ID.nl logo
Hoeveel kinderen passen er op een longtailfiets?
© DARIO ROGLER | Cube
Mobiliteit

Hoeveel kinderen passen er op een longtailfiets?

Een longtailfiets is een fiets met een verlengde bagagedrager. Op deze fiets kan je prima meerdere kinderen vervoeren, maar hoe je de kinderen over de fiets verdeelt, hangt wel af van een aantal factoren.

In dit artikel: bij het inschatten van de capaciteit let je op een aantal zaken. Zo speelt de grootte van de kinderen een rol, het type zitje waarin de kinderen moeten zitten is belangrijk én het gewicht van alle personen die op de longtailfiets zitten (inclusief de bestuurder) moet meegenomen worden om een antwoord te geven op de vraag hoeveel kinderen je op dit type fiets kunt vervoeren.

Lees zeker ook dit artikel: Wat is een longtailfiets en wat zijn de voordelen ervan?

Verschil tussen een shorttailfiets en een longtailfiets

Van longtailfietsen zijn er eigenlijk twee varianten: de shorttailfiets en de longtailfiets. Beide varianten hebben een langere bagagedrager dan bij een normale fiets, maar de bij de shorttailfiets is de bagagedrager relatief kort in vergelijking met een echte longtailfiets. De shorttailfiets is ideaal om één kind achterop te vervoeren en het is dan ook mogelijk om nog een kind in een kinderzitje voorop te vervoeren. Maar als je twee grote kinderen of meer dan twee kinderen op de fiets wilt vervoeren, ben je beter uit met een 'echte' longtailfiets.

©DARIO ROGLER | Cube

Hoeveel gewicht kan een longtailfiets dragen?

Bij een longtailfiets is het belangrijk om te kijken naar het laadvermogen. Dit is het totale gewicht dat de fiets kan dragen, inclusief de bestuurder en het gewicht van de fiets zelf. Het gemiddelde laadvermogen van een longtailfiets is 200 kilo. Dit is inclusief het gewicht van de fiets. Als we de fiets dus niet meerekenen, betekent dat dat je voor 170 kilo aan personen kunt vervoeren op de gemiddelde longtailfiets.

Wat betekent dat nou precies? We leggen het uit aan de hand van een voorbeeld. Stel dat een fiets een laadvermogen heeft van 240 kilo en de fiets zelf weegt al 30 kilo, dan houd je nog 210 kilo aan gewicht óp de fiets over. Als jij zelf 80 kilo weegt, betekent dat dus dat je nog 130 kilo aan kinderen mee kunt nemen op de fiets. Dat betekent dat het meenemen van twee grotere kinderen die ieder 60 kilo wegen, automatisch inhoudt dat je niet óók nog een kleuter mee kunt nemen op de fiets. Zelfs al zou dit qua zitplaatsen wél kunnen… de fiets is er dan qua laadvermogen niet op gebouwd en het totale gewicht is dan te hoog. 

Het laadvermogen veilig verdelen

Om het geheel nog wat ingewikkelder te maken, is kijken naar het gewicht alleen ook niet genoeg. Laten we opnieuw uitgaan van een longtailfiets met een laadvermogen van 200 kilo. Stel dat jij zelf 60 kilo weegt en je wil drie kinderen van 25 kilo vervoeren op de bagagedrager aan de achterkant van de fiets, dan is de kans dat de fiets instabiel wordt heel groot. In theorie is het vervoeren van drie kinderen van 25 kilo (bij elkaar opgeteld 75 kilo) én een bestuurder van 60 kilo binnen de perken van wat de fiets zou moeten kunnen dragen, maar op deze manier zit vrijwel al het gewicht achter op de fiets.

De bestuurder kan in dit geval snel problemen krijgen met rustig en stabiel wegfietsen vanuit stilstand en de kans dat het voorwiel bij het wegfietsen vanuit stilstand van de grond komt is groot. Op papier is het dus mogelijk om met deze gewichtsverdeling drie kinderen van 25 kilo te vervoeren, maar in de praktijk is het niet verstandig en fietst het niet lekker. 

©DARIO ROGLER | Cube

Hoe verdeel ik kinderen over mijn longtailfiets?

Je kunt kinderen op je longtailfiets op een verschillende manier verdelen: 

  • Er zijn kinderstoeltjes die geplaatst kunnen worden op de bagagedrager. Op shorttailfietsen past er één kinderstoeltje op de bagagedrager; op longtailfietsen zijn dit er twee. Kinderstoeltjes zijn bedoeld voor kinderen die wél al zelfstandig in de zithouding kunnen blijven zitten, maar die nog wel in een kinderstoeltje vervoerd moeten worden. Je kunt hierbij denken aan kinderen tussen de 6 maanden en de 4 jaar oud.

  • Een kinderstoeltje voorop. Natuurlijk is het, net als bij een gewone fiets, ook mogelijk om een kinderzitje voorop te plaatsen bij het stuur.

  • Achter op het bankje passen op een grote longtailfiets drie kinderen die achter elkaar geplaatst worden.

  • Let op: het feit dat je in theorie drie kinderen op de bagagedrager zou kunnen plaatsen én één kind in een kinderzitje voorop, betekent niet dat dit in de praktijk ook kan. Dit heeft alles te maken met het eerder genoemde laadvermogen van de fiets. Al zijn er dus genoeg zitplaatsen, bekijk ook altijd het gewicht van de personen die je vervoert.

 Meer weten over de accessoires? Check dan dit artikel: Accessoires voor jouw longtailfiets

Ook met een bakfiets kun je kinderen vervoeren

Minder wendbaar maar wel een hoop plek!

Kan ik een baby vervoeren op een longtailfiets?

Hoewel er tegenwoordig wel houders bestaan om een Maxi-Cosi achter op een longtailfiets te plaatsen, wordt dit eigenlijk niet aangeraden. Een longtailfiets is minder stabiel dan bijvoorbeeld een bakfiets, wat het vervoeren van een baby in een Maxi Cosi achter op de longtailfiets extra kwetsbaar maakt.


▼ Volgende artikel
Review Motorola Edge 60 Fusion – Betaalbaar en compleet
© Rens Blom
Huis

Review Motorola Edge 60 Fusion – Betaalbaar en compleet

Een 'gewoon prima' smartphone hoeft echt geen vele honderden euro's te kosten, weten we inmiddels. De nieuwe Motorola Edge 60 Fusion is daar een mooi voorbeeld van, lees je in deze review. Voor een adviesprijs van 329 euro krijg je een telefoon die luxe oogt, fijne specificaties heeft en zes jaar updates ontvangt.

Uitstekend
Conclusie

De Motorola Edge 60 Fusion is niet de snelste smartphone in zijn prijsklasse, maar scoort op alle andere belangrijke punten wel (erg) goed. We zijn ook blij met het updatebeleid van zes jaar. Voor iets meer dan 300 euro koop je zo een telefoon waar je veel plezier aan kunt beleven.

Plus- en minpunten
  • Eigen, luxe ontwerp
  • Goed scherm
  • Zes jaar beveiligingsupdates
  • Prijs-kwaliteitverhouding
  • Niet de snelste in zijn klasse
  • Moto AI niet altijd nuttig

De Edge 60 Fusion is het goedkoopste model in Motorola's Edge 60-serie en verkrijgbaar in drie kleuren: blauw, roze en het geteste turquoise. Niet de meeste alledaagse kleuren voor een smartphone, en het veilige grijs, zwart en wit ontbreken. Wij kunnen dat wel waarderen.

