ID.nl logo
Review Nissan Ariya 63 kWh: nu ook met 2.950 euro aanschafsubsidie!
© Igor Stuifzand (ID.nl)
Mobiliteit

Review Nissan Ariya 63 kWh: nu ook met 2.950 euro aanschafsubsidie!

Toen Nissan in 2010 de eerste puur voor elektrische aandrijving ontwikkelde Leaf ging bouwen, had de concurrentie geen antwoord paraat. Maar stil zaten ze niet, en Nissan zag zijn voorsprong op het gebied van elektrische auto’s snel verdampen. Met de Ariya wil Nissan orde op zaken stellen. Dat klinkt veelbelovend, maar maakt de elektrische SUV het ook waar?

Rampzalig
Conclusie

Goed idee van Nissan om de Ariya in een speciale SEPP-vriendelijke uitvoering op de markt te brengen. Daardoor is de auto voor een groter publiek ineens een stuk aantrekkelijker. Voordat de Ariya Engage SV leverbaar was, was de Ariya door de bank genomen duurder dan zijn belangrijkste concurrenten – zonder duidelijk een betere auto te zijn. Want één ding is zeker: de achterstand die Nissan had opgelopen op de concurrentie, is wel degelijk weggepoetst. Toch weet de Ariya die concurrenten niet te overtreffen. De Ariya heeft weliswaar een hoog motorvermogen, maar daar staat een relatief stevig stroomverbruik tegenover, en snelladen gaat met 'maar' 130 kW. Ruimte biedt de Ariya echter in overvloed en het interieur is flexibel in te delen. Jammer dat het onderstel zo stevig gedempt is; dat komt de comfortbeleving niet ten goede.

Plus- en minpunten
  • Veel binnenruimte
  • Mooi en praktisch ingedeeld interieur
  • Standaard warmtepomp
  • Rustgevende stilte onderweg
  • Mét 2.950 euro SEPP aanschafsubsidie
  • Onderstel raakt snel uit balans
  • Relatief hoog stroomverbruik
  • Door Nissan beloofde actieradius is niet realistisch
  • Omslachtige dashboardbediening
  • 22kW-boordlader is voorbehouden aan duurdere versies

In deze review van de Nissan Ariya komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Eerst even een rondje om de Nissan Ariya
  • Is de Nissan Ariya een praktische auto?
  • Wat kost de Nissan Ariya en wat heeft de auto voor die prijs allemaal te bieden?
  • Wat zijn de concurrenten van de Nissan Ariya?
  • De accutechniek en aandrijflijn van de Nissan Ariya nader onder de loep
  • Hoe bevalt de Nissan Ariya op de weg?

De Nissan Ariya staat op een langere versie van het platform waar ook de Renault Megane E-Tech Electric op is gebaseerd.

Eerst even een rondje om de Nissan Ariya

Met een lengte van 4,60 meter is de Nissan Ariya 15 centimeter korter dan de Tesla Model Y. Toch wekt de Ariya de indruk veel groter te zijn. Dat komt door zijn brede, heuphoge neus, waarin een groot donker schild en kleine ledkoplampen zijn geïntegreerd. Maar ook door de hoge schouderlijn en de verhoudingsgewijs kleine ramen. De standaard wielen hebben een diameter van 19 inch, maar ze worden omgeven door veel plaatwerk en lijken daardoor te verdwalen in hun behuizing. De Ariya heeft een futuristisch en gedurfd ontwerp, en steekt hoe dan ook boven het maaiveld uit – letterlijk en figuurlijk.

Mooie materialen dragen bij aan de weldadige atmosfeer die aan boord van de Nissan Ariya heerst.

Het interieur van de Ariya kan eveneens ‘anders’ worden genoemd. Je waant je in de luxe suite van een boutiquehotel, met genoeg ruimte om niet voortdurend je tenen en schenen aan het meubilair te stoten. Voorin zit je zeer riant, en ook op de achterbank heeft niemand iets te klagen. Dat wil zeggen: als je geen glazen panoramadak hebt besteld, want dat slokt kostbare centimeters hoofdruimte op.

De toegepaste materialen stralen warmte uit, ver verwijderd van de kille laboratoriumsfeer die we in andere elektrische auto’s weleens zijn tegengekomen. Het instrumentarium en touchscreen zijn ondergebracht in een breed, licht gebogen beeldscherm. Erg mooi, maar qua design niet bijzonder origineel, want BMW en Kia hebben een soortgelijk scherm. Het houtwerk zet je zintuigen op een dwaalspoor; voor de Ariya hoefde geen boom te worden omgezaagd. Onder het aanraakscherm en in de middenconsole zijn zelfs de bedieningsknopjes voor de airco in het fineer verwerkt. Deze functioneren met haptische feedback en laten zich daardoor niet op de tast vinden. Je moet altijd even je blik van het verkeer wenden om te zien waar de icoontjes in de houtlijst zitten, en of je wel je vinger op het juiste plaatje legt. Wel mooi, maar in de praktijk niet het toonbeeld van handigheid.

In de 'houten' sierlijst zijn de knopjes voor de airco verwerkt.

Is de Nissan Ariya een praktische auto?

Aan leefruimte aan boord geen enkel gebrek, en ook de kofferbak is groot. Er past 468 liter in. Hoeveel liter dat wordt wanneer je de twee ongelijke delen van de achterbankleuning hebt neergeklapt, vertelt Nissan echter niet. Doordat de achterruit vrij plat ligt, moet je grotere stukken ver door naar voren schuiven. Wat dat betreft heeft de Skoda Enyaq iV een praktischer laadruimte. Met de uitneembare vloerplaten kun je echter weer heel eenvoudig een dubbele bodem creëren, of – door de platen rechtop te zetten – voorkomen dat kleine spulletjes door de kofferbak heen en weer schuiven en glijden.

Zowel voor- als achterin zitten volwassenen zeer riant – op voorwaarde dat je geen glazen panoramadak hebt besteld.

De Ariya heeft een maximum trekvermogen van 750 kilo. Een boedelbak of vouwwagen past dus gemakkelijk aan de trekhaak. Wil je met een caravan op vakantie, dan zit je bij Nissan automatisch vast aan de Ariya e-4orce, die twee elektromotoren en vierwielaandrijving heeft. Deze (veel duurdere) versie met groot batterijpakket van 87 kW mag een aanhanger trekken met een geremd gewicht van 1.500 kilo. Een ‘frunk’ (extra bagageruimte voorin) ontbreekt, want daar huist bij de Nissan Ariya een elektromotor.

Door de twee vloerplaten rechtop te zetten schuift je bagage niet meer door de hele kofferruimte.

Wat kost de Nissan Ariya en wat heeft de auto voor die prijs allemaal te bieden?

Een paar maanden geleden voegde Nissan een nieuwe instapversie aan het Ariya-aanbod toe: de Engage SV (Special Version). Dankzij zijn fiscale waarde van 43.900 euro (exclusief aflevering, registratie, verwijderingsbijdrage et cetera) komt de particuliere koper in aanmerking komt voor 2.950 euro SEPP-aanschafsubsidie.

Als we de standaarduitrusting van de SV vergelijken met die van de reguliere Ariya Engage (die een fiscale waarde van 46.900 euro heeft), valt op dat je niets inlevert. Je mist alleen de mogelijkheid om de SV verder aan te kleden met optionele extra’s, die wél voor de Engage beschikbaar zijn.

Om een voorbeeld te noemen: de 22kW-boordlader. De Engage SV kan aan de publieke laadpaal hooguit met 7,4 kWh opladen. Dat kost meer tijd. De 22kW-boordlader is op alle andere Ariya’s met 63kWh-batterijpakket trouwens een optie van 1.000 euro. De versies met (grote) 83kWh-batterij hebben ‘m wel standaard. De private-leasetarieven voor de Ariya beginnen bij 659 euro per maand (juli 2023).

De Nissan Ariya is een concurrent van de Skoda Enyaq iV en Tesla Model Y.

