ID.nl logo
Goedkope treinkaartjes vinden? Michel bouwde er deze site voor
© tilialucida - stock.adobe.com
Mobiliteit

Goedkope treinkaartjes vinden? Michel bouwde er deze site voor

Wil je graag de trein nemen in plaats van het vliegtuig? Dan kan je met Locomocheap de goedkoopste internationale tickets vinden.

De trein is het gedroomde alternatief voor het vliegtuig. Maar wat op papier een perfecte oplossing lijkt te zijn, pakt in de praktijk anders uit. Niet kunnen vinden wat de goedkoopste optie is, hoe lang de rit gaat duren of met welke aanbieders je kan reizen, het zijn slechts enkele voorbeelden van de frustraties waar veel reiziger tegenaan lopen. Michel Brinkhuis besloot deze problemen te tackelen door het internationale treinaanbod beter doorzoekbaar te maken.

Wil jij meer tips om alles uit jouw treinrit te halen? Lees dan: Inchecken met telefoon voor het OV - dit moet je weten

Als je het beste vliegticket zoekt, dan zijn er allerlei websites die je daarbij kunnen helpen. Ontwikkelaar Michel Brinkhuis besloot ook het internationale treinaanbod beter doorzoekbaar te maken.

Hoe kwam je op het idee?

“Als ik vroeger op vakantie ging, zocht ik altijd naar het goedkoopste vliegticket. Desnoods vloog ik een weekje eerder of later, als dat echt verschil uitmaakte. Dit voorjaar wilde ik gaan treinen, maar ik kon geen website vinden waarop je in één oogopslag kon zien wat de goedkoopste optie was, over een langere tijdsperiode, bij verschillende aanbieders.”

©diannedegoeijen

Michel Brinkhuis, foto: Dianne de Goeijen.

En toen ben je meteen gaan bouwen?

“Ik was in eerste instantie benieuwd of andere mensen ook op zo’n site zaten te wachten. Dus heb ik zo snel mogelijk een minimale site gemaakt en een berichtje op LinkedIn gezet. Ik kreeg daarna duizenden reacties van enthousiaste treinreizigers.

Veel mensen kwamen ook met verzoeken. In eerste instantie toonde ik alleen reizen en prijzen van NS Internationaal, naar een beperkt aantal Europese landen. Mensen vroegen om extra landen, extra vervoerders en extra functies: zoeken en filteren op eerste of tweede klas, op de mogelijkheid om een stoel te reserveren enzovoort.”

Ga je de site nu uitbreiden?

“Daar ben ik al mee begonnen. Ik heb inmiddels alle reizen en prijzen van Deutsche Bahn toegevoegd en ook die van Kiwi.com. Omdat ik werd benaderd door een vakantieaanbieder, duiken er inmiddels ook complete treinvakanties, inclusief hotelovernachtingen, in de zoekresultaten op. In de toekomst wil ik misschien meer vakantieaanbieders toevoegen. Ook moet de vormgeving mooier. Verder wil ik ervoor zorgen dat mijn website hoog in de zoekresultaten verschijnt wanneer iemand op Google naar treinreizen zoekt.”

Als je zoekt naar een treinreis op 21 november, toont Locomocheap dat het goedkoper kan als je voor een andere dag kiest.

Wat was technisch gezien het ingewikkeldst?

“Het verzamelen van alle actuele prijzen. Bij Deutsche Bahn is dat bijvoorbeeld lastig. Ik wil voorkomen dat ik hun website overbelast en daarna geblokkeerd wordt. Gelukkig vond ik op GitHub gratis opensource-software waarmee je alle prijsinformatie voor een hele maand tegelijk op kunt halen. De ontwikkelaar had die code alleen wel in een andere programmeertaal geschreven. Ik heb zijn code bestudeerd en een eigen versie in PHP ontwikkeld. Dat was nog een heel gepuzzel. Bij Kiwi.com had ik het makkelijk; als je je daar als ontwikkelaar aanmeldt, mag je onbeperkt zoekopdrachten uitvoeren en data exporteren. Ik doe dat elk half uur, volledig geautomatiseerd.”

Als Kiwi.com bestaat, waarom dan nog Locomocheap?

“Kiwi.com is een prachtige site met veel aanbod. Je kunt op die site zoeken naar vlieg- en treinreizen van verschillende aanbieders. Het enige punt is dat je weliswaar kunt zoeken op de goedkoopste optie binnen een paar dagen, maar vervolgens krijg je maar één reis te zien. Je hebt geen totaalplaatje over een langere periode, uitgesplitst per aanbieder, zoals op mijn site.”

©Deutsche Bahn AG / Georg Wagner

Ook alle reizen en prijzen van Deutsche Bahn kun je terugvinden met Locomocheap.

Verdien je aan Locomocheap?

“Een klein beetje. Als ik mensen vanaf mijn site doorstuur naar Kiwi.com en ze kopen daar ook echt een ticket, krijg ik een klein percentage van de ticketprijs. Hetzelfde geldt voor de NS. Het bedrag wisselt alleen behoorlijk, omdat je de inkomsten deelt met alle websites waarop mensen eerder naar tickets hebben gezocht. Het kan daardoor nog niet echt uit, zeker niet gezien de tijd die ik erin gestopt heb. Toch ga ik met de site door, vanwege de enorme hoeveelheid positieve reacties.

Ik heb altijd veel ideeën voor software en websites. Ik deel ze altijd snel met de wereld, om te zien of het kans van slagen heeft. Dat is lang niet altijd zo. Je moet ook een beetje geluk hebben.”

Hoezo een beetje geluk hebben?

“Nou, ik maakte vlak na de corona-persconferentie waarop dat werd aangekondigd, een site waarmee mensen op afspraak konden gaan shoppen. Ik had al na een paar dagen een eerste versie. Die heb ik daarna stap-voor-stap uitgebreid. Zo wist ik bijvoorbeeld niet meteen hoe ik een koppeling moest maken met een betalingssysteem als iDEAL. Daarom heb ik de winkels gezegd dat de eerste twee weken gratis waren. Zo had ik veertien dagen om uit te zoeken hoe ik de betaling moest programmeren. Ik heb honderden winkels en brancheorganisaties aangeschreven, maar uiteindelijk had alleen een vereniging van bloemisten belangstelling.”

Welke ideeën heb je nog meer getest?

“Begin dit jaar bedacht ik een programma waarmee je eenvoudig een online vragenformulier kunt maken. Je begint met een pdf, en daarop geef je met je muis aan waar de invoervelden moeten komen en waar de keuzelijstjes. Ik was dolenthousiast over dat project, maar toen de eerste versie af was, ontdekte ik dat er al heel veel van dit soort pakketten bestaan, waaronder superprofessionele. Het zou heel lastig worden om iets beters te maken. Ik had dus in de verkeerde volgorde gewerkt. Dat was wel een leermoment. Daarom heb ik bij Locomocheap eerst goed vooronderzoek gedaan.”

©Volker Kreinacke

Waar werk je nu verder nog aan?

“Aan een website die Track to Work heet. Dat komt zo: mijn vriendin was op zoek naar een baan. Steeds als ze werd uitgenodigd, wilde ze de vacature graag nog even teruglezen. Alleen was die vaak al van het internet gehaald. Toen kreeg ik het idee om een website te ontwikkelen die je helpt het hele sollicitatieproces te archiveren. Ik wilde daarvoor samenwerken met een of meer arbeidsbemiddelingsbureaus. Eentje reageerde enthousiast, maar zei wel: sollicitanten gaan nooit voor zo’n tool betalen, werkgevers waarschijnlijk wel. Sindsdien werken we samen.

Het idee is dat je als werkzoekende je cv uploadt. Dat gaat volstrekt vertrouwelijk, we delen het verder met niemand. Het arbeidsbemiddelingsbureau kijkt er wel naar en daarna krijg je een uitnodiging voor een videocall. Samen inventariseer je dan al je wensen. Die persoon van het bemiddelingsbureau selecteert vanaf dat moment handmatig vacatures voor je. Die kun je daarna op je telefoon of computer al dan niet liken. Als er een match is, deelt het bureau jouw profiel anoniem met de werkgever. Die anonimiteit is belangrijk, omdat mensen vaak niet willen dat hun huidige werkgever achter hun banenjacht komt. We gaan beginnen met specialistische functies in de verzekeringswereld, maar in de toekomst willen we ook uitbreiden naar andere functies.”

URL’s

www.michelbrinkhuis.nl

www.locomocheap.nl

www.tracktowork.nl

Auteur: Jolein de Rooij

▼ Volgende artikel
Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?
© Leonid Iastremskyi
Gezond leven

Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?

Je staat in de parfumerie en ziet drie flacons die er bijna identiek uitzien. De naam is hetzelfde en het merk is hetzelfde, maar het prijsverschil tussen die drie is groot. Dat komt doordat er eigenlijk drie verschillende varianten zijn: parfum, eau de parfum en eau de toilette. Hoewel het verleidelijk is om simpelweg op het prijskaartje af te gaan, is het slim om te weten wat je precies koopt. De verschillen tussen die drie zijn namelijk groter dan je denkt. Hoe dat precies zit, lees je hier.

Dit artikel in het kort

Twijfel je in de winkel vaak tussen parfum, eau de parfum of eau de toilette? In dit artikel leggen we precies uit wat de verschillen zijn in prijs, geursterkte en houdbaarheid. Je ontdekt welke variant het beste past bij jou en we geven praktische tips om te voorkomen dat je dure luchtje te snel vervliegt.

Lees ook: Zo kies je een parfum dat écht bij je past

Om de juiste keuze te maken, moet je eerst begrijpen hoe een geur eigenlijk in elkaar zit. In de basis bestaat elk luchtje uit een mengsel van alcohol, water en geurstoffen (ook wel parfumolie genoemd). De alcohol fungeert als de drager: zodra je sprayt, verdampt de alcohol en blijven de geurstoffen achter op je huid. Het grote onderscheid tussen de verschillende varianten zit hem puur in de concentratie van die parfumolie. De vuistregel is simpel: hoe hoger het percentage geurstoffen, hoe intenser de geur is en hoe langer je er plezier van hebt.

Parfum (extrait de parfum)

Als we het in de volksmond hebben over 'parfum', bedoelen we vaak gewoon een lekker luchtje. Maar in de officiële termen is parfum (of extrait de parfum) de meest pure en kostbare variant die je kunt kopen. Met een concentratie aan geurstoffen die meestal tussen de 20 en 40 procent ligt, is dit de absolute topklasse.

Omdat de concentratie zo hoog is, bevat deze variant relatief weinig alcohol. Dit maakt puur parfum vaak een uitstekende keuze voor mensen met een gevoelige huid, omdat alcohol de huid kan uitdrogen. De geur is vol, diep en blijft met gemak de hele dag - en vaak zelfs de volgende ochtend nog - hangen. Je hebt er extreem weinig van nodig; vaak wordt parfum daarom niet in een sprayfles verkocht, maar in een klein flesje waarmee je een paar druppels op de huid dept.

Eau de parfum (EDP)

Kijk je in het badkamerkastje van de gemiddelde Nederlander, dan is de kans groot dat je daar een eau de parfum aantreft. Met een geurconcentratie van 15 tot 20 procent biedt deze variant de gulden middenweg. Het is minder zwaar en olieachtig dan puur parfum, maar krachtig genoeg om een hele werkdag of een avond uit mee te gaan. Meestal blijft een eau de parfum zo'n zes tot acht uur goed waarneembaar.

Eau de parfum richt zich vaak op de zogenoemde 'hartnoten' van een geur. Dit zijn de geuren die tevoorschijn komen nadat de eerste alcohol is verdampt. Hierdoor is de geur vaak wat dieper en warmer, wat hem geschikt maakt voor zowel dagelijks gebruik als speciale gelegenheden.

Eau de toilette (EDT)

De term 'eau de toilette' klinkt chique, maar betekent letterlijk 'toiletwater'. Dit stamt uit de tijd dat men deze geur gebruikte om zich in de ochtend mee op te frissen ('toilet maken'). Deze variant is met een percentage van 5 tot 15 procent geurstoffen een stuk lichter en vluchtiger dan (eau de) parfum.

Waar een eau de parfum de diepte in gaat, focust een eau de toilette zich meestal op de toptonen. Dit zijn vaak frisse citrus- of fruitgeuren die je direct ruikt bij het sprayen, maar die ook sneller vervliegen. Een eau de toilette blijft gemiddeld drie tot vijf uur hangen. Het is dan ook een goede keuze voor mensen die niet van zware, bedwelmende geuren houden, of voor gebruik op kantoor waar je je collega's niet wilt overweldigen. Houd er wel rekening mee dat je deze geur halverwege de dag waarschijnlijk even opnieuw moet aanbrengen.

Prijs versus kwaliteit: wat is nu echt goedkoper?

Het lijkt een simpele rekensom: een grote fles eau de toilette is aan de kassa vaak goedkoper dan een klein flesje eau de parfum. Toch kan die goedkopere fles op de lange termijn duurkoop zijn. Omdat eau de toilette sneller vervliegt, heb je de neiging om royaal te sprayen en dit gedurende de dag te herhalen. Hierdoor gaat de fles veel sneller leeg.

Bij een eau de parfum of puur parfum is de aanschafprijs hoger, maar heb je aan één keer een beetje aanbrengen in de ochtend vaak genoeg voor de hele dag. Je doet dus aanzienlijk langer met de flacon.

Wanneer draag je wat?

Als je twijfelt over welke variant je moet kopen, laat dit dan afhangen van het seizoen en de gelegenheid. Warmte versterkt namelijk geur. In de zomer, wanneer je huid warm is, kan een zwaar parfum al snel te overheersend en plakkerig aanvoelen. Een lichte, frisse eau de toilette is dan perfect. In de winter is het juist andersom: kou zorgt ervoor dat geuren minder goed vrijkomen en snel wegvallen. In die maanden, en zeker 's avonds tijdens een diner of feestje, komt een rijkere eau de parfum of parfum veel beter tot zijn recht.

Haal alles uit je geur

Heb je eenmaal je keuze gemaakt, dan wil je natuurlijk dat je zo lang mogelijk lekker ruikt. Een veelgemaakte fout is het wrijven van de polsen na het sprayen. Doe dit niet; door de wrijving creëer je warmte die de geurmoleculen kapotmaakt, waardoor vooral de frisse toptonen direct verdwijnen en de geur vlakker wordt.

Daarnaast hecht parfum slecht op een droge huid. Wil je dat je geur echt lang blijft hangen? Smeer je huid dan eerst in met een geurloze bodylotion of een crème uit dezelfde geurlijn voordat je gaat sprayen. De vetten in de crème houden de geurstoffen vast, zodat jij - of je nu kiest voor eau de toilette of parfum - de hele dag heerlijk ruikt.

Geur testen? Begin met een eau de toilette

(want die is het voordeligst)
TypeGeurconcentratieHoudbaarheidGeschikt voor
Parfum20% - 40%8 - 24 uurAvond, speciale gelegenheden
Eau de parfum15% - 20%6 - 8 uurDag en avond
Eau de toilette5% - 15%3 - 5 uurOverdag, warmer weer
▼ Volgende artikel
Review JBL Sense Pro – Oordopjes met oog voor jouw omgeving
© JBL
Huis

Review JBL Sense Pro – Oordopjes met oog voor jouw omgeving

Traditionele oordopjes sluiten luisteraars af van hun omgeving, maar JBL gooit het met zijn nieuwe Sense Pro over een andere boeg. Het minispeakertje van dit zogenoemde open ear-model bevindt zich namelijk pal voor jouw gehoorgang. Met name in het verkeer is dat wel zo veilig, want tijdens het luisteren hoor je óók omgevingsgeluid. We nemen de proef op de som.

Uitstekend
Conclusie

Zoek je in-ears met een goed geluid die jouw oren niet volledig afsluiten van de omgeving? Als je de hoge adviesprijs van 179,99 euro voor lief neemt, bevelen we de JBL Sense Pro van harte aan. Deze oordopjes zitten comfortabel en laten zich eenvoudig bedienen. Bovendien bieden ze ook nog eens een hoge audiokwaliteit en lange accuduur. De Sense Pro is in vijf kleurstellingen te koop.

Plus- en minpunten
  • Zachte flexibele oorhaken
  • Zit comfortabel
  • Lange accuduur
  • Snel opladen in draadloze oplaadcase
  • Gebruiksvriendelijke bediening
  • Spatwaterbestendige behuizing
  • Hoge geluidskwaliteit
  • Equalizerinstellingen aanpassen in app
  • Ruimtelijk geluid via Spatial Sound
  • Duur
  • In-ears kunnen wiebelen
  • Personen in omgeving kunnen meeluisteren
  • Geen oplaadkabel meegeleverd

De JBL Sense Pro is een interessant product voor mensen die reguliere oordopjes niet zo prettig vinden zitten. Je hoeft deze apparaatjes namelijk niet in je oor te proppen. Met behulp van flexibele siliconen oorhaken blijven ze goed op hun plek zitten. Dankzij het zachte materiaal ervaar je tijdens lange luistersessies niet zo gauw irritaties. De Sense Pro zit erg comfortabel in de ronding van je oor. Bedenk wel dat je deze in-ears bij bepaalde activiteiten enigszins voelt wiebelen, bijvoorbeeld wanneer je wild met je hoofd draait of tijdens het sporten. Logisch, want de behuizing zit tenslotte niet klem in jouw gehoorgang. Het is een kwestie van wennen.

©Maikel Dijkhuizen

Je bergt de oordopjes op in dit bijgesloten draadloze oplaaddoosje.

Accu en bediening

Zodra deze bluetooth-oordopjes na enige oefening eenmaal goed op hun plek zitten, kan het luisteren beginnen. Met een luistertijd van ongeveer acht uur op een enkele batterijlading houdt de Sense Pro het lang vol. De inbegrepen oplaadcase bevat een accu met een capaciteit van nog eens dertig uur. Na slechts tien minuten opladen kunnen de oortjes er weer vier uur tegenaan. Kortom, je hebt onderweg of op afgelegen plekken niet zo snel te maken met lege accu's.

De IP54-gecertificeerde behuizing is spatwaterdicht. Laat ze in de regen dus lekker zitten. Het linker- en rechteroordopje bevatten een klein aanraakpaneeltje. Tik eenmaal aan de linkerkant om het volume harder te zetten en tik tweemaal voor een zachter geluid. Je raakt het rechteroordopje aan om muziek te pauzeren en liedjes te skippen. Via het bedieningspaneel beantwoord je ook nog inkomende oproepen. Voor handsfree gesprekken zijn er maar liefst vier microfoons ingebouwd. Al met al werkt de bediening prima, zodat je jouw smartphone in je zak of tas kunt laten zitten.

©Maikel Dijkhuizen

Het langwerpige bedieningspaneel valt aan de buitenzijde nauwelijks op.

Gedetailleerd geluid

Op audiovlak heeft JBL zijn zaakjes goed voor elkaar. De Sense Pro levert een kraakhelder geluid met een hoge detaillering. Zelfs bij het luisteren van bombastische muziekstukken zijn alle instrumenten duidelijk te horen. Met de standaard geluidsinstellingen blijft het basniveau voor muziekgenres als hiphop en dance wel iets achter. Geen probleem, want in de JBL Headphones-app pas je het geluid naar eigen smaak aan. Activeer bijvoorbeeld de equalizerinstelling 'Bass' of zelfs 'Extreme Bass'.

Als je graag naar films en series kijkt, komt de ondersteuning voor ruimtelijk geluid goed van pas. Zet in dat geval de optie 'Spatial Sound' aan en ervaar meer audio-effecten. Een nadeel is dat personen in jouw omgeving het geluid afkomstig van de Sense Pro wellicht kunnen horen. Dat komt door de open constructie van de oordopjes. Overigens geldt dit met name wanneer je het volume hoog hebt staan.

©Maikel Dijkhuizen

Kies in de JBL Headphones-app de gewenste audio-instellingen en bekijk de resterende accucapaciteit.

JBL Sense Pro kopen?

Zoek je in-ears met een goed geluid die jouw oren niet volledig afsluiten van de omgeving? Als je de hoge adviesprijs van 179,99 euro voor lief neemt, bevelen we de JBL Sense Pro van harte aan. Deze oordopjes zitten comfortabel en laten zich eenvoudig bedienen. Bovendien bieden ze ook nog eens een hoge audiokwaliteit en lange accuduur. De Sense Pro is in vijf kleurstellingen te koop.