Zo gaat de nieuwe Nissan LEAF eruitzien!
Bij Nissan wordt keihard gewerkt aan vier nieuwe elektrische modellen, die de komende twee jaar in Europa op de weg verschijnen. Daarbij zit ook de opvolger van de Nissan LEAF. De EV-pionier van weleer ondergaat een ingrijpende metamorfose. Maar ook de andere drie nieuwkomers zijn beslist geen dertien-in-een-dozijn-modellen.
In 2010 was Nissan een van de allereerste automerken die een elektrische personenauto voor grootschalige productie op de markt brachten: de LEAF. Met dit model pakte het Japanse merk een enorme voorsprong op de concurrentie, die destijds nog helemaal niet bezig was met elektrische auto’s. Maar toen het EV-balletje – mede dankzij het succes van Tesla – eenmaal ging rollen, werd de Nissan LEAF algauw links en rechts om de oren gereden door EV’s met grotere batterijen en kortere laadtijden.
©Nissan Motor Corporation
De huidige generatie van de LEAF, die in 2017 op de Nederlandse weg verscheen, gaat op korte termijn met pensioen. De versie met de grootste batterij van 64 kWh wordt inmiddels al niet meer gebouwd. Nissan snakt zelf ook naar een EV die de opgelopen achterstand op de concurrentie kan inlopen. Wat dat betreft heeft de Ariya niet het succes gebracht waar Nissan zo vurig op hoopte. Maar Nissan gokt niet op één nieuw model; het Japanse merk heeft voor Europa zelfs vier nieuwe EV’s op stapel staan, die in 2024 en 2025 gepresenteerd zullen worden.
©Nissan Motor Corporation
Chill-Out: opwarmertje voor de nieuwe LEAF
Als opwarmertje voor al het nieuws dat op stapel staat, heeft Nissan vier studiemodellen gepresenteerd: de Chill-Out, de 20-23 Concept, de Hyper Punk en de Hyper Urban. Op deze concept cars hebben de ontwerpers hun fantasie de vrije loop kunnen laten, toch licht het viertal studiemodellen alvast een tipje van de sluier die nu nog over de toekomstige productiemodellen is gedrapeerd. Elke concept car die bij Nissan wordt gebouwd, laat immers zien welke koers de ontwerpers hebben gekozen voor de nieuwe generatie seriemodellen die straks bij de dealer in de showroom worden gereden.
©Nissan Motor Corporation
De Chill-Out dient als aperitief op de LEAF-opvolger. Al bij de eerste aanblik is duidelijk, dat dat model een grondige metamorfose zal ondergaan. De vloeiende daklijn, de grote wielen, het strak gelijnde front en de led-elementen die de karakteristieke achterlichten vormen, sieren straks ook het productiemodel. De breeduit, in tegengestelde richting open scharnierende portieren zullen het productiestadium echter niet halen.
Hoewel het dashboard van het productiemodel grotendeels gedigitaliseerd wordt, zullen weinig elementen uit de Chill-Out terugkeren. Bij de concept car hebben de ontwerpers zich gericht op vergaand autonoom rijden. Over de elektrische aandrijflijn van het productiemodel is nog niets bekend. Of de naam ‘LEAF’ terugkeert, is eveneens koffiedik kijken.
©Nissan Motor Corporation
Betaalbaarheid voorop
Een model dat voor Nissan misschien nog wel belangrijker is dan de nieuwe LEAF, is de elektrische Micra. Dit model wordt in nauwe samenwerking met alliantiepartner Renault ontwikkeld. Hij komt op hetzelfde elektrische platform te staan als de nieuwe Renault 5, waarvan in maart 2024 het definitieve productiemodel wordt onthuld.
De Nissan 20-23 Concept laat zien hoe de toekomstige Micra er mogelijk uit gaat zien. We verwachten dat de ronde koplampen en achterlichten behouden blijven, maar de uitbundige spoilerkit – die van de 20-23 een futuristische rallywagen maakt – zal uiteraard sterk aan kracht inboeten.
Ook van de nieuwe Micra is nog niets bekend over de techniek. Waar we wel van uitgaan, is dat Nissan het productiemodel voor een heel betaalbaar bedrag gaat aanbieden. Bij de elektrische Renault 5 is 25.000 euro de richtprijs. Daar zal Nissan met de toekomstige elektrische Micra niet veel van afwijken.
©Nissan Motor Corporation
©Nissan Motor Corporation
Ook de Juke en Qashqai worden elektrisch
Het elektrische platform waarop de nieuwe Nissan Micra komt te staan, is dankzij zijn schaalbare constructie gemakkelijk op te rekken, zodat het bijvoorbeeld ook als basis kan dienen voor een compacte crossover à la Juke. Aangezien het bestaande model langzaam maar zeker het einde van zijn loopbaan nadert, ligt het voor de hand dat de opvolger van de Juke een volledig elektrische auto wordt.
Voor de ontwerpers van de nieuwe compacte crossover dient het studiemodel Hyper Punk als uitgangspunt. Van opvallende elementen als de driehoeken in de wielen en de capsule waarin de bestuurder zit, blijven bij het productiemodel waarschijnlijk weinig over.
©Igor Stuifzand | ID.nl
©Nissan Motor Corporation
De echte kaskraker van Nissan is momenteel de Qashqai. Dat model zal eerst nog een facelift ondergaan voordat hij over enkele jaren wordt vervangen. Toch laat het studiemodel Hyper Urban Concept alvast zien, hoe die opvolger van de Qashqai eruit gaat zien. Uiteraard niet met de enorme vleugeldeuren van het showmodel; die zijn voor een betaalbaar productiemodel veel te complex (en dus te duur). De Hyper Urban Concept zal qua formaat echter dicht in de buurt komen van de nieuwe LEAF. Door zijn afwijkende, SUV-achtige vormgeving zit hij de erfgenaam van Nissans EV-pionier echter niet in de weg.
©Nissan Motor Corporation
Ontdek jouw perfecte elektrische auto
Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl