ID.nl logo
Zo gaat de nieuwe Nissan LEAF eruitzien!
© Nissan Motor Corporation
Mobiliteit

Zo gaat de nieuwe Nissan LEAF eruitzien!

Bij Nissan wordt keihard gewerkt aan vier nieuwe elektrische modellen, die de komende twee jaar in Europa op de weg verschijnen. Daarbij zit ook de opvolger van de Nissan LEAF. De EV-pionier van weleer ondergaat een ingrijpende metamorfose. Maar ook de andere drie nieuwkomers zijn beslist geen dertien-in-een-dozijn-modellen.

In 2010 was Nissan een van de allereerste automerken die een elektrische personenauto voor grootschalige productie op de markt brachten: de LEAF. Met dit model pakte het Japanse merk een enorme voorsprong op de concurrentie, die destijds nog helemaal niet bezig was met elektrische auto’s. Maar toen het EV-balletje – mede dankzij het succes van Tesla – eenmaal ging rollen, werd de Nissan LEAF algauw links en rechts om de oren gereden door EV’s met grotere batterijen en kortere laadtijden.

©Nissan Motor Corporation

De huidige generatie van de LEAF, die in 2017 op de Nederlandse weg verscheen, gaat op korte termijn met pensioen. De versie met de grootste batterij van 64 kWh wordt inmiddels al niet meer gebouwd. Nissan snakt zelf ook naar een EV die de opgelopen achterstand op de concurrentie kan inlopen. Wat dat betreft heeft de Ariya niet het succes gebracht waar Nissan zo vurig op hoopte. Maar Nissan gokt niet op één nieuw model; het Japanse merk heeft voor Europa zelfs vier nieuwe EV’s op stapel staan, die in 2024 en 2025 gepresenteerd zullen worden. 

©Nissan Motor Corporation

Chill-Out: opwarmertje voor de nieuwe LEAF

Als opwarmertje voor al het nieuws dat op stapel staat, heeft Nissan vier studiemodellen gepresenteerd: de Chill-Out, de 20-23 Concept, de Hyper Punk en de Hyper Urban. Op deze concept cars hebben de ontwerpers hun fantasie de vrije loop kunnen laten, toch licht het viertal studiemodellen alvast een tipje van de sluier die nu nog over de toekomstige productiemodellen is gedrapeerd. Elke concept car die bij Nissan wordt gebouwd, laat immers zien welke koers de ontwerpers hebben gekozen voor de nieuwe generatie seriemodellen die straks bij de dealer in de showroom worden gereden.

©Nissan Motor Corporation

De Chill-Out dient als aperitief op de LEAF-opvolger. Al bij de eerste aanblik is duidelijk, dat dat model een grondige metamorfose zal ondergaan. De vloeiende daklijn, de grote wielen, het strak gelijnde front en de led-elementen die de karakteristieke achterlichten vormen, sieren straks ook het productiemodel. De breeduit, in tegengestelde richting open scharnierende portieren zullen het productiestadium echter niet halen.

Hoewel het dashboard van het productiemodel grotendeels gedigitaliseerd wordt, zullen weinig elementen uit de Chill-Out terugkeren. Bij de concept car hebben de ontwerpers zich gericht op vergaand autonoom rijden. Over de elektrische aandrijflijn van het productiemodel is nog niets bekend. Of de naam ‘LEAF’ terugkeert, is eveneens koffiedik kijken.

©Nissan Motor Corporation

Betaalbaarheid voorop

Een model dat voor Nissan misschien nog wel belangrijker is dan de nieuwe LEAF, is de elektrische Micra. Dit model wordt in nauwe samenwerking met alliantiepartner Renault ontwikkeld. Hij komt op hetzelfde elektrische platform te staan als de nieuwe Renault 5, waarvan in maart 2024 het definitieve productiemodel wordt onthuld.

De Nissan 20-23 Concept laat zien hoe de toekomstige Micra er mogelijk uit gaat zien. We verwachten dat de ronde koplampen en achterlichten behouden blijven, maar de uitbundige spoilerkit – die van de 20-23 een futuristische rallywagen maakt – zal uiteraard sterk aan kracht inboeten.

Ook van de nieuwe Micra is nog niets bekend over de techniek. Waar we wel van uitgaan, is dat Nissan het productiemodel voor een heel betaalbaar bedrag gaat aanbieden. Bij de elektrische Renault 5 is 25.000 euro de richtprijs. Daar zal Nissan met de toekomstige elektrische Micra niet veel van afwijken.

©Nissan Motor Corporation

©Nissan Motor Corporation

Ook de Juke en Qashqai worden elektrisch

Het elektrische platform waarop de nieuwe Nissan Micra komt te staan, is dankzij zijn schaalbare constructie gemakkelijk op te rekken, zodat het bijvoorbeeld ook als basis kan dienen voor een compacte crossover à la Juke. Aangezien het bestaande model langzaam maar zeker het einde van zijn loopbaan nadert, ligt het voor de hand dat de opvolger van de Juke een volledig elektrische auto wordt.

Voor de ontwerpers van de nieuwe compacte crossover dient het studiemodel Hyper Punk als uitgangspunt. Van opvallende elementen als de driehoeken in de wielen en de capsule waarin de bestuurder zit, blijven bij het productiemodel waarschijnlijk weinig over.

©Igor Stuifzand | ID.nl

©Nissan Motor Corporation

De echte kaskraker van Nissan is momenteel de Qashqai. Dat model zal eerst nog een facelift ondergaan voordat hij over enkele jaren wordt vervangen. Toch laat het studiemodel Hyper Urban Concept alvast zien, hoe die opvolger van de Qashqai eruit gaat zien. Uiteraard niet met de enorme vleugeldeuren van het showmodel; die zijn voor een betaalbaar productiemodel veel te complex (en dus te duur). De Hyper Urban Concept zal qua formaat echter dicht in de buurt komen van de nieuwe LEAF. Door zijn afwijkende, SUV-achtige vormgeving zit hij de erfgenaam van Nissans EV-pionier echter niet in de weg.

©Nissan Motor Corporation

Ontdek jouw perfecte elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl
▼ Volgende artikel
Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische
© AVM GmbH
Huis

Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische

Europese consumenten geven duidelijk de voorkeur aan routers die binnen Europa worden ontwikkeld. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van marktonderzoeksbureau YouGov. De resultaten sluiten aan bij de vandaag gehouden European Summit on Digital Sovereignty 2025, waar de controle over digitale infrastructuur centraal staat.

Wat is digitale soevereiniteit?

Digitale soevereiniteit gaat over de vraag in hoeverre een regio of land zelf de controle heeft over digitale infrastructuur, diensten en data. Door technologie lokaal te ontwikkelen en te beheren, worden overheden en gebruikers minder afhankelijk van partijen buiten Europa.

Het onderzoek, uitgevoerd in augustus onder ruim 5.000 consumenten in vijf Europese landen, laat zien dat routers van Europese merken als het meest betrouwbaar worden gezien. In Nederland zegt bijna de helft van de respondenten weinig vertrouwen te hebben in apparaten uit China of Rusland, terwijl Europese merken juist als veilig worden ingeschat. Betrouwbaarheid, snelheid en beveiliging zijn voor vrijwel alle deelnemers de belangrijkste aankoopcriteria. De Nederlandse steekproef, goed voor 1.030 respondenten, sluit aan bij de trend in andere landen.

©YouGov

Fritz!Box populair

In alle onderzochte landen komt FRITZ!Box naar voren als het merk met de hoogste aanbevelingsscore. In Nederland is de Net Promoter Score +18, terwijl veel andere merken negatief scoren. Een derde van de FRITZ!Box-gebruikers noemt zichzelf zeer tevreden over de router.

Wat is de Net Promoter Score?

De Net Promoter Score (NPS) laat zien hoeveel gebruikers een product zouden aanraden aan anderen. Mensen geven een cijfer tussen 0 en 10 op de vraag of ze het product zouden aanbevelen. Hoge cijfers tellen als positieve aanbevelingen, lage cijfers als negatieve. Het percentage positieve antwoorden wordt verminderd met het percentage negatieve. Het resultaat kan variëren van –100 tot +100. Hoe hoger de score, hoe vaker gebruikers het product aanraden.

▼ Volgende artikel
Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk
© AlexPhotoStock - stock.adobe.com
Huis

Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk

Als woorden niet meer op een regel passen, dan plaatst Word deze op de volgende regel. Gaat het om lange woorden, dan wordt het woord vaak gesplitst door een afbreekstreepje. In Word Je kunt dit zelf bepalen: handmatig afbreken, dit aan Word overlaten of kiezen voor een semi-automatische manier. Hoe dat werkt, leggen we je hier uit.

Veel mensen gebruiken Word als een veredelde typmachine. Wanneer er een woord moet worden afgebroken, typen mensen zelf een afbreekstreepje. Dat kan, maar het gevaar van deze manier is dat wanneer je achteraf een woord aan de zin toevoegt of verwijdert, dit afbreekstreepje ergens halverwege in de regel komt te staan. Hierdoor moet je handmatig alle afbreekstreepjes corrigeren.

Als je in het tabblad Indeling in de groep Pagina-instelling naar Woordafbreking gaat, zie je drie mogelijkheden: Geen, Automatisch en Handmatig. Kies je de eerste optie, dan zal Word nooit zelf een afbreekteken plaatsen. Dit is ook de standaardinstelling van de tekstverwerker. Als hierbij in het laatste woord van een regel toch zelf een afbreekteken typt, zal Word daar wel rekening mee houden en de rest van het woord op een nieuwe regel plaatsen.

Kies je voor de optie Geen, dan kun je nog wel handmatig afbreken.

Automatisch

Kies je de optie Automatisch, dan zal Word zelf bepalen waar de afbrekingen komen. Dit heeft het voordeel dat als je de lettergrootte wijzigt of iets in de tekst verandert, Word de afbrekingen zelf zal aanpassen. Wijzig je iets in de tekst, dan zal Word eventueel nieuwe afbrekingen toevoegen en overtollige afbrekingen opheffen.

Word kan de afbrekingen ook automatisch beheren, wat ook de standaardinstelling is.

Semi-automatisch

De laatste optie heet Handmatig, maar Semi-automatisch zou een betere naam zijn voor deze instelling. Word bekijkt welke woorden ervoor in aanmerking komen om afgebroken te worden. Je krijgt dan elke keer de vraag of je wilt afbreken of niet? Bovendien kun je kiezen op welke plek in het woord het afbreekstreepje moet komen. Ook in deze instelling zal Word de afbreking ongedaan maken wanneer je de tekst wijzigt en het woord hierdoor toch op dezelfde regel past.

Bij optie Handmatig vraagt Word of je akkoord gaat met de voorgestelde afbrekingen.

Soms wil je absoluut niet dat een woord ongelukkig gesplitst wordt. Je wilt bijvoorbeeld niet dat bij ‘e-mail’, de ‘e’ op de ene regel komt en ‘mail’ op een andere. In dat geval druk je de sneltoets Ctrl+Shift in en dan typ je het koppelteken.