ID.nl logo
Waar voor je geld: 5 betaalbare fietsendragers voor drie tweewielers
© losonsky - stock.adobe.com
Mobiliteit

Waar voor je geld: 5 betaalbare fietsendragers voor drie tweewielers

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar goede fietsendrager waarmee je maar liefst drie fietsen kunt meenemen? Vandaag hebben we vijf betaalbare modellen voor je gespot.

Peruzzo Padova Alu (650/3)

Je hebt niet per se een trekhaak nodig om drie fietsen mee te nemen. Deze uitvoering van de Peruzzo Padova Alu monteer je namelijk direct op de achterklep van de auto. Je gebruikt hiervoor een combinatie van haken, riemen en spanbanden. Vergeleken met een reguliere fietsendrager voor een trekhaak vergt het vastmaken van dit exemplaar wel iets meer tijd. De drager is op de juiste drukpunten voorzien van rubber kussens, zodat je auto onderweg niet beschadigd raakt. Bestaat de achterklep volledig uit glas, dan is dit product helaas ongeschikt.

Deze 'achterklep-fietsendrager' ondersteunt een maximaal draagvermogen van 45 kilo. Je kunt dus helaas geen elektrische fietsen meenemen. Houd daarnaast rekening met de minimale en maximale wielmaat van respectievelijk 12 en 28 inch. Verder mogen de banden niet breder zijn dan 3 inch (7,62 centimeter). Ben je op de bestemming aangekomen? Klap de Padova Alu dan in en berg hem op in een garage, schuur of tuinhuis. De aluminium behuizing weegt amper 9 kilo.

Peruzzo Pure Instinct 3 (708/3)

Naast de eerder besproken achterklep-drager ontwikkelt het Italiaanse merk Peruzzo ook kwalitatieve fietsendragers voor een trekhaak. Zo is de Pure Instinct 3 geschikt voor het vervoeren van drie tweewielers met een totaalgewicht van 60 kilo. Gunstig, want je kunt dus ook e-bikes meenemen. Dankzij de brede wielgoten is het bevestigen van een mountainbike of gravelfiets geen enkel probleem. Wie weet kun je zelfs een fatbike meenemen! Gebruik de verstelbare framehouders om elke fiets stevig vast te zetten. Na de montage kun je nog iets uit de kofferbak pakken, want de behuizing is kantelbaar. Trap hiervoor op het voetpedaal.

De Pure Instinct 3 bevat een 13-polige aansluiting, zodat je hem aan de meeste hedendaagse auto's met trekhaak kunt koppelen. Naast de reguliere verlichting heeft deze fietsendrager achteruitrij- en mistverlichting. Hierdoor ben je voor andere weggebruikers beter zichtbaar. Wil je onderweg ergens iets eten en drinken? Dankzij het geïntegreerde slot laat je de fietsendrager met een gerust hart achter. Een pluspunt is dat je de Pure Instinct 3 tot een klein pakketje kunt opvouwen. Hierdoor berg je dit hulpstuk makkelijk op.

Hapro Atlas Active III

Heeft jouw auto een trekhaak met een 7-polige ingang? In dat geval sluit je hier de betaalbare Hapro Atlas Active III rechtstreeks op aan. Bij aanwezigheid van een 13-polige ingang heb je een los verkrijgbare verloopstekker nodig. Aan de hand van verstelbare framehouders en wielgespen zet je e-bikes, mountainbikes en stadsfietsen stevig vast. De bevestigingsklemmen hebben een zachte binnenkant, waardoor het fietsframe onderweg niet beschadigd raakt. Houd rekening met een maximaal draaggewicht van 60 kilo. Zowel de frameklemmen als drager hebben geïntegreerde sloten, zodat je jouw duurbetaalde tweewielers beveiligt tegen diefstal.

Ben je klaar voor vertrek, maar wil je nog iets in de laadruimte leggen? De aanwezige kantelfunctie ondersteunt een hoek van maar liefst 78 graden. Zelfs wanneer de fietsen al zijn vastgezet, gaat de achterklep nog moeiteloos open. In ingeklapte toestand meet de behuizing 101,1 × 107,5 × 24,5 centimeter. Ten opzichte van diverse andere fietsendragers is dit exemplaar behoorlijk aan de maat. Kortom, reserveer voldoende ruimte in de berging. Verder weegt de Atlas Active III bijna 18 kilo.

Thule HangOn

Wie op een goedkope manier drie lichte fietsen wil meenemen, doet met de Thule HangOn beslist een goede aankoop. Je kunt hierop tweewielers met een standaard-herenframe kwijt. Hijs ze op de drager en zet elke fiets met de aanwezige rubber riempjes vast. Voor damesfietsen en modellen zonder standaardframe heb je de los verkrijgbare Thule Bike Frame Adapter 982 nodig. Vervolgens kun je vrijwel elke racefiets, stadsfiets, BMX en mountainbike vervoeren. Ga per rijtuig uit van een maximaal draaggewicht van 15 kilo.

Ondanks de simpele constructie heeft de HangOn een handige kantelfunctie (zonder fietsen). Je kunt de kofferbak dus na de montage eenvoudig volladen. Je plaatst de koppeling rechtstreeks op de trekhaak. Een geïntegreerd slot ontbreekt, al kun je hiervoor de apart verkrijgbare Thule Lock 957 aanschaffen. Zodra deze lichtgewicht fietsendrager eenmaal is losgekoppeld, vouw je hem plat op. Bewaar de compacte behuizing vervolgens in de kofferbak, garage of schuur. Hoewel het bekende Zweedse merk in zijn eigen webshop een aanschafprijs van 204,95 euro hanteert, duiken enkele andere winkels ruimschoots onder dit bedrag.

ProUser Diamant DSG3

ProUser fabriceert al ruim twintig jaar uitstekende fietsendragers en de prijsvriendelijke Diamant DSG3 is daarvan een goed voorbeeld. Een pluspunt is dat je de stekker op een 7- en 13-polige ingang kunt aansluiten. Om die reden is het product geschikt voor zo'n beetje elke trekhaak. Bij gebruik van een 13-polige stekker biedt de fietsendrager achteruitrij- en mistlicht. Verder is dit veelzijdige model kantelbaar via een voetpedaal, waardoor je de kofferbak te allen tijde kunt bereiken. In de snelkoppeling bevindt zich een slot. Wees dus bij een bezoekje aan een tankstation of wegrestaurant niet bang voor diefstal!

Met behulp van de gebruiksvriendelijke framehouders, verstelbare wielgoten en gespen is het vastzetten van drie fietsen zo gepiept. Nuttig om te weten is dat de Diamant DSG3 een maximaal draagvermogen van 60 kilo ondersteunt. De behuizing is trouwens voorzien van een handig inklapsysteem. Gunstig, want het hulpstuk van 29 × 67 × 74 centimeter neemt zo weinig ruimte in beslag. Je kunt hem zelfs in de kofferbak leggen. ProUser levert een opberghoes mee. Voor het vastzetten van zware e-bikes kun je eventueel deze los verkrijgbare oprijgoot overwegen.

▼ Volgende artikel
Review Dyson V8 Cyclone – Betrouwbaar basismodel doet wat-ie moet doen
© Wesley Akkerman
Huis

Review Dyson V8 Cyclone – Betrouwbaar basismodel doet wat-ie moet doen

Met een prijskaartje van 399 euro is de Dyson V8 Cyclone een van de meest betaalbare draadloze steelstofzuigers van het Britse merk. Je haalt hiervoor een redelijk compacte maar krachtige huishoudhulp in huis, die een aantal duidelijke kanttekeningen heeft.

Goed
Conclusie

De Dyson V8 Cyclone is een geslaagde steelstofzuiger voor wie krachtige prestaties zoekt zonder overbodige luxe. Vooral op tapijt en bekleding komt hij sterk naar voren, en ook het verwijderen van haren gaat hem goed af. Het harde, smalle handvat en de wat stugge vloermond voelen niet altijd even prettig aan, maar dat past deels bij de prijsklasse. Jammer is ook het ontbreken van een lcd-display met handige informatie, al is dat net als het gebrek aan een automatische zuigstand goed te overzien. Alles bij elkaar is dit een betrouwbaar basismodel dat doet wat hij moet doen.

Plus- en minpunten
  • Krachtig zuigsysteem
  • Lekker wendbaar
  • Prima batterijduur
  • Handig opvang- en leegsysteem
  • Twee knoppen voor de bediening
  • Verrassend compleet
  • Voelt soms wat basaal
  • Handvat is niet comfortabel
  • Nieuwe vloermond tikt hard op de grond
  • Geen lcd-display
  • Zelf van zuigstand wisselen

De Dyson V8 heeft een nieuw ontwerp gekregen. Weg is de trekker die je constant moet indrukken om het apparaat te laten zuigen. In plaats daarvan beschikt hij voortaan over een handige aan-uitknop. Daarnaast zit een moduswisselaar, die met verschillende kleuren aangeeft welke zuigstand je gebruikt. Opvallend is ook dat Dyson voor de V8 Cyclone geen spannende kleuren voor de plastic onderdelen gebruikt. In plaats daarvan zien we een combinatie van kaki, rood, grijs en zwart; het geheel valt daardoor minder op.

©Wesley Akkerman

De nieuwe Dyson V8 Cyclone

De nieuwe V8 levert 30 procent meer zuigkracht en een 50 procent langere accuduur. In de laagste zuigstand houdt hij het tot 60 minuten vol. Helaas ontbreekt een handig lcd-scherm (dat wel op duurdere modellen zit) voor de resterende accutijd; ook hier moet je het doen met iets te simpele led-indicators. Onderop zit een nieuwe vloerzuigmond, die Dyson de 'Motorbar' noemt. Die moet dankzij het gebruik van speciale kammetjes effectief zijn tegen vastzittende haren, maar de stofzuiger moet het verder ook zonder moderne functies doen zoals lasers of stofsensoren.

Met slechts 2,7 kilogram is de Dyson V8 Cyclone lekker licht en wendbaar, waardoor je moeiteloos vloeren en zelfs hoekjes op het plafond schoonhoudt. Het stofreservoir (540 milliliter) heeft een handig uitwerpsysteem waarbij je het vuil niet hoeft aan te raken. Toch zijn we niet helemaal tevreden over alle eigenschappen van de zuigmodule. Het handvat is namelijk smal en klein, waardoor je grip bij langer gebruik oncomfortabel is. Ook kan het bij je duim gaan schuren. Dit is waarschijnlijk de minst ergonomische Dyson die we op de redactie hebben getest.

©Wesley Akkerman

Dyson V8 Cyclone in de praktijk

Gelukkig biedt de Dyson V8 Cyclone met 297 air-watts in de Boost-stand een flinke verbetering in zuigkracht (ten opzichte van zijn voorganger). De standaardmodus levert 79 aW en dat is voor ons ruim voldoende voor dagelijkse taken. Vooral het vloerkleed moet eraan geloven: haren, kruimels en ander vuil worden daar moeiteloos uit gezogen. Op hardere vloeren stelt de Cyclone eveneens niet teleur, al valt er wel één ding op. Wanneer je de stofzuiger oppakt nadat je bijvoorbeeld wat kruimels of korrels opzuigt, kan het zijn dat er een paar uit de mond vallen.

Daarnaast missen we een zachte(re) borstel op de Dyson V8 Cyclone. De huidige zuigmond ratelt namelijk hard over de vloer, wat niet zo prettig is voor (onder)buren in een flat- of appartementsgebouw of slapende kinderen. En dat terwijl de motor zelf stiller is dan verwacht. Gelukkig neemt de zuigmond moeiteloos allerlei soorten haren op en raken die niet in de borstel verstrengeld. Ook goed om te weten: de Cyclone past zijn zuigkracht niet automatisch aan, zoals duurdere modellen dat wel doen, waardoor je dat dus zelf in de gaten moet houden. Geen groot probleem, maar toch.

©Wesley Akkerman

Batterij en accessoires

Zoals gezegd gaat de batterij maximaal een uurtje mee wanneer je de zuinigste modus inschakelt. Anders moet je rekening houden met ongeveer een halfuur in de normale stand. Zet je de Boost-modus aan en laat je die aanstaan, dan is het binnen tien minuten wel gedaan. Geen vreemde scores als je kijkt naar het formaat en de behoorlijk indrukwekkende zuigkracht. Een groot pluspunt is daarnaast dat je de accu kunt verwisselen. Daardoor kun je de levensduur aanzienlijk verlengen door mettertijd een nieuwe batterij aan te schaffen.

Je krijgt trouwens twee accessoires bij aanschaf van de Dyson de V8 Cyclone: een kierenzuiger en een gemotoriseerde miniborstel. Hoewel dat misschien wat karig lijkt vergeleken met eerdere modellen, zijn oude V8-hulpstukken compatibel (mocht je die nog hebben). In de praktijk blijkt de basisset echter compleet genoeg. De kierenzuiger werkt goed voor meubels en lastige hoeken, terwijl de miniborstel onmisbaar is voor trappen, matrassen en bekleding. Ondanks het beperkte pakket biedt de stofzuiger dus voldoende opties voor de meeste huishoudens.

©Wesley Akkerman

Dyson V8 Cyclone kopen?

De Dyson V8 Cyclone is een geslaagde steelstofzuiger voor wie krachtige prestaties zoekt zonder overbodige luxe. Vooral op tapijt en bekleding komt hij sterk naar voren, en ook het verwijderen van haren gaat hem goed af. Het harde, smalle handvat en de wat stugge vloermond voelen niet altijd even prettig aan, maar dat past deels bij de prijsklasse. Jammer is ook het ontbreken van een lcd-display met handige informatie, al is dat net als het gebrek aan een automatische zuigstand goed te overzien. Alles bij elkaar is dit een betrouwbaar basismodel dat doet wat hij moet doen.

▼ Volgende artikel
Last van hoge energiekosten in de winter? Zo laat je je was en vaat zuiniger draaien
© ID.nl
Huis

Last van hoge energiekosten in de winter? Zo laat je je was en vaat zuiniger draaien

In de winter loopt de energierekening al snel op. De droger gaat vaker aan omdat de was buiten niet droogt, en omdat we vaker thuis koken en eten gaat ook de vaatwasser vaker aan. Ook de wasmachine draait op volle toeren, want nat weer en dikke kleding leveren extra was op. Hét moment dus om even stil te staan bij het energieverbruik van deze drie apparaten. Met wat kleine aanpassingen zorg je voor een zichtbaar (gunstig!) verschil op je stroomrekening.

In het kort

In dit artikel lees je hoe je met eenvoudige ingrepen energie bespaart bij het wassen, drogen en afwassen. We kijken naar slimme instellingen, zuinige programma's en klein onderhoud waarmee je het energieverbruik omlaag brengt.

Lees ook: 5 stille wasmachines met zuinig label

Slim plannen loont

Wie een slimme meter of dynamisch energietarief heeft, kan precies zien wanneer stroom het goedkoopst is. Door het programma van je wasmachine, droger of vaatwasser daarop af te stemmen, draai je letterlijk op de voordeligste momenten. Veel moderne apparaten hebben een startuitstelknop, waarmee je eenvoudig plant dat een was 's nachts of vroeg in de ochtend klaar is.

Heb je geen dynamisch contract, dan is het slim om eerst te kijken of jouw leverancier een piek- en daltarief hanteert. Bij een dubbeltariefmeter geldt het lagere tarief meestal alleen tussen ongeveer 23.00 en 07.00 uur, niet standaard in het weekend. Even checken bij je energieleverancier voorkomt verrassingen.

Gebruik van nachtstroom

Heb je een dubbeltariefmeter, dan betaal je tijdens de daluren vaak minder. Handig om te weten, maar houd rekening met geluid als je apparaten laat draaien terwijl je slaapt. Sluit de deur van het washok of gebruik het stille programma als dat aanwezig is.

Wassen op lagere temperatuur

De grootste energiebesparing zit in de temperatuur van het waswater. Een was van 30 graden is meestal voldoende schoon, zeker met de huidige wasmiddelen die ook bij lage temperatuur goed werken. Alleen bij sterk vervuilde was of handdoeken kan een hogere stand nodig zijn. Een wasbeurt op 60 graden of af en toe een machinereiniger houdt de trommel fris en voorkomt vetluis - een kookwas op 90 graden is bij moderne machines niet meer nodig.

Een andere eenvoudige stap is de wasmachine pas te laten draaien als hij goed vol is. Een halve was verbruikt bijna evenveel energie als een volle: zonde. Ook de juiste dosering helpt: te veel wasmiddel kan op den duur zeepresten achterlaten, waardoor de machine harder moet werken.

Droger of droogrek?

De droger is een onmisbare hulp in de winter, maar verbruikt veel stroom. Centrifugeer je was daarom eerst op de hoogste stand, zodat er minder vocht overblijft. Hoe droger het de trommel ingaat, hoe korter het droogprogramma duurt. Warmtepompdrogers verbruiken het minst stroom, al bespaar je nog meer door de was af en toe op te hangen. In een goed geventileerde kamer, bijvoorbeeld bij de verwarming, droogt het prima zonder dat je ernaar hoeft om te kijken.

Zuiniger én veiliger

Reinig na elke droogbeurt het pluizenfilter en controleer het rooster aan de achterkant. Ophoping van stof belemmert de luchtstroom, waardoor het apparaat langer draait en warmer wordt. Dat verhoogt niet alleen het energieverbruik, maar ook het risico op oververhitting.

Liever niet de wasdroger gebruiken?

Ga voor een droogrek!

De vaatwasser slim inzetten

Een vaatwasser verbruikt vooral energie om water te verwarmen. Kies daarom het eco-programma: dat duurt wat langer, maar gebruikt minder stroom en water doordat het water op lagere temperatuur wordt verwarmd. Grote etensresten kun je beter even wegschrapen, maar spoel servies niet voor onder de kraan - dat is onnodig en verspilt warm water. Licht aangekoekte pannen en schalen vormen voor moderne vaatwassers echt geen probleem.

Wie zonnepanelen heeft, kan de vaatwasser het beste overdag laten draaien, zodat de stroom direct uit eigen opwekking komt. Ook hier geldt dat een startuitstelknop handig is: je plant eenvoudig in dat het programma start zodra de zon op het dak staat.

Onderhoud maakt echt verschil

Goed onderhoud klinkt saai, maar heeft een direct effect op het energieverbruik. Een verstopt filter, kalk in de sproeiarmen of pluis in de droger laten apparaten harder werken dan nodig. Zet ze af en toe op een onderhoudsprogramma of gebruik een speciale reiniger. Dat voorkomt niet alleen geurtjes, maar zorgt ook dat de machine weer zo goed (lees: zo zuinig) mogelijk zijn werk kan doen.

Kleine aanpassingen, harde euro's

Energie besparen is vooral een optelsom van gewoontes. Door slimmer te plannen, de juiste temperatuur te kiezen en je apparaten schoon te houden, daalt het verbruik ongemerkt. En misschien nog belangrijker: je verlengt de levensduur van apparaten die het dagelijks zwaar te verduren hebben. Daarmee bespaar je ook op de langere termijn.