ID.nl logo
Welke soorten fietsendragers zijn er?
© Reshift Digital
Mobiliteit

Welke soorten fietsendragers zijn er?

Met een fietsendrager kun je je fiets heel eenvoudig met auto, caravan of aanhangwagen vervoeren. Je bevestigt de fietsendrager aan je voertuig en plaatst je fiets(en) erin. Een fietsendrager wordt daarom ook wel eens heel simpel beschreven als een auto-fietsenrek. Met een fietsendrager heb je dus geen aanhanger om fietsen te vervoeren meer nodig. Er zijn verschillende soorten fietsendragers. Je kunt een fietsendrager op de trekhaak van je auto bevestigen, maar ook als je geen trekhaak hebt, zijn er verschillende opties om toch je fiets mee te kunnen nemen. Maar wat is de beste fietsendrager voor jouw situatie? Om je op weg te helpen, kijken we in dit artikel naar de voor- en nadelen van de verschillende soorten fietsendragers. Ook geven we je tips over de bevestiging. Op die manier kun jij goed voorbereid alle modellen fietsendragers vergelijken en uiteindelijk de beste fietsendrager voor jouw situatie kopen.

Soorten fietsendragers

Je fiets vastzetten op de fietsendrager is vrijwel altijd heel eenvoudig. Een fietsdrager kopen, dát vraagt echter eerst om het maken van een aantal belangrijke keuzes. Om te beginnen bepaal je de soort fietsendrager. Een fietsendrager kun je namelijk op een aantal verschillende manieren aan je voertuig bevestigen. In het vervolg van dit artikel bespreken we vier manieren: een fietsendrager achter op de trekhaak, een fietsendrager achter op de auto (zonder trekhaak), een fietsendrager op het dak van je auto en een fietsendrager op de caravan of aanhangwagen. Zo vind je altijd die ene goedkope fietsendrager, die natuurlijk ook nog eens als beste beoordeeld werd.

Achter op de trekhaak

De populairste manier om fietsen te vervoeren is met een fietsendrager die je monteert op de trekhaak van je auto. We noemen dit ook wel trekhaakdragers. Als je auto is uitgerust met een trekhaak, dan is dit voor velen dé aangewezen plaats voor een fietsendrager. Je gebruikt in dit geval dus je trekhaak voor fietsendrager.

Fiets, trekhaak, fietsendrager; maar hoe bevestig je ‘m dan? De meeste fietsendragers zijn heel eenvoudig te monteren. Ook het plaatsen en het afnemen van de fiets in de trekhaakdrager is erg gemakkelijk. Nadat je de drager hebt bevestigd, til je de fietsen in de wielgoten of maak je gebruik van een oprijgootje. Vervolgens zet je het frame en de wielen vast.

Naast het eenvoudige gebruik kent een fietsendrager op de trekhaak nog een aantal voordelen. Zo kun je met dit type drager bijvoorbeeld vaak meerdere fietsen tegelijk meenemen en kun je de drager in veel gevallen opvouwen. Nadeel is dat de kofferbak soms niet meer open kan. 

©PXimport

In de meeste gevallen zijn de trekhaakdragers echter kantelbaar, zodat je de fietsen kunt wegklappen en de kofferbak kunt openen. Dankzij deze functie hoef je dus niet eerst de fietsen van de drager af te halen voordat je bij de kofferbak kunt.

Dit model fietsendrager heeft veel voordelen en relatief weinig nadelen. Veel mensen kiezen er zodoende voor om een trekhaakdrager te kopen. De fietsendragers uit de categorie ‘Fiets trekhaak’ zijn natuurlijk wel alleen geschikt als je auto een trekhaak heeft. Mocht jouw auto geen trekhaak hebben, dan kun je de fietshouder op de auto bevestigen. In dat geval kun je voor een achterklepdrager of een dakdrager kiezen. Deze manieren om een fietsenrek op de auto te plaatsen, worden in de volgende alinea’s besproken.

