ID.nl logo
Waar voor je geld: 5 betaalbare fietsendragers voor drie tweewielers
© losonsky - stock.adobe.com
Mobiliteit

Waar voor je geld: 5 betaalbare fietsendragers voor drie tweewielers

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar goede fietsendrager waarmee je maar liefst drie fietsen kunt meenemen? Vandaag hebben we vijf betaalbare modellen voor je gespot.

Peruzzo Padova Alu (650/3)

Je hebt niet per se een trekhaak nodig om drie fietsen mee te nemen. Deze uitvoering van de Peruzzo Padova Alu monteer je namelijk direct op de achterklep van de auto. Je gebruikt hiervoor een combinatie van haken, riemen en spanbanden. Vergeleken met een reguliere fietsendrager voor een trekhaak vergt het vastmaken van dit exemplaar wel iets meer tijd. De drager is op de juiste drukpunten voorzien van rubber kussens, zodat je auto onderweg niet beschadigd raakt. Bestaat de achterklep volledig uit glas, dan is dit product helaas ongeschikt.

Deze 'achterklep-fietsendrager' ondersteunt een maximaal draagvermogen van 45 kilo. Je kunt dus helaas geen elektrische fietsen meenemen. Houd daarnaast rekening met de minimale en maximale wielmaat van respectievelijk 12 en 28 inch. Verder mogen de banden niet breder zijn dan 3 inch (7,62 centimeter). Ben je op de bestemming aangekomen? Klap de Padova Alu dan in en berg hem op in een garage, schuur of tuinhuis. De aluminium behuizing weegt amper 9 kilo.

Peruzzo Pure Instinct 3 (708/3)

Naast de eerder besproken achterklep-drager ontwikkelt het Italiaanse merk Peruzzo ook kwalitatieve fietsendragers voor een trekhaak. Zo is de Pure Instinct 3 geschikt voor het vervoeren van drie tweewielers met een totaalgewicht van 60 kilo. Gunstig, want je kunt dus ook e-bikes meenemen. Dankzij de brede wielgoten is het bevestigen van een mountainbike of gravelfiets geen enkel probleem. Wie weet kun je zelfs een fatbike meenemen! Gebruik de verstelbare framehouders om elke fiets stevig vast te zetten. Na de montage kun je nog iets uit de kofferbak pakken, want de behuizing is kantelbaar. Trap hiervoor op het voetpedaal.

De Pure Instinct 3 bevat een 13-polige aansluiting, zodat je hem aan de meeste hedendaagse auto's met trekhaak kunt koppelen. Naast de reguliere verlichting heeft deze fietsendrager achteruitrij- en mistverlichting. Hierdoor ben je voor andere weggebruikers beter zichtbaar. Wil je onderweg ergens iets eten en drinken? Dankzij het geïntegreerde slot laat je de fietsendrager met een gerust hart achter. Een pluspunt is dat je de Pure Instinct 3 tot een klein pakketje kunt opvouwen. Hierdoor berg je dit hulpstuk makkelijk op.

Hapro Atlas Active III

Heeft jouw auto een trekhaak met een 7-polige ingang? In dat geval sluit je hier de betaalbare Hapro Atlas Active III rechtstreeks op aan. Bij aanwezigheid van een 13-polige ingang heb je een los verkrijgbare verloopstekker nodig. Aan de hand van verstelbare framehouders en wielgespen zet je e-bikes, mountainbikes en stadsfietsen stevig vast. De bevestigingsklemmen hebben een zachte binnenkant, waardoor het fietsframe onderweg niet beschadigd raakt. Houd rekening met een maximaal draaggewicht van 60 kilo. Zowel de frameklemmen als drager hebben geïntegreerde sloten, zodat je jouw duurbetaalde tweewielers beveiligt tegen diefstal.

Ben je klaar voor vertrek, maar wil je nog iets in de laadruimte leggen? De aanwezige kantelfunctie ondersteunt een hoek van maar liefst 78 graden. Zelfs wanneer de fietsen al zijn vastgezet, gaat de achterklep nog moeiteloos open. In ingeklapte toestand meet de behuizing 101,1 × 107,5 × 24,5 centimeter. Ten opzichte van diverse andere fietsendragers is dit exemplaar behoorlijk aan de maat. Kortom, reserveer voldoende ruimte in de berging. Verder weegt de Atlas Active III bijna 18 kilo.

Thule HangOn

Wie op een goedkope manier drie lichte fietsen wil meenemen, doet met de Thule HangOn beslist een goede aankoop. Je kunt hierop tweewielers met een standaard-herenframe kwijt. Hijs ze op de drager en zet elke fiets met de aanwezige rubber riempjes vast. Voor damesfietsen en modellen zonder standaardframe heb je de los verkrijgbare Thule Bike Frame Adapter 982 nodig. Vervolgens kun je vrijwel elke racefiets, stadsfiets, BMX en mountainbike vervoeren. Ga per rijtuig uit van een maximaal draaggewicht van 15 kilo.

Ondanks de simpele constructie heeft de HangOn een handige kantelfunctie (zonder fietsen). Je kunt de kofferbak dus na de montage eenvoudig volladen. Je plaatst de koppeling rechtstreeks op de trekhaak. Een geïntegreerd slot ontbreekt, al kun je hiervoor de apart verkrijgbare Thule Lock 957 aanschaffen. Zodra deze lichtgewicht fietsendrager eenmaal is losgekoppeld, vouw je hem plat op. Bewaar de compacte behuizing vervolgens in de kofferbak, garage of schuur. Hoewel het bekende Zweedse merk in zijn eigen webshop een aanschafprijs van 204,95 euro hanteert, duiken enkele andere winkels ruimschoots onder dit bedrag.

ProUser Diamant DSG3

ProUser fabriceert al ruim twintig jaar uitstekende fietsendragers en de prijsvriendelijke Diamant DSG3 is daarvan een goed voorbeeld. Een pluspunt is dat je de stekker op een 7- en 13-polige ingang kunt aansluiten. Om die reden is het product geschikt voor zo'n beetje elke trekhaak. Bij gebruik van een 13-polige stekker biedt de fietsendrager achteruitrij- en mistlicht. Verder is dit veelzijdige model kantelbaar via een voetpedaal, waardoor je de kofferbak te allen tijde kunt bereiken. In de snelkoppeling bevindt zich een slot. Wees dus bij een bezoekje aan een tankstation of wegrestaurant niet bang voor diefstal!

Met behulp van de gebruiksvriendelijke framehouders, verstelbare wielgoten en gespen is het vastzetten van drie fietsen zo gepiept. Nuttig om te weten is dat de Diamant DSG3 een maximaal draagvermogen van 60 kilo ondersteunt. De behuizing is trouwens voorzien van een handig inklapsysteem. Gunstig, want het hulpstuk van 29 × 67 × 74 centimeter neemt zo weinig ruimte in beslag. Je kunt hem zelfs in de kofferbak leggen. ProUser levert een opberghoes mee. Voor het vastzetten van zware e-bikes kun je eventueel deze los verkrijgbare oprijgoot overwegen.

▼ Volgende artikel
Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische
© AVM GmbH
Huis

Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische

Europese consumenten geven duidelijk de voorkeur aan routers die binnen Europa worden ontwikkeld. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van marktonderzoeksbureau YouGov. De resultaten sluiten aan bij de vandaag gehouden European Summit on Digital Sovereignty 2025, waar de controle over digitale infrastructuur centraal staat.

Wat is digitale soevereiniteit?

Digitale soevereiniteit gaat over de vraag in hoeverre een regio of land zelf de controle heeft over digitale infrastructuur, diensten en data. Door technologie lokaal te ontwikkelen en te beheren, worden overheden en gebruikers minder afhankelijk van partijen buiten Europa.

Het onderzoek, uitgevoerd in augustus onder ruim 5.000 consumenten in vijf Europese landen, laat zien dat routers van Europese merken als het meest betrouwbaar worden gezien. In Nederland zegt bijna de helft van de respondenten weinig vertrouwen te hebben in apparaten uit China of Rusland, terwijl Europese merken juist als veilig worden ingeschat. Betrouwbaarheid, snelheid en beveiliging zijn voor vrijwel alle deelnemers de belangrijkste aankoopcriteria. De Nederlandse steekproef, goed voor 1.030 respondenten, sluit aan bij de trend in andere landen.

©YouGov

Fritz!Box populair

In alle onderzochte landen komt FRITZ!Box naar voren als het merk met de hoogste aanbevelingsscore. In Nederland is de Net Promoter Score +18, terwijl veel andere merken negatief scoren. Een derde van de FRITZ!Box-gebruikers noemt zichzelf zeer tevreden over de router.

Wat is de Net Promoter Score?

De Net Promoter Score (NPS) laat zien hoeveel gebruikers een product zouden aanraden aan anderen. Mensen geven een cijfer tussen 0 en 10 op de vraag of ze het product zouden aanbevelen. Hoge cijfers tellen als positieve aanbevelingen, lage cijfers als negatieve. Het percentage positieve antwoorden wordt verminderd met het percentage negatieve. Het resultaat kan variëren van –100 tot +100. Hoe hoger de score, hoe vaker gebruikers het product aanraden.

▼ Volgende artikel
Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk
© AlexPhotoStock - stock.adobe.com
Huis

Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk

Als woorden niet meer op een regel passen, dan plaatst Word deze op de volgende regel. Gaat het om lange woorden, dan wordt het woord vaak gesplitst door een afbreekstreepje. In Word Je kunt dit zelf bepalen: handmatig afbreken, dit aan Word overlaten of kiezen voor een semi-automatische manier. Hoe dat werkt, leggen we je hier uit.

Veel mensen gebruiken Word als een veredelde typmachine. Wanneer er een woord moet worden afgebroken, typen mensen zelf een afbreekstreepje. Dat kan, maar het gevaar van deze manier is dat wanneer je achteraf een woord aan de zin toevoegt of verwijdert, dit afbreekstreepje ergens halverwege in de regel komt te staan. Hierdoor moet je handmatig alle afbreekstreepjes corrigeren.

Als je in het tabblad Indeling in de groep Pagina-instelling naar Woordafbreking gaat, zie je drie mogelijkheden: Geen, Automatisch en Handmatig. Kies je de eerste optie, dan zal Word nooit zelf een afbreekteken plaatsen. Dit is ook de standaardinstelling van de tekstverwerker. Als hierbij in het laatste woord van een regel toch zelf een afbreekteken typt, zal Word daar wel rekening mee houden en de rest van het woord op een nieuwe regel plaatsen.

Kies je voor de optie Geen, dan kun je nog wel handmatig afbreken.

Automatisch

Kies je de optie Automatisch, dan zal Word zelf bepalen waar de afbrekingen komen. Dit heeft het voordeel dat als je de lettergrootte wijzigt of iets in de tekst verandert, Word de afbrekingen zelf zal aanpassen. Wijzig je iets in de tekst, dan zal Word eventueel nieuwe afbrekingen toevoegen en overtollige afbrekingen opheffen.

Word kan de afbrekingen ook automatisch beheren, wat ook de standaardinstelling is.

Semi-automatisch

De laatste optie heet Handmatig, maar Semi-automatisch zou een betere naam zijn voor deze instelling. Word bekijkt welke woorden ervoor in aanmerking komen om afgebroken te worden. Je krijgt dan elke keer de vraag of je wilt afbreken of niet? Bovendien kun je kiezen op welke plek in het woord het afbreekstreepje moet komen. Ook in deze instelling zal Word de afbreking ongedaan maken wanneer je de tekst wijzigt en het woord hierdoor toch op dezelfde regel past.

Bij optie Handmatig vraagt Word of je akkoord gaat met de voorgestelde afbrekingen.

Soms wil je absoluut niet dat een woord ongelukkig gesplitst wordt. Je wilt bijvoorbeeld niet dat bij ‘e-mail’, de ‘e’ op de ene regel komt en ‘mail’ op een andere. In dat geval druk je de sneltoets Ctrl+Shift in en dan typ je het koppelteken.