ID.nl logo
Hoeveel kinderen passen er op een longtailfiets?
© DARIO ROGLER | Cube
Mobiliteit

Hoeveel kinderen passen er op een longtailfiets?

Een longtailfiets is een fiets met een verlengde bagagedrager. Op deze fiets kan je prima meerdere kinderen vervoeren, maar hoe je de kinderen over de fiets verdeelt, hangt wel af van een aantal factoren.

In dit artikel: bij het inschatten van de capaciteit let je op een aantal zaken. Zo speelt de grootte van de kinderen een rol, het type zitje waarin de kinderen moeten zitten is belangrijk én het gewicht van alle personen die op de longtailfiets zitten (inclusief de bestuurder) moet meegenomen worden om een antwoord te geven op de vraag hoeveel kinderen je op dit type fiets kunt vervoeren.

Lees zeker ook dit artikel: Wat is een longtailfiets en wat zijn de voordelen ervan?

Verschil tussen een shorttailfiets en een longtailfiets

Van longtailfietsen zijn er eigenlijk twee varianten: de shorttailfiets en de longtailfiets. Beide varianten hebben een langere bagagedrager dan bij een normale fiets, maar de bij de shorttailfiets is de bagagedrager relatief kort in vergelijking met een echte longtailfiets. De shorttailfiets is ideaal om één kind achterop te vervoeren en het is dan ook mogelijk om nog een kind in een kinderzitje voorop te vervoeren. Maar als je twee grote kinderen of meer dan twee kinderen op de fiets wilt vervoeren, ben je beter uit met een 'echte' longtailfiets.

©DARIO ROGLER | Cube

Hoeveel gewicht kan een longtailfiets dragen?

Bij een longtailfiets is het belangrijk om te kijken naar het laadvermogen. Dit is het totale gewicht dat de fiets kan dragen, inclusief de bestuurder en het gewicht van de fiets zelf. Het gemiddelde laadvermogen van een longtailfiets is 200 kilo. Dit is inclusief het gewicht van de fiets. Als we de fiets dus niet meerekenen, betekent dat dat je voor 170 kilo aan personen kunt vervoeren op de gemiddelde longtailfiets.

Wat betekent dat nou precies? We leggen het uit aan de hand van een voorbeeld. Stel dat een fiets een laadvermogen heeft van 240 kilo en de fiets zelf weegt al 30 kilo, dan houd je nog 210 kilo aan gewicht óp de fiets over. Als jij zelf 80 kilo weegt, betekent dat dus dat je nog 130 kilo aan kinderen mee kunt nemen op de fiets. Dat betekent dat het meenemen van twee grotere kinderen die ieder 60 kilo wegen, automatisch inhoudt dat je niet óók nog een kleuter mee kunt nemen op de fiets. Zelfs al zou dit qua zitplaatsen wél kunnen… de fiets is er dan qua laadvermogen niet op gebouwd en het totale gewicht is dan te hoog. 

Het laadvermogen veilig verdelen

Om het geheel nog wat ingewikkelder te maken, is kijken naar het gewicht alleen ook niet genoeg. Laten we opnieuw uitgaan van een longtailfiets met een laadvermogen van 200 kilo. Stel dat jij zelf 60 kilo weegt en je wil drie kinderen van 25 kilo vervoeren op de bagagedrager aan de achterkant van de fiets, dan is de kans dat de fiets instabiel wordt heel groot. In theorie is het vervoeren van drie kinderen van 25 kilo (bij elkaar opgeteld 75 kilo) én een bestuurder van 60 kilo binnen de perken van wat de fiets zou moeten kunnen dragen, maar op deze manier zit vrijwel al het gewicht achter op de fiets.

De bestuurder kan in dit geval snel problemen krijgen met rustig en stabiel wegfietsen vanuit stilstand en de kans dat het voorwiel bij het wegfietsen vanuit stilstand van de grond komt is groot. Op papier is het dus mogelijk om met deze gewichtsverdeling drie kinderen van 25 kilo te vervoeren, maar in de praktijk is het niet verstandig en fietst het niet lekker. 

©DARIO ROGLER | Cube

Hoe verdeel ik kinderen over mijn longtailfiets?

Je kunt kinderen op je longtailfiets op een verschillende manier verdelen: 

  • Er zijn kinderstoeltjes die geplaatst kunnen worden op de bagagedrager. Op shorttailfietsen past er één kinderstoeltje op de bagagedrager; op longtailfietsen zijn dit er twee. Kinderstoeltjes zijn bedoeld voor kinderen die wél al zelfstandig in de zithouding kunnen blijven zitten, maar die nog wel in een kinderstoeltje vervoerd moeten worden. Je kunt hierbij denken aan kinderen tussen de 6 maanden en de 4 jaar oud.

  • Een kinderstoeltje voorop. Natuurlijk is het, net als bij een gewone fiets, ook mogelijk om een kinderzitje voorop te plaatsen bij het stuur.

  • Achter op het bankje passen op een grote longtailfiets drie kinderen die achter elkaar geplaatst worden.

  • Let op: het feit dat je in theorie drie kinderen op de bagagedrager zou kunnen plaatsen én één kind in een kinderzitje voorop, betekent niet dat dit in de praktijk ook kan. Dit heeft alles te maken met het eerder genoemde laadvermogen van de fiets. Al zijn er dus genoeg zitplaatsen, bekijk ook altijd het gewicht van de personen die je vervoert.

 Meer weten over de accessoires? Check dan dit artikel: Accessoires voor jouw longtailfiets

Ook met een bakfiets kun je kinderen vervoeren

Minder wendbaar maar wel een hoop plek!

Kan ik een baby vervoeren op een longtailfiets?

Hoewel er tegenwoordig wel houders bestaan om een Maxi-Cosi achter op een longtailfiets te plaatsen, wordt dit eigenlijk niet aangeraden. Een longtailfiets is minder stabiel dan bijvoorbeeld een bakfiets, wat het vervoeren van een baby in een Maxi Cosi achter op de longtailfiets extra kwetsbaar maakt.


▼ Volgende artikel
Help! Mijn Chromebook gaat niet aan! Dit kun je doen
© Google
Huis

Help! Mijn Chromebook gaat niet aan! Dit kun je doen

Weet je eigenlijk wel wat je moet doen wanneer je Chromebook niet meer aangaat? Er zijn verschillende manieren om hem weer aan de praat te krijgen. Dit is hoe je dat mogelijk toch weer lukt.

Als je Chromebook opeens niet meer aangaat, valt dit te proberen:

  • Verwijder eventuele accessoires en dongels
  • Maak de oplaadpoort schoon
  • Staat het scherm wel aan?
  • Probeer een andere kabel
  • Controleer de batterij
  • Maak gebruik van de Powerwash

Ook interessant: Chromebook en Chromebook Plus: dit zijn de verschillen

Een Chromebook is relatief betaalbaar, maar kan toch enorm veel bieden. Voorheen moest hij altijd met het internet verbonden zijn, maar tegenwoordig zijn er veel offline-functies beschikbaar. Maar dan moet hij wel opstarten. Als de Chromebook niet direct reageert, is er nog geen man overboord. Hieronder verschillende manieren om de laptop toch aan de praat te krijgen.

Verwijder eventuele accessoires en dongels

Eén van de eerste dingen om te proberen, is eventuele accessoires en dongels verwijderen uit de poorten. Het zou namelijk kunnen zijn dat zo'n randapparaat stroom vreet. Maar het kan ook zijn dat er ergens toch een fout optreedt. Zodra je alles losgekoppeld hebt en de Chromebook weer aangaat, sluit dan alle accessoires één voor één aan om te kijken of er verdere problemen opduiken. Zodoende kun je wellicht achterhalen wat precies de boosdoener is.

Maak van je Chromebook een alleskunner met een handige dongel.

Breid eenvoudig je aansluitmogelijkheden uit!

Maak de oplaadpoort schoon

Een andere, simpele oplossing is de usb-poort schoonmaken. Het kan gebeuren dat er stof of vettigheid in ophoopt, waardoor een gekoppelde kabel zijn werk niet kan doen. Zo'n opening schoonmaken is zo gepiept: het enige dat je daarvoor nodig hebt, is een spuitbus met perslucht. Daarnaast kan het helpen een plastic tandenstoker of een wattenstaafje met isopropylalcohol te gebruiken. Gebruik geen houten stoker: die kunnen splinters achterlaten in de poort.

Staat het scherm wel aan?

Voordat we de iets technischere opties bekijken, eerst nog de volgende tip: staat het scherm wel aan of is het scherm misschien stuk? Het kan ook zijn dat iemand de helderheid op de laagste stand gezet heeft, als grapje, omdat het dan lijkt alsof het scherm uitstaat. Druk een paar keer op de toets voor de helderheid om te kijken of je dan beeld krijgt. Sluit de Chromebook aan op een extern scherm om te controleren of het apparaat überhaupt een teken van leven geeft.

©Google

Probeer een andere kabel

Als je de bovenstaande opties allemaal geprobeerd hebt, zonder succes, dan is het tijd om dingen uit te sluiten. Gebruik eens een andere usb-c-kabel voor je Chromebook, om te kijken of het apparaat dan wel aanspringt. Zo achterhaal je of het product wel oplaadt; je krijgt meteen bevestiging in de vorm van een ledlampje dat moet oplichten. Probeer ook eventueel een ander stopcontact uit, al zal dit doorgaans niet het probleem zijn.

Controleer de batterij

De volgende stap is de accu controleren. Als het ledlampje brandt ten teken dat de kabel in orde is, maar de Chromebook niet start dan is de accu mogelijk stuk. Een accu vervangen is soms zelf thuis te doen, maar de garantie vervalt dan wel. Neem daarom contact op met de verkoper of fabrikant, en als die niet helpen kun je een professional inschakelen.

©Tada Images - stock.adobe.com

Maak gebruik van de Powerwash

Het kan tot slot helpen om een Powerwash uit te voeren. Dit kan alleen wanneer de Chromebook nog wel aangaat, maar geen systeem laadt. Een Powerwash is een harde reset, waarmee je teruggaat naar de fabrieksinstellingen. Alle gegevens worden dan gewist, dus sla die bij voorkeur in de cloud op. Dan nog is dit het proberen waard, omdat je derhalve hopelijk geen nieuwe Chromebook hoeft te kopen. Zo voer je een Powerwash uit:

  • Druk op de powerknop en wacht totdat de Chromebook het opstartproces start.

  • Houd de toetsen Ctrl+Alt+Shift+R tegelijk ingedrukt.

  • Klik op Opnieuw opstarten.

  • In het venster dat verschijnt, selecteer je Powerwash en klik je op Doorgaan.

  • Volg de stappen op het scherm en bevestig dat je de Chromebook wilt resetten.

  • Na de Powerwash start je Chromebook opnieuw op. Je moet dan weer inloggen met je Google-account.

Alles geprobeerd?

Hopelijk helpt dit en kun je na het uitvoeren van één van deze stappen weer gebruikmaken van je Chromebook. Zo niet en ben je van plan een nieuwe Chromebook te kopen, dan is het handig om te weten wat bijvoorbeeld de verschillen zijn tussen een normale en Plus-variant. Daarnaast gaven we eerder al wat tips over het kopen van zo'n laptopvervanger en kun je hier lezen wat vijf goede opties voor een redelijk betaalbare prijs zijn.


▼ Volgende artikel
Review Dyson Ontrac – Heeft nog ruimte om te groeien
© Wesley Akkerman
Huis

Review Dyson Ontrac – Heeft nog ruimte om te groeien

De Dyson Ontrac is de tweede koptelefoon van het merk dat we met name kennen van stofzuigers en luchtreinigers. De Dyson Zone, of poging één, was niet slecht, maar liet veel te wensen over. Hoe vergaat het met poging twee? Dat bekijken we in de review.

Goed
Conclusie

We willen vooropstellen dat de Dyson Ontrac echt geen verkeerde koptelefoon is. Maar het hogere segment voor koptelefoons is nu eenmaal moordend. Als je de hoofdprijs vraagt, dan mag je een stevige beoordeling verwachten. Hoewel de muziek over het algemeen aangenaam en soepel klinkt, missen we ook wat detail en dynamiek die het aanbod van bijvoorbeeld Sony, Philips en Bose wel rijk is. Daarnaast voelt de headset wat basaal aan als het gaat om extra functies en vinden we dat de ruisonderdrukking beter kan op dit prijspunt. Gelukkig doet dit model ook een hoop goed. Zo is de prijs ten opzichte van de Zone gedaald, zijn we nog steeds gek op dat knuppeltje (ook al vereist een precieze behandeling) en vinden we het mooi om te zien dat er ruimte is voor personalisatie en duurzaamheid. Het draagcomfort is bijna ongeëvenaard en de afwerking voelt heel premium aan. En de accuduur gaat met 55 uur lekker lang mee. Nu nog meer opties, een betere app en een goede equalizer en je hebt een koptelefoon die de concurrentie aankan. Maar daar zit Dyson op dit moment nog niet.

Plus- en minpunten
  • Draagcomfort
  • Premium afwerking
  • Algemene audiokwaliteit
  • Fysieke knop voor mediabediening
  • Meting blootstelling aan geluid
  • Personalisatie
  • Duurzaamheid
  • Accuduur
  • Audio mist wat dynamiek en detail
  • Aanraakgevoelig oppervlak voor anc
  • Actieve ruisonderdrukking kan beter
  • Beperkte equalizer
  • Nog steeds een hoge prijs

Meld je aan voor het Koptelefoonwijzer Eindrapport 2024

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl Koptelefoonwijzer-resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl nieuwsbrief.

Voordat we een uitgebreide blik werpen op de Dyson Ontrac-koptelefoon, is het handig om nog even kort samen te vatten wat de Dyson Zone goed en minder goed deed. Het draagcomfort, de algemene audiokwaliteit, de premium afwerking, fysieke knop voor mediabediening en de informatieve app zijn allemaal dingen waar we enthousiast van werden. Maar het aanraakgevoelige oppervlak, de ruisonderdrukking, accuduur, beperkte equalizer en de hoge prijs gooiden roet in het eten. Scoort de Ontrac beter op die vlakken?

Lees de hele review over het eerste model: Review Dyson Zone - (Helaas) een product van deze tijd

Het grootste verschil tussen de Dyson Ontrac en Zone is natuurlijk dat de eerstgenoemde geen luchtzuiveringssysteem heeft. Dit is een 'gewone' koptelefoon. Daarmee kaart het merk al een negatief punt aan van de Zone, die met minimaal 649 euro wel erg duur was. De Ontrac heeft een adviesprijs van 499 euro en is daarmee nog steeds niet goedkoop. Sterker nog: in vergelijking met de topmodellen van onder meer Sony, Philips en Sonos scheelt het meer dan 100 euro. Dan moet je van goeden huize komen, of unieke, overtuigende kwaliteiten hebben.

©Wesley Akkerman

Duurzaamheid en personalisatie

In vergelijking met de Dyson Zone is er qua draagcomfort weinig veranderd. De koptelefoon is gelukkig wel veel lichter, maar zit nog steeds lekker op het hoofd. Niet te strak en niet te los, en dankzij de beweegbare onderdelen kun je hem precies op jouw hoofdvorm afstellen. De buitenkant is gemaakt van aluminium, terwijl de oorkussens voorzien zijn van suède. Ook treffen we plastic aan in de hoofdband, maar over het algemeen voelt en oogt de Dyson Ontrac hoogwaardig en premium. Dit is een typisch product van Dyson.

In tegenstelling tot veel andere koptelefoons kun je zelf onderdelen vervangen wanneer die eraan toe zijn of wanneer jij eraan toe bent. Je kunt de oorkussens omwisselen wanneer ze kapotgaan of de buitenkant van de cups voorzien van andere kleuren. Daardoor scoort het merk wat punten op het gebied van duurzaamheid en personalisatie. Helaas is het niet mogelijk de kleur van de band aan te passen, waardoor je daar dus wel aan vastzit. Vooral het kunnen vervangen van de kussens is fijn, omdat die vaak sneller kapotgaan dan andere onderdelen.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Joystick, tikken en slaan

Je bedient de Dyson Ontrac op twee manieren: via de app (daar later meer over) en de fysieke bediening. Op de oorcup rechts zit een kleine joystick, net als op de Zone. Daarmee beheer je het volume, pauzeer je muziek en ga je naar een volgend of vorig nummer. De besturing luistert wel nauw: je moet bewust een specifieke richting opgaan om iets voor elkaar te krijgen. Na een aantal weken gebruik gebeurt het nog weleens dat je de muziek per ongeluk pauzeert of dat je opeens naar een volgend nummer gaat, terwijl dat niet de bedoeling was.

Desondanks vinden we het tof dat de Dyson-koptelefoons zulke bediening aanbieden, want het maakt de koptelefoons redelijk uniek. En in dit geval went het vanzelf. Wat niet went, is de aanraakgevoelige omgeving aan de buitenkant van de cups. Daarmee zet je de ruisonderdrukking aan en uit, door twee keer te tikken. Niet alleen klinkt dat echt extreem hard, ook werkt het niet altijd. De tijd tussen de twee tikken komt heel nauwkeurig, waardoor je soms meerdere keren slaat op dat ding. Gelukkig hebben we de Dyson-app nog.

©Wesley Akkerman

Gedoe met de magere app

Die app verraadt hoe basaal de Dyson Ontrac eigenlijk is. Niet qua comfort en ook niet per se als het om de audiokwaliteit gaat, maar wel op het gebied van extra functies. Binnen de app tref je de opties aan die je ook fysiek aanstuurt, evenals een digitale equalizer. Helaas is die, net als bij de Zone, vrij beperkt. Je hebt drie opties tot je beschikking. Een van de meest waardevolle opties is meting van het volumeniveau. De app kan aangeven of de muziek, of de herrie van buitenaf, eigenlijk te hard is voor je gehoor. Zodoende blijft gehoorschade je mogelijk bespaard.

Daar blijft het wel bij als het om extra mogelijkheden gaat. Er is geen adaptieve ruisonderdrukking, spraakherkenning, multipoint of geluid in 360 graden, bijvoorbeeld. Nu kun je beargumenteren dat niet elke functie daadwerkelijk onmisbaar is, maar voor 400 tot 500 euro mag je meer verwachten. Bovendien heeft de Dyson-winkel een frontale plek binnen de druk vormgegeven applicatie en heb je geregeld last van verbindingsproblemen. Niet met een gekoppeld apparaat, maar de app zelf. Dit zijn geen premium ervaringen.

Warm en helder

De accuduur is dat gelukkig wel: met actieve ruisonderdrukking aan kun je tot 55 uur luisteren. En met tien minuten laden kun je 2,5 uur vooruit. Dat zijn indrukwekkende getallen; daar moet de Ontrac het wel echt van hebben. De geluidsonderdrukking heeft verder geen negatieve invloed op de geluidsweergave. Over het algemeen presenteert de koptelefoon een breed en warm geluid, waar je moeiteloos onderscheid maakt tussen verschillende tonen, lagen en muziekinstrumenten. Daarnaast vinden we de sound helder en zuiver klinken.

Een wat geoefend oor zal de presentatie overigens wellicht wat minder kunnen waarderen. Want de Dyson Ontrac klinkt tegelijkertijd ook een beetje saai en veilig, vanwege het gebrek aan dynamiek en subtiliteit. De ruisonderdrukking is verder redelijk, maar niet uitmuntend. Gezien de prijs van de koptelefoon zijn dit best zware punten. Als het gaat om het aantal ondersteunde audiocodecs, dan biedt de Dyson Ontrac helaas ook een wat magere ervaring met alleen sbc, aac en lhdc (voor hi-res audio). Dit is niet de beste koptelefoon van dit moment.

©Wesley Akkerman

Dyson Ontrac kopen?

We willen vooropstellen dat de Dyson Ontrac echt geen verkeerde koptelefoon is. Maar het hogere segment voor koptelefoons is nu eenmaal moordend. Als je de hoofdprijs vraagt, dan mag je een stevige beoordeling verwachten. Hoewel de muziek over het algemeen aangenaam en soepel klinkt, missen we ook wat detail en dynamiek die het aanbod van bijvoorbeeld Sony, Philips en Bose wel rijk is. Daarnaast voelt de headset wat basaal aan als het gaat om extra functies en vinden we dat de ruisonderdrukking beter kan op dit prijspunt.

Gelukkig doet dit model ook een hoop goed. Zo is de prijs ten opzichte van de Zone gedaald, zijn we nog steeds gek op dat knuppeltje (ook al vereist een precieze behandeling) en vinden we het mooi om te zien dat er ruimte is voor personalisatie en duurzaamheid. Het draagcomfort is bijna ongeëvenaard en de afwerking voelt heel premium aan. En de accuduur gaat met 55 uur lekker lang mee. Nu nog meer opties, een betere app en een goede equalizer en je hebt een koptelefoon die de concurrentie aankan. Maar daar zit Dyson op dit moment nog niet.