ID.nl logo
Met de trein rondtrekken door Europa? Zo werkt Interrail
© JoseLuis - stock.adobe.com
Mobiliteit

Met de trein rondtrekken door Europa? Zo werkt Interrail

Je kunt tijdens je vakantie natuurlijk naar één vaste plek gaan, maar je kunt ook een rondreis maken langs verschillende landen. Wil je met de trein? Interrail is al jaren populair. Je koopt een pas en kunt dan gedurende een bepaalde periode (vrijwel) onbeperkt met de trein door Europa te reizen. In dit artikel leggen we uit hoe Interrail werkt en waar je op moet letten.

In dit artikel vertellen we je:

  • Hoe je een Interrail-pas koopt en welke opties je hebt
  • Hoe je de pas opzet en gebruikt
  • Waar je verder rekening mee moet houden tijdens je Interrail-reis

Lees ook: Kaartjes en routeplannen: 5 handige apps voor het openbaar vervoer

Een Interrail Pass aanschaffen

Als je met een Interrail-pas wilt reizen, krijg je veel verschillende opties aangeboden. Je hebt ten eerste de keus tussen een ‘Global’ of een ‘One Country’ Pass. Met die laatste kun je een specifiek land kiezen waarin je onbeperkt kunt reizen, maar met de Global-pas kun je reizen in 33 landen in Europa. Deze pas is natuurlijk wel duurder. De prijs hangt verder af van de hoeveelheid reisdagen, en de hoeveelheid dagen waarop de pas geldig is.

Op de reisdagen kun je onbeperkt via Interrail reizen. Als je bijvoorbeeld een pas neemt met een geldigheid van een maand met daarin zeven reisdagen, mag je binnen die maand zeven dagen uitkiezen waarop je ‘gratis’ mag reizen met de trein. Die zeven dagen hoeven niet achtereenvolgend te zijn, dus als je reis langer dan zeven dagen duurt, kun je ervoor kiezen om de pas enkel te gebruiken voor dagen waarop je veel moet reizen (bijvoorbeeld bij het oversteken van landsgrenzen). Zorg er dus dat je, voordat je een pas koopt, al duidelijk voor ogen hebt op hoeveel dagen je wilt reizen, zodat je 'uitkomt' met je reisdagen. Er zijn overigens wél (duurdere) opties: daarbij kun je reizen op elke dag dat de pas geldig is.

Houd er verder rekening mee dat je enkel op de eerste en op de laatste reisdag van en naar je thuisland mag reizen. De pas geldt dus ook voor treinen in Nederland, maar alleen op deze twee dagen. Overigens telt enkel de dag waarop een trein vertrekt als reisdag. Als je een nachttrein neemt, hoeft de dag van aankomst dus geen reisdag te zijn (tenzij je op die dag ook nog met andere treinen reist natuurlijk).

Ook belangrijk om te weten: de prijs van een Interrail-pas hangt af van je leeftijd. Als je jonger bent dan 28 jaar, of ouder dan 59, krijg je korting. Kinderen tot en met 11 jaar kunnen gratis reizen met de pas van een volwassene.

Is Interrail het waard? Of Interrail het waard is ten opzichte van het kopen van losse tickets of dagkaarten, hangt erg af van je reis. Het is zeker niet in alle gevallen de goedkoopste optie, vooral omdat andere vormen van openbaar vervoer, zoals de bus of metro, vrijwel niet inbegrepen zijn. Als je meerdere dagen lang veel met de trein gaat reizen en vooral als je veel landen wilt bezoeken kan het voordelig zijn, maar om dat zeker te weten moet je je eigen kostenanalyse gaan maken. Ook kan het gemak opwegen tegen een (eventueel) hogere prijs, aangezien je met Interrail niet voor iedere treinreis een los ticket hoeft te bestellen.

Het reizen zelf

Als je een Pass hebt gekocht, kun je deze, nadat je een gratis account hebt gemaakt, toevoegen aan de Interrail-app (Google Play en App Store). Vul daarbij je achternaam in en het Pass Number dat je bij je bestelling in je mailbox hebt gekregen. Alle reizigers hebben een apart pasnummer. Wel is het mogelijk om twee Interrail-passen aan één account te koppelen, zodat je in principe slechts één telefoon nodig hebt. Als je je Pass hebt gekoppeld, is deze nog niet geactiveerd (daar komen we zo op terug).

In de Interrail-app kun je je reis plannen. Dat kan overigens ook als je nog geen pas hebt gekocht. In het kopje ‘Planner’ kun je verschillende bestemmingen invoeren (en het station waarvandaan je vertrekt) en zo precies zien welke treinen je op de reisdagen kunt nemen. Treinreizen die je van plan bent om te nemen kun je plaatsen in ‘My Trip’. Je kunt ze overigens ook te allen tijde weer verwijderen; je zit dus nergens aan vast.

Als je je rondreis in My Trip klaar hebt, kun je deze via een link delen met je medereizigers. Deze komt dan ook in hun app te staan, zodat ze niet zelf ook alle verschillende treinreizen hoeven op te zoeken. De reizen in My Trip kun je vervolgens, door het schuifje om te zetten, gebruiken voor je Pass.

