ID.nl logo
Review Nissan Ariya 63 kWh: nu ook met 2.950 euro aanschafsubsidie!
© Igor Stuifzand (ID.nl)
Mobiliteit

Review Nissan Ariya 63 kWh: nu ook met 2.950 euro aanschafsubsidie!

Toen Nissan in 2010 de eerste puur voor elektrische aandrijving ontwikkelde Leaf ging bouwen, had de concurrentie geen antwoord paraat. Maar stil zaten ze niet, en Nissan zag zijn voorsprong op het gebied van elektrische auto’s snel verdampen. Met de Ariya wil Nissan orde op zaken stellen. Dat klinkt veelbelovend, maar maakt de elektrische SUV het ook waar?

Goed
Conclusie

Goed idee van Nissan om de Ariya in een speciale SEPP-vriendelijke uitvoering op de markt te brengen. Daardoor is de auto voor een groter publiek ineens een stuk aantrekkelijker. Voordat de Ariya Engage SV leverbaar was, was de Ariya door de bank genomen duurder dan zijn belangrijkste concurrenten – zonder duidelijk een betere auto te zijn. Want één ding is zeker: de achterstand die Nissan had opgelopen op de concurrentie, is wel degelijk weggepoetst. Toch weet de Ariya die concurrenten niet te overtreffen. De Ariya heeft weliswaar een hoog motorvermogen, maar daar staat een relatief stevig stroomverbruik tegenover, en snelladen gaat met 'maar' 130 kW. Ruimte biedt de Ariya echter in overvloed en het interieur is flexibel in te delen. Jammer dat het onderstel zo stevig gedempt is; dat komt de comfortbeleving niet ten goede.

Plus- en minpunten
  • Veel binnenruimte
  • Mooi en praktisch ingedeeld interieur
  • Standaard warmtepomp
  • Rustgevende stilte onderweg
  • Mét 2.950 euro SEPP aanschafsubsidie
  • Onderstel raakt snel uit balans
  • Relatief hoog stroomverbruik
  • Door Nissan beloofde actieradius is niet realistisch
  • Omslachtige dashboardbediening
  • 22kW-boordlader is voorbehouden aan duurdere versies

In deze review van de Nissan Ariya komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Eerst even een rondje om de Nissan Ariya
  • Is de Nissan Ariya een praktische auto?
  • Wat kost de Nissan Ariya en wat heeft de auto voor die prijs allemaal te bieden?
  • Wat zijn de concurrenten van de Nissan Ariya?
  • De accutechniek en aandrijflijn van de Nissan Ariya nader onder de loep
  • Hoe bevalt de Nissan Ariya op de weg?

De Nissan Ariya staat op een langere versie van het platform waar ook de Renault Megane E-Tech Electric op is gebaseerd.

Eerst even een rondje om de Nissan Ariya

Met een lengte van 4,60 meter is de Nissan Ariya 15 centimeter korter dan de Tesla Model Y. Toch wekt de Ariya de indruk veel groter te zijn. Dat komt door zijn brede, heuphoge neus, waarin een groot donker schild en kleine ledkoplampen zijn geïntegreerd. Maar ook door de hoge schouderlijn en de verhoudingsgewijs kleine ramen. De standaard wielen hebben een diameter van 19 inch, maar ze worden omgeven door veel plaatwerk en lijken daardoor te verdwalen in hun behuizing. De Ariya heeft een futuristisch en gedurfd ontwerp, en steekt hoe dan ook boven het maaiveld uit – letterlijk en figuurlijk.

Mooie materialen dragen bij aan de weldadige atmosfeer die aan boord van de Nissan Ariya heerst.

Het interieur van de Ariya kan eveneens ‘anders’ worden genoemd. Je waant je in de luxe suite van een boutiquehotel, met genoeg ruimte om niet voortdurend je tenen en schenen aan het meubilair te stoten. Voorin zit je zeer riant, en ook op de achterbank heeft niemand iets te klagen. Dat wil zeggen: als je geen glazen panoramadak hebt besteld, want dat slokt kostbare centimeters hoofdruimte op.

De toegepaste materialen stralen warmte uit, ver verwijderd van de kille laboratoriumsfeer die we in andere elektrische auto’s weleens zijn tegengekomen. Het instrumentarium en touchscreen zijn ondergebracht in een breed, licht gebogen beeldscherm. Erg mooi, maar qua design niet bijzonder origineel, want BMW en Kia hebben een soortgelijk scherm. Het houtwerk zet je zintuigen op een dwaalspoor; voor de Ariya hoefde geen boom te worden omgezaagd. Onder het aanraakscherm en in de middenconsole zijn zelfs de bedieningsknopjes voor de airco in het fineer verwerkt. Deze functioneren met haptische feedback en laten zich daardoor niet op de tast vinden. Je moet altijd even je blik van het verkeer wenden om te zien waar de icoontjes in de houtlijst zitten, en of je wel je vinger op het juiste plaatje legt. Wel mooi, maar in de praktijk niet het toonbeeld van handigheid.

In de 'houten' sierlijst zijn de knopjes voor de airco verwerkt.

Is de Nissan Ariya een praktische auto?

Aan leefruimte aan boord geen enkel gebrek, en ook de kofferbak is groot. Er past 468 liter in. Hoeveel liter dat wordt wanneer je de twee ongelijke delen van de achterbankleuning hebt neergeklapt, vertelt Nissan echter niet. Doordat de achterruit vrij plat ligt, moet je grotere stukken ver door naar voren schuiven. Wat dat betreft heeft de Skoda Enyaq iV een praktischer laadruimte. Met de uitneembare vloerplaten kun je echter weer heel eenvoudig een dubbele bodem creëren, of – door de platen rechtop te zetten – voorkomen dat kleine spulletjes door de kofferbak heen en weer schuiven en glijden.

Zowel voor- als achterin zitten volwassenen zeer riant – op voorwaarde dat je geen glazen panoramadak hebt besteld.

De Ariya heeft een maximum trekvermogen van 750 kilo. Een boedelbak of vouwwagen past dus gemakkelijk aan de trekhaak. Wil je met een caravan op vakantie, dan zit je bij Nissan automatisch vast aan de Ariya e-4orce, die twee elektromotoren en vierwielaandrijving heeft. Deze (veel duurdere) versie met groot batterijpakket van 87 kW mag een aanhanger trekken met een geremd gewicht van 1.500 kilo. Een ‘frunk’ (extra bagageruimte voorin) ontbreekt, want daar huist bij de Nissan Ariya een elektromotor.

Door de twee vloerplaten rechtop te zetten schuift je bagage niet meer door de hele kofferruimte.

Wat kost de Nissan Ariya en wat heeft de auto voor die prijs allemaal te bieden?

Een paar maanden geleden voegde Nissan een nieuwe instapversie aan het Ariya-aanbod toe: de Engage SV (Special Version). Dankzij zijn fiscale waarde van 43.900 euro (exclusief aflevering, registratie, verwijderingsbijdrage et cetera) komt de particuliere koper in aanmerking komt voor 2.950 euro SEPP-aanschafsubsidie.

Als we de standaarduitrusting van de SV vergelijken met die van de reguliere Ariya Engage (die een fiscale waarde van 46.900 euro heeft), valt op dat je niets inlevert. Je mist alleen de mogelijkheid om de SV verder aan te kleden met optionele extra’s, die wél voor de Engage beschikbaar zijn.

Om een voorbeeld te noemen: de 22kW-boordlader. De Engage SV kan aan de publieke laadpaal hooguit met 7,4 kWh opladen. Dat kost meer tijd. De 22kW-boordlader is op alle andere Ariya’s met 63kWh-batterijpakket trouwens een optie van 1.000 euro. De versies met (grote) 83kWh-batterij hebben ‘m wel standaard. De private-leasetarieven voor de Ariya beginnen bij 659 euro per maand (juli 2023).

De Nissan Ariya is een concurrent van de Skoda Enyaq iV en Tesla Model Y.

Terugkomend op de standaarduitrusting van de Engage SV: het ontbreekt je eigenlijk aan niets. De auto wordt geleverd met automatische airco, ledkoplampen met grootlichtassistent, een warmtepomp (voor een efficiëntere temperatuurhuishouding), een infotainmentsysteem dat ‘over the air’ wordt geactualiseerd, parkeersensoren voor en achter, en een uitgebreid pakket veiligheids- en rijhulpsystemen. Denk daarbij aan adaptieve cruisecontrol, dodehoekwaarschuwing, een actieve spoorassistent die je keurig tussen de wegbelijning houdt en een remassistent die ingrijpt wanneer je niet (op tijd) reageert op langzaam rijdende of stilstaande voertuigen, fietsers en voetgangers.

Zelfs in de goedkoopste Ariya Engage SV ontbreekt het je aan niets.

Wat zijn de concurrenten van de Nissan Ariya?

We noemden de Tesla Model Y al in de inleiding. Die is iets duurder dan de Ariya Engage SV en komt niet in aanmerking voor SEPP-subsidie. Andere concurrenten komen dat wel: denk bijvoorbeeld aan de Skoda Enyaq iV, de Kia EV6, de Volvo XC40 Single Motor en de Volkswagen ID.4. Ook in geval van deze modellen hebben we het over de ‘kale’ instapversies; als je een rijkere uitrusting of een grotere batterij wenst, zit je algauw vast aan een versie die te duur is voor SEPP.

In tegenstelling tot veel concurrenten is de Nissan Ariya in de basis een voorwielaandrijver met de elektromotor voorin.

De accutechniek en aandrijflijn van de Nissan Ariya nader onder de loep

De Nissan Ariya staat op het zogenaamde CMF-EV platform, een modulaire bodemgroep die de Japanse fabrikant in nauwe samenwerking met alliantiepartner Renault heeft ontwikkeld. Het modulaire aspect zit ‘m in de variatiemogelijkheden van het formaat en de batterijpakketten. Zo heeft het Franse merk er de Megane E-Tech Electric op gebaseerd, die een 9 centimeter kortere wielbasis heeft en in totaliteit zelfs 39,5 cm korter is dan de Ariya.

De Nissan Ariya wordt aangeboden met twee verschillende batterijformaten. ‘Klein’ betekent een bruikbare capaciteit van 63 kWh (bruto: 66 kWh), ‘groot’ heeft een maximum netto-stroomreserve van 87 kWh (bruto: 91 kWh). De batterijmodules (lithium-ion) zijn in de bodem van de auto verwerkt, zodat het interieur een geheel vlakke vloer heeft. Snelladen gaat in geval van beide batterijformaten met een piekvermogen van 130 kW. Daarmee zet de Nissan Ariya geen topprestatie neer; de Kia EV6 laadt bijvoorbeeld op met 240 kW.

Snelladen gaat met een maximumvermogen van 130 kW; vergeleken met de concurrentie een middelmatige prestatie.

Bij de versie met 63kWh-batterij levert de elektromotor van de Ariya een vermogen van 217 pk. Dat is duidelijk meer dan de Skoda Enyaq iV 60 met vergelijkbaar batterijpakket haalt (170 pk). Kies je voor de Ariya met het grote 87kWh-batterijpakket, dan klimt het vermogen naar 242 pk. De Ariya e-4orce met twee elektromotoren en vierwielaandrijving schopt het tot 306 pk, terwijl je in de duurste Ariya Evolve+ zelfs over een motorvermogen van 396 pk kunt beschikken.

Kijken we naar de SEPP-versie, dan blijft het bij 217 pk. Maar daarmee is de Ariya beslist geen trage auto. De acceleratie van 0 naar 100 km/u neemt slechts 7,5 seconden in beslag. Nissan geeft een gemiddeld stroomverbruik van 17,6 kWh/100 km op. Daarmee zou je met een volle 63 kWh-batterij zo’n 400 kilometer kunnen afleggen. Dat lukt alleen als je veel stadsverkeer rijdt of vaak in de file terechtkomt, waarbij je veelvuldig moet afremmen en de accu wordt bijgeladen.

Als je veelvuldig op de snelweg zit, kun je beter rekening houden met een gemiddeld verbruik van zo’n 20,0 kWh/100 km, en dan zijn we positief gestemd. Uit de 63kWh-batterij is niettemin een reële actieradius van 325 tot 350 kilometer te halen – voor de meeste kopers ruim genoeg voor dagelijks gebruik.

Door zijn hoge neus oogt de Nissan Ariya veel groter dan hij daadwerkelijk is.

En hoe bevalt de Nissan Ariya in de praktijk?

De Nissan Ariya heet je een warm welkom. Je zit hoog in een zachte fauteuil, met een goed overzicht op het verkeer – al prijs je jezelf gelukkig met alle rijhulpsystemen die de Ariya heeft, want het valt niet mee om de uiterste hoeken van de carrosserie in te schatten. Op de middenconsole zit het korte pookje voor de rijrichtingen onder handbereik – een beetje als in de cockpit van een vliegtuig.

En die vergelijking is niet uit de lucht gegrepen, want het instrumentarium en de touchscreen kennen zó veel verschillende mogelijkheden, instellingen, submenu’s en aan- en uitfuncties, dat je algauw de indruk hebt een Boeing 747 van z’n plek te moeten krijgen. Het is beslist verstandig om eerst eens rustig alle mogelijkheden van de gedigitaliseerde cockpit onder de loep te nemen en te ontdekken waar alle functies precies zitten.

Handig: een druk op dat blauwe knopje op het stuur en alle veiligheidssystemen zijn bij de les.

Eenmaal op pad leer je het comfort van de stoelen des te meer waarderen. Hoewel de Ariya met 63kWh-accu niet overdreven zwaar is – op het kenteken van de testauto staat een gewicht van 1.880 kilo – krijg je het gevoel dat Nissan rekening heeft gehouden met 1.000 kilo extra. De vering is voldoende soepel, de schokdemping kapt alle op- en neerwaartse bewegingen van de 19-inchwielen echter meteen af. En dat voel je: mede doordat je zo hoog in de auto zit, word je op een matig onderhouden weg flink door elkaar geschud. Dat doet flink afbreuk aan de overwegend positieve comfortbeleving.

Nissan heeft de achterstand op de concurrentie ingelopen, maar weet ze niet te passeren.

Ontdek jouw perfecte elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Review Amazon Kindle Colorsoft Signature Edition – Comfortabel (maar prijzig) leesmaatje
© Maikel Dijkhuizen
Huis

Review Amazon Kindle Colorsoft Signature Edition – Comfortabel (maar prijzig) leesmaatje

Op zoek naar een nieuwe e-reader met kleurenscherm? Goed nieuws, want er verschijnen steeds meer geschikte producten in de (digitale) winkelschappen. Een voorbeeld hiervan is de onlangs verschenen Amazon Kindle Colorsoft Signature Edition. Is dit product zijn stevige prijskaartje van 299,99 euro waard?

Uitstekend
Conclusie

Als je naast boeken ook graag kranten, tijdschriften en stripboeken op een e-reader leest, is de Kindle Colorsoft Signature Edition zeker het overwegen waard. Je bekijkt dan namelijk foto’s en afbeeldingen in kleur. Vergeleken met een smartphone- of tabletscherm zijn de kleuren wel veel fletser. Behalve dat en de hoge adviesprijs valt er verder weinig op deze e-reader aan te merken. Hij is namelijk snel, gebruiksvriendelijk en comfortabel.

