ID.nl logo
AMD Radeon RX 480 8GB -Veel prestatie voor weinig geld
© PXimport
Zekerheid & gemak

AMD Radeon RX 480 8GB -Veel prestatie voor weinig geld

In navolging van NVIDIA heeft AMD ook een nieuwe grafische kaartenlijn uitgebracht. De eerste nieuwe grafische kaart is de AMD Radeon RX 480. Het betreft geen high-end kaart, maar een kaart voor het middensegment. De marketingafdeling van AMD zet de nieuwe kaart neer als een product dat VR betaalbaar maakt. Kan AMD dit waarmaken?

De Radeon RX 480 is de eerste kaart van een nieuwe generatie die gebruikmaakt van de Polaris-gpu. De Polaris komt in twee varianten: de Polaris 10 en 11. De eerste wordt gebruikt voor de Radeon RX 480 en RX 470, terwijl de Polaris 11 wordt gebruikt in de tragere Radeon RX 460. AMD heeft met de Polaris 10-gpu afscheid genomen van het 28nm-productieprocedé en is overgestapt naar het nieuwe 14nm-FinFet-procedé. Opvallend is dat dit kleiner is dan het 16nm-FinFet-procedé dat NVIDIA gebruikt voor zijn Pascal-gpu’s. Lees ook: Zo vind je de beste grafische kaart voor iedere gamer.

Door het kleinere procedé gaat de transistordichtheid omhoog en het energieverbruik omlaag. Zo kan een energiezuinigere en krachtigere gpu worden gemaakt, op dezelfde of zelfs een kleinere oppervlakte. De Polaris 10-gpu in de RX 480 heeft 5,7 miljard transistors op een oppervlakte van 232 mm². Ter vergelijking: de Radeon R9 380, waarvan de gpu op 28nm is gefabriceerd, heeft 5 miljard transistors in een gpu met een oppervlakte van 366 mm². De RX 480 maakt gebruik van een volledige Polaris 10-gpu. Dat betekent dat hij beschikt over 36 compute units (CU’s). Elke CU beschikt over 64 streamingprocessors.

De kaart heeft er in totaal dus 2304. De RX 470 krijgt een afgeslankte versie van de Polaris 10, met 32 CU’s en 2048 streamingprocessors. De Radeon RX 480 is beschikbaar in twee versies: een versie met 4 en een met 8 GB GDDR5. Opvallend is dat de 4GB-versie een lagere geheugensnelheid heeft van 1750 Mhz, tegenover de 2000 Mhz van de 8GB-variant.

©PXimport

Virtual Reality voor iedereen?

De Polaris 10-gpu maakt gebruik van AMD’s vierde generatie GCN-architectuur (v1.3). Deze brengt meerdere optimalisaties met zich mee. AMD claimt dat de compute units vijftien procent efficiënter zijn dan die in de tweede generatie GCN-architectuur. Een van de optimalisaties, asynchronous compute, zorgt ervoor dat de kaart meerdere volledig verschillende taken naast elkaar kan uitvoeren. Deze functie is onderdeel van DirectX 12. In games die van deze mogelijkheid gebruikmaken zal de RX 480 daardoor beduidend beter presteren.

Asynchronous compute wordt ook gebruikt om sneller beelden voor virtual reality te genereren. De tweede optimalisatie heet variable rate shading. Met deze techniek worden de randen van het te renderen beeld op een lagere resolutie opgebouwd dan het midden waar je met VR naar kijkt. De snelheid gaat hierdoor omhoog, terwijl je als gebruiker niets van die lagere resolutie merkt. Om games fatsoenlijk te kunnen spelen op een beeldscherm is doorgaans een gemiddelde van 60 fps voldoende. Voor VR is dit met 90 fps een stuk hoger. De schermen in de bril hebben een 90Hz-refreshrate, het aantal fps dat wordt gerendeerd door de grafische kaart moet daarom ook 90 zijn. Ondanks de VR-optimalisaties haalt de Radeon RX 480 dit niet in de zwaardere VR-titels, zoals Project Cars VR. Dat wil niet direct zeggen dat de kaart ongeschikt is voor VR; als je minder zware games speelt, is de RX 480 een prima keuze. Wil je echt serieus aan de slag met VR, dan adviseren we toch NVIDIA’s GTX 1070 of hoger.

Prestaties

De Radeon RX 480 presteert uitstekend in games op Full HD (1920 x 1080 pixels). In onze test hebben we de games allemaal op maximaal detail gezet. Daarnaast hebben we ook vaak gebruikgemaakt van anti-aliasing, wat de beeldkwaliteit verbetert maar de grafische kaart zwaarder belast. In bijna al onze tests weet de Radeon RX 480 gemiddeld ongeveer 60 fps of meer te behalen. Als we kijken naar de prestatie op WQHD (2560 x 1440 pixels), dan heeft de RX 480 het behoorlijk zwaar. Als je een beeldscherm hebt met deze resolutie, raden we aan om het detail van je games terug te schroeven. Vrijwel direct nadat de RX 480 beschikbaar was, kwam de kaart in opspraak in verband met het energiegebruik over het PCI-Express-slot. De kaart zou via dit slot meer dan de voorgeschreven 75 watt verbruiken. Dit heeft AMD inmiddels opgelost met nieuwe drivers. Ten opzichte van de voorgangers R9 380 en 380X is het energiegebruik van de RX 480 erg beperkt. Kanttekening is wel dat we van een 14nm-gpu een nog lager energiegebruik hadden verwacht. De anderhalf jaar oudere NVIDIA GeForce GTX 970 met een 28nm-gpu gebruikt maar iets meer energie.

Conclusie

De Radeon RX 480 is een prima grafische kaart die klaar is voor de toekomst. Hij ondersteunt DirectX 12 feature Level 12_1, heeft alle gewenste aansluitingen en biedt goede prestaties. De prijs/prestatieverhouding is een pluspunt, als de prijs op of onder de adviesprijs ligt. Concurrent NVIDIA zit ondertussen echter niet stil. De GeForce GTX 1060 is iets duurder, maar wel sneller. Als je voorkeur bij AMD ligt, is de Radeon RX 480 een uitstekende keuze. Bijkomend voordeel is de geringe lengte van de kaart, waardoor hij ook in kleinere behuizingen past.

We hebben de AMD Radeon RX 480 uitgebreid gebenchmarkt. De resultaten en de uitgebreide specificaties vind je hier.

Uitstekend
Conclusie

AMD Radeon RX 480 8GB --------------------- **Prijs** € 219,- (4 GB), € 269,- (8 GB) **Geheugen**4 of 8 GB GDDR5 (1750 of 2000 MHz) **GPU** Polaris 10 1120 MHz (1266 MHz boost) **Lengte** 241 mm **Aansluitingen** HDMI 2.0b, 3x DisplayPort 1.4 **Website** [amd.com](http://www.amd.com/en-us/products/graphics/radeon-rx-series/radeon-rx-480)

Plus- en minpunten
  • Prijs/ prestatieverhouding voor Full HD
  • Geschikt voor VR
  • HDMI 2.0b en DisplayPort 1.4
  • Compact formaat
  • Niet voor zware VR-games
▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter
© andov
Huis

Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Met een aparte vriezer kun je extra veel eten invriezen en voor langere tijd bewaren. Wij zochten vier vrijstaande vriezers voor je met een inhoud van minstens 100 liter.

Bij een koelkast is het vriesvak meestal beperkt van formaat. Kies je voor een losse vriezer, dan heb je veel meer ruimte. Modellen met meer dan 100 liter zijn geen uitzondering. Wij hebben vijf stuks voor je gevonden met flink wat ruimte.

Whirlpool W55ZM 112 W 2 N

De Whirlpool heeft een netto inhoud van 103 liter. Met een hoogte van 83,8 cm is het apparaat geschikt voor plaatsing onder een aanrechtblad. De vriezer beschikt over twee transparante lades en een vriesvak met klep. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. De W55ZM heeft een invriescapaciteit van 4,5 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 16 uur. De vriezer behoort tot klimaatklasse SN-T, wat betekent dat hij goed functioneert bij omgevingstemperaturen tussen +10°C en +43°C, maar niet geschikt is voor onverwarmde ruimtes als een schuur of garage. Gezien het formaat is hij ook eerder geschikt voor plaatsing in de keuken.

Jaarlijks energieverbruik: 170 kWh
Netto inhoud: 103 liter
Bewaartijd bij stroomuitval:
16 uur
Geschikt voor schuur of garage
: Nee

Bosch GSN29VLEP 

Deze vrieskast heeft een royale inhoud van 200 liter en is afgewerkt in een roestvrijstalen look, waardoor hij er strak uitziet in elke keuken. Binnenin vind je vier handige, doorzichtige vrieslades, waaronder een extra ruime BigBox-lade voor grotere producten zoals pizza's of diepvriesgroenten. Dankzij de Supervriezen-functie worden nieuwe etenswaren snel ingevroren. Bij een eventuele stroomuitval hoef je je geen zorgen te maken: de vriezer houdt je producten tot wel 25 uur op de juiste temperatuur.

Jaarlijks energieverbruik: 221 kWh
Netto inhoud: 200 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 25 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

Inventum VR1420

De Inventum VR1420 is een vrijstaande vrieskast met een netto inhoud van 160 liter. Hij beschikt over drie transparante lades en twee vriesvakken met kleppen. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. Met een invriesvermogen van 7,2 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 9 uur biedt de VR1420 betrouwbare prestaties. Het geluidsniveau bedraagt 42 dB, wat als normaal wordt beschouwd voor dit type apparaat. De vriezer is geschikt voor plaatsing in ruimtes met temperaturen tot -10°C, zoals een garage. Het energielabel van de VR1420 is E, met een jaarlijks energieverbruik van 235 kWh.

Jaarlijks energieverbruik: 235 kWh
Netto inhoud: 160 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 9 uur
Geschikt voor schuur of garage: Ja

Beko RFNE448E45W

Deze Beko heeft een netto inhoud van maar liefst 404 liter. Met een hoogte van 192 cm, een breedte van 70 cm en een diepte van 77 cm biedt deze vriezer dus ruime opslagmogelijkheden. Het apparaat heeft acht transparante vrieslades, waaronder een ruime lade voor het opslaan van grotere producten. De draairichting van de deur kan aangepast worden aan de plaatsingsruimte. Bij stroomuitval blijft de temperatuur tot 30 uur op een veilig niveau. Deze vriezer is echter niet geschikt voor de schuur of garage. Wel heeft deze vriezer een iets zuiniger energielabel dan de meeste apparaten die hier besproken zijn, namelijk D.

Jaarlijks energieverbruik: 233 kWh
Netto inhoud: 404 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 30 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

AEG OAG7M281EX

De AEG OAG7M281EX is een vrijstaande vrieskast uit de 7000-serie met een netto inhoud van 278 liter. Dankzij de NoFrost-technologie hoef je nooit meer handmatig te ontdooien. De MultiFlow-luchtcirculatie zorgt voor een stabiele temperatuur en luchtvochtigheid in de hele vriezer, wat de kwaliteit van je voedsel beschermt. De vriezer is uitgerust met vijf transparante lades en twee uitneembare glazen legplanken, wat flexibiliteit biedt bij het opbergen van grotere items. Dankzij de elektronische bediening met LED-indicatie kun je de temperatuur en andere instellingen precies regelen. De invriescapaciteit bedraagt 13 kilogram per 24 uur, ruim voldoende om ook na een grote boodschappenronde alles snel in te vriezen.

Jaarlijks energieverbruik: 248 kWh
Netto inhoud: 278 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 15 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

▼ Volgende artikel
Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon
© Rens Blom
Huis

Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon

De JBL Tour One M3 is een over-ear-hoofdtelefoon met ANC-modus, waarin hij zoveel mogelijk omgevingsgeluiden minimaliseert om jou rustig te laten luisteren naar muziek of een podcast. JBL voorziet de hoofdtelefoon van nog veel meer functies. In deze review lees je onze ervaringen met de JBL Tour One M3 na drie weken intensief gebruik.

Uitstekend
Conclusie

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.

Plus- en minpunten
  • Prettig, vouwbaar ontwerp
  • Geluidskwaliteit
  • Veel functies
  • Optionele Smart Tx-gadget kan echt nuttig zijn
  • ANC-modus is goed maar moet sommige concurrenten voor zich dulden

JBL heeft voor velen een wat stoerder imago, onder andere door de focus op krachtige luidsprekers en oordopjes en marketing gericht op een jongere doelgroep. Daar horen ook speciale hoofdtelefoons bij. De Tour One M3 is wat dat betreft een minder typisch JBL-product, want deze luxe hoofdtelefoon past qua adviesprijs (350 euro), uitstraling en functies meer bij mensen die in alle rust willen genieten. Bijvoorbeeld in de trein of in het vliegtuig. Ja, de Tour One M3 is zeker interessant voor (zaken)reizigers. Een domein waar traditioneel vooral Bose en Sony sterk in zijn.

Ontwerp en draagcomfort

De JBL Tour One M3 oogt zakelijk in zijn blauwe (getest), zwarte of zandachtige kleur en valt prettig over onze oren heen. De hoofdband is zacht en irriteert niet na een paar uur luisteren. We krijgen dan wel wat warme oren. Je kunt de bluetooth-hoofdtelefoon opvouwen. De knoppen op de schelpen voor de bediening vergen wat gewenning om op de tast te vinden, maar werken naar behoren.

