ID.nl logo
Review Nissan Ariya 63 kWh: nu ook met 2.950 euro aanschafsubsidie!
© Igor Stuifzand (ID.nl)
Mobiliteit

Review Nissan Ariya 63 kWh: nu ook met 2.950 euro aanschafsubsidie!

Toen Nissan in 2010 de eerste puur voor elektrische aandrijving ontwikkelde Leaf ging bouwen, had de concurrentie geen antwoord paraat. Maar stil zaten ze niet, en Nissan zag zijn voorsprong op het gebied van elektrische auto’s snel verdampen. Met de Ariya wil Nissan orde op zaken stellen. Dat klinkt veelbelovend, maar maakt de elektrische SUV het ook waar?

Goed
Conclusie

Goed idee van Nissan om de Ariya in een speciale SEPP-vriendelijke uitvoering op de markt te brengen. Daardoor is de auto voor een groter publiek ineens een stuk aantrekkelijker. Voordat de Ariya Engage SV leverbaar was, was de Ariya door de bank genomen duurder dan zijn belangrijkste concurrenten – zonder duidelijk een betere auto te zijn. Want één ding is zeker: de achterstand die Nissan had opgelopen op de concurrentie, is wel degelijk weggepoetst. Toch weet de Ariya die concurrenten niet te overtreffen. De Ariya heeft weliswaar een hoog motorvermogen, maar daar staat een relatief stevig stroomverbruik tegenover, en snelladen gaat met 'maar' 130 kW. Ruimte biedt de Ariya echter in overvloed en het interieur is flexibel in te delen. Jammer dat het onderstel zo stevig gedempt is; dat komt de comfortbeleving niet ten goede.

Plus- en minpunten
  • Veel binnenruimte
  • Mooi en praktisch ingedeeld interieur
  • Standaard warmtepomp
  • Rustgevende stilte onderweg
  • Mét 2.950 euro SEPP aanschafsubsidie
  • Onderstel raakt snel uit balans
  • Relatief hoog stroomverbruik
  • Door Nissan beloofde actieradius is niet realistisch
  • Omslachtige dashboardbediening
  • 22kW-boordlader is voorbehouden aan duurdere versies

In deze review van de Nissan Ariya komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Eerst even een rondje om de Nissan Ariya
  • Is de Nissan Ariya een praktische auto?
  • Wat kost de Nissan Ariya en wat heeft de auto voor die prijs allemaal te bieden?
  • Wat zijn de concurrenten van de Nissan Ariya?
  • De accutechniek en aandrijflijn van de Nissan Ariya nader onder de loep
  • Hoe bevalt de Nissan Ariya op de weg?

De Nissan Ariya staat op een langere versie van het platform waar ook de Renault Megane E-Tech Electric op is gebaseerd.

Eerst even een rondje om de Nissan Ariya

Met een lengte van 4,60 meter is de Nissan Ariya 15 centimeter korter dan de Tesla Model Y. Toch wekt de Ariya de indruk veel groter te zijn. Dat komt door zijn brede, heuphoge neus, waarin een groot donker schild en kleine ledkoplampen zijn geïntegreerd. Maar ook door de hoge schouderlijn en de verhoudingsgewijs kleine ramen. De standaard wielen hebben een diameter van 19 inch, maar ze worden omgeven door veel plaatwerk en lijken daardoor te verdwalen in hun behuizing. De Ariya heeft een futuristisch en gedurfd ontwerp, en steekt hoe dan ook boven het maaiveld uit – letterlijk en figuurlijk.

Mooie materialen dragen bij aan de weldadige atmosfeer die aan boord van de Nissan Ariya heerst.

Het interieur van de Ariya kan eveneens ‘anders’ worden genoemd. Je waant je in de luxe suite van een boutiquehotel, met genoeg ruimte om niet voortdurend je tenen en schenen aan het meubilair te stoten. Voorin zit je zeer riant, en ook op de achterbank heeft niemand iets te klagen. Dat wil zeggen: als je geen glazen panoramadak hebt besteld, want dat slokt kostbare centimeters hoofdruimte op.

De toegepaste materialen stralen warmte uit, ver verwijderd van de kille laboratoriumsfeer die we in andere elektrische auto’s weleens zijn tegengekomen. Het instrumentarium en touchscreen zijn ondergebracht in een breed, licht gebogen beeldscherm. Erg mooi, maar qua design niet bijzonder origineel, want BMW en Kia hebben een soortgelijk scherm. Het houtwerk zet je zintuigen op een dwaalspoor; voor de Ariya hoefde geen boom te worden omgezaagd. Onder het aanraakscherm en in de middenconsole zijn zelfs de bedieningsknopjes voor de airco in het fineer verwerkt. Deze functioneren met haptische feedback en laten zich daardoor niet op de tast vinden. Je moet altijd even je blik van het verkeer wenden om te zien waar de icoontjes in de houtlijst zitten, en of je wel je vinger op het juiste plaatje legt. Wel mooi, maar in de praktijk niet het toonbeeld van handigheid.

In de 'houten' sierlijst zijn de knopjes voor de airco verwerkt.

Is de Nissan Ariya een praktische auto?

Aan leefruimte aan boord geen enkel gebrek, en ook de kofferbak is groot. Er past 468 liter in. Hoeveel liter dat wordt wanneer je de twee ongelijke delen van de achterbankleuning hebt neergeklapt, vertelt Nissan echter niet. Doordat de achterruit vrij plat ligt, moet je grotere stukken ver door naar voren schuiven. Wat dat betreft heeft de Skoda Enyaq iV een praktischer laadruimte. Met de uitneembare vloerplaten kun je echter weer heel eenvoudig een dubbele bodem creëren, of – door de platen rechtop te zetten – voorkomen dat kleine spulletjes door de kofferbak heen en weer schuiven en glijden.

Zowel voor- als achterin zitten volwassenen zeer riant – op voorwaarde dat je geen glazen panoramadak hebt besteld.

De Ariya heeft een maximum trekvermogen van 750 kilo. Een boedelbak of vouwwagen past dus gemakkelijk aan de trekhaak. Wil je met een caravan op vakantie, dan zit je bij Nissan automatisch vast aan de Ariya e-4orce, die twee elektromotoren en vierwielaandrijving heeft. Deze (veel duurdere) versie met groot batterijpakket van 87 kW mag een aanhanger trekken met een geremd gewicht van 1.500 kilo. Een ‘frunk’ (extra bagageruimte voorin) ontbreekt, want daar huist bij de Nissan Ariya een elektromotor.

Door de twee vloerplaten rechtop te zetten schuift je bagage niet meer door de hele kofferruimte.

Wat kost de Nissan Ariya en wat heeft de auto voor die prijs allemaal te bieden?

Een paar maanden geleden voegde Nissan een nieuwe instapversie aan het Ariya-aanbod toe: de Engage SV (Special Version). Dankzij zijn fiscale waarde van 43.900 euro (exclusief aflevering, registratie, verwijderingsbijdrage et cetera) komt de particuliere koper in aanmerking komt voor 2.950 euro SEPP-aanschafsubsidie.

Als we de standaarduitrusting van de SV vergelijken met die van de reguliere Ariya Engage (die een fiscale waarde van 46.900 euro heeft), valt op dat je niets inlevert. Je mist alleen de mogelijkheid om de SV verder aan te kleden met optionele extra’s, die wél voor de Engage beschikbaar zijn.

Om een voorbeeld te noemen: de 22kW-boordlader. De Engage SV kan aan de publieke laadpaal hooguit met 7,4 kWh opladen. Dat kost meer tijd. De 22kW-boordlader is op alle andere Ariya’s met 63kWh-batterijpakket trouwens een optie van 1.000 euro. De versies met (grote) 83kWh-batterij hebben ‘m wel standaard. De private-leasetarieven voor de Ariya beginnen bij 659 euro per maand (juli 2023).

De Nissan Ariya is een concurrent van de Skoda Enyaq iV en Tesla Model Y.

Terugkomend op de standaarduitrusting van de Engage SV: het ontbreekt je eigenlijk aan niets. De auto wordt geleverd met automatische airco, ledkoplampen met grootlichtassistent, een warmtepomp (voor een efficiëntere temperatuurhuishouding), een infotainmentsysteem dat ‘over the air’ wordt geactualiseerd, parkeersensoren voor en achter, en een uitgebreid pakket veiligheids- en rijhulpsystemen. Denk daarbij aan adaptieve cruisecontrol, dodehoekwaarschuwing, een actieve spoorassistent die je keurig tussen de wegbelijning houdt en een remassistent die ingrijpt wanneer je niet (op tijd) reageert op langzaam rijdende of stilstaande voertuigen, fietsers en voetgangers.

Zelfs in de goedkoopste Ariya Engage SV ontbreekt het je aan niets.

Wat zijn de concurrenten van de Nissan Ariya?

We noemden de Tesla Model Y al in de inleiding. Die is iets duurder dan de Ariya Engage SV en komt niet in aanmerking voor SEPP-subsidie. Andere concurrenten komen dat wel: denk bijvoorbeeld aan de Skoda Enyaq iV, de Kia EV6, de Volvo XC40 Single Motor en de Volkswagen ID.4. Ook in geval van deze modellen hebben we het over de ‘kale’ instapversies; als je een rijkere uitrusting of een grotere batterij wenst, zit je algauw vast aan een versie die te duur is voor SEPP.

In tegenstelling tot veel concurrenten is de Nissan Ariya in de basis een voorwielaandrijver met de elektromotor voorin.

De accutechniek en aandrijflijn van de Nissan Ariya nader onder de loep

De Nissan Ariya staat op het zogenaamde CMF-EV platform, een modulaire bodemgroep die de Japanse fabrikant in nauwe samenwerking met alliantiepartner Renault heeft ontwikkeld. Het modulaire aspect zit ‘m in de variatiemogelijkheden van het formaat en de batterijpakketten. Zo heeft het Franse merk er de Megane E-Tech Electric op gebaseerd, die een 9 centimeter kortere wielbasis heeft en in totaliteit zelfs 39,5 cm korter is dan de Ariya.

De Nissan Ariya wordt aangeboden met twee verschillende batterijformaten. ‘Klein’ betekent een bruikbare capaciteit van 63 kWh (bruto: 66 kWh), ‘groot’ heeft een maximum netto-stroomreserve van 87 kWh (bruto: 91 kWh). De batterijmodules (lithium-ion) zijn in de bodem van de auto verwerkt, zodat het interieur een geheel vlakke vloer heeft. Snelladen gaat in geval van beide batterijformaten met een piekvermogen van 130 kW. Daarmee zet de Nissan Ariya geen topprestatie neer; de Kia EV6 laadt bijvoorbeeld op met 240 kW.

Snelladen gaat met een maximumvermogen van 130 kW; vergeleken met de concurrentie een middelmatige prestatie.

Bij de versie met 63kWh-batterij levert de elektromotor van de Ariya een vermogen van 217 pk. Dat is duidelijk meer dan de Skoda Enyaq iV 60 met vergelijkbaar batterijpakket haalt (170 pk). Kies je voor de Ariya met het grote 87kWh-batterijpakket, dan klimt het vermogen naar 242 pk. De Ariya e-4orce met twee elektromotoren en vierwielaandrijving schopt het tot 306 pk, terwijl je in de duurste Ariya Evolve+ zelfs over een motorvermogen van 396 pk kunt beschikken.

Kijken we naar de SEPP-versie, dan blijft het bij 217 pk. Maar daarmee is de Ariya beslist geen trage auto. De acceleratie van 0 naar 100 km/u neemt slechts 7,5 seconden in beslag. Nissan geeft een gemiddeld stroomverbruik van 17,6 kWh/100 km op. Daarmee zou je met een volle 63 kWh-batterij zo’n 400 kilometer kunnen afleggen. Dat lukt alleen als je veel stadsverkeer rijdt of vaak in de file terechtkomt, waarbij je veelvuldig moet afremmen en de accu wordt bijgeladen.

Als je veelvuldig op de snelweg zit, kun je beter rekening houden met een gemiddeld verbruik van zo’n 20,0 kWh/100 km, en dan zijn we positief gestemd. Uit de 63kWh-batterij is niettemin een reële actieradius van 325 tot 350 kilometer te halen – voor de meeste kopers ruim genoeg voor dagelijks gebruik.

Door zijn hoge neus oogt de Nissan Ariya veel groter dan hij daadwerkelijk is.

En hoe bevalt de Nissan Ariya in de praktijk?

De Nissan Ariya heet je een warm welkom. Je zit hoog in een zachte fauteuil, met een goed overzicht op het verkeer – al prijs je jezelf gelukkig met alle rijhulpsystemen die de Ariya heeft, want het valt niet mee om de uiterste hoeken van de carrosserie in te schatten. Op de middenconsole zit het korte pookje voor de rijrichtingen onder handbereik – een beetje als in de cockpit van een vliegtuig.

En die vergelijking is niet uit de lucht gegrepen, want het instrumentarium en de touchscreen kennen zó veel verschillende mogelijkheden, instellingen, submenu’s en aan- en uitfuncties, dat je algauw de indruk hebt een Boeing 747 van z’n plek te moeten krijgen. Het is beslist verstandig om eerst eens rustig alle mogelijkheden van de gedigitaliseerde cockpit onder de loep te nemen en te ontdekken waar alle functies precies zitten.

Handig: een druk op dat blauwe knopje op het stuur en alle veiligheidssystemen zijn bij de les.

Eenmaal op pad leer je het comfort van de stoelen des te meer waarderen. Hoewel de Ariya met 63kWh-accu niet overdreven zwaar is – op het kenteken van de testauto staat een gewicht van 1.880 kilo – krijg je het gevoel dat Nissan rekening heeft gehouden met 1.000 kilo extra. De vering is voldoende soepel, de schokdemping kapt alle op- en neerwaartse bewegingen van de 19-inchwielen echter meteen af. En dat voel je: mede doordat je zo hoog in de auto zit, word je op een matig onderhouden weg flink door elkaar geschud. Dat doet flink afbreuk aan de overwegend positieve comfortbeleving.

Nissan heeft de achterstand op de concurrentie ingelopen, maar weet ze niet te passeren.

Ontdek jouw perfecte elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Dreame brengt de H15 Pro Heat nat- en droogstofzuiger uit
Huis

Dreame brengt de H15 Pro Heat nat- en droogstofzuiger uit

Dreame Technology heeft de H15 Pro Heat uitgebracht, een nieuwe nat- en droogstofzuiger die AI-technologie combineert met het gebruik van heet water. Deze stofzuiger is ontworpen om hardnekkig vuil zoals vetvlekken in de keuken gemakkelijker aan te kunnen pakken.

De H15 Pro Heat is de eerste steelstofzuiger van Dreame die reinigt met heet water. In combinatie met een zuigkracht van 22.000Pa en het TangleCut-systeem dat voorkomt dat haren zich ophopen op de borstel, zorgt dit voor een grondige reiniging van hoek tot hoek.

Dit nieuwe model beschikt over een RGB-sensor voor vuildetectie, een AI-gestuurde DescendReach-robotarm en kan handsfree worden bediend via een app. Het automatische reinigingssysteem zorgt ervoor dat de borstel na gebruik grondig wordt schoongemaakt door middel van een wascyclus van 100 graden en droging met hete lucht van 90 graden.

Handsfree bediening

Om op moeilijk bereikbare plekken te kunnen komen, is het mogelijk om de H15 Pro Heat via een app te bedienen. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn als er onder stoelen of lage tafels schoongemaakt moet worden, en je daar met het met de hand bedienen van de nat-droogstofzuiger niet bij kunt komen. Het slanke ontwerp zorgt ervoor dat de stofzuiger onder meubels met een hoogte vanaf 8,9 centimeter past.

De H15 Pro Heat is uitgerust met een slimme GapFree AI-robotarm die automatisch naar beneden beweegt om ook de ruimte aan de voorkant te reinigen. Deze arm zakt in slechts 0,2 seconden om stof en vuil op te nemen, zonder muren te beschadigen. Bij het terugtrekken zorgt een stevige trekker ervoor dat er nauwelijks waterresten achterblijven.

LEES OOK: Review Dreame H15 Pro – Innovatie op detailniveau

De stofzuiger maakt gebruik van water van 85 graden om de borstelrol te reinigen en biedt een vloerreiniging met water van 55 graden. Door de combinatie van heet water en een speciale oliereinigingsoplossing wordt zelfs het meest hardnekkige vuil in één beweging verwijderd.

RGB-vuilherkenning

De ingebouwde RGB-vuilherkenning is volgens het bedrijf vijf keer gevoeliger dan die van eerdere modellen. De camera herkent verschillende soorten vuil en vlekken en past de zuigkracht automatisch aan. Of het nu gaat om kruimels of vloeistoffen, de stofzuiger detecteert het type vuil direct.

De H15 Pro Heat heeft een gebruiksduur tot 72 minuten in de stille modus en 20 minuten bij gebruik van heet water. Na gebruik wordt de borstel automatisch gereinigd in het oplaadstation, waarbij deze volledig wordt ondergedompeld in heet water.

Beschikbaarheid en prijzen

De Dreame H15 Pro Heat is verkrijgbaar vanaf 19 mei voor een adviesprijs van 699 euro via de officiële website van Dreame, Bol.com, Coolblue, MediaMarkt en Amazon. Tot 26 mei geldt bovendien een introductiekorting van 100 euro.

Bekijk het vorige model - de Dreame H15 Pro - op Kieskeurig.nl:

▼ Volgende artikel
Zo poets je de plaat: weg met stof, vet en gekraak
Huis

Zo poets je de plaat: weg met stof, vet en gekraak

Kaarsvet, kattenharen, nicotinevlekken, vette vingers… Wie graag tussen tweedehands lp’s snuffelt, weet dat niet elke plaat even fris uit de hoes komt. En zelfs spiksplinternieuwe exemplaren zijn niet altijd vrij van stofjes en minuscule restjes uit de perserij. Gelukkig hoef je geen labjas aan te trekken om je vinyl weer glanzend en schoon te krijgen — er zijn genoeg simpele manieren om je platen in topconditie te houden.

In dit artikel vertellen we je:

💿 Waarom het belangrijk is om schone lp’s te draaien 💿 Op welke manieren je platen kunt reinigen 💿 Welke schoonmaakproducten je voor vinyl kunt kopen

Ook lezen: 7 onmisbare onderhoudstips voor plaatjesdraaiers

Als er veel stof op de plaat ligt, hoor je tijdens het luisteren om de haverklap tikken en kraken. Bij hardnekkiger vuil kan de plaat zelfs overslaan. Hierbij springt de naald van de platenspeler uit de groef. Kortom, je doet er goed aan om een vuile lp voorafgaand aan de luistersessie altijd schoon te maken.

💡 Vegen met vinylborstel Ligt er op de plaat alleen een beetje stof? Met een eenvoudige platenborstel veeg je dat eenvoudig weg. In dat geval is het grondig reinigen van de lp niet nodig.

©Maikel Dijkhuizen

Als je een lp goed in het licht houdt, zie je of die erg vies is.

Platen handmatig wassen

Het is belangrijk om een lp zorgvuldig te reinigen. Ga je te ruw met het vinyl om, dan kun je hem namelijk onherstelbaar beschadigen. Ben je bereid om platen handmatig te wassen, dan kost het je alleen een beetje afwasmiddel en wat water. Een voorwaarde is dat het afwasmiddel geen residu achterlaat. Doe eerst een beetje sop in een volledig schone afwasteil en vul die met gedestilleerd water. In kraanwater zit doorgaans te veel kalk, dus gebruik dat beslist niet. Wil je liever geen afwasmiddel gebruiken? Er zijn als alternatief ook speciale reinigingsmiddelen verkrijgbaar. Verder heb je nog een pluisvrije doek nodig. Hiermee ga je de plaat schoonmaken.

Leg de plaat voorzichtig op een schone theedoek of vergelijkbare ondergrond. Je doopt nu een punt van het schoonmaakdoekje in het sop en veegt daarna met de groeven mee over de lp. Gebruik zo weinig mogelijk water en maak het middelste label niet nat. Zodra je alle groeven hebt gehad, draai je de plaat voorzichtig om. Herhaal vervolgens de poetsbeurt. Na afloop laat je de plaat volledig opdrogen. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een druiprek.

Lees ook: Lp’s luisteren? Zo vind je de beste platenspeler

Speciaal afwassysteem kopen

Als je regelmatig meerdere platen reinigt, is de aanschaf van een speciaal afwassysteem geen overbodige luxe. De Knosti Disco Antistat, Knosti Disco Antistat Generation 2 en Pro-Ject Spin Clean Record Washer zijn hiervan bekende voorbeelden. Hierbij draai je de lp rond in een smalle spoelbak met reinigingsvloeistof. Aan de binnenzijde van het reservoir zitten borstels die het vuil uit de groeven verwijderen. Goed om te weten is dat de geïntegreerde houders de kwetsbare platenlabels tegen het vocht beschermen.

Na afloop laat je de gewassen platen in de bijgesloten afdruiprek drogen. Deze methode gaat een stuk sneller dan handmatig wassen. De aanschafprijzen vallen bovendien mee. Afhankelijk van welk product je koopt, ben je tussen de 65 en 110 euro kwijt. Een bijkomend voordeel is dat deze afwassystemen de statische elektriciteit van platen verminderen. Het vinyl trekt hierdoor minder stof aan.

Dit afwassysteem van Knosti is een effectieve methode om snel meerdere platen achter elkaar te wassen.

Gemotoriseerde platenwasser

Voor de serieuze vinylfan is een gemotoriseerde platenwasser een waardevolle investering. Hiermee maak je je lp’s grondig schoon en kun je ze daarna direct weer afspelen. De meeste modellen draaien de plaat automatisch in beide richtingen. Je begint door de lp stevig vast te zetten met de meegeleverde klem. Vervolgens breng je met een klein flesje reinigingsvloeistof aan op het oppervlak.

Meestal zit er een speciale borstel van geitenhaar bij. Daarmee druk je voorzichtig op de draaiende plaat, zodat de vloeistof goed in de groeven komt. Daarna zuigt een krachtige afzuigarm het vuil en de vloeistof weg. Het vocht wordt opgevangen in een reservoir, waardoor je lp na afloop vrijwel direct droog is dankzij het ingebouwde ‘stofzuigersysteem’.

Handig om te weten: lang niet elke platenwasser kan overweg met alle vinylformaten. Voor 12-inch lp's zit je meestal goed, maar 10- en 7-inch platen zijn niet altijd compatibel. Controleer dus goed welk apparaat je koopt. Voor kleinere formaten heb je mogelijk een speciale zuigarm nodig. Dat geldt soms ook voor platen die afwijken van het standaard toerental, zoals 45 of 78 toeren.

Bekende merken op dit gebied zijn Okki Nokki, Watson's, Tonar en Pro-Ject. De prijzen liggen gemiddeld tussen de 400 en 600 euro. Er zijn ook luxere modellen verkrijgbaar die beide kanten van de plaat tegelijk kunnen reinigen.

©Maikel Dijkhuizen

Deze populaire platenwasmachine van Okki Nokki bedien je via twee knoppen aan de voorzijde.

Gewassen lp's opbergen

Zodra jouw vuile lp's eenmaal zijn gewassen, stop je ze bij voorkeur in een nieuwe antistatische binnenhoes. Daarmee voorkom je dat het schone vinyl weer stof aantrekt. Verder bewaar je de platen rechtop in de originele kartonnen buitenhoes. Veel luisterplezier!