ID.nl logo
Met de trein rondtrekken door Europa? Zo werkt Interrail
© JoseLuis - stock.adobe.com
Mobiliteit

Met de trein rondtrekken door Europa? Zo werkt Interrail

Je kunt tijdens je vakantie natuurlijk naar één vaste plek gaan, maar je kunt ook een rondreis maken langs verschillende landen. Wil je met de trein? Interrail is al jaren populair. Je koopt een pas en kunt dan gedurende een bepaalde periode (vrijwel) onbeperkt met de trein door Europa te reizen. In dit artikel leggen we uit hoe Interrail werkt en waar je op moet letten.

In dit artikel vertellen we je:

  • Hoe je een Interrail-pas koopt en welke opties je hebt
  • Hoe je de pas opzet en gebruikt
  • Waar je verder rekening mee moet houden tijdens je Interrail-reis

Lees ook: Kaartjes en routeplannen: 5 handige apps voor het openbaar vervoer

Een Interrail Pass aanschaffen

Als je met een Interrail-pas wilt reizen, krijg je veel verschillende opties aangeboden. Je hebt ten eerste de keus tussen een ‘Global’ of een ‘One Country’ Pass. Met die laatste kun je een specifiek land kiezen waarin je onbeperkt kunt reizen, maar met de Global-pas kun je reizen in 33 landen in Europa. Deze pas is natuurlijk wel duurder. De prijs hangt verder af van de hoeveelheid reisdagen, en de hoeveelheid dagen waarop de pas geldig is.

Op de reisdagen kun je onbeperkt via Interrail reizen. Als je bijvoorbeeld een pas neemt met een geldigheid van een maand met daarin zeven reisdagen, mag je binnen die maand zeven dagen uitkiezen waarop je ‘gratis’ mag reizen met de trein. Die zeven dagen hoeven niet achtereenvolgend te zijn, dus als je reis langer dan zeven dagen duurt, kun je ervoor kiezen om de pas enkel te gebruiken voor dagen waarop je veel moet reizen (bijvoorbeeld bij het oversteken van landsgrenzen). Zorg er dus dat je, voordat je een pas koopt, al duidelijk voor ogen hebt op hoeveel dagen je wilt reizen, zodat je 'uitkomt' met je reisdagen. Er zijn overigens wél (duurdere) opties: daarbij kun je reizen op elke dag dat de pas geldig is.

Houd er verder rekening mee dat je enkel op de eerste en op de laatste reisdag van en naar je thuisland mag reizen. De pas geldt dus ook voor treinen in Nederland, maar alleen op deze twee dagen. Overigens telt enkel de dag waarop een trein vertrekt als reisdag. Als je een nachttrein neemt, hoeft de dag van aankomst dus geen reisdag te zijn (tenzij je op die dag ook nog met andere treinen reist natuurlijk).

Ook belangrijk om te weten: de prijs van een Interrail-pas hangt af van je leeftijd. Als je jonger bent dan 28 jaar, of ouder dan 59, krijg je korting. Kinderen tot en met 11 jaar kunnen gratis reizen met de pas van een volwassene.

Is Interrail het waard? Of Interrail het waard is ten opzichte van het kopen van losse tickets of dagkaarten, hangt erg af van je reis. Het is zeker niet in alle gevallen de goedkoopste optie, vooral omdat andere vormen van openbaar vervoer, zoals de bus of metro, vrijwel niet inbegrepen zijn. Als je meerdere dagen lang veel met de trein gaat reizen en vooral als je veel landen wilt bezoeken kan het voordelig zijn, maar om dat zeker te weten moet je je eigen kostenanalyse gaan maken. Ook kan het gemak opwegen tegen een (eventueel) hogere prijs, aangezien je met Interrail niet voor iedere treinreis een los ticket hoeft te bestellen.

Het reizen zelf

Als je een Pass hebt gekocht, kun je deze, nadat je een gratis account hebt gemaakt, toevoegen aan de Interrail-app (Google Play en App Store). Vul daarbij je achternaam in en het Pass Number dat je bij je bestelling in je mailbox hebt gekregen. Alle reizigers hebben een apart pasnummer. Wel is het mogelijk om twee Interrail-passen aan één account te koppelen, zodat je in principe slechts één telefoon nodig hebt. Als je je Pass hebt gekoppeld, is deze nog niet geactiveerd (daar komen we zo op terug).

In de Interrail-app kun je je reis plannen. Dat kan overigens ook als je nog geen pas hebt gekocht. In het kopje ‘Planner’ kun je verschillende bestemmingen invoeren (en het station waarvandaan je vertrekt) en zo precies zien welke treinen je op de reisdagen kunt nemen. Treinreizen die je van plan bent om te nemen kun je plaatsen in ‘My Trip’. Je kunt ze overigens ook te allen tijde weer verwijderen; je zit dus nergens aan vast.

Als je je rondreis in My Trip klaar hebt, kun je deze via een link delen met je medereizigers. Deze komt dan ook in hun app te staan, zodat ze niet zelf ook alle verschillende treinreizen hoeven op te zoeken. De reizen in My Trip kun je vervolgens, door het schuifje om te zetten, gebruiken voor je Pass.

Voordat je op reis gaat, moet je je pas zoals gezegd wel nog activeren. Daarvoor moet je je ID- of paspoortnummer invoeren en beslissen vanaf welke datum de pas geldig is. Die startdatum kun je overigens nog zo vaak je wilt veranderen vóór ingang van die datum. Ook kun je gedurende je reis de precieze reisdagen nog omwisselen en treinreizen uit je pas halen of erin stoppen. Maar zodra je je pas hebt geactiveerd, is het niet meer mogelijk om deze aan een ander Interrail-account toe te voegen.

Als je in de trein gecontroleerd wordt, kun je in de app een QR-code genereren als bewijs dat je een ticket hebt. Dat doe je door op je pas te klikken in ‘My Pass’ en de desbetreffende reisdag aan te klikken. Als je op ‘Show ticket’ drukt, wordt een QR-code gegenereerd die je moet laten scannen. Alle reizen van die dag die je onder My Trip geactiveerd hebt met het schuifje, vallen automatisch onder die ene QR-code. Je hebt dus niet voor iedere treinreis een aparte code nodig.

Reisverzekering? Het kan handig zijn om voor je Interrail-trip een reisverzekering af te sluiten. Op de site van Interrail wordt verzekeraar WorldNomads aangeraden, maar er zijn natuurlijk nog veel andere keuzes. Wat voor jou de beste reisverzekering is, hangt van een hoop factoren af. Als je meer wilt weten over het afsluiten van een reisverzekering, zie dan dit artikel.

Handig: een heuptasje!

Zo neem je je paspoort, geld en reispapieren makkelijk mee!

Let op zitplekreservaties

Hoewel je nu in principe klaar bent om te reizen met Interrail, is het wel belangrijk om van tevoren te weten voor welke treinreizen je een aanvullende zitplekreservatie nodig hebt, en hoe je die plekken dan reserveert. In de Interrail-app staat aangegeven of je voor een treinreis een aparte reservering nodig hebt, maar het is helaas niet mogelijk om via de app daadwerkelijk plekken te reserveren.

Wel kun je via de website van Interrail die plekken reserveren. Je moet via de (mobiele) browser inloggen op je Interrail-account en je Interrail-pasnummer invullen. Dan kun je de desbetreffende treinreis invullen en de aanwijzingen volgen om je reservering te plaatsen. Een andere mogelijkheid is om een reservering te plaatsen via de treinmaatschappij van het betreffende land. Dat kan op de site van die treinmaatschappij, maar ook vaak ter plekke via de ticketautomaat op het station.

Als je reist in Italië, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland en de Benelux krijg je als bewijs van je reservering een QR-code in je mail. In andere landen kun je je reservering enkel op papier krijgen. Als je het handig vindt om voor het begin van je reis je reserveringen bij je te hebben, en die niet pas ter plekke te regelen via de automaat, moet je dat voor papieren reserveringen dus ruim van tevoren doen (minimaal 2-4 weken).

Van tevoren je reserveringen regelen heeft duidelijke voordelen (het zorgt voor meer overzicht en voorkomt dat de trein al is volgeboekt), maar weet dat er geheid treinen uit zullen vallen (of misschien mis je wel een trein). In de meeste gevallen krijg je het geld van de reservering dan niet terug. Want voor de duidelijkheid: plekken reserveren brengt (behalve voor de One Country-pas) aanvullende kosten met zich mee, grofweg variërend van tussen de 10 en 20 euro voor een 2e-klaszitplek.

Het is mogelijk om in Interrail als zoekfilter in te stellen om enkel met treinen zonder verplichte reservering te reizen, maar helaas kun je soms aparte reserveringen gewoonweg niet voorkomen. Vooral treinen die landen doorkruizen vereisen bijna altijd wel een verplichte reservering en ook voor het gros van de treinen in onder meer Frankrijk en Italië heb je nu eenmaal een extra reservering nodig. Neem dat dus mee in de budgettering, want afhankelijk van het land kunnen deze reserveringen nogal in de papieren lopen.

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!