ID.nl logo
Review Nissan Ariya 63 kWh: nu ook met 2.950 euro aanschafsubsidie!
© Igor Stuifzand (ID.nl)
Mobiliteit

Review Nissan Ariya 63 kWh: nu ook met 2.950 euro aanschafsubsidie!

Toen Nissan in 2010 de eerste puur voor elektrische aandrijving ontwikkelde Leaf ging bouwen, had de concurrentie geen antwoord paraat. Maar stil zaten ze niet, en Nissan zag zijn voorsprong op het gebied van elektrische auto’s snel verdampen. Met de Ariya wil Nissan orde op zaken stellen. Dat klinkt veelbelovend, maar maakt de elektrische SUV het ook waar?

Goed
Conclusie

Goed idee van Nissan om de Ariya in een speciale SEPP-vriendelijke uitvoering op de markt te brengen. Daardoor is de auto voor een groter publiek ineens een stuk aantrekkelijker. Voordat de Ariya Engage SV leverbaar was, was de Ariya door de bank genomen duurder dan zijn belangrijkste concurrenten – zonder duidelijk een betere auto te zijn. Want één ding is zeker: de achterstand die Nissan had opgelopen op de concurrentie, is wel degelijk weggepoetst. Toch weet de Ariya die concurrenten niet te overtreffen. De Ariya heeft weliswaar een hoog motorvermogen, maar daar staat een relatief stevig stroomverbruik tegenover, en snelladen gaat met 'maar' 130 kW. Ruimte biedt de Ariya echter in overvloed en het interieur is flexibel in te delen. Jammer dat het onderstel zo stevig gedempt is; dat komt de comfortbeleving niet ten goede.

Plus- en minpunten
  • Veel binnenruimte
  • Mooi en praktisch ingedeeld interieur
  • Standaard warmtepomp
  • Rustgevende stilte onderweg
  • Mét 2.950 euro SEPP aanschafsubsidie
  • Onderstel raakt snel uit balans
  • Relatief hoog stroomverbruik
  • Door Nissan beloofde actieradius is niet realistisch
  • Omslachtige dashboardbediening
  • 22kW-boordlader is voorbehouden aan duurdere versies

In deze review van de Nissan Ariya komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Eerst even een rondje om de Nissan Ariya
  • Is de Nissan Ariya een praktische auto?
  • Wat kost de Nissan Ariya en wat heeft de auto voor die prijs allemaal te bieden?
  • Wat zijn de concurrenten van de Nissan Ariya?
  • De accutechniek en aandrijflijn van de Nissan Ariya nader onder de loep
  • Hoe bevalt de Nissan Ariya op de weg?

De Nissan Ariya staat op een langere versie van het platform waar ook de Renault Megane E-Tech Electric op is gebaseerd.

Eerst even een rondje om de Nissan Ariya

Met een lengte van 4,60 meter is de Nissan Ariya 15 centimeter korter dan de Tesla Model Y. Toch wekt de Ariya de indruk veel groter te zijn. Dat komt door zijn brede, heuphoge neus, waarin een groot donker schild en kleine ledkoplampen zijn geïntegreerd. Maar ook door de hoge schouderlijn en de verhoudingsgewijs kleine ramen. De standaard wielen hebben een diameter van 19 inch, maar ze worden omgeven door veel plaatwerk en lijken daardoor te verdwalen in hun behuizing. De Ariya heeft een futuristisch en gedurfd ontwerp, en steekt hoe dan ook boven het maaiveld uit – letterlijk en figuurlijk.

Mooie materialen dragen bij aan de weldadige atmosfeer die aan boord van de Nissan Ariya heerst.

Het interieur van de Ariya kan eveneens ‘anders’ worden genoemd. Je waant je in de luxe suite van een boutiquehotel, met genoeg ruimte om niet voortdurend je tenen en schenen aan het meubilair te stoten. Voorin zit je zeer riant, en ook op de achterbank heeft niemand iets te klagen. Dat wil zeggen: als je geen glazen panoramadak hebt besteld, want dat slokt kostbare centimeters hoofdruimte op.

De toegepaste materialen stralen warmte uit, ver verwijderd van de kille laboratoriumsfeer die we in andere elektrische auto’s weleens zijn tegengekomen. Het instrumentarium en touchscreen zijn ondergebracht in een breed, licht gebogen beeldscherm. Erg mooi, maar qua design niet bijzonder origineel, want BMW en Kia hebben een soortgelijk scherm. Het houtwerk zet je zintuigen op een dwaalspoor; voor de Ariya hoefde geen boom te worden omgezaagd. Onder het aanraakscherm en in de middenconsole zijn zelfs de bedieningsknopjes voor de airco in het fineer verwerkt. Deze functioneren met haptische feedback en laten zich daardoor niet op de tast vinden. Je moet altijd even je blik van het verkeer wenden om te zien waar de icoontjes in de houtlijst zitten, en of je wel je vinger op het juiste plaatje legt. Wel mooi, maar in de praktijk niet het toonbeeld van handigheid.

In de 'houten' sierlijst zijn de knopjes voor de airco verwerkt.

Is de Nissan Ariya een praktische auto?

