Tweede Kamer wil laadpalen voor mobieltje op stations

Tweede Kamer wil laadpalen voor mobieltje op stations

Laadpaal

Geplaatst: 5 februari 2014 - 08:31

Aangepast: 1 september 2022 - 13:15

Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat de NS laadpalen gaat plaatsen voor mobiele telefoons, laptops en tablets. De Kamer steunde een motie daartoe van GroenLinks. De palen moeten op stations en perrons komen te staan.

De Kamer wil de laadpalen installeren, omdat de Nederlandse Spoorwegen de gele informatieborden gaan verwijderen. Daardoor zijn reizigers volgens GroenLinks steeds afhankelijker van reisinformatie op hun telefoons of tablets. Bovendien zijn er nog vrijwel nergens in de trein stopcontacten te vinden, en het ziet er niet naar uit dat de NS die snel gaat installeren.

Laadpalen zouden daarom een tussenoplossing zijn. De NS moet onderzoeken of het plan haalbaar is.

Interessante gedachte
"Met een lege telefoon kun je niets. Als er minder informatie beschikbaar is op de borden, is het des te belangrijker dat je je telefoon kunt opladen op de station," zegt GroenLinks-Kamerlid Liesbeth van Tongeren. Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur meldde vorige maand al dat de palen "een interessante gedachte" waren, omdat die het comfort van treinreizigers ten goede komen.

Overigens is het nog helemaal niet zeker of de gele informatieborden verdwijnen. De NS is daarover in gesprek met diverse reisorganisaties, die vinden dat de informatieborden behouden moeten blijven.

"Goed idee, maar geen alternatief
Reizigersorganisatie Rover vindt de oplaadpalen een goed idee, maar geen alternatief voor de gele borden.

"Het is een goede aanvulling, en natuurlijk is het altijd goed als reizigers meer van dit soort mogelijkheden krijgen," meldt een woordvoerster. "Maar een laadpaal is geen alternatief voor de gele borden. Op je mobiele telefoon staat nu eenmaal niet altijd dezelfde informatie als op de borden, en is het minder overzichtelijk weergegeven. Reizigers die een laatste trein pakken op een onbekend station, hebben dan meer baat bij de informatieborden".

Eerdere testen
Eerder zijn er al testen uitgevoerd met laadpalen, maar die pakten volgens Rover niet positief uit.

"Het was een raar systeem, waarbij reizigers hun accu uit hun telefoon moesten halen en die in de paal moesten plaatsen. Veel gebruikers raakten daardoor in de war."

Rover weet nog niet of ze mee mogen praten over het nieuwe laadpaalinitiatief, maar volgens de woordvoerster zal dat vast wel gebeuren.

"We zitten inmiddels zo vaak om de tafel met de NS, dat we ook over dit soort onderwerpen onze mening wel zullen geven."

Deel dit artikel:

Opmerkingen

0
Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.


Log in om een reactie te plaatsen.

Aanbevolen voor jou

ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000