Consumenten testen: de Tenways CGO800s

Consumenten testen: de Tenways CGO800s

Geplaatst: 28 mei 2023 - 08:34

Aangepast: 16 augustus 2023 - 14:43

Partnerredactie

De e-bike van het Chinese merk Tenways valt op vanwege zijn luxe eigenschappen, lage gewicht en aantrekkelijke prijs. Hoe de fiets in praktijk ervaren wordt, lees je in deze Tenways CGO800s-review.

In samenwerking met Tenways.

Als onderdeel van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest is deze Tenways CGO800s uitgebreid getest door drie verschillende testrijders, die allen de fiets een paar weken in gebruik hebben gehad. Wil je meer weten over de testprocedure en hoe de testers gematcht zijn met de e-bikes? Of wil je weten welke elektrische fietsen uiteindelijk met een predicaat uit de procedure zijn gekomen? Klik dan op onderstaande knop.

De Kieskeurig.nl E-bike Duurtest 2023

Meer dan 40 elektrische fietsen getest

Consumenten testen: de Tenways CGO800s-46200807

De Tenways CGO800s is een opvallende fiets: qua herkomst van de fabrikant, qua functies, qua specificaties, messcherpe prijs en zelfs qua ontwerp. Tenways doet met deze e-bike een beetje denken aan een soort Chinese variant van het fietsmerk Cowboy.

Luxe features

Het ontwerp van de fiets is tot in de puntjes afgewerkt. Lasnaden en kabels zijn goed verwerkt en het display is zelfs in het stuur geplaatst. Desgewenst koppel je je smartphone hiermee. En heeft deze e-bike nou een richtingaanwijzer in het achterlicht? Jazeker! Via een knopje op het stuur laat je andere weggebruikers weten dat je afslaat. Dat geeft een wat veiliger gevoel. Althans, als je zelf de richtingaanwijzer niet weer vergeet uit te zetten na de bocht. Coen Oeij merkt hierbij op dat de richtingaanwijzers voor in het donker erg handig zijn.

Een andere opvallende feature is het traploos automatisch schakelen. De fiets past hierbij automatisch aan op de trapkracht. Zo hoef je zelf niet na te denken over schakelen, bijvoorbeeld het terugschakelen voordat je wegrijdt. Maar het ontneemt ook controle. Yvonne Groen is daar minder over te spreken: “Fiets heeft geen versnellingen. Dat mis ik persoonlijk, omdat ik vaak in zwaarste versnelling fiets.”

Voor een fiets in deze prijsklasse is de riemaandrijving ook een luxe eigenschap. Een riem heeft minder onderhoud nodig dan een ketting. Ook de hydraulische schijfremmen zijn een fraaie eigenschap, Over het algemeen werken deze goed, alleen merkt Yvonne Groen wel op dat ze bij het maken van een noodstop wat tekortschieten.

Consumenten testen: de Tenways CGO800s-46200830

Een achterlicht met richtingaanwijzer ...

Consumenten testen: de Tenways CGO800s-46200824

... Een display in het stuur verwerkt ...

Consumenten testen: de Tenways CGO800s-46200825

... En riemaandrijving op de Tenways CGO800s.

Specificaties

Pakken we de specificaties erbij, dan valt op dat de motor in het achterwiel is geplaatst. De meeste e-bikes hebben deze in de trapas verwerkt voor de meest natuurlijke rij-ervaring. Alle testers zijn tevreden over de motorkracht en responsesnelheid van de Mivice M070-motor. Dat is opvallend, want de motor heeft op papier minder trekkracht: maximaal 40 Nm, terwijl er e-bikes in deze test voorbij zijn gekomen met meer dan 80 Nm. Toch zoefden onze testers er met gemak op weg. Ook de plaatsing in het achterwiel bracht de testers een natuurlijke rij-ervaring zonder het gevoel ‘geduwd’ te worden.

De motor is opvallend compact en licht. En dat gewicht, daar zou wel eens het geheim in kunnen zitten van de opvallende trekkracht. De fiets is, inclusief accu, slechts 23 kilo. Peter Hamstra (75): “Het gewicht van de fiets is zelfs op mijn leeftijd goed te hanteren.” De fiets is niet alleen makkelijk uit de schuur of in een rek getild, maar het geeft ook een prettige wendbaarheid in het verkeer. Bovendien is de Tenways-fiets uitgerust met dikke banden, waardoor je wendbaarheid combineert met een prettig wegligging. Het maakt de Tenways CGO800s een uitstekende stadfiets.

Buiten de stad is vooral de actieradius een zorgenkindje. De specificaties omschrijven de accu als goed voor ongeveer 100 kilometer. Dat is al een rode vlag. Netto kom je, aldus Peter Hamstra, uit op zo’n 65 kilometer. Naarmate weers- en omgevingsomstandigheden zwaarder worden, wordt het bereik nog een stuk lager. Er zijn helaas geen uitvoeringen verkrijgbaar met een grotere accu.

Wanneer het tijd is om op te laden, kan de accu eenvoudig uit het frame worden gehaald. Ook kan de e-bike direct aan het stopcontact worden opgeladen.

Zithouding

De Tenways e-bike heeft een zithouding waarbij je ietsje voorovergebogen op het zadel zit en wat voorover leunt op het steur. Yvonne Groen en Coen Oeij vonden dit een prettige houding, Peter Hamstra geeft toch de voorkeur aan een iets rechtere zithouding. Het zadel is makkelijk verstelbaar, maar het stuur is dat niet.

Het rijcomfort wordt over het algemeen als prettig ervaren, maar Yvonne merkt wel op dat iets meer vering geen kwaad had gekund.

Consumenten testen: de Tenways CGO800s-46200819

Conclusie: Tenways CGO800s kopen?

De Tenways CGO800s is een van de meest opvallende e-bikes uit de E-bike Duurtest. Er valt dan ook veel te vertellen over de elektrische fiets. De afwerking, motor, riemaandrijving, display, achterlicht met richtingaanwijzer, gewicht, wegligging en bijbehorend prijskaartje vallen alle testers positief op: genoeg voor drie aanbevelingen. De e-bike is een ideale stadsfiets. Toch zijn er enkele aandachtspunten. De versnellingsset die voor jou bepaalt hoe zwaar er getrapt wordt is erg wennen en niet voor iedereen ideaal. De actieradius die de accu biedt is behoorlijk ondergemiddeld en hoewel de remmen over het algemeen goed werken, merkte een tester op dat noodstops ze wat minder goed afgaan.

Pluspunten

  • Luxe betaalbare fiets

  • Trekkracht en reactiesnelheid motor

  • Wendbaar en stabiele rijervaring

Minpunten

  • Geen versnellingen: is niet voor iedereen

  • Remkracht bij noodstops

  • Bereik niet indrukwekkend

Meer informatie over deze e-bike?

Bekijk de Tenways CGO800s op Kieskeurig.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten