ID.nl logo
Hoe weet ik of een fietsendrager geschikt is voor mijn auto én mijn fiets(en)?
© Kirill Gorlov
Mobiliteit

Hoe weet ik of een fietsendrager geschikt is voor mijn auto én mijn fiets(en)?

Wil je je fiets meenemen op vakantie maar moet je nog een fietsendrager kopen? Wij vertellen je waar je op moet letten en hoe je weet of je de juiste auto en fietsendrager hebt voor jouw tweewieler(s). Daarbij kijken we zowel naar normale fietsen als naar elektrische fietsen. Hup, in de pedalen!

🚗🚲 Dit artikel in het kort: • Dé drie vragen waarop je het antwoord moet weten voordat je een fietsendrager kopen gaat. • Zo zit het met de maximale kogeldruk van je trekhaak. • Zo kun je het beste jouw fiets of e-bike wegen. • Deze rekensom moet je maken voor je de fietsen op de fietsendrager zet. • Welke fietsendrager het meest geschikt is voor je (elektrische) auto. • Waarom je altijd de verpakking van de fietsendrager moet bewaren.

Lees ook: 5 stevige fietsendragers van max 700 euro

Drie vragen die heel belangrijk zijn

Je wilt een fietsendrager kopen, maar weet niet of je auto daarvoor geschikt voor is. Ook twijfel je of je alle fietsen tegelijk kunt vervoeren. Dat zijn goede vragen voor je op (fiets)vakantie gaat en wij helpen je met de antwoorden! In de basis moet je jezelf deze drie vragen stellen:

1️⃣ Wat is de maximale kogeldruk van mijn auto?

2️⃣ Hoe zwaar wegen mijn fietsen en/of e-bikes?

3️⃣ Past de fietsendrager op mijn trekhaak?

©Kirill Gorlov

Zo zit het met de maximale kogeldruk van je trekhaak

Je auto heeft een trekhaak nodig om een fietsendrager op te installeren. Die trekhaak heeft een maximale kogeldruk, die je kunt vinden in de handleiding van je auto. De informatie is ook digitaal vindbaar voor jouw automodel. Daarnaast heeft de trekhaak die op je auto zit een typeplaatje waarop de maximale kogeldruk staat, daar kijkt de politie/wetgever naar.

De maximale kogeldruk is het uiterste gewicht dat er op de trekhaak mag rusten. Zo zwaar mogen jouw fietsen én de fietsendrager bij elkaar dus wegen. Ga je over dat maximale gewicht heen, dan ben je in overtreding. Nu zal het niet zo zijn dat de boel meteen losschiet of afscheurt, maar je zorgt wel voor overbelasting. De boel kan gaan slingeren (niet goed voor je fiets!) en het overtollige gewicht kan ook schade aan je trekhaak en auto veroorzaken.

Elektrische auto’s hebben meestal geen vaste trekhaak, maar je kunt alsnog een speciale verwisselbare trekhaak aanschaffen: een Removable Multi-Connector trekhaak of afgekort een RMC-trekhaak. Er zijn ook speciale fietsendragers die alleen op een RMC-trekhaak passen.

Je leest hier alles .

Download nu de E-bike Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.

Hoe zwaar is jouw fiets of e-bike?

Je hebt een auto met trekhaak en weet nu de maximale kogeldruk; tijd om het gewicht van de fietsen te berekenen. Dat kan heel makkelijk door ze op een weegschaal te zetten of een weeghaak te gebruiken. De vuistregel is dat een normale fiets tussen de 10 en 15 kilo weegt. Een elektrische fiets gaat daar makkelijk overheen, omdat de accu en het aandrijfsysteem veel wegen. Denk aan gemiddeld meer dan 20 tot 25 kilogram. Sowieso raden we aan om de accu, tassen, mandjes en andere uitstekende dingen die wind kunnen vangen van je fiets te halen. Voorkomen is beter dan verliezen of repareren.


🖩 Rekenvoorbeeld:

Je hebt een auto met een maximaal trekgewicht van 80 kg. Je fietsendrager weeg 20 kg en je neemt twee e-bikes mee die allebei 25 kg wegen. 20 + 25 x 2 = 70 kg. Je overschrijdt het maximale trekgewicht niet en kunt lekker op vakantie met beide elektrische fietsen achterop.


©robypangy

Welke fietsendrager is geschikt voor jouw auto en fietsen?

De meeste fietsendragers zijn universeel te installeren op iedere trekhaak en hebben bovendien veel verstelopties. Toch moet je even goed op de verpakking en de specificaties letten als je in de winkel bent. Zo zijn er fietsendragers speciaal voor RMC-trekhaken. Interessant voor als je een elektrische auto met zo’n trekhaak hebt, maar door de aparte uitstulping op de kogel past de fietsendrager meestal niet op een gewone trekhaak. Sommige fietsendragers vermelden ook apart op de verpakking dat ze geschikt zijn voor elektrische fietsen. Toch moet je nog steeds de maximale kogeldruk berekenen voor je alle e-bikes achterop je auto plaatst.

Fietsendragers hebben verschillende bevestigingssystemen voor fietsen en e-bikes. De meest voorkomende is een bandenklem, waarbij de fietsen bij de wielen worden vastgezet. Dat biedt voldoende veiligheid en je kunt de klem meestal verstellen aan de hand van de bandendikte. Wij raden je wel aan om extra veiligheidsmaatregelen te nemen: een frameklem is over het algemeen een betere beveiliging voor je e-bikes en je kunt ook een pedaalslot aanschaffen, dat de aandrijving vastzet. Voor dit soort uitbreidingen voor de fietsendrager moet je in de meeste gevallen wel extra betalen.

Lees hier meer tips voor het beveiligen van je fietsen op de fietsendrager.

©Udo Herrmann

Bewaar de verpakking van je fietsendrager

De kans bestaat natuurlijk altijd dat je tweewielers of drager net niet goed passen. Bewaar daarom de verpakking en de aankoopbon, en neem nooit genoegen met een fietsendrager die wiebelt op de kogel. Dat kan onderweg volledig misgaan! Zorg dus dat hij muurvast op de trekhaak zit.

Een fietsendragerverzekering is ook een goede investering voor je vakantie, maar wist je dat dit niet inbegrepen is bij een fietsverzekering? Een fietsendrager wordt beschouwd als een accessoire voor je auto. Het kan zijn dat een drager bij jouw autoverzekering al standaard wordt meeverzekerd; het kan ook dat je hem apart moet bijverzekeren.

Lekker onderweg!

8 Populaire fietsendragers onder de 1000 euro

Powered by Kieskeurig.nl

▼ Volgende artikel
Video | Audi Q6 e-tron: innovatief, maar met kinderziektes
© Audi
Mobiliteit

Video | Audi Q6 e-tron: innovatief, maar met kinderziektes

Is de nieuwste elektrische SUV van Audi echt de premium ervaring waar we op hopen, of laat hij steken vallen? De Q6 e-tron is gebouwd op het gloednieuwe PPE-platform, dat Audi samen met Porsche ontwikkelde, en belooft premium prestaties. Maar zoals bij elke innovatie zijn er ook kinderziektes. Irwin van InstaAutoVlog voelde de dikke Duitser aan de tand.

Watch on YouTube

Qua afmetingen is de Q6 e-tron een flinke jongen: hij is groter dan de Q4, maar compacter dan de Q7. Het uiterlijk is typisch Audi, met een stijlvol en elegant design dat opvalt door de brede chique lijnen. De testauto, in Daytona-grijs, was uitgerust met 20-inch lichtmetalen wielen en diverse optionele pakketten, waaronder matrix-ledkoplampen en oled-achterlichten.

Features of gimmicks?

Het interieur is, zoals we van Audi gewend zijn, verfijnd en voorzien van hoogwaardige materialen. De sportstoelen bieden uitstekend comfort en de rijpositie is goed instelbaar, met veel ruimte rondom de bestuurder. Bijzonder zijn het extra scherm voor de bijrijder en het multifunctionele paneeltje in het deurpaneel. Toch voelen niet alle keuzes even doordacht aan; sommige aanraakgevoelige schakelaars zijn onhandig geplaatst en voegen weinig toe aan de rijervaring.

Kinderziektes in de software

Helaas blijken de kinderziektes van de software het grootste minpunt van de Q6 e-tron. Tijdens de testperiode traden meerdere foutmeldingen op, variërend van problemen met de verkeersbordherkenning tot storingen in de veiligheidssystemen. Deze instabiliteit doet afbreuk aan de premium ervaring die je van een merk als Audi mag verwachten, vooral gezien de forse prijs van de auto. De gebruikersinterface is mooi vormgegeven, maar blijkt in de praktijk te vaak onbetrouwbaar.

Wisselend comfort

Rijtechnisch biedt de Q6 e-tron veel comfort, mede dankzij de adaptieve luchtvering. Toch is het rijgedrag niet altijd perfect: de auto is minder stabiel bij hogere snelheden dan je zou willen en reageert soms te gevoelig op stuurbewegingen, wat voor de passagiers oncomfortabel kan zijn. De 800-volt architectuur van het platform zorgt voor snel laden en een relatief efficiënt energieverbruik, met een gemiddelde van 19 kWh per 100 km. Dat is een positief punt in een verder wisselende rijervaring.

Werk aan de winkel

Hoewel de Audi Q6 e-tron absoluut indruk maakt met zijn vernieuwende technologie en comfort, wordt de totaalervaring toch overschaduwd door de softwareproblemen en een paar onhandige ontwerpkeuzes. Audi heeft hier een elektrische SUV neergezet die in potentie veel biedt, maar die duidelijk nog niet helemaal af is.

🚗 Over de auteur: Dit artikel is geschreven door Irwin Versteegh - Duijnstee, onze vaste partner voor alles over (elektrische) auto's. Irwin is journalist voor het YouTube-kanaal InstaAutoVlog, waar hij zijn expertise en passie voor auto's met het publiek deelt.

▼ Volgende artikel
Help! Mijn Chromebook gaat niet aan! Dit kun je doen
© Google
Huis

Help! Mijn Chromebook gaat niet aan! Dit kun je doen

Weet je eigenlijk wel wat je moet doen wanneer je Chromebook niet meer aangaat? Er zijn verschillende manieren om hem weer aan de praat te krijgen. Dit is hoe je dat mogelijk toch weer lukt.

Als je Chromebook opeens niet meer aangaat, valt dit te proberen:

  • Verwijder eventuele accessoires en dongels
  • Maak de oplaadpoort schoon
  • Staat het scherm wel aan?
  • Probeer een andere kabel
  • Controleer de batterij
  • Maak gebruik van de Powerwash

Ook interessant: Chromebook en Chromebook Plus: dit zijn de verschillen

Een Chromebook is relatief betaalbaar, maar kan toch enorm veel bieden. Voorheen moest hij altijd met het internet verbonden zijn, maar tegenwoordig zijn er veel offline-functies beschikbaar. Maar dan moet hij wel opstarten. Als de Chromebook niet direct reageert, is er nog geen man overboord. Hieronder verschillende manieren om de laptop toch aan de praat te krijgen.

Verwijder eventuele accessoires en dongels

Eén van de eerste dingen om te proberen, is eventuele accessoires en dongels verwijderen uit de poorten. Het zou namelijk kunnen zijn dat zo'n randapparaat stroom vreet. Maar het kan ook zijn dat er ergens toch een fout optreedt. Zodra je alles losgekoppeld hebt en de Chromebook weer aangaat, sluit dan alle accessoires één voor één aan om te kijken of er verdere problemen opduiken. Zodoende kun je wellicht achterhalen wat precies de boosdoener is.

Maak van je Chromebook een alleskunner met een handige dongel.

Breid eenvoudig je aansluitmogelijkheden uit!

Maak de oplaadpoort schoon

Een andere, simpele oplossing is de usb-poort schoonmaken. Het kan gebeuren dat er stof of vettigheid in ophoopt, waardoor een gekoppelde kabel zijn werk niet kan doen. Zo'n opening schoonmaken is zo gepiept: het enige dat je daarvoor nodig hebt, is een spuitbus met perslucht. Daarnaast kan het helpen een plastic tandenstoker of een wattenstaafje met isopropylalcohol te gebruiken. Gebruik geen houten stoker: die kunnen splinters achterlaten in de poort.

Staat het scherm wel aan?

Voordat we de iets technischere opties bekijken, eerst nog de volgende tip: staat het scherm wel aan of is het scherm misschien stuk? Het kan ook zijn dat iemand de helderheid op de laagste stand gezet heeft, als grapje, omdat het dan lijkt alsof het scherm uitstaat. Druk een paar keer op de toets voor de helderheid om te kijken of je dan beeld krijgt. Sluit de Chromebook aan op een extern scherm om te controleren of het apparaat überhaupt een teken van leven geeft.

©Google

Probeer een andere kabel

Als je de bovenstaande opties allemaal geprobeerd hebt, zonder succes, dan is het tijd om dingen uit te sluiten. Gebruik eens een andere usb-c-kabel voor je Chromebook, om te kijken of het apparaat dan wel aanspringt. Zo achterhaal je of het product wel oplaadt; je krijgt meteen bevestiging in de vorm van een ledlampje dat moet oplichten. Probeer ook eventueel een ander stopcontact uit, al zal dit doorgaans niet het probleem zijn.

Controleer de batterij

De volgende stap is de accu controleren. Als het ledlampje brandt ten teken dat de kabel in orde is, maar de Chromebook niet start dan is de accu mogelijk stuk. Een accu vervangen is soms zelf thuis te doen, maar de garantie vervalt dan wel. Neem daarom contact op met de verkoper of fabrikant, en als die niet helpen kun je een professional inschakelen.

©Tada Images - stock.adobe.com

Maak gebruik van de Powerwash

Het kan tot slot helpen om een Powerwash uit te voeren. Dit kan alleen wanneer de Chromebook nog wel aangaat, maar geen systeem laadt. Een Powerwash is een harde reset, waarmee je teruggaat naar de fabrieksinstellingen. Alle gegevens worden dan gewist, dus sla die bij voorkeur in de cloud op. Dan nog is dit het proberen waard, omdat je derhalve hopelijk geen nieuwe Chromebook hoeft te kopen. Zo voer je een Powerwash uit:

  • Druk op de powerknop en wacht totdat de Chromebook het opstartproces start.

  • Houd de toetsen Ctrl+Alt+Shift+R tegelijk ingedrukt.

  • Klik op Opnieuw opstarten.

  • In het venster dat verschijnt, selecteer je Powerwash en klik je op Doorgaan.

  • Volg de stappen op het scherm en bevestig dat je de Chromebook wilt resetten.

  • Na de Powerwash start je Chromebook opnieuw op. Je moet dan weer inloggen met je Google-account.

Alles geprobeerd?

Hopelijk helpt dit en kun je na het uitvoeren van één van deze stappen weer gebruikmaken van je Chromebook. Zo niet en ben je van plan een nieuwe Chromebook te kopen, dan is het handig om te weten wat bijvoorbeeld de verschillen zijn tussen een normale en Plus-variant. Daarnaast gaven we eerder al wat tips over het kopen van zo'n laptopvervanger en kun je hier lezen wat vijf goede opties voor een redelijk betaalbare prijs zijn.