ID.nl logo
Vertraging opgelopen tijdens een (internationale) treinreis? Zo kun je je geld terugkrijgen
© encierro
Zekerheid & gemak

Vertraging opgelopen tijdens een (internationale) treinreis? Zo kun je je geld terugkrijgen

Reis je door Europa en krijg je tijdens je reis te maken met vertraging en uitval van treinen? Dan kun je je geld (deels) terugkrijgen. Bij vertraging in Nederland doe je dat relatief eenvoudig bij de Nederlandse Spoorwegen of een van de andere vervoerders. Maar hoe werkt dat in het buitenland?

In dit artikel lees je: 🚉 Wanneer je geld terugkrijgt als je trein is vertraagd. 🚉 Wat je rechten zijn als je trein is geannuleerd. 🚉 Wat je moet doen om geld terug te krijgen.

De voorwaarden die spoorbedrijven hanteren voor het teruggeven van je geld zijn vastgelegd in EU-regels. Spoorbedrijven moeten zich aan deze regels houden. Maar compensatie of restitutie krijgen bij uitval en vertragingen in Europa werkt wel wat ingewikkelder dan bij vliegreizen. Daar meld je je gewoon bij de vliegtuigmaatschappij. Bij een treinreis kun je echter met meerdere vervoerders te maken hebben – en het kan dus vrij lastig zijn om compensatie te ontvangen als je niet direct weet waar je moet zijn. In dit artikel proberen we wat duidelijkheid te schappen.

Waar kun je wél terecht?

Waar je geld bij vertraging of geannuleerde trein kunt terugvragen, hangt af van waar je je ticket hebt gekocht. Is je treinticket direct bij de spoorwegmaatschappij gekocht, dan moet je de claim daar ook indienen. Maar ook dat hangt af van wat voor soort maatschappij is. NS Internationaal is zo'n voorbeeld. Dit is een onderdeel van de Nederlandse Spoorwegen waar je internationale treintickets kunt kopen. Heb je vertraging tijdens een reis waarvoor je het treinticket daar gekocht hebt, dan dien je de claim bij NS Internationaal in.

Losse tickets

Zijn je tickets gekocht bij een reisbureau als onderdeel van een pakketreis, dan ligt het eraan hoe de tickets zijn verkregen. Heb je losse tickets opgestuurd gekregen, dan kun je die tickets zelf insturen naar de spoorwegmaatschappij om restitutie te krijgen, afhankelijk voor welk deel van het traject de tickets gelden. Bestaat een reis namelijk uit meerdere (gereserveerde) treinen, dan krijg je voor elk deel vaak een apart ticket, omdat op het ticket ook de gereserveerde plaatsen vermeld staan. Bijvoorbeeld: je reist van Amersfoort Centraal naar naar Londen St. Pancras International en gebruikt daarvoor meerdere treinen:

• Amersfoort Centraal - Amsterdam Centraal - uitvoerder: NS
• Amsterdam Centraal - Brussel Zuid - uitvoerder: NS International
• Brussel Zuid - London St. Pancras International - uitvoerder: Eurostar

Heb je vertraging tussen Amersfoort Centraal en Amsterdam Centraal, dan dien je de claim in bij de Nederlandse Spoorwegen. Voor het traject Amsterdam Centraal naar Brussel doe je dat bij NS International en voor de trein van Brussel naar Londen moet je de claim indienen bij Eurostar.

Tip: installeer altijd een reisplanner-app
Je doet er goed aan om voor aanvang van je internationale reis een reisplanner-app te installeren. Dat is niet alleen handig voor het plannen van je reis, maar ook slim om bij vertragingen screenshots te kunnen maken van de vertraagde tijden, zodat je deze informatie later ook kunt gebruiken voor het terugvragen van je geld.

Interrail

Bij sommige reisbureaus, zoals Treinreiswinkel of Treinrondreis, krijg je een speciaal ticket waarmee je door heel Europa kunt reizen: Interrail. Heb je vertraging met een treinreis en heb je daarvoor je Interrail-kaart gebruikt, dan vraag je bij vertraging geld terug bij Interrail zelf. Voorwaarde is wel dat je alle reizen die je met Interrail maakt heb opgeslagen in de app of handmatig hebt genoteerd in het speciale boekje dat je bij je analoge ticket hebt gekregen. Verder moet je behoorlijk wat informatie meesturen, zoals screenshots uit de Interrail-app, maar ook screenshots van apps die hebben aangetoond dat je trein vertraging had. Flink wat papierwerk dus, maar op zich wel logisch omdat Interrail niet zelf kan controleren of jouw trein vertraging had, aangezien je met Interrail je eigen plan trekt en je reis niet van tevoren is vastgelegd.