Plus- en minpunten
  • Compact formaat
  • Waterdichte behuizing
  • Vlotte configuratie
  • Reageert snel
  • Matte schermafwerking
  • Veel schermopties
  • Lange accuduur
  • Duur
  • Vereist Amazon-account
  • Fletse kleuren
  • Korrelige foto's en afbeeldingen

De hier besproken Signature Edition heeft een aantal extra's ten opzichte van de reguliere Kindle Colorsoft Base Edition (269,99 euro). Zo bevat deze e-reader 32 GB (in plaats van 16 GB) opslagruimte. Bovendien is er ondersteuning voor draadloos opladen ingebakken. Vanwege het compacte touchscreen van 7 inch en de dunne schermranden is de behuizing ongeveer net zo groot als die van een normaal pocketboek, maar dan een stuk dunner. In combinatie met het bescheiden gewicht van 219 gram is de Amazon Kindle Colorsoft Signature Edition een aangenaam leesapparaat voor thuis en onderweg. De achterzijde heeft een ruwe afwerking, waardoor het apparaat prettig in de hand ligt. Behalve de aan-uitknop telt de sober vormgegeven behuizing geen fysieke knoppen.

©Maikel Dijkhuizen

Naast de e-reader vind je in de productdoos een korte handleiding en usb-c-kabel.

Snelle configuratie

Zodra je op de aan-uitknop aan de onderzijde drukt, verschijnt binnen enkele ogenblikken het configuratiemenu. Na het kiezen van de Nederlandse taal stel je de e-reader verder in. Dat kan met behulp van een smartphone-app of op het apparaat zelf. Laatstgenoemde optie werkt snel genoeg. Heb je het wifi-wachtwoord en je Amazon-accountgegevens eenmaal ingevuld, dan verschijnt het hoofdvenster. Een korte rondleiding neemt je op sleeptouw. Zo zijn diverse schermopties via een handig snelmenu bereikbaar. De configuratie duurt slechts enkele minuten, zodat je snel kunt beginnen met lezen.

Je koopt nieuwe e-books rechtstreeks in de Kindle Store. Via de Send to Kindle-dienst kun je ook eigen bestanden naar de e-reader sturen, zoals digitale boeken in het populaire epub-formaat. Andere ondersteunde bestandsformaten zijn onder meer pdf, mobi, docx en jpeg. Je kunt ook nog luisterboeken afspelen. Koppel in dat geval een draadloze koptelefoon via bluetooth.

©Maikel Dijkhuizen

De configuratie van de Kindle Colorsoft Signature Edition is zo gepiept.

7inch-kleurenscherm

De hamvraag is natuurlijk of een kleurenscherm op dit Kindle-product de hoge aanschafprijs rechtvaardigt. Een lastige kwestie, want de huidige generatie e-ink-kleurenschermen oogt toch wat flets. Er is weliswaar een instelling om een levendige kleurenstijl te activeren, maar het verschil is minimaal. Wel ziet de bibliotheek met alle gekleurde boekenkaften er aantrekkelijker uit. Daarnaast komt een kleurenscherm goed van pas bij het lezen van stripboeken, tijdschriften en kranten. De Colorsoft Signature Edition geeft afbeeldingen en foto's in een redelijke kwaliteit weer, al zijn de beelden ietwat korrelig. Verder pas je naar eigen wens de warmte van het scherm aan. Hierbij houdt de e-reader op jouw verzoek rekening met de zonsondergang en -opgang. Tot slot zijn de hoge contrastwaarden van dit scherm een voordeel.

©Maikel Dijkhuizen

Bekijk boekenkaften in kleur!

Hoog leescomfort

Het scherm heeft een matte afwerking, zodat je comfortabel buiten kunt lezen. Zelfs met fel zonlicht vallen de weerspiegelingen erg mee. Lees je 's avonds, dan komt de automatische schermverlichting goed van pas. Deze functie zit overigens niet op de reguliere Kindle Colorsoft Base Edition. Voor e-readerbegrippen navigeer je snel in boeken en het menu. Hiervoor tik of veeg je op het touchscreen. Een nieuwe bladzijde opent vrijwel zonder vertraging, zodat je vlot kunt doorlezen. Wil je ondertussen iets online opzoeken? Open dan gewoon de browser en typ een url in de adresbalk. Deze e-reader laadt websites behoorlijk rap.

Een pluspunt is dat dit product voldoet aan de IPx8-norm. Je kunt dus gerust e-books in bad lezen, want de behuizing is waterdicht. Dankzij de lange accuduur hoef je het apparaat waarschijnlijk pas na een paar weken of zelfs enkele maanden op te laden.

©Maikel Dijkhuizen

Dankzij de geïntegreerde browser kun je er ook websites mee bezoeken.

Amazon Kindle Colorsoft Signature Edition kopen?

Als je naast boeken ook graag kranten, tijdschriften en stripboeken op een e-reader leest, is de Kindle Colorsoft Signature Edition zeker het overwegen waard. Je bekijkt dan namelijk foto’s en afbeeldingen in kleur. Vergeleken met een smartphone- of tabletscherm zijn de kleuren wel veel fletser. Behalve dat en de hoge adviesprijs valt er verder weinig op deze e-reader aan te merken. Hij is namelijk snel, gebruiksvriendelijk en comfortabel. Kortom, een aanrader!

▼ Volgende artikel
TP-Link breidt WiFi 7 uit naar buiten met Deco BE25 Outdoor
Huis

TP-Link breidt WiFi 7 uit naar buiten met Deco BE25 Outdoor

TP-Link heeft de Deco BE25 Outdoor aangekondigd, een weerbestendige Mesh wifi-router met wifi 7 die speciaal ontworpen is om het WiFi-netwerk eenvoudig uit te breiden naar de tuin. De router biedt een oplossing voor het probleem dat goed geïsoleerde ramen en muren het wifi-signaal vaak blokkeren, waardoor internetgebruik in de tuin vaak problematisch is.

De Deco BE25 Outdoor kan naadloos worden toegevoegd aan een bestaand Deco-netwerk, ongeacht of je al een wifi 5, 6 of 7-set gebruikt. Via de Deco-app is het apparaat met enkele klikken toe te voegen, waarna alle Deco apparaten één netwerk vormen met één naam en wachtwoord. Tot 10 Deco apparaten kunnen aan elkaar worden gekoppeld voor één groot WiFi-netwerk. Het apparaat is ook te gebruiken als losstaande router of als access point naast een bestaand netwerk van een ander merk.

De Deco-apparaten vormen samen één netwerk, met één naam en één wachtwoord, waardoor je in en om het huis stabiele wifi hebt. De router beschikt over een ingebouwde voeding en kan direct in een stopcontact worden gestoken of via Power over Ethernet (PoE) worden gevoed via een van de twee 2,5Gbps netwerkaansluitingen. De verbinding met een bestaand Deco-netwerk kan zowel via ethernetkabel als draadloos.

Met wifii 7 BE3600 haalt de router snelheden tot 3,6Gbps. Dankzij nieuwe wifi 7-technologieën zoals Multi Link Operation, 4K-QAM en 160Mhz brede kanalen levert het apparaat volgens TP-Link goede prestaties in de tuin. De router wordt geleverd met montagemateriaal en kan aan een muur of paal worden bevestigd of los worden neergezet.

Uiteraard ook met AI

De ingebouwde AI-Driven Mesh technologie stemt het wifi-netwerk automatisch af op de omgeving door patronen te herkennen, netwerkbelasting in kaart te brengen en gebruikers te verbinden met het optimale WiFi-punt. Voor de beveiliging maakt de router gebruik van WPA3 encryptie en TP-Link HomeShield, waarmee onder meer ouderlijk toezicht kan worden ingesteld.

Beschikbaarheid en prijzen

De TP-Link Deco BE25 Outdoor is direct beschikbaar voor een adviesprijs van 149 euro.