Voordat je op reis gaat, moet je je pas zoals gezegd wel nog activeren. Daarvoor moet je je ID- of paspoortnummer invoeren en beslissen vanaf welke datum de pas geldig is. Die startdatum kun je overigens nog zo vaak je wilt veranderen vóór ingang van die datum. Ook kun je gedurende je reis de precieze reisdagen nog omwisselen en treinreizen uit je pas halen of erin stoppen. Maar zodra je je pas hebt geactiveerd, is het niet meer mogelijk om deze aan een ander Interrail-account toe te voegen.

Als je in de trein gecontroleerd wordt, kun je in de app een QR-code genereren als bewijs dat je een ticket hebt. Dat doe je door op je pas te klikken in ‘My Pass’ en de desbetreffende reisdag aan te klikken. Als je op ‘Show ticket’ drukt, wordt een QR-code gegenereerd die je moet laten scannen. Alle reizen van die dag die je onder My Trip geactiveerd hebt met het schuifje, vallen automatisch onder die ene QR-code. Je hebt dus niet voor iedere treinreis een aparte code nodig.

Reisverzekering? Het kan handig zijn om voor je Interrail-trip een reisverzekering af te sluiten. Op de site van Interrail wordt verzekeraar WorldNomads aangeraden, maar er zijn natuurlijk nog veel andere keuzes. Wat voor jou de beste reisverzekering is, hangt van een hoop factoren af. Als je meer wilt weten over het afsluiten van een reisverzekering, zie dan dit artikel.

Handig: een heuptasje!

Zo neem je je paspoort, geld en reispapieren makkelijk mee!

Let op zitplekreservaties

Hoewel je nu in principe klaar bent om te reizen met Interrail, is het wel belangrijk om van tevoren te weten voor welke treinreizen je een aanvullende zitplekreservatie nodig hebt, en hoe je die plekken dan reserveert. In de Interrail-app staat aangegeven of je voor een treinreis een aparte reservering nodig hebt, maar het is helaas niet mogelijk om via de app daadwerkelijk plekken te reserveren.

Wel kun je via de website van Interrail die plekken reserveren. Je moet via de (mobiele) browser inloggen op je Interrail-account en je Interrail-pasnummer invullen. Dan kun je de desbetreffende treinreis invullen en de aanwijzingen volgen om je reservering te plaatsen. Een andere mogelijkheid is om een reservering te plaatsen via de treinmaatschappij van het betreffende land. Dat kan op de site van die treinmaatschappij, maar ook vaak ter plekke via de ticketautomaat op het station.

Als je reist in Italië, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland en de Benelux krijg je als bewijs van je reservering een QR-code in je mail. In andere landen kun je je reservering enkel op papier krijgen. Als je het handig vindt om voor het begin van je reis je reserveringen bij je te hebben, en die niet pas ter plekke te regelen via de automaat, moet je dat voor papieren reserveringen dus ruim van tevoren doen (minimaal 2-4 weken).

Van tevoren je reserveringen regelen heeft duidelijke voordelen (het zorgt voor meer overzicht en voorkomt dat de trein al is volgeboekt), maar weet dat er geheid treinen uit zullen vallen (of misschien mis je wel een trein). In de meeste gevallen krijg je het geld van de reservering dan niet terug. Want voor de duidelijkheid: plekken reserveren brengt (behalve voor de One Country-pas) aanvullende kosten met zich mee, grofweg variërend van tussen de 10 en 20 euro voor een 2e-klaszitplek.

Het is mogelijk om in Interrail als zoekfilter in te stellen om enkel met treinen zonder verplichte reservering te reizen, maar helaas kun je soms aparte reserveringen gewoonweg niet voorkomen. Vooral treinen die landen doorkruizen vereisen bijna altijd wel een verplichte reservering en ook voor het gros van de treinen in onder meer Frankrijk en Italië heb je nu eenmaal een extra reservering nodig. Neem dat dus mee in de budgettering, want afhankelijk van het land kunnen deze reserveringen nogal in de papieren lopen.

▼ Volgende artikel
Roamingkosten verdwijnen op Noordzee: geen hoge en onverwachte rekeningen meer
© Marc Venema
Huis

Roamingkosten verdwijnen op Noordzee: geen hoge en onverwachte rekeningen meer

Reizigers die de oversteek maken op de Noordzee naar Groot Brittannië of Noorwegen kennen het probleem: je moet je roaming uitzetten omdat je anders onbedeoeld verbinding maakt met een dure maritieme provider. Dat is binnenkort verleden tijd, want door een samenwerking met Tampnet betaal je - net als in Nederland - gewoon de normale kosten voor het gebruik van je mobiele data en gesprekken.

Mobiele provider KPN heeft aangeven dat klanten vanaf 1 november 2025 geen extra roamingkosten meer betalen als ze gebruik maken van mobiel internet en telefonie tijdens bijvoorbeeld een overtocht met een ferry naar Groot Brittannië. Door een samenwerking met maritiem provider Tempnet worden er geen exorbitante prijzen meer gerekend als je met je smartphone op internet surft. Ook klanten van Youfone en Simyo vallen onder deze nieuwe regeling.

Odido volgt in januari

Ook Odido heeft eerder al bekend gemaakt dat de roamingkosten voor klanten van deze provider, waar ook klanten van Ben en Simpel onder vallen, verdwijnen en ook deze klanten dus niet meer betalen dan in Nederland. Bij Odido verdwijnen de roamingkosten per 1 januari 2026.

Het is nog niet bekend wanneer andere provider zoals Vodafone roamingkosten zullen aanschaffen voor reizigers op de Noordzee, maar de verwachting is dat ook dit rond de jaarwisseling zal worden doorgevoerd.

Voorheen hoge kosten
Wanneer reizigers op het oude maritieme netwerk verbinding maakten met internet, konden de kosten extreem hoog oplopen. Bij Odido kon je bijvoorbeeld bundels afkopen voor 3 euro voor 25MB of of 25 euro voor 500MB, bedragen waar je dus behoorlijk diep in de buidel voor moet tasten. Had je geen bundel en maakte je per ongeluk verbinding, dan liepen de kosten nog verder op.

▼ Volgende artikel
Nieuw van OPPO: Find X9 en X9 Pro met Hasselblad-telelens en accu van ruim 7000 mAh
© OPPO
Huis

Nieuw van OPPO: Find X9 en X9 Pro met Hasselblad-telelens en accu van ruim 7000 mAh

OPPO brengt zijn nieuwste vlaggenschepen, de Find X9 en Find X9 Pro, wereldwijd op de markt. De nieuwe toestellen combineren krachtige camera's, hoge accucapaciteit en de nieuwste versie van OPPO's besturingssysteem ColorOS.

De Find X9-serie richt zich vooral op fotografie, met camera's die in samenwerking met Hasselblad zijn ontwikkeld. De Find X9 beschikt over drie 50MP-camera's: een hoofdcamera met een Sony LYT808-sensor, een ultragroothoek met autofocus en een periscoop-telelens. De Find X9 Pro gaat een stap verder met een aangepaste Sony LYT828-hoofdsensor en een 200MP-telelens met 3x optische zoom. Deze laatste kan dankzij de hoge resolutie digitaal inzoomen tot ruim 13x zonder zichtbaar kwaliteitsverlies.

Beide toestellen maken gebruik van OPPO's nieuwe LUMO Image Engine, die foto's sneller en energiezuiniger verwerkt. De camera kiest automatisch de juiste resolutie (50, 25 of 12 megapixel) afhankelijk van de lichtomstandigheden. Ook nieuw zijn 4K Motion Photos, waarbij korte videofragmenten met hoge resolutie kunnen worden vastgelegd en elk frame als losse foto kan worden opgeslagen.

©OPPO

Wat is de LUMO Image Engine?

De LUMO Image Engine is OPPO's nieuwe systeem voor beeldverwerking. Het combineert rekenkracht en kunstmatige intelligentie om foto's sneller te verwerken en natuurlijker te laten ogen. De engine past onder meer de belichting en kleurweergave aan en vermindert ruis in situaties met weinig licht, terwijl het stroomverbruik van de chip wordt verlaagd.

Grote accu's

De Find X9-serie valt ook op door zijn grote batterijcapaciteit. De Find X9 heeft een 7025mAh-accu, de Pro-versie zelfs 7500mAh – groter dan in eerdere OPPO-flagships. Beide modellen ondersteunen 80W snelladen via de kabel, 50W draadloos laden en 10W omgekeerd opladen, waarmee je andere apparaten – zoals oordopjes of een smartwatch – draadloos kunt bijladen. De toestellen zijn voorzien van OPPO's derde generatie silicium-koolstofbatterij, die volgens de fabrikant na vijf jaar nog 80 procent van de oorspronkelijke capaciteit behoudt.

Prestaties en koeling

Binnenin draait de Find X9-serie op de MediaTek Dimensity 9500-chip, gebouwd op een 3nm-proces. De nieuwe chipset belooft betere prestaties en een lager energieverbruik. OPPO's eigen Trinity Engine moet zorgen voor stabiele prestaties, ook bij langdurig gamen of zware taken.

Scherm en ontwerp

Het ontwerp is grotendeels vlak, met smalle randen van 1,15 millimeter en een helder 120Hz-scherm dat tot 3600 nits piekhelderheid haalt. Beide toestellen hebben een IP69-classificatie, wat bescherming biedt tegen stof, water en hoge temperaturen. De Find X9 verschijnt in Titanium Grey en Space Black, terwijl de Pro-uitvoering verkrijgbaar is in Silk White en Titanium Charcoal.

De toestellen draaien op ColorOS 16, dat onder meer verbeterde animaties, slimme AI-functies en uitgebreidere koppeling met Windows- en Mac-computers biedt.

©OPPO

Beschikbaarheid en prijs

De adviesprijs van de OPPO Find X9 (12GB/512GB) is 999 euro, die van de Find X9 Pro (16GB/512GB) is 1.299 euro. Beide modellen zijn per direct verkrijgbaar.