ID.nl logo
Een gezamenlijke Google agenda voor het hele gezin
© Reshift Digital
Huis

Een gezamenlijke Google agenda voor het hele gezin

Wil je op de hoogte blijven van alle afspraken in je gezin, dan is het handig om een gezamenlijke agenda te hebben. De agenda van Google leent zich daar perfect voor.

We helpen je met het maken van een digitale agenda voor het hele gezin, waarbij we rekening proberen te houden met alle situaties: van gezinnen waarin iedereen een smartphone heeft, tot aan gezinnen waar niemand dat heeft en alles daartussen.

Liever een oude vertrouwde papieren agenda? Koop er eentje bij Bol.com!

01 Platform kiezen

Mensen zijn allemaal verschillend en iedereen heeft zo z’n eigen voorkeuren. Zo is de één groot fan van de diensten van Microsoft, terwijl een ander zweert bij die van Apple. Wanneer je een agenda wilt gaan delen met je gezin, is het belangrijk dat je kiest voor een platform dat zo goed mogelijk binnen het gezin past. Zoals je verderop in dit artikel zult lezen, kunnen verschillende platformen prima met elkaar communiceren, maar stiekem is het toch het handigst wanneer iedereen dezelfde dienst gebruikt. Ter illustratie: wanneer iedereen in het gezin een iPhone heeft, ligt het meer voor de hand om Apples agenda te gebruiken dan die van Google.

In dit artikel kiezen we voor Google, omdat het bedrijf met meer dan een miljard actieve gebruikers per maand de grootste gebruikersbasis heeft. De meeste stappen die we uitvoeren zijn echter ook gewoon mogelijk met bijvoorbeeld de agenda van Apple, alleen hebben bepaalde opties een andere naam.

©PXimport

02 Agenda maken

Wanneer je een Google-account aanmaakt (dat geldt overigens ook voor een Apple ID), dan krijg je daar automatisch een kalender/agenda bij. Dit is je hoofdagenda, die is standaard met niemand gedeeld. Je kunt daar direct afspraken aan toevoegen wanneer je hiernaartoe surft. Wanneer je een agenda met iemand wilt gaan delen, dan is het niet altijd handig om dat met je hoofdagenda te doen. In een gezin wil je in de gedeelde agenda bijvoorbeeld tandartsafspraken, voetbaltrainingen en noem maar op, en die wil misschien je niet in dezelfde agenda hebben staan als bijvoorbeeld je werkafspraken.

Wanneer je meer dan één agenda gebruikt, dan kun je heel eenvoudig filteren, waarover meer in stap 5. Om een agenda te maken in Google Agenda, klik je op het plusteken rechtsboven het kopje Mijn agenda’s in het linkerdeelvenster en kies je voor Nieuwe agenda. Je moet nu de belangrijke afweging maken: maak je een agenda voor ieder gezinslid? Of maak je een agenda voor het gezin als geheel. Het voordeel van de eerste optie is dat de gezinsleden onderling niet met elkaars afspraken worden geconfronteerd, terwijl de ouders een totaaloverzicht hebben. Het nadeel is dat je bij elke afspraak goed moet opletten dat je die in de juiste agenda zet. Wij gaan in deze cursus voor de eerste optie. Geef de agenda een naam, een beschrijving, kies een tijdzone en klik vervolgens op Agenda maken.

©PXimport

To-do-apps

In dit artikel bespreken we vooral échte agenda-apps en platformen, zoals Google Agenda en Apple Agenda. Dit zijn stuk voor stuk behoorlijk uitgebreide platformen met veel mogelijkheden. Echter, niet iedereen heeft al deze mogelijkheden nodig. In sommige gevallen kan het ook prima volstaan om een to-do-app te gebruiken. In een dergelijke app voeg je een taak toe met een deadline (die je in veel gevallen ook nog eens kan toewijzen aan een persoon). Zo’n app kan extra handig zijn als je een combinatie zoekt tussen een kalender en een manier om huishoudelijke klusjes voor de bewoners van het huis in te plannen. Apps die wij hier graag voor gebruiken zijn Wunderlist of Todoist. Beide apps zijn te vinden in de Chrome Web Store, de Google Play Store en Apple App Store.

©PXimport

03 Kalender delen

Wanneer je een agenda hebt gemaakt, dan wil je die uiteraard delen met de betrokken persoon/personen. Dit is waar stap 1 relevant is, want het is het makkelijkst om een Google-agenda te delen met iemand die ook diensten van Google gebruikt, een Apple-agenda met iemand die een Apple ID heeft enzovoort. In de volgende stap laten we je zien hoe je het kunt oplossen als er binnen een huishouden verschillende platformen worden gebruikt. In deze stap gaan we ervan uit dat de andere gezinsleden, net als jij, gebruikmaken van Google Agenda. Om anderen toegang te geven tot de agenda(’s) die je zojuist hebt aangemaakt, klik je op de drie stipjes naast de naam van de agenda die je wilt delen en vervolgens op Instellingen en delen. Je kunt nu aangeven of je deze agenda openbaar wilt maken (onder het kopje Toegangsrechten), maar dat lijkt ons een uiterst slecht idee voor een gezinsagenda. Handiger is het om de agenda alleen te delen met de betrokken personen. Je doet dat door de e-mailadressen van de personen in kwestie in te vullen onder het kopje Delen met specifieke mensen en vervolgens aan te geven of deze personen alleen mogen kijken of ook wijzigingen mogen aanbrengen. Let op, het heeft geen zin om hier een e-mailadres in te vullen dat niet van Gmail is, externe adressen werken niet en krijgen geen uitnodigingsmail. Gmail-adressen die je hebt toegevoegd krijgen dat wel en die personen kunnen de agenda direct zien.

Outlook-kalender delen

Gebruik je Outlook, dan kun je sinds enkele jaren ook vrij gemakkelijk je kalender delen met het hele gezin. Oorspronkelijk was de functie Mijn gezin van je Microsoft-account vooral bedoeld voor ouderlijk toezicht, bijvoorbeeld om je kinderen beperkingen op te leggen als het gaat om het gebruik van de computer en het internet, en om de locatie van hun apparaten te kunnen achterhalen. Tegenwoordig kun je met Mijn gezin je kalender met het hele gezin delen, zodat volwassenen nu een actievere rol spelen in deze functie. Hoe je dat doet, leggen we in dit artikel uit.

©PXimport

04 Kalender accepteren/verwijderen

Wanneer je bij het delen een Gmail-adres hebt ingevuld, dan krijgt de persoon in kwestie een e-mail met daarin een notificatie van het feit dat jij hem of haar hebt uitgenodigd voor een gedeelde agenda. Wat zowel handig als een beetje dubieus is, is dat je niet de keuze krijgt om de gedeelde agenda te weigeren … hij wordt automatisch toegevoegd onder het kopje Mijn agenda’s. Mocht iemand je onverhoopt hebben toegevoegd aan een agenda waar je geen onderdeel van wilt uitmaken, dan kun je klikken op het pijltje naar beneden naast de betreffende agenda en vervolgens op Instellingen en delen. Vervolgens kun je helemaal onderin kiezen voor Afmelden (als je je alleen wilt afmelden) of – als je die rechten hebt – Verwijderen als je wilt dat die voor niemand meer beschikbaar is. De agenda verdwijnt dan direct uit het overzicht.

©PXimport

05 Verschillende platformen

In de vorige stap geven we aan dat je alleen een Gmail-adres kunt opgeven bij het delen van je agenda. Maar wat nu als iemand anders in huis (bijvoorbeeld je kind) de agenda van Apple op z’n iPhone gebruikt, geen eigen Google-account heeft en ook graag ook de afspraken wil synchroniseren. Dat lijkt nu heel ingewikkeld, maar het ís gelukkig heel eenvoudig. Log in op het iOS-apparaat waarop je de agenda wilt weergeven en navigeer naar Instellingen / Accounts en wachtwoorden / Nieuwe account. Kies vervolgens voor Google en log in met het e-mailadres en wachtwoord van jouw eigen Google-account. Bij de opties die je kunt inschakelen, schakel je in dit geval alleen Agenda’s in. Wanneer je nu de app Agenda opent op het apparaat, heb je direct toegang tot de agenda van Gmail en worden afspraken (mits in de juiste agenda gezet) gesynchroniseerd.

Let op: aangezien op deze manier ook e-mail en contactpersonen gesynchroniseerd kunnen worden (op bijvoorbeeld de iPhone van je kind dus), is het niet handig om hiervoor je hoofdaccount te gebruiken. Verstandiger is dan waarschijnlijk om een familieaccount op Google aan te maken.

Alternatieven

Hoewel de meeste mensen de agenda-app van Google en Apple gebruiken, zijn er evengoed nog veel andere agenda-apps, waaronder apps die zich specifiek richten op het aanmaken van gezamenlijke agenda's. Enkele goede tips zijn bijvoorbeeld Klenderen Fello, die allebei gratis te gebruiken zijn. In een handomdraai maak je een gedeelde agenda aan en kun je bovendien gezamenlijke zorgtaken verdelen of zien welke huisgenoten welke taakjes in huis hebben gedaan.

06 Afspraak inplannen

Nu je de agenda hebt aangemaakt en gedeeld met iedereen die daar toegang tot zou moeten hebben, wordt het tijd om een afspraak in te plannen. Hoe je dat doet is heel belangrijk, want het is niet zo dat elke afspraak die je inplant automatisch met alle agenda’s gedeeld wordt. Open je Google Agenda en klik op de dag/het tijdstip waarop je een afspraak wilt inplannen. Geef de afspraak een naam en klik vervolgens op Meer opties om meer gegevens toe te voegen of aan te passen. Zo kun je aangeven dat de afspraak de hele dag duurt, waar hij plaatsvindt, kun je een bijlage toevoegen enzovoort. Maar het belangrijkste in dit geval is dat je de afspraak toewijst aan de juiste agenda. In ons voorbeeld hebben we een agenda aangemaakt voor alle leden van het gezien (voor het gemak even vader, moeder, kind 1 en kind 2 genoemd). Als je de agenda van kind 2 met kind 2 hebt gedeeld en de agenda van kind 1 niet (wat logisch is, want kind 2 heeft niet zoveel te maken met de voetbaltraining van kind 1), dan krijgt kind 2 dus alléén de afspraken te zien die je toewijst aan de agenda van kind 2.

©PXimport

Exporteren

Wanneer we het in dit artikel hebben over het delen van een agenda, dan doen we dat op een manier waarop de afspraken gesynchroniseerd worden. Oftewel, waar je de afspraak ook toevoegt of wijzigt, die wijzigingen zijn zichtbaar op alle apparaten en accounts waarmee de agenda gedeeld is. Een andere manier van delen is het exporteren van alle afspraken. Dit is weinig interactief: je exporteert simpelweg een lijst met afspraken die je in een ander programma weer kunt importeren. Dit kan bijzonder handig zijn wanneer je bijvoorbeeld een draaiboekagenda maakt voor een langdurige gebeurtenis, of een reisplanning voor je vakantie. Dit soort afspraken hoeven doorgaans niet meer aangepast te worden als ze eenmaal zijn gemaakt. Een agenda exporteren in Google Agenda doe je door op het pijltje naar beneden te klikken naast de agenda in kwestie en vervolgens te klikken op Instellingen en delen. Kies nu onder het kopje Agenda-instellingen voor Agenda exporteren.

©PXimport

07 Standaardagenda instellen

Wat we uitleggen in stap 6 is op zich vrij logisch: voeg de afspraak toe aan de juiste agenda. Helaas gaat dit in de praktijk heel erg vaak mis. Het is belangrijk om daar iets aan te doen, want als dit drie of vier keer mis gaat, ontstaat bij gebruikers al snel het gevoel: ‘dit werkt voor geen meter’ en dat is zonde. Want een goed agendasysteem werkt juist fantastisch. Helaas is het bij Google Agenda (in je browser) om de een of andere bizarre reden niet mogelijk om een standaardagenda in te stellen.

Gebruik je een iOS-apparaat, dan kun je daar eenvoudig omheen werken door het trucje uit stap 5 te gebruiken. Koppel je Google Agenda simpelweg aan je Apple ID, en kunt in de instellingen van Agenda eenvoudig instellen aan welke agenda je je afspraken standaard wilt toevoegen. Dat kún je natuurlijk alsnog aanpassen per geval, maar als je bijvoorbeeld één familie-account hebt dan gaat het vanaf dat moment in ieder geval automatisch goed. In Android is het instellen van deze standaardagenda helaas niet mogelijk met de standaard-app.

08 Agenda’s filteren

Aan het begin van dit artikel hebben we aangegeven dat het niet handig is om je hoofdagenda te gebruiken voor het inplannen van allerlei familiezaken (tenzij je verder zelf helemaal niets doet met die agenda natuurlijk). Of je nu een agenda hebt aangemaakt voor ieder gezinslid zoals wij, of een agenda voor het gezin als geheel … je agenda zal vrij snel vollopen met afspraken. Dat kan erg onoverzichtelijk worden, zeker wanneer er afspraken overlappen. Normaal is overlap een slechte zaak, maar als bijvoorbeeld je vrouw met de kinderen naar voetbaltraining gaat, terwijl jij een belangrijke deadline hebt staan, dan is de overlap geen enkel probleem. Verschillende mensen, verschillende afspraken. Maar het is dan wel fijn als je de weergave van de agenda even uit kunt zetten. Zo word je niet afgeleid door andere afspraken, terwijl je er nog wel een notificatie van krijgt. Dit kan heel eenvoudig door in Google Agenda links onderin op het gekleurde vierkantje voor de agenda’s te klikken die je niet wilt weergeven. Als het vakje niet met een kleur gevuld is, worden afspraken in die agenda niet getoond in je hoofdoverzicht. Zo kun je dus heel eenvoudig overzicht aanbrengen, en ook heel specifiek afspraken per persoon bekijken als je iedereen een eigen agenda hebt gegeven.

©PXimport

09 Geen smartphone?

Een agenda delen is dus heel eenvoudig wanneer iedereen in huis een smartphone heeft. Maar wat nu als dat niet het geval is? Je kunt er natuurlijk voor kiezen om een (goedkope) tablet aan te schaffen die standaard op de koffietafel ligt of aan de muur hangt en waarop iedereen z’n afspraken kan zien. In de praktijk werkt dat echter niet optimaal, omdat je natuurlijk geen notificaties krijgt en je de gezinsleden echt moet trainen om regelmatig op die kalender te kijken. Wanneer je graag een kalender voor je kinderen wilt maken maar die nog geen smartphone hebben, dan kun je digitaal en analoog prima met elkaar combineren.

Maak een gezinsagenda of een agenda per kind aan, zoals we in stap 1 hebben uitgelegd. Vervolgens voeg je als ouder de afspraken van de komende maand toe aan de juiste agenda. Stel nu dat je een overzicht wilt maken voor kind 1. Zorg dan dat onder Mijn agenda’s alleen Kind 1 is geactiveerd en kies voor Maand in de weergave rechtsboven. Klik daarna op het pictogram met het tandwiel en op Afdrukken in het menu dat uitklapt. Er wordt nu een agenda afgedrukt met daarin de afspraken van de betreffende persoon. Bij wijzigingen kun je die afspraken handmatig toevoegen. Hang de agenda aan het prikbord of deur van Kind 1, en iedereen weet waar hij aan toe is.

©PXimport

Flexibiliteit

We hebben in dit artikel Google genomen als hoofdvoorbeeld, omdat het één van de grootste platformen ter wereld is, maar ook omdat het platform superflexibel is. Welke agenda-app je ook downloadt voor je smartphone, bijna allemaal bieden ze je de mogelijkheid om je Google Agenda te synchroniseren. Dat betekent dat je de vrijheid hebt om de app te kiezen die je het prettigst vindt werken, terwijl je ondertussen gewoon de agenda van Google kunt blijven gebruiken. Het beste van twee werelden.

©PXimport

Meer agendatips

Wil je nog meer uit Google Agenda halen, lees dan dit artikel eens. We vertellen hoe je je agenda's kun synchroniseren, hoe je afspraken naar jezelf mailt en hoe je de weergave van je agenda aanpast. 

▼ Volgende artikel
Negen manieren om je cyberhygiëne op orde te brengen
© Serhii_Akhtemiichuk | Ахтем - stock.adobe.com
Huis

Negen manieren om je cyberhygiëne op orde te brengen

Digitale dreigingen worden steeds slimmer en moeilijker te herkennen. Een virusscanner of firewall alleen houdt ze niet meer tegen. Onze digitale voetafdruk groeit immers met elk nieuw apparaat, account of slimme toepassing in huis. Wie veilig wil blijven, moet structureel te werk gaan: cyberhygiëne hoort bij je dagelijkse gewoonten. In dit artikel lees je negen manieren om die routine op te bouwen en je digitale leven beter te beschermen.

Dit gaan we doen

In dit artikel laten we negen manieren zien om je digitale weerbaarheid op te bouwen. Bij elke manier zie je wat je kunt instellen én welk gedrag daarbij helpt. Ze vormen samen een stevige basis voor een digitale routine die vooral voorkomt dat problemen ontstaan. Want voorkomen is... juist!

Lees ook: Technische toolkits voor computerproblemen: dit heb je nodig

Bewust gedrag

Bewust digitaal gedrag vormt de basis van elke veilige IT-omgeving. Wie zijn gedrag niet afstemt op de huidige digitale risico's, blijft kwetsbaar, ongeacht hoe goed de tools zijn. Het herkennen van verdachte berichten, ook van bekende afzenders, is cruciaal. Phishing blijft namelijk een van de succesvolste aanvalsmethoden, onder meer via QR-phishing, deepfake-spraakberichten en clone-phishing (waarbij bestaande, legitieme e-mails worden nagebootst).

Klik nooit zomaar op links, zeker niet als er gevraagd wordt om in te loggen of te betalen. Houd de muisaanwijzer eerst boven een link om het adres te controleren en let op subtiele afwijkingen in domeinnamen. Let ook op bij onverwachte bijlagen of berichten met een opvallend dringende toon.

Denk ook bewust na over je digitale aanwezigheid. Zorg dat je sociale profielen niet standaard publiek zichtbaar zijn en deel persoonlijke info alleen als het echt nodig is. Regelmatig eens 'egosurfen', waarbij je je naam, alias of e-mailadres in een zoekmachine invoert, helpt om te zien wat publiek beschikbaar is. Beperk of verwijder deze informatie via instellingen of met verwijderverzoeken.

Urgentie en vreemde url's: dat moet je aan het denken zetten.

Moderne dreigingen

Hedendaagse cyberdreigingen zijn vaak uiteenlopend en complex. Beveiliging vraagt niet alleen om een technische aanpak, maar ook om enig inzicht in hoe zulke aanvallen verlopen. Zo worden met deepfakes (en cheapfakes) geloofwaardige audio- of videobestanden gemaakt, meestal via generatieve AI, waarin bijvoorbeeld leidinggevenden of kennissen worden nagebootst. Deze technieken worden ook gebruikt voor identiteitsfraude bij financiële transacties en social-mediaprofielen. Op onder meer www.mediawijsheid.nl/deepfake/ vind je hierover extra informatie. MFA-bypasses zijn juist gericht op het omzeilen van tweestapsverificatie, bijvoorbeeld via 'MFA fatigue' (slachtoffers overspoelen met pushmeldingen tot ze er uit frustratie toch één goedkeuren) of 'session hijacking' (met gestolen cookies nemen aanvallers een actieve surfsessie over zonder herauthenticatie). Daarnaast bestaan er sluwe phishingtechnieken, zoals vishing (voice-phishing met AI-spraaksynthese) en spear-phishing (hypergepersonaliseerde en daardoor geloofwaardige mails op basis van social-media-informatie). Bij zero-click-exploits hoeven slachtoffers zelfs niets te doen: vaak met behulp van AI worden onbekende kwetsbaarheden in besturingssystemen of apps opgespoord, zoals WhatsApp, waarna één malafide bericht al toegang of malware-installatie mogelijk maakt.

View post on TikTok

Authenticatie

Robuuste authenticatie is vaak de kern van digitale beveiliging. In tijden van datalekken en geautomatiseerde inlogpogingen volstaat een enkel wachtwoord helaas niet meer. Goede cyberhygiëne betekent daarom niet alleen sterke wachtwoorden gebruiken, maar ook structureel inzetten op tweefactorauthenticatie (2FA) en in bepaalde gevallen op alternatieve methoden gebruiken, zoals biometrie en softwarematige toegangssleutels (passkeys).

Om te vermijden dat je overal hetzelfde wachtwoord gebruikt, is een betrouwbare wachtwoordbeheerder onmisbaar. Kies voor een kluis die lokaal versleutelt of zero-knowledge-opslag biedt (alleen jij kunt de data zien). Degelijke en gratis opensource-opties zijn Bitwarden Personal en KeePass of KeePassXC. De kluis zelf beveilig je uiteraard met een sterke sleutelzin. Nieuwe wachtwoorden laat je bij voorkeur automatisch genereren en zijn telkens uniek.

Vrijwel alle degelijke diensten bieden tegenwoordig 2FA aan. Maak daar zeker gebruik van, want dit voegt een extra beveiligingslaag toe. TOTP-codes (time-based one-time passwords) via apps als Authy of de Authenticator-apps van Google of Microsoft zijn een veilige keuze. Voor kritieke accounts kun je fysieke tokens overwegen, zoals een Yubikey. Sms-codes kun je het beste vermijden, want deze zijn kwetsbaar voor sim-swapping. Biometrie gebruik je bij voorkeur alleen op apparaten waar de herkenning lokaal gebeurt, zonder dat er data naar externe servers gaan.

Steeds meer platformen, zoals Apple, Google en Microsoft, ondersteunen ook toegangssleutels. Deze bestaan uit een publieke en een private sleutel. Alleen de publieke wordt op de server opgeslagen; de private blijft lokaal en wordt geverifieerd via biometrie of pincode. Zo combineer je veiligheid met een zekere mate van gebruiksgemak.

Microsoft Authenticator: TOTP-verificatie voor 2FA.

Accountbeheer

Doordacht toegangsbeheer voorkomt dat ongewenste gebruikers, processen of apparaten toegang krijgen tot je gegevens of systemen. Door rollen te scheiden, rechten te beperken en geregeld te evalueren wie waar toegang toe heeft, verklein je het risico op misbruik.

Zo gebruik je voor dagelijkse taken bij voorkeur een standaardaccount zonder beheerrechten. Heb je in Windows op je laptop slechts één administratoraccount, maak dan eerst een tweede administratoraccount aan. Zet daarna het eerste om naar standaardgebruiker, zodat je vertrouwde profielmap en instellingen behouden blijven. Dit doe je via Instellingen / Accounts / Andere gebruikers / Account toevoegen, waar je ook het accounttype kunt wijzigen. Je kunt ook twee standaardaccounts gebruiken: een voor werk en een voor privé, waarbij het privéaccount geen toegang heeft tot zakelijke bestanden, e-mail of cloudmappen. Daarnaast kun je een extra standaardgebruiker aanmaken, eventueel zonder wachtwoord, voor gastgebruik. Verwijder accounts zodra ze overbodig zijn en vermijd het delen van je hoofdaccount. Als delen toch nodig is, zorg dan dat je de gegevens kunt monitoren en gebruik de beschikbare logboeken (zie ook de paragraaf Monitoren en scannen, onderaan dit artikel).

Voor dagelijks gebruik meld je je het beste als standaardgebruiker aan.

Toegangsbeheer

Werk je met meerdere gebruikers op je pc of gebruik je gedeelde mappen, dan kun je de toegang tot gegevens beperken door het instellen van specifieke machtigingen voor lezen en schrijven. Klik met rechts op een map of bestand in Verkenner, kies Eigenschappen en ga naar Beveiliging / Bewerken (voor lokale toegang) of naar Delen / Geavanceerd delen (voor netwerkshares).

Gescheiden omgevingen zijn ook nuttig voor apps als je browser. In Chromium-browsers zoals Chrome klik je rechtsboven op je profielafbeelding en kies Gastprofiel openen of Chrome-profiel toevoegen. Elk profiel gebruikt een eigen cache, instellingen, extensies en sessies. In Firefox open je de profielbeheerder via Windows-toets+R, waarna je de opdracht firefox.exe -p uitvoert.

Controleer ook regelmatig welke externe apps, diensten of apparaten toegang hebben tot je cloudaccounts van bijvoorbeeld Google of Microsoft.

Je kunt de toegang beperken, zowel op lokaal als op shareniveau.

Updates en patches

Software en firmware tijdig bijwerken is een van de beste manieren om je systemen veilig te houden, zeker omdat veel kwetsbaarheden al worden misbruikt voor ze publiek bekend zijn (zero-day-exploits). Automatiseer je updates dus waar mogelijk, niet alleen voor je besturingssysteem maar ook voor randapparatuur, NAS, router en IoT-apparaten.

Windows is standaard ingesteld om belangrijke updates en patches automatisch te downloaden en installeren. Laat dit zeker zo. Vergeet ook je gewone programma's niet: sommige programma's updaten automatisch (zoals browsers), maar lang niet alle programma's doen dit. Tools zoals Patch My PC Home Updater kunnen helpen, of je gebruikt een pakketbeheerder zoals Chocolatey of Winget. Een grafische tool zoals UniGetUI ondersteunt zelfs verschillende pakketbeheerders.

Patch My PC Home Updater herkent ongeveer vijfhonderd populaire programma's en werkt deze op gezette tijden zelf bij. UniGetUI ondersteunt wel tienduizend programma's en maakt het mogelijk om alle verouderde software met een muisklik te updaten.

Neem ook firmware mee in je updatebeleid, zoals deze van je router, BIOS/UEFI, printers en IoT-apparaten. Controleer enkele keren per jaar via de website van de fabrikant of via ingebouwde beheertools, zoals Synology DSM op een NAS, of er updates beschikbaar zijn.

Gevorderde gebruikers die veiligheid belangrijk vinden, kunnen ook CVE- en kwetsbaarheidsdatabanken (Common Vulnerabilities and Exposures) in de gaten houden, zeker bij software met frequente internet-interactie. Verwijder oude software zonder ondersteuning, en denk bijvoorbeeld ook aan extensies of scripts die je niet meer gebruikt, maar die nog wel actief zijn.

UniGetUI maakt batch-updates met één muisklik mogelijk.

Databeveiliging

Zonder degelijke gegevensbeveiliging blijven andere beveiligingsmaatregelen kwetsbaar. Documenten of informatie die veel privacygevoelige gegevens bevatten (zoals financiële of medische gegevens) horen niet onversleuteld op je pc of externe schijven te staan. Encryptie beschermt je data tegen ongewenste toegang, ook bij verlies of diefstal van het systeem.

Op Windows Home-systemen, met TPM en 'modern stand-by', kun je de systeemschijf automatisch versleutelen via Instellingen / Privacy en beveiliging / Apparaatversleuteling. Je moet wel aangemeld zijn met een Microsoft-account.

Deze functie is een vereenvoudigde vorm van BitLocker, beschikbaar in Windows Pro en hoger. BitLocker kan ook je datapartities, externe schijven en usb-sticks versleutelen. Een gratis alternatief is VeraCrypt, waarmee je ook aparte mappen of draagbare volumes kunt versleutelen. Je kunt zelfs een verborgen volume aanmaken, zodat niemand merkt dat er versleutelde data aanwezig zijn. De tool vraagt wat gewenning, maar online vind je uitgebreide documentatie.

Versleutelen is belangrijk, maar ruim ook geregeld oude, privacygevoelige bestanden op. In Windows open je het venster Instellingen en ga je via Systeem / Opslag naar Aanbevelingen vooropschoning om tijdelijke bestanden, downloads of prullenbakinhoud te wissen. Voor het onherroepelijk verwijderen van specifieke bestanden of mappen gebruik je een gratis tool zoals Eraser, die ook vrijgekomen ruimte op een harde schijf kan overschrijven. Wil je een volledige harde schijf wissen, bijvoorbeeld voor verkoop of donatie, gebruik dan DBAN. Voor ssd's gebruik je bij voorkeur de Secure Erase-tool van de fabrikant zelf, bijvoorbeeld Samsung Magician voor Samsung-ssd's.

Windows Home heeft op moderne computers een optie voor apparaatversleuteling.

Ook goed voor je privacy:

Een anti-meekijk-screenfilter voor je laptop of monitor

Back-ups

Je bent nooit honderd procent veilig, alle geïnstalleerde beveiligingen ten spijt. Daarom zou je eigenlijk altijd back-ups moeten maken. Regelmatig back-uppen beschermt je tegen gegevensverlies door fouten, defecten of malware, en je kunt relatief snel je systeem en gegevens herstellen zonder noemenswaardig dataverlies.

Er bestaan gelukkig degelijke en gratis tools waarmee je back-ups grotendeels kunt automatiseren. Deze ondersteunen bij voorkeur versleuteling, compressie en versiebeheer, werken met incrementele back-ups (alleen nieuwe of gewijzigde bestanden) en met deduplicatie (dubbele inhoud wordt slechts één keer opgeslagen). Duplicati en Kopia zijn hier uitstekende voorbeelden van, gratis en opensource. Duplicati heeft een gebruiksvriendelijke webinterface, terwijl Kopia wat technischer is, maar iets krachtiger dankzij het snapshot-systeem en efficiënter bij grote of veel bestanden.

Probeer waar mogelijk de 3-2-1-regel te volgen: bewaar minstens drie kopieën van je data op twee verschillende media, waarvan één op een andere fysieke locatie en minstens één offline. Dit is ook belangrijk met het oog op ransomware. Koppel daarom ook je externe back-upmedium los zodra de back-up klaar is.

Duplicati is een veelzijdige back-uptool met een overzichtelijke webinterface.

Netwerkbeveiliging

Tenzij je computer fysiek losgekoppeld is van internet en andere netwerken ('air-gapped'), mag je zeker niet voorbij gaan aan netwerkbeveiliging. Je router is doorgaans het toegangspunt tot je hele netwerk en verdient daarom je volle aandacht.

Begin met het wijzigen van het standaard beheerderswachtwoord naar een sterk exemplaar. Controleer geregeld op firmware-updates via de website van de fabrikant (zie ook de eerdere paragraaf Updates en patches). Schakel UPnP (Universal Plug and Play) uit om te vermijden dat applicaties ongecontroleerd poorten openen. Zet beheer op afstand uit als dat kan en beperk inkomend verkeer door enkel noodzakelijke poorten open te laten (zie ook de paragraaf Monitoren en scannen, onderaan dit artikel). Schakel ook ongebruikte netwerkdiensten of applicatie-interfaces uit.

Idealiter voorzie je je netwerkapparaten van gescheiden subnetten, zodat een kwetsbaarheid op het ene toestel niet automatisch andere bedreigt. Je kunt bijvoorbeeld een gastnetwerk op je router activeren voor bezoekers of onbekende apparaten. IoT-toestellen houd je het liefst apart van je hoofdnetwerk. Ondersteunt je router VLAN's (virtuele LAN's), dan kun je zelfs per apparaatcategorie aangepaste regels instellen, voor optimale databescherming.

De meeste routers hebben een ingebouwde firewall, maar deze is vaak beperkt. Gevorderde gebruikers kunnen extra beveiliging overwegen met een krachtigere oplossing, zoals OPNSense, waarmee je gedetailleerde regels kunt opstellen en netwerkverkeer logt. Daarnaast kun je een netwerkwijd DNS-filter gebruiken om ongewenste sites en advertenties op domeinnaamniveau te blokkeren. Tools zoals het multiplatform AdGuard Home of het cloudgebaseerde NextDNS zijn hiervoor uitstekend geschikt. Of je gebruikt eventueel publieke DNS-servers, zoals het recent gelanceerde DNS4EU, mede gefinancierd door de EU, met kant-en-klare filters tegen malware, advertenties en/of ongepaste inhoud.

Routerfuncties als UPnP zijn handig, maar niet veilig.

Monitoren en scannen

Binnen cyberhygiëne hoort ook het regelmatig scannen en monitoren van je netwerk en systemen. Voor Windows zijn er ingebouwde logboeken (klik met rechts op de startknop en kies Logboeken), die systeemfouten, softwareproblemen, aanmeldpogingen en beveiligingsincidenten bijhouden. Open hier Windows-logboeken / Systeem en sorteer op de kolom Niveau om sneller fouten en waarschuwingen te zien.

Scan ook geregeld je netwerkverbindingen. De tool Fing (beschikbaar voor mobiel en desktop) toont direct welke apparaten verbonden zijn. Via Security kun je bij Confirm devices aangeven welke je vertrouwt.

Een nuttige aanvulling is GlassWire, een gratis visuele firewall die toont welke apps waarmee verbinding maken en hoeveel data ze verbruiken. Voor diepgaande analyses is Wireshark de ongekroonde koning. Deze gratis sniffer toont welke data via welke netwerkprotocollen je systeem verzendt en ontvangt, waarmee je ongebruikelijke communicatie kunt traceren.

Je netwerkveiligheid hangt ook af van het sluiten van onnodige netwerkpoorten. Test dit van buitenaf, zoals een hacker doet, via GRC ShieldsUP! Klik op Proceed en dan op All Service Ports om gebruikelijke TCP-poorten te scannen. Zie je rode of blauwe vakjes, schakel dan onnodige services en eventuele poortdoorverwijzingen uit in je router tot alle vakjes groen kleuren.

Je kunt de netwerkpoorten ook van binnenuit scannen, zoals malware doet. Dit kan met het gratis Zenmap, de grafische interface van Nmap. Vul bij Target het ip-adres in en kies bij Profile bijvoorbeeld Quick scan plus.

Je doet er ook goed aan geregeld te controleren op mogelijke datalekken, zoals door database-hacks bij diensten waar je een account had. Je kunt je hiervoor aanmelden bij HaveIBeenPwned, via Notify Me.

Poorten 22 (ftp) en 80 (http) geven thuis, maar zijn wel gesloten.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 robuuste sporthorloges voor een mooie prijs
© www.peopleimages.com
Gezond leven

Waar voor je geld: 5 robuuste sporthorloges voor een mooie prijs

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een betaalbaar sporthorloge? Vandaag hebben we vijf interessante modellen voor je gespot.

Xiaomi Smart Band 9

De onlangs verschenen Xiaomi Smart Band 9 is goedkoop en kent ook nog eens verrassend veel functies. Dit langwerpige sporthorloge is in de kleurstellingen zilver-wit, zwart en roze verkrijgbaar. Het amoledscherm van 1,62 inch biedt voldoende ruimte om diverse gegevens te tonen. Dankzij een respectabele resolutie van 192 × 490 pixels verschijnt alle informatie scherp in beeld – denk daarbij aan stappen, verbrande calorieën, weersverwachting en natuurlijk de tijd. Alle functies zijn via het aanraakscherm bereikbaar, want de Smart Band 9 heeft geen fysieke knoppen. De waterdichte behuizing weegt maar 15,8 gram (zonder bandje).

Kies in het menu tussen ruim 150 sportmodi en start vervolgens de training. Tijdens de inspanning kun je jouw hartslag in de gaten houden. Je koppelt de Smart Band 9 via bluetooth eenvoudig aan een smartphone. Laat het mobiele toestel vervolgens in je broek- of jaszak zitten, want inkomende notificaties verschijnen rechtstreeks op je pols. Een prettige eigenschap is dat je het scherm ook op zonovergoten plekken nog prima kunt lezen. Aan de hand van een lichtsensor kiest deze smartwatch automatisch de juiste helderheid. Ten slotte is de beschikbaarheid van meer dan tweehonderd wijzerplaten een leuk extraatje.

Garmin Instinct 2

Met deze relatief goedkope smartwatch van Garmin houd je nauwlettend jouw sportieve prestaties in de gaten. Je kunt de Instinct 2 zowel binnen als buiten dragen, want de robuuste behuizing is waterdicht tot een diepte van honderd meter. Op het ronde display van 176 × 176 pixels zie je onder meer de actuele hartslag, het aantal gezette stappen en de huidige snelheid. Er zijn ook een hoogtemeter en elektrisch kompas geïntegreerd. Onder leiding van diverse sport-apps doe je uiteenlopende trainingen. Je kunt bovendien na elke nacht de uitgebreide slaapmonitor bekijken.

Wanneer het sporthorloge met een smartphone is verbonden, zie je inkomende pushnotificaties voorbijkomen. De Instinct 2 bevat een energiezuinig zwart-witscherm. Dat komt de accuduur ten goede! De fabrikant claimt dan ook een batterijduur van zo'n 28 dagen in de smartwatchmodus. Het hier besproken model heeft een horlogekast van 45 millimeter. Als alternatief kun je een vergelijkbaar sporthorloge met een horlogekast van 40 millimeter kopen, de Garmin Instinct 2S.

Garmin Forerunner 255 Music

Ren, wandel of fiets je met een lekker muziekje nét wat steviger door? De Garmin Forerunner 255 Music is hiervoor bij uitstek geschikt. Je kunt namelijk nummers van Spotify, Deezer of YouTube Music downloaden en in het geheugen van deze smartwatch opslaan. Laat dus tijdens trainingen voortaan je smartphone thuisliggen en bedien de muziek vanaf je pols. Je hebt voor deze functie trouwens wel een betaald abonnement bij een van de genoemde muziekdiensten nodig. De Forerunner 255 Music heeft een horlogekast van 46 millimeter. Kies tussen een zwarte en witte uitvoering.

Op het ruime 1,3inch-kleurenscherm van 260 × 260 pixels zijn er een heleboel functies toegankelijk. Denk onder andere aan een calorieënteller, hartslagmeter, bloedzuurstofmeter, slaapmonitor, snelheidsmeter, stappenteller en stopwatch. De Forerunner 255 Music toont ook meldingen van een verbonden smartphone. Krijg je bijvoorbeeld een WhatsApp-bericht, dan gaat de weerbestendige behuizing kortstondig trillen. Tot slot gebruik je deze veelzijdige smartwatch ook om contactloos te betalen.

Lees ook: Dit zijn de 9 sporten waarmee je het makkelijkst afvalt

Polar Pacer Pro

Zoek je een licht sporthorloge met zéér veel functies? Kijk dan eens naar de Polar Pacer Pro. Wegens het gewicht van 41 gram voel je dit apparaatje amper zitten. In de horlogekast van 45 millimeter is er een 1,2inch-kleurenscherm van 240 × 240 pixels verwerkt. Het display is voorzien van Gorilla Glass en gaat dus niet zomaar stuk. Verder is de behuizing waterdicht tot een diepte van vijftig meter. In het menu staan er ruim 150 sportprofielen voor je klaar. Fijn is dat deze smartwatch ook allerlei 'exotische' sporten ondersteunt, zoals (kite)surfen, rolschaatsen en skiën. Zodra je een keuze hebt gemaakt, monitort de Pacer Pro diverse sportieve prestaties.

Onder de motorkap bevindt zich een gps-chip, zodat deze smartwatch overal ter wereld je locatie kan bepalen. Handig is dat je routes van de bekende app Komoot kunt synchroniseren. Kijk voor routeaanwijzingen voortaan op je pols. Verder werkt de Pacer Pro ook naadloos met de veelgebruikte sport-app Strava samen. Hoewel Polar in zijn eigen webwinkel een tarief van 349,90 euro hanteert, vragen diverse andere bekende webshops minder dan tweehonderd euro. Kies tussen de kleurstellingen zwart, wit en goud.

Samsung Galaxy Fit3

De Samsung Galaxy Fit3 schaf je voor minder dan zes tientjes aan! Dit goedkope sporthorloge is te koop in de kleurstellingen zwart, zilver-wit en roze. Ondanks zijn lage prijskaartje toont het langwerpige 1,6inch-amoledscherm van 256 × 402 pixels diverse gegevens. Zo zie je hoeveel stappen je hebt gezet. De achterzijde van de horlogekast heeft ook nog sensoren om je bloedzuurstof en hartslag te meten. Druk aan de zijkant op de homeknop en kies uit ruim honderd sportoefeningen. De Galaxy Fit3 analyseert desgewenst ook je slaapgedrag. Maak je onverhoopt een lelijke uitglijder? Dankzij valdetectie schakelt de polsassistent jouw SOS-contactpersonen in.

Dit lichtgewicht sporthorloge van 18,5 gram neem je overal mee naartoe. De IP68-gecertificeerde behuizing is namelijk volledig waterdicht. Verbind de Galaxy Fit3 via bluetooth met een smartphone voor nog meer functies. Je kunt dan bijvoorbeeld de muziekweergave bedienen en zien wie er belt. De smartwatch toont ook inkomende berichten. De oplaadbare batterij van 208 mAh gaat op een enkele acculading volgens Samsung tot dertien dagen mee.