ID.nl logo
Verlopen OV-chipkaart? Zo krijg je je geld terug!
© Leonid Andronov - stock.adobe.com
Mobiliteit

Verlopen OV-chipkaart? Zo krijg je je geld terug!

Als je OV-chipkaart is verlopen terwijl daar nog geld op staat, dan kun je dat saldo terugvragen via Translink. Toch gebeurt dat lang niet altijd, waardoor er de afgelopen jaren miljoenen euro's zijn blijven liggen op verlopen kaarten. Translink houdt dit graag stil, maar met de juiste stappen zorg jij ervoor dat jouw geld niet verloren gaat.

In dit artikel: ontdek je hoeveel geld er blijft staan op verlopen kaarten, waarom mensen hun saldo niet terugvragen, hoe jij dit wel snel doet en lees je meer over inchecken met je smartphone.

Hoeveel geld gaat er verloren?

Uit onderzoek van het AD is gebleken dat Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart, tussen 2018 en 2023 maar liefst bijna 30 miljoen euro heeft overgehouden aan saldi op verlopen kaarten. Alleen al in 2022 ging het om 9 miljoen euro. Deze bedragen lopen snel op, omdat steeds meer mensen overstappen op alternatieve betaalmethodes, zoals inchecken met bankpas of mobiel. Hierdoor raken OV-chipkaarten eerder verlopen en vergeten mensen vaker om het saldo terug te vragen. Experts verwachten dat de komende jaren nog eens 36 miljoen euro aan ongebruikte saldi verloren zal gaan als de huidige trend doorzet. Kortom: er liggen enorme bedragen op de plank bij Translink.

Lees ook: Inchecken met telefoon voor het OV - dit moet je weten

Lang onderweg met het OV?

Neem je eigen (warme) drinken mee

Waarom vragen mensen het saldo niet terug?

Volgens Translink zijn reizigers er zelf verantwoordelijk voor om verlopen saldo op hun OV-chipkaart terug te vragen. Toch komt het vaak voor dat mensen dit nalaten. Hoe kan dat? Een belangrijke reden is simpelweg een gebrek aan bewustzijn. Uit onderzoek blijkt dat veel mensen niet eens weten dat ze geld kunnen terugkrijgen van een verlopen kaart. Dit ontbreken van kennis zorgt ervoor dat verlopen OV-chipkaarten ongebruikt in laatjes blijven liggen. Maar ook Translink speelt een rol. Zij maken nauwelijks reclame om reizigers te informeren over de teruggavemogelijkheid.

Tip: bewaar pasjes in een speciaal hoesje, zo beschadigen ze minder snel

Zo vraag je jouw saldo terug

Gelukkig kun jij ervoor zorgen dat jouw zuurverdiende centen niet verloren gaan. Vul het formulier in op ov-chipkaart.nl:

Stappen
Bekijk eerst hoeveel saldo er nog op je kaart staat. Dit kun je zien bij een oplaadpaal of in de OV-chipkaart-app.
Vul het formulier in op ov-chipkaart.nl om geld terug te vragen. Vermeld je kaartnummer, verloopdatum en IBAN.
Controleer of het juiste bedrag is bijgeschreven en neem anders contact op

Let op: Vraag het saldo binnen vijf jaar na verloopdatum terug, anders vervalt je recht hierop.

Door deze stappen te volgen, zorg je ervoor dat het saldo op jouw verlopen OV-chipkaart niet verloren gaat. Laat geen cent liggen en vraag direct je geld terug!

©Robertvt - stock.adobe.com

Inchecken met je smartphone

Tegenwoordig hoef je niet meer per se een OV-chipkaart op zak te hebben om het openbaar vervoer te gebruiken. Steeds vaker is het namelijk mogelijk om in te checken met je smartphone, via de OVpay-app, Apple Pay of Google Wallet. Bij de OVpay-app en betaaldiensten als Apple Pay en Google Wallet koppel je je ov-abonnement aan je telefoon.

Vervolgens check je in en uit door je telefoon tegen de paaltjes te houden. Handig is dat je reishistorie automatisch wordt bijgehouden en je een melding krijgt als je vergeet uit te checken. In eerste instantie was inchecken met je smartphone alleen beschikbaar voor enkele regio's en vervoerders. Inmiddels kunnen reizigers in heel Nederland met de OVpay-app, Apple Pay en Google Wallet inchecken in trein, bus, tram en metro.

Op een rijtje

Dit zijn de populairste iPhones

Powered by Kieskeurig.nl

▼ Volgende artikel
Roamingkosten verdwijnen op Noordzee: geen hoge en onverwachte rekeningen meer
© Marc Venema
Huis

Roamingkosten verdwijnen op Noordzee: geen hoge en onverwachte rekeningen meer

Reizigers die de oversteek maken op de Noordzee naar Groot Brittannië of Noorwegen kennen het probleem: je moet je roaming uitzetten omdat je anders onbedeoeld verbinding maakt met een dure maritieme provider. Dat is binnenkort verleden tijd, want door een samenwerking met Tampnet betaal je - net als in Nederland - gewoon de normale kosten voor het gebruik van je mobiele data en gesprekken.

Mobiele provider KPN heeft aangeven dat klanten vanaf 1 november 2025 geen extra roamingkosten meer betalen als ze gebruik maken van mobiel internet en telefonie tijdens bijvoorbeeld een overtocht met een ferry naar Groot Brittannië. Door een samenwerking met maritiem provider Tempnet worden er geen exorbitante prijzen meer gerekend als je met je smartphone op internet surft. Ook klanten van Youfone en Simyo vallen onder deze nieuwe regeling.

Odido volgt in januari

Ook Odido heeft eerder al bekend gemaakt dat de roamingkosten voor klanten van deze provider, waar ook klanten van Ben en Simpel onder vallen, verdwijnen en ook deze klanten dus niet meer betalen dan in Nederland. Bij Odido verdwijnen de roamingkosten per 1 januari 2026.

Het is nog niet bekend wanneer andere provider zoals Vodafone roamingkosten zullen aanschaffen voor reizigers op de Noordzee, maar de verwachting is dat ook dit rond de jaarwisseling zal worden doorgevoerd.

Voorheen hoge kosten
Wanneer reizigers op het oude maritieme netwerk verbinding maakten met internet, konden de kosten extreem hoog oplopen. Bij Odido kon je bijvoorbeeld bundels afkopen voor 3 euro voor 25MB of of 25 euro voor 500MB, bedragen waar je dus behoorlijk diep in de buidel voor moet tasten. Had je geen bundel en maakte je per ongeluk verbinding, dan liepen de kosten nog verder op.

▼ Volgende artikel
Nieuw van OPPO: Find X9 en X9 Pro met Hasselblad-telelens en accu van ruim 7000 mAh
© OPPO
Huis

Nieuw van OPPO: Find X9 en X9 Pro met Hasselblad-telelens en accu van ruim 7000 mAh

OPPO brengt zijn nieuwste vlaggenschepen, de Find X9 en Find X9 Pro, wereldwijd op de markt. De nieuwe toestellen combineren krachtige camera's, hoge accucapaciteit en de nieuwste versie van OPPO's besturingssysteem ColorOS.

De Find X9-serie richt zich vooral op fotografie, met camera's die in samenwerking met Hasselblad zijn ontwikkeld. De Find X9 beschikt over drie 50MP-camera's: een hoofdcamera met een Sony LYT808-sensor, een ultragroothoek met autofocus en een periscoop-telelens. De Find X9 Pro gaat een stap verder met een aangepaste Sony LYT828-hoofdsensor en een 200MP-telelens met 3x optische zoom. Deze laatste kan dankzij de hoge resolutie digitaal inzoomen tot ruim 13x zonder zichtbaar kwaliteitsverlies.

Beide toestellen maken gebruik van OPPO's nieuwe LUMO Image Engine, die foto's sneller en energiezuiniger verwerkt. De camera kiest automatisch de juiste resolutie (50, 25 of 12 megapixel) afhankelijk van de lichtomstandigheden. Ook nieuw zijn 4K Motion Photos, waarbij korte videofragmenten met hoge resolutie kunnen worden vastgelegd en elk frame als losse foto kan worden opgeslagen.

©OPPO

Wat is de LUMO Image Engine?

De LUMO Image Engine is OPPO's nieuwe systeem voor beeldverwerking. Het combineert rekenkracht en kunstmatige intelligentie om foto's sneller te verwerken en natuurlijker te laten ogen. De engine past onder meer de belichting en kleurweergave aan en vermindert ruis in situaties met weinig licht, terwijl het stroomverbruik van de chip wordt verlaagd.

Grote accu's

De Find X9-serie valt ook op door zijn grote batterijcapaciteit. De Find X9 heeft een 7025mAh-accu, de Pro-versie zelfs 7500mAh – groter dan in eerdere OPPO-flagships. Beide modellen ondersteunen 80W snelladen via de kabel, 50W draadloos laden en 10W omgekeerd opladen, waarmee je andere apparaten – zoals oordopjes of een smartwatch – draadloos kunt bijladen. De toestellen zijn voorzien van OPPO's derde generatie silicium-koolstofbatterij, die volgens de fabrikant na vijf jaar nog 80 procent van de oorspronkelijke capaciteit behoudt.

Prestaties en koeling

Binnenin draait de Find X9-serie op de MediaTek Dimensity 9500-chip, gebouwd op een 3nm-proces. De nieuwe chipset belooft betere prestaties en een lager energieverbruik. OPPO's eigen Trinity Engine moet zorgen voor stabiele prestaties, ook bij langdurig gamen of zware taken.

Scherm en ontwerp

Het ontwerp is grotendeels vlak, met smalle randen van 1,15 millimeter en een helder 120Hz-scherm dat tot 3600 nits piekhelderheid haalt. Beide toestellen hebben een IP69-classificatie, wat bescherming biedt tegen stof, water en hoge temperaturen. De Find X9 verschijnt in Titanium Grey en Space Black, terwijl de Pro-uitvoering verkrijgbaar is in Silk White en Titanium Charcoal.

De toestellen draaien op ColorOS 16, dat onder meer verbeterde animaties, slimme AI-functies en uitgebreidere koppeling met Windows- en Mac-computers biedt.

©OPPO

Beschikbaarheid en prijs

De adviesprijs van de OPPO Find X9 (12GB/512GB) is 999 euro, die van de Find X9 Pro (16GB/512GB) is 1.299 euro. Beide modellen zijn per direct verkrijgbaar.