ID.nl logo
Vertraging opgelopen tijdens je vliegreis? Zo krijg je compensatie
© Zhaojiankang
Zekerheid & gemak

Vertraging opgelopen tijdens je vliegreis? Zo krijg je compensatie

Reizigers zijn vandaag de dag beter beschermd dan ooit en ook voor vliegpassagiers zijn er allerlei regelingen die helpen bij vertraging en uitval van vluchten. Maar hoe zit het bij overmacht, bijvoorbeeld zoals de grote stroomstoring door brand bij Heathrow en de daarbij horende vertraging? Waar heb je eigenlijk allemaal recht op als jouw vlucht vertraagd of geannuleerd is? En wat moet je doen om voor compensatie in aanmerking te komen?

In dit artikel lees je: 🛫 Welke compensatieregels er zijn. 🛬 Welke bedragen je kunt terugkrijgen. 🛫 Wat er valt onder compensatie en wanneer er sprake is van overmacht. 🛬 Hoe je compensatie aanvraagt en hoe je daar hulp bij kunt krijgen.

Lees ook: Zo zorg je voor stabiel internet in het buitenland

Als je in de vakantiestemming bent of een belangrijke zakelijke afspraak hebt, is er niets zo frustrerend als een vertraagde vlucht. Urenlang wachten op een luchthaven, je humeur dat daalt met elke minuut die verstrijkt en kostbare tijd die verloren gaat. Maar als luchtvaartreiziger heb je gelukkig ook veel rechten als het aankomt op compensatie voor de vertraging of annulering van je vlucht. Zo weet je in ieder geval dat je gedekt bent en je ontspannen op vakantie kunt.

Wanneer krijg je wat?

In Europa zijn er afspraken gemaakt over de compensatie die uitgekeerd wordt bij vertraging of uitval van vluchten. Dit omvat ook andere vormen van zorg, zoals het onderbrengen van gestrande passagiers in hotels en het zorgen voor maaltijden.

Vlucht vertraagd

In geval van vertraging is de maximale vergoeding per reiziger 600 euro. De hoogte van die vergoeding is afhankelijk van hoeveel vertraging je hebt én hoe lang de vluchtduur was.

Anders dan bijvoorbeeld bij de spoorwegen, waar een vertraging van 30 minuten bij een treinreis binnen Nederland al genoeg is om geld terug te kunnen vragen, gelden de compensatieregels voor vliegreizen pas bij vertragingen van drie uur en langer. Daarbij wordt ook nog gekeken naar de afstand die de vlucht heeft afgelegd.

De compensatieregeling voor vertraging is als volgt:

• Bij een vlucht tot 1.500 kilometer is de vergoeding 250 euro per reiziger
• Bij vluchten tussen de 1.500 en 3.500 kilometer is de vergoeding 400 euro per reiziger
• Bij vluchten langer dan 3.500 kilometer en tussen de 3 en 4 uur vertraging: 300 euro per reiziger
• Bij vluchten langer dan 3.500 kilometer en meer dan 4 uur vertraging: 600 euro per reiziger

In alle gevallen geldt dat je als reiziger zelf achter de compensatie aan moet gaan; deze wordt niet automatisch aan je uitbetaald. Wanneer je een vertraging met een vlucht hebt ondervonden, neem je contact op met de luchtvaartmaatschappij. Bij de Consumentenbond kun je een voorbeeldbrief downloaden voor het aanvragen van die compensatie.

©MG | ID.nl

Ook interessant: Valt de vakantie tegen? Dit is wat je kunt doen

Vlucht geannuleerd?

Wanneer je vliegtuig helemaal niet meer gaat, of je met een ander vliegtuig mee, dan gelden er andere (compensatie)regels, afhankelijk van de situatie. De maatschappij van wiens vlucht is geannuleerd moet jou als reiziger een aantal opties aanbieden:

• Het ticket moet binnen zeven dagen worden terugbetaald;
• Er wordt een nieuwe, vergelijkbare vlucht naar je eindbestemming geregeld;
• Je neemt een vergelijkbare vlucht op een ander moment op een dag die je zelf uitkiest.

Let wel: Als gedupeerde van een geannuleerde vlucht mag je zelf kiezen met welk van de hierboven getoonde opties je akkoord gaat. Ben je al op het vliegveld, dan moet de luchtvaartmaatschappij je ook hulp en zorg bieden in de vorm van bijvoorbeeld eten en drinken (dit mag door middel van vouchers) en een hotelovernachting in het geval een vervangende vlucht een dag later vertrekt.

Als een luchtvaartmaatschappij deze kosten en zaken niet van tevoren regelt, mag je de kosten die je zelf hebt gemaakt voor eten, drinken en hotelovernachting declareren bij de maatschappij. Bewaar dus altijd goed alle bonnen en bewijzen van betalingen. Uiteraard wordt dan wel uitgegaan van een redelijke vergoeding: het boeken van een 5-sterrenhotel en de kosten daarvan later declareren bij de luchtvaartmaatschappij is vanzelfsprekend niet de bedoeling.

Voorwaarden voor compensatie

De compensatievoorwaarden zijn van toepassing wanneer je vliegreis begint in een EU-land of in Zwitserland, Verenigd Koninkrijk, IJsland en Noorwegen, of wanneer je vliegt met een maatschappij die geregistreerd staat in een EU-land en de hierboven genoemde Europese landen. Maar dat betekent overigens niet dat je bij een vlucht buiten de Europese Unie geen recht hebt op compensatie. In een land waar veel binnenlands wordt gevlogen, zoals de Verenigde Staten, gelden bijvoorbeeld ook compensatieregelingen. Check in die gevallen welke compensatie er wordt aangeboden door de betreffende vliegmaatschappijen.

©MG | ID.nl

Voucher? Nee, bedankt! Het kan zijn dat een vliegmaatschappij je een voucher aanbiedt, bijvoorbeeld om later kosteloos opnieuw met dezelfde maatschappij te vliegen. Zo'n voucher mag je weigeren en je mag eisen dat je een financiële vergoeding ontvangt. Accepteer je de voucher wel, dan heb je geen recht meer op een financiële compensatie.

Pakketreizen

De hierboven genoemde compensatieregelingen gelden daarnaast alleen als je zelfstandig een vlucht hebt geboekt bij de luchtvaartmaatschappij of via een (online) reisbureau.

Wanneer je een pakketreis hebt, heb je ook recht op compensatie, maar in dat geval loopt de regeling daarvan via het reisbureau waar je de pakketreis hebt gekocht. Zij moeten zorgen voor bijvoorbeeld tegoedbonnen voor eten en drinken, een hotelovernachting of hulp bij een transfer naar een ander vliegveld. Bij een annulering van een vlucht kun je ook compensatie krijgen, maar omdat je hebt betaald voor een complete vakantie, gelden er andere regels: een geannuleerde of vertraagde vlucht betreft immers slechts een deel van het complete pakket.

Lees bij het boeken van een pakketreis dus altijd goed de voorwaarden om te zien wat er geregeld is bij een vertraagde of uitgevallen vlucht. Een bij de ANVR-aangesloten reisbureau hanteert de regels die bij deze vereniging zijn opgesteld.

Reisverzekering In veel gevallen kan een reisverzekering garantie bieden in het geval van problemen tijdens je reis of het verblijf op het vakantieadres. Het is dus altijd slim om zo'n verzekering af te sluiten voor de reisduur (of je kiest voor een doorlopende reisverzekering). Wil je gedekt zijn wanneer je zelf onverhoopt een reis moet annnuleren? Dan is een annuleringsverzekering het overwegen waard.

Overmacht

Niet voor alle vertragingen of geannuleerde vluchten kun je zomaar compensatie krijgen. Er is ook nog zoiets als overmacht: een vertraging of andere problemen die niet te wijten zijn aan de vliegmaatschappij zelf. Onder overmacht vallen bijvoorbeeld extreem slechte weersomstandigheden waardoor een luchthaven ontregeld kan zijn, stakend personeel op het vliegveld of bij de verkeersleiding, natuurrampen, terrorisme of een medische noodlanding. Een staking van het eigen personeel van een vliegmaatschappij valt overigens niet onder overmacht.

Watch on YouTube

Soms beroept een vliegtuigmaatschappij zich bij een technisch mankement aan het toestel ook op overmacht, maar het Europese Hof van Justitie heeft bepaald dat dat niet mag. Onderhoud aan vliegtuigen hoort nu eenmaal bij het dagelijks reilen en zeilen van een luchtvaartmaatschappij, dus in principe heb je dan ook recht op compensatie.

Hulp bij compensatie

Vrijwel alle Europese luchtvaartmaatschappijen hebben een formulier op hun website waar je een compensatieclaim kunt indienen. Meestal bereik je het formulier via de website van de maatschappij, gevolgd door /claim, bijvoorbeeld https://www.klm.nl/claim. Dat is doorgaans de meest snelle manier om bij het claimformulier te komen, aangezien je op de homepage van de maatschappij vaak tevergeefs zoekt naar een link naar het claimformulier. Een zoekopdracht met 'naam vliegmaatschappij' en 'claim' levert ook snel de juiste pagina op.

Kom je er zelf niet uit bij het indienen van een claim of wil de vliegmaatschappij je niet helpen? Dan kun je ervoor kiezen hulp in te schakelen van een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in het aanvragen van claims. Sommige van deze diensten werken op basis van 'no cure, no pay', maar innen bij een succesvolle claim een percentage van het compensatiebedrag.

💶 Nog meer geld terug? Lees dan ook: 🚌 Vertraging met de langafstandsbus ⛴️ Vertraging met de ferry 🚂 Vertraging met de trein

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 compacte elektrische barbecues voor in de tuin
© Milan Gucic milangucic@gmail.com
Huis

Waar voor je geld: 5 compacte elektrische barbecues voor in de tuin

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Als de zon weer een aantal dagen schijnt, is het moment aangebroken om de barbecue tevoorschijn te halen. Ben je op zoek naar een nieuwe? Wellicht is een elektrische dan iets voor je? Geen last meer van rook, gecontroleerder bakken en beter voor het milieu!

Een elektrische barbecue biedt best wat voordelen ten opzichte van een gewone barbecue. Je hebt bijvoorbeeld geen gedoe met houtskool, een lange opwarmtijd of problemen met wind(richtingen). Je plugt ‘m gewoon in en hij is snel warm, ideaal ook voor spontaan barbecueën. Een ander voordeel is dat de temperatuur nauwkeuriger te regelen is, zodat je eten beter kan worden klaargemaakt en je niet snel bang hoeft te zijn dat de boel verbrandt.

Weber Q 1400

De Weber Q 1400 is een elektrische tafelbarbecue met een robuuste uitstraling en een gietijzeren rooster. Hij warmt snel op en houdt de warmte goed vast, waardoor je eten gelijkmatig gaart en lekker sappig blijft. Met een grilloppervlak van 43 bij 32 cm is er ruimte genoeg om voor 4 tot 6 personen tegelijk te grillen. Schoonmaken gaat makkelijk dankzij de handige vetopvangbak. Het snoer van 1,8 meter geeft wat speelruimte voor gebruik in de tuin of op het balkon. Deze Weber Q 1400 heeft een traploos instelbare temperatuurregeling en de maximale temperatuur ligt rond de 260–290°C.

WMF Lono Master Grill

De WMF Lono Master Grill is een elektrische tafelgrill met twee aparte grillplaten, elk met hun eigen temperatuurregeling. Handig wanneer je bijvoorbeeld vlees en groenten tegelijk wilt klaarmaken, zonder dat de smaken door elkaar lopen. Het grilloppervlak is 50 bij 28 cm, ruim genoeg voor een gezellig etentje met een klein gezelschap. De platen hebben een antiaanbaklaag, waardoor schoonmaken een fluitje van een cent is. De grill ziet er modern uit, met een roestvrijstalen afwerking die stevig en duurzaam aanvoelt. De WMF Lono Master Grill beschikt over vijf temperatuurstanden, waarmee je de warmte per grillplaat kunt instellen.

Outdoorchef CITY Electro 420

De Outdoorchef CITY Electro 420 is een ronde, elektrische barbecue met een stevige driepoot. Hij heeft een grillrooster van bijna 40 cm doorsnee, waardoor je prima kunt koken voor 2 tot 4 personen. De temperatuur kun je instellen in zeven standen, wat fijn is als je nauwkeuriger wilt grillen. Het apparaat heeft een vetopvangschaal die het schoonmaken makkelijker maakt. Hij is niet al te groot en neemt dus weinig plek in, wat ideaal is als je een kleiner terras of balkon hebt. Bovendien voelt de barbecue degelijk aan en kan hij tegen een stootje. De Outdoorchef CITY Electro 420 heeft zeven temperatuurstanden, met een maximale temperatuur tot 300°C.

Gardalux elektrische barbecue 

Deze elektrische barbecue van Gardalux is een eenvoudig model met een grilloppervlak van 37 bij 21 cm. Hij is vooral geschikt voor wie af en toe wil grillen en geen groot apparaat nodig heeft. Met 2000 watt vermogen is hij snel op temperatuur en de vetopvangbak maakt het schoonmaken wat makkelijker. Het is geen uitgesproken luxe model, maar voor deze prijs is het een prima instapmodel voor eenvoudige barbecue-avondjes.

Cadac E-BRAAI

De Cadac E-BRAAI is een moderne, elektrische barbecue met een keramisch gecoat rooster van 38 cm doorsnee. Hij is uitgerust met een digitaal display en kan automatisch de temperatuur regelen tussen 70 en 270 graden. Dat is handig voor wie precies wil weten hoe warm de barbecue is en niet graag gokt. Hij is in ongeveer 4 minuten op temperatuur, zodat je snel kunt beginnen met grillen. Ook het schoonmaken gaat makkelijk door de keramische laag. De Cadac E-BRAAI heeft een digitale temperatuurregeling waarmee je de temperatuur kunt instellen tussen 70°C en 270°C.

▼ Volgende artikel
De juiste geheugenkaart kiezen: zo schiet je nooit meer mis
© DragonImages
Huis

De juiste geheugenkaart kiezen: zo schiet je nooit meer mis

Je staat klaar om een foto te maken. Alles klopt: het licht, het moment, je onderwerp. En dan... kaart vol. Of erger: je camera herkent 'm niet eens. Het kiezen van de juiste geheugenkaart is dus heel belangrijk. Maar met al die formaten en capaciteiten kan dat nog best ingewikkeld zijn. In dit artikel lees je hoe je de juiste kaart kiest – eentje die past bij je camera én bij hoe jij fotografeert.

Om de juiste kaart voor jouw camera te vinden, zijn er een aantal zaken waar je op moet letten. In dit artikel kijken we naar: 📸 Kaartformaat 📸 Snelheid 📸 Merk 📸 Capaciteit 📸 Formatteren 📸 Veelvoorkomende fouten 📸 Onderhoud

Lees ook: 20 tips om de mooiste foto's te maken met je compactcamera

Welk type past bij jouw camera?

Niet elke kaart past bij elke camera. Het formaat moet kloppen, de snelheid moet aansluiten op wat je ermee doet, en het merk kan het verschil maken tussen probleemloos werken en verlies van data. En dan is er natuurlijk ook nog de capaciteit. Hieronder lees je daar meer over.

Kaartformaat

De ene geheugenkaart is de andere niet. Wat je precies nodig hebt, hangt af van je camera. De meest voorkomende kaartformaten zijn SD (Secure Digital), CompactFlash (CF), XQD en de nieuwere CFexpress-kaarten.

Voor compactcamera's en instapmodel systeemcamera's is SD het meest gebruikte formaat, waarbij je onderscheid maakt tussen SDHC (tot 32GB) en SDXC (boven 32GB). Welke je nodig hebt, check je eenvoudig in je handleiding of via Menu > Instellingen > Geheugenkaart.

Voor professionele systeemcamera's en spiegelreflexen heb je vaak snellere kaarten zoals UHS-II SD-kaarten, XQD of CFexpress nodig, zeker als je 4K-video opneemt of in burst-modus fotografeert.

Snelheid

De snelheidsklasse van een kaart is minstens zo belangrijk als het formaat. Op SD-kaarten vind je aanduiding zoals Class 10, UHS-I of UHS-II, en een getal met een 'U' (bijvoorbeeld U3) of een 'V' (bijvoorbeeld V60). Hoe hoger het getal, hoe sneller de kaart. Voor 4K-video heb je minimaal V30 nodig, terwijl voor 8K-video V60 of V90 wordt aangeraden. Voor het controleren van de compatibiliteit kun je op je camera naar Bestandsinfo gaan en op de INFO-knop drukken terwijl je een foto bekijkt. Hier zie je welke schrijfsnelheid jouw camera gebruikt.

Supersnelle USH-II-kaart nodig?

Dan supersnel even naar

Merk

Merken maken ook verschil. SanDisk, Lexar, Kingston, Sony en Transcend staan goed bekend. Minder bekende kaartjes zijn goedkoper, maar je loopt meer risico op fouten. En een gemiste foto kun je niet terughalen.

Hoeveel opslag heb je nodig?

Dat hangt af van je camera en je manier van fotograferen. Een RAW-bestand van 24 megapixel neemt gemiddeld 30MB in beslag. Een JPEG van dezelfde camera rond de 8MB. En video? Reken voor 4K op zo'n 350MB per minuut. Even rekenen dus: hoeveel foto's of minuten video maak je op een gemiddelde dag? Tel die bij elkaar op en neem daar nog eens de helft extra als veiligheidsmarge.

Wie af en toe foto's maakt met een compactcamera, heeft aan 32GB of 64GB meestal genoeg. Gebruik je een systeemcamera en schiet je in RAW, dan is 128GB een logische keuze. Ga je voor reportages of video-opnames, dan kom je al snel uit op 256GB of meer. Maar: één grote kaart is niet altijd beter dan meerdere kleinere. Mocht er iets misgaan, dan ben je niet meteen álles kwijt.

©Jimmyi23

Je kaart formatteren Zodra je een kaart in gebruik neemt, formatteer je die in de camera zelf, Druk op de Menu-knop van je camera en navigeer daarvoor naar Formatteren. Dit doe je bij voorkeur na elke shoot, uiteraard nadat je de beelden veilig hebt opgeslagen. Belangrijk: formatteren wist alles, dus maak altijd eerst een back-up via Bestandsoverdracht naar je computer of externe schijf.

Dit kan er misgaan – en zo voorkom je dan

Een fout die vaak gemaakt wordt: de kaart verwijderen terwijl de camera nog bezig is met schrijven. Dat kun je zien aan het knipperende lampje. Wacht altijd tot dat uit is voordat je de kaart verwijdert of de camera uitschakelt.

Ga er ook niet vanuit dat geheugenkaarten eindeloos meegaan. Ze hebben een beperkt aantal schrijfcycli. Gebruik je je kaart intensief, dan is vervangen om de twee tot drie jaar verstandig.

Onderhoud verlengt de levensduur. Formatteer je kaart eens per maand via het menu van de camera – niet op je computer. Camera's gebruiken een specifieke bestandsstructuur, en die raakt snel in de war als je via een computer formatteert.

Bewaar je kaarten op een droge plek, bij voorkeur in een beschermend doosje. Houd ze uit de buurt van magnetische velden van bijvoorbeeld speakers of telefoons. Werkt een kaart niet goed? Maak de contactpunten dan schoon met een droge, zachte doek.

©PheelingsMedia

Zekerheid zit in de voorbereiding

Een goede geheugenkaart maakt het verschil tussen zorgeloos fotograferen en frustratie achteraf. Kijk verder dan alleen de opslagcapaciteit. Snelheid, betrouwbaarheid en compatibiliteit met je camera zijn minstens zo belangrijk. Kies voor kwaliteit, stem af op je manier van werken en verzorg je kaart goed. Dan kun je blijven focussen op wat er echt toe doet: het vastleggen van het juiste moment.