Achterop de auto zonder trekhaak

Het aanbod fietsendragers beperkt zich allang niet meer tot alleen trekhaakdragers. Misschien heeft jouw auto geen trekhaak of misschien heb je wel een trekhaak, maar wil je naast je fietsen ook je caravan meenemen. In deze gevallen biedt een achterklepdrager uitkomst. In deze alinea bespreken we deze achterklepdrager, die ook wel eens fietsdrager op de 5e deur (of 3e deur) genoemd wordt.

©PXimport

Er is een aantal praktische systemen voor achterklepdragers bedacht die je eenvoudig achterop de auto kunt bevestigen. De dragers zien eruit als een soort rek met houders. Een achterklepdrager wordt vaak met behulp van haken of klemmen aan de achterklep vastgemaakt. Deze haken hebben een rubber coating of beschermstrip om je auto te beschermen tegen het schuren van het fietsenrek. 

In sommige gevallen zit een fietsdrager op de 5e deur hoger op de auto, zodat je kentekenplaat zichtbaar blijft. Mochten je kentekenplaat en achterlichten echter niet goed zichtbaar blijven, dan zul je deze op de achterklepdrager moeten bevestigen.

Een voordeel van achterklepdragers is dat het vaak mogelijk is om je fietsen te vergrendelen op de drager. Hierdoor ben je beveiligd tegen diefstal. 

Ook zijn dit soort dragers over het algemeen goedkoper en lichter in gewicht dan trekhaakdragers. Het is bij deze fietsendragers wel zaak goed te kijken of de achterklep en de auto geschikt zijn. Aangezien er verschillende soorten achterkleppen zijn, zal niet iedere achterklepdrager op elke auto passen. Ook moet je er rekening mee houden dat de draagcapaciteit van deze dragers lager is dan die van trekhaakdragers.

Fietsen op het dak

Zoals gezegd is er nog een manier om een fietshouder rechtstreeks op de auto te bevestigen. Hierboven beschreven we de achterklepdrager, deze alinea is gewijd aan het vervoeren van fietsen in een dakdrager. Dit zijn fietsendragers die je op het dak van je auto plaatst.

In het kader van dakdragers wordt ook vaak gesproken over een dakrail. Veel auto’s zijn standaard uitgevoerd met een dakrail. Op deze rail kun je vervolgens de dakdrager bevestigen. Heb je geen dakrail op je auto, dan zijn er speciale dakdragers die je op de dakrand bevestigt. De fietsendrager zet je vervolgens vast aan de dakdrager.

Voordat je een dak- en fietsendrager koopt, is het dus zaak goed te kijken of beide systemen samen te gebruiken zijn én of ze geschikt zijn voor jouw auto. 

De bevestiging van een dakdrager is vaak wel wat lastiger dan de bevestiging van een fietsdrager op de trekhaak of op de kofferbak. Er zijn meer handelingen nodig en de fietsen zijn moeilijker te plaatsen. Lichtere fietsen kun je vaak nog wel gemakkelijk het dak op tillen, maar voor zwaardere fietsen heb je wellicht een fietslift nodig. Sommige dakdragers zetten je fiets vast aan het frame, andere modellen gebruiken daarvoor de voorvork.

Je koopt voor iedere fiets een eigen dakdrager. Het grote voordeel is dat elk van deze fietsdakdragers dus precies geschikt is voor de fiets die je wilt meenemen. Het maakt zodoende niet uit of je een stadsfiets, een kinderfiets of een elektrische fiets wilt meenemen. Een ander voordeel is dat je met een dakdrager altijd toegang hebt tot je kofferbak. 

©PXimport

Een dakdrager is vooral erg handig als je met een caravan rijdt, ook is het een vrij goedkope oplossing. Een nadeel van de fietsendrager op het dak is dat de fietsen veel wind vangen, waardoor je auto meer brandstof verbruikt. Ook ontstaat er geluidshinder en moet je altijd rekening houden met de totale hoogte van je auto, bijvoorbeeld bij het inrijden van een tunnel. Hoeveel fietsen op het dak van de auto geplaatst kunnen worden, staat bij een dakdrager vast: dat zijn er maximaal drie.

Fietsen op de caravan of aanhangwagen

De laatste soorten fietsendragers die we bespreken hebben alles te maken met caravans, campers en aanhangwagens. Een fietsendrager voor de caravan of camper, fietsenrek voor aanhangwagen of zelfs een vouwwagen-fietsendrager; je hoeft fietsendragers niet per se óp je auto te monteren.

We nemen hier het fietsenrek op de caravan als voorbeeld. Er zijn voor deze situatie meerdere opties: zo kun je een fietsendrager op de dissel (de buis of stang waarmee je de caravan aan de auto koppelt) of achterop de caravan plaatsen, maar er bestaan ook indoordragers waarmee je je fietsen in de caravan kunt plaatsen.

De eerste caravan-fietsendrager die we bespreken, is de fietsendrager op de dissel. Dit model is in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar. Over het algemeen kun je heel eenvoudig een fietsenrek op de dissel monteren. Disselfietsendragers worden vastgezet met beugels die om de chassisbalk geklemd worden.

©PXimport

Mocht je caravan disselafdekking hebben, dan raden we je aan deze te verwijderen voor de montage of er voorzichtig doorheen te boren. Daarnaast kun je ervoor kiezen om te werken met een trekhaakkogel op de dissel. Let echter wel op dat niet alle fietsendragers voor op de dissel op elke caravan passen. Dit heeft onder meer te maken met de kogeldruk, de ruimte die nodig is om de fietsdrager te monteren, en de afstand tussen de fietsendrager en de auto. Een nadeel van disselfietsendragers is dat de maximale (schaar)hoek die de auto en caravan kunnen maken nadelig wordt beïnvloed.

Een andere optie is je fietsendrager achterop de caravan monteren. Er zijn in deze categorie diverse modellen beschikbaar; zo zijn er bijvoorbeeld modellen waarbij je de fietsendrager aan de bovenzijde bij de caravanrail vastschroeft. De onderzijde van de fietsendrager zet je dan aan de wand of aan de bodem van de caravan vast.

Er zijn ook modellen waarbij je de steunen onder het caravanraam bevestigt. Een nadeel van dit soort fietsendragers is dat de concentratie van gewicht tegen de achterwand de disseldruk verlaagt, waardoor de kans op instabiel weggedrag groter wordt. Zodoende is het ook bij deze optie zaak te zorgen voor voldoende kogeldruk.

Als je je fiets mee wilt nemen tijdens je trip met de caravan, kun je ook nog voor twee andere oplossingen kiezen. Denk bijvoorbeeld aan een tussenoplossing, waarbij je één fiets op de dissel plaatst en een andere fiets op de caravan plaatst.

Meer artikelen over e-bikesMeer artikelen over fietsendragers

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 goede bluetooth-koptelefoons tot 175 euro
© Sennheiser
Huis

Waar voor je geld: 5 goede bluetooth-koptelefoons tot 175 euro

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een betaalbare bluetooth-hoofdtelefoon met een goed geluid? Vandaag hebben we vijf interessante modellen voor je gespot.

Disclaimer: Op het moment van schrijven zijn de besproken bluetooth-koptelefoons bij de goedkoopste webwinkels niet duurder dan 175 euro. De prijzen kunnen echter schommelen.

Sennheiser Accentum Plus Wireless

Sennheiser bracht afgelopen voorjaar een nieuwe bluetooth-koptelefoon op de markt. En wat voor één, want de Accentum Plus Wireless is comfortabel, gebruiksvriendelijk én betaalbaar. Zoals je van de Duitse audiospecialist mag verwachten, is de geluidskwaliteit prima op orde. De gebruikersreviews op Kieskeurig.nl liegen er dan ook niet om. Alle testers gaven deze koptelefoon een 9 of 10 als reviewscore.

Handig is dat je diverse audio-instellingen naar wens kunt aanpassen. Dat werkt met een app op een smartphone. Een ander speerpunt is de functie actieve ruisonderdrukking (ANC), zodat je geen of nauwelijks storende omgevingsgeluiden hoort. Ideaal voor wie aandachtig naar een luisterboek, podcast of rustig muziekalbum wil luisteren.

Volgens Sennheiser houdt een volgeladen accu het ongeveer 50 uur vol. Is de batterij leeg, dan kun je evengoed weer snel luisteren. Na tien minuten snelladen kan de Accentum Plus Wireless er weer 5 uur tegenaan. Voor een hoog draagcomfort heeft de hoofdtelefoon zachte oorkussens en een verstelbare hoofdband met binnenvoering. Bovendien is hij met een gewicht van 227 gram ook niet zo zwaar. Geïnteresseerden kiezen tussen een zwarte en witte behuizing. Meer weten? Lees dan deze review op ID.nl.

Skullcandy Hesh ANC

Op zoek naar een ANC-koptelefoon voor minder dan 100 euro? Dat komt mooi uit, want dit exemplaar van Skullcandy is op Kieskeurig.nl momenteel goedkoper dan ooit. Aan de hand van vier meetmicrofoons registreert de Hesh ANC omgevingsgeluiden, waarna de geïntegreerde chip vliegensvlug een tegengeluid berekent. Deze bluetooth-hoofdtelefoon dempt op die manier lawaai, zodat je op elke plek geconcentreerd kunt luisteren. De oplaadbare batterij heeft volgens de fabrikant een maximale speeltijd van 22 uur. Accu leeg? Na 10 minuten opladen kun je weer 3 uur luisteren.

Dit over-earmodel bevat binnenin twee audiodrivers van 40 millimeter. Die zijn verantwoordelijk voor het geluid. Tijdens een luistersessie hoef je geen smartphone uit je broek- of jaszak te halen. Gebruik gewoon de knopjes op de oorschelp om de audioweergave te bedienen. Wijzig onder meer het volumeniveau en skip nummers. De behuizing weegt 228 gram en heeft een vouwbaar ontwerp. Hierdoor past dit luisterapparaat makkelijk in een tas.

Sony ULT Wear (WH-ULT900N)

Kun jij een flinke portie bas wel waarderen? De onlangs verschenen Sony ULT Wear (zwart/wit/groen) valt dan ongetwijfeld bij je in de smaak. Je drukt op de ULT-knop om het basniveau verder op te voeren. Gunstig voor liefhebbers van opzwepende muziekstijlen als dance, hiphop en rock. Een andere belangrijke eigenschap is de aanwezigheid van actieve ruisonderdrukking. Sony heeft deze techniek erg goed onder de knie, waardoor je niet of nauwelijks omgevingsgeluiden hoort. Wanneer je veel onderweg bent, komt de bijgesloten stevige reishoes goed van pas.

De rechteroorschelp bevat een handig aanraakpaneel waarmee je de muziek kunt bedienen. Veeg omhoog voor meer volume en veeg vooruit om naar het volgende liedje te gaan. Als je de Sony Headphones-app op een smartphone installeert, kun je diverse audio-instellingen aanpassen. Ga bij een volledig opgeladen accu uit van een luistertijd van zo’n 30 uur. Schakel je actieve ruisonderdrukking uit, dan kun je zelfs 50 uur luisteren. Lees in deze uitgebreide review meer informatie over deze betaalbare koptelefoon.

Audio-Technica ATH-M50XBT2

Vergeleken met veel andere over-ear-hoofdtelefoons heeft dit exemplaar relatief grote drivers van 45 millimeter. Dat bevordert een krachtig en open geluid. Daarnaast loopt het (brede) frequentiebereik van 15 Hz tot 28 kHz. Je mag dus een gedetailleerde weergave verwachten. Overigens ondersteunt de Audio-Technica ATH-M50XBT2 geen actieve ruisonderdrukking. Het Japanse merk focust zich met dit product namelijk louter op een hoge audiokwaliteit. Wegens de gesloten constructie dempt de koptelefoon alsnog omgevingsgeluiden.

Zoals we inmiddels van Audio-Technica gewend zijn, heeft ook deze bluetooth-koptelefoon een lange accuduur. Een volledig opgeladen batterij biedt een luistertijd van ongeveer 50 uur. Bij een lege accu kun je eventueel 10 minuten snelladen, waarna je weer 3 uur kunt luisteren. De behuizing heeft een fysieke knop waarmee je inkomende telefoonoproepen kunt aannemen. Verder roep je via deze knop ook jouw favoriete stemassistent op, zoals Google Assistent of Siri. Tot slot pas je in een app op je smartphone naar eigen smaak de equalizer-instellingen aan. De ATH-M50XBT2 is in een zwarte en blauwe versie te koop.

