ID.nl logo
Welke soorten fietsendragers zijn er?
© Reshift Digital
Mobiliteit

Welke soorten fietsendragers zijn er?

Met een fietsendrager kun je je fiets heel eenvoudig met auto, caravan of aanhangwagen vervoeren. Je bevestigt de fietsendrager aan je voertuig en plaatst je fiets(en) erin. Een fietsendrager wordt daarom ook wel eens heel simpel beschreven als een auto-fietsenrek. Met een fietsendrager heb je dus geen aanhanger om fietsen te vervoeren meer nodig. Er zijn verschillende soorten fietsendragers. Je kunt een fietsendrager op de trekhaak van je auto bevestigen, maar ook als je geen trekhaak hebt, zijn er verschillende opties om toch je fiets mee te kunnen nemen. Maar wat is de beste fietsendrager voor jouw situatie? Om je op weg te helpen, kijken we in dit artikel naar de voor- en nadelen van de verschillende soorten fietsendragers. Ook geven we je tips over de bevestiging. Op die manier kun jij goed voorbereid alle modellen fietsendragers vergelijken en uiteindelijk de beste fietsendrager voor jouw situatie kopen.

Soorten fietsendragers

Je fiets vastzetten op de fietsendrager is vrijwel altijd heel eenvoudig. Een fietsdrager kopen, dát vraagt echter eerst om het maken van een aantal belangrijke keuzes. Om te beginnen bepaal je de soort fietsendrager. Een fietsendrager kun je namelijk op een aantal verschillende manieren aan je voertuig bevestigen. In het vervolg van dit artikel bespreken we vier manieren: een fietsendrager achter op de trekhaak, een fietsendrager achter op de auto (zonder trekhaak), een fietsendrager op het dak van je auto en een fietsendrager op de caravan of aanhangwagen. Zo vind je altijd die ene goedkope fietsendrager, die natuurlijk ook nog eens als beste beoordeeld werd.

Achter op de trekhaak

De populairste manier om fietsen te vervoeren is met een fietsendrager die je monteert op de trekhaak van je auto. We noemen dit ook wel trekhaakdragers. Als je auto is uitgerust met een trekhaak, dan is dit voor velen dé aangewezen plaats voor een fietsendrager. Je gebruikt in dit geval dus je trekhaak voor fietsendrager.

Fiets, trekhaak, fietsendrager; maar hoe bevestig je ‘m dan? De meeste fietsendragers zijn heel eenvoudig te monteren. Ook het plaatsen en het afnemen van de fiets in de trekhaakdrager is erg gemakkelijk. Nadat je de drager hebt bevestigd, til je de fietsen in de wielgoten of maak je gebruik van een oprijgootje. Vervolgens zet je het frame en de wielen vast.

Naast het eenvoudige gebruik kent een fietsendrager op de trekhaak nog een aantal voordelen. Zo kun je met dit type drager bijvoorbeeld vaak meerdere fietsen tegelijk meenemen en kun je de drager in veel gevallen opvouwen. Nadeel is dat de kofferbak soms niet meer open kan. 

©PXimport

In de meeste gevallen zijn de trekhaakdragers echter kantelbaar, zodat je de fietsen kunt wegklappen en de kofferbak kunt openen. Dankzij deze functie hoef je dus niet eerst de fietsen van de drager af te halen voordat je bij de kofferbak kunt.

Dit model fietsendrager heeft veel voordelen en relatief weinig nadelen. Veel mensen kiezen er zodoende voor om een trekhaakdrager te kopen. De fietsendragers uit de categorie ‘Fiets trekhaak’ zijn natuurlijk wel alleen geschikt als je auto een trekhaak heeft. Mocht jouw auto geen trekhaak hebben, dan kun je de fietshouder op de auto bevestigen. In dat geval kun je voor een achterklepdrager of een dakdrager kiezen. Deze manieren om een fietsenrek op de auto te plaatsen, worden in de volgende alinea’s besproken.

Achterop de auto zonder trekhaak

Het aanbod fietsendragers beperkt zich allang niet meer tot alleen trekhaakdragers. Misschien heeft jouw auto geen trekhaak of misschien heb je wel een trekhaak, maar wil je naast je fietsen ook je caravan meenemen. In deze gevallen biedt een achterklepdrager uitkomst. In deze alinea bespreken we deze achterklepdrager, die ook wel eens fietsdrager op de 5e deur (of 3e deur) genoemd wordt.

©PXimport

Er is een aantal praktische systemen voor achterklepdragers bedacht die je eenvoudig achterop de auto kunt bevestigen. De dragers zien eruit als een soort rek met houders. Een achterklepdrager wordt vaak met behulp van haken of klemmen aan de achterklep vastgemaakt. Deze haken hebben een rubber coating of beschermstrip om je auto te beschermen tegen het schuren van het fietsenrek. 

In sommige gevallen zit een fietsdrager op de 5e deur hoger op de auto, zodat je kentekenplaat zichtbaar blijft. Mochten je kentekenplaat en achterlichten echter niet goed zichtbaar blijven, dan zul je deze op de achterklepdrager moeten bevestigen.

Een voordeel van achterklepdragers is dat het vaak mogelijk is om je fietsen te vergrendelen op de drager. Hierdoor ben je beveiligd tegen diefstal. 

Ook zijn dit soort dragers over het algemeen goedkoper en lichter in gewicht dan trekhaakdragers. Het is bij deze fietsendragers wel zaak goed te kijken of de achterklep en de auto geschikt zijn. Aangezien er verschillende soorten achterkleppen zijn, zal niet iedere achterklepdrager op elke auto passen. Ook moet je er rekening mee houden dat de draagcapaciteit van deze dragers lager is dan die van trekhaakdragers.

Fietsen op het dak

Zoals gezegd is er nog een manier om een fietshouder rechtstreeks op de auto te bevestigen. Hierboven beschreven we de achterklepdrager, deze alinea is gewijd aan het vervoeren van fietsen in een dakdrager. Dit zijn fietsendragers die je op het dak van je auto plaatst.

In het kader van dakdragers wordt ook vaak gesproken over een dakrail. Veel auto’s zijn standaard uitgevoerd met een dakrail. Op deze rail kun je vervolgens de dakdrager bevestigen. Heb je geen dakrail op je auto, dan zijn er speciale dakdragers die je op de dakrand bevestigt. De fietsendrager zet je vervolgens vast aan de dakdrager.

Voordat je een dak- en fietsendrager koopt, is het dus zaak goed te kijken of beide systemen samen te gebruiken zijn én of ze geschikt zijn voor jouw auto. 

De bevestiging van een dakdrager is vaak wel wat lastiger dan de bevestiging van een fietsdrager op de trekhaak of op de kofferbak. Er zijn meer handelingen nodig en de fietsen zijn moeilijker te plaatsen. Lichtere fietsen kun je vaak nog wel gemakkelijk het dak op tillen, maar voor zwaardere fietsen heb je wellicht een fietslift nodig. Sommige dakdragers zetten je fiets vast aan het frame, andere modellen gebruiken daarvoor de voorvork.

Je koopt voor iedere fiets een eigen dakdrager. Het grote voordeel is dat elk van deze fietsdakdragers dus precies geschikt is voor de fiets die je wilt meenemen. Het maakt zodoende niet uit of je een stadsfiets, een kinderfiets of een elektrische fiets wilt meenemen. Een ander voordeel is dat je met een dakdrager altijd toegang hebt tot je kofferbak. 

©PXimport

Een dakdrager is vooral erg handig als je met een caravan rijdt, ook is het een vrij goedkope oplossing. Een nadeel van de fietsendrager op het dak is dat de fietsen veel wind vangen, waardoor je auto meer brandstof verbruikt. Ook ontstaat er geluidshinder en moet je altijd rekening houden met de totale hoogte van je auto, bijvoorbeeld bij het inrijden van een tunnel. Hoeveel fietsen op het dak van de auto geplaatst kunnen worden, staat bij een dakdrager vast: dat zijn er maximaal drie.

Fietsen op de caravan of aanhangwagen

De laatste soorten fietsendragers die we bespreken hebben alles te maken met caravans, campers en aanhangwagens. Een fietsendrager voor de caravan of camper, fietsenrek voor aanhangwagen of zelfs een vouwwagen-fietsendrager; je hoeft fietsendragers niet per se óp je auto te monteren.

We nemen hier het fietsenrek op de caravan als voorbeeld. Er zijn voor deze situatie meerdere opties: zo kun je een fietsendrager op de dissel (de buis of stang waarmee je de caravan aan de auto koppelt) of achterop de caravan plaatsen, maar er bestaan ook indoordragers waarmee je je fietsen in de caravan kunt plaatsen.

De eerste caravan-fietsendrager die we bespreken, is de fietsendrager op de dissel. Dit model is in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar. Over het algemeen kun je heel eenvoudig een fietsenrek op de dissel monteren. Disselfietsendragers worden vastgezet met beugels die om de chassisbalk geklemd worden.

©PXimport

Mocht je caravan disselafdekking hebben, dan raden we je aan deze te verwijderen voor de montage of er voorzichtig doorheen te boren. Daarnaast kun je ervoor kiezen om te werken met een trekhaakkogel op de dissel. Let echter wel op dat niet alle fietsendragers voor op de dissel op elke caravan passen. Dit heeft onder meer te maken met de kogeldruk, de ruimte die nodig is om de fietsdrager te monteren, en de afstand tussen de fietsendrager en de auto. Een nadeel van disselfietsendragers is dat de maximale (schaar)hoek die de auto en caravan kunnen maken nadelig wordt beïnvloed.

Een andere optie is je fietsendrager achterop de caravan monteren. Er zijn in deze categorie diverse modellen beschikbaar; zo zijn er bijvoorbeeld modellen waarbij je de fietsendrager aan de bovenzijde bij de caravanrail vastschroeft. De onderzijde van de fietsendrager zet je dan aan de wand of aan de bodem van de caravan vast.

Er zijn ook modellen waarbij je de steunen onder het caravanraam bevestigt. Een nadeel van dit soort fietsendragers is dat de concentratie van gewicht tegen de achterwand de disseldruk verlaagt, waardoor de kans op instabiel weggedrag groter wordt. Zodoende is het ook bij deze optie zaak te zorgen voor voldoende kogeldruk.

Als je je fiets mee wilt nemen tijdens je trip met de caravan, kun je ook nog voor twee andere oplossingen kiezen. Denk bijvoorbeeld aan een tussenoplossing, waarbij je één fiets op de dissel plaatst en een andere fiets op de caravan plaatst.

Meer artikelen over e-bikesMeer artikelen over fietsendragers

▼ Volgende artikel
Audio-Technica introduceert vernieuwde AT33x-cartridges
Huis

Audio-Technica introduceert vernieuwde AT33x-cartridges

Audio-Technica heeft voor het eerst sinds 2014 een grote update van zijn phono-cartridgelijn uitgebracht. De nieuwe AT33x-serie bestaat uit vijf verschillende modellen, waaronder drie zogeheten stereo moving coil-cartridges en twee mono moving coil-cartridges.

De nieuwe serie introduceert verschillende technische vernieuwingen die de geluidskwaliteit moeten verbeteren. Een belangrijke innovatie is bijvoorbeeld het eerste gebruik van gegoten zink door Audio-Technica in cartridges. Dit materiaal heeft een hoge dichtheid en stijfheid, waardoor ongewenste trillingen worden geminimaliseerd en een rijkere en meer gearticuleerde weergave wordt bereikt, vooral in het midden- en lage frequentiebereik.

Audio-Technica heeft ook een nieuw ophangingsmechanisme ontwikkeld met een iets lagere dynamische compliantie dan conventionele cartridges. Deze aanpassing zorgt voor meer flexibiliteit bij het instellen en betere compatibiliteit met verschillende toonarmen, wat gebruikers meer vrijheid geeft bij het aanpassen van het geluid.

Alle cartridges uit de AT33x-serie worden volgens Audio-Technica in Japan vervaardigd en met de hand afgewerkt door ervaren vakmensen. De nauwkeurige bewerking en zorgvuldige afstelling zijn het resultaat van tientallen jaren ervaring, wat resulteert in een kwaliteits- en betrouwbaarheidsniveau dat volgens Audio-Technica niet mogelijk zou zijn met enkel geautomatiseerde processen. Dit weerspiegelt de Japanse ambachtelijke traditie waar Audio-Technica veel waarde aan hecht.

De verschillende modellen

De stereo-modellen in de serie hebben elk hun eigen kenmerken. De AT33xEN is uitgerust met een elliptische naald die een rijk geluidsveld combineert met stabiele controle, terwijl de AT33xMLD en AT33xMLB microlineaire naaldmodellen zijn die zorgen voor verfijnde expressiviteit en uitzonderlijke controle over een brede bandbreedte bieden.

De mono-cartridges in de serie zijn speciaal ontworpen voor liefhebbers van mono-vinyl. De AT33xMONO/I brengt volgens Audio-Technica de volledige aantrekkingskracht van mono vinyl over, terwijl de AT33xMONO/II zich onderscheidt met een warm, meeslepend geluid. Dit laatste model is het enige in de AT33x-serie dat gebruikmaakt van een samarium-kobaltmagneet en een zuiver ijzeren juk voor een soepele, stabiele en rijk gestructureerde weergave.

Technische innovaties

De AT33x-serie bevat technische innovaties, waaronder dubbele bewegende spoelen voor uitstekende kanaalscheiding en brede frequentierespons, een duraluminium cantilever die harder is dan standaard aluminium, en een hybride behuizing die drie materialen combineert om resonantie over de hele cartridge te verspreiden voor een gebalanceerd, natuurlijk geluid.

De cartridges zijn verder voorzien van PCOCC-spoelleiders zonder kristalkorrelgrenzen voor verminderde signaalverstoring, goudgeplateerde geluidsterminalpennen met een dikkere goudlaag dan conventionele producten, en schroefdraadgaten voor eenvoudigere directe montage op geïntegreerde toonarmen en de meeste standaard headshells.

Beschikbaarheid en prijzen

De Audio-Technica AT33x-serie is vanaf 23 oktober 2025 verkrijgbaar. De stereo-modellen hebben een adviesprijs vanaf 599 euro, terwijl de mono-modellen een adviesprijs hebben vanaf 399 euro.

Platenspelers van Audio-Technica op Kieskeurig.nl:

▼ Volgende artikel
Review Dreame Matrix 10 Ultra – Veel meer opties, veel minder werk
© Wesley Akkerman
Huis

Review Dreame Matrix 10 Ultra – Veel meer opties, veel minder werk

Dreame timmert hard aan de weg met verschillende robotstofzuigers en presenteert met de Dreame Matrix 10 Ultra een nieuw model. In de basis is dit een soort opgevoerde X50, maar dan met een veel uitgebreider station én meerdere dweilpads.

Fantastisch
Conclusie

De Dreame Matrix 10 Ultra neemt flink wat werk uit handen en presenteert allerlei extra mogelijkheden. De zuig- en dweilprestaties zijn beter dan ooit en het is erg prettig dat je nu drie soorten schoonmaakmiddelen in de zeepbak kunt gebruiken. Het enige wat jij nog hoeft te doen, is af en toe het water bijvullen en het vieze water weggooien. Voor de rest heb je hier eigenlijk geen omkijken meer naar.

Plus- en minpunten
  • Klimt over drempels
  • Inschuifbare sensortoren
  • 30.000 Pa aan zuigkracht
  • Stiller dan ooit
  • Uitschuifbare dweilpad en zijborstel
  • Drie soorten dweilpads
  • Drie verschillende soorten zeep
  • Min of meer vol-automatisch
  • Ontzettend duur
  • Zuigprestaties op vloerkleed

Dreame blijft stevig aan de weg timmeren, en dat zie je terug in de nieuwe Matrix 10 Ultra. Zoals we van het merk gewend zijn, bouwt het voort op eerdere modellen met slimme verbeteringen in plaats van een compleet nieuw ontwerp. Denk aan de H15 Pro en de H15 Mix of de H15 FoamWash – allemaal varianten die het topmodel van hun tijd nét iets praktischer of completer maakten. De Matrix 10 Ultra zet die lijn voort waar de X50 Ultra destijds ophield.

Met een adviesprijs van 1599 euro(!) is de Matrix 10 Ultra fors duurder dan de X50 Ultra, die nu rond de 1200 euro kost. Maar daar krijg je ook heel wat voor terug. Alles wat de X50 kon, kan deze robot ook, én meer. Zo heeft hij een uitschuifbare dweil en borstel, wielen die moeiteloos drempels trotseren en een intrekbare cameramodule, zodat de robot ook onder meubels kan schoonmaken.

©Wesley Akkerman

Dreame Matrix 10 Ultra

Om niet te veel in herhaling te vallen, concentreren we ons vanaf hier op de belangrijkste verschillen en toevoegingen. Zo beschikt de Dreame Matrix 10 Ultra nu over 30.000 Pa aan zuigkracht (tegenover 20.000 Pa op de X50) en gaat hij langer mee op een volle batterij (die overigens even groot is), waardoor je er 60 minuten meer uit perst. Verder vallen de iets grotere waterbakken en de kleinere stofbak in de stofzuiger op, maar daar blijft het bij.

Wat zorgt dan voor dat grote prijsverschil? Om te beginnen is het station veel groter en uitgebreider. Dat komt door de ondersteuning voor drie soorten dweilpads: één voor reguliere vloeren en schoonmaak, één voor badkamervloeren en één voor de vettere vlekken in huis (zoals in de keuken). Alle drie de soorten bewaar je netjes in het deurtje van het oplaad- en schoonmaakstation en hoef je bovendien niet handmatig om te wisselen.

©Wesley Akkerman

De uitgebreidere basis

Voordat je een schoonmaaktaak start en je de Dreame Matrix 10 Ultra de opdracht geeft te dweilen, pakt het systeem zelf de pads die het nodig heeft. Dat gebeurt via een intern systeem in de vorm van een soort robotarm zoals je die ook in frisdrankautomaten kunt tegenkomen. Die beweegt op en neer en plaatst de dweilpads direct onder de stofzuiger, waar de dweilen dankzij krachtige magneten op hun plaats klikken. Dat proces kost wat meer tijd, maar dan heb je ook wat.

Het is bovendien zo dat je drie verschillende soorten schoonmaakmiddelen in dezelfde basis kunt inzetten. In de doos zitten drie flesjes met reguliere zeep, zeep voor houten vloeren en een middel waarmee je nare geurtjes verwijdert die huisdieren achterlaten. Zoals altijd raadt Dreame aan alléén de door het bedrijf verkochte middelen te gebruiken, maar in principe staat het je vrij om ook je eigen schoonmaakmiddel te gebruiken dat specifiek bij jouw vloer past.

©Wesley Akkerman

Meer dan genoeg

De Dreame Matrix 10 Ultra is waarschijnlijk te geavanceerd voor het gemiddelde huishouden, dat vaak ook prima uit de voeten kan met een Dreame L40 Ultra AE of Eufy Omni E25. Maar die laten nog weleens steken vallen of laten qua dweilprestaties iets te wensen. De Matrix 10 Ultra komt echter steeds dichter bij 'de ultieme dweilrobot', en dat is vooral te danken aan zijn veelzijdigheid. Niettemin moet je wel erg veeleisend zijn wil je dit systeem überhaupt overwegen.

Qua navigatie en schoonmaakprestaties doet de Dreame Matrix 10 Ultra het ook gewoon goed. De robot gaat secuur langs muren, plinten (die hij ook gewoon meeneemt) en kasten, waardoor er weinig plekjes overblijven die niet gestofzuigd of gedweild worden. Het enige waar je dan nog een beetje rekening mee moet houden, is dat het basisstation veel ruimte in de breedte inneemt en dat kan onhandig zijn. Ook de zuigprestaties op een kleed kunnen nog altijd beter.

©Wesley Akkerman

Via de app kun je instellen wat je van de Dreame Matrix 10 Ultra verlangt. Je beheert het watergebruik, de zuigkracht en de draaicirkels. Hoe kleiner die zijn, des te groter het oppervlak wordt dat hij schoonmaakt. De app biedt ook een onderhoudsscherm waarin je kunt zien wanneer een bepaald onderdeel aan vervanging of een stofdoek toe is. Ook krijg je daar allerlei tips en updates van de digitale schoonmaakhulp, net zoals bij andere Dreame-producten.

Dreame Matrix 10 Ultra kopen?

Laten we wel wezen: bijna 1600 euro (zonder kortingen) voor een robotstofzuiger is enorm veel geld. Maar de Dreame Matrix 10 Ultra neemt je dan ook flink wat werk uit handen en presenteert allerlei extra mogelijkheden, zonder de gebruiker daarbij op te zadelen met meer werk. De zuig- en dweilprestaties zijn beter dan ooit en het is erg prettig dat je nu drie soorten schoonmaakmiddelen in de zeepbak kunt gebruiken. Het enige wat jij nog hoeft te doen, is af en toe het water bijvullen en het vieze water weggooien. Voor de rest heb je hier eigenlijk geen omkijken meer naar.