ID.nl logo
Amazon Kindle – Goedkoop is niet altijd duurkoop
© PXimport
Zekerheid & gemak

Amazon Kindle – Goedkoop is niet altijd duurkoop

Amazon heeft zijn goedkoopste Kindle een make-over gegeven. De E-reader is nog kleiner en lichter dan hij al was, terwijl de prijs hetzelfde blijft. Tijd voor Computer!Totaal om ons oeuvre eens te testen op Amazon’s nieuwe digitale boekenplank.

Amazon Kindle

Prijs: €81,34

Scherm: E-Ink, 6"

Resolutie: 167 ppi

Kleur: Zwart, wit

Afmetingen: 160 x 115 x 9,1 millimeter

Gewicht: 161 gram

Connectiviteit: Wifi

Website: amazon.com


8Score80

  • Pluspunten

  • Handzaam formaat

  • Schappelijke prijs

  • Batterij gaat lang mee

  • Minpunten

  • Traag touchscreen

  • Geen schermverlichting

De markt voor e-readers is misschien niet de meest opwindende. Sinds de eerste kinderziektes uit de systemen waren gehaald, viel er eigenlijk weinig meer te innoveren. De verschillen zitten ‘m vaak in kleine features en de prijs. Wel is Amazon vanaf het begin de grootste speler op de markt geweest, en is dat altijd gebleven. Juist daarom is het ‘kleine zusje’ binnen de Kindle-familie een leuke afwisseling in de line-up. Lees ook: Zo vul je een e-reader razendsnel met boeken.

Kindle

De Kindle die we hebben getest, heet simpelweg de Kindle. Geen bijnamen of typenummers, gewoon een Kindle. En dat is niet geheel toevallig: de goedkoopste e-reader van Amazon heeft weinig op met poespas en onnodige functies. Hij is er puur op gericht om je te laten doen waar je hem voor hebt gekocht: in alle rust een boek lezen, maar dan wel digitaal.

©PXimport

Dat gebrek aan franje resulteert in een leuk vriendenprijsje: de Kindle kost 79,99 dollar in de Amerikaanse Amazon-webwinkel. Bij de Duitse variant van de website kun je hem voor 81,34 euro bestellen. Daarmee is het met afstand de goedkoopste Kindle van allemaal.

Scherm en uiterlijk

Het belangrijkste van elke e-reader is natuurlijk het scherm. Dat is bij de Kindle een 6 inch E-Ink Pearl-scherm, hetzelfde als in de grotere versies. Het scherm is verbeterd ten opzichte van de vorige generatie, en dat merk je vooral als je op een zonnige dag buiten een paar bladzijden wil lezen. Je kunt de Kindle gerust meenemen naar het strand zonder dat je een parasol nodig hebt om de lichtweerkaatsing tegen te gaan. Met geoptimaliseerde lettertypen blijft alles prima leesbaar.

De rest van de Kindle bestaat uit een kunststof behuizing. De randen om het scherm zijn dunner dan bij de vorige versie, waardoor het apparaat 11 procent dunner en 16 procent lichter is dan zijn voorganger. Daardoor ligt de Kindle goed in de hand, zonder dat het scherm te klein wordt om volledige pagina’s te tonen.

Batterij en connectiviteit

Waar smartphones, tablets en smartwatches amper een dag op een batterijlading kunnen doen, spreek je bij de Kindle al makkelijk over weken. Dat komt doordat de E-Ink-technologie ervoor zorgt dat het apparaat geen stroom verbruikt om een pagina te tonen. De accu loopt dus alleen langzaam leeg bij het omslaan van de pagina, het zoeken naar nieuwe boeken of als je de wifi-verbinding aan hebt staan.

©PXimport

Die wifi-verbinding zorgt ervoor dat je direct gebruik kan maken van de Amazon-winkel, en dus meteen via je Amazon-account nieuwe titels kunt aanschaffen. Als je ervoor kiest om via iets minder officiële kanalen boeken te lezen, wat via een micro-usb-kabel helemaal niet moeilijk is, moet je wel rekening houden met vertekend beeld, pagina’s die niet goed worden getoond of regels die vreemd worden afgebroken. Dat ligt echter aan het digitaliseren van de bestanden, en niet aan de Kindle zelf.

Gebruiksgemak

Qua gebruiksgemak zit de Kindle op het goede spoor. Het touchscreen reageert soms niet helemaal perfect en lijkt soms wat verkeerd gekalibreerd, wat vooral bij het intoetsen van letters lastig kan zijn. Het helpt ook niet dat het apparaat wat traag reageert. Dat is wederom alleen een probleem bij het gebruik van het toetsenbord, bij het bladeren door je boekenplank of het lezen merk je daar niets van.

Door het kleine formaat ligt de Kindle perfect in de hand. Je kunt hem makkelijk met één hand vasthouden en bedienen, als je je beperkt tot het omslaan van de pagina. Dat laatste zou iets sneller mogen gaan – het duurt nu bijna net zo lang als bij een echt boek – maar na een paar bladzijdes merk je dat niet meer.

Minpuntjes

Is het dan allemaal koek en ei? Dat niet. Amazon heeft vanwege de prijs moeten beknibbelen op de specificaties. Vergeleken met de duurdere Kindles is het grootste manco het missen van schermverlichting, waardoor het scherm soms iets te donker en soms iets te licht is. Ook de schermresolutie is kleiner dan bij de rest van de familie: 167 pixels per inch tegenover 300 ppi.

Het uitblijven van 3G-connectiviteit kan als minpunt worden beschouwd, maar tegenwoordig kun je op voldoende plekken even met het wifi-netwerk verbinding maken. Daarbij is er genoeg ruimte voor duizenden boeken, dus met een beetje voorbereiding heb je zelfs wifi nauwelijks nodig.

©CIDimport

©CIDimport

Conclusie

De goedkoopste Kindle is het kleine zusje dat in alles probeert mee te doen met de rest van de familie, en daar vaak genoeg prima in slaagt. De specificaties zijn niet zo goed als die van de rest van de line-up, maar Amazon heeft, afgezien van ontbrekende schermverlichting, de goede budget-keuzes gemaakt. Met de Kindle kun je met een gerust hart op vakantie zonder dat je bang hoeft te zijn voor een lege accu of een uitgelezen boekenplank. Als je minder waarde hecht aan een hoge schermresolutie en een 3G-verbinding en meer aan een schappelijke prijs, is de standaard Kindle de juiste keus.

Conclusie

Plus- en minpunten
      ▼ Volgende artikel
      Renault Rafale e-Tech PHEV 300 4X4 Atelier Alpine: in één woord magnifiek
      © Clément Choulot
      Mobiliteit

      Renault Rafale e-Tech PHEV 300 4X4 Atelier Alpine: in één woord magnifiek

      De Renault Rafale heeft indruk gemaakt met zijn opvallende design en innovatieve hybride techniek. Nu presenteert Renault een nieuwe variant: de Rafale E-Tech 300 plug-in hybrid 4X4 Atelier Alpine. Irwin van InstaAutoVlog deelt zijn ervaringen in dit artikel en een bijbehorende video.

      Dit artikel in het kort:

      • De Rafale E-Tech 300 heeft een plug-in hybride aandrijflijn met 300 pk en een elektrische actieradius van 105 kilometer.
      • Binnenin biedt hij een dynamische zitpositie en een EV-keuzeknop in de middenconsole.
      • De tweede zitrij is minder ruim door een hoger geplaatste vloer, maar de bagageruimte blijft groot.
      • Het adaptieve onderstel past zich aan het wegdek aan voor een betere rijervaring.
      • De boordlader ondersteunt tot 7,4 kW laden, maar snelladen is niet mogelijk.

      Ook interessant voor jou: Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

      Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

      In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

      Incognito stekkerversie

      Onder de zuid-Franse zon reed ik in de plug-in hybride Renault Rafale E-Tech 300, uitgevoerd in de topversie Atelier Alpine. Dit model valt op door specifieke details zoals 21-inch Diamond Cut lichtmetalen wielen met Continental SportContact 7 banden, een hoogglans zwarte achterspoiler en badges op de voorste zijschermen. De laadpoort, subtiel verwerkt in het zijpaneel, is de enige aanwijzing dat dit om een plug-in hybride gaat.

      ©Clément Choulot

      Fijne zit achter het stuur

      Binnenin de Rafale zien we fraaie details als blauw contrasterend tapijt, dito bekleding in de opbergvakken in het portier en een extra knop achter het handvat in de middenconsole waarmee je de EV, hybride of EV-charge functie in kan schakelen. Ook deze Rafale zit ná een comfortabele instap prettig. Je zit echt ín het interieur, wat lager ten opzichte van het dashboard en dat draagt bij aan een beter dynamisch gevoel.

      ©ClŽment Choulot

      Ontdek jouw ideale elektrische auto

      Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

      Achterin minder comfort

      De achterbank biedt iets minder comfort door een 1,5 centimeter hogere vloer ten opzichte van de e-Tech hybrid 200, veroorzaakt door het accupakket. Hierdoor zitten je knieën wat hoger en is er minder ruimte voor je voeten. De hoofdruimte blijft prima, net als de bagageruimte. Ondanks een kleine afname in capaciteit biedt deze met 528 liter (uitbreidbaar tot 1600 liter) nog steeds voldoende ruimte.

      Achterin is het comfort iets minder door een 1,5 cm verhoogde vloer, veroorzaakt door het accupakket. De bagageruimte blijft met 528 tot maximaal 1600 liter ruim voldoende.

      🔌Leestip: De strategische comeback van Renault in de elektrische automarkt

      ©Clément Choulot

      Vermogen en trekgewicht

      De plug-in hybride Rafale heeft een vernieuwde aandrijflijn met een 1.2-liter driecilinder turbomotor die dankzij een grotere turbo 150 pk levert in plaats van 130 pk. Een 70 pk sterke elektromotor op de vooras en een 136 pk elektromotor op de achteras verhogen het totale vermogen tot 300 pk via de zogeheten Multimode-transmissie. Dit zorgt voor een sprint van 0-100 km/u in 5,8 seconden en een begrensde topsnelheid van 175 km/u. Het trekgewicht blijft 1500 kg, ideaal voor veelzijdig gebruik.

      ©Clément Choulot

      Trage boordlader

      De Renault Rafale is uitgerust met een 22 kWh-batterij, goed voor een elektrische actieradius van 105 kilometer. Opladen kan via een 1-fase 7,4 kW boordlader, wat in vergelijking met concurrenten met 2- of 3-fase laders beperkt is. Snelladen is niet mogelijk.

      ©Clement Choulot

      Adaptief onderstel

      Eenmaal op pad blijkt de Rafale een aangename metgezel. Het elektrische vermogen is een plezier en zeker als ook de goed geïsoleerde driepitter assisteert is het een ronduit vlotte auto. Is de batterij leeg, dan belooft Renault je een range van 1000 kilometer met een gemiddeld verbruik van 5,8 liter per 100 kilometer en een 55 liter grote benzinetank.

      Het adaptief onderstel kan zich met behulp van een camera-scanner achter de binnenspiegel continu aan het wegdek aanpassen. Iets wat goed werkt, want in eigenlijk elke situatie voelt de Rafale verfijnd, comfortabel, maar ook zeker na het selecteren van de modus Sport communicatief en dynamisch.

      ©Clément Choulot

      Renault Rafale in actie

      Meer weten en zien over de nieuwe plug-in hybride Renault Rafale? Bekijk dan de onderstaande video:

      Watch on YouTube

      ▼ Volgende artikel
      Waar voor je geld: 5 betaalbare slimme luidsprekers
      © Bowers & Wilkins / McLaren| J.M.WILLIAMS PRODUCTIONS LTD
      Huis

      Waar voor je geld: 5 betaalbare slimme luidsprekers

      Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een prijsvriendelijke smartspeaker? Vandaag hebben we vijf interessante modellen voor je gespot.

      Apple HomePod Mini

      Deze betaalbare slimme speaker vormt een ideale match met je iPhone, iPad en/of Mac. Zo neemt de HomePod Mini bijvoorbeeld een luistersessie van Spotify of een andere muziek-app over, waardoor je thuis verder kunt luisteren. Dankzij integratie van de Siri-stemassistent kun je allerlei dingen vragen, zoals actueel nieuws, file-informatie of een recept. Daarnaast speelt het apparaat via spraakopdrachten net zo makkelijk een muziekalbum, podcast of audioboek af, waarbij je ondertussen met je stem het volumeniveau aanpast. Als alternatief vind je bovenop een klein bedieningspaneel om het volume te reguleren. Een nuttige toevoeging is dat je via deze smartspeaker ook allerlei apparaten in huis kunt aansturen, bijvoorbeeld een geschikte thermostaat of lamp.

      Ondanks de bescheiden behuizing van 8,43 centimeter hoog heeft de HomePod Mini volgens de Amerikaanse techgigant een behoorlijk bereik. Voor een breder geluid is het mogelijk om meerdere HomePods aan elkaar te koppelen. Zo luister je in meerdere kamers naar dezelfde muziek. Verder is de intercomfunctie handig, want op die manier communiceer je op afstand eenvoudig met gezinsleden. Dit audioproduct is in vijf kleurstellingen te koop, namelijk zwart, blauw, geel, wit en rood. Bij de aanschaf is drie maanden toegang tot Apple Music inbegrepen. Voor een krachtiger geluid kun je ook de grotere Apple HomePod (zwart/wit) overwegen. Je leest in dit artikel meer over de verschillen tussen de HomePod en de HomePod Mini.

      Google Nest Audio

      De Google Nest Audio is een middelgrote smartspeaker met een bescheiden prijskaartje. Op het moment van schrijven is het product zelfs goedkoper dan ooit. Je kunt kiezen tussen een donkergrijze en witte uitvoering. In tegenstelling tot diverse andere slimme luidsprekers in deze prijsklasse heeft dit model twee actieve audiodrivers, namelijk een tweeter en woofer. Dat komt de audiokwaliteit ten goede! De klankkast meet 17,5 × 12,4 × 7,8 centimeter, zodat je hem bijvoorbeeld prima op een plank of meubel kunt plaatsen. Voor een ruimtelijker geluid koppel je eventueel twee Nest Audio-speakers aan elkaar.