©Antonioguillem

Wat krijg je terug bij vertraging?

Heb je tijdens je treinreis vertraging, dan kun je recht hebben op compensatie. De hoogte van de vertraging bepaalt hoeveel geld je terugkrijgt. We bespreken hier alleen de compensatiemogelijkheden met betrekking tot treinreizen in Europa en specifiek wanneer je naar het buitenland reist.


Op zoek naar de regels omtrent geld terug bij vertraging van de spoorwegbedrijven in Nederland? Klik op de onderstaande links:

NS
RRReis
Arriva
Breng
Blauwnet

De regels in Nederland zijn dat je alleen compensatie kunt aanvragen wanneer je meer dan 30 minuten vertraging hebt. Saillant detail: op de hogesnelheidslijn in Nederland (Schiphol Airport - Rotterdam Centraal) mag je al bij 15 minuten vertraging een claim indienen. In de rest van Europa geldt een compensatie vanaf 60 minuten.


©Caki Foto - André Muller

In theorie zijn de regels voor compensatie bij treinreizen in Europa vergelijkbaar met die van de luchtvaart. Zeker met betrekking tot de rechten die je hebt als passagier tijdens de vertraging zelf. Bijvoorbeeld het stoppen van de reis als de vertraging dermate hoog is dat je niet meer op tijd op de bestemming kunt komen en je hierdoor geen vakantiegenot meer hebt of een belangrijke afspraak mist.

Maar dat is de theorie; in de praktijk zal dat vaak anders uitpakken. Want in tegenstelling tot vliegen mag je namelijk doorgaans zonder gedoe een andere trein nemen. Door die makkelijke toegankelijkheid zou je een eventuele vertraging dus kunnen inlopen, bijvoorbeeld wanneer een volgende trein een paar minuten later vertrekt, of juist een snellere trein is dan degene die je van plan was te nemen. Wel zijn er bepaalde treinen waar je niet zonder meer mag instappen, bijvoorbeeld slaaptreinen of hogesnelheidslijnen waarvoor een toeslag of reservering verplicht is.

Kijken we puur naar het bedrag dat je terugkrijgt, ervan uitgaande dat je uiteindelijk inderdaad 60 minuten of meer vertraging hebt opgelopen bij aankomst op je bestemming, dan gelden de volgende regels

Vertraging van 60 tot 120 minuten: Je krijgt 25 procent van de ticketprijs terug. Maar: teruggave geldt niet als je voor de aanschaf van het ticket al op de hoogte gebracht bent dat er vertraging kan optreden, bijvoorbeeld omdat je trein wordt omgeleid vanwege werkzaamheden en hierdoor dus langer onderweg is. Ook als de vertraging is ontstaan door buitengewone omstandigheden, zoals een extreme storm, kun je geen geld terugkrijgen. Stakingen vallen niet onder deze buitengewone omstandigheden: heb je vertraging door stakingen, dan kun je dus wel je geld terugvragen.

Vertraging van 120 minuten of meer: Je krijgt 50 procent van de ticketprijs terug. Ook hier geldt dat niet als er van tevoren al bekend was dat jouw trein vertraging zou hebben en er sprake is van overmacht door buitengewone omstandigheden.

In bovenstaande gevallen heb je overigens ook altijd het recht om je ticket te annuleren als je van de reis afziet als het door de vertraging niet meer mogelijk is om de rest van jouw reis te voltooien, bijvoorbeeld omdat je door de treinvertraging een vlucht mist. In die gevallen mag je dan altijd je geld terugvragen, en moet de treinmaatschappij ervoor zorgen dat je kosteloos weer naar het oorspronkelijke startpunt van je reis wordt teruggebracht.

©Leonid Andronov

💶 Nog meer geld terug? Lees dan ook: 🚌 Vertraging met de langafstandsbus ⛴️ Vertraging met de ferry ✈️ Vertraging met het vliegtuig

Wat gebeurt er bij een geannuleerde trein?

Is een trein geannuleerd en zou je hierdoor met meer dan 60 minuten te laat op je eindbesteming aankomen, dan heb je de keuze uit een van de drie mogelijkheden:

• Recht op terugbetaling van je ticket: dit moet binnen 30 dagen gebeurd zijn. Bovendien moet de spoorwegmaatschappij jou kosteloos terugbrengen naar het oorspronkelijke vetrekpunt.

• Recht om de reis kosteloos en onder vergelijkbare omstandigheden te vervolgen via een andere route, zonder extra kosten. Onder vergelijkbare omstandigheden wordt bijvoorbeeld verstaan hetzelfde comfort (1e of 2e klasse) maar kan ook het type trein omvatten (hogesnelheidstrein in plaats van een lokaal boemeltje)

• Recht om de reis op een latere datum van jouw keuze te vervolgen, met vergelijkbare voorwaarden en eventuele omleiding. Ook heb je recht op alternatief vervoer als blijkt dat het niet mogelijk is om de reis per trein voort te zetten.

In geval van geannuleerde treinen heb je altijd recht op extra zogeheten bijstand, bijvoorbeeld maaltijden en drinken en – indien de alternatieve reis een of meerdere dagen later vertrekt – ook recht op een overnachting op kosten van de treinmaatschappij.

Voor wie meer is van het

Spelen met treintjes

Alternatieven

Lukt het niet om je reis voort te zetten met de gekozen trein, dan mag je – met toestemming – eventueel zelf een andere reis maken met alternatief vervoer, per spoor of met een ander vervoermiddel, op kosten van de treinmaatschappij. Maar let op: dit mag in principe alleen na schriftelijk akkoord van de maatschappij. Anders kun je de kosten niet terugvragen.

Laat de spoorwegmaatschappij echter binnen 100 minuten na de geannuleerde trein niets van zich horen, dan mag je wél een andere reis plannen en die kosten terugvragen bij de treinmaatschappij. Maar je kunt beter altijd vragen om een schriftelijke bevestiging om eventuele welles-nietes-discussies later te voorkomen. En bewaar altijd screenshots van apps waarmee je treinreizen kunt plannen

©Adrien Chanut

Belangrijk: bewaar altijd al je tickets en probeer zoveel mogelijk screenshots van reisplanner-apps te bewaren. Die kun je eventueel later gebruiken om je geld terug te krijgen of wanneer de tegenpartij moeilijk doet over een ingediende claim. Voor Interrail doe je er sowieso goed aan om screenshots te maken. Maak ook foto's van digitale vertrekborden op stations waarop vertragingen zijn gemeld. Die kun je allemaal gebruiken om je geld terug te vragen. Hoe meer informatie je bewaart, des te beter!

▼ Volgende artikel
Zo vind je het ideale hoesje voor je smartphone
© Margo Basarab
Huis

Zo vind je het ideale hoesje voor je smartphone

Een smartphonehoesje is meer dan een accessoire. Het beschermt je telefoon tegen schade en maakt het gebruik makkelijker. Door de enorme variatie in modellen, materialen en extra functies kan het lastig zijn om een keuze te maken. In dit artikel lees je waar je op moet letten bij het kiezen van een hoesje en welke mogelijkheden je allemaal hebt.

Dit artikel in het kort: • Soorten smartphonehoesjes • Gebruikte materialen • Hardcase versus softcase • Speciale hoesjes • Handige extra's

Lees ook: Waarom dat hoesje om je telefoon toch echt handig is

Het type hoesje dat je kiest, hangt af van hoe je je telefoon gebruikt en tot in hoeverre je je toestel wilt beschermen. Een bumperhoesje is een beschermrand die om de zijkanten van je smartphone zit, terwijl de voor- en achterkant vrij blijven. Dit type hoesje beschermt de randen van je toestel tegen stoten en vallen, maar biedt minder bescherming voor het scherm en de achterkant. Een backcover beschermt alleen de achterkant en zijkanten van je telefoon, maar zorgt er wel voor dat je het slanke ontwerp van je toestel blijft zien. Is dat voor jou minder belangrijk en wil je juist zoveel mogelijk bescherming? Dan is een bookcase of wallet case een goede keuze. Dit type hoesje omsluit je hele telefoon en biedt vaak ruimte voor pasjes of geld. Als je zowel de voor- als achterkant wilt beschermen, kun je ook een flipcase overwegen, die verticaal opent. Een insteekhoesje, ook wel pouch genoemd, is een beschermhoes waarin je je smartphone schuift wanneer je deze niet gebruikt. Een opbergzakje zeg maar. In de dagelijkse praktijk zul je deze niet snel gebruiken, maar als je bijvoorbeeld op vakantie gaat, of je telefoon meeneemt in je tas tussen andere spullen, dan kan het handig zijn. Je weet namelijk zeker dat je telefoon in een puch goed beschermd is tegen vuil en krassen.