©Rens Blom

Ook de meegeleverde opbergdoos is strak, sterk gebouwd en geeft een premium gevoel. In de doos zitten genoeg kabels om de hoofdtelefoon bekabeld te gebruiken, ook in het vliegtuig. Een usb-c-oplaadkabel is uiteraard ook aanwezig.

©Rens Blom

Geluidskwaliteit en ANC-modus

Heel belangrijk aan een dure hoofdtelefoon is de geluidskwaliteit. We vallen met de deur in huis: die is heel goed bij de JBL Tour One M3. De hoofdtelefoon klinkt krachtig, duidelijk en best ruimtelijk. Altijd knap aangezien de oorschelpen over je oren heen vallen en het geluid dus heel duidelijk je oren in gaat.

Wat we ook fijn vinden is dat JBL geen extra nadruk legt op de bas, iets dat het merk wel doet bij producten die meer op jongeren gericht zijn. Podcasts klinken ook lekker realistisch.

We zijn ook fan van de uitgebreide equalizer in de JBL Headphones-app die je op je smartphone kunt installeren. Wie raad weet met een equalizer, kan lekker pingelen in de app om de geluidskwaliteit van de Tour One M3 meer naar eigen hand te zetten.

©Rens Blom

De app van JBL biedt heel veel functies.

De ANC-modus is effectief in het onderdrukken van omgevingsgeluiden, vooral repetitieve geluiden als vliegtuigmotoren (wanneer we in het vliegtuig zitten) of voorbijrazende auto's (als we op circa dertig meter van een drukkere weg wandelen). We merken echter ook dat de Sonos Ace en Sony WH-1000XM5 nog beter zijn in het minimaliseren van niet-repetitieve geluiden, zoals luid pratende mensen achter je in het vliegtuig, joelende kinderen in de trein of knisperende verpakkingen in een kantoortuin. Met de JBL Tour One M3 op horen we dergelijke geluiden meer dan met de twee andere genoemde hoofdtelefoons. Voor onze volgende langere vlieg- en treinreizen kiezen we daarom liever voor een van die andere modellen. Niet omdat de accuduur van de Tour One M3 tegenvalt – die is ruim voldoende – maar vanwege de demping van omgevingsgeluid.

©Rens Blom

Accuduur

Over die accuduur gesproken: de Tour One M3 gaat zeker 35 uur mee bij het luisteren naar muziek met de ANC-modus aan. Zonder ANC komen daar nog tientallen uren bij. Opladen doet de hoofdtelefoon snel via zijn usb-c-poort. Vijf minuten opladen is goed voor ruim drie uur muziek luisteren.

Smart Tx is interessante gadget

Dan nog even over de Smart Tx, het kleine rechthoekige apparaatje dat werkt met de hoofdtelefoon. De Smart Tx heeft een accu die in de praktijk meerdere werkdagen meegaat, of langer als je de hoofdtelefoon minder vaak gebruikt. Op het aanraakgevoelige schermpje van de gadget zie je nuttige informatie over het gebruik van de hoofdtelefoon en je muziek. Je kunt ook allerlei instellingen veranderen. Met deze gadget binnen handbereik hoef je de JBL-app op je smartphone eigenlijk niet te openen.

©Rens Blom

Maar de gadget kan – gelukkig – meer. Je kunt 'm namelijk bekabeld via usb aansluiten op vele typen audiobronnen, van een computer en televisie tot het inflight-entertainmentsysteem in het vliegtuig. Na het koppelen en aanzetten van de Smart TX maakt deze automatisch verbinding met je Tour One M3 en stuurt het geluid draadloos door. Zo kun je dus een film kijken op het vliegtuigschermpje zonder dat je per ongeluk de kabel uit je hoofdtelefoon trekt als je je dekentje lekker warm om je benen vouwt.

©Rens Blom

Ook noemenswaardig is dat de Smart Tx ondersteuning biedt voor Auracast, een relatief nieuwe bluetooth-functionaliteit waarmee je geluid van één apparaat kunt streamen naar meerdere ondersteunde hoofdtelefoons, oordopjes en luidsprekers. JBL zet al langer in op Auracast, wat de Smart Tx-gadget extra nuttig maakt voor wie al andere moderne JBL-producten gebruikt.

Spreken de functies van de Smart Tx je niet aan? Je kunt de Tour One M3 los kopen voor een adviesprijs van 349 euro of in combinatie met de Smart Tx voor 399 euro. Fijn dat JBL je niet verplicht laat betalen voor een gadget die je misschien niet hoeft.

©Rens Blom

Conclusie: JBL Tour One M3 kopen?

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.