ID.nl logo
Met de trein rondtrekken door Europa? Zo werkt Interrail
© JoseLuis - stock.adobe.com
Mobiliteit

Met de trein rondtrekken door Europa? Zo werkt Interrail

Je kunt tijdens je vakantie natuurlijk naar één vaste plek gaan, maar je kunt ook een rondreis maken langs verschillende landen. Wil je met de trein? Interrail is al jaren populair. Je koopt een pas en kunt dan gedurende een bepaalde periode (vrijwel) onbeperkt met de trein door Europa te reizen. In dit artikel leggen we uit hoe Interrail werkt en waar je op moet letten.

In dit artikel vertellen we je:

  • Hoe je een Interrail-pas koopt en welke opties je hebt
  • Hoe je de pas opzet en gebruikt
  • Waar je verder rekening mee moet houden tijdens je Interrail-reis

Lees ook: Kaartjes en routeplannen: 5 handige apps voor het openbaar vervoer

Een Interrail Pass aanschaffen

Als je met een Interrail-pas wilt reizen, krijg je veel verschillende opties aangeboden. Je hebt ten eerste de keus tussen een ‘Global’ of een ‘One Country’ Pass. Met die laatste kun je een specifiek land kiezen waarin je onbeperkt kunt reizen, maar met de Global-pas kun je reizen in 33 landen in Europa. Deze pas is natuurlijk wel duurder. De prijs hangt verder af van de hoeveelheid reisdagen, en de hoeveelheid dagen waarop de pas geldig is.

Op de reisdagen kun je onbeperkt via Interrail reizen. Als je bijvoorbeeld een pas neemt met een geldigheid van een maand met daarin zeven reisdagen, mag je binnen die maand zeven dagen uitkiezen waarop je ‘gratis’ mag reizen met de trein. Die zeven dagen hoeven niet achtereenvolgend te zijn, dus als je reis langer dan zeven dagen duurt, kun je ervoor kiezen om de pas enkel te gebruiken voor dagen waarop je veel moet reizen (bijvoorbeeld bij het oversteken van landsgrenzen). Zorg er dus dat je, voordat je een pas koopt, al duidelijk voor ogen hebt op hoeveel dagen je wilt reizen, zodat je 'uitkomt' met je reisdagen. Er zijn overigens wél (duurdere) opties: daarbij kun je reizen op elke dag dat de pas geldig is.

Houd er verder rekening mee dat je enkel op de eerste en op de laatste reisdag van en naar je thuisland mag reizen. De pas geldt dus ook voor treinen in Nederland, maar alleen op deze twee dagen. Overigens telt enkel de dag waarop een trein vertrekt als reisdag. Als je een nachttrein neemt, hoeft de dag van aankomst dus geen reisdag te zijn (tenzij je op die dag ook nog met andere treinen reist natuurlijk).

Ook belangrijk om te weten: de prijs van een Interrail-pas hangt af van je leeftijd. Als je jonger bent dan 28 jaar, of ouder dan 59, krijg je korting. Kinderen tot en met 11 jaar kunnen gratis reizen met de pas van een volwassene.

Is Interrail het waard? Of Interrail het waard is ten opzichte van het kopen van losse tickets of dagkaarten, hangt erg af van je reis. Het is zeker niet in alle gevallen de goedkoopste optie, vooral omdat andere vormen van openbaar vervoer, zoals de bus of metro, vrijwel niet inbegrepen zijn. Als je meerdere dagen lang veel met de trein gaat reizen en vooral als je veel landen wilt bezoeken kan het voordelig zijn, maar om dat zeker te weten moet je je eigen kostenanalyse gaan maken. Ook kan het gemak opwegen tegen een (eventueel) hogere prijs, aangezien je met Interrail niet voor iedere treinreis een los ticket hoeft te bestellen.

Het reizen zelf

Als je een Pass hebt gekocht, kun je deze, nadat je een gratis account hebt gemaakt, toevoegen aan de Interrail-app (Google Play en App Store). Vul daarbij je achternaam in en het Pass Number dat je bij je bestelling in je mailbox hebt gekregen. Alle reizigers hebben een apart pasnummer. Wel is het mogelijk om twee Interrail-passen aan één account te koppelen, zodat je in principe slechts één telefoon nodig hebt. Als je je Pass hebt gekoppeld, is deze nog niet geactiveerd (daar komen we zo op terug).

In de Interrail-app kun je je reis plannen. Dat kan overigens ook als je nog geen pas hebt gekocht. In het kopje ‘Planner’ kun je verschillende bestemmingen invoeren (en het station waarvandaan je vertrekt) en zo precies zien welke treinen je op de reisdagen kunt nemen. Treinreizen die je van plan bent om te nemen kun je plaatsen in ‘My Trip’. Je kunt ze overigens ook te allen tijde weer verwijderen; je zit dus nergens aan vast.

Als je je rondreis in My Trip klaar hebt, kun je deze via een link delen met je medereizigers. Deze komt dan ook in hun app te staan, zodat ze niet zelf ook alle verschillende treinreizen hoeven op te zoeken. De reizen in My Trip kun je vervolgens, door het schuifje om te zetten, gebruiken voor je Pass.

Voordat je op reis gaat, moet je je pas zoals gezegd wel nog activeren. Daarvoor moet je je ID- of paspoortnummer invoeren en beslissen vanaf welke datum de pas geldig is. Die startdatum kun je overigens nog zo vaak je wilt veranderen vóór ingang van die datum. Ook kun je gedurende je reis de precieze reisdagen nog omwisselen en treinreizen uit je pas halen of erin stoppen. Maar zodra je je pas hebt geactiveerd, is het niet meer mogelijk om deze aan een ander Interrail-account toe te voegen.

Als je in de trein gecontroleerd wordt, kun je in de app een QR-code genereren als bewijs dat je een ticket hebt. Dat doe je door op je pas te klikken in ‘My Pass’ en de desbetreffende reisdag aan te klikken. Als je op ‘Show ticket’ drukt, wordt een QR-code gegenereerd die je moet laten scannen. Alle reizen van die dag die je onder My Trip geactiveerd hebt met het schuifje, vallen automatisch onder die ene QR-code. Je hebt dus niet voor iedere treinreis een aparte code nodig.

Reisverzekering? Het kan handig zijn om voor je Interrail-trip een reisverzekering af te sluiten. Op de site van Interrail wordt verzekeraar WorldNomads aangeraden, maar er zijn natuurlijk nog veel andere keuzes. Wat voor jou de beste reisverzekering is, hangt van een hoop factoren af. Als je meer wilt weten over het afsluiten van een reisverzekering, zie dan dit artikel.

Handig: een heuptasje!

Zo neem je je paspoort, geld en reispapieren makkelijk mee!

Let op zitplekreservaties

Hoewel je nu in principe klaar bent om te reizen met Interrail, is het wel belangrijk om van tevoren te weten voor welke treinreizen je een aanvullende zitplekreservatie nodig hebt, en hoe je die plekken dan reserveert. In de Interrail-app staat aangegeven of je voor een treinreis een aparte reservering nodig hebt, maar het is helaas niet mogelijk om via de app daadwerkelijk plekken te reserveren.

Wel kun je via de website van Interrail die plekken reserveren. Je moet via de (mobiele) browser inloggen op je Interrail-account en je Interrail-pasnummer invullen. Dan kun je de desbetreffende treinreis invullen en de aanwijzingen volgen om je reservering te plaatsen. Een andere mogelijkheid is om een reservering te plaatsen via de treinmaatschappij van het betreffende land. Dat kan op de site van die treinmaatschappij, maar ook vaak ter plekke via de ticketautomaat op het station.

Als je reist in Italië, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland en de Benelux krijg je als bewijs van je reservering een QR-code in je mail. In andere landen kun je je reservering enkel op papier krijgen. Als je het handig vindt om voor het begin van je reis je reserveringen bij je te hebben, en die niet pas ter plekke te regelen via de automaat, moet je dat voor papieren reserveringen dus ruim van tevoren doen (minimaal 2-4 weken).

