ID.nl logo
Consumenten testen: de Gazelle HeavyDutyNL C7+ HMB
Mobiliteit

Consumenten testen: de Gazelle HeavyDutyNL C7+ HMB

De Gazelle HeavyDutyNL C7+ HMB is een robuuste transportfiets die zijn naam eer aandoet. Drie enthousiaste fietsers hebben deze stoere e-bike uitvoerig getest in het kader van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest. De fiets is voornamelijk gebruikt voor woon-werkverkeer, recreatieve tochten en het vervoeren van kinderen en boodschappen. Lees hier de ervaringen van de testers.

In samenwerking met Gazelle

Als onderdeel van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest is deze Gazelle HeavyDutyNL C7+ HMB uitgebreid getest door drie verschillende testrijders, die de fiets allemaal een paar weken in gebruik hebben gehad. Wil je meer weten over de testprocedure en hoe de testers met de e-bikes zijn gematcht? Of wil je weten welke elektrische fietsen uiteindelijk met een winnend predicaat uit de test zijn gekomen? Laat je e-mailadres hieronder achter en ontvang direct de resultaten!

Download nu de E-bike Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.

Gebruiksvriendelijkheid

De Gazelle HeavyDutyNL C7+ HMB biedt een overzichtelijk display dat alle belangrijke informatie toont. Joep geeft aan: "Alle informatie die ik nodig had was overzichtelijk te zien op het display." Monique bevestigt dit en voegt eraan toe: "De bediening van het display is makkelijk en ook makkelijk bereikbaar." Echter, de plaatsing van de accu onder de bagagedrager is minder praktisch. "Doordat de accu onder de drager gemonteerd zit, kan je de fiets nergens goed vastpakken om deze te verplaatsen", merkt Manon op. Dit maakt de fiets lastig te manoeuvreren, vooral wanneer er een kinderzitje achterop is gemonteerd. Wel biedt de fiets enkele handige extra functies. Zo is er een stabiele dubbele standaard en een stuurslot, wat Manon erg waardeert: "Een enorm pluspunt vind ik, als moeder zijnde, dat er een stuurslot op de fiets zit." Wel is de standaard wat laag gemonteerd, waardoor het lastig kan zijn om de stoep op te fietsen of te lopen.

"De fiets heeft de optie om het stuur vast te zetten, ideaal wanneer je je kindje in het fietsstoeltje wilt tillen."

- Manon

Fietscomfort

Het zitcomfort van de Gazelle HeavyDutyNL C7+ HMB wordt gekenmerkt door de rechte zithouding en het brede zadel. Manon is hier erg over te spreken: "Ik vind de rechte houding op de fiets wel echt een pluspunt. Je zit superrecht en dat heeft ook echt wel mijn voorkeur." Toch ervaart ze tijdens het fietsen dat ze wat naar voren glijdt op het zadel. Monique is minder enthousiast over het brede zadel en merkt op: "Je zit op je stuitje en niet op je zitbotjes, wat niet bijdraagt aan veel zitplezier." 

Het robuuste frame zorgt voor een stabiele rijervaring, zelfs bij hogere snelheden. Joep bevestigt dit: "Als je opstapt, zorgt het zware design ervoor dat de fiets lekker stabiel en goed op de weg ligt." Echter, Monique mist de aanwezigheid van vering, wat resulteert in een minder comfortabele rit over oneffenheden: "Er zit ook geen vering op, dus het is ouderwets hobbelen over de drempels." 

Prestaties

De e-bike beschikt over een krachtige trapondersteuning die het fietsen aanzienlijk vergemakkelijkt, zelfs wanneer de fiets volledig beladen is. Manon getuigt hiervan: "Bij stoplichten ben je zo weg, ondanks het gewicht." De verschillende ondersteuningsstanden worden gewaardeerd door Joep, al vindt hij dat de turbo-stand iets te veel trekkracht heeft. 

Een punt van kritiek is het ontbreken van schijfremmen. Iets wat de remprestaties en veiligheid beïnvloedt onder minder gunstige weersomstandigheden. Vooral bij nat weer vindt Monique dit een probleem: "Hij heeft geen schijfremmen. Dat vind ik wel een nadeel, omdat met deze blokjes de remweg veel langer is bij nat weer."  

Design en afwerking

De Gazelle HeavyDutyNL C7+ HMB heeft een stoer en netjes afgewerkt design. Manon is enthousiast: "Ik vind het een superstoere fiets. Mooi model en supergave kleur." Monique sluit zich hierbij aan en merkt op: "Nette afwerking. Geen kabels waar je achter blijft hangen." Hoewel de kabels niet volledig zijn weggewerkt, ervaart Joep dit niet als storend. 

De fiets is robuust en zwaar gebouwd, passend bij het ‘Heavy Duty’-concept. Joep bevestigt dit: "De fiets is echt een ‘Heavy Duty’-exemplaar. Ik vond hem vrij zwaar en soms wat moeilijk te manoeuvreren." Het robuuste design draagt bij aan de stabiliteit en het gevoel van veiligheid tijdens het fietsen, maar kan ook een uitdaging vormen bij het manoeuvreren en parkeren van de fiets. 

Lange afstanden

De grote accu biedt voldoende bereik voor dagelijks gebruik. Joep haalt op de automatische stand 100 tot 120 kilometer uit een volle accu in de stad. Manon geeft aan: "De tour-stand had voor mij een prima actieradius, aangezien het voor recreatief gebruik was." 

Prijs-kwaliteitverhouding

De Gazelle HeavyDutyNL C7+ HMB is flink aan de prijs, maar de testers zijn het erover eens dat de fiets veel waar voor zijn geld biedt als robuuste transportfiets. Monique vat het samen: "Het is een prima stadsfiets, zwaar, met veel pluspunten, maar zeker ook wat minpunten." 

De kwaliteit en functionaliteit rechtvaardigen grotendeels de investering. De fiets is gebouwd om zware lasten te vervoeren en biedt een stabiele en comfortabele rit, zelfs bij hogere snelheden. De krachtige trapondersteuning en de hoogwaardige afwerking dragen bij aan de algehele waarde van de fiets. 

Toch zijn er enkele aandachtspunten die het enthousiasme enigszins temperen. Zo is de fiets zwaar en moeilijk te manoeuvreren, vooral met een kinderzitje achterop. Ook de lage standaard en het ontbreken van vering zijn minpunten die de gebruiksvriendelijkheid en het comfort verminderen.

Conclusie

De Gazelle HeavyDutyNL C7+ HMB is een solide transportfiets die zijn naam eer aandoet. De krachtige trapondersteuning, rechte zithouding en ruime bagagemogelijkheden maken hem zeer geschikt voor het vervoeren van kinderen en boodschappen in de stad. Wel is de fiets zwaar en daardoor lastig te manoeuvreren, vooral met een volgeladen fiets. Ook de lage standaard, het ontbreken van vering en de positionering van de accu zijn aandachtspunten. Desondanks is dit een uitstekende keuze voor consumenten die een robuuste en capabele transportfiets zoeken. 

Pluspunten
  • Fietst comfortabel 

  • Breed zadel 

  • Krachtige trapondersteuning

  • Ruimte voor bagage 

Minpunten
  • Moeilijk te manoeuvreren 

  • Onhandige accupositie 

  • Geen vering 

Meer informatie over deze e-bike?

Bekijk de Gazelle HeavyDutyNL C7+ HMB op Kieskeurig.nl
▼ Volgende artikel
Stappenplan: je wasmachine verhuizen
© Olga Yastremska, New Africa, Africa Studio
Huis

Stappenplan: je wasmachine verhuizen

Een wasmachine verhuizen doe je niet zomaar. Het apparaat is zwaar en kwetsbaar, en bij verkeerd transport kan er snel iets stukgaan. Met een goede voorbereiding en door het volgen van de juiste stappen voorkom je problemen en staat je wasmachine straks veilig in het nieuwe huis. Een kind kan de ...uhm was doen!