Aan leefruimte aan boord geen enkel gebrek, en ook de kofferbak is groot. Er past 468 liter in. Hoeveel liter dat wordt wanneer je de twee ongelijke delen van de achterbankleuning hebt neergeklapt, vertelt Nissan echter niet. Doordat de achterruit vrij plat ligt, moet je grotere stukken ver door naar voren schuiven. Wat dat betreft heeft de Skoda Enyaq iV een praktischer laadruimte. Met de uitneembare vloerplaten kun je echter weer heel eenvoudig een dubbele bodem creëren, of – door de platen rechtop te zetten – voorkomen dat kleine spulletjes door de kofferbak heen en weer schuiven en glijden.

Zowel voor- als achterin zitten volwassenen zeer riant – op voorwaarde dat je geen glazen panoramadak hebt besteld.

De Ariya heeft een maximum trekvermogen van 750 kilo. Een boedelbak of vouwwagen past dus gemakkelijk aan de trekhaak. Wil je met een caravan op vakantie, dan zit je bij Nissan automatisch vast aan de Ariya e-4orce, die twee elektromotoren en vierwielaandrijving heeft. Deze (veel duurdere) versie met groot batterijpakket van 87 kW mag een aanhanger trekken met een geremd gewicht van 1.500 kilo. Een ‘frunk’ (extra bagageruimte voorin) ontbreekt, want daar huist bij de Nissan Ariya een elektromotor.

Door de twee vloerplaten rechtop te zetten schuift je bagage niet meer door de hele kofferruimte.

Wat kost de Nissan Ariya en wat heeft de auto voor die prijs allemaal te bieden?

Een paar maanden geleden voegde Nissan een nieuwe instapversie aan het Ariya-aanbod toe: de Engage SV (Special Version). Dankzij zijn fiscale waarde van 43.900 euro (exclusief aflevering, registratie, verwijderingsbijdrage et cetera) komt de particuliere koper in aanmerking komt voor 2.950 euro SEPP-aanschafsubsidie.

Als we de standaarduitrusting van de SV vergelijken met die van de reguliere Ariya Engage (die een fiscale waarde van 46.900 euro heeft), valt op dat je niets inlevert. Je mist alleen de mogelijkheid om de SV verder aan te kleden met optionele extra’s, die wél voor de Engage beschikbaar zijn.

Om een voorbeeld te noemen: de 22kW-boordlader. De Engage SV kan aan de publieke laadpaal hooguit met 7,4 kWh opladen. Dat kost meer tijd. De 22kW-boordlader is op alle andere Ariya’s met 63kWh-batterijpakket trouwens een optie van 1.000 euro. De versies met (grote) 83kWh-batterij hebben ‘m wel standaard. De private-leasetarieven voor de Ariya beginnen bij 659 euro per maand (juli 2023).

De Nissan Ariya is een concurrent van de Skoda Enyaq iV en Tesla Model Y.

Terugkomend op de standaarduitrusting van de Engage SV: het ontbreekt je eigenlijk aan niets. De auto wordt geleverd met automatische airco, ledkoplampen met grootlichtassistent, een warmtepomp (voor een efficiëntere temperatuurhuishouding), een infotainmentsysteem dat ‘over the air’ wordt geactualiseerd, parkeersensoren voor en achter, en een uitgebreid pakket veiligheids- en rijhulpsystemen. Denk daarbij aan adaptieve cruisecontrol, dodehoekwaarschuwing, een actieve spoorassistent die je keurig tussen de wegbelijning houdt en een remassistent die ingrijpt wanneer je niet (op tijd) reageert op langzaam rijdende of stilstaande voertuigen, fietsers en voetgangers.

Zelfs in de goedkoopste Ariya Engage SV ontbreekt het je aan niets.

Wat zijn de concurrenten van de Nissan Ariya?

We noemden de Tesla Model Y al in de inleiding. Die is iets duurder dan de Ariya Engage SV en komt niet in aanmerking voor SEPP-subsidie. Andere concurrenten komen dat wel: denk bijvoorbeeld aan de Skoda Enyaq iV, de Kia EV6, de Volvo XC40 Single Motor en de Volkswagen ID.4. Ook in geval van deze modellen hebben we het over de ‘kale’ instapversies; als je een rijkere uitrusting of een grotere batterij wenst, zit je algauw vast aan een versie die te duur is voor SEPP.

In tegenstelling tot veel concurrenten is de Nissan Ariya in de basis een voorwielaandrijver met de elektromotor voorin.

De accutechniek en aandrijflijn van de Nissan Ariya nader onder de loep

De Nissan Ariya staat op het zogenaamde CMF-EV platform, een modulaire bodemgroep die de Japanse fabrikant in nauwe samenwerking met alliantiepartner Renault heeft ontwikkeld. Het modulaire aspect zit ‘m in de variatiemogelijkheden van het formaat en de batterijpakketten. Zo heeft het Franse merk er de Megane E-Tech Electric op gebaseerd, die een 9 centimeter kortere wielbasis heeft en in totaliteit zelfs 39,5 cm korter is dan de Ariya.

De Nissan Ariya wordt aangeboden met twee verschillende batterijformaten. ‘Klein’ betekent een bruikbare capaciteit van 63 kWh (bruto: 66 kWh), ‘groot’ heeft een maximum netto-stroomreserve van 87 kWh (bruto: 91 kWh). De batterijmodules (lithium-ion) zijn in de bodem van de auto verwerkt, zodat het interieur een geheel vlakke vloer heeft. Snelladen gaat in geval van beide batterijformaten met een piekvermogen van 130 kW. Daarmee zet de Nissan Ariya geen topprestatie neer; de Kia EV6 laadt bijvoorbeeld op met 240 kW.

