ID.nl logo
Consumenten testen: de Trek District+6
Mobiliteit

Consumenten testen: de Trek District+6

De Trek District+6 is een e-bike die zowel stoer als praktisch is. Omdat Trek de accu zo goed heeft verborgen, moet je een tweede keer kijken voordat je doorhebt dat het om een elektrische fiets gaat. Je leest er meer over in deze Trek District+6 review.

In samenwerking met Trek.

Als onderdeel van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest is deze Trek District+6 uitgebreid getest door drie verschillende testrijders, die allen de fiets een paar weken in gebruik hebben gehad. Wil je meer weten over de testprocedure en hoe de testers gematcht zijn met de e-bikes? Of wil je weten welke elektrische fietsen uiteindelijk met een predicaat uit de procedure zijn gekomen? Klik dan op onderstaande knop. 

De Kieskeurig.nl E-bike Duurtest 2023

Meer dan 40 elektrische fietsen getest

De afwerking van deze Trek e-bike is tot in de puntjes verzorgd. Het frame van de fiets is slank, met dunne lasnaden. De accu van de e-bike zit in het frame verwerkt, bijna op onzichtbare wijze - maar is desgewenst wél los te koppelen. Ook de middenmotor zit achter een dichte kettingkast verscholen. Hierdoor moet je goed kijken om door te hebben dat dit toch echt een elektrische fiets is.

Trek weet door de strakke afwerking als geen ander zijn fietsen ook een stoer uiterlijk mee te geven, ondanks de lage instap en het feit dat de kabels wel wat warrig uit het stuur komen - kabels die overigens netjes het frame weer in gaan, dat moet ook gezegd.

Comfortabel en natuurlijk

De fiets biedt een uitstekend comfort dankzij zijn dikke banden, fijne handvatten en voorvering. Ook de vering in het zadel zorgt dat het fietsen een plezierige ervaring wordt. De e-bike weegt 24,05 kg, wat als relatief licht wordt ervaren, waardoor hij gemakkelijk te manoeuvreren en te transporteren is.

Deze e-bike van Trek is uitgerust met een trapas-motor van Bosch en een trapkrachtsensor voor een soepele en natuurlijke fietservaring. Je merkt dat Trek de nadruk legt op deze natuurlijke ervaring. Enerzijds omdat er nauwelijks geluid vanaf komt, anderzijds ook omdat de middenmotor niet de krachtigste op de markt is, waardoor de motor subtiel aan slaat. Dat komt de natuurlijke rijervaring ten goede.

De Trek District+6 rijdt soepel, maar had wel moeite de maximale snelheid te bereiken en het schakelen verloopt niet altijd soepel. Een van de testers, Irma de Jonge, merkte op dat ze de fiets maar met moeite op de maximumsnelheid kreeg, ondanks hard trappen. Ze vond ook dat het schakelen niet prettig was en dat de fiets lang nodig had om de ingestelde versnelling te vinden. Yvonne Groen, een andere tester, was ook niet helemaal tevreden over de prestaties van de e-bike. Ondanks de hoogste versnelling en maximale ondersteuning, kon ze op een vlakke weg niet de 25 km/u halen, iets wat ze wel gewend was bij andere fietsen.

Fraaie accu met beperkt bereik

Dat de accu zo mooi in het frame verwerkt zit heeft voordelen voor het gewicht van de e-bike en het strakke ontwerp. Alleen is de capaciteit van de accu niet hoog: 400 watt. Dat levert een wat tegenvallend bereik op, wat deels wordt opgevangen door het makkelijke opladen en loskoppelen van de accu. Ook het Bosch-display is makkelijk te bedienen en kan losgekoppeld worden van het stuur.

Conclusie: Trek District+6 kopen?

Twee van de drie testers bevelen de Trek District+6 e-bike aan. Met name omdat de fiets er ontzettend goed uitgewerkt uit ziet en bijzonder comfortabel rijdt. De zithouding, zadel, vering en stille motor met natuurlijke trapondersteuning waarborgen dit. Probleempuntje dat alle drie de testers aangaven is wel het vermogen. Het is nog flink trappen om de maximumsnelheid te bereiken. Dit was voor één tester aanleiding om de fiets niet aan te bevelen. Ondanks dat de accu makkelijk los te koppelen en op te laden is, is de capaciteit wat laag, waardoor het bereik ook ondergemiddeld uitkomt. 

Pluspunten

  • Hoog comfort

  • Stoer ontwerp met goede afwerking

  • Laag gewicht

Minpunten

  • Moeilijk om maximale snelheid te bereiken

  • Schakelen

  • Kleine accu

▼ Volgende artikel
Europees voetbal kijken bij Ziggo nu ook zonder registratie
© Svetlana Rey - stock.adobe.com
Huis

Europees voetbal kijken bij Ziggo nu ook zonder registratie

Wie afgelopen seizoen de wedstrijden van Nederlandse teams in het Europees voetbal wilde kijken, moest dat doen via Ziggo – op de publieke netten zijn deze wedstrijden namelijk niet meer te zien. Je hoefde daarvoor geen  klant bij de provider te zijn, maar je moest je wél registeren. Na ingrijpen van het Commissariaat voor de Media vervalt deze registratie nu.

 

Wie afgelopen seizoen de wedstrijden van Nederlandse teams in het Europees voetbal wilde kijken, moest dat doen via Ziggo – op de publieke netten zijn deze wedstrijden namelijk niet meer te zien. Je hoefde daarvoor geen  klant bij de provider te zijn, maar je moest je wél registeren. Na ingrijpen van het Commissariaat voor de Media vervalt deze registratie nu.

De UEFA-competities vallen deels onder de evenementenlijst, wat betekent dat deze wedstrijden voor minimaal 75% van de Nederlandse huishoudens gratis en zonder drempels toegankelijk moeten zijn. Het Commissariaat voor de Media beschouwt verplichte registratie, waarbij persoonsgegevens als naam, e-mailadres postcode, huisnummer en mobiele telefoonnummer gedeeld moeten worden, als een te hoge drempel. Hierover ontving het meldingen van kijkers die het aanmaken van een account als een obstakel ervaarden. Ook belangenorganisaties spraken hun zorgen uit, met name over de toegankelijkheid voor digitaal minder vaardige mensen, zoals ouderen. Na onderzoek heeft het Commissariaat laten weten dat de verplichte registratie niet voldeed aan de regels uit de Mediawet.

Dat betekent dus dat je vanaf 21 januari, wanneer het UEFA-voetbalseizoen wordt hervat, wedstrijden van Nederlandse clubs kunt streamen via Ziggo Go zonder eerst een account aan te maken. De wedstrijden zijn nu direct toegankelijk via de app op je smart-tv, laptop, tablet en smartphone. Registreren blijft wel mogelijk voor wie wedstrijden buiten Nederland wil streamen.

Voetbalfans die via Ziggo Sport Free de wedstrijden van Nederlandse clubs streamen, kunnen nu ook genieten van meer voetbalcontent. Het populaire Ziggo Sport Highlights-programma, waarin alle wedstrijden van een avond worden samengevat, is voortaan ook via streaming beschikbaar.

Het UEFA-voetbalseizoen gaat op 21 januari verder met onder andere de Champions League-wedstrijd Rode Ster Belgrado-PSV (21.00 uur). Op 22 januari speelt Feyenoord thuis tegenBayern München (21.00 uur). Beide wedstrijden zijn live te zien via Ziggo Sport Free, Ziggo Sport (kanaal 14) en Ziggo Sport Totaal.

Lees ook: Je Android-tablet of smartphone koppelen aan je tv

▼ Volgende artikel
Efficiënter klussen met een compressor
Huis

Efficiënter klussen met een compressor

Lang werden compressors vooral gebruikt in garages, de industrie en de bouw. Moderne compressors zijn echter zo compact en goedkoop geworden, waardoor ze prima inzetbaar zijn voor doe-het-zelvers en hobbyisten. Ben je een volbloed klusser, dan kom je al snel op een punt dat je tijdens het werk echt geniet van een compressor.

Een compressor is het pièce de résistance voor de klusser. Hierdoor beschik je over kracht om ontzettend lichte gereedschappen te gebruiken.

Ook interessant om te lezen: Keuzehulp: zo vind je jouw ideale powerstation

Perslucht

Een compressor is een apparaat dat perslucht produceert. Met die lucht onder druk kun je verschillende werkzaamheden uitvoeren, zoals banden oppompen, oppervlakken en objecten schoonblazen, voorwerpen zandstralen, verf spuiten, en spijkers en brads schieten. Brads zijn ultrafijne spijkertjes – een soort naaldspijkers – die je onder druk in het hout schiet en die je nauwelijks ziet zitten.

Als je dus een fietsband wilt opblazen en daarna de bekleding van een stoel wilt vastnieten, dan verwissel je gewoon het pneumatische gereedschap dat aangesloten is op dezelfde compressor. Dat verwisselen gaat trouwens ontzettend snel dankzij een speciale snelkoppeling. Een belangrijk voordeel van het werken met perslucht is dat al die gereedschappen licht van gewicht zijn terwijl ze toch een enorme kracht hebben.

©Adisorn

Drukvat

Een compressor zuigt lucht aan uit de omgeving, perst die samen en stuwt de samengeperste lucht via een luchtslang naar het aangesloten luchtgereedschap. De ketel of het drukvat van een compressor doet dienst als opslagplaats van lucht die zo goed als mogelijk op een constante druk wordt gehouden. Wanneer de druk door het gebruik daalt, zal de compressor aanslaan en nieuwe lucht aanzuigen en samenpersen. Hoe meer lucht er beschikbaar is, hoe langer het gereedschap kan worden gebruikt, maar ook hoe meer ruimte er nodig is om de lucht op te slaan. Een nadeel van een groot drukvat is dat het langer duurt voordat de luchtdruk opnieuw op bedrijfsniveau is. 

Oliegesmeerd of olievrij

Er zijn verschillende soorten compressors. Er zijn lichte draagbare en minicompressors, maar als doe-het-zelver koop je beter een stevig model dat voldoende druk kan produceren. Op die manier kom je later niet tot de vaststelling dat het toestel niet krachtig genoeg is voor het gereedschap dat je op het oog hebt.

Ruwweg verdeelt men compressors in oliegesmeerde en olievrije typen. Een oliegesmeerde uitvoering is over het algemeen stiller, maar vergt wel iets meer onderhoud. De oliegesmeerde compressor is goedkoper dan zijn olievrije tegenhanger, maar je moet er wel op letten dat je regelmatig het oliepeil checkt en de olie ververst. Een nadeel is dat je oliegesmeerde toestellen beter niet kunt inzetten als het kouder is dan 5°C. De olie kan door de kou verdikken, en dat is kwalijk voor een goede werking van het apparaat. 

©Natallia

Waar op letten?

Je hoeft niet per se naar een speciaalzaak te stappen om een compressor aan te schaffen. In elke doe-het-zelfzaak zie je verschillende modellen. Toch zijn er een paar zaken waar je op moet letten. Allereerst is er het aanzuigvermogen, dat aangeeft hoe snel het drukvat zich vult en hoe vlug de benodigde luchtdruk op peil is.

Heel belangrijk is het aantal bar. Dat is de kracht waarmee de lucht naar buiten wordt geblazen. Bij al het luchtgereedschap dat in de schappen ligt, lees je hoeveel bar het nodig heeft. Als je een spijkerpistool koopt dat 8 bar nodig heeft, moet de compressor deze druk dus wel kunnen produceren. De grootte van de tank bepaalt hoelang je de beschikking hebt over een constante druk. Hoe groter de tank, hoe langer je van dezelfde druk kunt genieten. Dat is vooral belangrijk voor wie verf gelijkmatig wil spuiten.

©navintar

Prijzen

Als je een compressor aanschaft, zitten daar meestal een paar tools bij waarmee je typische basisklussen met perslucht kunt uitvoeren. Anders moet je die hulpmiddelen afzonderlijk kopen. Een compressor voor de doe-het-zelver kost om en nabij de 150 euro. Een bandenpomp met spanningsmeter heb je voor 23 euro, een brad-tacker kost 90 euro, een blaaspistool 9 euro en een zandstraalpistool 35 euro.

Onderhoud

Zo'n compressor heeft nauwelijks onderhoud nodig. Het belangrijkste aandachtspunt is dat je het restvocht dat zich in de buffertank ophoopt af en toe laat weglopen via een aftapkraantje. Dat vocht komt vrij doordat de warme lucht in het apparaat afkoelt en er dus condens ontstaat. Door de hogere druk zal de temperatuur in de tank immers toenemen. Controleer zoals eerder gezegd ook het oliepeil bij oliegesmeerde uitvoeringen.