ID.nl logo
🚲 Ga lekker zitten: 5 goede stadsfietszadels
Mobiliteit

🚲 Ga lekker zitten: 5 goede stadsfietszadels

Je denkt er misschien niet te veel over na, maar het zadel van een stadsfiets moet vooral comfortabel zijn. Als je een zadel hebt dat niet past bij jouw lichaamsbouw, kunnen de ritjes naar je werk of naar de supermarkt best vervelend zijn. Gelukkig kun je met een doordachte aanpassing het verschil maken én merken. In dit artikel laten we je vijf goede stadsfietszadels zien!

Het kiezen van het juiste stadsfietszadel betekent comfort tijdens je dagelijkse ritjes. Dit artikel belicht het belang van comfort in stadsfietszadels, hoe je het perfecte zadel kiest én we hebben een paar aanbevolen zadels voor stadsfietsers. Verder lees je over:

  • Het belang van een comfortabel stadsfietszadel

  • De kenmerken van stadsfietszadels: breder en comfortabeler dan racefiets- of mountainbikezadels

  • Tips voor het kiezen van het juiste stadsfietszadel: afstemmen op lichaamsbouw

  • Rekening houden met je rijstijl

  • De materiaalkeuze

  • Ook interessant: Onderhoud, snelheid en een fietshelm: zo fiets je veilig op je e-bike

Op zoek naar het perfecte stadsfietszadel?

Het aanbod is enorm, dus lees goed welke je moet hebben!

Stadsfietszadels

Stadsfietszadels zijn over het algemeen breder en comfortabeler dan zadels voor racefietsen of mountainbikes. Dat komt doordat stadsfietsers doorgaans in een meer rechtopstaande positie rijden, wat voor meer druk op het zitvlak zorgt. Daarom hebben stadsfietszadels vaak extra vulling of gel inserts om deze druk te verlichten en extra comfort te bieden tijdens langere ritten.

Een ander kenmerk van stadsfietszadels is dat ze vaak een wat minder gestroomlijnd en wat plomp ontwerp hebben. Dat komt omdat stadsfietsen vaak worden gebruikt voor korte ritten in de stad, waar snelheid en prestaties minder belangrijk zijn dan comfort en gebruiksgemak. Daarom hebben stadsfietszadels vaak minder technische kenmerken dan racefiets- of mountainbikezadels.

Hoe kies je het juiste stadsfietszadel?

Het kiezen van het juiste stadsfietszadel hangt af van een aantal factoren, waaronder je lichaamsbouw, rijstijl en persoonlijke voorkeuren. Hier zijn enkele tips om je te helpen bij het kiezen van het juiste zadel:

1) Kies een zadel dat past bij jouw lichaamsbouw: Vrouwen hebben over het algemeen een bredere bekken dan mannen, wat betekent dat ze een breder zadel nodig hebben. Daarom zijn er specifieke dameszadels beschikbaar die breder zijn aan de achterkant om deze extra breedte te accommoderen.

2) Houd rekening met je rijstijl: Als je meestal in een rechtopstaande positie rijdt, heb je waarschijnlijk een zadel nodig met meer vulling en ondersteuning aan de achterkant. Als je echter meer voorovergebogen rijdt, heb je mogelijk een smaller en wat harder zadel nodig.

3) Let op het materiaal: Het materiaal van het zadel kan ook een grote invloed hebben op het comfort. Lederen zadels zijn bijvoorbeeld duurzaam en vormen zich naar je lichaam, maar ze kunnen wat tijd nodig hebben om in te breken. Synthetische materialen zijn daarentegen vaak zachter en comfortabeler vanaf het begin, maar kunnen sneller slijten.

©DALU11 - stock.adobe.com

Onze aanbevelingen

1) Zadel Selle Royal Journey Urban Life

Dit zadel van Selle Royal is speciaal ontworpen voor de stedelijke fietser. Het zadel is gemaakt van duurzaam, waterbestendig materiaal en is ontworpen om een comfortabele rit te bieden, ongeacht de weersomstandigheden. Het zadel is gemakkelijk te monteren en past op de meeste stadsfietsen. Het zadel heeft een breed zitvlak en een unieke vorm die de druk vermindert en de bloedcirculatie tijdens lange ritten verbetert.

2) Gazelle A001UR0 Fietszadel Bruin

Dit bruine fietszadel van Gazelle combineert stijl en comfort. Het zadel is gemaakt van hoogwaardige materialen die zorgen voor duurzaamheid en een lange levensduur. Het zadel is ontworpen om een optimale zitpositie te bieden, waardoor de druk op de zitbotten wordt verminderd. Dat zorgt voor een comfortabele rit, zelfs tijdens lange fietstochten. Het zadel is gemakkelijk te monteren en past op de meeste fietsmodellen.

3) Selle Royal Respiro Moderate Zadel Zwart

Het Selle Royal Respiro Moderate-zadel is een uitstekende keuze voor fietsers die op zoek zijn naar comfort en prestaties. Het zadel is voorzien van RVL-technologie voor uitstekende waterbestendigheid en is voorzien van Royalgel, een unieke gelstructuur die de piekdruk met 40 procent vermindert. Het zadel heeft bovendien een ventilatiekanaal dat de luchtcirculatie verbetert en een koele hoes die de temperatuur van het zadel tot 25 graden koeler houdt dan normale zadels. Het zadel is geschikt voor zowel mannen als vrouwen.

â–¼ Volgende artikel
Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files
© PixieMe - stock.adobe.com
Huis

Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files

Wie regelmatig reist of naar zijn werk pendelt, vertrouwt waarschijnlijk op Google Maps. Niet voor niets hebben veel mensen het navigatiesysteem van hun auto verruild voor deze gratis app. De app beschikt over een set tools om je trip vlot te laten verlopen. Zo kun je bijvoorbeeld heel eenvoudig de verkeersdrukte volgen.

In dit korte artikel laten we zien hoe je de verkeerslaag in Google Maps gebruikt:

  • Stel je route in en schakel de verkeerslaag in via het lagenmenu
  • Bekijk de actuele verkeersdrukte aan de hand van kleuren op de kaart
  • Ontvang meldingen over verkeersdrukte bij opgeslagen locaties

Ook interessant om te lezen: Dit zijn de 4 beste alternatieven voor Google Maps

De laag Verkeer

Open Google Maps op je smartphone en geef het vertrekpunt en de bestemming in. Daarna tik je onderaan op Route. Boven de kaart kies je de manier hoe je je verplaatst: auto, tram, metro, te voet of per fiets. Onderaan de kaart lees je alvast de afstand en de reistijd. Tik daarna op het pictogram Lagen in de rechterbovenhoek van het scherm. In de groep Kaartgegevens selecteer je Verkeer. Hierdoor wordt de verkeerslaag over de Google Maps-kaart gelegd. Verlaat het gedeelte Lagen door op het kruisje in de rechterbovenhoek te tikken.

Op de kaart worden de wegen ingekleurd op basis van de actuele verkeersdichtheid. Groen betekent dat je op een normaal tempo kunt rijden. Oranje staat voor langzaam rijdend verkeer en rood betekent dat het verkeer stilstaat. Niet tevreden met de route die Google Maps heeft geselecteerd? Bekijk dan alle alternatieve routes die als grijze lijnen op het scherm worden weergegeven. Tik op een van de opties om een ​​alternatieve route te selecteren.

De verkeersdrukte wordt met kleuren weergegeven.

Google Maps in de auto gebruiken?

Dan is een telefoonhouder een must

Live verkeer

Op de computer open je de webbrowser en surf je naar Google Maps. Weer zoek je de bestemming, zodat Maps de route tevoorschijn kan halen. Daarna beweeg je de muisaanwijzer over het pictogram Lagen linksonder. Klik op de laag met het label Verkeer. Opnieuw zal Google de wegen inkleuren volgens verkeersdrukte. Je kunt de weergave Live verkeer in- en uitschakelen door op de schakelaar in het onderste deel van het scherm te klikken.

Op de computer kun je de weergave Live verkeer in- en uitschakelen.

Meldingen ontvangen

Het is mogelijk om van Google Maps meldingen te ontvangen wanneer er drukte ontstaat in de buurt van een locatie die je in Maps hebt opgeslagen. Hiervoor tik je rechtsboven op het pictogram van je Google-account. Daarna kies je Instellingen en dan Meldingen. Op de iPhone controleer je of het schuifje bij Plaatsen en evenementen aanstaat. Op een Android-apparaat tik je bij Navigeren / Verkeer bij nabije evenementen op Aan of Alleen in de app.

Wil je verkeersupdates ontvangen over plaatsen die je hebt opgeslagen?

Watch on YouTube
â–¼ Volgende artikel
Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe
© alpegor - stock.adobe.com
Mobiliteit

Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe

In Nederland is elektrisch rijden het voordeligst als je je auto thuis kunt opladen met eigen stroom, bijvoorbeeld van zonnepanelen. Maar dan moet je wel een eigen oprit hebben of van de gemeente toestemming krijgen om een laadkabel over de stoep te leggen. Uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan blijkt dat slechts een op de drie gemeenten dit toestaat.

Je auto voor de deur opladen met je eigen stekker kan op verschillende manieren: met een kabelmat, speciale kabelgoottegels of een laadarm die over de stoep hangt. De laatstgenoemde optie wordt alleen toegestaan in Haarlem en Zuidplas. Kabelgoottegels, waarbij de laadkabel verzonken ligt in de stoep, zijn het populairst - een kwart van de gemeenten experimenteert hiermee of heeft dit in het verleden gedaan. Het gebruik van een kabelmat is de meest toegankelijke oplossing, wat in 27 gemeenten (8 procent) is toegestaan.

Bron: Zonneplan

Vooral in de Randstad, Zeeland en Noord-Brabant zijn gemeenten flexibeler wat betreft het opladen over de stoep. In Drenthe, Groningen en Limburg is dit vrijwel nergens toegestaan, al hebben woningen daar vaker een eigen oprit.

Momenteel beschikt één op de twaalf Nederlandse huishoudens (8 procent) over een eigen laadpaal. Dit percentage is het hoogst in de gemeente Laren, waar bijna een derde van de huizen een laadvoorziening heeft. Ook in Rozendaal, Blaricum, Bloemendaal, Bergen en Oostzaan ligt dit percentage boven de 20 procent. Financiële middelen lijken een grotere rol te spelen bij het aanschaffen van een elektrische auto dan de fysieke ruimte voor een laadpaal.

"Het voordeel van thuis kunnen opladen ten opzichte van de openbare laadpaal is aanzienlijk," licht Zonneplan toe. Bij een gemiddeld jaarkilometrage van 18.200 kilometer en een verbruik van 187 Wattuur per kilometer betaal je aan een openbare laadpaal ongeveer 1530 euro per jaar, uitgaande van een gemiddeld tarief van 45 cent per kWh.

Thuisladen is merkbaar voordeliger. Met een vast of variabel contract komt het gemiddelde tarief momenteel op 28 cent per kWh, wat neerkomt op 952 euro per jaar. EV-rijders met een dynamisch contract betaalden bij Zonneplan de afgelopen twaalf maanden gemiddeld 22 cent per kWh, wat resulteert in een jaarlijkse kostenpost van 748 euro. Bovendien hebben veel thuisladende elektrische rijders zonnepanelen, waardoor ze een groot deel van het jaar gratis kunnen laden.

Kosten

De mogelijkheden voor het opladen van een elektrische auto via de stoep zijn afhankelijk van het beleid van de gemeente waarin je woont. De kosten voor thuisladen variëren tussen de 748 en 952 euro per jaar, afhankelijk van je energiecontract, terwijl opladen aan een openbare laadpaal gemiddeld 1530 euro per jaar kost.

Vraag een offerte aan voor thuisbatterij: