ID.nl logo
Vertraging opgelopen tijdens je vliegreis? Zo krijg je compensatie
© Zhaojiankang
Zekerheid & gemak

Vertraging opgelopen tijdens je vliegreis? Zo krijg je compensatie

Reizigers zijn vandaag de dag beter beschermd dan ooit en ook voor vliegpassagiers zijn er allerlei regelingen die helpen bij vertraging en uitval van vluchten. Maar hoe zit het bij overmacht, bijvoorbeeld zoals de grote stroomstoring door brand bij Heathrow en de daarbij horende vertraging? Waar heb je eigenlijk allemaal recht op als jouw vlucht vertraagd of geannuleerd is? En wat moet je doen om voor compensatie in aanmerking te komen?

In dit artikel lees je: 🛫 Welke compensatieregels er zijn. 🛬 Welke bedragen je kunt terugkrijgen. 🛫 Wat er valt onder compensatie en wanneer er sprake is van overmacht. 🛬 Hoe je compensatie aanvraagt en hoe je daar hulp bij kunt krijgen.

Lees ook: Zo zorg je voor stabiel internet in het buitenland

Als je in de vakantiestemming bent of een belangrijke zakelijke afspraak hebt, is er niets zo frustrerend als een vertraagde vlucht. Urenlang wachten op een luchthaven, je humeur dat daalt met elke minuut die verstrijkt en kostbare tijd die verloren gaat. Maar als luchtvaartreiziger heb je gelukkig ook veel rechten als het aankomt op compensatie voor de vertraging of annulering van je vlucht. Zo weet je in ieder geval dat je gedekt bent en je ontspannen op vakantie kunt.

Wanneer krijg je wat?

In Europa zijn er afspraken gemaakt over de compensatie die uitgekeerd wordt bij vertraging of uitval van vluchten. Dit omvat ook andere vormen van zorg, zoals het onderbrengen van gestrande passagiers in hotels en het zorgen voor maaltijden.

Vlucht vertraagd

In geval van vertraging is de maximale vergoeding per reiziger 600 euro. De hoogte van die vergoeding is afhankelijk van hoeveel vertraging je hebt én hoe lang de vluchtduur was.

Anders dan bijvoorbeeld bij de spoorwegen, waar een vertraging van 30 minuten bij een treinreis binnen Nederland al genoeg is om geld terug te kunnen vragen, gelden de compensatieregels voor vliegreizen pas bij vertragingen van drie uur en langer. Daarbij wordt ook nog gekeken naar de afstand die de vlucht heeft afgelegd.

De compensatieregeling voor vertraging is als volgt:

• Bij een vlucht tot 1.500 kilometer is de vergoeding 250 euro per reiziger
• Bij vluchten tussen de 1.500 en 3.500 kilometer is de vergoeding 400 euro per reiziger
• Bij vluchten langer dan 3.500 kilometer en tussen de 3 en 4 uur vertraging: 300 euro per reiziger
• Bij vluchten langer dan 3.500 kilometer en meer dan 4 uur vertraging: 600 euro per reiziger

In alle gevallen geldt dat je als reiziger zelf achter de compensatie aan moet gaan; deze wordt niet automatisch aan je uitbetaald. Wanneer je een vertraging met een vlucht hebt ondervonden, neem je contact op met de luchtvaartmaatschappij. Bij de Consumentenbond kun je een voorbeeldbrief downloaden voor het aanvragen van die compensatie.

©MG | ID.nl

Ook interessant: Valt de vakantie tegen? Dit is wat je kunt doen

Vlucht geannuleerd?

Wanneer je vliegtuig helemaal niet meer gaat, of je met een ander vliegtuig mee, dan gelden er andere (compensatie)regels, afhankelijk van de situatie. De maatschappij van wiens vlucht is geannuleerd moet jou als reiziger een aantal opties aanbieden:

• Het ticket moet binnen zeven dagen worden terugbetaald;
• Er wordt een nieuwe, vergelijkbare vlucht naar je eindbestemming geregeld;
• Je neemt een vergelijkbare vlucht op een ander moment op een dag die je zelf uitkiest.

Let wel: Als gedupeerde van een geannuleerde vlucht mag je zelf kiezen met welk van de hierboven getoonde opties je akkoord gaat. Ben je al op het vliegveld, dan moet de luchtvaartmaatschappij je ook hulp en zorg bieden in de vorm van bijvoorbeeld eten en drinken (dit mag door middel van vouchers) en een hotelovernachting in het geval een vervangende vlucht een dag later vertrekt.

Als een luchtvaartmaatschappij deze kosten en zaken niet van tevoren regelt, mag je de kosten die je zelf hebt gemaakt voor eten, drinken en hotelovernachting declareren bij de maatschappij. Bewaar dus altijd goed alle bonnen en bewijzen van betalingen. Uiteraard wordt dan wel uitgegaan van een redelijke vergoeding: het boeken van een 5-sterrenhotel en de kosten daarvan later declareren bij de luchtvaartmaatschappij is vanzelfsprekend niet de bedoeling.

Voorwaarden voor compensatie

De compensatievoorwaarden zijn van toepassing wanneer je vliegreis begint in een EU-land of in Zwitserland, Verenigd Koninkrijk, IJsland en Noorwegen, of wanneer je vliegt met een maatschappij die geregistreerd staat in een EU-land en de hierboven genoemde Europese landen. Maar dat betekent overigens niet dat je bij een vlucht buiten de Europese Unie geen recht hebt op compensatie. In een land waar veel binnenlands wordt gevlogen, zoals de Verenigde Staten, gelden bijvoorbeeld ook compensatieregelingen. Check in die gevallen welke compensatie er wordt aangeboden door de betreffende vliegmaatschappijen.

©MG | ID.nl

Voucher? Nee, bedankt! Het kan zijn dat een vliegmaatschappij je een voucher aanbiedt, bijvoorbeeld om later kosteloos opnieuw met dezelfde maatschappij te vliegen. Zo'n voucher mag je weigeren en je mag eisen dat je een financiële vergoeding ontvangt. Accepteer je de voucher wel, dan heb je geen recht meer op een financiële compensatie.

Pakketreizen

De hierboven genoemde compensatieregelingen gelden daarnaast alleen als je zelfstandig een vlucht hebt geboekt bij de luchtvaartmaatschappij of via een (online) reisbureau.

Wanneer je een pakketreis hebt, heb je ook recht op compensatie, maar in dat geval loopt de regeling daarvan via het reisbureau waar je de pakketreis hebt gekocht. Zij moeten zorgen voor bijvoorbeeld tegoedbonnen voor eten en drinken, een hotelovernachting of hulp bij een transfer naar een ander vliegveld. Bij een annulering van een vlucht kun je ook compensatie krijgen, maar omdat je hebt betaald voor een complete vakantie, gelden er andere regels: een geannuleerde of vertraagde vlucht betreft immers slechts een deel van het complete pakket.

Lees bij het boeken van een pakketreis dus altijd goed de voorwaarden om te zien wat er geregeld is bij een vertraagde of uitgevallen vlucht. Een bij de ANVR-aangesloten reisbureau hanteert de regels die bij deze vereniging zijn opgesteld.

Reisverzekering In veel gevallen kan een reisverzekering garantie bieden in het geval van problemen tijdens je reis of het verblijf op het vakantieadres. Het is dus altijd slim om zo'n verzekering af te sluiten voor de reisduur (of je kiest voor een doorlopende reisverzekering). Wil je gedekt zijn wanneer je zelf onverhoopt een reis moet annnuleren? Dan is een annuleringsverzekering het overwegen waard.

Overmacht

Niet voor alle vertragingen of geannuleerde vluchten kun je zomaar compensatie krijgen. Er is ook nog zoiets als overmacht: een vertraging of andere problemen die niet te wijten zijn aan de vliegmaatschappij zelf. Onder overmacht vallen bijvoorbeeld extreem slechte weersomstandigheden waardoor een luchthaven ontregeld kan zijn, stakend personeel op het vliegveld of bij de verkeersleiding, natuurrampen, terrorisme of een medische noodlanding. Een staking van het eigen personeel van een vliegmaatschappij valt overigens niet onder overmacht.

Watch on YouTube

Soms beroept een vliegtuigmaatschappij zich bij een technisch mankement aan het toestel ook op overmacht, maar het Europese Hof van Justitie heeft bepaald dat dat niet mag. Onderhoud aan vliegtuigen hoort nu eenmaal bij het dagelijks reilen en zeilen van een luchtvaartmaatschappij, dus in principe heb je dan ook recht op compensatie.

Hulp bij compensatie

Vrijwel alle Europese luchtvaartmaatschappijen hebben een formulier op hun website waar je een compensatieclaim kunt indienen. Meestal bereik je het formulier via de website van de maatschappij, gevolgd door /claim, bijvoorbeeld https://www.klm.nl/claim. Dat is doorgaans de meest snelle manier om bij het claimformulier te komen, aangezien je op de homepage van de maatschappij vaak tevergeefs zoekt naar een link naar het claimformulier. Een zoekopdracht met 'naam vliegmaatschappij' en 'claim' levert ook snel de juiste pagina op.

Kom je er zelf niet uit bij het indienen van een claim of wil de vliegmaatschappij je niet helpen? Dan kun je ervoor kiezen hulp in te schakelen van een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in het aanvragen van claims. Sommige van deze diensten werken op basis van 'no cure, no pay', maar innen bij een succesvolle claim een percentage van het compensatiebedrag.

💶 Nog meer geld terug? Lees dan ook: 🚌 Vertraging met de langafstandsbus ⛴️ Vertraging met de ferry 🚂 Vertraging met de trein

▼ Volgende artikel
Review Eufy Omni E25 – Soms net uit koers
© Wesley Akkerman
Huis

Review Eufy Omni E25 – Soms net uit koers

Met de Omni E25 wil het Chinese merk Eufy een krachtige midrange robotstofzuiger op de markt brengen, die de concurrentie aangaat met de Roomba's en Dreames van deze wereld. De adviesprijs bedraag 899 euro. Hoe vergaat het de Eufy Omni E25 in de praktijk?

Goed
Conclusie

De Eufy Omni E25 is een ambitieuze middenklasser met een krachtige zuigkracht van 20.000 Pa en een basisstation dat legen, bijvullen en schoonmaken grotendeels automatiseert. Functies als een CornerRover-arm en AI-objectherkenning zorgen voor een premium ervaring, op budget. Helaas heeft het apparaat wel te kampen met wat navigatieproblemen. Vooral langs muren vertoont de E25 een soort ‘dronken’ rijgedrag, waarbij hij kleine bochtjes maakt en smalle stroken soms overslaat. De dweilfunctie is degelijk, maar mist standaard een smalle rand door de beperkt draaiende dweilrol. Ook rijdt het systeem soms zó voorzichtig dat delen van de vloer worden gemist. Bovendien ben je gebonden aan Eufy’s eigen zeepsysteem. Maar eerlijk is eerlijk: dit systeem kost wel minder dan veel concurrenten, terwijl het toch zeer scherpe specificaties biedt. Wie iets meer wil investeren, zou de iets duurdere Dreame L50 Pro kunnen overwegen.

Plus- en minpunten
  • Verfijnd ontwerp
  • Uitschuifbare zijborstel
  • Krachtige dweilprestaties
  • Zuigkracht van hoog niveau
  • Basisstation neemt veel werk uit handen
  • Antihaarborstel onderop
  • Midrange prijs voor premium functies
  • Rijdt soms te voorzichtig
  • Komt niet overal met de dweil
  • Af en toe wat navigatieproblemen
  • Verplicht gebruik Eufy's zeepsysteem

Naast de Eufy Omni E25 heeft de fabrikant ook een duurdere variant op de markt gebracht, namelijk de E28. Nog geen jaar eerder lanceerde het merk de S1 Pro, een model dat vooral inzet op dweilprestaties. De drie robotstofzuigers delen bepaalde eigenschappen, maar verschillen op andere punten juist flink. Het is dus de moeite waard om die verschillen en overeenkomsten naast elkaar te zetten. Zeker als je overweegt een van deze autonome, dweilende modellen in huis te halen. Een interessante concurrent is bovendien Dreame L50 Pro Ultra.

Eufy Omni E25 vs. Eufy Omni E28

De Eufy Omni E25 beschikt over een indrukwekkende zuigkracht van 20.000 Pa. Het HydroJet-dweilsysteem reinigt actief met neerwaartse druk en reinigt zichzelf tussendoor. De DuoSpiral-borstels voorkomen dat haren vastdraaien, terwijl de uitschuifbare CornerRover-arm randen en hoeken beter meepakt. Dankzij het AI See-systeem met RGB-camera herkent de robot honderden objecten en rijdt hij daar netjes omheen. Het Omni-basisstation neemt het meeste werk uit handen: het leegt, reinigt, vult en droogt de robot automatisch en voegt schoonmaakmiddel toe. Zo blijft de E25 wekenlang zonder omkijken schoonmaken.

De Eufy Omni E28 is technisch vrijwel identiek aan de E25. Je krijgt dezelfde krachtige zuigfunctie, hetzelfde dweilsysteem, dezelfde slimme arm en obstakelherkenning. Het verschil zit in de toevoeging van een afneembare, draagbare dieptereiniger. Daarmee kun je ook handmatig moeilijk bereikbare plekken reinigen, zoals traptreden of bankkussens. Ook bij de E28 zorgt het uitgebreide Omni-basisstation voor een grotendeels onderhoudsvrij gebruik.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Eufy Omni E25 vs. Eufy Omni S1 Pro

Daartegenover staat de Eufy Omni S1 Pro, die zich juist richt op een geavanceerde dweilervaring. Het Always Clean Mop-systeem maakt gebruik van een continu roterende dweilrol die zichzelf schoonhoudt (net als bij de E25 en E28) en die met één kilo neerwaartse druk stevig over de vloer gaat. De zuigkracht ligt met 8.000 Pa wel een stuk lager dan bij die twee modellen. Door het slanke, lage ontwerp komt de S1 Pro makkelijker onder meubels. Dat is mede te danken aan de geïntegreerde 3D MatrixEye--obstakelvermijding, die binoculair infrarood en een camera combineert voor nauwkeurige navigatie zonder LiDAR-toren (zoals op een Dreame).

Alle drie modellen maken gebruik van het Omni-basisstation, dat automatisch leegt, reinigt, vult en droogt. Welke je kiest, hangt af van je prioriteiten: de E25 biedt maximale zuigkracht en pakt randen en hoeken goed mee, de E28 voegt daar een draagbare dieptereiniger aan toe, en de S1 Pro blinkt uit in dweilen en wendbaarheid. Extra hygiëne krijg je bij de S1 Pro bovendien via Eco-Clean: een ozonreinigingssysteem in het basisstation dat het water zuivert.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Praktisch ontwerp

Het ontwerp van de Eufy Omni E25 is niet alleen gestroomlijnd, maar ook. Bovenop zitten twee knoppen waarmee je de robotstofzuiger activeert of naar de basis stuurt. Haal je de glanzende plastic kap eraf, dan krijg je toegang tot de uitneembare stofbak en afneembare watercontainer. Aangezien het basisstation deze zelf respectievelijk leegt en vult, heb je er weinig omkijken naar. Maar mocht er iets misgaan, of wil je de bakken even schoonmaken omdat je dat prettig vindt, dan kun je er dus moeiteloos bij.

Voorop zitten de camera en een led-lamp, zodat de robot ook in donker ziet waar hij heen moet. Onderop zit de uitschuifbare robotarm, samen met een antihaarborstel en de dweilrol. Die draait 180 keer per minuut en is 29 centimeter lang. Ook is daar een schraper gepositioneerd die het vuil van de rol haalt. Na controle van de waterbak zien we inderdaad dat er wat vuil in zit, dat helaas niet helemaal door het basisstation opgezogen wordt. Daarom is het handig om die bak zo nu en dan zelf even grondig schoon te maken, om nare geurtjes te voorkomen.

Installeren en go

De installatie van de Eufy Omni E25 is zo gebeurd. Je bent even bezig met uitpakken en alles een plek geven, maar het koppelen aan de – hier en daar wat knullig vertaalde – app verloopt snel. Na de eerste schoonmaakronde verschijnt er een gedetailleerde kaart van je woning. Je kunt meerdere kaarten maken voor verschillende verdiepingen, en wisselen tussen een 2D- en 3D-weergave. Binnen de app stel je no-go-zones in, markeer je zones zoals een vloerkleed, en geef je per kamer of ruimte nauwkeurige instructies.

