ID.nl logo
Vertraging opgelopen tijdens je vliegreis? Zo krijg je compensatie
© Zhaojiankang
Zekerheid & gemak

Vertraging opgelopen tijdens je vliegreis? Zo krijg je compensatie

Reizigers zijn vandaag de dag beter beschermd dan ooit en ook voor vliegpassagiers zijn er allerlei regelingen die helpen bij vertraging en uitval van vluchten. Maar hoe zit het bij overmacht, bijvoorbeeld zoals de grote stroomstoring door brand bij Heathrow en de daarbij horende vertraging? Waar heb je eigenlijk allemaal recht op als jouw vlucht vertraagd of geannuleerd is? En wat moet je doen om voor compensatie in aanmerking te komen?

In dit artikel lees je: 🛫 Welke compensatieregels er zijn. 🛬 Welke bedragen je kunt terugkrijgen. 🛫 Wat er valt onder compensatie en wanneer er sprake is van overmacht. 🛬 Hoe je compensatie aanvraagt en hoe je daar hulp bij kunt krijgen.

Lees ook: Zo zorg je voor stabiel internet in het buitenland

Als je in de vakantiestemming bent of een belangrijke zakelijke afspraak hebt, is er niets zo frustrerend als een vertraagde vlucht. Urenlang wachten op een luchthaven, je humeur dat daalt met elke minuut die verstrijkt en kostbare tijd die verloren gaat. Maar als luchtvaartreiziger heb je gelukkig ook veel rechten als het aankomt op compensatie voor de vertraging of annulering van je vlucht. Zo weet je in ieder geval dat je gedekt bent en je ontspannen op vakantie kunt.

Wanneer krijg je wat?

In Europa zijn er afspraken gemaakt over de compensatie die uitgekeerd wordt bij vertraging of uitval van vluchten. Dit omvat ook andere vormen van zorg, zoals het onderbrengen van gestrande passagiers in hotels en het zorgen voor maaltijden.

Vlucht vertraagd

In geval van vertraging is de maximale vergoeding per reiziger 600 euro. De hoogte van die vergoeding is afhankelijk van hoeveel vertraging je hebt én hoe lang de vluchtduur was.

Anders dan bijvoorbeeld bij de spoorwegen, waar een vertraging van 30 minuten bij een treinreis binnen Nederland al genoeg is om geld terug te kunnen vragen, gelden de compensatieregels voor vliegreizen pas bij vertragingen van drie uur en langer. Daarbij wordt ook nog gekeken naar de afstand die de vlucht heeft afgelegd.

De compensatieregeling voor vertraging is als volgt:

• Bij een vlucht tot 1.500 kilometer is de vergoeding 250 euro per reiziger
• Bij vluchten tussen de 1.500 en 3.500 kilometer is de vergoeding 400 euro per reiziger
• Bij vluchten langer dan 3.500 kilometer en tussen de 3 en 4 uur vertraging: 300 euro per reiziger
• Bij vluchten langer dan 3.500 kilometer en meer dan 4 uur vertraging: 600 euro per reiziger

In alle gevallen geldt dat je als reiziger zelf achter de compensatie aan moet gaan; deze wordt niet automatisch aan je uitbetaald. Wanneer je een vertraging met een vlucht hebt ondervonden, neem je contact op met de luchtvaartmaatschappij. Bij de Consumentenbond kun je een voorbeeldbrief downloaden voor het aanvragen van die compensatie.

©MG | ID.nl

Ook interessant: Valt de vakantie tegen? Dit is wat je kunt doen

Vlucht geannuleerd?

Wanneer je vliegtuig helemaal niet meer gaat, of je met een ander vliegtuig mee, dan gelden er andere (compensatie)regels, afhankelijk van de situatie. De maatschappij van wiens vlucht is geannuleerd moet jou als reiziger een aantal opties aanbieden:

• Het ticket moet binnen zeven dagen worden terugbetaald;
• Er wordt een nieuwe, vergelijkbare vlucht naar je eindbestemming geregeld;
• Je neemt een vergelijkbare vlucht op een ander moment op een dag die je zelf uitkiest.

Let wel: Als gedupeerde van een geannuleerde vlucht mag je zelf kiezen met welk van de hierboven getoonde opties je akkoord gaat. Ben je al op het vliegveld, dan moet de luchtvaartmaatschappij je ook hulp en zorg bieden in de vorm van bijvoorbeeld eten en drinken (dit mag door middel van vouchers) en een hotelovernachting in het geval een vervangende vlucht een dag later vertrekt.

Als een luchtvaartmaatschappij deze kosten en zaken niet van tevoren regelt, mag je de kosten die je zelf hebt gemaakt voor eten, drinken en hotelovernachting declareren bij de maatschappij. Bewaar dus altijd goed alle bonnen en bewijzen van betalingen. Uiteraard wordt dan wel uitgegaan van een redelijke vergoeding: het boeken van een 5-sterrenhotel en de kosten daarvan later declareren bij de luchtvaartmaatschappij is vanzelfsprekend niet de bedoeling.

Voorwaarden voor compensatie

De compensatievoorwaarden zijn van toepassing wanneer je vliegreis begint in een EU-land of in Zwitserland, Verenigd Koninkrijk, IJsland en Noorwegen, of wanneer je vliegt met een maatschappij die geregistreerd staat in een EU-land en de hierboven genoemde Europese landen. Maar dat betekent overigens niet dat je bij een vlucht buiten de Europese Unie geen recht hebt op compensatie. In een land waar veel binnenlands wordt gevlogen, zoals de Verenigde Staten, gelden bijvoorbeeld ook compensatieregelingen. Check in die gevallen welke compensatie er wordt aangeboden door de betreffende vliegmaatschappijen.

©MG | ID.nl

Voucher? Nee, bedankt! Het kan zijn dat een vliegmaatschappij je een voucher aanbiedt, bijvoorbeeld om later kosteloos opnieuw met dezelfde maatschappij te vliegen. Zo'n voucher mag je weigeren en je mag eisen dat je een financiële vergoeding ontvangt. Accepteer je de voucher wel, dan heb je geen recht meer op een financiële compensatie.

Pakketreizen

De hierboven genoemde compensatieregelingen gelden daarnaast alleen als je zelfstandig een vlucht hebt geboekt bij de luchtvaartmaatschappij of via een (online) reisbureau.

Wanneer je een pakketreis hebt, heb je ook recht op compensatie, maar in dat geval loopt de regeling daarvan via het reisbureau waar je de pakketreis hebt gekocht. Zij moeten zorgen voor bijvoorbeeld tegoedbonnen voor eten en drinken, een hotelovernachting of hulp bij een transfer naar een ander vliegveld. Bij een annulering van een vlucht kun je ook compensatie krijgen, maar omdat je hebt betaald voor een complete vakantie, gelden er andere regels: een geannuleerde of vertraagde vlucht betreft immers slechts een deel van het complete pakket.

Lees bij het boeken van een pakketreis dus altijd goed de voorwaarden om te zien wat er geregeld is bij een vertraagde of uitgevallen vlucht. Een bij de ANVR-aangesloten reisbureau hanteert de regels die bij deze vereniging zijn opgesteld.

Reisverzekering In veel gevallen kan een reisverzekering garantie bieden in het geval van problemen tijdens je reis of het verblijf op het vakantieadres. Het is dus altijd slim om zo'n verzekering af te sluiten voor de reisduur (of je kiest voor een doorlopende reisverzekering). Wil je gedekt zijn wanneer je zelf onverhoopt een reis moet annnuleren? Dan is een annuleringsverzekering het overwegen waard.

Overmacht

Niet voor alle vertragingen of geannuleerde vluchten kun je zomaar compensatie krijgen. Er is ook nog zoiets als overmacht: een vertraging of andere problemen die niet te wijten zijn aan de vliegmaatschappij zelf. Onder overmacht vallen bijvoorbeeld extreem slechte weersomstandigheden waardoor een luchthaven ontregeld kan zijn, stakend personeel op het vliegveld of bij de verkeersleiding, natuurrampen, terrorisme of een medische noodlanding. Een staking van het eigen personeel van een vliegmaatschappij valt overigens niet onder overmacht.

Watch on YouTube

Soms beroept een vliegtuigmaatschappij zich bij een technisch mankement aan het toestel ook op overmacht, maar het Europese Hof van Justitie heeft bepaald dat dat niet mag. Onderhoud aan vliegtuigen hoort nu eenmaal bij het dagelijks reilen en zeilen van een luchtvaartmaatschappij, dus in principe heb je dan ook recht op compensatie.

Hulp bij compensatie

Vrijwel alle Europese luchtvaartmaatschappijen hebben een formulier op hun website waar je een compensatieclaim kunt indienen. Meestal bereik je het formulier via de website van de maatschappij, gevolgd door /claim, bijvoorbeeld https://www.klm.nl/claim. Dat is doorgaans de meest snelle manier om bij het claimformulier te komen, aangezien je op de homepage van de maatschappij vaak tevergeefs zoekt naar een link naar het claimformulier. Een zoekopdracht met 'naam vliegmaatschappij' en 'claim' levert ook snel de juiste pagina op.

Kom je er zelf niet uit bij het indienen van een claim of wil de vliegmaatschappij je niet helpen? Dan kun je ervoor kiezen hulp in te schakelen van een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in het aanvragen van claims. Sommige van deze diensten werken op basis van 'no cure, no pay', maar innen bij een succesvolle claim een percentage van het compensatiebedrag.

💶 Nog meer geld terug? Lees dan ook: 🚌 Vertraging met de langafstandsbus ⛴️ Vertraging met de ferry 🚂 Vertraging met de trein

▼ Volgende artikel
Waarom jouw zuinige A+++-wasdroger straks zomaar een C-label krijgt
© fotomek
Huis

Waarom jouw zuinige A+++-wasdroger straks zomaar een C-label krijgt

Denk je net goed bezig te zijn met een A+++-wasdroger, blijkt die vanaf juli 2025 opeens een magere C te scoren. Wat is hier aan de hand? Geen paniek: je apparaat is niet plotseling minder efficiënt geworden, het energielabel wordt een stuk strenger. In dit artikel lees je waarom de regels zijn veranderd, wat het nieuwe label precies meet en hoe je wél de juiste conclusies trekt bij je volgende aankoop.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Bemmel & Kroon

Vanaf 1 juli 2025 – morgen dus! – verandert het energielabel van wasdrogers in heel Europa. De bekende klassen als A+, A++ en A+++ verdwijnen en maken plaats voor een overzichtelijker schaal van A tot en met G. Hierdoor krijgen veel huidige A+++-drogers voortaan een label C. Niet omdat ze slechter presteren, maar omdat de normering strenger en toekomstbestendiger wordt.

Waarom een nieuw energielabel nodig was

Het oude systeem was zijn doel voorbijgeschoten. Doordat fabrikanten steeds energiezuinigere apparaten ontwikkelden, werden er voortdurend plussen aan de A-klasse toegevoegd. Daardoor ontstond een wildgroei aan energielabels die de consument eerder in verwarring bracht dan hielp. Met het nieuwe label keert de rust terug: één heldere schaal die opnieuw ruimte laat aan de top. De zuinigste klasse A blijft voorlopig zelfs leeg, zodat alleen uitzonderlijk efficiënte apparaten die plek mogen innemen.

©Bemmel & Kroon

Wat je ziet op het nieuwe label

Het nieuwe energielabel bevat veel meer informatie dan alleen een letter. Naast de energieklasse geeft het label nu ook inzicht in het verbruik per honderd droogbeurten, gemeten volgens een gestandaardiseerd Eco-programma. Ook de programmaduur, het maximale vulgewicht van de trommel, het geluidsniveau in decibel en de condensatie-efficiëntie staan erop vermeld. Via een QR-code kun je bovendien extra technische details opzoeken in de Europese EPREL-database. Deze toevoegingen zorgen ervoor dat je als consument beter kunt inschatten welk apparaat past bij jouw huishouden en gebruik. Meer informatie vind je op deze pagina.

©Bemmel & Kroon

1. QR-code met link naar de EU database
2. Energie-efficiëntieklasse
3. Energieverbruik in kWh/100 droogcycli*
4. Condensatie-efficiëntieklasse en -percentage

5. Geluidklasse en geluidemissie in dB(A)**
6. Maximale laadcapaciteit (nominale capaciteit in kg)**
7. Duur in uren en minuten**

* Waarden gelden voor een gewogen gemiddelde van halve en volle ladingen met een verhouding van 0,62 (24x volle lading, 76x halve lading).
** Droogcyclus van katoen eco-programma bij volle lading.

Het lastige van vergelijken

Oude en nieuwe energielabels kun je niet zomaar naast elkaar leggen. Een A+++-droger uit 2024 kan volgens de nieuwe testmethodes een label C krijgen, terwijl het apparaat in de praktijk nog steeds even zuinig is. Dat verschil komt puur door de aangescherpte meetnormen, en niet door een verandering in prestaties. Laat je dus niet misleiden door een ogenschijnlijke 'verslechtering' van het label, maar kijk naar de echte verbruiksgegevens en technische kenmerken van jouw wasdroger.

Wat dit voor jouw keuze betekent

Bij het kopen van een nieuwe droger is het dus belangrijk om verder te kijken dan alleen de letter op het label. De vermelding van het energieverbruik per honderd droogcycli geeft je een veel concreter beeld van de stroomkosten op jaarbasis. Ook het geluidsniveau, de capaciteit van de trommel en de duur van het droogprogramma bepalen in sterke mate hoe comfortabel en efficiënt het apparaat in de praktijk is. Dankzij de QR-code kun je bovendien snel en eenvoudig controleren of de technische gegevens aansluiten bij je verwachtingen.

©Viktoria

Slim kiezen met het nieuwe label

De vernieuwde energielabels maken het makkelijker om een slimme, bewuste keuze te maken. Niet alleen zie je in één oogopslag hoe energiezuinig een apparaat is volgens de nieuwste normen, je hebt ook toegang tot de details die er écht toe doen. Zo kun je jouw keuze afstemmen op wat je belangrijk vindt: lage kosten, weinig geluid, korte droogtijd of een groot vulgewicht. Door te letten op de werkelijke prestaties in plaats van alleen op een letter, maak je een duurzame keuze die ook op de lange termijn rendeert.

Wil je hulp bij het kiezen van een energiezuinige droger of persoonlijk advies over welk type het best bij jouw huishouden past? Laat je dan informeren door een specialist, zodat je met vertrouwen de juiste keuze maakt voor nu én de toekomst.

Op zoek naar een écht zuinige droger?

Bekijk de beste deals bij Bemmel & Kroon!
▼ Volgende artikel
Inbouwapparatuur in je keuken? Zo meet je alles precies goed op
© zephyr_p
Huis

Inbouwapparatuur in je keuken? Zo meet je alles precies goed op

Een nieuwe oven, koelkast of vaatwasser kiezen begint niet bij het design of de functies – het begint met een meetlint. Want hoe mooi of geavanceerd een apparaat ook is, als het nét niet past, zit je met een kostbare misser. Een paar millimeter speling kan het verschil maken tussen een perfect passende keuken en een frustrerende inbouwervaring. Met deze meetinstructies weet je zeker dat je straks niet voor verrassingen komt te staan.

Wil je je inbouwapparatuur tot op de millimeter nauwkeurig installeren, dan is precies meten onmisbaar. In dit artikel lees je over:

• Algemene meetprincipes • Waar je precies op moet letten bij een ⋄ inbouwkoelkast of -vriezer  ⋄ inbouwoven en -magnetron  ⋄ inbouwvaatwasser ⋄ inbouw-espressomachine  • Welke veelgemaakte fouten je moet zien te vermijden • Wat je altijd als laatste moet doen

Ook interessant: Een inbouwkoelkast kopen: waar moet je op letten?

Goed meten is het halve werk

Voordat je aan de slag gaat met meten, is het slim om een paar basisregels aan te houden. Gebruik altijd een betrouwbare rolmaat en eventueel een digitale schuifmaat voor extra precisie. Meet de binnenafmetingen van de nis (dus niet de buitenkant van je keukenkast) en noteer breedte, hoogte én diepte.

Houd daarnaast rekening met de ventilatieruimte: meestal is 2 tot 5 cm aan de achterkant en zijkanten nodig. En check of er ruimte is voor stopcontacten, wateraansluitingen en kabeldoorvoeren – die bepalen vaak óók of het apparaat goed kan worden geplaatst.

©Andrey Sinenkiy

Waar moet je op letten per apparaat?

Elk soort inbouwapparaat heeft zijn eigen eisen en aandachtspunten. Hieronder lees je per type waar je bij het opmeten en installeren specifiek op moet letten. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.

Inbouwkoelkast of -vriezer

De hoogte van de nis is hier allesbepalend. Veelvoorkomende maten voor inbouwkoelkasten en -vriezers zijn 88, 140 en 178 cm, maar afwijkingen komen vaak voor. Let op het deursysteem: een sleepdeurmechanisme vraagt meestal om iets meer ruimte in de breedte. Diepte is vaak 55 cm, maar modellen met een ventilator achterop kunnen richting de 60 cm gaan.

Inbouwoven of -magnetron

Standaard? Niet helemaal. De nisbreedte is meestal 56 cm, terwijl het frontpaneel iets breder is (ca. 59,5 cm) voor een nette aansluiting. Hoogtes verschillen: compacte ovens zijn 45 cm hoog, standaardmodellen 60 cm. Magnetrons vragen soms extra ruimte aan de bovenkant voor uitstekende bedieningspanelen.

Inbouwvaatwasser

Hier draait het vooral om hoogte. Die varieert tussen 81,5 en 87 cm, met verstelbare poten voor wat speling. Meet ook de plinthoogte (van vloer tot onderkant kast), en vergeet de watertoevoer niet – reken op zo’n 5 cm extra ruimte in de diepte voor de slang.

Inbouw-espressomachine

Kleiner apparaat, maar niettemin precisiewerk. De breedte is vaak rond de 56 cm, maar de diepte varieert sterk. Let vooral op het waterreservoir (dat tot 55 cm diep kan zijn) en op kleppen of deurtjes die naar voren openen: die hebben extra werkruimte nodig.

©Cristina Villar Martin | Ladanifer

Veelgemaakte fouten die je makkelijk voorkomt

Zelfs met zorgvuldige metingen kan het misgaan, vaak doordat kleine details worden vergeten. Denk aan ventilatieruimte, uitstekende stekkers of leidingen die net in de weg zitten. Een handige tip: plak een strook tape op de vloer op de plek waar de achterkant van het apparaat komt, en markeer waar stekkers en leidingen zitten. Zo zie je snel of er iets in de weg zit.

Ook niet onbelangrijk: controleer of de nis waterpas is! Zeker bij koelkasten met uitschuiflades kan een scheve ondergrond voor problemen zorgen. Pas waar nodig je kast of ondervloer aan voordat je installeert.

Bij renovaties gelden vaak afwijkende maten. Oudere keukens hebben soms dikkere wanden of ongebruikelijke dieptes. Meet dus altijd de huidige situatie én de specificaties van je nieuwe apparaat. Twijfel je? Schakel een keukenexpert in, zeker bij combinaties zoals een oven met magnetron, waarbij elk detail telt.

En tot slot: de allerbelangrijkste stap

Het klinkt als een open deur, maar het voorkomt de meeste problemen: meet altijd twee keer! Schrijf je maten op en leg ze naast de officiële productspecificaties. Let daarbij op details als verstelbare voetjes, uitsparingen voor de deur of een uitschuifbaar bedieningspaneel. Zo weet je zeker dat jouw nieuwe inbouwapparaat niet alleen technisch past, maar ook mooi aansluit bij de rest van je keuken. Want uiteindelijk draait het om één ding: alles moet kloppen – tot op de millimeter.