij de Nederlandse Spoorwegen. Voor het traject Amsterdam Centraal naar Brussel doe je dat bij NS International en voor de trein van Brussel naar Londen moet je de claim indienen bij Eurostar.

Tip: installeer altijd een reisplanner-app
Je doet er goed aan om voor aanvang van je internationale reis een reisplanner-app te installeren. Dat is niet alleen handig voor het plannen van je reis, maar ook slim om bij vertragingen screenshots te kunnen maken van de vertraagde tijden, zodat je deze informatie later ook kunt gebruiken voor het terugvragen van je geld.

Interrail

Bij sommige reisbureaus, zoals Treinreiswinkel of Treinrondreis, krijg je een speciaal ticket waarmee je door heel Europa kunt reizen: Interrail. Heb je vertraging met een treinreis en heb je daarvoor je Interrail-kaart gebruikt, dan vraag je bij vertraging geld terug bij Interrail zelf. Voorwaarde is wel dat je alle reizen die je met Interrail maakt heb opgeslagen in de app of handmatig hebt genoteerd in het speciale boekje dat je bij je analoge ticket hebt gekregen. Verder moet je behoorlijk wat informatie meesturen, zoals screenshots uit de Interrail-app, maar ook screenshots van apps die hebben aangetoond dat je trein vertraging had. Flink wat papierwerk dus, maar op zich wel logisch omdat Interrail niet zelf kan controleren of jouw trein vertraging had, aangezien je met Interrail je eigen plan trekt en je reis niet van tevoren is vastgelegd.

©Antonioguillem

Interrailers trekken vaak hun eigen plan, waardoor je bij het indienen van een vertraging aardig wat gegevens moet indienen.

Wat krijg je terug bij vertraging?

Heb je tijdens je treinreis vertraging, dan kun je recht hebben op compensatie. De hoogte van de vertraging bepaalt hoeveel geld je terugkrijgt. We bespreken hier alleen de compensatiemogelijkheden met betrekking tot treinreizen in Europa en specifiek wanneer je naar het buitenland reist.


Op zoek naar de regels omtrent geld terug bij vertraging van de spoorwegbedrijven in Nederland? Klik op de onderstaande links:

NS
RRReis
Arriva
Breng
Blauwnet

De regels in Nederland zijn dat je alleen compensatie kunt aanvragen wanneer je meer dan 30 minuten vertraging hebt. Saillant detail: op de hogesnelheidslijn in Nederland (Schiphol Airport - Rotterdam Centraal) mag je al bij 15 minuten vertraging een claim indienen. In de rest van Europa geldt een compensatie vanaf 60 minuten.


©Caki Foto - André Muller

In Nederland krijg je bij een reis over de HSL Zuid ook al bij 15 minuten vertraging een deel van je geld terug.

In theorie zijn de regels voor compensatie bij treinreizen in Europa vergelijkbaar met die van de luchtvaart. Zeker met betrekking tot de rechten die je hebt als passagier tijdens de vertraging zelf. Bijvoorbeeld het stoppen van de reis als de vertraging dermate hoog is dat je niet meer op tijd op de bestemming kunt komen en je hierdoor geen vakantiegenot meer hebt of een belangrijke afspraak mist.

Maar dat is de theorie; in de praktijk zal dat vaak anders uitpakken. Want in tegenstelling tot vliegen mag je namelijk doorgaans zonder gedoe een andere trein nemen. Door die makkelijke toegankelijkheid zou je een eventuele vertraging dus kunnen inlopen, bijvoorbeeld wanneer een volgende trein een paar minuten later vertrekt, of juist een snellere trein is dan degene die je van plan was te nemen. Wel zijn er bepaalde treinen waar je niet zonder meer mag instappen, bijvoorbeeld slaaptreinen of hogesnelheidslijnen waarvoor een toeslag of reservering verplicht is.

Kijken we puur naar het bedrag dat je terugkrijgt, ervan uitgaande dat je uiteindelijk inderdaad 60 minuten of meer vertraging hebt opgelopen bij aankomst op je bestemming, dan gelden de volgende regels

Vertraging van 60 tot 120 minuten: Je krijgt 25 procent van de ticketprijs terug. Maar: teruggave geldt niet als je voor de aanschaf van het ticket al op de hoogte gebracht bent dat er vertraging kan optreden, bijvoorbeeld omdat je trein wordt omgeleid vanwege werkzaamheden en hierdoor dus langer onderweg is. Ook als de vertraging is ontstaan door buitengewone omstandigheden, zoals een extreme storm, kun je geen geld terugkrijgen. Stakingen vallen niet onder deze buitengewone omstandigheden: heb je vertraging door stakingen, dan kun je dus wel je geld terugvragen.

Vertraging van 120 minuten of meer: Je krijgt 50 procent van de ticketprijs terug. Ook hier geldt dat niet als er van tevoren al bekend was dat jouw trein vertraging zou hebben en er sprake is van overmacht door buitengewone omstandigheden.

In bovenstaande gevallen heb je overigens ook altijd het recht om je ticket te annuleren als je van de reis afziet als het door de vertraging niet meer mogelijk is om de rest van jouw reis te voltooien, bijvoorbeeld omdat je door de treinvertraging een vlucht mist. In die gevallen mag je dan altijd je geld terugvragen, en moet de treinmaatschappij ervoor zorgen dat je kosteloos weer naar het oorspronkelijke startpunt van je reis wordt teruggebracht.

©Leonid Andronov

💶 Nog meer geld terug? Lees dan ook: 🚌 Vertraging met de langafstandsbus ⛴️ Vertraging met de ferry ✈️ Vertraging met het vliegtuig

Wat gebeurt er bij een geannuleerde trein?

Is een trein geannuleerd en zou je hierdoor met meer dan 60 minuten te laat op je eindbesteming aankomen, dan heb je de keuze uit een van de drie mogelijkheden:

• Recht op terugbetaling van je ticket: dit moet binnen 30 dagen gebeurd zijn. Bovendien moet de spoorwegmaatschappij jou kosteloos terugbrengen naar het oorspronkelijke vetrekpunt.

• Recht om de reis kosteloos en onder vergelijkbare omstandigheden te vervolgen via een andere route, zonder extra kosten. Onder vergelijkbare omstandigheden wordt bijvoorbeeld verstaan hetzelfde comfort (1e of 2e klasse) maar kan ook het type trein omvatten (hogesnelheidstrein in plaats van een lokaal boemeltje)

• Recht om de reis op een latere datum van jouw keuze te vervolgen, met vergelijkbare voorwaarden en eventuele omleiding. Ook heb je recht op alternatief vervoer als blijkt dat het niet mogelijk is om de reis per trein voort te zetten.

In geval van geannuleerde treinen heb je altijd recht op extra zogeheten bijstand, bijvoorbeeld maaltijden en drinken en – indien de alternatieve reis een of meerdere dagen later vertrekt – ook recht op een overnachting op kosten van de treinmaatschappij.

Voor wie meer is van het

Spelen met treintjes

Alternatieven

Lukt het niet om je reis voort te zetten met de gekozen trein, dan mag je – met toestemming – eventueel zelf een andere reis maken met alternatief vervoer, per spoor of met een ander vervoermiddel, op kosten van de treinmaatschappij. Maar let op: dit mag in principe alleen na schriftelijk akkoord van de maatschappij. Anders kun je de kosten niet terugvragen.

Laat de spoorwegmaatschappij echter binnen 100 minuten na de geannuleerde trein niets van zich horen, dan mag je wél een andere reis plannen en die kosten terugvragen bij de treinmaatschappij. Maar je kunt beter altijd vragen om een schriftelijke bevestiging om eventuele welles-nietes-discussies later te voorkomen. En bewaar altijd screenshots van apps waarmee je treinreizen kunt plannen

©Adrien Chanut

Loopt de treinreis helemaal in de soep, dan mag je ook zelf een alternatieve reis maken, bijvoorbeeld per bus. Vraag bij voorkeur ook schriftelijke toestemming bij de treinmaatschappij.

Belangrijk: bewaar altijd al je tickets en probeer zoveel mogelijk screenshots van reisplanner-apps te bewaren. Die kun je eventueel later gebruiken om je geld terug te krijgen of wanneer de tegenpartij moeilijk doet over een ingediende claim. Voor Interrail doe je er sowieso goed aan om screenshots te maken. Maak ook foto's van digitale vertrekborden op stations waarop vertragingen zijn gemeld. Die kun je allemaal gebruiken om je geld terug te vragen. Hoe meer informatie je bewaart, des te beter!

▼ Volgende artikel
Consumenten testen: de Philips HomeRun 9000-serie stofzuiger-dweilrobot
© Philips
Huis

Consumenten testen: de Philips HomeRun 9000-serie stofzuiger-dweilrobot

Wil je een schoon huis zonder zelf aan de slag te moeten? De Philips HomeRun 9000-serie stofzuiger-dweilrobot combineert stofzuigen en dweilen in één apparaat. Volgens het Review.nl Testpanel is deze robot een tijdbesparende oplossing voor drukke huishoudens. Toch zijn er ook verbeterpunten. Je leest hieronder hoe de robot presteert, wat gebruikers ervan vinden en of hij past bij jouw schoonmaakbehoeften.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Philips

De Philips XU9100/00 Homerun 9000-serie Robotstofzuiger met dweilfunctie (zoals dit apparaat voluit heet) belooft met zijn geavanceerde technologie en slimme functies een moeiteloze schoonmaakervaring. Met stofzuigen en dweilen in één beweging en een zelfreinigend basisstation moet dit de ideale oplossing zijn voor een schoon huis. Maar hoe presteert hij in de praktijk? We hebben de ervaringen van meerdere testers verzameld om een compleet beeld te krijgen.

Stijlvol, maar fors ontwerp

De vormgeving van de HomeRun 9000 wordt over het algemeen als positief ervaren. Testers noemen het een mooi vormgegeven apparaat, al is hij wel wat aan de grote kant. Niettemin is deze Philips-stofzuiger kleiner dan vergelijkbare modellen in deze prijsklasse.

Vitruvius is vooral te spreken over het strakke design, en Raijmakers vindt de stofzuiger ook mooi om te zien. Het basisstation oogt modern, maar neemt flink wat ruimte in beslag. Laurens Stiekema merkt daarbij echter op: "Het apparaat is degelijk en gemaakt van mooie materialen."

Toch zien sommige testers het formaat ook als een nadeel. Jannette vindt het een groot apparaat en Tomvda93 wijst op het forse basisstation: "Het is groot, maar dat betekent gelukkig ook minder onderhoud."

©Philips

Krachtige prestaties met slimme technologie

De HomeRun 9000-serie moet het hebben van zijn krachtige zuigprestaties. Dave2024 is enthousiast: "De zuigkracht is indrukwekkend: vuil, stof en zelfs de fijnste deeltjes worden efficiënt opgezogen."

Ook Chris prijst de prestaties: "De stofzuigfunctie presteert uitstekend en de vloeren zijn merkbaar schoner, zowel qua zicht als gevoel." Daarnaast vindt Stefan93 de zelfstandigheid van het apparaat een groot pluspunt: "Na de eerste keer vullen van het reservoir kan de stofzuiger ongeveer een maand zijn eigen ding doen zonder enige aandacht."

Hoewel de prestaties over het algemeen goed worden beoordeeld, merkt JG op dat sommige moeilijk bereikbare plekken, zoals hoeken, minder grondig worden gereinigd vergeleken met andere robotstofzuigers. Tester FvBuren voegt toe: "De stofzuiger kan behoorlijk luid zijn op de hoogste zuigstand, wat storend kan zijn als je in de buurt bent."

Een opvallend voordeel is de manier waarop de stofzuiger omgaat met obstakels. Vitruvius merkt op: "Waar ik met de eerdere 7000-serie af en toe vastlopers had bij kleden of meubelpoten, gaat de 9000-serie er moeiteloos omheen."

©Philips

Dweilfunctie doet zijn werk goed

De dweilfunctie van de Philips HomeRun 9000 krijgt eveneens veel lof. Chris merkt op: "Wat dit model echt onderscheidt, is de dweilfunctie. Het systeem houdt het water schoon en de vloeren zijn na gebruik merkbaar schoner." Dat is te danken aan de PowerCyclone Aqua-technologie, die ervoor zorgt dat de dweil tijdens het schoonmaken continu wordt gespoeld met schoon water, terwijl vuil water direct wordt afgevoerd.

Ook Doolie is enthousiast: "Ik was verbaasd hoe keurig de vloer eruit zag na het schoonmaken, zelfs met een langharige hond in huis."

Er was bij sommige testers verwarring over de werking van de dweil op houten vloeren. JG meldde eerder dat de dweil lang nat bleef en strepen achterliet, maar dat lijkt mogelijk te wijten aan specifieke instellingen of omstandigheden, aangezien de dweil na elke schoonmaakbeurt in het basisstation met warme lucht wordt gedroogd. Dit droogproces voorkomt dat de dweil vochtig blijft en zorgt ervoor dat hij snel weer klaar is voor de volgende schoonmaakbeurt.

"De dweilfunctie werkt beter dan bij eerdere modellen, echt een verbetering!"

- Tester Chris

Eerdere softwareproblemen opgelost

De bediening via de Philips HomeRun-app wordt door de meeste testers als gebruiksvriendelijk ervaren. Stefan93 zegt: "De app maakt het eenvoudig om het schoonmaakschema aan te passen en de robot te besturen."

Hoewel sommige testers in het verleden problemen ondervonden met de app, zoals vastlopers of verbindingsproblemen, zijn deze issues inmiddels verholpen dankzij updates. Gebruiker WidgetTWW merkte destijds op: "De app voelde nog niet af; vertalingen en stabiliteit lieten te wensen over." Echter, recente updates hebben de stabiliteit en gebruikservaring verbeterd, waardoor deze problemen nu verleden tijd zijn.

©Philips

Zelfstandig en onderhoudsarm

Een van de grote pluspunten van de HomeRun 9000 is het all-in-one basisstation, dat de stofbak leegt, de dweil reinigt en het water ververst. Dat betekent dat je weinig onderhoud aan de stofzuiger hebt. Een van onze testers zegt: "Ik heb al weken niet met de hand hoeven stofzuigen of dweilen – wat een gemak!"

Toch heeft het basisstation een paar nadelen. Behalve het grote formaat kan het flink wat geluid maken, vooral bij het legen en drogen van de dweil. 

✅ Pluspunten

  • Krachtige zuigkracht en effectieve dweilfunctie
  • Zelfreinigend basisstation bespaart veel onderhoud
  • Gebruiksvriendelijke app voor schema's en zones
  • Werkt stil en botst nauwelijks tegen meubels

❌ Minpunten

  • Vrij fors
  • Wat luidruchtig in de hoogste stand
  • Hoge prijs

Conclusie: een slimme hulp, nu nóg beter

De Philips HomeRun 9000 series robotstofzuiger met dweilfunctie is een indrukwekkend apparaat dat stofzuigen en dweilen moeiteloos combineert. Dankzij de krachtige zuigkracht en de innovatieve PowerCyclone Aqua-technologie zorgt deze robot voor een grondige en hygiënische schoonmaak.

Eerdere problemen met de app en software zijn inmiddels opgelost, wat het gebruiksgemak verder heeft verbeterd. Het apparaat blijft groot en prijzig, maar de tijdsbesparing en het gemak maken het voor veel gebruikers de investering waard.

Voor wie een zelfstandige schoonmaakhulp zoekt en weinig tijd wil besteden aan onderhoud, is dit een uitstekende keuze.

Meer weten over deze Philips-robotstofzuiger?

Check het op Kieskeurig.nl!
▼ Volgende artikel
De voor- en nadelen van een aparte vriezer in de garage of schuur
© AK~AI | ID.nl
Huis

De voor- en nadelen van een aparte vriezer in de garage of schuur

Denk je eraan om een aparte vriezer aan te schaffen? Meer vriesruimte is natuurlijk hartstikke handig, maar houd er ook rekening mee dat een extra vriezer veel stroom kan vreten. In dit artikel vertellen we je meer over de voor- en nadelen van een extra vriezer én geven we tips om de nadelen enigszins te beperken.

⏱ Dit artikel in het kort Als je een tweede vriezer overweegt, is het goed om voor jezelf na te gaan of je het apparaat daadwerkelijk nodig hebt. Een extra vriezer die je amper gebruikt zorgt vooral voor een hoger energieverbruik. Ook in aankoop is een vriezer vaak duur. Maar als je hem wél goed gebruikt, kun je er veel plezier van hebben. Zo heb je altijd ruimte voor je diepvriesproducten én houd je meer overzicht in de vriesruimte van je koelvriescombinatie.

