Consumenten testen: de Trek District+6
De Trek District+6 is een e-bike die zowel stoer als praktisch is. Omdat Trek de accu zo goed heeft verborgen, moet je een tweede keer kijken voordat je doorhebt dat het om een elektrische fiets gaat. Je leest er meer over in deze Trek District+6 review.
In samenwerking met Trek.
Als onderdeel van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest is deze Trek District+6 uitgebreid getest door drie verschillende testrijders, die allen de fiets een paar weken in gebruik hebben gehad. Wil je meer weten over de testprocedure en hoe de testers gematcht zijn met de e-bikes? Of wil je weten welke elektrische fietsen uiteindelijk met een predicaat uit de procedure zijn gekomen? Klik dan op onderstaande knop.
De Kieskeurig.nl E-bike Duurtest 2023
Meer dan 40 elektrische fietsen getestDe afwerking van deze Trek e-bike is tot in de puntjes verzorgd. Het frame van de fiets is slank, met dunne lasnaden. De accu van de e-bike zit in het frame verwerkt, bijna op onzichtbare wijze - maar is desgewenst wél los te koppelen. Ook de middenmotor zit achter een dichte kettingkast verscholen. Hierdoor moet je goed kijken om door te hebben dat dit toch echt een elektrische fiets is.
Trek weet door de strakke afwerking als geen ander zijn fietsen ook een stoer uiterlijk mee te geven, ondanks de lage instap en het feit dat de kabels wel wat warrig uit het stuur komen - kabels die overigens netjes het frame weer in gaan, dat moet ook gezegd.
Comfortabel en natuurlijk
De fiets biedt een uitstekend comfort dankzij zijn dikke banden, fijne handvatten en voorvering. Ook de vering in het zadel zorgt dat het fietsen een plezierige ervaring wordt. De e-bike weegt 24,05 kg, wat als relatief licht wordt ervaren, waardoor hij gemakkelijk te manoeuvreren en te transporteren is.
Deze e-bike van Trek is uitgerust met een trapas-motor van Bosch en een trapkrachtsensor voor een soepele en natuurlijke fietservaring. Je merkt dat Trek de nadruk legt op deze natuurlijke ervaring. Enerzijds omdat er nauwelijks geluid vanaf komt, anderzijds ook omdat de middenmotor niet de krachtigste op de markt is, waardoor de motor subtiel aan slaat. Dat komt de natuurlijke rijervaring ten goede.
De Trek District+6 rijdt soepel, maar had wel moeite de maximale snelheid te bereiken en het schakelen verloopt niet altijd soepel. Een van de testers, Irma de Jonge, merkte op dat ze de fiets maar met moeite op de maximumsnelheid kreeg, ondanks hard trappen. Ze vond ook dat het schakelen niet prettig was en dat de fiets lang nodig had om de ingestelde versnelling te vinden. Yvonne Groen, een andere tester, was ook niet helemaal tevreden over de prestaties van de e-bike. Ondanks de hoogste versnelling en maximale ondersteuning, kon ze op een vlakke weg niet de 25 km/u halen, iets wat ze wel gewend was bij andere fietsen.
Fraaie accu met beperkt bereik
Dat de accu zo mooi in het frame verwerkt zit heeft voordelen voor het gewicht van de e-bike en het strakke ontwerp. Alleen is de capaciteit van de accu niet hoog: 400 watt. Dat levert een wat tegenvallend bereik op, wat deels wordt opgevangen door het makkelijke opladen en loskoppelen van de accu. Ook het Bosch-display is makkelijk te bedienen en kan losgekoppeld worden van het stuur.
Conclusie: Trek District+6 kopen?
Twee van de drie testers bevelen de Trek District+6 e-bike aan. Met name omdat de fiets er ontzettend goed uitgewerkt uit ziet en bijzonder comfortabel rijdt. De zithouding, zadel, vering en stille motor met natuurlijke trapondersteuning waarborgen dit. Probleempuntje dat alle drie de testers aangaven is wel het vermogen. Het is nog flink trappen om de maximumsnelheid te bereiken. Dit was voor één tester aanleiding om de fiets niet aan te bevelen. Ondanks dat de accu makkelijk los te koppelen en op te laden is, is de capaciteit wat laag, waardoor het bereik ook ondergemiddeld uitkomt.
Pluspunten
Hoog comfort
Stoer ontwerp met goede afwerking
Laag gewicht
Minpunten
Moeilijk om maximale snelheid te bereiken
Schakelen
Kleine accu