Van siliconen tot leer

Het materiaal van een hoesje bepaalt niet alleen de uitstraling, maar ook hoe goed het beschermt. Siliconen en TPU zijn flexibel en schokabsorberend. Daarnaast zijn ze een beetje stroef, waardoor ze minder snel uit je handen of van de bank kunnen glijden. Wel is het zo dat met name siliconen wat sneller stof aantrekken. Wanneer je je telefoon vooral meeneemt in je broekzak of tas, is dit materiaal dus misschien net wat minder praktisch. Hard kunststof is stevig en lichtgewicht, maar kan barsten of scheuren bij een flinke klap of val. Leer, of het nu echt of kunstleer is, straalt luxe uit en biedt goede bescherming. Echt leer wordt mooier na verloop van tijd. Kunstleer niet, maar dit hoef je wel weer minder te onderhouden dan echt leer. Voor maximale stevigheid kun je kiezen voor aluminium of roestvrij staal, hoewel dit je telefoon zwaarder kan maken en minder flexibel is.

©picsmart

Hardcase versus softcase

Telefoonhoesjes zijn grofweg onder te verdelen in twee varianten: hardcover en softcover, elk met hun eigen kenmerken. Hardcover hoesjes staan bekend om hun stevige constructie, die uitstekende bescherming biedt tegen zware schokken en vallen. Ze behouden hun vorm goed, maar zijn vaak duurder, minder flexibel en voelen minder comfortabel aan in je hand.

Softcover hoesjes zijn lichter, flexibeler en vaak goedkoper. Ze liggen prettig in de hand en passen gemakkelijk in een broekzak of tas. Het zachte materiaal biedt goede schokdemping, maar kan sneller beschadigd raken en slijten. Ook kunnen softcovers na verloop van tijd verkleuren.

Speciale hoesjes voor specifieke situaties

Naast standaardmodellen zijn er ook speciale hoesjes die extra bescherming bieden. Waterdichte hoesjes zijn ideaal als je je telefoon wilt beschermen tegen vocht, stof en zand, bijvoorbeeld tijdens het sporten of op het strand. Veel van deze hoesjes hebben een IP-certificering, zoals IP67 of IP68, wat aangeeft hoe goed ze bestand zijn tegen water en stof. Shockproof hoesjes zijn ontworpen om vallen en stoten op te vangen, met schokabsorberende materialen en verstevigde hoeken. Rugged cases combineren water-, stof- en schokbescherming en zijn geschikt voor extreme omstandigheden, zoals op de bouwplaats of tijdens outdooractiviteiten.

Extra functies

Veel hoesjes hebben handige extra's. Het meest bekend zijn hoesjes met ruimte voor je bank- of creditcards. Er zijn ook modellen waarin je bankbiljetten kwijt kunt. Andere hoesjes hebben bijvoorbeeld geïntegreerde standaards waardoor je je telefoon makkelijk kunt neerzetten; ideaal om filmpjes te kijken of voor online vergaderingen. Ook heel handig zijn hoesjes met een ingebouwde powerbank. Met zo'n battery case weet je zeker dat je een hele dag door kunt met je smartphone. Heb je een iPhone, dan is een MagSafe-compatibel hoesje misschien handig.

Kies uit meer dan 300.000 hoesjes

Bij bol.

MagSafe? MagSafe! MagSafe is een technologie van Apple die oorspronkelijk werd ontwikkeld voor MacBooks en later werd aangepast voor de iPhone. Het systeem gebruikt magneten aan de achterkant van de iPhone om accessoires stevig te bevestigen. Bij MagSafe-compatibele hoesjes zijn deze magneten ingebouwd, waardoor ze naadloos werken met andere MagSafe-accessoires. Een goed voorbeeld is de MagSafe powerbank. Deze klik je magnetisch vast aan je iPhone, zodat je onderweg eenvoudig kunt opladen, ook zonder stopcontact in de buurt. Kleinere powerbanks zijn zo ontworpen dat je je telefoon gewoon kunt blijven gebruiken tijdens het opladen.

©YALCIN SONAT

Waar let je op bij de aankoop?

Bij het kiezen van een hoesje is de pasvorm belangrijk. Zorg dat het hoesje naadloos aansluit op jouw telefoon. Let ook op extra bescherming voor het scherm en de camera, zoals verhoogde randen. Houd rekening met de dikte en het gewicht van het hoesje, vooral als je een slank ontwerp belangrijk vindt. Controleer daarnaast of alle functies van je telefoon, zoals de knoppen en poorten, makkelijk toegankelijk zijn.

Conclusie

Het kiezen van een smartphonehoesje is meer dan een kwestie van smaak. Denk goed na over hoe en waar je je telefoon gebruikt. Zoek je maximale bescherming tegen vallen of juist een bescheiden hoesje zodat het design van je smartphone zo goed mogelijk zichtbaar blijft? Zijn extra's, zoals ruimte voor pasjes, belangrijk voor je? Heb je een voorkeur voor een bepaald materiaal? Het aanbod van smartphonehoesjes is enorm. Door voor jezelf goed te weten wat je precies wilt, maak je het jezelf een stuk gemakkelijker!

▼ Volgende artikel
Europees voetbal kijken bij Ziggo nu ook zonder registratie
© Svetlana Rey - stock.adobe.com
Huis

Europees voetbal kijken bij Ziggo nu ook zonder registratie

Wie afgelopen seizoen de wedstrijden van Nederlandse teams in het Europees voetbal wilde kijken, moest dat doen via Ziggo – op de publieke netten zijn deze wedstrijden namelijk niet meer te zien. Je hoefde daarvoor geen  klant bij de provider te zijn, maar je moest je wél registeren. Na ingrijpen van het Commissariaat voor de Media vervalt deze registratie nu.

 

Wie afgelopen seizoen de wedstrijden van Nederlandse teams in het Europees voetbal wilde kijken, moest dat doen via Ziggo – op de publieke netten zijn deze wedstrijden namelijk niet meer te zien. Je hoefde daarvoor geen  klant bij de provider te zijn, maar je moest je wél registeren. Na ingrijpen van het Commissariaat voor de Media vervalt deze registratie nu.

De UEFA-competities vallen deels onder de evenementenlijst, wat betekent dat deze wedstrijden voor minimaal 75% van de Nederlandse huishoudens gratis en zonder drempels toegankelijk moeten zijn. Het Commissariaat voor de Media beschouwt verplichte registratie, waarbij persoonsgegevens als naam, e-mailadres postcode, huisnummer en mobiele telefoonnummer gedeeld moeten worden, als een te hoge drempel. Hierover ontving het meldingen van kijkers die het aanmaken van een account als een obstakel ervaarden. Ook belangenorganisaties spraken hun zorgen uit, met name over de toegankelijkheid voor digitaal minder vaardige mensen, zoals ouderen. Na onderzoek heeft het Commissariaat laten weten dat de verplichte registratie niet voldeed aan de regels uit de Mediawet.

Dat betekent dus dat je vanaf 21 januari, wanneer het UEFA-voetbalseizoen wordt hervat, wedstrijden van Nederlandse clubs kunt streamen via Ziggo Go zonder eerst een account aan te maken. De wedstrijden zijn nu direct toegankelijk via de app op je smart-tv, laptop, tablet en smartphone. Registreren blijft wel mogelijk voor wie wedstrijden buiten Nederland wil streamen.

Voetbalfans die via Ziggo Sport Free de wedstrijden van Nederlandse clubs streamen, kunnen nu ook genieten van meer voetbalcontent. Het populaire Ziggo Sport Highlights-programma, waarin alle wedstrijden van een avond worden samengevat, is voortaan ook via streaming beschikbaar.

Het UEFA-voetbalseizoen gaat op 21 januari verder met onder andere de Champions League-wedstrijd Rode Ster Belgrado-PSV (21.00 uur). Op 22 januari speelt Feyenoord thuis tegenBayern München (21.00 uur). Beide wedstrijden zijn live te zien via Ziggo Sport Free, Ziggo Sport (kanaal 14) en Ziggo Sport Totaal.

Lees ook: Je Android-tablet of smartphone koppelen aan je tv