ID.nl logo
Waar voor je geld: 5 betaalbare fietsendragers voor drie tweewielers
Mobiliteit

Waar voor je geld: 5 betaalbare fietsendragers voor drie tweewielers

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar goede fietsendrager waarmee je maar liefst drie fietsen kunt meenemen? Vandaag hebben we vijf betaalbare modellen voor je gespot.

Peruzzo Padova Alu (650/3)

Je hebt niet per se een trekhaak nodig om drie fietsen mee te nemen. Deze uitvoering van de Peruzzo Padova Alu monteer je namelijk direct op de achterklep van de auto. Je gebruikt hiervoor een combinatie van haken, riemen en spanbanden. Vergeleken met een reguliere fietsendrager voor een trekhaak vergt het vastmaken van dit exemplaar wel iets meer tijd. De drager is op de juiste drukpunten voorzien van rubber kussens, zodat je auto onderweg niet beschadigd raakt. Bestaat de achterklep volledig uit glas, dan is dit product helaas ongeschikt.

Deze 'achterklep-fietsendrager' ondersteunt een maximaal draagvermogen van 45 kilo. Je kunt dus helaas geen elektrische fietsen meenemen. Houd daarnaast rekening met de minimale en maximale wielmaat van respectievelijk 12 en 28 inch. Verder mogen de banden niet breder zijn dan 3 inch (7,62 centimeter). Ben je op de bestemming aangekomen? Klap de Padova Alu dan in en berg hem op in een garage, schuur of tuinhuis. De aluminium behuizing weegt amper 9 kilo.

Peruzzo Pure Instinct 3 (708/3)

Naast de eerder besproken achterklep-drager ontwikkelt het Italiaanse merk Peruzzo ook kwalitatieve fietsendragers voor een trekhaak. Zo is de Pure Instinct 3 geschikt voor het vervoeren van drie tweewielers met een totaalgewicht van 60 kilo. Gunstig, want je kunt dus ook e-bikes meenemen. Dankzij de brede wielgoten is het bevestigen van een mountainbike of gravelfiets geen enkel probleem. Wie weet kun je zelfs een fatbike meenemen! Gebruik de verstelbare framehouders om elke fiets stevig vast te zetten. Na de montage kun je nog iets uit de kofferbak pakken, want de behuizing is kantelbaar. Trap hiervoor op het voetpedaal.

De Pure Instinct 3 bevat een 13-polige aansluiting, zodat je hem aan de meeste hedendaagse auto's met trekhaak kunt koppelen. Naast de reguliere verlichting heeft deze fietsendrager achteruitrij- en mistverlichting. Hierdoor ben je voor andere weggebruikers beter zichtbaar. Wil je onderweg ergens iets eten en drinken? Dankzij het geïntegreerde slot laat je de fietsendrager met een gerust hart achter. Een pluspunt is dat je de Pure Instinct 3 tot een klein pakketje kunt opvouwen. Hierdoor berg je dit hulpstuk makkelijk op.

Hapro Atlas Active III

Heeft jouw auto een trekhaak met een 7-polige ingang? In dat geval sluit je hier de betaalbare Hapro Atlas Active III rechtstreeks op aan. Bij aanwezigheid van een 13-polige ingang heb je een los verkrijgbare verloopstekker nodig. Aan de hand van verstelbare framehouders en wielgespen zet je e-bikes, mountainbikes en stadsfietsen stevig vast. De bevestigingsklemmen hebben een zachte binnenkant, waardoor het fietsframe onderweg niet beschadigd raakt. Houd rekening met een maximaal draaggewicht van 60 kilo. Zowel de frameklemmen als drager hebben geïntegreerde sloten, zodat je jouw duurbetaalde tweewielers beveiligt tegen diefstal.

Ben je klaar voor vertrek, maar wil je nog iets in de laadruimte leggen? De aanwezige kantelfunctie ondersteunt een hoek van maar liefst 78 graden. Zelfs wanneer de fietsen al zijn vastgezet, gaat de achterklep nog moeiteloos open. In ingeklapte toestand meet de behuizing 101,1 × 107,5 × 24,5 centimeter. Ten opzichte van diverse andere fietsendragers is dit exemplaar behoorlijk aan de maat. Kortom, reserveer voldoende ruimte in de berging. Verder weegt de Atlas Active III bijna 18 kilo.

Thule HangOn

Wie op een goedkope manier drie lichte fietsen wil meenemen, doet met de Thule HangOn beslist een goede aankoop. Je kunt hierop tweewielers met een standaard-herenframe kwijt. Hijs ze op de drager en zet elke fiets met de aanwezige rubber riempjes vast. Voor damesfietsen en modellen zonder standaardframe heb je de los verkrijgbare Thule Bike Frame Adapter 982 nodig. Vervolgens kun je vrijwel elke racefiets, stadsfiets, BMX en mountainbike vervoeren. Ga per rijtuig uit van een maximaal draaggewicht van 15 kilo.

Ondanks de simpele constructie heeft de HangOn een handige kantelfunctie (zonder fietsen). Je kunt de kofferbak dus na de montage eenvoudig volladen. Je plaatst de koppeling rechtstreeks op de trekhaak. Een geïntegreerd slot ontbreekt, al kun je hiervoor de apart verkrijgbare Thule Lock 957 aanschaffen. Zodra deze lichtgewicht fietsendrager eenmaal is losgekoppeld, vouw je hem plat op. Bewaar de compacte behuizing vervolgens in de kofferbak, garage of schuur. Hoewel het bekende Zweedse merk in zijn eigen webshop een aanschafprijs van 204,95 euro hanteert, duiken enkele andere winkels ruimschoots onder dit bedrag.

ProUser Diamant DSG3

ProUser fabriceert al ruim twintig jaar uitstekende fietsendragers en de prijsvriendelijke Diamant DSG3 is daarvan een goed voorbeeld. Een pluspunt is dat je de stekker op een 7- en 13-polige ingang kunt aansluiten. Om die reden is het product geschikt voor zo'n beetje elke trekhaak. Bij gebruik van een 13-polige stekker biedt de fietsendrager achteruitrij- en mistlicht. Verder is dit veelzijdige model kantelbaar via een voetpedaal, waardoor je de kofferbak te allen tijde kunt bereiken. In de snelkoppeling bevindt zich een slot. Wees dus bij een bezoekje aan een tankstation of wegrestaurant niet bang voor diefstal!

Met behulp van de gebruiksvriendelijke framehouders, verstelbare wielgoten en gespen is het vastzetten van drie fietsen zo gepiept. Nuttig om te weten is dat de Diamant DSG3 een maximaal draagvermogen van 60 kilo ondersteunt. De behuizing is trouwens voorzien van een handig inklapsysteem. Gunstig, want het hulpstuk van 29 × 67 × 74 centimeter neemt zo weinig ruimte in beslag. Je kunt hem zelfs in de kofferbak leggen. ProUser levert een opberghoes mee. Voor het vastzetten van zware e-bikes kun je eventueel deze los verkrijgbare oprijgoot overwegen.

▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube