ID.nl logo
Een gezamenlijke Google agenda voor het hele gezin
© Reshift Digital
Huis

Een gezamenlijke Google agenda voor het hele gezin

Wil je op de hoogte blijven van alle afspraken in je gezin, dan is het handig om een gezamenlijke agenda te hebben. De agenda van Google leent zich daar perfect voor.

We helpen je met het maken van een digitale agenda voor het hele gezin, waarbij we rekening proberen te houden met alle situaties: van gezinnen waarin iedereen een smartphone heeft, tot aan gezinnen waar niemand dat heeft en alles daartussen.

Liever een oude vertrouwde papieren agenda? Koop er eentje bij Bol.com!

01 Platform kiezen

Mensen zijn allemaal verschillend en iedereen heeft zo z’n eigen voorkeuren. Zo is de één groot fan van de diensten van Microsoft, terwijl een ander zweert bij die van Apple. Wanneer je een agenda wilt gaan delen met je gezin, is het belangrijk dat je kiest voor een platform dat zo goed mogelijk binnen het gezin past. Zoals je verderop in dit artikel zult lezen, kunnen verschillende platformen prima met elkaar communiceren, maar stiekem is het toch het handigst wanneer iedereen dezelfde dienst gebruikt. Ter illustratie: wanneer iedereen in het gezin een iPhone heeft, ligt het meer voor de hand om Apples agenda te gebruiken dan die van Google.

In dit artikel kiezen we voor Google, omdat het bedrijf met meer dan een miljard actieve gebruikers per maand de grootste gebruikersbasis heeft. De meeste stappen die we uitvoeren zijn echter ook gewoon mogelijk met bijvoorbeeld de agenda van Apple, alleen hebben bepaalde opties een andere naam.

©PXimport

02 Agenda maken

Wanneer je een Google-account aanmaakt (dat geldt overigens ook voor een Apple ID), dan krijg je daar automatisch een kalender/agenda bij. Dit is je hoofdagenda, die is standaard met niemand gedeeld. Je kunt daar direct afspraken aan toevoegen wanneer je hiernaartoe surft. Wanneer je een agenda met iemand wilt gaan delen, dan is het niet altijd handig om dat met je hoofdagenda te doen. In een gezin wil je in de gedeelde agenda bijvoorbeeld tandartsafspraken, voetbaltrainingen en noem maar op, en die wil misschien je niet in dezelfde agenda hebben staan als bijvoorbeeld je werkafspraken.

Wanneer je meer dan één agenda gebruikt, dan kun je heel eenvoudig filteren, waarover meer in stap 5. Om een agenda te maken in Google Agenda, klik je op het plusteken rechtsboven het kopje Mijn agenda’s in het linkerdeelvenster en kies je voor Nieuwe agenda. Je moet nu de belangrijke afweging maken: maak je een agenda voor ieder gezinslid? Of maak je een agenda voor het gezin als geheel. Het voordeel van de eerste optie is dat de gezinsleden onderling niet met elkaars afspraken worden geconfronteerd, terwijl de ouders een totaaloverzicht hebben. Het nadeel is dat je bij elke afspraak goed moet opletten dat je die in de juiste agenda zet. Wij gaan in deze cursus voor de eerste optie. Geef de agenda een naam, een beschrijving, kies een tijdzone en klik vervolgens op Agenda maken.

©PXimport

To-do-apps

In dit artikel bespreken we vooral échte agenda-apps en platformen, zoals Google Agenda en Apple Agenda. Dit zijn stuk voor stuk behoorlijk uitgebreide platformen met veel mogelijkheden. Echter, niet iedereen heeft al deze mogelijkheden nodig. In sommige gevallen kan het ook prima volstaan om een to-do-app te gebruiken. In een dergelijke app voeg je een taak toe met een deadline (die je in veel gevallen ook nog eens kan toewijzen aan een persoon). Zo’n app kan extra handig zijn als je een combinatie zoekt tussen een kalender en een manier om huishoudelijke klusjes voor de bewoners van het huis in te plannen. Apps die wij hier graag voor gebruiken zijn Wunderlist of Todoist. Beide apps zijn te vinden in de Chrome Web Store, de Google Play Store en Apple App Store.

©PXimport

03 Kalender delen

Wanneer je een agenda hebt gemaakt, dan wil je die uiteraard delen met de betrokken persoon/personen. Dit is waar stap 1 relevant is, want het is het makkelijkst om een Google-agenda te delen met iemand die ook diensten van Google gebruikt, een Apple-agenda met iemand die een Apple ID heeft enzovoort. In de volgende stap laten we je zien hoe je het kunt oplossen als er binnen een huishouden verschillende platformen worden gebruikt. In deze stap gaan we ervan uit dat de andere gezinsleden, net als jij, gebruikmaken van Google Agenda. Om anderen toegang te geven tot de agenda(’s) die je zojuist hebt aangemaakt, klik je op de drie stipjes naast de naam van de agenda die je wilt delen en vervolgens op Instellingen en delen. Je kunt nu aangeven of je deze agenda openbaar wilt maken (onder het kopje Toegangsrechten), maar dat lijkt ons een uiterst slecht idee voor een gezinsagenda. Handiger is het om de agenda alleen te delen met de betrokken personen. Je doet dat door de e-mailadressen van de personen in kwestie in te vullen onder het kopje Delen met specifieke mensen en vervolgens aan te geven of deze personen alleen mogen kijken of ook wijzigingen mogen aanbrengen. Let op, het heeft geen zin om hier een e-mailadres in te vullen dat niet van Gmail is, externe adressen werken niet en krijgen geen uitnodigingsmail. Gmail-adressen die je hebt toegevoegd krijgen dat wel en die personen kunnen de agenda direct zien.

Outlook-kalender delen

Gebruik je Outlook, dan kun je sinds enkele jaren ook vrij gemakkelijk je kalender delen met het hele gezin. Oorspronkelijk was de functie Mijn gezin van je Microsoft-account vooral bedoeld voor ouderlijk toezicht, bijvoorbeeld om je kinderen beperkingen op te leggen als het gaat om het gebruik van de computer en het internet, en om de locatie van hun apparaten te kunnen achterhalen. Tegenwoordig kun je met Mijn gezin je kalender met het hele gezin delen, zodat volwassenen nu een actievere rol spelen in deze functie. Hoe je dat doet, leggen we in dit artikel uit.

©PXimport

04 Kalender accepteren/verwijderen

Wanneer je bij het delen een Gmail-adres hebt ingevuld, dan krijgt de persoon in kwestie een e-mail met daarin een notificatie van het feit dat jij hem of haar hebt uitgenodigd voor een gedeelde agenda. Wat zowel handig als een beetje dubieus is, is dat je niet de keuze krijgt om de gedeelde agenda te weigeren … hij wordt automatisch toegevoegd onder het kopje Mijn agenda’s. Mocht iemand je onverhoopt hebben toegevoegd aan een agenda waar je geen onderdeel van wilt uitmaken, dan kun je klikken op het pijltje naar beneden naast de betreffende agenda en vervolgens op Instellingen en delen. Vervolgens kun je helemaal onderin kiezen voor Afmelden (als je je alleen wilt afmelden) of – als je die rechten hebt – Verwijderen als je wilt dat die voor niemand meer beschikbaar is. De agenda verdwijnt dan direct uit het overzicht.

©PXimport

05 Verschillende platformen

In de vorige stap geven we aan dat je alleen een Gmail-adres kunt opgeven bij het delen van je agenda. Maar wat nu als iemand anders in huis (bijvoorbeeld je kind) de agenda van Apple op z’n iPhone gebruikt, geen eigen Google-account heeft en ook graag ook de afspraken wil synchroniseren. Dat lijkt nu heel ingewikkeld, maar het ís gelukkig heel eenvoudig. Log in op het iOS-apparaat waarop je de agenda wilt weergeven en navigeer naar Instellingen / Accounts en wachtwoorden / Nieuwe account. Kies vervolgens voor Google en log in met het e-mailadres en wachtwoord van jouw eigen Google-account. Bij de opties die je kunt inschakelen, schakel je in dit geval alleen Agenda’s in. Wanneer je nu de app Agenda opent op het apparaat, heb je direct toegang tot de agenda van Gmail en worden afspraken (mits in de juiste agenda gezet) gesynchroniseerd.

Let op: aangezien op deze manier ook e-mail en contactpersonen gesynchroniseerd kunnen worden (op bijvoorbeeld de iPhone van je kind dus), is het niet handig om hiervoor je hoofdaccount te gebruiken. Verstandiger is dan waarschijnlijk om een familieaccount op Google aan te maken.

Alternatieven

Hoewel de meeste mensen de agenda-app van Google en Apple gebruiken, zijn er evengoed nog veel andere agenda-apps, waaronder apps die zich specifiek richten op het aanmaken van gezamenlijke agenda's. Enkele goede tips zijn bijvoorbeeld Klenderen Fello, die allebei gratis te gebruiken zijn. In een handomdraai maak je een gedeelde agenda aan en kun je bovendien gezamenlijke zorgtaken verdelen of zien welke huisgenoten welke taakjes in huis hebben gedaan.

06 Afspraak inplannen

Nu je de agenda hebt aangemaakt en gedeeld met iedereen die daar toegang tot zou moeten hebben, wordt het tijd om een afspraak in te plannen. Hoe je dat doet is heel belangrijk, want het is niet zo dat elke afspraak die je inplant automatisch met alle agenda’s gedeeld wordt. Open je Google Agenda en klik op de dag/het tijdstip waarop je een afspraak wilt inplannen. Geef de afspraak een naam en klik vervolgens op Meer opties om meer gegevens toe te voegen of aan te passen. Zo kun je aangeven dat de afspraak de hele dag duurt, waar hij plaatsvindt, kun je een bijlage toevoegen enzovoort. Maar het belangrijkste in dit geval is dat je de afspraak toewijst aan de juiste agenda. In ons voorbeeld hebben we een agenda aangemaakt voor alle leden van het gezien (voor het gemak even vader, moeder, kind 1 en kind 2 genoemd). Als je de agenda van kind 2 met kind 2 hebt gedeeld en de agenda van kind 1 niet (wat logisch is, want kind 2 heeft niet zoveel te maken met de voetbaltraining van kind 1), dan krijgt kind 2 dus alléén de afspraken te zien die je toewijst aan de agenda van kind 2.

©PXimport

Exporteren

Wanneer we het in dit artikel hebben over het delen van een agenda, dan doen we dat op een manier waarop de afspraken gesynchroniseerd worden. Oftewel, waar je de afspraak ook toevoegt of wijzigt, die wijzigingen zijn zichtbaar op alle apparaten en accounts waarmee de agenda gedeeld is. Een andere manier van delen is het exporteren van alle afspraken. Dit is weinig interactief: je exporteert simpelweg een lijst met afspraken die je in een ander programma weer kunt importeren. Dit kan bijzonder handig zijn wanneer je bijvoorbeeld een draaiboekagenda maakt voor een langdurige gebeurtenis, of een reisplanning voor je vakantie. Dit soort afspraken hoeven doorgaans niet meer aangepast te worden als ze eenmaal zijn gemaakt. Een agenda exporteren in Google Agenda doe je door op het pijltje naar beneden te klikken naast de agenda in kwestie en vervolgens te klikken op Instellingen en delen. Kies nu onder het kopje Agenda-instellingen voor Agenda exporteren.

©PXimport

07 Standaardagenda instellen

Wat we uitleggen in stap 6 is op zich vrij logisch: voeg de afspraak toe aan de juiste agenda. Helaas gaat dit in de praktijk heel erg vaak mis. Het is belangrijk om daar iets aan te doen, want als dit drie of vier keer mis gaat, ontstaat bij gebruikers al snel het gevoel: ‘dit werkt voor geen meter’ en dat is zonde. Want een goed agendasysteem werkt juist fantastisch. Helaas is het bij Google Agenda (in je browser) om de een of andere bizarre reden niet mogelijk om een standaardagenda in te stellen.

Gebruik je een iOS-apparaat, dan kun je daar eenvoudig omheen werken door het trucje uit stap 5 te gebruiken. Koppel je Google Agenda simpelweg aan je Apple ID, en kunt in de instellingen van Agenda eenvoudig instellen aan welke agenda je je afspraken standaard wilt toevoegen. Dat kún je natuurlijk alsnog aanpassen per geval, maar als je bijvoorbeeld één familie-account hebt dan gaat het vanaf dat moment in ieder geval automatisch goed. In Android is het instellen van deze standaardagenda helaas niet mogelijk met de standaard-app.

08 Agenda’s filteren

Aan het begin van dit artikel hebben we aangegeven dat het niet handig is om je hoofdagenda te gebruiken voor het inplannen van allerlei familiezaken (tenzij je verder zelf helemaal niets doet met die agenda natuurlijk). Of je nu een agenda hebt aangemaakt voor ieder gezinslid zoals wij, of een agenda voor het gezin als geheel … je agenda zal vrij snel vollopen met afspraken. Dat kan erg onoverzichtelijk worden, zeker wanneer er afspraken overlappen. Normaal is overlap een slechte zaak, maar als bijvoorbeeld je vrouw met de kinderen naar voetbaltraining gaat, terwijl jij een belangrijke deadline hebt staan, dan is de overlap geen enkel probleem. Verschillende mensen, verschillende afspraken. Maar het is dan wel fijn als je de weergave van de agenda even uit kunt zetten. Zo word je niet afgeleid door andere afspraken, terwijl je er nog wel een notificatie van krijgt. Dit kan heel eenvoudig door in Google Agenda links onderin op het gekleurde vierkantje voor de agenda’s te klikken die je niet wilt weergeven. Als het vakje niet met een kleur gevuld is, worden afspraken in die agenda niet getoond in je hoofdoverzicht. Zo kun je dus heel eenvoudig overzicht aanbrengen, en ook heel specifiek afspraken per persoon bekijken als je iedereen een eigen agenda hebt gegeven.

©PXimport

09 Geen smartphone?

Een agenda delen is dus heel eenvoudig wanneer iedereen in huis een smartphone heeft. Maar wat nu als dat niet het geval is? Je kunt er natuurlijk voor kiezen om een (goedkope) tablet aan te schaffen die standaard op de koffietafel ligt of aan de muur hangt en waarop iedereen z’n afspraken kan zien. In de praktijk werkt dat echter niet optimaal, omdat je natuurlijk geen notificaties krijgt en je de gezinsleden echt moet trainen om regelmatig op die kalender te kijken. Wanneer je graag een kalender voor je kinderen wilt maken maar die nog geen smartphone hebben, dan kun je digitaal en analoog prima met elkaar combineren.

Maak een gezinsagenda of een agenda per kind aan, zoals we in stap 1 hebben uitgelegd. Vervolgens voeg je als ouder de afspraken van de komende maand toe aan de juiste agenda. Stel nu dat je een overzicht wilt maken voor kind 1. Zorg dan dat onder Mijn agenda’s alleen Kind 1 is geactiveerd en kies voor Maand in de weergave rechtsboven. Klik daarna op het pictogram met het tandwiel en op Afdrukken in het menu dat uitklapt. Er wordt nu een agenda afgedrukt met daarin de afspraken van de betreffende persoon. Bij wijzigingen kun je die afspraken handmatig toevoegen. Hang de agenda aan het prikbord of deur van Kind 1, en iedereen weet waar hij aan toe is.

©PXimport

Flexibiliteit

We hebben in dit artikel Google genomen als hoofdvoorbeeld, omdat het één van de grootste platformen ter wereld is, maar ook omdat het platform superflexibel is. Welke agenda-app je ook downloadt voor je smartphone, bijna allemaal bieden ze je de mogelijkheid om je Google Agenda te synchroniseren. Dat betekent dat je de vrijheid hebt om de app te kiezen die je het prettigst vindt werken, terwijl je ondertussen gewoon de agenda van Google kunt blijven gebruiken. Het beste van twee werelden.

©PXimport

Meer agendatips

Wil je nog meer uit Google Agenda halen, lees dan dit artikel eens. We vertellen hoe je je agenda's kun synchroniseren, hoe je afspraken naar jezelf mailt en hoe je de weergave van je agenda aanpast. 

▼ Volgende artikel
Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken
© ID.nl
Huis

Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken

Vroeg of laat moet je bepaalde informatie digitaal delen. Denk aan contracten, medische gegevens of vertrouwelijke rapporten. Dat is vaak ook precies het moment waarop het mis kan gaan. Eén foutieve klik en je bestand belandt in verkeerde handen. Gelukkig zijn er slimme en relatief eenvoudige manieren om het risico te beperken, zonder paranoïde toestanden.

Wat gaan we doen

In deze workshop leer je stap voor stap hoe je gevoelige informatie digitaal kunt delen zonder risico. We laten zien hoe je metadata verwijdert, bestanden versleutelt met 7-Zip en toegang beperkt via OneDrive. Ook ontdek je hoe je e-mails extra beveiligt met Outlook, Gmail of Proton Mail. Zo weet je precies welke methode het beste past bij jouw situatie en houd je vertrouwelijke documenten echt vertrouwelijk.

Lees ook: 20 tips om je online privacy te waarborgen

Om te voorkomen dat vertrouwelijke informatie terechtkomt bij onbevoegden, gebruik je bij voorkeur een combinatie van beveiligingsmaatregelen. Versleutel je bestanden vóór verzending, gebruik wachtwoorden of toegangsrechten en kies voor veilige overdrachtsdiensten in plaats van standaardmail. Beperk daarnaast de toegang tot enkel de juiste personen of groepen. Zo houd je je data echt privé, ook na verzending. 

Metadata verwijderen

Welke versie van Windows je ook gebruikt: als je gevoelige bestanden deelt, is het verstandig om eerst de metadata te wissen. Wanneer je een bestand aanmaakt, slaat het systeem automatisch extra gegevens op, zoals de naam van de auteur, de datum van de laatste wijziging, de computernaam en meer. Deze metadata kunnen onbedoeld gevoelige informatie prijsgeven.

Gelukkig kun je deze metadata in Windows Verkenner eenvoudig verwijderen. Navigeer naar het bestand dat je wilt delen. Klik er met de rechtermuisknop op en kies Eigenschappen. Of gebruik de toetscombinatie Alt+Enter. Ga naar het tabblad Details. Klik onderaan op Eigenschappen en persoonlijke gegevens verwijderen. Hier kun je ook de optie Maak een kopie waarbij alle mogelijke eigenschappen zijn verwijderd selecteren. Bevestig met OK. Hierdoor ontvang je een kopie van het bestand zonder de metadata.

Je kunt ook selectief de metadata selecteren die je wilt verwijderen.

➡️7-Zip

Installeren

Ben je van plan om een bestand via internet te versturen? Dan is versleuteling een slimme zet. Door een bestand te versleutelen, voorkom je dat onbevoegden toegang krijgen tot de inhoud, zelfs als ze dat per ongeluk in handen krijgen. Hoewel Windows 11 zelf versleutelingsopties biedt, zijn die alleen bedoeld voor lokale opslag en dus niet geschikt voor bestanden die je wilt delen. Gebruik daarom een externe tool zoals 7-Zip, een gratis, opensource-programma dat uitstekend werkt voor veilige compressie én encryptie.

7-Zip installeer je via de Opdrachtprompt: Open het Startmenu en zoek naar Opdrachtprompt. Klik met de rechtermuisknop op het resultaat en kies Als administrator uitvoeren. Typ de volgende opdracht en druk op Enter: winget install --id 7zip.7zip.

De tool wordt automatisch gedownload en geïnstalleerd. Zodra 7-Zip klaarstaat, kun je je bestand inpakken in een met een wachtwoord beveiligd archief (7z of zip) met sterke AES-256-encryptie. Op die manier kun je het bestand veilig versturen, bijvoorbeeld via e-mail of een cloudservice, mits je het wachtwoord apart en veilig deelt.

Installeer 7-Zip via de Opdrachtprompt.

Versleutelen

Om 7-Zip te starten, zoek je via Startmenu naar 7-Zip File Manager. Open de app en navigeer naar het bestand dat je wilt beveiligen. Selecteer dat en klik op de groene knop Toevoegen. Onderaan, in het gedeelte Versleuteling, vul je een wachtwoord in om het bestand te beveiligen. Typ het wachtwoord twee keer ter bevestiging.

Je kunt ervoor kiezen om het wachtwoord zichtbaar te maken, zodat je zeker weet dat je geen typfouten maakt. Daarnaast kun je ook de bestandsnaam versleutelen. Dat zorgt ervoor dat zelfs de naam van het bestand niet meer herkenbaar is, wat de inhoud extra goed afschermt voor nieuwsgierige ogen. Het resultaat is een versleuteld archiefbestand - een soort digitale container - dat alleen geopend kan worden met het ingestelde wachtwoord.

Standaard blijft het originele, niet-versleutelde bestand behouden. Wil je dat automatisch laten verwijderen? Vink dan in het venster Toevoegen aan archief de optie Bestanden na inpakken verwijderen aan. Zo blijft enkel de beveiligde versie over.

Voer een wachtwoord in om de container te beveiligen.

Uitpakken

Op het eerste gezicht lijkt het misschien alsof het bestand niet aan een programma is gekoppeld, maar 7-Zip herkent het formaat en pakt het zonder problemen uit. Houd er rekening mee dat de ontvanger ook over 7-Zip moet beschikken om het versleutelde archief te openen.

Deze opent het bestand in 7-Zip, selecteert het en klikt op de knop Uitpakken. Daarna vraagt 7-Zip waar het uitgepakte bestand moet worden opgeslagen en voert de ontvanger het juiste wachtwoord in. Stuur het wachtwoord nooit samen met het bestand. Verstuur het wachtwoord via sms, telefoon of een ander chatplatform.

Geef aan waar de container wordt uitgepakt en voer het wachtwoord in.

Versleutelen en splitsen

Wil je nog een extra beveiligingslaag toevoegen? Dan kun je het bestand niet alleen versleutelen met 7-Zip, maar ook opsplitsen in meerdere delen. Vervolgens kun je elk deel apart versturen, eventueel zelfs op verschillende momenten of via verschillende kanalen.

Open opnieuw 7-Zip en voeg het bestand toe dat je op deze manier wilt beveiligen. Stel een encryptiewachtwoord in en bevestig dat. In het veld Opsplitsen in volumes, bytes kies je de gewenste bestandsgrootte per deel. Dit is vooral handig voor grote bestanden. Stel dat het originele bestand 40 MB groot is. Als je 10 MB opgeeft, maakt 7-Zip er automatisch vier gelabelde delen van.

Voor maximale veiligheid kun je elk deel via een andere dienst of e-mailaccount verzenden. De ontvanger selecteert alle delen in 7-Zip (houd hiervoor de Ctrl-toets ingedrukt tijdens het aanklikken) en kiest daarna Uitpakken. Zodra het juiste wachtwoord wordt ingevoerd, worden de delen automatisch samengevoegd en ontsleuteld.

Op deze manier wordt het bestand opgesplitst in pakketten van maximaal 10 MB.

➡️OneDrive

Machtigingen

Met OneDrive stel je eenvoudig machtigingenin waarmee je bepaalt wie er toegang krijgt tot het bestand dat je eerder met 7-Zip hebt versleuteld. Het delen kun je op elk moment weer stopzetten. Open OneDrive via verkenner en navigeer naar de map waarin de versleutelde container staat. Klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies voor Delen.

In het pop-upvenster voer je het e-mailadres in van de persoon met wie je het bestand wilt delen. Je kunt ook meerdere e-mailadressen of een mailgroep invoeren. Klik vervolgens op het potloodicoon om aan te geven of de ontvanger het bestand mag Bewerken of Alleen mag bekijken. Ben je klaar? Klik dan op Verzenden. De ontvanger krijgt een e-mail met een link om het bestand te downloaden.

Mag de ontvanger het bestand alleen lezen of mag hij het ook wijzigen?

➡️Outlook

E-mailversleuteling

Heb je een Microsoft 365-abonnement? Dan kun je gebruikmaken van de ingebouwde versleutelfunctie in Outlook om je e-mails en bijlagen extra te beveiligen.

Open de Outlook-app en klik op Nieuwe e-mail om een nieuw bericht op te stellen.Ga eventueel naar het tabblad Invoegen en kies Bestand bijvoegen.Selecteer via Op deze computer zoeken het gewenste bestand en klik op Openen.

Daarnaga je naar het tabblad Opties bovenaan het Lint.Klik op de knop Versleutelen. Je kunt hier ook kiezen uit verschillende beveiligingsniveaus.Maak je bericht af zoals gewoonlijk en klik op Verzenden.De e-mail wordt nu automatisch versleuteld verstuurd. De inhoud is onderweg beschermd en kan alleen worden geopend door de bedoelde ontvanger.

Gebruik de knop Versleutelen in het tabblad Opties.

Beveiligingsopties

Onder de knop Versleuteling zie je drie opties als je een Microsoft 365 Family- of Personal-abonnement gebruikt. De eerste optie is Niet doorsturen. Hierdoor blijft je bericht versleuteld binnen Microsoft 365 en kan de ontvanger het niet kopiëren of naar anderen doorsturen. Kies je Versleutelen, dan kunnen ontvangers met een Outlook.com- of Microsoft 365-account de bijlagen downloaden vanuit Outlook.com of de mobiele Outlook-app.

Wie een andere e-mailclient gebruikt, zoals Gmail, Thunderbird of Apple Mail, ontvangt een bericht dat er een Microsoft Office 365-versleutelde e-mail op hem wacht. Als de ontvanger op de link Bericht lezen klikt, dan schakelt hij naar het Microsoft 365 Portal voor berichtversleuteling en daar moet hij zich aanmelden met een eenmalige wachtwoordcode. Die code ontvangt hij in zijn e-mailclient en daarmee kan hij dan het bericht op de portal openen.

De derde optie is Geen machtiging ingesteld en daarmee verwijder je eerdere machtigingen. De versleutelfunctie in Outlook is ideaal voor wie snel en zonder technische omwegen gevoelige informatie wil delen binnen een professionele context. Je hoeft geen extra tools te installeren.

Gebruikt de ontvanger geen Outlook, dan wordt hij verwezen naar de Microsoft 365 Portal.

➡️Gmail

Vertrouwelijke modus

De extra beveiliging in Gmail heet Vertrouwelijke modus. Hiermee versleutel je je berichten, zodat alleen de bedoelde ontvanger ze kan lezen, zelfs als iemand anders toegang krijgt tot diens mailbox. Klik op Opstellen om een nieuw bericht te maken. Vul het e-mailadres van de ontvanger in, kies een onderwerp en typ je bericht. Voor je op Verzenden klikt, activeer je de extra beveiliging. Onderaan het berichtvenster zie je een aantal grijze knoppen. Helemaal rechts staat een pictogram van een slot met een wijzerplaat. Klik daarop om de Vertrouwelijke modus in te schakelen.


Gebruik je de mobiele app? Tik dan op de drie puntjes rechtsboven en kies daar het slotje. Ontvangers kunnen deze mail vervolgens niet doorsturen, kopiëren, afdrukken of downloaden. Er verschijnt ook een pop-upvenster waarin je de vervaltijd van het bericht instelt. Je kunt kiezen uit: 1 dag, 1 week, 1 maand, 3 maanden of 5 jaar. Na afloop van de gekozen periode verdwijnt het bericht automatisch uit de postbus.

Terwijl je de vervaltijd instelt, zie je ook de exacte einddatum.

Sms-beveiliging

In hetzelfde pop-upvenster kun je een extra beveiligingslaag toevoegen via de optie Toegangscode vereisen. Vink hier de optie Sms-toegangscode aan. De ontvanger kan het bericht dan pas lezen nadat hij of zij een code invoert die via sms op de mobiele telefoon wordt bezorgd. Hiermee voeg je een tweede beveiligingsfactor toe, wat het voor een indringer vrijwel onmogelijk maakt om toegang te krijgen. Die moet immers niet alleen de mailbox, maar ook de sms-berichten van de ontvanger onderscheppen. Dat is een bijzonder lastige combinatie.

Klik op Opslaan en vervolgens op Verzenden. Op dit moment kun je eventueel nog de vervaltijd van het bericht aanpassen. Dan verschijnt er nu een tweede pop-upvenster waarin je het telefoonnummer van de ontvanger moet invoeren. Klik opnieuw op Verzenden. De ontvanger krijgt vervolgens een e-mail met daarin een knop om het vertrouwelijke bericht in de browser te openen. Is sms-verificatie ingeschakeld? Dan ziet de ontvanger ter bevestiging de laatste twee cijfers van zijn of haar gsm-nummer. Na een klik op Send passcode wordt de toegangscode per sms verstuurd.

Voer het gsm-nummer in van de ontvanger.

Lees ook: 20 (écht) onmisbare tips voor Gmail

Documenten ondertekenen op je iPhone? Zo maak je een handtekening aan

View post on TikTok

➡️Proton Mail

Zwitserse veiligheid

De grote mailproviders maken er geen geheim van dat ze het e-mailverkeer scannen. Volgens eigen zeggen doen ze dat om hun dienstverlening te verbeteren. Daarbij richten ze zich vooral op de metadata van berichten: wie met wie communiceert, wanneer en hoe vaak. Ben je op je privacy gesteld, dan geeft dit idee een onbehaaglijk gevoel, zeker wanneer het om vertrouwelijke informatie gaat.

In dat geval kun je overstappen naar een ultraveilige aanbieder zoals Proton Mail (https://proton.me), een dienst die privacy centraal stelt. De servers staan in Zwitserland, waardoor de dienst onderworpen is aan een van de strengste privacywetgevingen ter wereld. Proton Mail werkt standaard met end-to-end-encryptie. Bij gewone e-mails is de verbinding tussen jou en de server meestal wel versleuteld met TLS (Transport Layer Security), maar de e-mail zelf wordt op de server in leesbare vorm opgeslagen.

End-to-end-encryptie (E2EE) bij e-mail betekent dat alleen de afzender en de beoogde ontvanger de inhoud van het bericht kunnen lezen. Zelfs de e-maildienst zelf kan niet zien wat er in de e-mail staat, omdat de versleuteling pas wordt verwijderd op het toestel van de ontvanger.

De gratis versie, Proton Free, biedt dezelfde sterke beveiliging als de betaalde formules, maar met enkele beperkingen. Je beschikt over één e-mailadres en 1 GB e-mailopslag. Daar staat tegenover dat je volledig reclamevrij werkt, niet gevolgd wordt en je berichten niet worden geanalyseerd of gelogd. Wie meer nodig heeft, kan upgraden naar een betaald abonnement, zoals Mail Plus (3,99 euro per maand bij jaarlijkse betaling).

Bij Proton Mail geniet je van end-to-end-versleuteling, wachtwoordbeveiliging en automatische verwijdering.


Zeg je Zwitsers en handig, dan zeg je …

Zakmessen!
▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond
© M.studio - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom gaan we een paar keer per week voor je op zoek naar zulke aanbiedingen. Met Kerst en Oud en Nieuw voor de deur is het weer tijd om te bedenken wat je wil gaan eten. Wat dacht je van fondueen? Met deze vijf fonduesets maak je indruk op je vrienden en familie.

Met een fondueset smelt je de lekkerste kazen en dep je je broodje of vlees in bouillon of kaas. Fonduesets zijn de ultieme sfeermakers voor de feestdagen, of het nu met vrienden is of familie en of je kiest voor romige kaas, bouillon of chocolade; het is op en top genieten. Een absolute must-have voor elke levensgenieter en perfect voor de feestdagen. Wij vonden vijf betaalbare fonduesets voor je.

Boska Elektrische Fondueset Pro - 8 personen

De Boska Elektrische Fondueset Pro is ontworpen voor liefhebbers van kaas‑ en vleesfondue. De set bestaat uit een geëmailleerde gietijzeren pot met een inhoud van circa 2,15 liter, waardoor je genoeg ruimte hebt voor een volledige kaasfondue of bouillon. Het verwarmingselement is elektrisch en beschikt over een instelbare thermostaat; hierdoor kun je de temperatuur naar wens aanpassen voor verschillende soorten fondue. Een handig indicatielampje laat zien wanneer het element aan staat. De pot staat op een stevige basis en heeft een extra lang snoer van twee meter, zodat je hem makkelijk midden op tafel plaatst. Bij de set worden acht fonduevorken geleverd die zijn voorzien van gekleurde markeringen. De combinatie van gietijzer en emaille zorgt voor een gelijkmatige warmteverdeling en eenvoudige reiniging.

Swissmar Lausanne 11‑delige fondueset - 6 personen

De Zwitserse fabrikant Swissmar levert met de Lausanne een 11‑delige fondueset die is gericht op traditioneel fonduen. De set bestaat uit een koperen pan met een geëmailleerde binnenkant en een zware RVS‑branderschaal. Doordat koper de warmte snel opneemt en verdeelt, is de fondue snel op temperatuur. De pan staat op een robuuste stalen houder waarin een brander met regelaar zit; hiermee pas je de vlamsterkte aan voor kaas‑, bouillon‑ of chocoladefondue. In de doos zitten verschillende accessoires, waaronder zes vorkjes en een branderschaal. Deze set is niet elektrisch, waardoor je hem zelfs buiten of op de camping kunt gebruiken.

Mäser Fondueset - 4 personen

De fondueset van Mäser bestaat uit een roestvrijstalen pan met bijbehorende brander. Roestvrij staal is slijtvast en eenvoudig te reinigen; je kunt de pan na gebruik in de vaatwasser zetten. De set heeft een inhoud van rond één liter, voldoende voor een kaas‑ of chocoladefondue voor een klein gezelschap. Er worden meerdere fonduevorkjes meegeleverd met gekleurde puntjes om ze te onderscheiden. Dankzij de stevige basis staat de pan stabiel op tafel, terwijl de gelijkmatige warmteverdeling voorkomt dat de inhoud aanbrandt. Omdat het geen elektrisch toestel is, gebruik je de brander met brandgel of spiritus.

Baumalu 385050 fondueset - 6 personen

Deze fondueset van Baumalu bestaat uit een zware gietijzeren pan die op een decoratieve houten plaat staat. Gietijzer houdt de warmte goed vast en is geschikt voor zowel kaas‑ als chocoladefondue. De bijgeleverde brander plaats je onder de pan; je regelt de vlamsterkte met een draaiknop. Omdat de pot stevig op de houten plaat staat, blijft hij stabiel en kras je niet op de tafel. In de set zitten fonduevorkjes met houten handvatten.

Tristar FO‑1107 Fonduepan - 8 personen

De Tristar FO‑1107 is een elektrische fondueset met een inhoud van ongeveer 1,5 liter. Je gebruikt deze pan voor verschillende soorten fondue, zoals kaas, bouillon of chocolade. Het verwarmingselement levert circa 1000 watt en heeft een instelbare thermostaat, zodat je de temperatuur kunt aanpassen aan het type fondue. Een indicatielampje geeft aan wanneer het apparaat actief is. De pan heeft een antiaanbaklaag, een cool‑touch handgreep en staat op een antislipvoet voor extra stabiliteit. Er worden acht fonduevorkjes meegeleverd en door de ring bovenop blijven de vorkjes op hun plek tijdens het fonduen.