Van tevoren je reserveringen regelen heeft duidelijke voordelen (het zorgt voor meer overzicht en voorkomt dat de trein al is volgeboekt), maar weet dat er geheid treinen uit zullen vallen (of misschien mis je wel een trein). In de meeste gevallen krijg je het geld van de reservering dan niet terug. Want voor de duidelijkheid: plekken reserveren brengt (behalve voor de One Country-pas) aanvullende kosten met zich mee, grofweg variërend van tussen de 10 en 20 euro voor een 2e-klaszitplek.

Het is mogelijk om in Interrail als zoekfilter in te stellen om enkel met treinen zonder verplichte reservering te reizen, maar helaas kun je soms aparte reserveringen gewoonweg niet voorkomen. Vooral treinen die landen doorkruizen vereisen bijna altijd wel een verplichte reservering en ook voor het gros van de treinen in onder meer Frankrijk en Italië heb je nu eenmaal een extra reservering nodig. Neem dat dus mee in de budgettering, want afhankelijk van het land kunnen deze reserveringen nogal in de papieren lopen.

▼ Volgende artikel
Review OnePlus 15R - Slankt het topmodel prima af
© Wesley Akkerman
Huis

Review OnePlus 15R - Slankt het topmodel prima af

De OnePlus 15R is een afgeslankte versie van de OnePlus 15, die eerder in 2025 op de markt verscheen. De specificaties liggen wel uit elkaar, maar niet heel ver – terwijl de prijs wel flink naar beneden is gegaan. Wat merk je van die specs in de praktijk? Nou…

Uitstekend
Conclusie

Niemand zal achterovergeslagen worden door de OnePlus 15R, en dat is ook precies de bedoeling. Dit toestel is er niet om te imponeren met dikke extra’s, maar om te laten zien welke ervaring overblijft wanneer je het topmodel ontdoet van zijn meest premium features. De focus ligt duidelijk op snelheid, rekenkracht, het scherm en de software. Camera's en updatebeleid waren kennelijk minder belangrijk bij het samenstellen van dit pakket, maar voor minder dan 700 euro (of 100 euro extra voor meer opslag) is het lastig om een betere midranger te vinden.

Plus- en minpunten
  • Strak ontwerp
  • Overzichtelijke, snelle software
  • Fijn amoledpaneel
  • Batterij houdt het twee dagen vol
  • Opladen gaat heel snel
  • Updatebeleid kan wat beter
  • Camera's ondergeschoven kindje
CategorieSpecificatie
Display6,83 inch amoled, 165Hz (adaptief), 1800 nits helderheid
ProcessorSnapdragon 8 Gen 5
Geheugen12 GB LPDDR5X
Opslag256 GB / 512 GB (UFS 4.1)
Batterij7400 mAh met 80W SUPERVOOC (snelladen)
Camera achter50 MP hoofdcamera (OIS), 8 MP ultragroothoek
Camera voor32 MP met autofocus
VideoTot 4K op 120 fps (achter) / 4K op 30 fps (voor)
SoftwareOxygenOS 16.0 (gebaseerd op Android 16)
BouwGorilla Glass 7i, metalen frame, 214-215 gram
Connectiviteit5G, wifi 7, bluetooth 6.0, NFC
Extra'sUltrasone vingerafdrukscanner, infrarood afstandsbediening

Of je nu voor het topmodel kiest of voor de goedkopere versie gaat, je krijgt in beide gevallen een smartphone die er strak uitziet met die hippe platte randen en een stevige behuizing. Het design heeft veel weg van een moderne iPhone, maar door de matte glazen achterkant en het metalen frame voelt het toestel toch heel luxe aan. De Mint Breeze-kleur die we voor deze test gebruiken, springt er echt uit met zijn frisse look. Een leuke extra is de slimme Plus-knop waar je zelf een functie aan kunt koppelen, en je hoeft niet bang te zijn voor een beetje water of stof dankzij de goede bescherming.

Met 6,83 inch is het scherm flink groot, zelfs groter dan dat van de duurdere uitvoering, maar de telefoon ligt desondanks toch prettig in de hand. Door het amoledpaneel zien de kleuren er prachtig uit en is het contrast lekker diep. Wat deze telefoon echt bijzonder maakt, is de verversingssnelheid van 165 Hz. In de praktijk heb je daar vooral bij een aantal games echt iets aan, maar het blijft een unieke feature. De ultrasone vingerafdrukscanner onder het glas werkt bovendien razendsnel, zelfs als je vingers nat zijn. Ook buiten in het felle zonlicht heb je geen problemen, want de hoge helderheid houdt het display goed leesbaar.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Snel, sneller, snelst

Onder de motorkap van de OnePlus 15R vind je de nieuwe Snapdragon 8 Gen 5-chipset. Hoewel dat niet de allersnelste processor op de markt is, merk je daar in het dagelijks gebruik weinig van. Dankzij de royale hoeveelheid werkgeheugen schakel je bovendien moeiteloos tussen zware apps en diensten. En als je vaak games op je smartphone speelt, dan kom je ook hier uit de voeten, want populaire spellen draaien vloeiend op de hoogste instellingen. De OnePlus 15 mag op papier (en in benchmarks) dan indrukwekkender zijn met zijn cpu, in de praktijk merk je weinig verschil.

Het echte paradepaardje is de gigantische batterij met een vermogen van 7400 mAh. Daarmee is dat een van de grootste batterijen die je momenteel in een smartphone aantreft, waardoor je soms wel anderhalf tot twee dagen doorkomt zonder naar de lader te grijpen. Zelfs na een dag vol intensief gebruik houd je vaak nog een flinke reserve over. Is de batterij onverhoopt leeg? Met een snellader van 80 watt zit je binnen een uur weer gewoon op 100 procent. Bij de OnePlus 15R hoef je dus niet te kiezen voor een batterij die het lang uithoudt of een snelle oplaadprestatie.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Beleid en camera's kunnen wat beter

De OnePlus 15R draait ondertussen op het nieuwe OxygenOS 16, precies hetzelfde systeem als de duurdere OnePlus 15. De software voelt rap en vloeiend aan en biedt handige extra's, zoals een aanpasbaar zijmenu voor je widgets. De software-ondersteuning van zes jaar is daarnaast ook heel fijn, al krijg je slechts vier jaar aan Android-upgrades. Dat is wel een beetje mager gezien de krachtige hardware. Verder is en blijft de software gewoon prima voor dagelijkse situaties. Onderdelen staan op logische plekken en alles oogt even gelikt als strak.

De selfiecamera is er daarnaast flink op vooruitgegaan en maakt scherpe foto's dankzij de nieuwe autofocus. En waar de OnePlus 15 met drie premium lenzen echt een alleskunner is, focust de 15R zich vooral op de belangrijkste camera. De beeldbewerking zorgt voor levendige kleuren die er prima uitzien voor sociale media, al missen de foto's soms de speelsheid van het topmodel. Inzoomen is niet altijd een goed idee, maar voor alledaagse kiekjes werkt dit allemaal prima. Over het algemeen biedt het systeem een prettige, vloeiende gebruikservaring.

0,6x

1x

2x

OnePlus 15R kopen?

Niemand zal achterovergeslagen worden door de OnePlus 15R, en dat is ook precies de bedoeling. Dit toestel is er niet om te imponeren met dikke extra’s, maar om te laten zien welke ervaring overblijft wanneer je het topmodel ontdoet van zijn meest premium features. De focus ligt duidelijk op snelheid, rekenkracht, het scherm en de software. Camera's en updatebeleid waren kennelijk minder belangrijk bij het samenstellen van dit pakket, maar voor minder dan 700 euro (of 100 euro extra voor meer opslag) is het lastig om een betere midranger te vinden.

▼ Volgende artikel
Chromebook start niet meer op? Probeer deze oplossingen
© ID.nl
Huis

Chromebook start niet meer op? Probeer deze oplossingen

Je klapt je Chromebook open, drukt op de knop en… niets. Het scherm blijft zwart en er brandt geen enkel lampje. Geen paniek! Voordat je naar de winkel rent voor een nieuwe laptop, zijn er een paar simpele trucs die je zelf kunt proberen om hem weer tot leven te wekken. Vaak is het probleem minder ernstig dan het lijkt.

Chromebooks zijn razend populair vanwege hun snelheid, lange accuduur en lage prijs. Hoewel het besturingssysteem (ChromeOS) heel stabiel is, kan de hardware soms even haperen. Geeft je Chromebook geen teken van leven meer? Loop dan dit stappenplan door.

