ID.nl logo
De populairste Google-zoekwoorden van Nederland in 2020
© Reshift Digital
Huis

De populairste Google-zoekwoorden van Nederland in 2020

Waarom zijn cornflakes uitgevonden? Het is een vraag waarvan je zou denken dat we hem onszelf niet vaak stellen, maar niets blijkt minder waar. Google heeft de meest gezochte zoekwoorden van Nederland in 2020 onthuld en die zijn zeer verrassend.Vindt hier de populairste Google-zoekwoorden van het jaar.

Natuurlijk zijn niet alle zoekwoorden die gigahits waren binnen de zoekmachine even bijzonder: in dit jaar kan er maar één nummer 1 zijn. Corona is de meest gezochte term op Google, geheel overeenkomstig met wat er ook het meest bij alle Nederlanders heeft gespeeld dit jaar. Of het nu gaat om het opzoeken van de maatregelen, de symptomen of hoe ver men is met het vaccin: we hebben met zijn allen het vaakst gezocht op ‘corona’.

Top 10 meest gezochte termen op Google

In het verlengde daarvan zien we op de tweede plaats ‘RIVM’, een organisatie waar je over het algemeen als burger weinig mee te maken hebt, maar dat zich dit jaar helaas moest oproepen als dé vraagbaak van Nederland. Op de website van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu is constant de laatste informatie te lezen over het coronavirus. Op de derde plaats van meest gezochte termen gaat het even niet over de pandemie: dat is namelijk ‘verkiezingen in Amerika’. Hoewel de verkiezingen enorm overschaduwd werden door de pandemie, heeft waarschijnlijk vooral het feit dat het zo lang zo onduidelijk was wie er zou winnen eraan bijgedragen dat deze term zo veel werd gezocht.

Dit is de volledige top tien:

  • Coronavirus

  • RIVM

  • Verkiezingen Amerika

  • Coronavirus Nederland

  • Snappet

  • Kobe Bryant

  • Fred van Leer

  • iPhone 12

  • Corona Dashboard

  • Joe Biden

Snappet is je misschien niet bekend, dat komt omdat het een digitaal onderwijsplatform is waarmee basisschoolkinderen thuis aan lessen konden meedoen. Fred van Leer was om diverse redenen veel in het nieuws. De seksbeelden die iemand van hem naar buiten bracht, maar ook het feit dat de man vervolgens werd overvallen hebben er waarschijnlijk aan bijgedragen dat de presentator, die dit jaar ook met veel medische klachten kampte, in de top 10 zoektrends staat.

©PXimport

Nieuws en entertainment in 2020

Dit is wat er specifiek veel wordt gezocht in de categorie ‘nieuws’:

  • Corona persconferentie

  • Amerikaanse verkiezingen

  • Koningsdag thuis

  • Storm Dennis

  • Scholen dicht

  • Iran

  • Beiroet

  • Storm Ellen

  • Black Lives Matter

  • Wit Rusland

In de entertainmenthoek zien we dat de klassiekers veel worden gezocht als het gaat om meest populaire tv-programma’s: Boer Zoekt Vrouw, Over Mijn Lijk en Wie Is De Mol?. Daarnaast blijken Chateau Meiland en Married At First Sight veelgezochte televisieprogramma’s. Ook Tiger King was een veelgezochte term, waar zowel een Netflix-serie als een film van bestaat. Verder zijn de films 1917, Parasite, 265 Dni en After We Collided het meest gezocht.

Qua acteurs en actrices zochten we dit jaar het meest op deze personen:

  • Noortje Herlaar

  • Babette van Veen

  • Barry Atsma

  • Tom Hanks

  • Amber Heard

  • Eric Corton

  • Abbey Hoes

  • Peggy Vrijens

  • Terence Hill

  • Lily Collins

Thuisblijven maakt ons creatief

Door al het thuiswerken en thuis moeten blijven, zonder dat we leuke dingen kunnen doen, worden we creatiever. We hebben veel gezocht hoe we dingen konden maken. De meest voorkomende dingen zijn: mondkapje, slijm, screenshot, ijskoffie en wentelteefjes. Daarnaast was de koploper in de top ‘Waarom’-vragen: ‘Waarom zijn cornflakes uitgevonden?’ Qua recepten zijn we vooral op zoek geweest naar hoe we bananenbrood en gewoon brood bakken, maar ook asperges en scones.

In de ‘Wat’-vragen was de ‘Wat is een lockdown’ heer en meester, al had in de categorie ‘Waarom’ de vraag ‘Waarom hamsteren we toiletpapier’ een belangrijke rol:

‘Waarom..,’

  • … zijn cornflakes uitgevonden?

  • … hamsteren we wc-papier?

  • … hangt de vlag uit vandaag?

  • … heet het coronavirus?

  • … is de lucht blauw?

  • … zijn er zo veel (corona)doden in Italië?

  • … speelt Ajax met een rouwband?

  • … zijn luiaards traag?

  • … worden nertsen gefokt?

  • … werd George Floyd gearresteerd?

Het is overduidelijk dat dit jaar in het teken stond van het coronavirus: je ziet het terug in bijna elk lijstje. Een nieuwe situatie, veel onduidelijkheid, onzekerheid en een enorme vraag naar een oplossing. Google heeft ons daarin in 2020 weer goed geholpen, al stellen we gelukkig nog steeds vragen als 'Waarom zijn luiaards traag?' en 'Waarom is de lucht blauw?'.

▼ Volgende artikel
Black Friday bij Simyo: hoge kortingen én tot 40 euro cashback via CashbackXL
Huis

Black Friday bij Simyo: hoge kortingen én tot 40 euro cashback via CashbackXL

Wie deze Black Friday écht wil besparen op zijn mobiele abonnement, komt al snel uit bij de combinatie Simyo en CashbackXL. Want waar de meeste providers één losse korting aanbieden, stapel je hier twee voordelen op elkaar: scherpe Black Friday-prijzen én een royale cashback. Zo wordt mobiel internetten ineens verrassend goedkoop, zonder dat je hoeft in te leveren op snelheid of flexibiliteit.

Black Friday is hét moment om je mobiele abonnement eens goed onder de loep te nemen. Dit jaar pakt Simyo extra groot uit met tot 75 procent korting op alle internetbundels, en wie via CashbackXL bestelt, krijgt daarbovenop tot 40 euro cashback. Een combinatie die de sowieso al betaalbare provider tijdelijk nóg aantrekkelijker maakt.

Tot 75 procent korting op databundels

Tijdens de Black Friday-periode verlaagt Simyo de prijzen van al zijn databundels van 2 tot 30 GB. Bij een tweejarig contract geldt de korting 12 maanden, bij een eenjarig contract 6 maanden. Na deze periode betaal je weer de standaardprijs (die gelukkig ook vrij laag is). Omdat Simyo zijn bundels maandelijks laat aanpassen, profiteer je gedurende je volledige kortingsperiode ook als je van bundel wisselt.

De actietarieven liggen opvallend laag. Zo kost de databundel van 30 GB tijdelijk 1,50 euro in plaats van 7 euro, en betaal je voor 2 GB tijdelijk slechts 50 cent per maand. Wie veel belt, kan voor 1 euro extra per maand onbeperkt bellen toevoegen. Klanten met KPN-thuisinternet krijgen via Simyo Compleet bovendien 10 GB extra data per maand cadeau.

Extra besparen via CashbackXL

Wie deze Black Friday-kortingen wil combineren met cashback, moet via CashbackXL doorklikken naar Simyo. Afhankelijk van je keuze ontvang je:

  • 40 euro cashback bij een nieuw tweejarig sim-only-abonnement

  • 30 euro cashback bij een eenjarig sim-only of een abonnement met telefoon

  • 25 euro cashback bij een verlenging

  • 2,50 tot 20 euro cashback bij prepaid-opwaarderingen

De spelregels

CashbackXL werkt eenvoudig, maar er zijn een paar belangrijke regels om rekening mee te houden. Wie deze stappen volgt, krijgt zijn cashback vrijwel altijd zonder problemen uitgekeerd.

Zoals we hierboven al hebben gemeld, moet je via CashbackXL doorklikken naar Simyo en in dezelfde sessie je bestelling afronden. Dat betekent: niet tussendoor de pagina sluiten of later terugkomen via een andere link. Daarnaast moeten cookies geaccepteerd worden en mag er géén adblocker actief zijn, omdat die de benodigde tracking tegenhouden.

Ook belangrijk: gebruik géén andere kortingscodes tijdens je bestelling, want die kunnen ervoor zorgen dat je cashback wordt afgekeurd. De cashback wordt volgens CashbackXL meestal binnen tien minuten bevestigd, en de daadwerkelijke uitbetaling volgt doorgaans binnen twee maanden. Houd er verder rekening mee dat er geen cashback wordt uitgekeerd bij abonnementen waarvan het maandbedrag onder de 5 euro ligt.

Waarom Simyo?

Simyo maakt gebruik van het 5G-netwerk van KPN, met snelheden tot 300 Mbit/s. Daarbij kun je elke maand je bundels aanpassen en optioneel een dataplafond instellen, zodat internet automatisch stopt wanneer je bundel op is. Je zit dus niet alleen voordelig, maar ook flexibel en veilig.

Volgens CashbackXL loopt de complete Black Friday-actie, inclusief cashback, door tot en met 7 december 2025. Daarna vervallen zowel de extra hoge kortingen op de databundels als de verhoogde cashback-bedragen. Wees er dus snel bij!

▼ Volgende artikel
Tweede ronde voor toptech: ontdek onze nieuwe Vinted-pagina
Huis

Tweede ronde voor toptech: ontdek onze nieuwe Vinted-pagina

Op ID.nl en op het TikTok-kanaal Power Unlimited Tech zie je geregeld tests van de nieuwste gadgets en apparaten. Daarnaast worden op Review.nl (dat ook bij ons moederbedrijf hoort) allerlei producten getest door gewone consumenten. Alles wat na afloop terugkomt, krijgt een tweede kans bij ons. Correctie: bij júllie. Want de Pu Tech Tweedehands-Vintedstore is nú geopend!

View post on TikTok

🧪Wat Review.nl precies doet

Review.nl is ons platform waar consumenten nieuwe producten testen. Want die kijken toch anders naar producten dan professionele reviewers. Hoe iets bevalt in de praktijk, in het dagelijks leven, ook bij langer gebruik: dat is wat veel mensen willen weten voordat ze zelf naar de (web)winkel lopen.

Vaak willen deze consumentenreviewers het product dat ze getest hebben overnemen, omdat ze eigenlijk niet meer zonder kunnen. Maar soms komen er ook spullen terug, bijvoorbeeld omdat testers al iets vergelijkbaars hebben. Die producten zijn vaak maar een paar weken gebruikt. Zo goed als nieuw dus – en daarom verdienen ze een tweede leven.

🎯Tweede ronde op Vinted

De beste exemplaren bieden we nu aan via onze nieuwe Vinted-pagina. Daar vind je tweedekans elektronica die er nog prima uitziet, maar niet meer als nieuw verkocht wordt. Denk aan smartwatches, koptelefoons, muizen en toetsenborden. Het aanbod wordt regelmatig aangevuld, dus het loont om af en toe even te kijken.

Toptechtweedehands!

Check de Pu Tech Tweedehands-Vintedstore