Ook interessant: ❄️ Deze functies kun je allemaal vinden op een vriezer

Of je nu vaak etentjes organiseert, een groot gezin hebt, wekelijks aan mealpreppen doet, vaak bulkinkopen doet, een moestuin hebt en veel groenten en fruit invriest of gewoon regelmatig kliekjes invriest – extra vriesruimte is altijd mooi meegenomen. Een standaard koelvriescombinatie beschikt vaak maar over een beperkte hoeveelheid vriesruimte van zo'n drie tot vijf lades, wat voor sommige mensen simpelweg niet genoeg is. In dat geval is het geen gekke gedachte om een tweede vriezer aan te schaffen, die je bijvoorbeeld in de schuur, garage of bijkeuken zet. Nu is een nieuwe vriezer natuurlijk nogal een uitgave en ook in het gebruik kunnen de kosten van zo'n extra diepvriezer aardig oplopen. Het is daarom goed om eerst te kijken naar de voor- en nadelen van een aparte vriezer, zodat je geen spijt krijgt van je aankoop.

Voordelen

Er is uiteraard één goede reden waarom je een aparte vriezer zou willen aanschaffen: meer opslagruimte voor alles wat je wilt invriezen. Zo kun je met een extra vriezer volop gebruikmaken van aanbiedingen in het diepvriesschap van de supermarkt, maar je kunt er bijvoorbeeld ook maaltijden, vis en vlees, brood en zelfgekweekte groenten en fruit in kwijt. En vergeet ijsjes en ijsblokjes in de zomer niet; die liggen in een standaard koelvriescombinatie toch vaak maar in de weg. Het fijne aan aparte vriezers is dat ze over het algemeen lekker ruim van formaat zijn. Zo beschikken standaard modellen over een inhoud tussen de 150 en 300 liter en kun je in een vrieskist (liggend model) nóg meer kwijt: tussen de 200 en 500 liter. Met een aparte vriezer kom je dus nooit vriesruimte tekort en heb je altijd eten in huis. Scheelt weer een paar keer per week last-minute boodschappen doen.

©Hedgehog94

Nog een voordeel: met een aparte vriezer houd je de vriesruimte van je koelvriescombinatie een stuk overzichtelijker. Je legt hier bijvoorbeeld je kliekjes en andere kortetermijnproducten in, terwijl je de extra vriesruimte in de schuur of garage reserveert voor grootverpakkingen of andere producten die je niet direct nodig hebt. Een extra vriezer is ook ideaal om desserts en andere speciale gerechten in te bewaren, bijvoorbeeld tijdens de feestdagen.

Coole tip: invriezen in diepvriesbakjes

Dan kun je lekker stapelen!

Nadelen

Helaas: zo'n extra vriezer heeft ook nadelen. Naast dat een nieuwe vriezer vaak een dure aankoop is (aan een standaard model ben je zo'n 300 euro kwijt, een vrieskist is vaak nog duurder), vreet zo'n extra apparaat ook behoorlijk wat stroom. Zo verbruikt een gemiddelde vrieskast ongeveer 250 kWh per jaar, wat met een energieprijs van € 0,30 per kWh neerkomt op 75 euro. Vrieskisten zijn over het algemeen wat zuiniger dan vrieskasten, maar in de totale jaarkosten scheelt het weinig. Daarnaast kiezen mensen voor hun schuur of garage doorgaans niet de meest moderne en energiezuinige vriezer, en het zijn juist de oude modellen die veel stroom vreten – vaak wel twee tot drie keer zoveel als nieuwe, energiezuinige modellen.

©qwartm

De kosten van een extra vriezer kunnen nog verder oplopen als de vriesruimte van het apparaat niet volledig wordt benut. Voor het koelen van lucht moet een vriezer namelijk extra hard werken. Sommige vriezers hebben daarnaast moeite met onverwarmde ruimtes zoals garages of schuren. Koelen gaat dan moeilijker en minder efficiënt, wat naast een hoger energieverbruik ook tot voedselbederf kan leiden.

Tips voor een extra vriezer

Gelukkig kun je een aantal dingen doen om het energieverbruik van je nieuwe vriezer tot een minimum te beperken. De eerste stap is kiezen voor een energiezuinig model. Vriezers met energielabel A en B zijn helaas nauwelijks, dus energielabel C is in dit geval een prima keuze. Controleer daarnaast goed of je nieuwe vriezer – als je hem in de schuur of garage zet – geschikt is voor onverwarmde ruimtes, zodat hij straks niet onnodig hard staat te koelen. En koop vooral niet een te grote vriezer; zonde van het aankoopbedrag, maar ook van de energiekosten die je er uiteindelijk aan kwijt bent. Is je vriezer toch tijdelijk wat leger? Vul hem dan met waterflessen. Let op: vul de flessen niet helemaal vol, want dan kunnen ze knappen!