Lees ook: Chromebook en Chromebook Plus: dit zijn de verschillen

Begin met loskoppelen

Hardware kan soms in de war raken door een aangesloten accessoire dat een storing of kortsluiting veroorzaakt. De eerste stap is daarom simpelweg het loshalen van alles dat aan je Chromebook hangt. Verwijder de oplader, maar haal ook eventuele usb-sticks, muizen, externe harde schijven en dongels eruit. Vergeet hierbij niet om ook eventuele geheugenkaartjes en je koptelefoon te verwijderen. Probeer de Chromebook nu opnieuw aan te zetten. Start hij op? Dan veroorzaakte een van je randapparaten waarschijnlijk het conflict. Sluit ze daarna één voor één weer aan om de boosdoener te vinden.

De geheime toetscombinatie

Dit is de stap die in veel handleidingen ontbreekt, maar het vaakst werkt bij Chromebooks die 'dood' lijken. Je voert hiermee een zogenoemde 'Hard Reset' uit van de hardware-controller. Dit werkt anders dan bij een Windows-laptop. Zorg dat de Chromebook uit staat en houd de Verversen-toets ingedrukt; dit is de toets met het rondje en de pijl, die je meestal boven de cijfertoetsen 3 of 4 vindt. Terwijl je deze vasthoudt, druk je kort op de Aan/Uit-knop. Laat de Verversen-toets pas los zodra de Chromebook teken van leven geeft. Heb je een tablet-model zonder vast toetsenbord? Druk dan de knop voor 'Volume Omhoog' en de Aan/Uit-knop tegelijkertijd in voor minstens tien seconden.

Controleer de stroom en heb geduld

Als de reset niets uithaalt, kan de accu volledig leeg of zelfs 'diep ontladen' zijn. Sluit de originele lader aan en controleer of het led-lampje aan de zijkant gaat branden. Oranje betekent meestal dat hij oplaadt, wit of groen dat hij vol is. Brandt er geen lampje? Probeer dan een ander stopcontact of, als je die hebt, een andere usb-c-lader van bijvoorbeeld een telefoon. Belangrijk is dat je geduld hebt: als een accu extreem leeg is, kan het tot wel dertig minuten duren voordat het apparaat genoeg stroom heeft om zelfs maar een lampje te laten branden. Laat hem dus even rustig aan de lader liggen. Kijk tot slot ook kritisch in de oplaadpoort. Als hier veel stof in zit, maakt de lader geen contact. Blaas dit voorzichtig weg met perslucht of peuter het er heel voorzichtig uit met een plastic tandenstoker. Belangrijk: gebruik hiervoor nooit een paperclip of een ander metalen voorwerpen!

©ID.nl

Is het scherm misschien het probleem?

Soms staat de Chromebook wel aan, maar zie je het simpelweg niet. Het klinkt flauw, maar het kan gebeuren dat de helderheid per ongeluk naar nul is gedraaid. Druk daarom een paar keer op de toets voor hogere helderheid (het grote zonnetje). Hoor je de ventilator wel blazen of zie je lampjes branden, maar blijft het beeld zwart? Sluit de Chromebook dan eens aan op een televisie of monitor via een HDMI-kabel of usb-kabel. Heb je daar wel beeld, dan is helaas je beeldscherm defect.

Tip:
Gebruik je een hoesje met magneten of heb je een magnetisch horlogebandje? Houd die weg bij de Chromebook. Soms raakt de sensor in de war en 'denkt' de laptop dat hij dichtgeklapt is, waardoor het scherm zwart blijft.

ChromeOS herstellen

Start de Chromebook wel op, maar krijg je direct de melding 'Chrome OS ontbreekt of is beschadigd'? Dan is de software corrupt geraakt. Je hebt in dat geval een andere computer en een usb-stick van minimaal 8GB nodig. Via Google kun je de Chromebook Recovery Utility downloaden om een herstel-stick te maken. Hiermee installeer je het systeem opnieuw. Houd er wel rekening mee dat je hiermee alle bestanden die lokaal op de harde schijf staan wist.

©ID.nl

Wanneer is een Powerwash nuttig?

Vaak wordt een 'Powerwash' genoemd als oplossing voor problemen, maar dit is eigenlijk alleen relevant als de Chromebook nog wel opstart. Een Powerwash is een fabrieksreset die handig is als het apparaat traag is, vastloopt of softwarefouten vertoont. Krijg je hem met bovenstaande tips weer aan de praat, maar loopt hij daarna direct vast? Dan is zo'n Powerwash wél een goed idee om met een schone lei te beginnen. Doet hij het weer? Check dan direct de gezondheid. Open de app 'Diagnose' (standaard geïnstalleerd op elke Chromebook) om de batterijstatus en het geheugen te testen. Zo zie je meteen of de accu aan vervanging toe is.

Zo voer je een Powerwash uit

Wil je de Chromebook terugzetten naar de fabrieksinstellingen? Log dan eerst uit zodat je in het algemene inlogscherm terechtkomt. Druk vervolgens tegelijkertijd de toetsen Ctrl, Alt, Shift en de letter R in. Er verschijnt nu een venster waarin je kiest voor 'Opnieuw instellen' of 'Restart'. De Chromebook zal opnieuw opstarten, waarna je bevestigt dat je een Powerwash wilt uitvoeren. Na deze reset log je weer in met je Google-account en worden je apps en instellingen automatisch teruggezet. Let op: bestanden in de map 'Downloads' ben je hierdoor wel kwijt.

Alles geprobeerd?

Heb je de lader gecheckt, de toetscombinaties geprobeerd en het apparaat langdurig aan de stroom gehangen, maar blijft hij niets doen? Dan is waarschijnlijk de accu of het moederbord defect. Valt het apparaat nog binnen de garantie, neem dan contact op met de winkel. Ga niet zelf schroeven, want dan vervalt je recht op garantie. Is het apparaat al wat ouder, dan zijn de reparatiekosten vaak hoger dan de waarde van de laptop en is het waarschijnlijk slimmer om uit te kijken naar een vervanger.


Nieuwe Chromebook kopen? Dit zijn de 5 beste opties van 2025

Acer Chromebook Plus 515: Acer is al jaren heer en meester in de categorie 'gewoon goed' en deze 515-serie bewijst dat opnieuw. Het is met zijn ruime 15,6 inch Full-HD scherm en vlotte processor de ideale laptop voor op de keukentafel. Hij is misschien niet het dunste model op de markt, maar hij is wel ontzettend degelijk en biedt simpelweg de beste specificaties voor een scherpe prijs.

Lenovo IdeaPad Flex 5i Chromebook: Zoek je meer flexibiliteit, dan is deze 'convertible' een uitstekende keuze. Dankzij het slimme scharnier klap je het scherm volledig om tot een tablet of zet je hem in de 'tent-stand' om films te kijken. Lenovo staat bovendien bekend om zijn heerlijke toetsenborden, waardoor je op dit apparaat ook comfortabel langere teksten tikt.

Lenovo IdeaPad Slim 3 Chromebook: Voor wie niet de hoofdprijs wil betalen, is de Slim 3 in december 2025 nog altijd de koning van het budgetsegment. Verwacht geen snelheidsmonster voor zware videobewerking, maar voor Netflix, e-mail en schoolwerk is hij perfect. Het is een lichte 14-inch laptop die, ondanks het lage prijskaartje, toch stevig aanvoelt en een prima accuduur heeft.

Asus Chromebook Plus CX34: Deze laptop ziet er met zijn strakke behuizing niet alleen modern uit, hij kan ook tegen een stootje. Asus test zijn laptops vaak volgens strenge militaire standaarden, wat de CX34 heel betrouwbaar maakt. Daarnaast heeft hij opvallend veel aansluitingen, zodat je zelden met losse verloopstekkertjes of dongels in de weer hoeft.

Acer Chromebook Plus Spin 514: Hoewel het toetsenbord vast zit, kun je het scherm dankzij het 360-graden scharnier volledig omklappen tot een (dikke) tablet. Bovendien is dit een Chromebook Plus: hij is dus gegarandeerd twee keer zo snel als een standaard Chromebook, heeft slimme AI-functies en een betere webcam. Met zijn scherpe 14-inch scherm (met extra werkruimte door de 16:10 verhouding) is dit een razendsnelle alleskunner voor zowel werk als entertainment.