Snelladen gaat met een maximumvermogen van 130 kW; vergeleken met de concurrentie een middelmatige prestatie.

Bij de versie met 63kWh-batterij levert de elektromotor van de Ariya een vermogen van 217 pk. Dat is duidelijk meer dan de Skoda Enyaq iV 60 met vergelijkbaar batterijpakket haalt (170 pk). Kies je voor de Ariya met het grote 87kWh-batterijpakket, dan klimt het vermogen naar 242 pk. De Ariya e-4orce met twee elektromotoren en vierwielaandrijving schopt het tot 306 pk, terwijl je in de duurste Ariya Evolve+ zelfs over een motorvermogen van 396 pk kunt beschikken.

Kijken we naar de SEPP-versie, dan blijft het bij 217 pk. Maar daarmee is de Ariya beslist geen trage auto. De acceleratie van 0 naar 100 km/u neemt slechts 7,5 seconden in beslag. Nissan geeft een gemiddeld stroomverbruik van 17,6 kWh/100 km op. Daarmee zou je met een volle 63 kWh-batterij zo’n 400 kilometer kunnen afleggen. Dat lukt alleen als je veel stadsverkeer rijdt of vaak in de file terechtkomt, waarbij je veelvuldig moet afremmen en de accu wordt bijgeladen.

Als je veelvuldig op de snelweg zit, kun je beter rekening houden met een gemiddeld verbruik van zo’n 20,0 kWh/100 km, en dan zijn we positief gestemd. Uit de 63kWh-batterij is niettemin een reële actieradius van 325 tot 350 kilometer te halen – voor de meeste kopers ruim genoeg voor dagelijks gebruik.

Door zijn hoge neus oogt de Nissan Ariya veel groter dan hij daadwerkelijk is.

En hoe bevalt de Nissan Ariya in de praktijk?

De Nissan Ariya heet je een warm welkom. Je zit hoog in een zachte fauteuil, met een goed overzicht op het verkeer – al prijs je jezelf gelukkig met alle rijhulpsystemen die de Ariya heeft, want het valt niet mee om de uiterste hoeken van de carrosserie in te schatten. Op de middenconsole zit het korte pookje voor de rijrichtingen onder handbereik – een beetje als in de cockpit van een vliegtuig.

En die vergelijking is niet uit de lucht gegrepen, want het instrumentarium en de touchscreen kennen zó veel verschillende mogelijkheden, instellingen, submenu’s en aan- en uitfuncties, dat je algauw de indruk hebt een Boeing 747 van z’n plek te moeten krijgen. Het is beslist verstandig om eerst eens rustig alle mogelijkheden van de gedigitaliseerde cockpit onder de loep te nemen en te ontdekken waar alle functies precies zitten.

Handig: een druk op dat blauwe knopje op het stuur en alle veiligheidssystemen zijn bij de les.

Eenmaal op pad leer je het comfort van de stoelen des te meer waarderen. Hoewel de Ariya met 63kWh-accu niet overdreven zwaar is – op het kenteken van de testauto staat een gewicht van 1.880 kilo – krijg je het gevoel dat Nissan rekening heeft gehouden met 1.000 kilo extra. De vering is voldoende soepel, de schokdemping kapt alle op- en neerwaartse bewegingen van de 19-inchwielen echter meteen af. En dat voel je: mede doordat je zo hoog in de auto zit, word je op een matig onderhouden weg flink door elkaar geschud. Dat doet flink afbreuk aan de overwegend positieve comfortbeleving.

Nissan heeft de achterstand op de concurrentie ingelopen, maar weet ze niet te passeren.

Ontdek jouw perfecte elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Van prompt naar programma: leer programmeren met AI
© monsitj - stock.adobe.com
Huis

Van prompt naar programma: leer programmeren met AI

Niet alleen het saaie en repetitieve werk wordt vervangen door AI. Je bent óók als kenniswerker niet meer zeker van een baan. Software wordt al grotendeels door AI geschreven. Gelukkig kun je daar als hobbyprogrammeur ook enorm van profiteren. Het brengt naast tijdwinst ook veel gemak. We helpen je op weg met drie praktische tools: ChatGPT, Aider en de Windsurf Editor. We maken enkele eenvoudige voorbeelden, zodat je een helder beeld hebt van je potentiële workflow.

In dit artikel laten we zien hoe je met hulp van AI razendsnel leert programmeren en zelfs complete programma’s bouwt:

  • Gebruik ChatGPT als programmeerpartner en laat het een volledig werkend spelletje bouwen met HTML, CSS en JavaScript
  • Installeer Aider en gebruik het in combinatie met Git om projecten via de terminal te ontwikkelen
  • Ontdek Windsurf Editor als grafisch alternatief met AI-assistent Cascade

Lees ook: Leren programmeren? Met deze tools is coderen geen geheimcode meer

Grote taalmodellen zijn al zo goed dat je comfortabel complete programma’s door AI kunt laten maken, zelfs zonder enige programmeerkennis. Afhankelijk van de tools die je gebruikt, voelt dat toch alsof je samen aan code werkt, ook wel pair-programmeren genoemd. Je houdt dus enige controle en kunt er, als je oplet, veel van leren. Ook al wordt het harde werk door AI gedaan.