Opvallend ontwerp

De Edge 60 Fusion valt lekker op in de saaie massa. Een hoesje kan handig zijn om de telefoon beter te beschermen, maar is niet nodig voor grip. De nepleren achterkant biedt namelijk veel grip. Motorola schermt bovendien met een MIL-STD-810H-certificering, die aangeeft dat de Edge 60 Fusion niet stuk zou moeten gaan door een val van maximaal 1,2 meter hoogte.

©Rens Blom

De Edge 60 Fusion valt lekker op.

De gebruikservaring van de Motorola-smartphone is uitstekend. Met 178 gram is het toestel relatief licht, door de gekromde randen aan de zijkanten heb je het idee dat je een hele dure telefoon in handen hebt en het 6,67 inch-oledscherm ziet ook heel goed uit. De verversingssnelheid is 120 Hz en de resolutie wat hoger dan Full-HD, waardoor het scherm scherp oogt.

Complete smartphone

We zijn ook blij dat Motorola de scherp geprijsde smartphone zo compleet heeft gemaakt. De Edge 60 Fusion is bijvoorbeeld waterbestendig, ondersteunt een e-sim en heeft lekker veel (256 GB) opslagcapaciteit. Ook het werkgeheugen is van gebruikelijke grootte (8 GB) en de gangbare accucapaciteit van 5200 mAh levert een meer dan prima accuduur op. Wij kunnen de smartphone bij redelijk intensief gebruik, ook buiten de deur, zeker een lange dag gebruiken. 's Avonds opladen kan, maar de volgende ochtend redt het toestel ook.

©Rens Blom

Het grote scherm ziet er goed uit

Je dient wel zelf een oplaadadapter te regelen, en het liefst een krachtige. Motorola levert – vanwege nieuwe EU-wetgeving – namelijk alleen een usb-c-kabel in de doos van de Edge 60 Fusion mee. Met de juiste adapter kan de smartphone overigens lekker rap opladen, namelijk met 68 watt. Wat dat zegt? Dat het drie kwartier duurt om de telefoon van 0 naar 100 procent te brengen.

Is de Edge 60 Fusion zonder compromissen? Nee. De gebruikte MediaTek-processor is niet zo snel, waardoor de telefoon ons af en toe niet kan bijhouden. Geen ramp, maar wel een aandachtspunt. Toestellen worden door de jaren heen namelijk wat trager door alle apps en bestanden die je erop hebt gezet, en de Edge 60 Fusion is dus vanaf dag één al niet de snelste in zijn segment.

©Rens Blom

Camera's

De camera's van de smartphone zijn wat verwarrend. Achterop lijken drie cameralenzen te zitten, aangevuld met een flitser. Er zijn echter maar twee camera's: een hoofdcamera en een groothoekcamera. De Edge 60 Fusion kan ook inzoomen, maar gebruikt daar zijn hoofdcamera voor. Hoewel de camera's prima zijn gelet op de prijs, merken we duidelijk dat duurdere smartphones betere kiekjes schieten. Een begrijpelijk compromis, en we zijn blij dat Motorola de groothoeklens voorzien heeft van een macrofunctie, om van heel dichtbij te fotograferen. Dat kunnen lang niet alle telefoons in dit prijssegment.

Hieronder zie je twee fotoseries met van links naar rechts de hoofdcamera, groothoekcamera en zoomfunctie (2x) aan het werk.

©Rens Blom

©Rens Blom

Zes jaar updates

Prettig aan de Motorola Edge 60 Fusion is dat de telefoon drie Android-upgrades en zes jaar beveiligingsupdates krijgt. Je kunt het toestel dus heel lang veilig gebruiken. Motorola installeert ook heel wat AI-functies op het toestel. Sommige functies zijn nuttig, andere niet. Vertrouwd prettig blijven de gebaren om de smartphone efficiënt te bedienen. Motorola's tijdlijn met artikelen in allerlei categorieën toont ons om onduidelijke redenen alleen Engelstalige content, aangevuld met advertenties. Google's nieuwsfeed blijft dus relevanter.

©Rens Blom

Sommige onderdelen van Motorola's software bevallen goed, andere delen minder.

Conclusie: Motorola Edge 60 Fusion kopen?

De Motorola Edge 60 Fusion is niet de snelste smartphone in zijn prijsklasse, maar scoort op alle andere belangrijke punten wel (erg) goed. We zijn ook blij met het updatebeleid van zes jaar. Voor iets meer dan 300 euro koop je zo een telefoon waar je veel plezier aan kunt beleven.

▼ Volgende artikel
WhatsApp, Google Maps en DigiD populairste apps in Nederland
© ID.nl
Huis

WhatsApp, Google Maps en DigiD populairste apps in Nederland

WhatsApp is de meest geïnstalleerde app op Nederlandse smartphones, gevolgd door Google Maps, DigiD en YouTube. Dat blijkt uit het Mobile App Trends Report 2025 van Framna. Voor dit rapport zijn 600 apps geanalyseerd en 9.000 gebruikers ondervraagd.

Praktisch wint het van nieuws

De Top 20 laat een duidelijke voorkeur zien voor praktische apps, zoals 9292, NS, PostNL en Buienradar. Ook supermarktapps als die van Albert Heijn en Lidl Plus zijn vertegenwoordigd; terwijl ook Marktplaats, Bol en Spotify populair zijn.Nieuwsapps van onder andere NU.nl, NOS en De Telegraaf ontbreken. Daarin verschilt Nederland bijvoorbeeld van Scandinavische landen als Zweden en Denemarken, waarin de categorie nieuwsapps sterker scoort.

Kijken we naar sociale media, dan staan Facebook, Instagram en LinkedIn wel in de Top 20, maar TikTok ontbreekt.

Hoge waardering ≠ (automatisch) vaak geïnstalleerd

Framna keek niet alleen naar hoeveel een app wordt geïnstalleerd, maar ook naar de mate van waardering. De zogeheten "App Pulse-score" is gebaseerd op tevredenheid, gebruikswaarde, relevantie en het imago van de aanbieder. Op basis van die score staan WhatsApp, Spotify en ChatGPT bovenaan. Opvallend: sommige apps met een hoge App Pulse-score – zoals ChatGPT en Teletekst – komen niet voor in de lijst van meest geïnstalleerde apps.

WhatsApp niet weg te denken

WhatsApp is met een gebruikspercentage van 97 procent met afstand de populairste app in Nederland. De app wordt zowel privé als zakelijk gebruikt, onder meer voor klantenservice, groepsgesprekken en afspraakherinneringen. Daarmee speelt WhatsApp een centrale rol in de digitale communicatie van veel Nederlanders.

DigiD en Tikkie onmisbaar geworden

Ook DigiD en Tikkie zijn breed ingeburgerd. DigiD is de standaard geworden voor online toegang tot overheidsdiensten en zorginstanties. Tikkie wordt veel gebruikt voor het eenvoudig terugbetalen van bedragen onderling. Beide apps combineren gebruiksgemak met een duidelijke functie, waardoor ze inmiddels voor veel gebruikers tot de vaste uitrusting van hun telefoon behoren.

Social media dagelijks het meest geopend

In het onderzoek is ook gekeken naar het daadwerkelijke gebruik van apps. Social media worden het vaakst dagelijks geopend (door 62 procent van de ondervraagden), gevolgd door nieuwsapps (61 procent), financiële apps (31 procent) en entertainmentapps (28 procent). Toch halen nieuwsapps de top 20 van meest gebruikte apps niet.

De 20 meest gedownloade apps in Nederland

1: WhatsApp

2: Google Maps

3: DigiD

4: YouTube

5: Facebook

6: Marktplaats

7: Instagram

8: Albert Heijn

9: Spotify

10: Bol

11: PostNL

12: Messenger

13: NS

14: Netflix

15: Buienradar

16: Tikkie

17: Lidl Plus

18: LinkedIn

19: 9292

20: ING