ID.nl logo
Goedkope treinkaartjes vinden? Michel bouwde er deze site voor
© tilialucida - stock.adobe.com
Mobiliteit

Goedkope treinkaartjes vinden? Michel bouwde er deze site voor

Wil je graag de trein nemen in plaats van het vliegtuig? Dan kan je met Locomocheap de goedkoopste internationale tickets vinden.

De trein is het gedroomde alternatief voor het vliegtuig. Maar wat op papier een perfecte oplossing lijkt te zijn, pakt in de praktijk anders uit. Niet kunnen vinden wat de goedkoopste optie is, hoe lang de rit gaat duren of met welke aanbieders je kan reizen, het zijn slechts enkele voorbeelden van de frustraties waar veel reiziger tegenaan lopen. Michel Brinkhuis besloot deze problemen te tackelen door het internationale treinaanbod beter doorzoekbaar te maken.

Wil jij meer tips om alles uit jouw treinrit te halen? Lees dan: Inchecken met telefoon voor het OV - dit moet je weten

Als je het beste vliegticket zoekt, dan zijn er allerlei websites die je daarbij kunnen helpen. Ontwikkelaar Michel Brinkhuis besloot ook het internationale treinaanbod beter doorzoekbaar te maken.

Hoe kwam je op het idee?

“Als ik vroeger op vakantie ging, zocht ik altijd naar het goedkoopste vliegticket. Desnoods vloog ik een weekje eerder of later, als dat echt verschil uitmaakte. Dit voorjaar wilde ik gaan treinen, maar ik kon geen website vinden waarop je in één oogopslag kon zien wat de goedkoopste optie was, over een langere tijdsperiode, bij verschillende aanbieders.”

©diannedegoeijen

Michel Brinkhuis, foto: Dianne de Goeijen.

En toen ben je meteen gaan bouwen?

“Ik was in eerste instantie benieuwd of andere mensen ook op zo’n site zaten te wachten. Dus heb ik zo snel mogelijk een minimale site gemaakt en een berichtje op LinkedIn gezet. Ik kreeg daarna duizenden reacties van enthousiaste treinreizigers.

Veel mensen kwamen ook met verzoeken. In eerste instantie toonde ik alleen reizen en prijzen van NS Internationaal, naar een beperkt aantal Europese landen. Mensen vroegen om extra landen, extra vervoerders en extra functies: zoeken en filteren op eerste of tweede klas, op de mogelijkheid om een stoel te reserveren enzovoort.”

Ga je de site nu uitbreiden?

“Daar ben ik al mee begonnen. Ik heb inmiddels alle reizen en prijzen van Deutsche Bahn toegevoegd en ook die van Kiwi.com. Omdat ik werd benaderd door een vakantieaanbieder, duiken er inmiddels ook complete treinvakanties, inclusief hotelovernachtingen, in de zoekresultaten op. In de toekomst wil ik misschien meer vakantieaanbieders toevoegen. Ook moet de vormgeving mooier. Verder wil ik ervoor zorgen dat mijn website hoog in de zoekresultaten verschijnt wanneer iemand op Google naar treinreizen zoekt.”

Als je zoekt naar een treinreis op 21 november, toont Locomocheap dat het goedkoper kan als je voor een andere dag kiest.

Wat was technisch gezien het ingewikkeldst?

“Het verzamelen van alle actuele prijzen. Bij Deutsche Bahn is dat bijvoorbeeld lastig. Ik wil voorkomen dat ik hun website overbelast en daarna geblokkeerd wordt. Gelukkig vond ik op GitHub gratis opensource-software waarmee je alle prijsinformatie voor een hele maand tegelijk op kunt halen. De ontwikkelaar had die code alleen wel in een andere programmeertaal geschreven. Ik heb zijn code bestudeerd en een eigen versie in PHP ontwikkeld. Dat was nog een heel gepuzzel. Bij Kiwi.com had ik het makkelijk; als je je daar als ontwikkelaar aanmeldt, mag je onbeperkt zoekopdrachten uitvoeren en data exporteren. Ik doe dat elk half uur, volledig geautomatiseerd.”

Als Kiwi.com bestaat, waarom dan nog Locomocheap?

“Kiwi.com is een prachtige site met veel aanbod. Je kunt op die site zoeken naar vlieg- en treinreizen van verschillende aanbieders. Het enige punt is dat je weliswaar kunt zoeken op de goedkoopste optie binnen een paar dagen, maar vervolgens krijg je maar één reis te zien. Je hebt geen totaalplaatje over een langere periode, uitgesplitst per aanbieder, zoals op mijn site.”

©Deutsche Bahn AG / Georg Wagner

Ook alle reizen en prijzen van Deutsche Bahn kun je terugvinden met Locomocheap.

Verdien je aan Locomocheap?

“Een klein beetje. Als ik mensen vanaf mijn site doorstuur naar Kiwi.com en ze kopen daar ook echt een ticket, krijg ik een klein percentage van de ticketprijs. Hetzelfde geldt voor de NS. Het bedrag wisselt alleen behoorlijk, omdat je de inkomsten deelt met alle websites waarop mensen eerder naar tickets hebben gezocht. Het kan daardoor nog niet echt uit, zeker niet gezien de tijd die ik erin gestopt heb. Toch ga ik met de site door, vanwege de enorme hoeveelheid positieve reacties.

Ik heb altijd veel ideeën voor software en websites. Ik deel ze altijd snel met de wereld, om te zien of het kans van slagen heeft. Dat is lang niet altijd zo. Je moet ook een beetje geluk hebben.”

Hoezo een beetje geluk hebben?

“Nou, ik maakte vlak na de corona-persconferentie waarop dat werd aangekondigd, een site waarmee mensen op afspraak konden gaan shoppen. Ik had al na een paar dagen een eerste versie. Die heb ik daarna stap-voor-stap uitgebreid. Zo wist ik bijvoorbeeld niet meteen hoe ik een koppeling moest maken met een betalingssysteem als iDEAL. Daarom heb ik de winkels gezegd dat de eerste twee weken gratis waren. Zo had ik veertien dagen om uit te zoeken hoe ik de betaling moest programmeren. Ik heb honderden winkels en brancheorganisaties aangeschreven, maar uiteindelijk had alleen een vereniging van bloemisten belangstelling.”

Welke ideeën heb je nog meer getest?

“Begin dit jaar bedacht ik een programma waarmee je eenvoudig een online vragenformulier kunt maken. Je begint met een pdf, en daarop geef je met je muis aan waar de invoervelden moeten komen en waar de keuzelijstjes. Ik was dolenthousiast over dat project, maar toen de eerste versie af was, ontdekte ik dat er al heel veel van dit soort pakketten bestaan, waaronder superprofessionele. Het zou heel lastig worden om iets beters te maken. Ik had dus in de verkeerde volgorde gewerkt. Dat was wel een leermoment. Daarom heb ik bij Locomocheap eerst goed vooronderzoek gedaan.”

©Volker Kreinacke

Waar werk je nu verder nog aan?

“Aan een website die Track to Work heet. Dat komt zo: mijn vriendin was op zoek naar een baan. Steeds als ze werd uitgenodigd, wilde ze de vacature graag nog even teruglezen. Alleen was die vaak al van het internet gehaald. Toen kreeg ik het idee om een website te ontwikkelen die je helpt het hele sollicitatieproces te archiveren. Ik wilde daarvoor samenwerken met een of meer arbeidsbemiddelingsbureaus. Eentje reageerde enthousiast, maar zei wel: sollicitanten gaan nooit voor zo’n tool betalen, werkgevers waarschijnlijk wel. Sindsdien werken we samen.

Het idee is dat je als werkzoekende je cv uploadt. Dat gaat volstrekt vertrouwelijk, we delen het verder met niemand. Het arbeidsbemiddelingsbureau kijkt er wel naar en daarna krijg je een uitnodiging voor een videocall. Samen inventariseer je dan al je wensen. Die persoon van het bemiddelingsbureau selecteert vanaf dat moment handmatig vacatures voor je. Die kun je daarna op je telefoon of computer al dan niet liken. Als er een match is, deelt het bureau jouw profiel anoniem met de werkgever. Die anonimiteit is belangrijk, omdat mensen vaak niet willen dat hun huidige werkgever achter hun banenjacht komt. We gaan beginnen met specialistische functies in de verzekeringswereld, maar in de toekomst willen we ook uitbreiden naar andere functies.”

URL’s

www.michelbrinkhuis.nl

www.locomocheap.nl

www.tracktowork.nl

Auteur: Jolein de Rooij

▼ Volgende artikel
Review Dyson V8 Cyclone – Betrouwbaar basismodel doet wat-ie moet doen
© Wesley Akkerman
Huis

Review Dyson V8 Cyclone – Betrouwbaar basismodel doet wat-ie moet doen

Met een prijskaartje van 399 euro is de Dyson V8 Cyclone een van de meest betaalbare draadloze steelstofzuigers van het Britse merk. Je haalt hiervoor een redelijk compacte maar krachtige huishoudhulp in huis, die een aantal duidelijke kanttekeningen heeft.

Goed
Conclusie

De Dyson V8 Cyclone is een geslaagde steelstofzuiger voor wie krachtige prestaties zoekt zonder overbodige luxe. Vooral op tapijt en bekleding komt hij sterk naar voren, en ook het verwijderen van haren gaat hem goed af. Het harde, smalle handvat en de wat stugge vloermond voelen niet altijd even prettig aan, maar dat past deels bij de prijsklasse. Jammer is ook het ontbreken van een lcd-display met handige informatie, al is dat net als het gebrek aan een automatische zuigstand goed te overzien. Alles bij elkaar is dit een betrouwbaar basismodel dat doet wat hij moet doen.

Plus- en minpunten
  • Krachtig zuigsysteem
  • Lekker wendbaar
  • Prima batterijduur
  • Handig opvang- en leegsysteem
  • Twee knoppen voor de bediening
  • Verrassend compleet
  • Voelt soms wat basaal
  • Handvat is niet comfortabel
  • Nieuwe vloermond tikt hard op de grond
  • Geen lcd-display
  • Zelf van zuigstand wisselen

De Dyson V8 heeft een nieuw ontwerp gekregen. Weg is de trekker die je constant moet indrukken om het apparaat te laten zuigen. In plaats daarvan beschikt hij voortaan over een handige aan-uitknop. Daarnaast zit een moduswisselaar, die met verschillende kleuren aangeeft welke zuigstand je gebruikt. Opvallend is ook dat Dyson voor de V8 Cyclone geen spannende kleuren voor de plastic onderdelen gebruikt. In plaats daarvan zien we een combinatie van kaki, rood, grijs en zwart; het geheel valt daardoor minder op.

©Wesley Akkerman

De nieuwe Dyson V8 Cyclone

De nieuwe V8 levert 30 procent meer zuigkracht en een 50 procent langere accuduur. In de laagste zuigstand houdt hij het tot 60 minuten vol. Helaas ontbreekt een handig lcd-scherm (dat wel op duurdere modellen zit) voor de resterende accutijd; ook hier moet je het doen met iets te simpele led-indicators. Onderop zit een nieuwe vloerzuigmond, die Dyson de 'Motorbar' noemt. Die moet dankzij het gebruik van speciale kammetjes effectief zijn tegen vastzittende haren, maar de stofzuiger moet het verder ook zonder moderne functies doen zoals lasers of stofsensoren.

Met slechts 2,7 kilogram is de Dyson V8 Cyclone lekker licht en wendbaar, waardoor je moeiteloos vloeren en zelfs hoekjes op het plafond schoonhoudt. Het stofreservoir (540 milliliter) heeft een handig uitwerpsysteem waarbij je het vuil niet hoeft aan te raken. Toch zijn we niet helemaal tevreden over alle eigenschappen van de zuigmodule. Het handvat is namelijk smal en klein, waardoor je grip bij langer gebruik oncomfortabel is. Ook kan het bij je duim gaan schuren. Dit is waarschijnlijk de minst ergonomische Dyson die we op de redactie hebben getest.

©Wesley Akkerman

Dyson V8 Cyclone in de praktijk

Gelukkig biedt de Dyson V8 Cyclone met 297 air-watts in de Boost-stand een flinke verbetering in zuigkracht (ten opzichte van zijn voorganger). De standaardmodus levert 79 aW en dat is voor ons ruim voldoende voor dagelijkse taken. Vooral het vloerkleed moet eraan geloven: haren, kruimels en ander vuil worden daar moeiteloos uit gezogen. Op hardere vloeren stelt de Cyclone eveneens niet teleur, al valt er wel één ding op. Wanneer je de stofzuiger oppakt nadat je bijvoorbeeld wat kruimels of korrels opzuigt, kan het zijn dat er een paar uit de mond vallen.

Daarnaast missen we een zachte(re) borstel op de Dyson V8 Cyclone. De huidige zuigmond ratelt namelijk hard over de vloer, wat niet zo prettig is voor (onder)buren in een flat- of appartementsgebouw of slapende kinderen. En dat terwijl de motor zelf stiller is dan verwacht. Gelukkig neemt de zuigmond moeiteloos allerlei soorten haren op en raken die niet in de borstel verstrengeld. Ook goed om te weten: de Cyclone past zijn zuigkracht niet automatisch aan, zoals duurdere modellen dat wel doen, waardoor je dat dus zelf in de gaten moet houden. Geen groot probleem, maar toch.

©Wesley Akkerman

Batterij en accessoires

Zoals gezegd gaat de batterij maximaal een uurtje mee wanneer je de zuinigste modus inschakelt. Anders moet je rekening houden met ongeveer een halfuur in de normale stand. Zet je de Boost-modus aan en laat je die aanstaan, dan is het binnen tien minuten wel gedaan. Geen vreemde scores als je kijkt naar het formaat en de behoorlijk indrukwekkende zuigkracht. Een groot pluspunt is daarnaast dat je de accu kunt verwisselen. Daardoor kun je de levensduur aanzienlijk verlengen door mettertijd een nieuwe batterij aan te schaffen.

Je krijgt trouwens twee accessoires bij aanschaf van de Dyson de V8 Cyclone: een kierenzuiger en een gemotoriseerde miniborstel. Hoewel dat misschien wat karig lijkt vergeleken met eerdere modellen, zijn oude V8-hulpstukken compatibel (mocht je die nog hebben). In de praktijk blijkt de basisset echter compleet genoeg. De kierenzuiger werkt goed voor meubels en lastige hoeken, terwijl de miniborstel onmisbaar is voor trappen, matrassen en bekleding. Ondanks het beperkte pakket biedt de stofzuiger dus voldoende opties voor de meeste huishoudens.

©Wesley Akkerman

Dyson V8 Cyclone kopen?

De Dyson V8 Cyclone is een geslaagde steelstofzuiger voor wie krachtige prestaties zoekt zonder overbodige luxe. Vooral op tapijt en bekleding komt hij sterk naar voren, en ook het verwijderen van haren gaat hem goed af. Het harde, smalle handvat en de wat stugge vloermond voelen niet altijd even prettig aan, maar dat past deels bij de prijsklasse. Jammer is ook het ontbreken van een lcd-display met handige informatie, al is dat net als het gebrek aan een automatische zuigstand goed te overzien. Alles bij elkaar is dit een betrouwbaar basismodel dat doet wat hij moet doen.

▼ Volgende artikel
Last van hoge energiekosten in de winter? Zo laat je je was en vaat zuiniger draaien
© ID.nl
Huis

Last van hoge energiekosten in de winter? Zo laat je je was en vaat zuiniger draaien

In de winter loopt de energierekening al snel op. De droger gaat vaker aan omdat de was buiten niet droogt, en omdat we vaker thuis koken en eten gaat ook de vaatwasser vaker aan. Ook de wasmachine draait op volle toeren, want nat weer en dikke kleding leveren extra was op. Hét moment dus om even stil te staan bij het energieverbruik van deze drie apparaten. Met wat kleine aanpassingen zorg je voor een zichtbaar (gunstig!) verschil op je stroomrekening.

In het kort

In dit artikel lees je hoe je met eenvoudige ingrepen energie bespaart bij het wassen, drogen en afwassen. We kijken naar slimme instellingen, zuinige programma's en klein onderhoud waarmee je het energieverbruik omlaag brengt.

Lees ook: 5 stille wasmachines met zuinig label

Slim plannen loont

Wie een slimme meter of dynamisch energietarief heeft, kan precies zien wanneer stroom het goedkoopst is. Door het programma van je wasmachine, droger of vaatwasser daarop af te stemmen, draai je letterlijk op de voordeligste momenten. Veel moderne apparaten hebben een startuitstelknop, waarmee je eenvoudig plant dat een was 's nachts of vroeg in de ochtend klaar is.

Heb je geen dynamisch contract, dan is het slim om eerst te kijken of jouw leverancier een piek- en daltarief hanteert. Bij een dubbeltariefmeter geldt het lagere tarief meestal alleen tussen ongeveer 23.00 en 07.00 uur, niet standaard in het weekend. Even checken bij je energieleverancier voorkomt verrassingen.

Gebruik van nachtstroom

Heb je een dubbeltariefmeter, dan betaal je tijdens de daluren vaak minder. Handig om te weten, maar houd rekening met geluid als je apparaten laat draaien terwijl je slaapt. Sluit de deur van het washok of gebruik het stille programma als dat aanwezig is.

Wassen op lagere temperatuur

De grootste energiebesparing zit in de temperatuur van het waswater. Een was van 30 graden is meestal voldoende schoon, zeker met de huidige wasmiddelen die ook bij lage temperatuur goed werken. Alleen bij sterk vervuilde was of handdoeken kan een hogere stand nodig zijn. Een wasbeurt op 60 graden of af en toe een machinereiniger houdt de trommel fris en voorkomt vetluis - een kookwas op 90 graden is bij moderne machines niet meer nodig.

Een andere eenvoudige stap is de wasmachine pas te laten draaien als hij goed vol is. Een halve was verbruikt bijna evenveel energie als een volle: zonde. Ook de juiste dosering helpt: te veel wasmiddel kan op den duur zeepresten achterlaten, waardoor de machine harder moet werken.

Droger of droogrek?

De droger is een onmisbare hulp in de winter, maar verbruikt veel stroom. Centrifugeer je was daarom eerst op de hoogste stand, zodat er minder vocht overblijft. Hoe droger het de trommel ingaat, hoe korter het droogprogramma duurt. Warmtepompdrogers verbruiken het minst stroom, al bespaar je nog meer door de was af en toe op te hangen. In een goed geventileerde kamer, bijvoorbeeld bij de verwarming, droogt het prima zonder dat je ernaar hoeft om te kijken.

Zuiniger én veiliger

Reinig na elke droogbeurt het pluizenfilter en controleer het rooster aan de achterkant. Ophoping van stof belemmert de luchtstroom, waardoor het apparaat langer draait en warmer wordt. Dat verhoogt niet alleen het energieverbruik, maar ook het risico op oververhitting.

Liever niet de wasdroger gebruiken?

Ga voor een droogrek!

De vaatwasser slim inzetten

Een vaatwasser verbruikt vooral energie om water te verwarmen. Kies daarom het eco-programma: dat duurt wat langer, maar gebruikt minder stroom en water doordat het water op lagere temperatuur wordt verwarmd. Grote etensresten kun je beter even wegschrapen, maar spoel servies niet voor onder de kraan - dat is onnodig en verspilt warm water. Licht aangekoekte pannen en schalen vormen voor moderne vaatwassers echt geen probleem.

Wie zonnepanelen heeft, kan de vaatwasser het beste overdag laten draaien, zodat de stroom direct uit eigen opwekking komt. Ook hier geldt dat een startuitstelknop handig is: je plant eenvoudig in dat het programma start zodra de zon op het dak staat.

Onderhoud maakt echt verschil

Goed onderhoud klinkt saai, maar heeft een direct effect op het energieverbruik. Een verstopt filter, kalk in de sproeiarmen of pluis in de droger laten apparaten harder werken dan nodig. Zet ze af en toe op een onderhoudsprogramma of gebruik een speciale reiniger. Dat voorkomt niet alleen geurtjes, maar zorgt ook dat de machine weer zo goed (lees: zo zuinig) mogelijk zijn werk kan doen.

Kleine aanpassingen, harde euro's

Energie besparen is vooral een optelsom van gewoontes. Door slimmer te plannen, de juiste temperatuur te kiezen en je apparaten schoon te houden, daalt het verbruik ongemerkt. En misschien nog belangrijker: je verlengt de levensduur van apparaten die het dagelijks zwaar te verduren hebben. Daarmee bespaar je ook op de langere termijn.