Marshall Monitor II A.N.C.

De Marshall Monitor II A.N.C. combineert een fraai retrodesign met goed geluid. Deze bluetooth-koptelefoon was op het moment van schrijven niet eerder zo goedkoop. Hoewel het Britse audiomerk op zijn eigen website een adviesprijs van 299 euro hanteert, vragen enkele webshops momenteel minder dan 200 euro. Dankzij de actieve ruisonderdrukking is het een prima luistermaatje voor onderweg. Vervelende omgevingsgeluiden verdwijnen namelijk naar de achtergrond. Je kiest in een app op je smartphone de mate van ruisonderdrukking.

De geïntegreerde accu ondersteunt een maximale luistertijd tot ongeveer 45 uur. Bij gebruik van actieve ruisonderdrukking kun je nog altijd 30 uur luisteren. Verder laad je een lege accu in een kwartier weer deels op. De luistertijd bedraagt dan ongeveer 5 uur. De goudkleurige knop springt direct in het oog. Die ondersteunt diverse functies, zoals het aanpassen van het volume en het door elkaar husselen van nummers. Er is ook nog een kleinere zwarte knop. Switch daarmee tussen verschillende geluidsmodi of roep een stemassistent op. Deze over-ear-hoofdtelefoon heeft een opvouwbare constructie, waardoor je hem makkelijk meeneemt.

▼ Volgende artikel
Review OnePlus 15R - Slankt het topmodel prima af
© Wesley Akkerman
Huis

Review OnePlus 15R - Slankt het topmodel prima af

De OnePlus 15R is een afgeslankte versie van de OnePlus 15, die eerder in 2025 op de markt verscheen. De specificaties liggen wel uit elkaar, maar niet heel ver – terwijl de prijs wel flink naar beneden is gegaan. Wat merk je van die specs in de praktijk? Nou…

Uitstekend
Conclusie

Niemand zal achterovergeslagen worden door de OnePlus 15R, en dat is ook precies de bedoeling. Dit toestel is er niet om te imponeren met dikke extra’s, maar om te laten zien welke ervaring overblijft wanneer je het topmodel ontdoet van zijn meest premium features. De focus ligt duidelijk op snelheid, rekenkracht, het scherm en de software. Camera's en updatebeleid waren kennelijk minder belangrijk bij het samenstellen van dit pakket, maar voor minder dan 700 euro (of 100 euro extra voor meer opslag) is het lastig om een betere midranger te vinden.

Plus- en minpunten
  • Strak ontwerp
  • Overzichtelijke, snelle software
  • Fijn amoledpaneel
  • Batterij houdt het twee dagen vol
  • Opladen gaat heel snel
  • Updatebeleid kan wat beter
  • Camera's ondergeschoven kindje
CategorieSpecificatie
Display6,83 inch amoled, 165Hz (adaptief), 1800 nits helderheid
ProcessorSnapdragon 8 Gen 5
Geheugen12 GB LPDDR5X
Opslag256 GB / 512 GB (UFS 4.1)
Batterij7400 mAh met 80W SUPERVOOC (snelladen)
Camera achter50 MP hoofdcamera (OIS), 8 MP ultragroothoek
Camera voor32 MP met autofocus
VideoTot 4K op 120 fps (achter) / 4K op 30 fps (voor)
SoftwareOxygenOS 16.0 (gebaseerd op Android 16)
BouwGorilla Glass 7i, metalen frame, 214-215 gram
Connectiviteit5G, wifi 7, bluetooth 6.0, NFC
Extra'sUltrasone vingerafdrukscanner, infrarood afstandsbediening

Of je nu voor het topmodel kiest of voor de goedkopere versie gaat, je krijgt in beide gevallen een smartphone die er strak uitziet met die hippe platte randen en een stevige behuizing. Het design heeft veel weg van een moderne iPhone, maar door de matte glazen achterkant en het metalen frame voelt het toestel toch heel luxe aan. De Mint Breeze-kleur die we voor deze test gebruiken, springt er echt uit met zijn frisse look. Een leuke extra is de slimme Plus-knop waar je zelf een functie aan kunt koppelen, en je hoeft niet bang te zijn voor een beetje water of stof dankzij de goede bescherming.

Met 6,83 inch is het scherm flink groot, zelfs groter dan dat van de duurdere uitvoering, maar de telefoon ligt desondanks toch prettig in de hand. Door het amoledpaneel zien de kleuren er prachtig uit en is het contrast lekker diep. Wat deze telefoon echt bijzonder maakt, is de verversingssnelheid van 165 Hz. In de praktijk heb je daar vooral bij een aantal games echt iets aan, maar het blijft een unieke feature. De ultrasone vingerafdrukscanner onder het glas werkt bovendien razendsnel, zelfs als je vingers nat zijn. Ook buiten in het felle zonlicht heb je geen problemen, want de hoge helderheid houdt het display goed leesbaar.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Snel, sneller, snelst

Onder de motorkap van de OnePlus 15R vind je de nieuwe Snapdragon 8 Gen 5-chipset. Hoewel dat niet de allersnelste processor op de markt is, merk je daar in het dagelijks gebruik weinig van. Dankzij de royale hoeveelheid werkgeheugen schakel je bovendien moeiteloos tussen zware apps en diensten. En als je vaak games op je smartphone speelt, dan kom je ook hier uit de voeten, want populaire spellen draaien vloeiend op de hoogste instellingen. De OnePlus 15 mag op papier (en in benchmarks) dan indrukwekkender zijn met zijn cpu, in de praktijk merk je weinig verschil.

Het echte paradepaardje is de gigantische batterij met een vermogen van 7400 mAh. Daarmee is dat een van de grootste batterijen die je momenteel in een smartphone aantreft, waardoor je soms wel anderhalf tot twee dagen doorkomt zonder naar de lader te grijpen. Zelfs na een dag vol intensief gebruik houd je vaak nog een flinke reserve over. Is de batterij onverhoopt leeg? Met een snellader van 80 watt zit je binnen een uur weer gewoon op 100 procent. Bij de OnePlus 15R hoef je dus niet te kiezen voor een batterij die het lang uithoudt of een snelle oplaadprestatie.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Beleid en camera's kunnen wat beter

De OnePlus 15R draait ondertussen op het nieuwe OxygenOS 16, precies hetzelfde systeem als de duurdere OnePlus 15. De software voelt rap en vloeiend aan en biedt handige extra's, zoals een aanpasbaar zijmenu voor je widgets. De software-ondersteuning van zes jaar is daarnaast ook heel fijn, al krijg je slechts vier jaar aan Android-upgrades. Dat is wel een beetje mager gezien de krachtige hardware. Verder is en blijft de software gewoon prima voor dagelijkse situaties. Onderdelen staan op logische plekken en alles oogt even gelikt als strak.

De selfiecamera is er daarnaast flink op vooruitgegaan en maakt scherpe foto's dankzij de nieuwe autofocus. En waar de OnePlus 15 met drie premium lenzen echt een alleskunner is, focust de 15R zich vooral op de belangrijkste camera. De beeldbewerking zorgt voor levendige kleuren die er prima uitzien voor sociale media, al missen de foto's soms de speelsheid van het topmodel. Inzoomen is niet altijd een goed idee, maar voor alledaagse kiekjes werkt dit allemaal prima. Over het algemeen biedt het systeem een prettige, vloeiende gebruikservaring.

0,6x

1x

2x

OnePlus 15R kopen?

Niemand zal achterovergeslagen worden door de OnePlus 15R, en dat is ook precies de bedoeling. Dit toestel is er niet om te imponeren met dikke extra’s, maar om te laten zien welke ervaring overblijft wanneer je het topmodel ontdoet van zijn meest premium features. De focus ligt duidelijk op snelheid, rekenkracht, het scherm en de software. Camera's en updatebeleid waren kennelijk minder belangrijk bij het samenstellen van dit pakket, maar voor minder dan 700 euro (of 100 euro extra voor meer opslag) is het lastig om een betere midranger te vinden.