      De geïntegreerde wifi-adapter ondersteunt de 2,4GHz- én 5GHz-frequentieband. Een voordeel, want je vergroot daarmee de kans op een stabiele draadloze netwerkverbinding. Je stuurt de Nest Audio met je stem aan. Roep eerst 'Hey Google' en zeg vervolgens welke muziek je wilt horen. Je kunt ook informatie opvragen en geschikte slimme apparaten bedienen. Bang voor luistervinken? Zet dan via een schakelaar aan de achterzijde de microfoons uit. Je leest hier wat enkele gebruikers van deze smartspeaker vinden.

      Google Nest Mini

      Google bewijst dat een smartspeaker helemaal niet zoveel geld hoeft te kosten, want je betaalt voor de Nest Mini slechts enkele tientjes. Net als zijn grote broer is dit audioproduct eveneens in een donkergrijze en witte behuizing te koop. Het ronde apparaatje heeft een diameter van 9,8 centimeter en is slechts 4,2 centimeter hoog. Door de geringe omvang kun je hem makkelijk ergens in een hoekje kwijt. Voor de ontvangst van wifi is er ondersteuning voor de 2,4GHz- en 5GHz-frequentieband ingebakken.

      In de behuizing bevindt zich één actieve audiodriver. Voor het luisteren van (achtergrond)muziek op een laag volumeniveau voldoet die prima. Dankzij Chromecast-integratie kies je vanuit jouw favoriete muziek-app een leuke afspeellijst. Daarnaast fungeert de slimme speaker als jouw persoonlijke assistent. Vraag bijvoorbeeld naar een overzicht met agenda-afspraken en de Nest Mini somt ze een voor een op. Je kunt dit Google-product álles vragen!

      Lees ook: Meer dan muziek: kies jouw ideale slimme luidspreker

      Sonos Roam 2

      In tegenstelling tot de meeste andere smartspeakers gebruik je de Sonos Roam 2 zowel thuis als onderweg. De langwerpige klankkast van 16,8 × 6,2 × 6 centimeter herbergt een oplaadbare accu met een luistertijd van zo'n tien uur. Dit audioproduct is trouwens IP67-gecertificeerd, waardoor de Roam 2 prima stof en water kan verdragen. De behuizing is zelfs valbestendig! Koppel een smartphone via bluetooth en luister op elke plek naar goede muziek. Voor mobiel gebruik komt deze handige beschermhoes goed van pas.

      Binnenshuis verbind je de smartspeaker met een 2,4GHz- of 5GHz-netwerk. Vervolgens kies je vanaf een willekeurige smartphone of tablet de muziek die je wilt horen. Installeer hiervoor de Sonos-app op het toestel. Dankzij ondersteuning voor AirPlay 2 vormt de Roam 2 een goede match met Apple-apparaten, zoals een iPhone, iPad en/of Mac. Voor de audioweergave heeft de klankkast een tweeter en woofer aan boord. Tot slot is er spraakondersteuning (Amazon Alexa) geïntegreerd. Je kunt de Sonos Roam 2 in een witte of zwarte behuizing kopen.

      Bowers & Wilkins Zeppelin McLaren Edition

      Hecht je veel waarde aan een origineel design en een hoge geluidskwaliteit? Overweeg dan deze opvallende McLaren-editie van de Bowers & Wilkins Zeppelin. Als alternatief is deze speaker ook in een zwarte en lichtgrijze behuizing te koop. In zijn eigen webshop rekent de Britse speakerspecialist 899 euro, maar enkele winkels hanteren momenteel een fikse korting. Reserveer voor deze speaker wel voldoende ruimte. De behuizing van 65 × 21 × 19,4 centimeter is voor een smartspeaker tenslotte behoorlijk aan de maat.

      Onder de motorkap bevinden zich een wifi- en bluetooth-adapter. Kortom, open Spotify, Tidal of een andere muziek-app op je smartphone en tik een leuke afspeellijst aan. Dankzij AirPlay 2-integratie werkt de Zeppelin naadloos samen met een Apple-toestel. Er is middels Amazon Alexa ook nog een stemassistent geïntegreerd. Bowers & Wilkins heeft op audiogebied een uitstekende reputatie, waardoor je een hoge audiokwaliteit mag verwachten. De behuizing telt dan ook vijf actieve audiodrivers, namelijk twee tweeters, twee middentoners en een woofer. Met een totaal versterkervermogen van 240 watt ervaar je een kamervullend geluid.