ID.nl logo
Goedkope treinkaartjes vinden? Michel bouwde er deze site voor
Mobiliteit

Goedkope treinkaartjes vinden? Michel bouwde er deze site voor

Wil je graag de trein nemen in plaats van het vliegtuig? Dan kan je met Locomocheap de goedkoopste internationale tickets vinden.

De trein is het gedroomde alternatief voor het vliegtuig. Maar wat op papier een perfecte oplossing lijkt te zijn, pakt in de praktijk anders uit. Niet kunnen vinden wat de goedkoopste optie is, hoe lang de rit gaat duren of met welke aanbieders je kan reizen, het zijn slechts enkele voorbeelden van de frustraties waar veel reiziger tegenaan lopen. Michel Brinkhuis besloot deze problemen te tackelen door het internationale treinaanbod beter doorzoekbaar te maken.

Wil jij meer tips om alles uit jouw treinrit te halen? Lees dan: Inchecken met telefoon voor het OV - dit moet je weten

Als je het beste vliegticket zoekt, dan zijn er allerlei websites die je daarbij kunnen helpen. Ontwikkelaar Michel Brinkhuis besloot ook het internationale treinaanbod beter doorzoekbaar te maken.

 

Hoe kwam je op het idee?

“Als ik vroeger op vakantie ging, zocht ik altijd naar het goedkoopste vliegticket. Desnoods vloog ik een weekje eerder of later, als dat echt verschil uitmaakte. Dit voorjaar wilde ik gaan treinen, maar ik kon geen website vinden waarop je in één oogopslag kon zien wat de goedkoopste optie was, over een langere tijdsperiode, bij verschillende aanbieders.”

 

©diannedegoeijen

Michel Brinkhuis, foto: Dianne de Goeijen.

En toen ben je meteen gaan bouwen?

“Ik was in eerste instantie benieuwd of andere mensen ook op zo’n site zaten te wachten. Dus heb ik zo snel mogelijk een minimale site gemaakt en een berichtje op LinkedIn gezet. Ik kreeg daarna duizenden reacties van enthousiaste treinreizigers.

Veel mensen kwamen ook met verzoeken. In eerste instantie toonde ik alleen reizen en prijzen van NS Internationaal, naar een beperkt aantal Europese landen. Mensen vroegen om extra landen, extra vervoerders en extra functies: zoeken en filteren op eerste of tweede klas, op de mogelijkheid om een stoel te reserveren enzovoort.”

Ga je de site nu uitbreiden?

“Daar ben ik al mee begonnen. Ik heb inmiddels alle reizen en prijzen van Deutsche Bahn toegevoegd en ook die van Kiwi.com. Omdat ik werd benaderd door een vakantieaanbieder, duiken er inmiddels ook complete treinvakanties, inclusief hotelovernachtingen, in de zoekresultaten op. In de toekomst wil ik misschien meer vakantieaanbieders toevoegen. Ook moet de vormgeving mooier. Verder wil ik ervoor zorgen dat mijn website hoog in de zoekresultaten verschijnt wanneer iemand op Google naar treinreizen zoekt.”

 

Als je zoekt naar een treinreis op 21 november, toont Locomocheap dat het goedkoper kan als je voor een andere dag kiest.

Wat was technisch gezien het ingewikkeldst?

“Het verzamelen van alle actuele prijzen. Bij Deutsche Bahn is dat bijvoorbeeld lastig. Ik wil voorkomen dat ik hun website overbelast en daarna geblokkeerd wordt. Gelukkig vond ik op GitHub gratis opensource-software waarmee je alle prijsinformatie voor een hele maand tegelijk op kunt halen. De ontwikkelaar had die code alleen wel in een andere programmeertaal geschreven. Ik heb zijn code bestudeerd en een eigen versie in PHP ontwikkeld. Dat was nog een heel gepuzzel. Bij Kiwi.com had ik het makkelijk; als je je daar als ontwikkelaar aanmeldt, mag je onbeperkt zoekopdrachten uitvoeren en data exporteren. Ik doe dat elk half uur, volledig geautomatiseerd.”

 

Als Kiwi.com bestaat, waarom dan nog Locomocheap?

“Kiwi.com is een prachtige site met veel aanbod. Je kunt op die site zoeken naar vlieg- en treinreizen van verschillende aanbieders. Het enige punt is dat je weliswaar kunt zoeken op de goedkoopste optie binnen een paar dagen, maar vervolgens krijg je maar één reis te zien. Je hebt geen totaalplaatje over een langere periode, uitgesplitst per aanbieder, zoals op mijn site.”

 

©Deutsche Bahn AG / Georg Wagner

Ook alle reizen en prijzen van Deutsche Bahn kun je terugvinden met Locomocheap.

Verdien je aan Locomocheap?

“Een klein beetje. Als ik mensen vanaf mijn site doorstuur naar Kiwi.com en ze kopen daar ook echt een ticket, krijg ik een klein percentage van de ticketprijs. Hetzelfde geldt voor de NS. Het bedrag wisselt alleen behoorlijk, omdat je de inkomsten deelt met alle websites waarop mensen eerder naar tickets hebben gezocht. Het kan daardoor nog niet echt uit, zeker niet gezien de tijd die ik erin gestopt heb. Toch ga ik met de site door, vanwege de enorme hoeveelheid positieve reacties.

Ik heb altijd veel ideeën voor software en websites. Ik deel ze altijd snel met de wereld, om te zien of het kans van slagen heeft. Dat is lang niet altijd zo. Je moet ook een beetje geluk hebben.”

 

Hoezo een beetje geluk hebben?

“Nou, ik maakte vlak na de corona-persconferentie waarop dat werd aangekondigd, een site waarmee mensen op afspraak konden gaan shoppen. Ik had al na een paar dagen een eerste versie. Die heb ik daarna stap-voor-stap uitgebreid. Zo wist ik bijvoorbeeld niet meteen hoe ik een koppeling moest maken met een betalingssysteem als iDEAL. Daarom heb ik de winkels gezegd dat de eerste twee weken gratis waren. Zo had ik veertien dagen om uit te zoeken hoe ik de betaling moest programmeren. Ik heb honderden winkels en brancheorganisaties aangeschreven, maar uiteindelijk had alleen een vereniging van bloemisten belangstelling.”

 

Welke ideeën heb je nog meer getest?

“Begin dit jaar bedacht ik een programma waarmee je eenvoudig een online vragenformulier kunt maken. Je begint met een pdf, en daarop geef je met je muis aan waar de invoervelden moeten komen en waar de keuzelijstjes. Ik was dolenthousiast over dat project, maar toen de eerste versie af was, ontdekte ik dat er al heel veel van dit soort pakketten bestaan, waaronder superprofessionele. Het zou heel lastig worden om iets beters te maken. Ik had dus in de verkeerde volgorde gewerkt. Dat was wel een leermoment. Daarom heb ik bij Locomocheap eerst goed vooronderzoek gedaan.”

 

©Volker Kreinacke

Waar werk je nu verder nog aan?

“Aan een website die Track to Work heet. Dat komt zo: mijn vriendin was op zoek naar een baan. Steeds als ze werd uitgenodigd, wilde ze de vacature graag nog even teruglezen. Alleen was die vaak al van het internet gehaald. Toen kreeg ik het idee om een website te ontwikkelen die je helpt het hele sollicitatieproces te archiveren. Ik wilde daarvoor samenwerken met een of meer arbeidsbemiddelingsbureaus. Eentje reageerde enthousiast, maar zei wel: sollicitanten gaan nooit voor zo’n tool betalen, werkgevers waarschijnlijk wel. Sindsdien werken we samen.

Het idee is dat je als werkzoekende je cv uploadt. Dat gaat volstrekt vertrouwelijk, we delen het verder met niemand. Het arbeidsbemiddelingsbureau kijkt er wel naar en daarna krijg je een uitnodiging voor een videocall. Samen inventariseer je dan al je wensen. Die persoon van het bemiddelingsbureau selecteert vanaf dat moment handmatig vacatures voor je. Die kun je daarna op je telefoon of computer al dan niet liken. Als er een match is, deelt het bureau jouw profiel anoniem met de werkgever. Die anonimiteit is belangrijk, omdat mensen vaak niet willen dat hun huidige werkgever achter hun banenjacht komt. We gaan beginnen met specialistische functies in de verzekeringswereld, maar in de toekomst willen we ook uitbreiden naar andere functies.”

 

URL’s

www.michelbrinkhuis.nl

www.locomocheap.nl

www.tracktowork.nl

Auteur: Jolein de Rooij

▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!

▼ Volgende artikel
Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)
© Maksim Shebeko
Huis

Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)

De vriezer ontdooien staat bij weinig mensen hoog op het verlanglijstje. Toch is het een klus die je niet eindeloos kunt uitstellen. IJsafzetting in je vriezer kost energie, beperkt de ruimte én verkort de levensduur van het apparaat. In dit artikel lees je wanneer het tijd is voor actie én hoe je het handig en veilig aanpakt.

In dit artikel krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Wanneer moet je je vriezer ontdooien?
  • Waarom is het belangrijk om je vriezer regelmatig te ontdooien?
  • Hoe maak je je vriezer het beste schoon?

Lees ook: Hoe vaak moet je je koelkast schoonmaken?

Hoe weet je dat je vriezer toe is aan een ontdooibeurt?

Begin je te merken dat de lades stroef schuiven of zelfs niet meer goed dichtgaan? Dan is dat een duidelijk signaal: er zit te veel ijs tegen de wanden. Behalve dat het onpraktisch is, zorgt die ijslaag er ook voor dat je vriezer harder moet werken om koud te blijven. Dat zie je terug op je energierekening én je belast het systeem onnodig.

IJs ontstaat vooral door warme, vochtige lucht die telkens naar binnen stroomt als je de deur opent. Die lucht condenseert tegen de vriezerwanden en bevriest daar. Hoe vaker en hoe langer je de deur open laat staan, hoe sneller het probleem zich opbouwt.

Heb je een vriezer met No Frost-technologie? Dan zit je goed: die voert het vocht actief af en voorkomt ijsvorming. Toch is ook dan een regelmatige schoonmaak – een à twee keer per jaar – aan te raden. Bij oudere modellen zonder No Frost kan het nodig zijn om je vriezer elk kwartaal te ontdooien.

En ruik je bij het openen van je vriezer een muffe geur? Grote kans dat er iets mis is. Open verpakkingen, bedorven etenswaren of vocht van half bevroren producten kunnen gaan stinken. Tijd voor een schoonmaakbeurt.

Lees ook: Deze functies kun je allemaal vinden op een vriezer

©Yanukit - stock.adobe.com

Zo ontdooi en reinig je je vriezer stap voor stap

Klaar om aan de slag te gaan? Volg dan deze eenvoudige werkwijze:

Trek de stekker eruit

Veiligheid eerst: schakel de vriezer volledig uit.

Leeg de vriezer volledig

Haal alle etenswaren eruit. Gebruik een koeltas met koelelementen of zet ze tijdelijk buiten als het koud genoeg is.

Verwijder de lades

Laat ze op kamertemperatuur komen voor je ze schoonmaakt; zo voorkom je barsten of scheurtjes.

Laat het ijs smelten

Zet de deur open en wacht rustig af. Wil je het proces versnellen? Zet dan een emmer heet water in de vriezer en sluit de deur weer. Na ongeveer 30 minuten zou het meeste ijs los moeten laten.

Verwijder ijsresten voorzichtig

Gebruik nooit een mes of schroevendraaier! Neem liever een warme, natte doek of haal het ijs voorzichtig met de hand weg.

Maak de binnenkant schoon

Gebruik een sopje van warm water met een beetje afwasmiddel of soda. Vermijd agressieve geuren of chloor: die blijven hangen in het plastic.

Droog alles goed af

Zorg dat je vriezer helemaal droog is voordat je de stekker weer in het stopcontact steekt. Zo voorkom je dat er direct weer ijs ontstaat.

Zet de vriezer weer aan en vul hem opnieuw

Laat de vriezer eerst goed op temperatuur komen voordat je de producten terugplaatst. Voilà – je vriezer is weer als nieuw!

Toe aan een nieuwe vriezer? Soms is ontdooien en schoonmaken niet genoeg. Werkt je vriezer niet meer efficiënt, blijft hij lawaai maken of is het energieverbruik de pan uit gerezen? Dan is het misschien tijd om afscheid te nemen. Vooral oudere modellen zonder No Frost kunnen flink wat stroom slurpen. Een nieuwe, energiezuinige vriezer – liefst met No Frost – bespaart je tijd, geld én frustratie.

Lees ook: 12 tips tegen vieze geurtjes in huis