Een bijkomend voordeel is dat je heel gericht aanpassingen kunt laten doen of vragen kunt stellen over de code, zonder dat je de documentatie of websites als Stack Overflow hoeft door te spitten. Het is geen verrassing dat laatstgenoemde website met fors dalende bezoekersaantallen te maken heeft. Ook andere taken, zoals het schrijven van de documentatie, zijn snel geregeld.

In dit artikel gaan we een eenvoudig programma maken met AI, zodat je een goed beeld hebt van de workflow. We gebruiken drie verschillende tools. We starten met het vertrouwde ChatGPT, al kun je ook bijvoorbeeld voor Claude of Gemini kiezen. Daarna gaan we met Aider in combinatie met Git aan de slag. Daarmee werk je ‘samen’ aan programmacode via de opdrachtprompt, in ons voorbeeld binnen het vertrouwde Visual Studio Code. Tot slot gaan we met de Windsurf Editor aan de slag, een completere grafische ontwikkelomgeving met geïntegreerde AI-features, die je van begin tot eind ondersteunt bij het maken van je programma. 

Basisbeginselen van het programmeren

Het is handig als je de basisbeginselen van een programmeertaal kent. Ook daar kan AI van nut zijn. Je kunt veel leren van de voorbeelden die worden gegenereerd. Je kunt elk detail uit laten leggen, of om meer voorbeelden vragen. Dat is heel effectief!

Ook om de basisbeginselen te leren is AI nuttig. Pas bijvoorbeeld de Pareto-methode toe. Die methode stelt dat 80 procent van de resultaten voortkomt uit 20 procent van de inspanningen. Vraag de chatbot om een plan te maken dat deze regel toepast op het leren programmeren van bijvoorbeeld Python, door te focussen op 20 procent van de concepten, tools en technieken die 80 procent van de praktische toepassingen en problemen oplossen voor een beginnende programmeur. Vraag om een gestructureerd plan dat in korte tijd resultaat oplevert, inclusief voorbeelden en kleine projecten om vaardigheden direct toe te passen.

Vraag aan ChatGPT om een leerplan op te stellen om je te helpen bij het programmeren.

ChatGPT

Chatbot

Grote taalmodellen (LLM’s) vormen de basis voor chatbots als OpenAI’s ChatGPT en Anthropics Claude, maar óók voor de tools die we hierna behandelen. Feitelijk benaderen we de chatbots in dit eerste deel van het artikel rechtstreeks, via een browser of app. De andere tools gebruiken de API van deze bedrijven. Raadpleeg eventueel voor het starten met ChatGPT deze basiscursus.

De nieuwere modellen (we gebruiken overwegend ChatGPT 4o en Claude 3.5 Sonnet) laten heel goede resultaten zien voor programmeertaken. Ze helpen uiteraard niet alleen om programmacode te schrijven maar kunnen code ook uitleggen, fouten oplossen en de documentatie schrijven. Ook kun je uitstekend brainstormen over een project of ideeën. Het is daarom, óók als je andere tools voor programmeren gebruikt, enorm praktisch om erbij te hebben! Toegang tot ChatGPT is gratis met beperkingen. Een abonnement is minder gelimiteerd en geeft vaak toegang tot nieuwere modellen (zoals o1 of o3-mini). Zo’n abonnement is niet bruikbaar voor de andere tools, die gebruiken namelijk de API waarvoor je aparte credits moet aanschaffen.

Een chatbot biedt goede ondersteuning bij al je programmeervragen.

Eerste stappen

We beginnen met een eenvoudig voorbeeld en vragen aan ChatGPT om een spelletje boter-kaas-en-eieren te maken, ook wel bekend als tic-tac-toe. Hoewel het Engels soms betere resultaten kan geven, werken we voor dit artikel volledig in het Nederlands. We starten met deze prompt: “Maak een volledig functionele boter-kaas-en-eieren voor in een browser. Maak de HTML-structuur, voeg CSS-stijlen toe en implementeer de JavaScript-logica. Maak een scheiding tussen HTML, CSS en JavaScript. Zorg dat het programma responsief is zodat het bij elke schermgrootte werkt.”

ChatGPT genereert de gevraagde code. Je kunt individueel de HTML, CSS en JavaScript kopiëren. Om het te proberen, kun je alles plakken op websites als www.jsfiddle.net en www.codepen.io. Voor dit voorbeeld hebben we bij JSFiddle een projectpagina aangemaakt. We gaan dit voorbeeld in de volgende stappen verder verbeteren, steeds met links naar de verbeterde versie.

De eerste versies van het spel boter-kaas-en-eieren.

Geluiden toevoegen

We vragen ChatGPT om het programma aan te passen, zodat er een geluid wordt afgespeeld bij elke zet. ChatGPT voegt daarop een audio-element toe aan de HTML-code. Het past ook het script aan om dit aan te roepen bij elke zet. Je moet nog wel zelf het mp3-bestand plaatsen in de uiteindelijke programmamap of een volledige link naar het mp3-bestand invullen in de HTML-code:

<audio id="move-sound" src="muisklik.mp3"></audio>

Er zijn overigens veel websites waar je leuke geluidseffecten kunt vinden die je vrij kunt gebruiken, waaronder Pixabay. Op deze pagina zie je onze aangepaste versie.

De aangepaste HTML-code bevat een verwijzing naar een mp3-bestand.