Stappenplan wasmachine verhuizen

Stap 1: Stroom eraf, water laten weglopen Stap 2: Transportbouten terugplaatsen Stap 3: Wasmachine goed verpakken Stap 4: Wasmachine veilig tillen en verplaatsen Stap 5: Wasmachine stabiel vervoeren Stap 6: Wasmachine aansluiten op het nieuwe adres

Ook interessant: 5 tips voor het inrichten van de ideale wasruimte

Stap 1: Stroom eraf, water laten weglopen

Open deur, maar: begin met het uitschakelen van de wasmachine. Trek de stekker uit het stopcontact en draai de kraan dicht. Wacht daarna even zodat de druk in de slang afneemt. Koppel de toevoerslang los en vang eventueel lekwater op in een emmer of teiltje. Haal ook de afvoerslang uit de afvoer en laat het restwater eruit lopen. In sommige machines blijft er nog water achter in de pomp of het filter. Open daarom het klepje aan de voorkant en draai het filter los. Laat het water rustig weglopen in een teiltje. Zorg dat je een dweil bij de hand houdt.

Stap 2: Transportbouten terugplaatsen

Bij de levering van een nieuwe wasmachine worden de transportbouten vaak meegeleverd, bijvoorbeeld in een apart zakje of bevestigd aan de achterkant. Zoek ze op voordat je gaat verhuizen. Deze bouten zorgen ervoor dat de trommel tijdens het vervoer niet kan bewegen. Door ze terug te plaatsen voorkom je schade aan de lagers en vering. Steek de bouten in de aangegeven openingen aan de achterkant en draai ze stevig vast.

©Kabardins photo - stock.adobe.com

Wat als je geen transportbouten meer hebt?

De transportbouten zijn speciaal ontworpen om de trommel stevig op zijn plek te houden. Zonder deze bouten loop je meer risico dat er iets kapot gaat aan het binnenwerk, zeker als de machine schuin komt te staan of hard wordt neergezet. Heb je ze niet meer? Dan kun je de trommel van binnenuit blokkeren met opgerolde handdoeken of een zachte deken. Zo voorkom je dat hij te veel beweegt tijdens transport. Wat je ook kunt doen is tijdig bij de winkel of fabrikant navragen of er ook losse transportbouten te koop zijn.

Stap 3: Wasmachine goed verpakken

Wikkel de wasmachine in dekens of bubbeltjesplastic. Daarmee voorkom je krassen op de behuizing en schade aan muren of deuropeningen tijdens het tillen. Plak snoeren en slangen vast met tape of bind ze op een andere manier aan de achterkant vast, zodat ze niet gaan bungelen of ergens achter blijven haken. Het deurtje hoeft niet op slot, maar zorg dat het niet opengaat tijdens het tillen of rijden. Afplakken met een stukje ducttape is vaak al genoeg.

Stap 4: Wasmachine veilig tillen en verplaatsen

Een wasmachine kan makkelijk 60 tot 80 kilo wegen. Ga je 'm tillen, doe dat dan met z'n tweeën. Gebruik bij voorkeur een steekwagen of meubelroller. Zorg dat je je rug recht houdt, til vanuit je benen en stem goed af met degene die meehelpt. Zet de machine niet scheef op een trap of helling, want dan kan de trommel alsnog verschuiven. Lukt tillen met twee personen niet, dan kun je vaak een steekwagen of transportkar huren bij een bouwmarkt of verhuurbedrijf.

Van boven naar beneden zonder lift

Staat je wasmachine op zolder of woon je in een appartementencomplex zonder lift? Dan is het handig om vooraf wat extra hulpmiddelen te regelen. Een stevige steekwagen met brede wielen helpt al veel. Er bestaan ook elektrische trappenkarren waarmee je de wasmachine makkelijk naar beneden kunt rijden — handig, maar die huur je meestal alleen via een professioneel verhuisbedrijf. Kun je de wasmachine niet via het trappenhuis vervoeren, dan is een verhuislift vanaf het balkon soms een oplossing. Die kun je huren via een bedrijf dat gespecialiseerd is in verhuisliften. Informeer daar tijdig, want soms heb je een vergunning nodig als de lift op de stoep komt te staan.

Stap 5: Wasmachine stabiel vervoeren

Zet de wasmachine rechtop in de bus of aanhanger, bij voorkeur tegen een wand. Leg er geen zware dozen of meubels bovenop. Zet de machine goed vast met spanbanden, zodat hij onderweg niet gaat schuiven of kantelen. Rijd rustig over drempels, neem bochten niet te scherp en rem niet te abrupt.

Stap 6: Wasmachine aansluiten op het nieuwe adres

Op de nieuwe plek pak je de wasmachine voorzichtig uit. Laat de machine een paar uur tot een dag rusten voordat je hem aansluit, vooral als hij gekanteld heeft gelegen. Haal de transportbouten eruit en bewaar ze voor een volgende keer. Sluit de watertoevoer en -afvoer weer aan, controleer op lekkage en steek de stekker in het stopcontact. Start eventueel eerst een spoelprogramma zonder was om te controleren of alles naar behoren werkt.

©Leonid Iastremskyi

▼ Volgende artikel
Review Dreame L40 Ultra AE – Bijna net zo compleet als zijn duurdere broer
© Wesley Akkerman
Huis

Review Dreame L40 Ultra AE – Bijna net zo compleet als zijn duurdere broer

De L40 Ultra AE richt zich op gebruikers die goede prestaties willen, zonder overbodige extra's. Voor een adviesprijs van 699 euro haal je een model met krachtige zuigkracht en slimme dweiltechniek in huis. Niet alles zit erin wat de 'duurdere broer' wel biedt, vooral qua zijborstel en bereik, maar in veel praktijksituaties is dat geen dealbreaker.

Uitstekend
Conclusie

De Dreame L40 Ultra AE is een slimme keuze, vooral voor huishoudens waar de vloer vol staat met meubels. Het grootste verschil met zijn duurdere broer is het ontbreken van de uitschuifbare zijborstel, waardoor hij minder goed in open hoeken en strak langs plinten schoonmaakt. Staan er op die plekken bij jou vooral meubels, dan merk je daar in de praktijk nauwelijks iets van. Je bespaart zo 200 tot 400 euro op een functie die je in jouw situatie toch nauwelijks zou gebruiken.

Plus- en minpunten
  • Meegeleverde borstel voor haren snijden
  • Weinig onderhoud
  • Goede navigatie
  • Uitschuifbare dweilpad
  • 200 tot 400 euro goedkoper dan L40 Ultra
  • Scherp geprijsd
  • Geen extra dweilpads
  • Kan strepen achterlaten
  • Basis vergt toch nog wat onderhoud
  • Stembediening niet in het Nederlands

In vergelijking met de voorganger, de Dreame L40 Ultra, kost de Dreame L40 Ultra AE 400 euro minder bij de introductie. Dat betekent niet dat er heel veel dingen op achteruit gegaan zijn. Sterker nog: sommige aspecten zijn juist verbeterd. Zo is de zuigkracht – wat ons betreft de belangrijkste eigenschap – sterk verbeterd. Daar waar de L40 Ultra 11.000 PA heeft, beschikt de AE-variant over 19.000 PA.  Bovendien wordt ook dit nieuwe model weer geleverd met twee borstels: de optilbare rubberen varianten en de zogenaamde TriCut Brush 3.0. Ook zit er wederom een borsteltje bij waarmee je snel haren verwijdert uit de robot.

Wanneer je de specificaties van beide modellen naast elkaar legt, is het goed kijken om de verschillen te zien. We noteren een iets grotere stofbak bij de AE (395 vs. 300 ml), maar het belangrijkste verschil zit hem echter de zijborstel. De L40 Ultra heeft een variant die naar buiten kan bewegen en daardoor veel beter hoeken en plinten meeneemt. De L40 Ultra AE moet het doen met een normale zijborstel, zonder uitschuifbare arm. Mogelijk missen er daardoor ook nog wat sensoren die hoeken 'zien'. Dit zou het prijsverschil tussen beide modellen kunnen verklaren.

©Wesley Akkerman

Een groot gemis?

Of zo'n uitschuifbare zijborstel echt een groot gemis is, hangt af van je situatie. Heb je veel hoeken in huis, wil je dat de plinten altijd schoon zijn of staat er weinig langs de muren? Dan kunnen we het ons voorstellen dat je het liefst voor de L40 Ultra of zelfs de X50 Ultra gaat (die nog een tweede zijborstel heeft). Maar als je huis vol staat met meubels en de robot toch al niet echt bij de muren of hoeken kan komen, dan zit daar geen meerwaarde in. In dat geval kun je dus gemakkelijk honderden euro's besparen.

In ons huis verschilt het: op sommige plekken staan wat meer meubels, maar op andere plekken rijdt de Dreame L40 Ultra AE soepel langs de muren, hoeken en plinten. Langs de muren gaat het allemaal prima; na het stofzuigen komen we geen viezigheid meer tegen. In de hoeken is dat nu een ander verhaal, omdat de robot gewoonweg die reikwijdte niet heeft. Dat is jammer, maar niet onoverkomelijk. Gezien de prijs en de overige functionaliteit tillen we hier minder zwaar aan. Want de rest gaat gewoon heel goed.

Capabele robotstofzuiger

Dat kan haast ook niet anders, omdat je in de basis nog steeds een zeer goed presterende robotstofzuiger in huis haalt. Als het op dweilen aankomt, regelt de Dreame L40 Ultra AE eigenlijk alles zelf. Het basisstation is voorzien van aparte tanks voor schoon en vuil water en een reservoir voor zeep. De robot bepaalt zelf de ideale mix van water en schoonmaakmiddel en navigeert dankzij de LiDAR-camera feilloos door de kamer. Het systeem houdt rekening met tapijt door de twee roterende dweilpads tijdig op te tillen. Stel je in de app in dat hij tegelijk moet stofzuigen en dweilen, dan tilt hij de pads onderweg op. Kies je ervoor dat hij eerst stofzuigt en daarna dweilt, dan laat hij de pads op de basis staan en blijft je vloerkleed gegarandeerd droog. Verder kun je ook niet-dweilen-zones aanmaken, waardoor de dweilpads dus nooit in aanraking hoeven te komen met het kleed. De L40 Ultra AE heeft gelukkig tapijtdetectie, waardoor je niet hoeft te gissen waar het kleed zich bevindt op de digitale kaart.

De kracht van de dweilprestaties zit hem in de details. Zo kan één van de twee roterende dweilpads naar buiten bewegen en strak langs plinten poetsen. Ondanks deze slimme functies is het resultaat niet altijd vlekkeloos. Een bekend nadeel zijn de dweilstrepen die soms zichtbaar blijven op de vloer. Ook vraagt het geautomatiseerde basisstation om regelmatig onderhoud om fris te blijven en moet je er rekening mee houden dat er geen reserveset dweilpads in de doos zit. Dit zijn kritiekpunten waar de voorgangers van dit model ook 'last' van hebben.

©Wesley Akkerman

Dreame L40 Ultra AE kopen?

De Dreame L40 Ultra AE is een slimme keuze, vooral voor huishoudens waar de vloer vol staat met meubels. Het grootste verschil met zijn duurdere broer is het ontbreken van de uitschuifbare zijborstel, waardoor hij minder goed in open hoeken en strak langs plinten schoonmaakt. Staan er op die plekken bij jou vooral meubels, dan merk je daar in de praktijk nauwelijks iets van. Je bespaart zo 200 tot 400 euro op een functie die je in jouw situatie toch nauwelijks zou gebruiken.

Voor de adviesprijs van 699 euro haal je nog steeds een zeer krachtige hulp in huis. De zuigkracht is namelijk verhoogd naar 19.000 PA en samen met de TriCut-borstel zorgt dat ervoor dat er bijna geen stof en haren meer op de grond liggen. Gecombineerd met de nog steeds uitstekende en zelfstandige dweilfunctie, levert de L40 AE derhalve betrouwbare prestaties af. Met dit product brengt Dreame een behoorlijk scherp geprijsde en capabele robotstofzuiger op de markt die waarschijnlijk zal aansluiten bij de behoeften van een grote doelgroep.