ID.nl logo
Consumenten testen: de Trek Fetch+2
Mobiliteit

Consumenten testen: de Trek Fetch+2

De Trek Fetch+ 2 is een longtail elektrische bakfiets die zich richt op gezinnen die een praktische en comfortabele oplossing zoeken voor het vervoeren van kinderen en boodschappen. Voor de Kieskeurig.nl Bakfiets Duurtest is deze fiets getest door drie consumenten: Isabelle, Anshari en Erik. Hun ervaringen geven een goed beeld van de gebruiksvriendelijkheid, het comfort, de prestaties, het design en de prijs-kwaliteitverhouding van deze e-bike.

In samenwerking met Trek

Als onderdeel van de Kieskeurig.nl E-bakfiets Duurtest is de Trek Fetch+2 uitgebreid getest door drie verschillende testrijders, die de elektrische bakfiets allemaal een paar weken in gebruik hebben gehad. Wil je meer weten over de testprocedure en hoe de testers met de elektrische bakfietsen zijn gematcht? Of wil je weten welke elektrische bakfietsen uiteindelijk met een winnend predicaat uit de test zijn gekomen? Laat je e-mailadres hieronder achter en ontvang direct de resultaten!

Meld je aan voor de E-bakfiets Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bakfiets Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl nieuwsbrief.

Gebruiksvriendelijkheid

De testers zijn unaniem positief over de bediening en het display van de Trek Fetch+ 2. Isabelle vindt het superhandig dat de fietscomputer advies geeft over het op- of terugschakelen. Anshari vindt het display zeer gebruiksvriendelijk en makkelijk te bedienen via de knoppen links op het stuur. Erik benadrukt ook dat alle functies op het stuur makkelijk te bedienen en overzichtelijk geplaatst zijn.

De toegankelijkheid van de accu is zeer goed. Anshari merkte op dat de accu dankzij de snellader van Bosch in drie uur volledig is opgeladen. Erik vindt de oplaadsnelheid eveneens relatief snel, wat handig is als je tussentijds moet bijladen.

De testers waarderen de extra functies van de fiets. Zo is Isabelle erg te spreken over de beugel achterop, omdat haar dochter zich eraan kan vasthouden, wat een veilig gevoel geeft. Anshari is blij verrast door het gemak waarmee de fiets op de standaard te zetten is en Erik vindt de bijgeleverde sloten weliswaar zwaar, maar functioneel.

Fietscomfort 

Het zitcomfort van de Trek Fetch+ 2 wordt over het algemeen als goed beoordeeld. Isabelle vindt de actieve zithouding vergelijkbaar met die van een mountainbike, maar had op hobbelige wegen last van de harde handvatten. Anshari waardeert de rechte zithouding en de polsondersteuning van de handvatten. Erik vindt de fietshouding zeer prettig, zelfs bij langere ritten.

De algemene rijervaring is zeer positief. Isabelle prijst de stabiliteit en het gemak waarmee de fiets te besturen is, zelfs bij het wegrijden bij stoplichten. Anshari vindt de korte draaicirkel van het stuur fijn en merkt op dat het manoeuvreren met de fiets heel goed te doen is, zowel met als zonder gewicht. Erik benadrukt dat de fiets solide aanvoelt en de vering goed is.

Prestaties 

De motorprestaties en trapondersteuning van de Trek Fetch+ 2 worden als uitstekend beoordeeld. Isabelle vindt de trapondersteuning krachtig en merkt op dat je zonder moeite bruggen en heuvels opfietst. Anshari prijst de krachtige Bosch-middenmotor die het fietsen met bagage comfortabel maakt. Erik vindt de ondersteuning geweldig en merkt op dat de fiets snel op snelheid is en na een stop ook weer snel verder kan.

De remprestaties worden als zeer goed ervaren. Isabelle vindt de remmen goed en snel reageren. Ook Anshari merkt op dat de remmen heel goed werken; ze brengen de fiets comfortabel tot stilstand. Erik vindt de remmen betrouwbaar, zelfs met een zware lading.

Design en afwerking 

Over het design en de afwerking van de Trek Fetch+ 2 wordt over het algemeen positief gedacht. Isabelle vindt de fiets er stoer uitzien en netjes afgewerkt. Anshari houdt van het design en de manier waarop de fiets afgewerkt is, maar de kleur vindt hij iets te opvallend. Erik daarentegen vindt de kleur juist wel mooi.

De bouwkwaliteit van de fiets wordt als solide en betrouwbaar ervaren. Isabelle prijst de stevige en stabiele constructie van de fiets. Anshari vindt de bakken licht en stevig, wat bijdraagt aan het lage gewicht van de fiets. Erik benadrukt de goede bouw en vering.

“Deze fiets past perfect bij onze wensen.”

- Isabelle

Wat verder opvalt

Enkele opvallende punten die door de testers worden genoemd, zijn de wendbaarheid en het stuurcomfort van de fiets. Isabelle vindt de wendbaarheid fantastisch, maar merkt op dat het belangrijk is om rekening te houden met de langere achterkant bij het parkeren*. Ook Anshari vindt het fijn dat de fiets makkelijk te manoeuvreren is, zelfs met gewicht achterop. Erik vindt de fiets eveneens zeer wendbaar en prijst de stabiliteit van de bakken.

* Noot: De Trek Fetch+ 2 van Trek is met een lengte van 1.70 meter net zo lang als een gewone stadsfiets.

Prijs-kwaliteitverhouding

De prijs-kwaliteitverhouding van de Trek Fetch+ 2 wordt als goed beoordeeld. Isabelle vindt de fiets fijn en comfortabel rijden, wat de prijs rechtvaardigt. Anshari geeft de fiets een 9 uit 10 en vindt de fiets een fijne en veilige bakfiets die hij zeker zou aanraden. Erik vindt de fiets een goede investering, gezien de solide bouw en de praktische functies.

Conclusie 

De Trek Fetch+ 2 is een veelzijdige en betrouwbare longtail elektrische bakfiets die zich uitstekend leent voor het vervoeren van kinderen en boodschappen. De fiets biedt een comfortabele rijervaring, krachtige motorondersteuning en een solide bouwkwaliteit. De testers zijn unaniem positief over de gebruiksvriendelijkheid, het fietscomfort en de prestaties van de fiets. Hoewel er enkele mindere punten werden genoemd, zoals de wat harde handvatten en de opvallende kleur, wegen deze niet op tegen de vele voordelen van de fiets.

Pluspunten

  • Sterke motor

  • Veel plek in de bakken

  • Accu laadt snel op

  • Ruime actieradius 

Minpunten

  • Weinig demping

  • Moeilijk in- en uitparkeren

  • Beperkte beenruimte

Meer informatie over deze e-bakfiets?

Bekijk de Trek Fetch+2 op Kieskeurig.nl

▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube