ID.nl logo
Dit zijn de beste digitale agenda's
© Reshift Digital
Huis

Dit zijn de beste digitale agenda's

De huidige generatie digitale agenda’s doet veel meer dan je simpelweg herinneren aan afspraken en verjaardagen. Het zijn slimme persoonlijke assistenten die vergaderingen organiseren met anderen en die op een kaartje de locatie van de afspraak tonen. Ze waarschuwen zelfs wanneer je moet vertrekken, zodat je altijd op tijd komt.

De digitale agenda is het epicentrum van je workflow. Als je een online-agenda slim inzet in een moderne werkomgeving, dan wordt deze de controletoren van je leven. Vanuit daar houd je overzicht op alles wat er moet gebeuren. En privéaangelegenheden en professionele afspraken worden keurig van elkaar gescheiden. Daardoor blijf je zicht houden op de leuke dingen in het leven en de zaken die nu eenmaal moeten gebeuren. Een online-agenda zorgt er ook voor dat mobiele en desktoptoestellen alle belangrijke informatie voortdurend uitwisselen. Een agenda-app maakt het ook makkelijk om anderen bij bepaalde gebeurtenissen te betrekken. Tenslotte zijn er apps gespecialiseerd in een bepaalde taak, daarmee fungeren ze als side-kick van je gewone digitale agenda. We gaan de mogelijkheden eens bekijken.

Google Agenda

Gratis en makkelijk delen

We beginnen met een stevige jongen. Je hebt geen handleiding nodig om aan de slag te gaan met Google Agenda. In deze gratis app maak je verschillende agenda’s aan voor de verschillende facetten van je leven; zoals verjaardagen, professionele afspraken, privé-afspraken en bezoekjes aan de sportclub.

Omdat de agenda uit meerdere agenda’s bestaat, kun je de weergave aanpassen. Daarmee zie je alleen wat je werkelijk nodig hebt. Items die je toevoegt, kun je makkelijk laten herhalen. In de schermweergave bekijk je de volledige maand, de week of een bepaalde dag.

Zoals bij alle Google-toepassingen is de grootste troef de synchronisatie in de cloud en het gemak om afspraken en taken te delen met anderen. Met een gedeelde familiekalender zorg je dat niemand in de familie nog een excuus heeft om iemands verjaardag te vergeten.

Mobiele gebruikers richten hun agenda vaak in op hun desktop en houden deze verder bij met hun smartphone. Het is ook mogelijk om een agenda openbaar te maken. In dat geval moet je het ics-bestand van de agenda delen, dan kunnen anderen de gedeelde agenda met de webbrowser bekijken.

©PXimport

Speciale dagen

Verjaardagen en feestdagen zitten al in je Google Agenda. De verjaardagen haalt de toepassing uit je Google Contacten. Je moet die informatie dus wel toevoegen in de contactlijst. In de webversie klik je op het tandwieltje om de Instellingen te openen. Daarna ga je in de linkerkolom naar de categorie Agenda toevoegen om het onderdeel Door interessante agenda’s browsen te selecteren. Hier kun je aanvinken dat je regionale of religieuze feestdagen automatisch wilt toevoegen en bovenaan staat het item Je contacten.

©PXimport

Microsoft Outlook

In de Office-suite

Hoewel Outlook op de eerste plaats de e-mailclient is van de Microsoft Office-suite, is het tegelijk een online-agenda, een taakmanager, een app voor contactbeheer en een tool om noties te maken. Organisaties gebruiken de software om via de Microsoft Exchange Server of SharePoint agenda’s te delen of afspraken in te plannen.

Door de Outlook Agenda te delen kun je zien of iemand op een bepaald tijdstip beschikbaar is. In de webversie van Outlook.com kun je met de browser zowel je e-mail behandelen als je agenda beheren, zonder daarbij een client te gebruiken.

©PXimport

Apple Agenda

Alles verbonden

De Apple-fan wordt vanaf dat hij een Mac, iPhone of iPad aanschaft met zachte dwang richting Apple Agenda en Apple Contacten geloodst. Alles is met elkaar verbonden via iCloud. Ook hier haalt de Agenda verjaardagen uit de Contacten. Agendameldingen verschijnen in het Berichtencentrum op je iOS-apparaten en Mac-computers.

Als je een adres aan een nieuwe afspraak toevoegt, haalt het systeem deze locatie vanuit Apple Kaarten op. Er wordt direct een route gepland naar de afspraak. Je kunt de reistijd bekijken in de agenda en een melding ontvangen als het tijd is om te vertrekken.

Groot voordeel is dat de agenda naar de spraakassistent Siri luistert. Je kunt bijvoorbeeld Siri gewoon commanderen: Plan morgen een vergadering met Bert om 9 uur. Als je vraagt Wanneer speelt Ajax?, dan krijg je niet alleen de datum, maar ook de tegenstander te zien.

Zoho Calendar

Complexe planningen

Zoho Calendar is oorspronkelijk ontworpen om professionals te helpen bij het maken van complexe planningen. Net als bij Outlook en de Apple Agenda beheer je meerdere agenda’s vanuit een centraal dashboard. Met de functie Smart Add kun je in één zin de belangrijkste informatie gebruiken om een evenement vast te leggen.

Zoho herinnert je aan bepaalde taken en afspraken via een pop-up in je agenda of via e-mail. Je deelt afspraken en agenda’s door uitnodigingen te sturen, zelfs naar mensen die geen Zoho-account hebben.

Het is mogelijk je Zoho-agenda in te sluiten in een webpagina door middel van een ics-bestand. Wil je de agenda liever offline meenemen? Dan kun je deze opslaan als pdf. Je abonneert je in de app op andere agenda’s van vrienden of feestdagen, zodat je deze evenementen naast die van jezelf kunt zien. Oh ja, Zoho Calendar is gratis.

©PXimport

Cozi Family Organizer

Voor het hele gezin

Cozi Family Calender is afgestemd op het gezinsleven. Deze agenda en organizer helpt bij het bijhouden van boodschappenlijstjes, het plannen van taken en houdt zelfs iedereen op de hoogte wanneer het avondeten op tafel komt.

Bij de installatie kun je als organisator machtigingen verlenen aan andere beheerders, bijvoorbeeld je partner, je kind of je grootouders. Deze personen mogen de kalender ook bewerken en items toevoegen. Je kunt verder een leuke familiefoto toevoegen om de kalender te personaliseren. Cozi geeft elk gezinslid een eigen kleur, zodat je onmiddellijk ziet wat voor wie is bedoeld.

De tool heeft een gedeelde agenda voor de groep en individuele agenda’s voor elk gezinslid. Je kunt deze tool gebruiken in combinatie andere online-agenda’s. Je hoeft Google Agenda, Apple Agenda of Outlook dus niet vaarwel te zeggen.

De app bevat zelfs een database om recepten te beheren. De basisfuncties van de app (web, Android en iOS) zijn gratis. Als je Cozi leuk vindt, dan kun je de advertentievrije Cozi Gold veertien dagen gratis proberen. Daarna betaal je 29,99 dollar voor een jaar, waarmee uiteraard het hele gezin is gedekt.

©PXimport

Fantastical

De mooiste

Fantastical heeft zijn naam niet gestolen. De makers hebben met versie 3 alles uit de kast gehaald. De app ziet er geweldig uit op de Mac, iPhone, iPad, Apple Watch en hij ondersteunt zelfs spraakinvoer. Wie een Apple Watch heeft, kan pratend tegen zijn horloge nieuwe evenementen invoeren.

Fantastical maakt zelf verbinding met services als iCloud, Google, Exchange, Office 365, Todoist en Yahoo om de informatie binnen te halen. De app verdeelt het scherm in twee delen. Bovenaan krijg je de weergave met dagen of de gehele maand. Daaronder is een scrolbare lijst waarin je door alle afspraken gaat.

Fantastical helpt bij het inplannen van afspraken met meerdere personen. De afspraakverzoeken komen in een aparte agenda waar iedere genodigde aangeeft welke datum en tijdstip hem of haar het beste uitkomt.

De app heeft een lichte en donkere modus en je kunt deze zo instellen dat de app vanzelf de lichte modus kiest als je de iPhone op donkere modus instelt en andersom. Het nadeel is het prijskaartje. Je mag de Premium-versie veertien dagen gratis proberen. Als je de app gratis wilt blijven gebruiken, ontvang je regelmatig pop-ups die aanmoedigen om toch over te stappen naar de betaalde versie. Dat kost je 5,49 euro per maand of 43,99 euro per jaar. Een prachtige app, maar wel te duur.

CloudCal

Magische cirkels

CloudCal voor Android valt op door de unieke manier die aangeeft hoe druk je het hebt op bepaalde dagen. Het Magic Circle-systeem toont de dagen van de week in de vorm van ronde wijzerplaten. Zo’n magische cirkel tovert de dag om tot een klok. De kleuren van de cirkels komen overeen met de geplande taken. Daarmee zie je in een oogopslag wanneer je geboekt bent en wanneer je vrij bent.

In de instellingen vind je de optie om weeknummers te tonen en om herinneringen te gebruiken. Je synchroniseert de app via Outlook/Exchange of Google Agenda. De app is gratis maar als je de Pro-versie aanschaft voor 3,49 euro, dan werkt de agenda ook vlot samen met Uber, Google Maps en Waze. Schakelen tussen een dag-, week- of maandweergave doe je met de knopjes linksboven.

©PXimport

Calendly

Professionele afspraken

Bij de configuratie van Calendly vraagt het programma of het gegevens mag halen uit de bekende online-agenda’s. Je kunt ook gewoon verder gaan zonder verbinding te maken. Vervolgens polst de app op welke dagen en tijdens welke tijdstippen je bereikbaar bent voor meetings. Je geeft daarna aan wat voor soort werk je doet.

Calendly is een gespecialiseerde agenda die zijn nut bewijst bij het inboeken van bijeenkomsten en telefonische overleggen met potentiële en bestaande klanten. Je beschikt over een internetadres voor je online afsprakenkalender. De app werkt met templates voor individuele afspraken of groepsbijeenkomsten waarbij meerdere mensen data kunnen reserveren. In zo’n template kun je instellen welke dagen een afspraak mogelijk is, hoelang je verwacht dat de afspraak duurt en hoelang op voorhand de afspraak moet worden gemaakt. Je kunt Calendly ook laten samenwerken met een website die een boekingspagina heeft.

Deze app is dus vooral een oplossing voor bedrijven en organisaties die de afspraken met de buitenwereld proberen te stroomlijnen. Je kunt Calendly gebruiken als webapp, er zijn ook een iOS- en Android-versie. De basisversie is gratis, hiermee krijg je het systeem in de vingers. Voor kleine teams die de kalender willen optimaliseren, kost de app 8 dollar per maand. Er zijn natuurlijk ook duurdere versies voor grotere bedrijven.

©PXimport

Calendso

Opensource-product

Het opensource-product van Calendly heet Calendso. Ook dit is een planningsagenda gericht op organisaties. Als je zelf Calendso kunt hosten, kost deze oplossing niets. Wil je de toepassing laten hosten door Calendso? Dan betaal je 12 dollar per gebruiker per maand.

Ook deze app organiseert je afspraken en virtuele vergaderingen en stuurt automatisch e-mails om uit te nodigen en te bevestigen. Bovendien kun je verschillende apps integreren in Calendso, zoals Microsoft Teams.

©PXimport

Pensum

Voor schoolwerk

Een ‘pensum’ is een aantal taken dat binnen een bepaalde tijd moet worden afgewerkt. Vooral in Duitsland wordt deze term gebruikt in het onderwijs. Hier is Pensum een iOS-product van de Nederlander Max Kievits. Pensum is een mobiele online-kalenderapp voor scholieren die huiswerkopdrachten en toetsen op een overzichtelijk manier willen bijhouden.

Je maakt in Pensum een dagplanning met herinneringen en je kunt het uiterlijk (een beetje) personaliseren met verschillende kleurthema’s. De toepassing geeft een melding bij het begin van een activiteit of wanneer je in actie moet schieten om een huiswerkopdracht op tijd in te leveren. Je kunt ook makkelijk opdrachten delen met klasgenoten door elkaars QR-code te scannen.

De app is gratis. Pensum is een heel eenvoudige toepassing zonder tutorial of handleiding, maar er zijn weinig opties. Je voert of een huistaak in of een activiteit. Telkens kun je de status ingeven, zoals niet begonnen, begonnen en bijna klaar. Daarna houd je in de kalender in de gaten wat je te doen hebt.

Proton Calendar

Zwitserse veiligheid

Heb je je voorgenomen om veiliger met je gegevens om te gaan? Voel je je ongemakkelijk bij de gedachte dat bedrijven stiekem in je online-agenda kunnen snuffelen? ProtonMail is een Zwitsers product. Alle servers staan daar en dat betekent dat je gebruikersgegevens worden beschermd door strenge privacywetten. ProtonMail gebruikt bovendien end-to-end- en zero access-encryptie om je gegevens te beschermen.

ProtonMail kan jouw mail- en agendagegevens zelf niet decoderen en lezen als ze dat zouden willen. Vergelijk ProtonMail met een superbeveiligde versie van Outlook. Iedereen met een ProtonMail-account kan nu de bètaversie van Proton Calendar op het internet en op Android (via de Play-store) gebruiken. Binnenkort komt er ook een iOS-versie. Hiermee kun je gebeurtenissen ingeven, herinneringen instellen en terugkerende activiteiten noteren.

Uiteraard is Proton Calendar geïntegreerd in ProtonMail, zodat je vanuit de kalender per mail kunt ingaan of reageren op uitnodigingen. Je vertrekt met een gratis basisversie, maar dan mag je in de kalender maar één agenda aanmaken. Voor 4 euro per maand, krijg je het Plus-plan, met een opslag van 5 GB, vijf e-mailadressen en twintig verschillende agenda’s die je kunt delen met vrienden.

©PXimport

Any.do

Taken koppelen

Any.do is tegelijk een kalender- en taken-app. Het gaat om een mooie, eenvoudige app om overzichtelijke lijstjes te maken voor vandaag, morgen en later. De toepassing heeft een brede functionaliteit.

Je kunt to-do-lijstjes delen met meerdere gebruikers en meldingen ontvangen die je aan afspraken herinneren. Handig is dat je taken ook aan anderen kunt toewijzen en een boodschappenlijstje deel je makkelijk met de leden van het gezin. Het is zelfs mogelijk om taken in te spreken.

De geïntegreerde agenda synchroniseert met al je apparaten en zelfs met de gewone agenda-app op je smartphone en tablet. Bovendien werkt Any.do samen met Google Agenda, Google Exchange en iCloud, want je kunt de app op de computer gebruiken, online, in iOS en Android.

©CIDimport

Conclusie

▼ Volgende artikel
Veilig back-uppen: verlies nooit meer data
© Who is Danny - stock.adobe.com
Huis

Veilig back-uppen: verlies nooit meer data

Recente back-ups zijn je beste wapen tegen verlies van data. Vroeg of laat crasht je systeem of krijg je te maken met malware, en dan kun je alleen nog vertrouwen op je back-ups. In dit artikel gebruiken we degelijke, gratis tools waarmee je probleemloos back-ups maakt van je volledige systeem en van losse datamappen. Terugzetten hoort er natuurlijk ook bij.

Wat gaan we doen?

We bekijken drie soorten back-ups en gebruiken daarbij telkens een specifiek programma: • Bestanden en mappen: met Duplicati maak je veilige back-ups van losse data, zowel naar een externe schijf als naar de cloud. • Volledige systemen en schijven: met EASEUS ToDo Backup Free leg je een complete schijf- of systeemback-up vast, zodat je Windows snel kunt herstellen bij een crash. • Netwerkback-ups: met UrBackup beheer je centraal back-ups van meerdere pc's in je thuisnetwerk, inclusief bestands- en schijfkopieën.

Zo krijg je een compleet beeld: van eenvoudige bestandskopieën tot volledige schijfimages en centrale netwerkoplossingen.

Lees ook: Dit zijn de beste toepassingen voor je NAS

⭐ Mappen en bestanden back-uppen met Duplicati

Er bestaan veel programma's waarmee je zelf bestanden en mappen automatisch kunt back-uppen. Je doet dit het bij voorkeur niet naar een andere map op dezelfde schijf, want bij een schijfcrash verlies je ook deze back-ups. Back-uppen naar een andere lokale of externe schijf en/of via een lokale synchronisatiemap naar je cloudopslag is evenmin altijd veilig. Immers, als deze locaties zonder extra inloggegevens toegankelijk zijn, kan malware zoals ransomware ook daar je bestanden en back-ups vernietigen. Met de gratis opensource-tool Duplicati kun je dit vermijden door meerdere back-ups in te plannen, ook naar een afgeschermde gedeelde map op je netwerk (of nas) of rechtstreeks naar de cloud.

Duplicati: installeren

Om Duplicati te installeren, ga je naar www.duplicati.com/download. Klik op Download for Windows (al is er ook een macOS-versie) en download het msi-bestand. Dubbelklik daarop, klik driemaal op Next en op Install. Bevestig met Ja en Finish. Bij het opstarten verschijnt het programma-icoon in het systeemvak rechts op de Windows-taakbalk. Klik daar met rechts op en kies Open om de webinterface in je browser te starten. Klik desgevraagd bij First Run Setup op Yes en stel een wachtwoord in. Dit wachtwoord heb je nodig als je de app vanaf een andere locatie wilt openen.

Je kunt Duplicati nu lokaal starten in je browser met de url http://localhost:8200. Wil je de webomgeving ook openen vanaf een andere netwerk-pc, ga dan naar Instellingen in Duplicati en vink Remote toegang toestaan aan. Hier kun je ook altijd je serverwachtwoord aanpassen. Bevestig met OK en herstart Duplicati. De app is nu ook bereikbaar via het interne ip-adres van je pc. Om achter dit adres te komen, open je de Opdrachtprompt en voer je het commando ipconfig uit. Kijk bij IPv4 Address van je actieve netwerkadapter (meestal Ethernet of Wi-Fi). Het adres wordt dan bijvoorbeeld: http://192.168.0.182:8200. Het is nog even aankijken of je firewall niet in de weg zit.

Met enige voorbereiding kun je de webinterface van Duplicati ook vanaf een andere pc bereiken.

Duplicati: eerste back-up

We gaan ervan uit dat je de webinterface op je pc hebt geopend. Klik op +Back-up toevoegen en laat Een nieuwe back-up instellen geselecteerd. Klik op Volgende en geef een back-upnaam op. Kies bij Versleuteling voor Geen versleuteling als je de back-up enkel binnen je eigen thuisnetwerk bewaart. Gebruik je straks cloudopslag, kies dan AES-256 encryption, built in en vul twee keer een wachtwoordzin in, en bewaar die wachtwoordzin goed.

Klik op Volgende om de doellocatie in te stellen. Veiligheidshalve stel je bij voorkeur meerdere back-uplocaties in: één of twee lokale (zoals een tweede schijf of gedeelde netwerkmap) en een cloudprovider.

Laten we beginnen met een lokale schijf. Kies Local folder or drive en selecteer het pad of klik op Voer pad handmatig in. Klik op Volgende en duid alle bronmappen aan die je wilt back-uppen. Of vul het pad handmatig in en klik op Voeg pad toe. Bij Filters en Uitsluiten kun je bepaalde mappen of bestandstypes weglaten, zoals systeembestanden of bestanden die groter zijn dan een bepaalde omvang. Druk opnieuw op Volgende. Laat Automatisch back-up uitvoeren aangevinkt en geef aan wanneer en hoe vaak de back-up moet draaien. Klik nogmaals op Volgende. Bij Back-up retentie kies je hoeveel oude back-ups je wilt bewaren, bijvoorbeeld met de optie Verwijder back-ups die ouder zijn dan <…> of Behoud een specifiek aantal back-ups <…>. Voltooi met Opslaan.

Duplicati maakt standaard incrementele back-ups. Dat betekent dat na een eerste volledige back-up in principe alleen de gewijzigde data worden opgeslagen, wat zorgt voor veel kleinere back-upvolumes.

Je kunt ook filters instellen, bijvoorbeeld om specifieke bestandstypes uit te sluiten.

 Duplicati: extra back-ups

Je kunt je back-up ook opslaan op een gedeelde netwerkschijf of NAS. Voor extra veiligheid is die locatie alleen bereikbaar via aparte inloggegevens, dus niet met het Windows-account waarmee je nu bent aangemeld. Kies bij Opslagtype de optie Local folder ordrive en klik op Voer pad handmatig in. Vul bij Map-pad het zogenoemde UNC-pad naar je gedeelde map in, bijvoorbeeld \\nas\back-ups. Geef bij Gebruikersnaam en Wachtwoord de bijbehorende inloggegevens op. Klik op Test verbinding om te controleren of Duplicati toegang heeft. De rest van de stappen ken je al.

Je kunt ook rechtstreeks back-uppen naar je cloudopslag. Kies bij Back-updoel in het keuzemenu bij Opslagtype het gewenste netwerkprotocol (zoals (S)FTP of WebDAV) of een cloudprovider (zoals Google Drive, MicrosoftOneDrive v2 of Dropbox).

Vul bij Pad op server de naam in van de doelmap van je back-up (deze hoeft nog niet te bestaan). Je laat deze map het best buiten de lokale synchronisatietool van je cloudopslag, zodat malware je back-ups niet via die weg kan aantasten. Klik op AuthID en volg de instructies om Duplicati toegang te geven tot je cloud. Meestal krijg je dan een ID die je kopieert en plakt in het AuthID-veld met Ctrl+C en Ctrl+V. Klik op Test verbinding en werk de verdere configuratie af als alles correct werkt.

Met Duplicati kun je ook back-ups rechtstreeks naar de cloud uploaden.

Duplicati: back-upbeheer

De toegevoegde back-uptaken verschijnen in het startvenster van Duplicati. Klik op Nu uitvoeren als je zo'n taak direct handmatig wilt starten. Of klik op het pijltje bij een taak en kies Bewerken om de configuratie aan te passen. Je kunt hier ook de taak verwijderen of via Log weergeven de uitvoering controleren. Bovenaan vind je knoppen om de back-up te pauzeren of (definitief) stop te zetten.

Je kunt je back-uptaken op elk moment opnieuw configureren.

Duplicati: back-upherstel

Back-ups maak je natuurlijk niet voor je plezier, maar om er in noodsituaties op terug te vallen. Terugzetten doe je in Duplicati via het onderdeel Herstellen. Selecteer de gewenste back-up die je eerder hebt ingesteld. Weet je niet zeker welke back-up je nodig hebt (of heb je Duplicati opnieuw geïnstalleerd), kies dan Direct herstellen vanuit back-upbestanden. In dit geval navigeer je zelf naar de juiste locatie (bij cloudopslag vul je zo nodig ook de optie AuthID in). Klik op Volgende en geef indien nodig je wachtwoordzin in. Bevestig met Verbind.

Je ziet nu de inhoud van je back-up. In het keuzemenu bij Herstellen vanaf geef je aan vanaf welke back-updatum je bestanden wilt terugzetten. Wil je bijvoorbeeld een bestand terughalen dat je op 1 mei 2025 hebt overschreven, kies dan een datum vóór 1 mei. Vink alle mappen en bestanden aan die je wilt herstellen of gebruik de zoekfunctie. Klik op Volgende en kies of je deze terugplaatst naar de originele locatie of een andere doelmap via Kies locatie. Je bepaalt ook of gelijknamige bestanden worden overschreven en of de lees/schrijfrechten van de back-up moeten gelden. Bevestig met Herstellen.

Kies zelf de data die je wilt terugzetten en vanaf welk tijdstip.

⭐ Systeem en schijven back-uppen met EASEUS ToDo Backup

Met Duplicati kun je prima losse bestanden en mappen back-uppen, maar geen volledig systeem of schijf(partitie). Dat kan erg handig zijn als je systeem of een schijf crasht en je alles snel wilt herstellen. Voor zo'n volledige systeem- of schijfback-up kun je beter het gebruiksvriendelijke programma EASEUS ToDo Backup Free gebruiken. Deze (Engelstalige) tool kan overigens ook losse data back-uppen (en die selectief terugzetten via een virtueel station), maar wij vinden Duplicati hiervoor iets handiger en flexibeler.

ToDo Backup: installeren

Download de gratis versie van ToDo Backup via www.kwikr.nl/todob en dubbelklik op het gedownloade exe-bestand. Klik rechtsonder op Custom Install als je het installatiepad wilt wijzigen en bevestig met Install Now. Na de installatie klik je op Start Now. Je krijgt af en toe meldingen voor een (betaalde) upgrade, maar die kun je gewoon negeren. Klik in het startvenster maar meteen op Create Backup.

De installatie van EASEUS ToDo Backup Free is zo gebeurd.

ToDo Backup: back-upselectie

Je kunt nu kiezen uit vier back-uptypes: File, Disk, OS en Apps data. Hier focussen we op Disk en OS. Het verschil tussen beide is vooral technisch. Kies je Disk, dan bepaal je zelf welke schijf of partities je wilt back-uppen. Je kunt bijvoorbeeld een volledige schijf selecteren, handig als je meerdere besturingssystemen en al je data wilt veiligstellen. Kies je OS (Operating System), dan selecteert de tool enkel de partities die nodig zijn om Windows te herstellen en op te starten. Meestal gaat het om het C:-station en doorgaans ook de bootloader- of EFI-partitie. Die keuze is vooral nuttig voor een snelle systeemherstel-back-up bij een Windows-crash.

De werkwijze is in beide gevallen vrijwel gelijk, alleen kies je bij Disk zelf de gewenste schijf of partities. Je plaatst simpelweg een vinkje bij Hard disk [n] of bij specifieke partities als je niet alles wilt back-uppen. Bevestig je keuze met OK.

Bij Disk geef je zelf alle gewenste schijven en/of partities aan.

ToDo Backup: bestemmingslocatie

In beide gevallen kom je nu in een venster terecht waar je de doelmap voor je back-up kiest. Klik op de voorgestelde locatie en kies uit vier types: Local Drive, EaseUS Cloud, Network en Security Zone. EaseUS Cloud is opslag op de EASEUS-servers en vereist een account. In de gratis versie is dit beperkt in tijd en opslagruimte. Met Security Zone maak je een verborgen partitie aan die enkel voor de back-upsoftware toegankelijk is, zodat malware er in principe geen toegang toe heeft. Je kiest zelf de grootte en schijf, maar deze functie is helaas enkel beschikbaar in de betaalde versies.

Dan blijven Network en Local Drive over. Network is een optie, maar bij een schijfcrash is die locatie vaak moeilijker bereikbaar en zo'n schijfkopie kan erg groot zijn. Wil je dit toch gebruiken, open dan de optie Network voor bestaande netwerkshares of klik op CloudStorage, NAS of FTP en maak verbinding via New […] Connection, eventueel met inloggegevens of autorisatie (zoals bij Google Drive, OneDrive of Dropbox). Wij houden het hier bij Local Drive. Ga via Computer naar de gewenste locatie, bijvoorbeeld een externe schijf die je na de back-up kunt loskoppelen zodat ransomware er zeker geen toegang toe heeft.

Voor schijfkopieën werkt de optie Local Drive wellicht het handigst.

ToDo Backup: back-upopties

Zodra je een bestemmingslocatie hebt gekozen, kun je de back-up meteen starten met BackupNow, waarna je de voortgang kunt volgen. Toch is het beter om eerst op de knop Options te klikken. Je komt dan in een venster met allerlei instellingen. We lopen kort door de belangrijkste opties op het tabblad Options. Bij Encryption kun je Enable backup encryption inschakelen en een twee keer een wachtwoord invullen, maar als je de back-up enkel lokaal bewaart, is dat wellicht overbodig.

In het onderdeel Backup Splitting kun je de back-up opsplitsen. Kies je bijvoorbeeld FAT32-4096, dan wordt elk back-uponderdeel maximaal 4 GB groot, zodat het ook op een (oudere) FAT32-schijf past.

Ga verder naar Disk/Volume Settings. Plaats hier enkel een vinkje bij Sector by sector backup als je echt elke bit van de schijf of partitie wilt kopiëren, ook van reeds verwijderde data. Dit is in principe enkel nuttig voor diepgaand dataherstel. Via Reset to Initial herstel je alle instellingen naar de standaardwaarden van de tool. Bevestig je wijzigingen met OK.

De tool biedt diverse extra back-upties, waaronder encryptie en automatische opsplitsing.

ToDo Backup: back-upplan

In het Options-venster vind je ook het tabblad Scheme. Hier stel je in of en wanneer de back-up automatisch moet starten. Dit is vooral handig bij bestandsback-ups, maar ook nuttig als je je schijf- of systeemback-up regelmatig wilt bijwerken. Je kunt kiezen uit onder meer One-time, Daily en Weekly.

Neem bijvoorbeeld Weekly. Geef bij Execute backup at het gewenste tijdstip op en selecteer de dagen waarop de back-up moet plaatsvinden. Bij Backup method kies je het liefst voor Incremental of Differential (zie kader 'Back-upmethode') en vink je Create a full backup every [n] backup(s) aan. Vul hier bijvoorbeeld 10 in, afhankelijk van hoe vaak je back-upt.

Vink ook de optie Run missed backup at system startup if computer is shutdown aan, zodat gemiste back-ups alsnog worden uitgevoerd. Voor retentie vink je Enable image reserve strategy aan. Daarmee geef je aan hoeveel oudere back-ups je wilt bewaren, bijvoorbeeld met de opties no more than 7 Days of the last 3 backups. Bevestig je instellingen met OK.

Een ingeplande incrementele back-up met retentiebeleid.

Back-upmethode

Duplicati maakt na de eerste volledige back-up (full back-up) standaard incrementele back-ups, en wanneer je back-ups plant in EASEUS ToDo Backup kun je, naast Full Backup, ook Incremental en Differential kiezen. Een incrementele back-up slaat alleen de bestanden op die veranderd zijn sinds de laatste (incrementele of eventueel volledige) back-up, terwijl een differentiële back-up alle bestanden opslaat die gewijzigd zijn sinds de laatste volledige back-up. Incrementele back-ups zijn daarom meestal sneller en kleiner, maar wel iets trager bij herstel (aangezien je alle tussenliggende back-ups nodig hebt). Bij differentiële back-ups is dat net omgekeerd.

ToDo Backup: back-upherstel

Stel dat je een volledige datapartitie hebt geback-upt en deze is nu corrupt. Je kunt de back-up in één keer terugzetten. Start ToDo Backup en selecteer de juiste back-up. Klik linksonder op Recover en druk op Disk/Partition mode. Kies bij History Version de datum van de gewenste back-upversie. Duid eventueel de schijf of partities aan die je wilt herstellen. Klik op Next en geef de bestemmingslocatie aan. Dit zal meestal de oorspronkelijke schijf of partitie zijn. Via Advanced options kun je eventueel Optimize for SSD aanvinken (voor herstel naar ssd) en Sector by sector recovery (voor geavanceerd dataherstel). Klik opnieuw op Next en bevestig met Yes.

Wil je slechts enkele databestanden of mappen terughalen, dan kan dat ook via dezelfde schijfkopie. Klik bij Recovery op File mode. Je kunt dan door het virtuele station van de back-up bladeren en op bestandsnaam zoeken. Vink alle gewenste bestanden of mappen aan en kies Recover to original location of geef een andere locatie op via Recover to. Vink eventueel Replace existing files aan om bestaande bestanden te vervangen. Bevestig met Proceed. De data worden teruggeplaatst met behoud van het oorspronkelijke pad.

Kies de datum en de doellocatie voor het herstel van je (schijf)back-up.

ToDo Backup: bootmedium

Stel: Windows of je systeemschijf is gecrasht … dan kun je de systeem- of schijfkopie niet zomaar terugzetten, want opstarten via Windows lukt niet meer. In dat geval kun een speciaal bootmedium gebruiken, áls je dat vooraf hebt aangemaakt.

Klik rechtsboven op Tools en kies Create Emergency Disk. Steek een lege usb-stick in je pc, klik op het usb-stick-icoon en selecteer de juiste usb-stick. Druk op Create en bevestig met Create Now. Voor het bootgedeelte zijn de Microsoft WinPE-tools nodig. Laat de optie Download from Microsoft geselecteerd staan en klik op OK. Dit proces kan enkele minuten duren. Als gevraagd wordt om de stick te (her)formatteren, bevestig je met Yes.

Na afloop klik je op Finish. Test het bootmedium daadwerkelijk op je systeem. Meestal doe je dit via een speciaal bootmenu (via een sneltoets bij het opstarten) of je stelt de bootvolgorde in via het UEFI/BIOS-menu. Raadpleeg indien nodig de systeemhandleiding.

Als de bootstick goed werkt, verschijnt na een tijdje de vertrouwde grafische omgeving van EASEUS ToDo Backup en kun je via Recover (of handmatig via Browse to Recover) de gewenste back-up terugzetten.

De aanmaak van het herstelmedium kan wel even duren.

⭐ Netwerkback-ups met UrBackup

Als extraatje voor de meer gevorderde gebruiker die centraal back-ups van meerdere netwerk-pc's wil beheren, vertellen we ook nog iets over de gratis opensource-tool UrBackup. Die bestaat uit een server, en een of meerdere clients. De clients melden zich aan bij de server via je thuisnetwerk (of via internet), waarna de server opdrachten stuurt om volgens schema te back-uppen. Een client kan zowel bestandsback-ups als volledige schijfimages naar de server sturen, waarbij slim gebruik gemaakt wordt van incrementele back-ups.

UrBackup: installeren

Installeer de server op de pc waarop je de back-ups centraal wilt bewaren. Deze moet uiteraard bereikbaar zijn op de momenten dat de back-ups gepland zijn. Ga naar www.urbackup.org en klik op Download UrBackup Server (wij gaan uit van de Windows-versie, maar er zijn ook versies voor Linux, FreeNAS en Docker). Dubbelklik op het exe-bestand: na enkele klikken is de server klaar voor gebruik. Je opent deze in je browser via http://localhost:55414.

De webinterface van de UrBackup-server is gestart.

UrBackup: servermeldingen

Waarschijnlijk verschijnt nu een foutmelding over de back-upmap. Open daarvoor het tabblad Instellingen en geef een bestaande, lege map op bij Back-up opslaglocatie. Bevestig met Opslaan en ververs de webpagina.

Mogelijk krijg je nu de melding dat je het back-uppad omwille van prestaties beter buiten de antiviruscontrole houdt. In Windows Defender stel je dit zo in: ga naar het venster Instellingen (Windows-toets+I) en kies Privacy en beveiliging / Windows-beveiliging / Virus- en bedreigingsbeveiliging. Klik op Instellingen beheren en dan op Uitsluitingen toevoegen of verwijderen. Klik op +Een uitsluiting toevoegen / Map en verwijs naar de back-upmap van UrBackup. Ververs opnieuw je webpagina.

Als er nog een melding over korte DOS-namen verschijnt, open dan de Opdrachtprompt als administrator en voer dit commando uit:

fsutil 8dot3name set <stationsletter:> 1

Vervang <stationsletter:> door de letter van het volume met je back-upmap.

Mogelijk moet je eerst een paar foutmeldingen wegwerken voor de server.

UrBackup: client

De server is klaar, tijd voor de clientmodule. Die installeer je op een andere netwerk-pc met via een apart exe-bestand. Meteen na het opstarten verschijnt een venster waarin je opgeeft wat je op bestands- en volumeniveau wilt back-uppen, waarbij je in beide gevallen zelf aanduidt wat je wilt opnemen. Voor volumes geef je de letters in (bijvoorbeeld C;D) en voor bestanden voeg je paden toe via de knop Locatie toevoegen.

Als alles goed is, herkent de server de client automatisch en kan de back-up starten. Lukt dat niet, dan voeg je de client handmatig toe (bijvoorbeeld via het ip-adres) via +Nieuwe client toevoegen op de server.

Je opent de client op elk moment met een dubbelklik op het icoon in het Windows-systeemvak. Klik er met rechts op en kies Instellingen om alle opties zoals back-upfrequentie en retentie in te stellen, op diverse tabbladen. Vanuit dit contextmenu kun je ook direct volledige of incrementele bestands- en imageback-ups starten, al kan dit net zo goed via de webinterface van de server.

Je kunt diverse aspecten van je back-ups aanpassen.

UrBackup: herstellen

Om geback-upte data terug te zetten, open je het tabblad Back-ups in de webinterface van de server. Klik op de client en daarna op de juiste bestands- of imageback-up. Bij een bestandsback-up kun je de data als zip-bestand downloaden of rechtstreeks op de client herstellen. Na bevestiging aan clientzijde worden de bestanden teruggezet.

Bij een imageback-up klik je op Image mounten. De schijfkopie (in vhdz-formaat) verschijnt als een virtueel station en je kunt selectief bestanden downloaden.

Wil je de imageback-up volledig terugzetten op systeemniveau, download dan eerst het iso-bestand via Download UrBackup Restore Stick op de UrBackup-website.

Start daarna een tool als Rufus en stop een usb-stick in je computer. Kies bij Apparaat de juiste usb-stick en verwijs bij Opstartselectie naar het iso-bestand. Klik op Starten, kies Schrijven in ISO-image-modus en bevestig met OK (2x). Even later is de bootstick klaar.

Start de client-pc op met de bootstick. Schakel indien nodig secure boot uit via het UEFI/BIOS-menu. Start vervolgens de grafische desktopomgeving, waarna UrBackup Image Restore opstart. De tool zoekt zelf de UrBackup-server in je thuisnetwerk en je kunt daarna alles correct instellen voor het herstel.

De grafische herstelomgeving van de bootstick.

Extra veilig:

Bewaar je back-ups achter slot en grendel
▼ Volgende artikel
Review Rowenta X-Clean 10 – Efficiënt zodra je hem doorhebt
© Rowenta
Huis

Review Rowenta X-Clean 10 – Efficiënt zodra je hem doorhebt

De Rowenta X-Clean 10 is een draadloze stofzuiger en dweil in één. Hij wordt geleverd met een basisstation waarin je hem oplaadt. Aan de hand van vier reinigingsfuncties neem je je (harde) vloeren onder handen. Hij dweilt met een draaiend rol en zit daarmee qua concurrentie in de hoek van Dyson, alleen beduidend voordeliger. Is het echt handig om tegelijkertijd te zuigen en dweilen? ID.nl test het uit.

Uitstekend
Conclusie

Als je de plussen en de minnen tegen elkaar afweegt, slaat de balans toch uit naar het positieve. De minpuntjes zijn duidelijk: handleiding kan beter en het is even een gedoe met meerdere keren het reservoir uitspoelen, de stem is vrij hard en zou wat mij betreft ook uitgeschakeld moeten kunnen worden. Het reinigen duurt vrij lang en is lawaaierig. Maar hij reinigt en zuigt goed, maakt de vloer lekker schoon in zeer korte tijd en is vergeleken met de concurrentie een heel stuk goedkoper.

Plus- en minpunten
  • Grondige reiniging – zichtbaar schone vloer
  • Automatische vuildetectie werkt goed
  • Lichtgewicht en wendbaar
  • Ook effectief op niet-ondersteunde ondergronden (zoals grindvloeren)
  • Handleiding onduidelijk, werking moet je zelf ontdekken
  • Veel geluid bij zelfreiniging
  • Volumeregeling functioneert niet naar verwachting
  • Reservoirs na elk gebruik legen: vraagt tijd en aandacht

Eerste indruk

De Rowenta X-Clean 10 is een draadloze stofzuiger en dweil in één. Hij wordt geleverd met een basisstation waarin je hem oplaadt. Aan de hand van vier reinigingsfuncties neem je je (harde) vloeren onder handen. Hij dweilt met een draaiend rol en zit daarmee qua concurrentie in de hoek van Dyson, alleen beduidend voordeliger. Is het echt handig om tegelijkertijd te zuigen en dweilen? ID.nl test het uit.

©Saskia van Weert

Levering en handleidingen

De stofzuiger wordt geleverd in een grote doos, met daarin uiteraard het apparaat en basisstation, maar ook een rager voor het reinigen (daarover verderop meer), een extra dweilrol, garantieboekjes en twee handleidingen: een snelstartgids en een wat uitgebreider boekje. Om daarmee te beginnen: duidelijk is anders. De handleidingen bestaan uit zwart-witte tekeningen met blauwe accenten, die voor de beginnende gebruiker amper te begrijpen zijn. Wat video's op de site van Rowenta brengen uitkomst, maar dit kan duidelijk beter.

Opbouw en reservoirs

Na enig vooronderzoek is de globale werking min of meer duidelijk. De stofzuiger heeft verschillende afneembare onderdelen. In de voet zit het reservoir waarin je het schone water met eventueel een schoonmaakmiddel doet. Dat vullen gaat gewoon onder de kraan, met een hersluitbaar tuitje. In het steelgedeelte zit het reservoir waarin het opgezogen vuil en vieze dweilwater terechtkomen, met erboven een filter dat bijvoorbeeld haren deels tegenhoudt. Het geheel haal je er in één beweging uit. De dweilrol is ook uitneembaar, om hem periodiek schoon te maken en te verwisselen als de rol versleten is. Bij normaal gebruik zou dat elke zes maanden zijn, tegen net geen 20 euro per stuk. Je zet het apparaat aan met een knop op het bedieningspaneel, en in de steel zit een knop om de reinigingscyclus te starten. Die voer je uit elke keer na het stofzuigen. Daar gaan we verderop dieper op in.

Eerst stoffen, dan zuigen - dan wordt het pas echt schoon!

Bijvoorbeeld met deze katoenen, wasbare stofdoeken

De eerste keer

De eerste keer aanzetten was niet direct een doorslaand succes. De stofzuiger praat tegen de gebruiker, in gebiedende wijs. Bijvoorbeeld om aan te kondigen dat het reinigingsprogramma van start gaat. Via de tiptoetsen op het bedieningspaneel is de taal aan te passen, maar dit lukte in eerste instantie niet en later ineens wel bij toeval tijdens het gebruik. Dat is dus niet erg intuïtief. De vrouwenstem van de X-clean is ook erg hard; tijdens de testperiode is het ook niet gelukt het volume lager te zetten ondanks het nadoen van de tekeningen in de handleiding: de stofzuiger ging gewoon aan en verder gebeurde er niks.

Bediening en modi

Eenmaal aangezet wijst de bediening zichzelf. Je hebt de keuze uit vier standen: AI, Turbo, Stil en Alleen zuigen. En nog een Max-optie voor sterk vervuilde oppervlakken. Je schakelt met de Mode-knop tussen de vier standen en als je de Mode-knop ingedrukt houdt, wordt de Max actief. De X-clean 10 heeft een zelfaangedreven roller, wat betekent dat hij heel licht over de vloer glijdt. Afhankelijk van de gekozen optie wordt er meer of minder zuigkracht en dweilwater gebruikt. In de testperiode voldeed de AI-opties voor de dagelijkse reiniging en de Turbo-modus voor intensiever schoonmaken. Hij werkt verder als een gewone stofzuiger: je haalt hem van voor naar achter over de grond. Omdat er gedweild wordt, is het wel handig je kamers van achter naar voor schoon te maken.

©Rowenta

Slimme vuilsensor

Op het led-paneel zit een gekleurde halve cirkel die aangeeft hoeveel vervuiling de machine waarneemt. Geel en oranje geven vuil en meer vuil aan. Dat kan opgevat worden als aansporing om nog wat langer over de vloer heen te gaan.

©Rowenta

Accuduur

De accuduur is ruim voldoende voor een gemiddeld tot groot huis. Na een half uur schoonmaken is het wel tijd om weer op te laden, maar zoveel tijd zul je in de praktijk niet nodig hebben.

Grindvloeren: onverwacht goed resultaat

In de testwoning ligt laminaat en een open grindvloer, kleine decoratieve korreltjes helaas zonder toplaag. Zo'n vloer kan eigenlijk niet goed gedweild worden op de normale manier (dus met een mop en een plens water). De X-clean liet zich echter van zijn beste kan zien en blijkt optimaal te presteren op dit type vloer. Hoe dat werd ontdekt? ⤵️

Reiniging na gebruik

Na elke keer stofzuigen moet je het reservoir uit de machine halen, het opgezogen en inmiddels natte vuil (drab) weggooien in de vuilnisbak en het vieze water door de gootsteen spoelen. Je ziet dus meteen wat er allemaal is opgezogen en dat is best confronterend, maar ook bevredigend omdat je vloer daar nu van verlost is. De geleegde unit plaats je weer in de stofzuiger, en deze gaat dan terug naar de basis om op te laden.

©Saskia van Weert

Het vuil-waterreservoir en opvanggedeelte na afspoelen.

Met een druk op de knop op de steel start je het reinigingsproces. Dat bestaat uit een (keihard) commando en een hoop lawaai. In zekere zin doen het aan de concurrent denken, want de handendrogers van Dyson maken een vrijwel identiek blazend geluid. Na een paar minuten vraagt de stem je om de unit wederom schoon te maken en terug te plaatsen. Hierin zit dan restvuil en water waarmee de rol gereinigd is. Na wederom een terugplaatsing komt er weer een hard commando dat aangeeft dat het filter wordt drooggeblazen. Daarna schakelt de stofzuiger terug tot een beschaafd geluidsniveau om gedurende 30 tot 60 minuten zichzelf schoon te maken.

Tijdsbesparing en motivatie

Het lijkt een heel gedoe, en in zekere zin is dat het ook. Na enkele keren stofzuigen en dweilen weet je het allemaal wel. Daar staat tegenover dat de kamers razendsnel schoon zijn. Een grote huiskamer met de genoemde moeilijke vloer is onder de 10 minuten klaar. Dat motiveert tot vaker stofzuigen en dweilen en kan daardoor leiden tot een structureel schoner huis. Wie heeft immers tijd en zin om meerdere keren per week eens uitgebreid te dweilen?

©Rowenta

Resultaten op andere vloertypen

De resultaten op laminaat en tegels (badkamer en wc-vloer) zijn ook prima, de zuigmond komt goed bij randjes en hoeken. Hij is 15 centimeter hoog dus kan ook onder niet al te lage kasten komen, waarbij de stem mededeelt dat er een speciale modus voor onder meubels actief wordt.

©Rowenta

Eindoordeel

Als je de plussen en de minnen tegen elkaar afweegt, slaat de balans toch uit naar het positieve. De minpuntjes zijn duidelijk: handleiding kan beter en het is even een gedoe met meerdere keren het reservoir uitspoelen, de stem is vrij hard en zou wat mij betreft ook uitgeschakeld moeten kunnen worden. Het reinigen duurt vrij lang en is lawaaierig. Maar hij reinigt en zuigt goed, maakt de vloer lekker schoon in zeer korte tijd en is vergeleken met de concurrentie een heel stuk goedkoper.