ID.nl logo
Een gezamenlijke Google agenda voor het hele gezin
© Reshift Digital
Huis

Een gezamenlijke Google agenda voor het hele gezin

Wil je op de hoogte blijven van alle afspraken in je gezin, dan is het handig om een gezamenlijke agenda te hebben. De agenda van Google leent zich daar perfect voor.

We helpen je met het maken van een digitale agenda voor het hele gezin, waarbij we rekening proberen te houden met alle situaties: van gezinnen waarin iedereen een smartphone heeft, tot aan gezinnen waar niemand dat heeft en alles daartussen.

Liever een oude vertrouwde papieren agenda? Koop er eentje bij Bol.com!

01 Platform kiezen

Mensen zijn allemaal verschillend en iedereen heeft zo z’n eigen voorkeuren. Zo is de één groot fan van de diensten van Microsoft, terwijl een ander zweert bij die van Apple. Wanneer je een agenda wilt gaan delen met je gezin, is het belangrijk dat je kiest voor een platform dat zo goed mogelijk binnen het gezin past. Zoals je verderop in dit artikel zult lezen, kunnen verschillende platformen prima met elkaar communiceren, maar stiekem is het toch het handigst wanneer iedereen dezelfde dienst gebruikt. Ter illustratie: wanneer iedereen in het gezin een iPhone heeft, ligt het meer voor de hand om Apples agenda te gebruiken dan die van Google.

In dit artikel kiezen we voor Google, omdat het bedrijf met meer dan een miljard actieve gebruikers per maand de grootste gebruikersbasis heeft. De meeste stappen die we uitvoeren zijn echter ook gewoon mogelijk met bijvoorbeeld de agenda van Apple, alleen hebben bepaalde opties een andere naam.

©PXimport

02 Agenda maken

Wanneer je een Google-account aanmaakt (dat geldt overigens ook voor een Apple ID), dan krijg je daar automatisch een kalender/agenda bij. Dit is je hoofdagenda, die is standaard met niemand gedeeld. Je kunt daar direct afspraken aan toevoegen wanneer je hiernaartoe surft. Wanneer je een agenda met iemand wilt gaan delen, dan is het niet altijd handig om dat met je hoofdagenda te doen. In een gezin wil je in de gedeelde agenda bijvoorbeeld tandartsafspraken, voetbaltrainingen en noem maar op, en die wil misschien je niet in dezelfde agenda hebben staan als bijvoorbeeld je werkafspraken.

Wanneer je meer dan één agenda gebruikt, dan kun je heel eenvoudig filteren, waarover meer in stap 5. Om een agenda te maken in Google Agenda, klik je op het plusteken rechtsboven het kopje Mijn agenda’s in het linkerdeelvenster en kies je voor Nieuwe agenda. Je moet nu de belangrijke afweging maken: maak je een agenda voor ieder gezinslid? Of maak je een agenda voor het gezin als geheel. Het voordeel van de eerste optie is dat de gezinsleden onderling niet met elkaars afspraken worden geconfronteerd, terwijl de ouders een totaaloverzicht hebben. Het nadeel is dat je bij elke afspraak goed moet opletten dat je die in de juiste agenda zet. Wij gaan in deze cursus voor de eerste optie. Geef de agenda een naam, een beschrijving, kies een tijdzone en klik vervolgens op Agenda maken.

©PXimport

To-do-apps

In dit artikel bespreken we vooral échte agenda-apps en platformen, zoals Google Agenda en Apple Agenda. Dit zijn stuk voor stuk behoorlijk uitgebreide platformen met veel mogelijkheden. Echter, niet iedereen heeft al deze mogelijkheden nodig. In sommige gevallen kan het ook prima volstaan om een to-do-app te gebruiken. In een dergelijke app voeg je een taak toe met een deadline (die je in veel gevallen ook nog eens kan toewijzen aan een persoon). Zo’n app kan extra handig zijn als je een combinatie zoekt tussen een kalender en een manier om huishoudelijke klusjes voor de bewoners van het huis in te plannen. Apps die wij hier graag voor gebruiken zijn Wunderlist of Todoist. Beide apps zijn te vinden in de Chrome Web Store, de Google Play Store en Apple App Store.