Zodra de E25 aan het werk gaat, valt één ding op: hij lijkt soms wel dronken. Dit valt vooral op wanneer hij langs een muur rijdt. In plaats van een rechte lijn aan te houden maakt hij constant schijnbewegingen. De robot neemt een korte bocht richting de muur, wil niet botsen, rijdt terug en herhaalt dit gedrag totdat hij de hele muur heeft afgerond met datzelfde wiebelige patroon. Waarom hij dit doet, is onduidelijk. Opvallend is dat dit gedrag alleen optreedt bij muren en meubels. In open ruimtes rijdt de E25 namelijk wél strak in rechte lijnen.

Stofzuigprestaties en navigatie

Met een zuigkracht van 20.000 Pa – gelijk aan die van de veel duurdere Dreame X50 Pro – laat de Eufy Omni E25 nauwelijks iets liggen. Het maakt daarbij niet uit of het een tapijt of harde vloer betreft. Toch merkten we dat hij op een vloerkleed af en toe wat haren mist, maar daar hebben duurdere modellen ook last van. Qua geluidsniveau is de E25 niet storend aanwezig. Je hoort hem duidelijk werken, maar het is prima uit te houden als je thuis bent terwijl hij z'n ronde doet.

Omdat de Eufy Omni E25 geen LiDAR heeft, mist hij wat precisie in het inschatten van zijn omgeving. De camera geeft voldoende overzicht om botsingen grotendeels te voorkomen, maar het navigeren verloopt soms iets te voorzichtig. Daardoor stuurt hij nét te vroeg bij of laat hij een klein randje liggen. Het resultaat is dat je soms ziet waar hij wel geweest is en waar niet – bijvoorbeeld doordat er nog wat vuil ligt of de vloer op een plek droog is gebleven.

Dweilt goed, maar…

Vooral dat laatste is opvallend. Hoewel de Eufy Omni E25 de vloer netjes achterlaat, zie je altijd precies waar hij wel en niet geweest is. Dat komt door de dweilrol onderop. Die doet zijn werk goed, schraapt zichzelf schoon en drukt stevig op de vloer om ook hardnekkigere vlekken aan te pakken. Maar omdat hij niet naar buiten kan draaien – iets wat de Dreame L50 Pro wél kan – mis je altijd een deel van de vloer. We hebben dat met een foto vastgelegd ter illustratie. Het is iets om rekening mee te houden.

Tot slot het basisstation. Dat is compact en oogt modern, maar vraagt wel om een plek die een beetje centraal ligt in huis. De transparante waterbakken geven het station een eigen uitstraling, al zie je daardoor ook duidelijk het verdampte water op de bovenkant zitten. Dat maakt het geheel soms wat rommelig. Jammer is ook dat Eufy een eigen zeepsysteem gebruikt, waardoor je niet je eigen schoonmaakmiddel kunt toevoegen. Verder valt op dat het station zelf snel vies wordt op de plek waar het de stofopvangbak voor je leegt.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Eufy Omni E25 kopen?

De Eufy Omni E25 is een ambitieuze middenklasser met opvallende specificaties: een zuigkracht van 20.000 Pa en een basisstation dat het legen, bijvullen en schoonmaken grotendeels uit handen neemt. Functies als een CornerRover-arm en AI-objectherkenning zorgen voor een premium ervaring, op budget.

Helaas heeft het apparaat wel te kampen met wat navigatieproblemen. Vooral langs muren maakt de E25 rare schijnbewegingen, alsof hij constant kleine bochtjes maakt om niet te dicht bij de rand te komen. Dit 'dronken' patroon vertraagt niet alleen het schoonmaken, maar zorgt er ook voor dat smalle stroken langs de wanden soms worden overgeslagen. In open ruimtes rijdt hij wél strak in rechte banen, wat het verschil nog opvallender maakt.

De dweilfunctie is degelijk, maar weet de randen vaak niet goed mee te nemen. Dat heeft alles te maken met de dweilrol onderop: die kan niet naar buiten draaien, waardoor hij standaard een smalle strook langs de rand mist. Ook rijdt het systeem op sommige plekken zó voorzichtig, dat delen van de vloer simpelweg worden overgeslagen. Een ander nadeel is dat je vastzit aan Eufy's eigen zeepsysteem.

Hoewel het basisstation veel onderhoud uit handen neemt, spelen dergelijke minpunten wel mee. Maar eerlijk is eerlijk: dit systeem kost minder dan veel concurrenten, terwijl het toch zeer scherpe specificaties biedt. De Dreame L50 Pro is iets duurder, maar zou zomaar de meerprijs waard kunnen zijn.

▼ Volgende artikel
Je muur als canvas: slimme lichteffecten met de Philips Hue Play wall washer
© Philips
Zekerheid & gemak

Je muur als canvas: slimme lichteffecten met de Philips Hue Play wall washer

Op zoek naar slimme verlichting die méér doet dan alleen een kamer verlichten? De nieuwe Philips Hue Play wall washer projecteert kleurrijke lichteffecten op je muur en tilt sfeer naar een hoger niveau, ideaal voor films, muziek en ontspannen avondjes.

Een lege muur is vaak gewoon… nou ja, leeg. Praktisch misschien, maar niet echt spannend. Daar wil Philips Hue met de nieuwe Play wall washer iets aan veranderen. Deze compacte designlamp projecteert een kleurrijk lichtspel op je wand, waarmee je in één beweging sfeer aan je kamer toevoegt. Van subtiele achtergrondverlichting tot passende effecten tijdens een film of game, de wall washer is verrassend veelzijdig.

©Philips

Lavalamp 2.0: licht dat meer doet dan verlichten

De Philips Play wall washer is ontworpen om je muren tot leven te brengen. Dankzij een nieuwe techniek, ColorCast genaamd, ontstaan vloeiende kleurverlopen die echt iets doen met de ruimte. Het licht voelt rijk en dynamisch aan, alsof je muur zelf begint te ademen. Sluit je de lamp aan op je Hue-entertainmentsysteem, dan reageert het licht bovendien op wat je kijkt of luistert – of dat nu een film is, een game of je favoriete playlist.

Ook lezen: Review Philips Hue Play Gradient Lightstrip - duur, maar wel leuk

Je bepaalt zelf hoe groot het projectiegebied moet zijn: zet je de lamp dichter bij de muur, dan krijg je een strakke lichtbundel; plaats je hem verder weg, dan spreidt het effect zich breder uit. Via de Hue-app stel je alles eenvoudig in, inclusief richting, helderheid en de snelheid waarmee de kleuren worden afgewisseld.

©Philips

Designlamp met een slimme binnenkant

Wat meteen opvalt, is dat de lamp zelf geen aandacht opeist. De behuizing is strak, mat en gemaakt van aluminium – geen plastic spul dus. In zwart of wit past hij moeiteloos in een modern interieur. Het projectievenster is transparant en subtiel, zodat het vooral het licht is dat de show steelt. Daardoor ervaar je de wall washer meer als een designobject dan als tech-gadget.

De lamp werkt naadloos samen met het Hue-ecosysteem. Of je nu gebruikmaakt van een afstandsbediening, je smartphone of je stem via Siri, Alexa of Google Assistant, alles werkt zoals je mag verwachten van Hue. De wall washer is bovendien volledig compatibel met accessoires zoals de Hue HDMI Sync Box en de desktop-apps voor pc en tv.

Een vleugje AI in je verlichting

Tegelijk met de lamp lanceert Philips Hue ook zijn eerste AI-assistent. Die denkt bijvoorbeeld met je mee over de juiste sfeer. Je zegt of typt bijvoorbeeld 'gezellige avond' of 'ochtendenergie' en de assistent kiest automatisch een bijpassende lichtscène, of stelt er zelf eentje samen als er nog geen goede match is.

De AI werkt voorlopig alleen als je de Hue-app op Engels hebt staan en is beschikbaar in Nederland, België en Luxemburg. Andere landen volgen later dit jaar.

Niet goedkoop, wel doordacht

Met een prijs van 199,99 euro (en 349 euro voor een 2-pack) voor een enkele lamp is de wall washer duidelijk bedoeld als luxe toevoeging, niet als basisverlichting. Maar als je van sfeer, detail en controle houdt én je hebt al wat spullen van Philips Hue hangen, dan is dit een opvallend compleet pakket. De combinatie van slim licht, subtiel design en – nou ja, laten we het creatieve vrijheid noemen, maakt deze lamp interessant voor iedereen die meer uit z'n lege muren wil halen.

Meer informatie is te vinden op de site van Philips Hue.