ID.nl logo
Een gezamenlijke Google agenda voor het hele gezin
© PXimport
Huis

Een gezamenlijke Google agenda voor het hele gezin

Wil je op de hoogte blijven van alle afspraken in je gezin, dan is het handig om een gezamenlijke agenda te hebben. De agenda van Google leent zich daar perfect voor.

We helpen je met het maken van een digitale agenda voor het hele gezin, waarbij we rekening proberen te houden met alle situaties: van gezinnen waarin iedereen een smartphone heeft, tot aan gezinnen waar niemand dat heeft en alles daartussen.

Liever een oude vertrouwde papieren agenda? Koop er eentje bij Bol.com!

01 Platform kiezen

Mensen zijn allemaal verschillend en iedereen heeft zo z’n eigen voorkeuren. Zo is de één groot fan van de diensten van Microsoft, terwijl een ander zweert bij die van Apple. Wanneer je een agenda wilt gaan delen met je gezin, is het belangrijk dat je kiest voor een platform dat zo goed mogelijk binnen het gezin past. Zoals je verderop in dit artikel zult lezen, kunnen verschillende platformen prima met elkaar communiceren, maar stiekem is het toch het handigst wanneer iedereen dezelfde dienst gebruikt. Ter illustratie: wanneer iedereen in het gezin een iPhone heeft, ligt het meer voor de hand om Apples agenda te gebruiken dan die van Google.

In dit artikel kiezen we voor Google, omdat het bedrijf met meer dan een miljard actieve gebruikers per maand de grootste gebruikersbasis heeft. De meeste stappen die we uitvoeren zijn echter ook gewoon mogelijk met bijvoorbeeld de agenda van Apple, alleen hebben bepaalde opties een andere naam.

©PXimport

02 Agenda maken

Wanneer je een Google-account aanmaakt (dat geldt overigens ook voor een Apple ID), dan krijg je daar automatisch een kalender/agenda bij. Dit is je hoofdagenda, die is standaard met niemand gedeeld. Je kunt daar direct afspraken aan toevoegen wanneer je hiernaartoe surft. Wanneer je een agenda met iemand wilt gaan delen, dan is het niet altijd handig om dat met je hoofdagenda te doen. In een gezin wil je in de gedeelde agenda bijvoorbeeld tandartsafspraken, voetbaltrainingen en noem maar op, en die wil misschien je niet in dezelfde agenda hebben staan als bijvoorbeeld je werkafspraken.

Wanneer je meer dan één agenda gebruikt, dan kun je heel eenvoudig filteren, waarover meer in stap 5. Om een agenda te maken in Google Agenda, klik je op het plusteken rechtsboven het kopje Mijn agenda’s in het linkerdeelvenster en kies je voor Nieuwe agenda. Je moet nu de belangrijke afweging maken: maak je een agenda voor ieder gezinslid? Of maak je een agenda voor het gezin als geheel. Het voordeel van de eerste optie is dat de gezinsleden onderling niet met elkaars afspraken worden geconfronteerd, terwijl de ouders een totaaloverzicht hebben. Het nadeel is dat je bij elke afspraak goed moet opletten dat je die in de juiste agenda zet. Wij gaan in deze cursus voor de eerste optie. Geef de agenda een naam, een beschrijving, kies een tijdzone en klik vervolgens op Agenda maken.

©PXimport

To-do-apps

In dit artikel bespreken we vooral échte agenda-apps en platformen, zoals Google Agenda en Apple Agenda. Dit zijn stuk voor stuk behoorlijk uitgebreide platformen met veel mogelijkheden. Echter, niet iedereen heeft al deze mogelijkheden nodig. In sommige gevallen kan het ook prima volstaan om een to-do-app te gebruiken. In een dergelijke app voeg je een taak toe met een deadline (die je in veel gevallen ook nog eens kan toewijzen aan een persoon). Zo’n app kan extra handig zijn als je een combinatie zoekt tussen een kalender en een manier om huishoudelijke klusjes voor de bewoners van het huis in te plannen. Apps die wij hier graag voor gebruiken zijn Wunderlist of Todoist. Beide apps zijn te vinden in de Chrome Web Store, de Google Play Store en Apple App Store.

©PXimport

03 Kalender delen

Wanneer je een agenda hebt gemaakt, dan wil je die uiteraard delen met de betrokken persoon/personen. Dit is waar stap 1 relevant is, want het is het makkelijkst om een Google-agenda te delen met iemand die ook diensten van Google gebruikt, een Apple-agenda met iemand die een Apple ID heeft enzovoort. In de volgende stap laten we je zien hoe je het kunt oplossen als er binnen een huishouden verschillende platformen worden gebruikt. In deze stap gaan we ervan uit dat de andere gezinsleden, net als jij, gebruikmaken van Google Agenda. Om anderen toegang te geven tot de agenda(’s) die je zojuist hebt aangemaakt, klik je op de drie stipjes naast de naam van de agenda die je wilt delen en vervolgens op Instellingen en delen. Je kunt nu aangeven of je deze agenda openbaar wilt maken (onder het kopje Toegangsrechten), maar dat lijkt ons een uiterst slecht idee voor een gezinsagenda. Handiger is het om de agenda alleen te delen met de betrokken personen. Je doet dat door de e-mailadressen van de personen in kwestie in te vullen onder het kopje Delen met specifieke mensen en vervolgens aan te geven of deze personen alleen mogen kijken of ook wijzigingen mogen aanbrengen. Let op, het heeft geen zin om hier een e-mailadres in te vullen dat niet van Gmail is, externe adressen werken niet en krijgen geen uitnodigingsmail. Gmail-adressen die je hebt toegevoegd krijgen dat wel en die personen kunnen de agenda direct zien.

Outlook-kalender delen

Gebruik je Outlook, dan kun je sinds enkele jaren ook vrij gemakkelijk je kalender delen met het hele gezin. Oorspronkelijk was de functie Mijn gezin van je Microsoft-account vooral bedoeld voor ouderlijk toezicht, bijvoorbeeld om je kinderen beperkingen op te leggen als het gaat om het gebruik van de computer en het internet, en om de locatie van hun apparaten te kunnen achterhalen. Tegenwoordig kun je met Mijn gezin je kalender met het hele gezin delen, zodat volwassenen nu een actievere rol spelen in deze functie. Hoe je dat doet, leggen we in dit artikel uit.

©PXimport

04 Kalender accepteren/verwijderen

Wanneer je bij het delen een Gmail-adres hebt ingevuld, dan krijgt de persoon in kwestie een e-mail met daarin een notificatie van het feit dat jij hem of haar hebt uitgenodigd voor een gedeelde agenda. Wat zowel handig als een beetje dubieus is, is dat je niet de keuze krijgt om de gedeelde agenda te weigeren … hij wordt automatisch toegevoegd onder het kopje Mijn agenda’s. Mocht iemand je onverhoopt hebben toegevoegd aan een agenda waar je geen onderdeel van wilt uitmaken, dan kun je klikken op het pijltje naar beneden naast de betreffende agenda en vervolgens op Instellingen en delen. Vervolgens kun je helemaal onderin kiezen voor Afmelden (als je je alleen wilt afmelden) of – als je die rechten hebt – Verwijderen als je wilt dat die voor niemand meer beschikbaar is. De agenda verdwijnt dan direct uit het overzicht.

©PXimport

05 Verschillende platformen

In de vorige stap geven we aan dat je alleen een Gmail-adres kunt opgeven bij het delen van je agenda. Maar wat nu als iemand anders in huis (bijvoorbeeld je kind) de agenda van Apple op z’n iPhone gebruikt, geen eigen Google-account heeft en ook graag ook de afspraken wil synchroniseren. Dat lijkt nu heel ingewikkeld, maar het ís gelukkig heel eenvoudig. Log in op het iOS-apparaat waarop je de agenda wilt weergeven en navigeer naar Instellingen / Accounts en wachtwoorden / Nieuwe account. Kies vervolgens voor Google en log in met het e-mailadres en wachtwoord van jouw eigen Google-account. Bij de opties die je kunt inschakelen, schakel je in dit geval alleen Agenda’s in. Wanneer je nu de app Agenda opent op het apparaat, heb je direct toegang tot de agenda van Gmail en worden afspraken (mits in de juiste agenda gezet) gesynchroniseerd.

Let op: aangezien op deze manier ook e-mail en contactpersonen gesynchroniseerd kunnen worden (op bijvoorbeeld de iPhone van je kind dus), is het niet handig om hiervoor je hoofdaccount te gebruiken. Verstandiger is dan waarschijnlijk om een familieaccount op Google aan te maken.

Alternatieven

Hoewel de meeste mensen de agenda-app van Google en Apple gebruiken, zijn er evengoed nog veel andere agenda-apps, waaronder apps die zich specifiek richten op het aanmaken van gezamenlijke agenda's. Enkele goede tips zijn bijvoorbeeld Klenderen Fello, die allebei gratis te gebruiken zijn. In een handomdraai maak je een gedeelde agenda aan en kun je bovendien gezamenlijke zorgtaken verdelen of zien welke huisgenoten welke taakjes in huis hebben gedaan.

06 Afspraak inplannen

Nu je de agenda hebt aangemaakt en gedeeld met iedereen die daar toegang tot zou moeten hebben, wordt het tijd om een afspraak in te plannen. Hoe je dat doet is heel belangrijk, want het is niet zo dat elke afspraak die je inplant automatisch met alle agenda’s gedeeld wordt. Open je Google Agenda en klik op de dag/het tijdstip waarop je een afspraak wilt inplannen. Geef de afspraak een naam en klik vervolgens op Meer opties om meer gegevens toe te voegen of aan te passen. Zo kun je aangeven dat de afspraak de hele dag duurt, waar hij plaatsvindt, kun je een bijlage toevoegen enzovoort. Maar het belangrijkste in dit geval is dat je de afspraak toewijst aan de juiste agenda. In ons voorbeeld hebben we een agenda aangemaakt voor alle leden van het gezien (voor het gemak even vader, moeder, kind 1 en kind 2 genoemd). Als je de agenda van kind 2 met kind 2 hebt gedeeld en de agenda van kind 1 niet (wat logisch is, want kind 2 heeft niet zoveel te maken met de voetbaltraining van kind 1), dan krijgt kind 2 dus alléén de afspraken te zien die je toewijst aan de agenda van kind 2.

©PXimport

Exporteren

Wanneer we het in dit artikel hebben over het delen van een agenda, dan doen we dat op een manier waarop de afspraken gesynchroniseerd worden. Oftewel, waar je de afspraak ook toevoegt of wijzigt, die wijzigingen zijn zichtbaar op alle apparaten en accounts waarmee de agenda gedeeld is. Een andere manier van delen is het exporteren van alle afspraken. Dit is weinig interactief: je exporteert simpelweg een lijst met afspraken die je in een ander programma weer kunt importeren. Dit kan bijzonder handig zijn wanneer je bijvoorbeeld een draaiboekagenda maakt voor een langdurige gebeurtenis, of een reisplanning voor je vakantie. Dit soort afspraken hoeven doorgaans niet meer aangepast te worden als ze eenmaal zijn gemaakt. Een agenda exporteren in Google Agenda doe je door op het pijltje naar beneden te klikken naast de agenda in kwestie en vervolgens te klikken op Instellingen en delen. Kies nu onder het kopje Agenda-instellingen voor Agenda exporteren.

©PXimport

07 Standaardagenda instellen

Wat we uitleggen in stap 6 is op zich vrij logisch: voeg de afspraak toe aan de juiste agenda. Helaas gaat dit in de praktijk heel erg vaak mis. Het is belangrijk om daar iets aan te doen, want als dit drie of vier keer mis gaat, ontstaat bij gebruikers al snel het gevoel: ‘dit werkt voor geen meter’ en dat is zonde. Want een goed agendasysteem werkt juist fantastisch. Helaas is het bij Google Agenda (in je browser) om de een of andere bizarre reden niet mogelijk om een standaardagenda in te stellen.

Gebruik je een iOS-apparaat, dan kun je daar eenvoudig omheen werken door het trucje uit stap 5 te gebruiken. Koppel je Google Agenda simpelweg aan je Apple ID, en kunt in de instellingen van Agenda eenvoudig instellen aan welke agenda je je afspraken standaard wilt toevoegen. Dat kún je natuurlijk alsnog aanpassen per geval, maar als je bijvoorbeeld één familie-account hebt dan gaat het vanaf dat moment in ieder geval automatisch goed. In Android is het instellen van deze standaardagenda helaas niet mogelijk met de standaard-app.

08 Agenda’s filteren

Aan het begin van dit artikel hebben we aangegeven dat het niet handig is om je hoofdagenda te gebruiken voor het inplannen van allerlei familiezaken (tenzij je verder zelf helemaal niets doet met die agenda natuurlijk). Of je nu een agenda hebt aangemaakt voor ieder gezinslid zoals wij, of een agenda voor het gezin als geheel … je agenda zal vrij snel vollopen met afspraken. Dat kan erg onoverzichtelijk worden, zeker wanneer er afspraken overlappen. Normaal is overlap een slechte zaak, maar als bijvoorbeeld je vrouw met de kinderen naar voetbaltraining gaat, terwijl jij een belangrijke deadline hebt staan, dan is de overlap geen enkel probleem. Verschillende mensen, verschillende afspraken. Maar het is dan wel fijn als je de weergave van de agenda even uit kunt zetten. Zo word je niet afgeleid door andere afspraken, terwijl je er nog wel een notificatie van krijgt. Dit kan heel eenvoudig door in Google Agenda links onderin op het gekleurde vierkantje voor de agenda’s te klikken die je niet wilt weergeven. Als het vakje niet met een kleur gevuld is, worden afspraken in die agenda niet getoond in je hoofdoverzicht. Zo kun je dus heel eenvoudig overzicht aanbrengen, en ook heel specifiek afspraken per persoon bekijken als je iedereen een eigen agenda hebt gegeven.

©PXimport

09 Geen smartphone?

Een agenda delen is dus heel eenvoudig wanneer iedereen in huis een smartphone heeft. Maar wat nu als dat niet het geval is? Je kunt er natuurlijk voor kiezen om een (goedkope) tablet aan te schaffen die standaard op de koffietafel ligt of aan de muur hangt en waarop iedereen z’n afspraken kan zien. In de praktijk werkt dat echter niet optimaal, omdat je natuurlijk geen notificaties krijgt en je de gezinsleden echt moet trainen om regelmatig op die kalender te kijken. Wanneer je graag een kalender voor je kinderen wilt maken maar die nog geen smartphone hebben, dan kun je digitaal en analoog prima met elkaar combineren.

Maak een gezinsagenda of een agenda per kind aan, zoals we in stap 1 hebben uitgelegd. Vervolgens voeg je als ouder de afspraken van de komende maand toe aan de juiste agenda. Stel nu dat je een overzicht wilt maken voor kind 1. Zorg dan dat onder Mijn agenda’s alleen Kind 1 is geactiveerd en kies voor Maand in de weergave rechtsboven. Klik daarna op het pictogram met het tandwiel en op Afdrukken in het menu dat uitklapt. Er wordt nu een agenda afgedrukt met daarin de afspraken van de betreffende persoon. Bij wijzigingen kun je die afspraken handmatig toevoegen. Hang de agenda aan het prikbord of deur van Kind 1, en iedereen weet waar hij aan toe is.

©PXimport

Flexibiliteit

We hebben in dit artikel Google genomen als hoofdvoorbeeld, omdat het één van de grootste platformen ter wereld is, maar ook omdat het platform superflexibel is. Welke agenda-app je ook downloadt voor je smartphone, bijna allemaal bieden ze je de mogelijkheid om je Google Agenda te synchroniseren. Dat betekent dat je de vrijheid hebt om de app te kiezen die je het prettigst vindt werken, terwijl je ondertussen gewoon de agenda van Google kunt blijven gebruiken. Het beste van twee werelden.

©PXimport

Meer agendatips

Wil je nog meer uit Google Agenda halen, lees dan dit artikel eens. We vertellen hoe je je agenda's kun synchroniseren, hoe je afspraken naar jezelf mailt en hoe je de weergave van je agenda aanpast. 

▼ Volgende artikel
Circle to Search: ken jij alle mogelijkheden al?
© Google
Huis

Circle to Search: ken jij alle mogelijkheden al?

Met Circle to Search kun je informatie opvragen over wat je op het scherm van je smartphone ziet, zonder dat je van app hoeft te wisselen of iets hoeft te kopiëren. Dat kan met Circle to Search, een functie die standaard ingebouwd is in de nieuwste Android-versies van onder andere Google Pixel- en Samsung Galaxy-toestellen. Je kunt er meer mee dan je misschien denkt!

⭕ Dit artikel in het kort

Heb je een Android-smartphone met Circle to Search? Met deze handige AI-functie kun je meer dan je denkt. In dit artikel leggen we uit hoe Circle to Search werkt, waar je het allemaal voor kunt gebruiken en waarom het ook heel handig is voor gamers ...

Lees ook: 4 handige AI-functies voor je smartphone

Even snel iets opzoeken terwijl je een video kijkt, een bericht leest of door je favoriete app scrolt: tot voor kort betekende dat toch meestal dat je moest wisselen van app, tekst moest kopiëren of een apart tabblad moest openen. Met Circle to Search hoeft dat niet meer. Google heeft deze functie zo ontworpen dat je op elk moment, in elke app, meteen kunt zoeken naar wat er op je scherm staat. Google zoekt vervolgens direct naar relevante informatie, zonder dat je iets hoeft in te typen. Het werkt in vrijwel alle apps, dus of je nu op Instagram zit, een game speelt of iets leest op een website: je kunt het op elk moment starten.

Zo activeer je Circle to Search

De manier waarop je Circle to Search activeert verschilt iets per toestel. Gebruik je een Android-toestel met navigatiegebaren – waarbij je dus veegt in plaats van op knoppen te drukken – dan houd je de onderste rand van het scherm even ingedrukt. Er verschijnt dan een blauwe waas over je scherm: het teken dat Circle to Search is geactiveerd. Heb je nog de klassieke navigatieknoppen, dan houd je gewoon de homeknop ingedrukt. Let op: als je navigatie-elementen verborgen zijn – bijvoorbeeld tijdens gamen of bij video's op volledig scherm – werkt de functie niet. Je moet eerst zorgen dat de balk weer zichtbaar is.

Zodra je Circle to Search activeert, bevriest de inhoud op je scherm. Dat betekent dat je rustig kunt aanwijzen wat je wilt onderzoeken, zonder dat iets beweegt of verdwijnt. De manier waarop je iets selecteert, bepaalt wat je te zien krijgt. Een cirkel om een object leidt tot beeldherkenning; tik je alleen op een woord, dan zoekt het systeem tekstueel. Door een lang stuk tekst te markeren, herkent Circle to Search dat je meer context zoekt, zoals een vertaling of uitleg. Je kunt ook rechthoekig selecteren als je bijvoorbeeld een blok tekst uit een afbeelding wilt analyseren. Onderaan verschijnen automatisch contextafhankelijke knoppen, zoals een vertaalicoon of muzieknoot.

Wat zie ik?

Circle to Search werkt op allerlei soorten content. Zie je een gaaf shirt op een Instagramfoto en wil je weten waar je het kunt kopen? Omcirkel het, en je krijgt gelijk links naar vergelijkbare kledingstukken in webshops. Vaak krijg je niet alleen identieke producten te zien, maar ook alternatieven in verschillende prijsklassen.

Ook meubels, accessoires of zelfs planten kun je zo herkennen. Als je tijdens het scrollen iets tegenkomt dat je aanspreekt, hoef je alleen maar te cirkelen om meteen te zien waar je het kunt vinden – of wat erop lijkt. Handig als je inspiratie opdoet via video's of foto's en daar direct iets mee wilt doen.

Vertaalhulp

Een andere slimme toepassing is het vertalen van tekst, rechtstreeks vanuit beeld. Stel je leest een buitenlandse recensie, komt een menukaart tegen in een foto, of ziet een handgeschreven briefje in een andere taal. Door simpelweg het relevante tekstdeel te selecteren, krijg je direct een Nederlandse vertaling te zien, zonder dat je eerst een aparte vertaalapp hoeft te openen. Dat maakt het veel laagdrempeliger om bijvoorbeeld Franse recepten te begrijpen, Spaanse socialemediaposts te volgen of Duitse nieuwsartikelen te lezen.

©Google

Tekstherkenning: meer dan vertalen alleen

Tekstherkenning werkt overigens niet alleen voor vertalen. Als je een screenshot maakt van een PowerPoint-dia, een gefotografeerde bladzijde uit een boek of een whiteboard vol aantekeningen, kun je die tekst ook omzetten naar digitale, bewerkbare vorm. Handig voor studenten die aantekeningen willen overnemen, of als je tijdens een vergadering snel iets wilt vastleggen maar geen tijd (of zin) hebt om het allemaal handmatig over te typen. Circle to Search herkent ook handschrift verrassend goed, zolang de letters duidelijk zijn.

Studiehulp

Circle to Search komt ook goed van pas bij het leren of studeren. Zit je met een lastige formule of grafiek die je niet begrijpt? Je kunt het direct selecteren en uitleg opvragen, vaak inclusief stapsgewijze berekening of achtergrondinformatie. Vooral handig voor scholieren en studenten die digitale lesmaterialen gebruiken: je kunt blijven werken in je les-app, terwijl je tegelijk extra uitleg opvraagt.

Wat hoor ik?

Ook muziekherkenning is inmiddels in Circle to Search geïntegreerd. Je hebt dus geen aparte apps meer nodig om een nummer te identificeren dat je toevallig hoort in een video, in een winkel of op straat. Door het muzieksymbool onderin aan te tikken terwijl het nummer speelt, herkent Circle to Search het liedje – zelfs als je het neuriet of zingt.

Tips voor gamers

Voor wie graag games speelt op zijn telefoon, biedt Circle to Search sinds kort ook specifieke ondersteuning. Krijg je een puzzel niet opgelost, heb je geen idee wat je met een object of voorwerp in de game moet doen of weet je even niet hoe je een level moet uitspelen? Door het betreffende deel van je scherm te selecteren, krijg je hulp in de vorm van tips, korte uitleg of video's die exact op het juiste moment in de gameplay beginnen. Je hoeft het spel dus niet te verlaten om informatie te zoeken.

©Google


Zin in een nieuwe game?

Ready, steady, play!

De diepte in

Een opvallende toevoeging van de laatste maanden is AI Mode. Wanneer je iets opzoekt met Circle to Search en er verschijnt een zogenoemde AI Overview, kun je naar beneden scrollen en kiezen voor 'dive deeper with AI Mode'. Je krijgt dan de mogelijkheid om door te vragen binnen hetzelfde onderwerp. Stel: je hebt een afbeelding van een historisch schilderij geselecteerd, en AI Overview geeft een korte samenvatting. In AI Mode kun je dan vragen stellen over de stijl, de kunstenaar of de historische context, en krijg je in gewone taal uitgebreide antwoorden.

De cirkel is rond

Je ziet dat je in het dagelijks gebruik dus verrassend veel met Circle to Search kunt. Daarbij is het fijn dat deze AI-hulp bovendien slim reageert op de context. Selecteer je tekst, dan krijg je andere opties dan bij een object of een geluid. Daardoor voelt het gebruik logisch en hoef je niet telkens na te denken over welke knop je moet gebruiken. Ook handig is dat je de gevonden informatie meteen kunt opslaan of delen. Heb je iets interessants gevonden? Dan kun je het met één tik bewaren in bijvoorbeeld Google Keep, mailen naar jezelf of invoegen in een agendanotitie.


Smartphones met Circle to Search

Omcirkelen. Zoeken. Vinden.

Smartphones met Circle to Search

Powered by Kieskeurig.nl

 

 

▼ Volgende artikel
10 fouten die je laptop langzaam, instabiel of onveilig maken
© deagreez
Huis

10 fouten die je laptop langzaam, instabiel of onveilig maken

Je laptop maakt lange dagen. Of je nu thuiswerkt, films kijkt of schoolopdrachten maakt, hij staat vaak uren aan. Wil je dat hij zo lang mogelijk goed blijft werken? Dan zijn er een aantal dingen die je beter niet kunt doen – omdat ze op termijn voor problemen kunnen zorgen. Van slechte ventilatie tot verkeerd opladen: zorg dat je deze fouten voortaan vermijdt.