©PXimport

03 Kalender delen

Wanneer je een agenda hebt gemaakt, dan wil je die uiteraard delen met de betrokken persoon/personen. Dit is waar stap 1 relevant is, want het is het makkelijkst om een Google-agenda te delen met iemand die ook diensten van Google gebruikt, een Apple-agenda met iemand die een Apple ID heeft enzovoort. In de volgende stap laten we je zien hoe je het kunt oplossen als er binnen een huishouden verschillende platformen worden gebruikt. In deze stap gaan we ervan uit dat de andere gezinsleden, net als jij, gebruikmaken van Google Agenda. Om anderen toegang te geven tot de agenda(’s) die je zojuist hebt aangemaakt, klik je op de drie stipjes naast de naam van de agenda die je wilt delen en vervolgens op Instellingen en delen. Je kunt nu aangeven of je deze agenda openbaar wilt maken (onder het kopje Toegangsrechten), maar dat lijkt ons een uiterst slecht idee voor een gezinsagenda. Handiger is het om de agenda alleen te delen met de betrokken personen. Je doet dat door de e-mailadressen van de personen in kwestie in te vullen onder het kopje Delen met specifieke mensen en vervolgens aan te geven of deze personen alleen mogen kijken of ook wijzigingen mogen aanbrengen. Let op, het heeft geen zin om hier een e-mailadres in te vullen dat niet van Gmail is, externe adressen werken niet en krijgen geen uitnodigingsmail. Gmail-adressen die je hebt toegevoegd krijgen dat wel en die personen kunnen de agenda direct zien.

Outlook-kalender delen

Gebruik je Outlook, dan kun je sinds enkele jaren ook vrij gemakkelijk je kalender delen met het hele gezin. Oorspronkelijk was de functie Mijn gezin van je Microsoft-account vooral bedoeld voor ouderlijk toezicht, bijvoorbeeld om je kinderen beperkingen op te leggen als het gaat om het gebruik van de computer en het internet, en om de locatie van hun apparaten te kunnen achterhalen. Tegenwoordig kun je met Mijn gezin je kalender met het hele gezin delen, zodat volwassenen nu een actievere rol spelen in deze functie. Hoe je dat doet, leggen we in dit artikel uit.

©PXimport

04 Kalender accepteren/verwijderen

Wanneer je bij het delen een Gmail-adres hebt ingevuld, dan krijgt de persoon in kwestie een e-mail met daarin een notificatie van het feit dat jij hem of haar hebt uitgenodigd voor een gedeelde agenda. Wat zowel handig als een beetje dubieus is, is dat je niet de keuze krijgt om de gedeelde agenda te weigeren … hij wordt automatisch toegevoegd onder het kopje Mijn agenda’s. Mocht iemand je onverhoopt hebben toegevoegd aan een agenda waar je geen onderdeel van wilt uitmaken, dan kun je klikken op het pijltje naar beneden naast de betreffende agenda en vervolgens op Instellingen en delen. Vervolgens kun je helemaal onderin kiezen voor Afmelden (als je je alleen wilt afmelden) of – als je die rechten hebt – Verwijderen als je wilt dat die voor niemand meer beschikbaar is. De agenda verdwijnt dan direct uit het overzicht.

©PXimport

05 Verschillende platformen

In de vorige stap geven we aan dat je alleen een Gmail-adres kunt opgeven bij het delen van je agenda. Maar wat nu als iemand anders in huis (bijvoorbeeld je kind) de agenda van Apple op z’n iPhone gebruikt, geen eigen Google-account heeft en ook graag ook de afspraken wil synchroniseren. Dat lijkt nu heel ingewikkeld, maar het ís gelukkig heel eenvoudig. Log in op het iOS-apparaat waarop je de agenda wilt weergeven en navigeer naar Instellingen / Accounts en wachtwoorden / Nieuwe account. Kies vervolgens voor Google en log in met het e-mailadres en wachtwoord van jouw eigen Google-account. Bij de opties die je kunt inschakelen, schakel je in dit geval alleen Agenda’s in. Wanneer je nu de app Agenda opent op het apparaat, heb je direct toegang tot de agenda van Gmail en worden afspraken (mits in de juiste agenda gezet) gesynchroniseerd.

Let op: aangezien op deze manier ook e-mail en contactpersonen gesynchroniseerd kunnen worden (op bijvoorbeeld de iPhone van je kind dus), is het niet handig om hiervoor je hoofdaccount te gebruiken. Verstandiger is dan waarschijnlijk om een familieaccount op Google aan te maken.