Computertegenstander

We vragen ChatGPT vervolgens om een slimme computertegenstander toe te voegen, waarbij aan het begin van het spel wordt gekozen wie er mag beginnen. Via deze webpagina kun je deze versie zien. De computertegenstander blijkt in eerste instantie overigens helemaal niet zo slim, waardoor je makkelijk je potjes wint. Maar dat is snel opgelost. Na ons verzoek om de computertegenstander slimmer te maken, controleert het programma voortaan eerst op mogelijke winnende zetten en blokkeert het de tegenstander indien nodig. Als er geen direct winnende of blokkerende zetten zijn, kiest het een willekeurige lege cel. Deze slimmere versie kun je hier bekijken.

Het aangepaste script op een canvas in ChatGPT.

Uiterlijk verfraaien

Als laatste hebben we gevraagd het uiterlijk wat mooier te maken. Hierbij wordt voornamelijk de CSS-code aangepast om de visuele stijl van het spel te verbeteren. Het resultaat is geslaagd: ChatGPT geeft de achtergrond een mooi kleurverloop. Ook zijn de stijlen van de knoppen en speelvelden aangepast. Het levert een veel moderner en aantrekkelijker uiterlijk op.

Je kunt ChatGPT uiteraard steeds vragen om het script of een deel daarvan uit te leggen. Ben je het overzicht over de wijzigingen kwijt, dan kun je uiteraard ook vragen om de laatste HTML-code in te zien, of de laatste versie van het script. Eventueel op een canvas. Toch misten wij in ChatGPT soms wat overzicht en is het bovendien lastig om een stapje terug te doen als een aanpassing niet het gewenste resultaat oplevert. Dit zijn zaken die we in het volgende deel gaan aanpakken met Aider.

De gemoderniseerde versie van boter-kaas-en-eieren.

Contextvenster bij een taalmodel

Bij het werken met een groot taalmodel ofwel een Large Language Model (LLM) zijn er enkele technische beperkingen. Een daarvan is het contextvenster. Dat kun je zien als de hoeveelheid tekst die het model kan onthouden, gemeten in tokens. Een token is een deel van een woord en kan ook spaties en leestekens bevatten. Gemiddeld is een token ongeveer 3 tot 4 tekens groot.

Eerdere versies van ChatGPT hadden een relatief klein contextvenster van 4096 tokens. Het kan dan niet altijd alle details onthouden van de gebruikte teksten. Tegenwoordig is het contextvenster veel groter, en onthouden de modellen gemakkelijk 128.000 tokens of meer. Dat is ongeveer een heel boek! Dat is niet alleen nuttig bij het werken met hele lange teksten of artikelen, maar ook bij programmeerwerk, waar je vaak met grote bibliotheken te maken hebt.

Aider

Opdrachtprompt

Voor grotere programmeerprojecten is het werken met een chatbot al snel vervelend en verwarrend. Veel praktischer is een tool die met jouw eigen projectbestanden werkt en zelf of samen de gewenste aanpassingen maakt. Als je geen moeite hebt met het werken met een opdrachtprompt, is Aider een uitstekende optie. Die tool helpt met het schrijven en aanpassen van code.

Aider is opensource en werkt met heel veel LLM’s samen. Hier gebruiken we de API voor Claude 3.5 Sonnet, maar je kunt ook de API van OpenAI gebruiken of een LLM die je zelf lokaal draait of elders, zoals via OpenRouter. De integratie met Git is enorm praktisch. Voor elke aangebrachte wijziging voert het een ‘commit’ uit, voorzien van een duidelijke omschrijving, zodat je achteraf een goed overzicht met alle veranderingen hebt en ook stapjes terug kunt doen. Niet alle alternatieven bieden dit en dat is vooral een gemis als er iets fout gaat en je geen idee meer hebt hoe je dat moet oplossen.

Aider werkt samen met alle gangbare LLM’s.

Voorbereiding

We willen weer laten zien hoe je het spelletje boter-kaas-en-eieren met Aider zou kunnen maken. We gebruiken het voor velen vertrouwde programma Visual Studio Code onder Windows en installeren Aider via een opdrachtprompt binnen die ontwikkelomgeving. Binnen de editor kun je uiteraard alle gegenereerde bestanden bekijken en handmatig aanpassen. Voor de installatie van Aider heb je Python nodig. Zet tijdens de installatie van Python een vinkje bij Add python.exe to PATH, zodat je Python vanuit elke map kunt aanroepen.

Installeer ook Visual Studio Code als je dat nog niet eerder hebt gedaan. Visual Studio Code biedt een mogelijkheid om Copilot als assistent te gebruiken, maar dat slaan we hier over.

Installeer ook Git, zodat versiebeheer mogelijk is. Kies tijdens de installatie van Git voor het gebruik van Visual Studio Code als standaardeditor. Verder kun je alle standaardinstellingen accepteren. Als je Python, Visual Studio Code en Git hebt geïnstalleerd, kun je door met de installatie van Aider.

Installeer Python onder Windows voordat je met Aider aan de slag gaat.

Installatie Aider

We kunnen nu Aider installeren. Open daarvoor Visual Studio Code en kies in het menu de optie Terminal / New Terminal. Verander de terminal, via de optie rechtsboven in het venster, naar Git Bash. Installeer daarna Aider met de volgende twee opdrachten:

python -m pip install aider-install
aider-install

Sluit de terminalvenster via het kruisje rechtsboven. Open dan een nieuwe terminal en wissel weer naar Git Bash. Als je Aider niet kunt aanroepen met aider zul je het PATH moeten uitbreiden met de aangegeven opdracht, zoals in het voorbeeld hieronder:

export PATH="C:\\Users\\gertj\\.local\\bin:$PATH"

Zorg dat je in dit voorbeeld voor Claude 3.5 Sonnet een API-sleutel hebt en voldoende credits om mee te beginnen (zie het kader ‘API-sleutel maken voor Claude’). Exporteer deze API-sleutel zodat Aider deze direct kan gebruiken:

export ANTHROPIC_API_KEY=sk-ant…

Maak nu een nieuwe map voor je toepassing, blader naar die map en maak een Git-repository:

mkdir tictactoe
cd tictactoe
git init .

Je kunt nu beginnen met programmeren, met de ondersteuning van Aider!

We installeren Aider om het binnen Visual Studio Code te gebruiken.

API-sleutel maken voor Claude

Bij Aider werken we zoals aangegeven met Claude 3.5 Sonnet, een populaire optie onder programmeurs. Voor toegang is een API-sleutel nodig. Ga daarvoor naar de console van Anthropic. Vul je e-mailadres in. Via e-mail ontvang je een beveiligde link waarmee je kunt inloggen. Ga dan naar Settings / API keys en klik op Create Key. Vul een naam in, bijvoorbeeld Aider, en klik op Add. Noteer de API-sleutel, deze is later niet meer zichtbaar!

Je hebt ook wat credits nodig. Ga daarvoor naar Billing en voeg credits toe met een creditcard via de optie Add Funds. Begin met een klein bedrag, zoals 10 dollar. Heb je over? Je kunt het altijd nog opmaken door een chatbot als Jan met de API te verbinden.

Via de console van Anthropic kun je een API-sleutel maken.

Programma maken

We gaan ons eerste programma maken. Zorg dat je een terminalvenster hebt geopend en bent gewisseld naar Git Bash. De assistent start je dan met de volgende opdracht:

aider --sonnet

Er wordt de eerste keer gevraagd om .aider* en .env toe te voegen aan .gitignore. Dat raden we aan! Hiermee voorkom je dat deze bestanden, vaak met wachtwoorden en dergelijke, per ongeluk in je Git-repository worden opgenomen en daardoor in potentie online komen, als je de repository via GitHub beschikbaar maakt.

Via de prompt kun je nu je opdrachten afvuren. We vragen zoals eerder om een volledig functionele en responsieve boter-kaas-en-eieren voor in een browser met de vereiste HTML-structuur, CSS-stijlen en JavaScript-logica in aparte bestanden.

Aider gaat direct aan de slag en laat heel overzichtelijk alle aanpassingen zien, met een beschrijving van de uiteindelijke functionaliteit. Het vraagt netjes of het de nieuwe bestanden mag maken (index.html, styles.css en script.js) en daarna of het deze mag openen in een browser. Het spel is in deze eerste versie volledig responsief met een duidelijke gebruikersinterface, houdt de speelstatus bij, detecteert wanneer iemand wint of als het een gelijkspel is, heeft een knop om het spel opnieuw te starten en is helemaal in het Nederlands. Een goed begin!

Aider heeft het programma voor ons uitgewerkt.

Aanpassingen maken

We vragen opnieuw in natuurlijke taal om wijzigingen te maken. De workflow is erg prettig. Aider geeft eerst aan welke bestanden waarschijnlijk moeten worden gewijzigd. Voor het geluid stelt het bijvoorbeeld wijzigingen in index.html en script.js voor. Dan vraagt Aider of het deze bestanden mag toevoegen aan de chat.

Als de radartjes zijn uitgedraaid, na interactie met Claude, geeft Aider heel nauwkeurig aan welke regels in welke bestanden moeten worden gewijzigd. Ook geeft Aider aan dat je een mp3-bestand genaamd move.mp3 in dezelfde map moet plaatsen.

We vragen Aider daarna ook om een slimme computertegenstander toe te voegen. Die is meteen heel slim en probeert direct te winnen als dat kan, blokkeert winnende zetten van de tegenstander, probeert het centrum te veroveren en kiest anders voor hoeken of willekeurige zetten.

Tot slot vragen we Aider om het programma te verfraaien met een moderner uiterlijk. Dat levert een flinke metamorfose op. Bekijk hier het resultaat.

Via een comfortabel proces maakt het alle gewenste aanpassingen.

Kosten voor werken met Aider

We hebben tijdens het werken met Aider continu de credits in de gaten gehouden. We controleerden dit via de console bij Anthropic, maar Aider zelf toont ook bij elke actie welke kosten het heeft gemaakt. Voor de meeste aanpassingen gaat het om zo’n 5 tot 11 dollarcent. In totaal heeft het programma ongeveer 0,23 dollar (circa 0,22 euro) gekost. Het hangt er voornamelijk vanaf hoeveel tokens er nodig zijn, wat weer samenhangt met de omvang van de bestanden die aan de chat worden toegevoegd.

Integratie met Git

De standaard integratie met Git biedt veel voordelen. Als Aider aanpassingen maakt aan een bepaald bestand zal het in Git een heldere beschrijving toevoegen aan de zogeheten commit. In Visual Studio Code kun je deze historische aanpassingen eenvoudig terugzien. Klik daarvoor op een bestand en open in de balk aan de linkerkant Timeline. Zorg dat de filterinstelling is ingesteld op Git History.