10x liever niet meer doen:
  1. Laptop veel op bed of schoot gebruiken
  2. Altijd aan de oplader laten hangen
  3. Updates telkens uitstellen
  4. Geen ruimte voor ventilatie laten
  5. Ventilatieopeningen niet schoonhouden
  6. Klikken op verdachte links of bestanden
  7. Geen back-ups maken van je bestanden
  8. Ruw omgaan met je laptop
  9. Alles opslaan op het bureaublad
  10. Geen wachtwoord of vergrendeling instellen

Lees ook: Zo zorg je dat je laptop zo lang mogelijk blijft werken op één acculading

1. Laptop veel op bed of schoot gebruiken

Een laptop heeft lucht nodig. Via kleine openingen aan de zijkant of onderkant voert hij warmte af, en die luchtstroom raakt geblokkeerd als je het apparaat op een zacht oppervlak gebruikt. Op bed, een dekentje of je schoot raakt hij die warmte moeilijk kwijt, waardoor onderdelen onnodig heet worden. Op de korte termijn merk je dat aan een luidruchtige ventilator, op de lange termijn aan snellere slijtage. Gebruik je je laptop vaak op schoot? Leg er dan iets hards onder, zoals een plankje of laptopstandaard. Zo voorkom je oververhitting. Bovendien werkt het vaak ook prettiger.

2. Altijd aan de oplader laten hangen

Veel mensen laten hun laptop de hele dag aan de stroom hangen. Dat lijkt handig – je zit nooit zonder stroom – maar voor de accu is het minder ideaal, vooral bij oudere laptops. Die kunnen sneller slijten als ze continu volgeladen blijven. Moderne laptops hebben gelukkig vaak slimme batterijmanagementsystemen die overladen voorkomen, maar zelfs dan is het beter om de batterij niet constant op 100% te houden. Je verlengt de levensduur door de accu regelmatig te gebruiken: haal de stekker er af en toe uit, laat de lading zakken tot zo’n 30 à 40 procent en laad dan weer op. Veel modellen bieden ook een instelling om het laden automatisch te beperken tot bijvoorbeeld 80%. Werk je veel op netstroom? Dan is het zeker de moeite waard om die functie in te schakelen. Zo houd je de accu langer gezond, zonder dat je er iets van merkt in het dagelijks gebruik.

3. Updates telkens uitstellen

Je krijgt een melding, maar klikt op 'nu niet'. En een dag later nog een keer. En nog een keer. Omdat je net lekker bezig bent en geen zin hebt om de laptop opnieuw op te starten, of omdat je denkt dat updates er alleen voor nieuwe functies zijn. Maar juist in die updates zitten vaak beveiligingsverbeteringen en foutoplossingen. Door lang te wachten blijf je kwetsbaar voor lekken of bugs die allang zijn verholpen. Laat updates daarom uitvoeren op een moment dat je je laptop niet nodig hebt – bijvoorbeeld tijdens de lunch of 's avonds. En stel automatische updates in als dat mogelijk is.

©Daniel CHETRONI - stock.adobe.com

4. Geen ruimte voor ventilatie laten

Wie foto's bewerkt, veel tabbladen open heeft of werkt met grote bestanden, vraagt meer van zijn laptop. De processor warmt op en de ventilator springt aan. Als je laptop dan in een afgesloten kastje, tegen een muur aan of tussen stapels papier staat, kan hij die warmte moeilijk kwijt. De temperatuur loopt verder op, wat invloed heeft op de prestaties en de levensduur. Zorg bij intensief gebruik voor voldoende ruimte rondom het apparaat. Zorg dat je hem op een plek neerzet waar niet allerlei spullen liggen en overweeg een laptopstandaard of -koeler als je merkt dat de temperatuur snel oploopt. 

5. Ventilatieopeningen niet schoonhouden

Een beetje in het verlengde van de fout hierboven: kan je laptop zijn warmte sowieso kwijt, ook als er genoeg ruimte omheen is? In de loop van de tijd verzamelt zich stof in je laptop, vooral rond de ventilator en de luchtkanalen. Zeker als je laptop in een stoffige kamer staat of je veel huisdieren hebt, kan dat snel gaan. Dat stof belemmert de luchtstroom, waardoor warmte blijft hangen en onderdelen sneller slijten. Je merkt het aan een ventilator die vaker aanslaat, of of doordat je laptop langzamer reageert dan je gewend bent. Gebruik af en toe een busje perslucht om de ventilatieopeningen voorzichtig schoon te blazen. 

©Studiomiracle

6. Klikken op verdachte links of bestanden

We weten allemaal dat je niet zomaar ergens op moet klikken. Maar het kan toch gebeuren dat je nieuwsgierig wordt naar die 'gratis update' of dat je denkt dat die mail echt van je bank afkomstig is (want cybercriminelen worden steeds slimmer in het nabootsen van bekende websites en bedrijven). Voordat je het weet heb je dan iets gedownload wat helemaal niet deugt. Malware kan van alles doen: meekijken wat je typt, je bestanden versleutelen, of persoonlijke gegevens stelen.

Een garantie dat je het helemaal kunt voorkomen kan niemand je geven. Wat je in ieder geval wél kunt doen is software altijd alleen via de officiële website downloaden, alleen bijlagen openen van afzenders die je vertrouwt en niet op meldingen klikken die je onder druk zetten. Een goede virusscanner helpt uiteraard ook, maar alert blijven is minstens zo belangrijk.

7. Geen back-ups maken van je bestanden

Je denkt er pas aan als het te laat is: een laptop die niet meer opstart, een harde schijf die crasht of een diefstal. Als je geen back-up hebt en er gebeurt iets met je laptop, dan ben je alles kwijt: je foto's, werk en documenten. Zorg daarom dat je regelmatig een back-up maakt. Dat kan automatisch via een clouddienst, of handmatig met een externe harde schijf. Het instellen kost je hooguit een kwartier. Doen, want de opluchting die je voelt wanneer je een back-up kunt gebruiken op het moment dat je die nodig hebt, is onbetaalbaar! 

8. Ruw omgaan met je laptop

We zijn allemaal wel eens haastig met onze laptop. Snel een usb-stick erin duwen, het scherm met één hand vanaf de zijkant openklappen, wrikken om de oplaadkabel in de poort te steken: het lijkt onschuldig, maar kan schade veroorzaken. Poorten zijn gevoelig, net als de scharnieren van je scherm. Open je laptop altijd met twee handen vanuit het midden en ga voorzichtig om met alle poorten en uitgangen. Doe je dat niet, dan kunnen ze los komen te zitten, waardoor ze uiteindelijk minder goed of helemaal niet meer hun werk kunnen doen.

©Dan74 - stock.adobe.com

9. Alles opslaan op het bureaublad

Voor het gemak bewaren veel mensen bestanden standaard op het bureaublad. Foto's, documenten, downloads – zo heb je ze meteen bij de hand. Omdat elk bureaubladpictogram apart geladen moet worden, kan dat bij oudere laptops voor merkbare vertraging zorgen tijdens het opstarten. Bij moderne laptops speelt dat probleem niet. Maar of je laptop nu oud of nieuw is: door alles maar op het bureaublad te bewaren, raak je wel het overzicht kwijt. Dus dan geldt dat 'alles bij de hand' niet meer. Integendeel: het risico dat je per ongeluk iets belangrijks weggooit, wordt groter naarmate je bureaublad voller raakt. Maak daarom mappen aan, gebruik de standaard 'Documenten'-map en archiveer wat je niet meer nodig hebt.

10. Geen wachtwoord of vergrendeling instellen

Veel mensen gebruiken hun laptop thuis of op werk, en denken daardoor geen wachtwoord nodig te hebben. Maar bij diefstal of verlies ligt je hele digitale leven open. Je mail, documenten, foto's, inloggegevens en opgeslagen wachtwoorden zijn vaak met één klik bereikbaar. Een sterk wachtwoord of pincode op je account, automatische vergrendeling na inactiviteit en versleuteling van je harde schijf maken je laptop veel veiliger. Het kost je nauwelijks extra tijd bij het opstarten, maar voorkomt grote problemen als je laptop ooit in verkeerde handen valt.