Alternatieven

Hoewel de meeste mensen de agenda-app van Google en Apple gebruiken, zijn er evengoed nog veel andere agenda-apps, waaronder apps die zich specifiek richten op het aanmaken van gezamenlijke agenda's. Enkele goede tips zijn bijvoorbeeld Klenderen Fello, die allebei gratis te gebruiken zijn. In een handomdraai maak je een gedeelde agenda aan en kun je bovendien gezamenlijke zorgtaken verdelen of zien welke huisgenoten welke taakjes in huis hebben gedaan.

06 Afspraak inplannen

Nu je de agenda hebt aangemaakt en gedeeld met iedereen die daar toegang tot zou moeten hebben, wordt het tijd om een afspraak in te plannen. Hoe je dat doet is heel belangrijk, want het is niet zo dat elke afspraak die je inplant automatisch met alle agenda’s gedeeld wordt. Open je Google Agenda en klik op de dag/het tijdstip waarop je een afspraak wilt inplannen. Geef de afspraak een naam en klik vervolgens op Meer opties om meer gegevens toe te voegen of aan te passen. Zo kun je aangeven dat de afspraak de hele dag duurt, waar hij plaatsvindt, kun je een bijlage toevoegen enzovoort. Maar het belangrijkste in dit geval is dat je de afspraak toewijst aan de juiste agenda. In ons voorbeeld hebben we een agenda aangemaakt voor alle leden van het gezien (voor het gemak even vader, moeder, kind 1 en kind 2 genoemd). Als je de agenda van kind 2 met kind 2 hebt gedeeld en de agenda van kind 1 niet (wat logisch is, want kind 2 heeft niet zoveel te maken met de voetbaltraining van kind 1), dan krijgt kind 2 dus alléén de afspraken te zien die je toewijst aan de agenda van kind 2.

©PXimport

Exporteren

Wanneer we het in dit artikel hebben over het delen van een agenda, dan doen we dat op een manier waarop de afspraken gesynchroniseerd worden. Oftewel, waar je de afspraak ook toevoegt of wijzigt, die wijzigingen zijn zichtbaar op alle apparaten en accounts waarmee de agenda gedeeld is. Een andere manier van delen is het exporteren van alle afspraken. Dit is weinig interactief: je exporteert simpelweg een lijst met afspraken die je in een ander programma weer kunt importeren. Dit kan bijzonder handig zijn wanneer je bijvoorbeeld een draaiboekagenda maakt voor een langdurige gebeurtenis, of een reisplanning voor je vakantie. Dit soort afspraken hoeven doorgaans niet meer aangepast te worden als ze eenmaal zijn gemaakt. Een agenda exporteren in Google Agenda doe je door op het pijltje naar beneden te klikken naast de agenda in kwestie en vervolgens te klikken op Instellingen en delen. Kies nu onder het kopje Agenda-instellingen voor Agenda exporteren.

©PXimport

07 Standaardagenda instellen

Wat we uitleggen in stap 6 is op zich vrij logisch: voeg de afspraak toe aan de juiste agenda. Helaas gaat dit in de praktijk heel erg vaak mis. Het is belangrijk om daar iets aan te doen, want als dit drie of vier keer mis gaat, ontstaat bij gebruikers al snel het gevoel: ‘dit werkt voor geen meter’ en dat is zonde. Want een goed agendasysteem werkt juist fantastisch. Helaas is het bij Google Agenda (in je browser) om de een of andere bizarre reden niet mogelijk om een standaardagenda in te stellen.

Gebruik je een iOS-apparaat, dan kun je daar eenvoudig omheen werken door het trucje uit stap 5 te gebruiken. Koppel je Google Agenda simpelweg aan je Apple ID, en kunt in de instellingen van Agenda eenvoudig instellen aan welke agenda je je afspraken standaard wilt toevoegen. Dat kún je natuurlijk alsnog aanpassen per geval, maar als je bijvoorbeeld één familie-account hebt dan gaat het vanaf dat moment in ieder geval automatisch goed. In Android is het instellen van deze standaardagenda helaas niet mogelijk met de standaard-app.

08 Agenda’s filteren

Aan het begin van dit artikel hebben we aangegeven dat het niet handig is om je hoofdagenda te gebruiken voor het inplannen van allerlei familiezaken (tenzij je verder zelf helemaal niets doet met die agenda natuurlijk). Of je nu een agenda hebt aangemaakt voor ieder gezinslid zoals wij, of een agenda voor het gezin als geheel … je agenda zal vrij snel vollopen met afspraken. Dat kan erg onoverzichtelijk worden, zeker wanneer er afspraken overlappen. Normaal is overlap een slechte zaak, maar als bijvoorbeeld je vrouw met de kinderen naar voetbaltraining gaat, terwijl jij een belangrijke deadline hebt staan, dan is de overlap geen enkel probleem. Verschillende mensen, verschillende afspraken. Maar het is dan wel fijn als je de weergave van de agenda even uit kunt zetten. Zo word je niet afgeleid door andere afspraken, terwijl je er nog wel een notificatie van krijgt. Dit kan heel eenvoudig door in Google Agenda links onderin op het gekleurde vierkantje voor de agenda’s te klikken die je niet wilt weergeven. Als het vakje niet met een kleur gevuld is, worden afspraken in die agenda niet getoond in je hoofdoverzicht. Zo kun je dus heel eenvoudig overzicht aanbrengen, en ook heel specifiek afspraken per persoon bekijken als je iedereen een eigen agenda hebt gegeven.

©PXimport

09 Geen smartphone?

Een agenda delen is dus heel eenvoudig wanneer iedereen in huis een smartphone heeft. Maar wat nu als dat niet het geval is? Je kunt er natuurlijk voor kiezen om een (goedkope) tablet aan te schaffen die standaard op de koffietafel ligt of aan de muur hangt en waarop iedereen z’n afspraken kan zien. In de praktijk werkt dat echter niet optimaal, omdat je natuurlijk geen notificaties krijgt en je de gezinsleden echt moet trainen om regelmatig op die kalender te kijken. Wanneer je graag een kalender voor je kinderen wilt maken maar die nog geen smartphone hebben, dan kun je digitaal en analoog prima met elkaar combineren.

Maak een gezinsagenda of een agenda per kind aan, zoals we in stap 1 hebben uitgelegd. Vervolgens voeg je als ouder de afspraken van de komende maand toe aan de juiste agenda. Stel nu dat je een overzicht wilt maken voor kind 1. Zorg dan dat onder Mijn agenda’s alleen Kind 1 is geactiveerd en kies voor Maand in de weergave rechtsboven. Klik daarna op het pictogram met het tandwiel en op Afdrukken in het menu dat uitklapt. Er wordt nu een agenda afgedrukt met daarin de afspraken van de betreffende persoon. Bij wijzigingen kun je die afspraken handmatig toevoegen. Hang de agenda aan het prikbord of deur van Kind 1, en iedereen weet waar hij aan toe is.

©PXimport

Flexibiliteit

We hebben in dit artikel Google genomen als hoofdvoorbeeld, omdat het één van de grootste platformen ter wereld is, maar ook omdat het platform superflexibel is. Welke agenda-app je ook downloadt voor je smartphone, bijna allemaal bieden ze je de mogelijkheid om je Google Agenda te synchroniseren. Dat betekent dat je de vrijheid hebt om de app te kiezen die je het prettigst vindt werken, terwijl je ondertussen gewoon de agenda van Google kunt blijven gebruiken. Het beste van twee werelden.

©PXimport

Meer agendatips

Wil je nog meer uit Google Agenda halen, lees dan dit artikel eens. We vertellen hoe je je agenda's kun synchroniseren, hoe je afspraken naar jezelf mailt en hoe je de weergave van je agenda aanpast. 

▼ Volgende artikel
Zo verhelp je in maximaal 10 stappen je wifi-problemen in Windows 11
© lalafinaa | Plaifah - stock.adobe.com
Huis

Zo verhelp je in maximaal 10 stappen je wifi-problemen in Windows 11

Veel problemen in Windows 11 hebben te maken met de wifi-verbinding. En dat is behoorlijk irritant. Geen connectie, wegvallend internet of een tergend trage verbinding? Met dit stappenplan breng je alles weer op volle snelheid.

Wat gaan we doen

In dit stappenplan werk je van simpel naar diepgaand. Je begint met snelle controles, zoals vliegtuigstand en een herstart van pc en router. Daarna ga je verder met probleemoplossers, een vers wifi-profiel en een volledige netwerkreset. Tot slot bekijk je driverproblemen, services die zijn gestopt en updates die roet in het eten gooien. Door de stappen in deze volgorde te volgen, spoor je de oorzaak gericht op en krijgt je verbinding weer de snelheid die je gewend bent.

Foutmeldingen als 'Geen internettoegang', 'Onbekend netwerk' of 'Beperkte toegang' kunnen je tot wanhoop drijven. Volg daarom dit stappenplan in de juiste volgorde.

Je gaat niet zomaar meteen je netwerk resetten als je niet eerst gecontroleerd hebt of je pc in vliegtuigmodus staat of dat het probleem eenvoudig verholpen zou zijn door de pc en de router te herstarten. Zie het als een plan van aanpak waarbij je het hoofd koel houdt. 

Lees ook: 5 redenen waarom je toe bent aan een nieuwe router

Stap 1: Check de vliegtuigstand

Controleer eerst of de wifi werkt op een andere laptop, tablet of smartphone. Heeft ook dat toestel geen verbinding, dan ligt het probleem niet aan je computer. Werkt de wifi op andere apparaten wél, kijk dan of op je pc de vliegtuigmodus per ongeluk is ingeschakeld en of de wifi-adapter aan staat. De vliegtuigmodus schakelt alle draadloze communicatie uit, zoals bluetooth en wifi. Handig in een vliegtuig of om de batterij te sparen, maar uiteraard funest voor je internetverbinding. Klik op het netwerkpictogram in het systeemvak om te zien of de vliegtuigmodus actief is. In datzelfde menu kun je ook controleren of wifi is ingeschakeld.

Controleer of je niet per ongeluk de vliegtuigstand hebt geactiveerd.

Stap 2: Start pc en router opnieuw op

Vaak is de oplossing eenvoudiger dan je denkt: herstart zowel je pc als je router. Schakel eerst de computer uit. Haal daarna de stekker van de router uit het stopcontact en wacht dertig seconden. Sluit de router weer aan en zet hem aan. Zodra alle lampjes normaal branden, start je de computer opnieuw op.

©Antonioguillem - stock.adobe.com

Je kunt ook de resetknop van de wifi-router gebruiken.

Stap 3: Probleemoplossers

Windows heeft ingebouwde probleemoplossers die je helpen bij netwerkstoringen. Open de Instellingen met Windows-toets+I. Daar klik je op Systeem en daarna op Problemen oplossen. Klik op Andere probleemoplossers. In de groep Meest voorkomende zie je de probleemoplosser voor Netwerk en Internet. Klik op Uitvoeren. Er verschijnt een pagina met de melding 'Wij helpen u bij het maken van de verbinding.' De probleemoplosser zoekt naar de oorzaak en stelt een oplossing voor, zoals wifi inschakelen, vliegtuigmodus uitschakelen, de computer opnieuw opstarten of het opnieuw instellen van de netwerkadapter. Volg de aanbevolen stappen en laat de tool je begeleiden. Na het toepassen van de suggesties is de kans groot dat je pc weer verbinding maakt met het draadloze netwerk.

Windows heeft een ingebouwde set probleemoplossers.

Tips voor een sterker wifi-signaal

Plaats de wifi-router zo centraal mogelijk in huis en niet in de buurt van grote metalen voorwerpen die het signaal verstoren. Wanneer je het verbindingsprobleem volgens dit stappenplan aanpakt, ga je dichter bij de wifi-router zitten. Met een laptop is dat eenvoudig. Hiermee sluit je alvast problemen met de afstand uit. Hoe verder je van de router bent verwijderd, hoe zwakker de sterkte van het draadloze signaal, wat zich vertaalt in verbindingsproblemen. Hou de router ook uit de buurt van apparaten die interferentie veroorzaken. Het is bekend dat magnetrons, babyfoons, draadloze telefoons en draadloze speakers het wifi-signaal verstoren omdat ze dezelfde 2,4GHz-band gebruiken, waardoor het signaal trager of instabiel kan worden. Start de router regelmatig op om het geheugen te wissen en de prestaties te verbeteren.

©lalafinaa | Plaifah - stock.adobe.com

Wanneer je verbindingsproblemen aanpakt, plaats je de laptop zo dicht mogelijk bij de wifi-router.

Stap 4: Wifi herstellen met nieuwe netwerkverbinding

Een andere manier om een onbetrouwbare wifi-verbinding te herstellen is het netwerk verwijderen en daarna opnieuw toevoegen. Open met Windows-toets+Ide Instellingen en klik op Netwerk en internet. Selecteer Wifi en klik op Bekende netwerken beheren. Selecteer het draadloze netwerk dat het probleem veroorzaakt en klik op de knop Niet onthouden. Vervolgens gebruik je de knop Netwerk toevoegen. Je geeft het nieuwe netwerk een naam en je selecteert een beveiligingstype, bijvoorbeeld WPA2-Personal AES en je voert een wachtwoord in. Vink de optie Automatisch verbinden aan en doe hetzelfde met Verbinding maken, zelfs wanneer dit netwerk niet uitzendt. Klik tot slot op Opslaan. Door van een nieuw netwerk te vertrekken, wis je automatisch verouderde of beschadigde netwerkconfiguraties en maakt Windows een frisse verbinding met het wifi-netwerk.

Verwijder het oude netwerk en begin met een nieuw netwerk.

Stap 5: Netwerk resetten

De probleemoplosser heeft het al gesuggereerd: je kunt de netwerkresetfunctie gebruiken om de netwerkadapters te verwijderen en opnieuw te installeren. Dit is een veelgebruikte oplossing voor de meeste draadloze problemen. Open de Instellingen en ga weer naar Netwerk en internet. Klik onderaan op de pagina op Geavanceerde instellingen om een overzicht van de netwerkadapters te zien. In het gedeelte Meer instellingen klik je op Netwerk opnieuw instellen. Op deze pagina gebruik je de knop Nu opnieuw instellen. Hiermee worden alle netwerkadapters verwijderd en daarna opnieuw geïnstalleerd. Ook de instellingen van andere netwerkonderdelen worden teruggezet naar de standaardwaarden. Na afloop herstart je de pc. Let op: gebruik je VPN-software, dan moet je die opnieuw installeren. Ook moet je daarna handmatig opnieuw verbinding maken met het wifi-netwerk.

Hiermee worden alle netwerkadapters verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.

Nieuwe laptop nodig?

Bekijk nu de prijsdalers

Stap 6: Wifi-stuurprogramma verwijderen en opnieuw installeren

Een beschadigd, verouderd of incompatibel wifi-stuurprogramma kan de oorzaak zijn van de draadloze netwerkproblemen. Dit los je op door het stuurprogramma te verwijderen en opnieuw te installeren. Maak voordat je begint een herstelpunt aan (zie kader: Herstelpunt). Mocht er iets misgaan, dan kun je het systeem terugzetten naar een eerdere staat. Typ in het zoekveld van de taakbalk Apparaatbeheer en open het programma. Dubbelklik op Netwerkadapters. Klik met de rechtermuisknop op het wifi-stuurprogramma en selecteer in het contextmenu de opdracht Apparaat verwijderen. Bevestig deze opdracht in het pop-upvenster. Start de computer opnieuw. Windows zoekt automatisch naar de opgeslagen drivers op het systeem en zal die ook meteen installeren. Maak opnieuw verbinding met wifi en kijk of er verbinding is. Als het probleem verder aanhoudt, ga je voor de volgende stap.

Als je de wifi-netwerkadapter kent, kun je die verwijderen.

Wat is mijn wifi-netwerkadapter?

Meestal is het gemakkelijk om in Apparaatbeheer de wifi-netwerkadapter te vinden. Vouw Netwerkadapters uit en zoek naar een adapter met wireless of wifi in de naam, bijvoorbeeld: Intel(R) wifi 6 AX201 160MHz. Soms zie je geen naam die naar wifi of wireless verwijst. In dat geval gebruik je de opdrachtprompt om de juiste wifi-netwerkadapter te achterhalen. Druk op Windows-toets+R, typ cmd en druk op Enter. Daarna typ je het volgende commando in: netsh wlan show drivers. Vervolgens lees je de naam van de wifi-adapter en de fabrikant.

Hier is de wifi-chip Realtek RTL8822CE 802.11ac PCIe-adapter.

Herstelpunt

Met een herstelpunt kun je de computer terugzetten naar een vorige goed functionerende staat. Typ Herstelpunt als zoekterm naast de startknop. Je komt dan direct bij het tabblad Systeembeveiliging van Systeemeigenschappen. Selecteer de lokale systeemschijf in het overzicht en vervolgens klik je op de knop Configureren. Schakel in het volgende venster Systeemherstel in. Met de schuifregelaar onderaan bepaal je de hoeveelheid schijfruimte die voor de herstelpunten mag worden gebruikt. Bevestig met Toepassen en klik op OK. Terug in het vorige venster klik je op Maken. Windows vraagt welke naam je dit herstelpunt wilt geven zodat je dit later gemakkelijk kunt herkennen. Klik nog eens op de knop Maken. Je ontvangt een melding als het herstelpunt succesvol is aangemaakt. Wil je later terugkeren naar dit herstelpunt, dan open je weer Systeemeigenschappen / Systeembeveiliging. Daar gebruik je de knop Systeemherstel en dan krijg je een overzicht van de herstelpunten waarnaar je kunt terugkeren.

Je krijgt ook de datum en tijd te zien van het herstelpunt dat je kunt aanspreken.

Stap 7: Handmatig het nieuwste wifi-stuurprogramma

Heb je het wifi-stuurprogramma verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, maar blijft het probleem bestaan? Dan kan het zijn dat Windows Apparaatbeheer niet de juiste driver heeft geïnstalleerd. Windows heeft een ingebouwde tool, Windows Update, die de drivers automatisch up-to-date moet houden, maar soms worden die driver-updates overgeslagen. Fabrikanten doen er vaak lang over om hun drivers aan Windows Update toe te voegen. En Windows Update zelf negeert soms driverupdates omdat het die als optioneel beschouwt, terwijl ze eigenlijk heel belangrijk zijn. In dat geval ga je bij de fabrikant op zoek en geef je het model van je pc in. Daarna bepaal je welke Windows-versie je hebt en of je computer 32- of 64-bits is. Ga door naar de downloadpagina van de fabrikant van het apparaat. Zoek het juiste stuurprogramma en download de driver. Soms zit de driver in een zip-bestand. Dat is een gecomprimeerd bestand, een archief dat je eerst moet uitpakken of ontzippen. In Windows doe je dat door met de rechtermuisknop op het zip-bestand te klikken en dan Alles uitpakken te selecteren. Daarna kun je het exe-bestand dubbelklikken en de instructies op het scherm volgen om het stuurprogramma te installeren. Als je computer geen internettoegang heeft, dan zoek je deze driver via een andere computer en je transporteert de exe-installer met een usb-stick om het daarna op de pc met het wifi-probleem te installeren.

Iedere fabrikant heeft zijn eigen supportpagina waar je de stuurprogramma's kunt downloaden.

⭐Consumenten testen: de TP-Link Deco BE25 WiFi 7 mesh set

Op Review.nl testen gewone consumenten de meest uiteenlopende producten. zo hebben ze ook de TP-Link Deco BE25 WiFi 7 mesh set thuis uitgebreid uitgeprobeerd. Benieuwd naar hun bevindingen? Dit is het oordeel van het Review.nl-testpanel over de TP-Link Deco BE25 WiFi 7 mesh set.

Stap 8: Schakel de WLAN AutoConfig-service in

Het systeem bevat een hulpprogramma dat het beheer van draadloze verbindingen op de achtergrond voor zijn rekening neemt: WLAN AutoConfig-service. Als deze service actief is, selecteert deze dynamisch met welk draadloos netwerk de pc automatisch verbinding maakt. Bovendien configureert deze service de nodige instellingen op de draadloze netwerkadapter. Soms kan deze door een fout niet meer goed werken. Het is zelfs mogelijk dat het foutbericht 'Windows kan de WLAN AutoConfig-service niet starten' verschijnt wanneer je een draadloze verbinding met het internet probeert te maken. Om de service in te schakelen druk je op Windows-toets+R in om het venster Uitvoeren te openen. Typ hier services.msc en klik op OK. Nu krijg je een lange lijst van services te zien. Scrol naar beneden en selecteer WLAN AutoConfig. In het contextmenu selecteer je Eigenschappen. In het tabblad Algemeen selecteer je bij Opstarttype de optie Automatisch. Daarna klik je achtereenvolgens op Toepassen, Start en OK om de wijzigingen op te slaan. Nu moet je de pc opnieuw opstarten en opnieuw verbinding trachten te maken met het draadloze netwerk om te zien of het werkt.

Reset de WLAN AutoConfig-service.

Stap 9: Geef het ip-adres vrij en leeg de DNS-cache

Kun je wel een wifi-verbinding maken, maar heb je toch geen toegang tot het internet, dan kan dit probleem veroorzaakt worden door je ip-adres of het DNS (Domain Name System). Je kunt deze instellingen resetten, zodat Windows een nieuw ip-adres opvraagt en de DNS-cache leegt. Klik op de Windows-zoekbalk en typ cmd in het zoekvak. Als resultaat verschijnt de app Opdrachtprompt en daar selecteer je de optie Als administrator uitvoeren. Nu typ of plak je de volgende 5 opdrachten één na één in opdrachtprompt en na elke opdracht druk je op Enter:

netsh winsock reset
netsh int ip reset
ipconfig /release
ipconfig /renew
ipconfig /flushdns

Als je daarmee klaar bent, herstart je en verbind je de computer opnieuw met wifi.

In de opdrachtprompt kun je het ip-adres vrijgeven en de DNS leegmaken.

Stap 10: Update verwijderen

Is het wifi-probleem ontstaan nadat je een Windows-update hebt uitgevoerd, dan kun je de recente updates verwijderen om te kijken of daarmee het probleem opgelost is. Open de Instellingen en selecteer Windows Update in het linkertabblad. Dan kun je aan de rechterkant Geschiedenis van updates bekijken en in de lijst zie je telkens wanneer de installatie van de update is uitgevoerd. Onderaan bij Verwante instellingen vind je Installatie van updates ongedaan maken. Als je daarop klikt, zie je welke updates je ongedaan kunt maken. Selecteer de update die je wilt verwijderen en klik op Installatie ongedaan maken. Klik op Ja wanneer er een dialoogvenster verschijnt. Probeer opnieuw verbinding te maken met het draadloze netwerk en te internetten.

Selecteer de update die je wilt verwijderen.

Je hebt er wél wat geduld nodig

(Koffie uit deze mok helpt)
▼ Volgende artikel
Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt
© Anders Beier
Huis

Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt

Lange documenten in Word voorzie je natuurlijk van paginanummers. Maar wat als je project begint met een voorblad en een inhoudsopgave? Dan wil je de paginanummering misschien pas later laten starten, bijvoorbeeld bij het eerste hoofdstuk. Gelukkig kun je zelf bepalen vanaf welke pagina de nummering begint en hoe die wordt weergegeven.

Stap 1: Sectie-einde

Stel dat je de paginanummering pas op pagina vier wilt laten beginnen. Plaats dan de cursor aan het einde van de tekst op de derde pagina. Ga naar het tabblad Indeling, klik op Eindemarkeringen en kies onder Sectie-einden de optie Volgende pagina. Zo voeg je een sectie-einde toe tussen pagina drie en vier.

Plaats een sectie-einde voor de pagina waar de nummering moet beginnen.

Stap 2: Ontkoppel de sectie

Klik in de kop- of voettekst van pagina vier. Je ziet nu het label Koptekst (Sectie 2) of Voettekst (Sectie 2) verschijnen. Zodra je dit doet, opent automatisch het tabblad Koptekst en voettekst. Klik op Aan vorige koppelen in de groep Navigatie om de kop- en voettekst van deze sectie los te koppelen van de vorige. Zo voorkom je dat de paginanummers ook op de eerste drie pagina’s verschijnen.

Zorg dat de optie 'Aan vorige koppelen' is uitgeschakeld voordat je nummers toevoegt.

Stap 3: Nummering plaatsen

Plaats de cursor opnieuw in de kop- of voettekst van pagina vier waar je de nummering wilt starten. Ga naar Paginanummer, kies waar je het nummer wilt tonen (bovenaan of onderaan) en kies een stijl. Je ziet nu waarschijnlijk dat pagina vier het cijfer 4 krijgt. Dat wil je aanpassen. Klik opnieuw op Paginanummer en kies Opmaak paginanummers. Selecteer hier Beginnen bij en vul het gewenste startnummer in – in dit voorbeeld: 1. Klik op OK. Nu begint de nummering pas op pagina vier, met het cijfer 1.

De eerste drie pagina’s hebben nu geen nummering. Als je die drie pagina’s door middel van Romeinse cijfers wilt nummeren, dan ga je terug naar de allereerste pagina en weer klik je op Paginanummer. Je beslist of de nummering boven- of onderaan de pagina moet komen. In het pop-up venster Opmaakpaginanummers selecteer je bovenaan de Romeinse stijl en in het vak Beginnen bij selecteer je 1.

Vanaf nu krijgt de vierde pagina het nummer 1.