Nu zie je de commit-geschiedenis van het geselecteerde bestand. Door op een specifieke commit te klikken, kun je de aangebrachte wijzigingen bekijken. Binnen Aider zijn er ook nog wat trucjes. Zo kun je met /diff zien wat de laatste veranderingen zijn. Met /undo kun je die eenvoudig ongedaan maken.

We hebben de repository op GitHub gezet. Ook hier kun je alle veranderingen bekijken. Open daarvoor een bestand, zoals script.js, en ga dan rechtsboven naar History. Hier zie je de verschillende wijzigingen. Als je op een van de aanpassingen klikt, zie je netjes welke veranderingen in de code zijn gemaakt.

Je kunt handig zien welke historische wijzigingen zijn aangebracht in bestanden.

Git en GitHub

Aider gebruikt een git-repository. Sommige mensen verwarren dit met GitHub. Je kunt met Git prima alleen een lokale repository maken, op het systeem waarop je met Aider werkt. Optioneel kun je deze repository met GitHub verbinden, zodat je in feite een kopie in de cloud hebt. Dat is voor jezelf wel heel praktisch, omdat je veel makkelijker de wijzigingen kunt bijhouden en bestuderen. En je kunt ook met anderen samenwerken aan code.

Ook interessant om te lezen: GitHub Codespaces: altijd de juiste tools bij de hand

We hebben de repository gedeeld met GitHub, zodat je alle veranderingen kunt inzien.

Windsurf Editor

 Complete ontwikkelomgeving

Zoek je een completere ontwikkelomgeving met geïntegreerde AI, dan zijn Cursor AI en Windsurf Editor twee populaire opties. Cursor AI is een gevestigde speler, maar krijgt steeds meer concurrentie van het nieuwere Windsurf Editor. Beide ontwikkelteams blijven verbeteringen doorvoeren om niet voor elkaar onder te doen.

Beide programma’s zijn bovendien klonen van Visual Studio Code, de bekende editor van Microsoft die we ook voor Aider hebben gebruikt. Daarom lijken ze in veel opzichten op elkaar. Het kan handig zijn om verschillende thema’s te gebruiken als je ze naast elkaar gebruikt, zodat je ze uit elkaar kunt houden.

Windsurf Editor werkt met een ingebouwde assistent genaamd Cascade.

Cascade

We hebben ook in Windsurf geprobeerd om het spelletje boter-kaas-en-eieren uit dit artikel te maken. De assistent in Windsurf Editor heet Cascade; via het Cascade-deelvenster kun je hem direct aan het werk zetten. Een leuk detail is dat niet alleen code wordt gegenereerd, maar dat er ook veel aanvullende acties voor je worden uitgevoerd, zoals het aanmaken van een map voor je project en voor de geluiden, en het maken van een mp3-bestand.

Bij elke stap kun je zien welke bestanden worden aangepast en de voorgestelde wijzigingen controleren en bevestigen. Je hoeft niet, zoals bij Aider, zelf een API-sleutel te regelen voor toegang. Je gebruikt steeds het model van Cascade en de administratieve kant wordt via je account geregeld, op basis van credits (zie volgende paragraaf). Zo’n diepere integratie is heel praktisch. Toch heeft de workflow veel overeenkomsten met Aider.

Via een deelvenster kun je een conversatie met Cascade voeren.

Werken met credits

Windsurf werkt met credits voor verschillende taken. Zo worden User Prompt-credits voor elke interactie met de assistent gebruikt en Flow Action-credits voor alle acties die worden uitgevoerd. Als je de limiet bereikt voor het premiummodel, wordt overgeschakeld naar het basismodel. De proefperiode van 14 dagen geeft je ruim voldoende credits om het voorbeeldprogramma uit dit artikel te maken. Sterker nog, je hebt ongeveer vijftien keer meer credits dan nodig, dus je kunt ook grotere en complexere programma’s proberen te maken.

Buiten die proefperiode is, om het premiummodel te gebruiken, een upgrade naar de Pro-versie bijna onvermijdelijk (ca. 18 euro per maand). Je hebt dan wel elke maand een ruime hoeveelheid credits en kunt vrij voordelig credits bijkopen.

Windsurf Editor werkt met een systeem van credits.

Beste optie voor hobbyprogrammeur?

Over het algemeen werkt het programmeren met een chatbot zoals ChatGPT goed. Voor losse functies of snippets werkt het zelfs uitstekend. Maar het is lastig om het overzicht te behouden over de gegenereerde code en eventuele aanpassingen, zeker als het om wijzigingen in meerdere bestanden gaat.

Aider en Windsurf Editor hebben een fijnere workflow, omdat ze de lokale bestanden direct voor je wijzigen, eventueel meerdere tegelijkertijd. Wat kosten betreft is Aider waarschijnlijk interessanter voor de hobbyprogrammeur die af en toe een project oppakt. Je kunt ad-hoc wat credits bijkopen of eens een ander model proberen, lokaal of via bijvoorbeeld OpenRouter. Het opensource DeepSeek R1 bijvoorbeeld. Je kunt bovendien elke ontwikkelomgeving kiezen, terwijl Windsurf Editor volledig op Visual Studio leunt. De integratie met Git ook een praktisch voordeel van Aider.

▼ Volgende artikel
Zo deel je je keuken handig en logisch in
© Andy Dean Photography
Huis

Zo deel je je keuken handig en logisch in

Of je nu graag uitgebreid kookt of elke avond snel klaar wilt zijn: een slimme keukenindeling maakt het verschil. Alles moet logisch op zijn plek staan, zodat je moeiteloos overal bij kunt en na afloop ook weinig tijd kwijt bent aan opruimen.

Je keuken slim indelen? Wij hebben tips voor:
  • Vaatwasser, gootsteen en vuilnisbak
  • Werkblad en kookplaat
  • Koelkast
  • Neem de keuken-driehoek als uitgangspunt
  • Kies de optimale werkhoogte
  • Opbergruimte

Lees ook: Fornuis op maat: kies het aantal pitten dat bij je past

Vaatwasser, gootsteen en vuilnisbak

Heb je plannen voor een nieuwe keuken? Denk dan nu al na over welke slimme keuzes je kunt maken met de indeling. Plaats bijvoorbeeld de vaatwasser, de spoelbak en de afvalemmer dicht bij elkaar. Je hoeft dan nooit ver te lopen met vieze borden en je kunt ze makkelijk leegschrapen, eventueel afspoelen en direct inruimen. Staat de afvalbak in een kastje direct naast de vaatwasser? Let er dan op dat je het deurtje nog goed kunt openen als de deur van de vaatwasser omlaag staat. Dat werkt makkelijker bij het inruimen. Plaats verder de vaatwasser niet direct tegen een zijmuur. Tijdens het inruimen loop je dan sneller kans op spetters tegen de muur.

Werkblad en kookplaat

Het werkblad is meer dan alleen een plek om iets op te zetten. Je gebruikt het om te snijden, te mixen, spullen neer te leggen en borden op te scheppen. Zorg daarom dat je voldoende vrije werkruimte overhoudt – dus niet alles volbouwen met apparatuur. Plaats de spoelbak of kookplaat liever niet op een hoek. Je hebt aan beide kanten plek nodig, zodat je je handen vrij kunt houden en spetters opvangt. Reken aan weerszijden minimaal veertig centimeter. Dat oogt niet alleen rustiger, het werkt ook prettiger. Handig om te weten: bij je keukenspecialist wordt hiervoor vaak de term aflegruimte gebruikt. En nog even over de kookplaat: plaats die bij voorkeur niet pal naast de koelkast of een hoge kast; dat geeft weinig bewegingsvrijheid en maakt het lastig om met meerdere mensen tegelijk in de keuken te staan.

©Olga Yastremska and Leonid Yastremskiy

Koelkast

Een koelkast gebruik je vaker dan je denkt – gemiddeld zo'n 35 keer per dag. Zet 'm daarom op een plek waar je er makkelijk bij kunt, ook als je vanuit de woonkamer even snel iets wilt pakken. Zet de koelkast liever niet helemaal achterin of op een plek waar je niet vanzelf langsloopt; dat is al snel onhandig in het dagelijks gebruik. Let ook op de temperatuur rondom de koelkast. Zet hem niet naast een oven, radiator of op een plek waar veel zonlicht komt. Kan het echt niet anders, zorg dan voor een isolerende tussenplaat en houd minstens drie centimeter ruimte vrij tussen warmtebron en koelkast.

Gebruik de keuken-driehoek

In de basis draait een keuken om drie functies: koken, spoelen en koelen. Je fornuis, gootsteen en koelkast vormen samen een denkbeeldige driehoek. Als de afstanden tussen deze drie goed gekozen zijn, werk je prettiger. Staan ze te ver van elkaar, dan loop je onnodig veel. Staan ze te dicht bij elkaar, dan dan wordt het al snel krap en onhandig. Een keukenspecialist kan helpen bij het vinden van een goede verhouding, maar je merkt het zelf vaak ook al als iets net niet lekker werkt.

Optimale werkhoogte

Ook de hoogte van je werkplekken telt mee. Een oven op armhoogte is een stuk prettiger dan op kniehoogte, zeker als je vaak bakt. Het voorkomt bukken. Heb je een kleine keuken? Kies dan voor een compacte oven of voor een fornuis met geïntegreerde oven. Datzelfde geldt voor de vaatwasser: als je die wat hoger plaatst, spaar je je rug en knieën. Voor de kookplaat geldt een andere regel: meet de afstand van je onderarm tot het werkblad. Is die ongeveer twaalf centimeter, dan zit je goed qua houding en belast je je schouders niet onnodig.

Apparatuur wat hoger plaatsen (als dat kan) heeft nog een voordeel. Wanneer je kleine kinderen hebt rondlopen, kunnen die er minder makkelijk bij. Wel zo veilig!

©lev dolgachov

Opbergruimte

Tot slot: denk na over hoe je spullen opbergt. Onderkastjes bieden veel ruimte, maar vragen vaak veel van je rug. Bovenkastjes kunnen juist weer te hoog zijn. Een buffetkast biedt uitkomst: wat je dagelijks gebruikt zet je op ooghoogte, wat minder vaak nodig is kan best wat lager of juist hoger.

Slim indelen = een fijnere keuken!

Een goede keuken draait niet alleen om de juiste apparatuur, maar vooral ook om slimme keuzes die het koken makkelijker maken. Denk na over looproutes, werkhoogtes en voldoende bewegingsruimte. Positioneer alles op logische plekken, zorg voor een werkblad met voldoende vrije ruimte en let op kleine details zoals de draairichting van kastdeurtjes. Daarmee wordt de keuken (nog meer) het hart van je huis!