Terugkomend op de standaarduitrusting van de Engage SV: het ontbreekt je eigenlijk aan niets. De auto wordt geleverd met automatische airco, ledkoplampen met grootlichtassistent, een warmtepomp (voor een efficiëntere temperatuurhuishouding), een infotainmentsysteem dat ‘over the air’ wordt geactualiseerd, parkeersensoren voor en achter, en een uitgebreid pakket veiligheids- en rijhulpsystemen. Denk daarbij aan adaptieve cruisecontrol, dodehoekwaarschuwing, een actieve spoorassistent die je keurig tussen de wegbelijning houdt en een remassistent die ingrijpt wanneer je niet (op tijd) reageert op langzaam rijdende of stilstaande voertuigen, fietsers en voetgangers.

Zelfs in de goedkoopste Ariya Engage SV ontbreekt het je aan niets.

Wat zijn de concurrenten van de Nissan Ariya?

We noemden de Tesla Model Y al in de inleiding. Die is iets duurder dan de Ariya Engage SV en komt niet in aanmerking voor SEPP-subsidie. Andere concurrenten komen dat wel: denk bijvoorbeeld aan de Skoda Enyaq iV, de Kia EV6, de Volvo XC40 Single Motor en de Volkswagen ID.4. Ook in geval van deze modellen hebben we het over de ‘kale’ instapversies; als je een rijkere uitrusting of een grotere batterij wenst, zit je algauw vast aan een versie die te duur is voor SEPP.

In tegenstelling tot veel concurrenten is de Nissan Ariya in de basis een voorwielaandrijver met de elektromotor voorin.

De accutechniek en aandrijflijn van de Nissan Ariya nader onder de loep

De Nissan Ariya staat op het zogenaamde CMF-EV platform, een modulaire bodemgroep die de Japanse fabrikant in nauwe samenwerking met alliantiepartner Renault heeft ontwikkeld. Het modulaire aspect zit ‘m in de variatiemogelijkheden van het formaat en de batterijpakketten. Zo heeft het Franse merk er de Megane E-Tech Electric op gebaseerd, die een 9 centimeter kortere wielbasis heeft en in totaliteit zelfs 39,5 cm korter is dan de Ariya.

De Nissan Ariya wordt aangeboden met twee verschillende batterijformaten. ‘Klein’ betekent een bruikbare capaciteit van 63 kWh (bruto: 66 kWh), ‘groot’ heeft een maximum netto-stroomreserve van 87 kWh (bruto: 91 kWh). De batterijmodules (lithium-ion) zijn in de bodem van de auto verwerkt, zodat het interieur een geheel vlakke vloer heeft. Snelladen gaat in geval van beide batterijformaten met een piekvermogen van 130 kW. Daarmee zet de Nissan Ariya geen topprestatie neer; de Kia EV6 laadt bijvoorbeeld op met 240 kW.

Snelladen gaat met een maximumvermogen van 130 kW; vergeleken met de concurrentie een middelmatige prestatie.

Bij de versie met 63kWh-batterij levert de elektromotor van de Ariya een vermogen van 217 pk. Dat is duidelijk meer dan de Skoda Enyaq iV 60 met vergelijkbaar batterijpakket haalt (170 pk). Kies je voor de Ariya met het grote 87kWh-batterijpakket, dan klimt het vermogen naar 242 pk. De Ariya e-4orce met twee elektromotoren en vierwielaandrijving schopt het tot 306 pk, terwijl je in de duurste Ariya Evolve+ zelfs over een motorvermogen van 396 pk kunt beschikken.

Kijken we naar de SEPP-versie, dan blijft het bij 217 pk. Maar daarmee is de Ariya beslist geen trage auto. De acceleratie van 0 naar 100 km/u neemt slechts 7,5 seconden in beslag. Nissan geeft een gemiddeld stroomverbruik van 17,6 kWh/100 km op. Daarmee zou je met een volle 63 kWh-batterij zo’n 400 kilometer kunnen afleggen. Dat lukt alleen als je veel stadsverkeer rijdt of vaak in de file terechtkomt, waarbij je veelvuldig moet afremmen en de accu wordt bijgeladen.

Als je veelvuldig op de snelweg zit, kun je beter rekening houden met een gemiddeld verbruik van zo’n 20,0 kWh/100 km, en dan zijn we positief gestemd. Uit de 63kWh-batterij is niettemin een reële actieradius van 325 tot 350 kilometer te halen – voor de meeste kopers ruim genoeg voor dagelijks gebruik.

Door zijn hoge neus oogt de Nissan Ariya veel groter dan hij daadwerkelijk is.

En hoe bevalt de Nissan Ariya in de praktijk?

De Nissan Ariya heet je een warm welkom. Je zit hoog in een zachte fauteuil, met een goed overzicht op het verkeer – al prijs je jezelf gelukkig met alle rijhulpsystemen die de Ariya heeft, want het valt niet mee om de uiterste hoeken van de carrosserie in te schatten. Op de middenconsole zit het korte pookje voor de rijrichtingen onder handbereik – een beetje als in de cockpit van een vliegtuig.

En die vergelijking is niet uit de lucht gegrepen, want het instrumentarium en de touchscreen kennen zó veel verschillende mogelijkheden, instellingen, submenu’s en aan- en uitfuncties, dat je algauw de indruk hebt een Boeing 747 van z’n plek te moeten krijgen. Het is beslist verstandig om eerst eens rustig alle mogelijkheden van de gedigitaliseerde cockpit onder de loep te nemen en te ontdekken waar alle functies precies zitten.

Handig: een druk op dat blauwe knopje op het stuur en alle veiligheidssystemen zijn bij de les.

Eenmaal op pad leer je het comfort van de stoelen des te meer waarderen. Hoewel de Ariya met 63kWh-accu niet overdreven zwaar is – op het kenteken van de testauto staat een gewicht van 1.880 kilo – krijg je het gevoel dat Nissan rekening heeft gehouden met 1.000 kilo extra. De vering is voldoende soepel, de schokdemping kapt alle op- en neerwaartse bewegingen van de 19-inchwielen echter meteen af. En dat voel je: mede doordat je zo hoog in de auto zit, word je op een matig onderhouden weg flink door elkaar geschud. Dat doet flink afbreuk aan de overwegend positieve comfortbeleving.

Nissan heeft de achterstand op de concurrentie ingelopen, maar weet ze niet te passeren.

Ontdek jouw perfecte elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Hoor het verschil: test het nieuwste premium hoortoestel van Schoonenberg HoorSupport
© Schoonenberg HoorSupport
Gezond leven

Hoor het verschil: test het nieuwste premium hoortoestel van Schoonenberg HoorSupport

Herken je dat? Gesprekken in een drukke ruimte die steeds lastiger te volgen zijn. Muziek die doffer klinkt dan vroeger. Of familieleden die zeggen dat de tv wel erg hard staat. Veel mensen merken pas laat dat hun gehoor langzaam achteruitgaat. Toch kun je daar iets aan doen – en dat begint met luisteren. Letterlijk én figuurlijk.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Schoonenberg HoorSupport

Samen met Review.nl zoekt Schoonenberg HoorSupport mensen die het nieuwste premium hoortoestel willen uitproberen: de AudioNova S9. Een kans om te ontdekken wat goed horen in het dagelijks leven kan betekenen.

Hoe weet je of je gehoor achteruitgaat?

Gehoorverlies ontstaat vaak geleidelijk. Je hersenen vullen ontbrekende klanken vanzelf aan, waardoor je het niet meteen merkt. Hierdoor raak je niet alleen sneller vermoeid, maar zijn het ook anderen die eerder merken dat je niet goed hoort: je vraagt mensen steeds vaker of ze willen herhalen wat ze net gezegd hebben, of je zet het volume van de stereo of televisie hoger dan vroeger.

Een eenvoudige manier om in te schatten hoe het met je gehoor staat, is jezelf een cijfer te geven. Hoe beoordeel jij je gehoor op een schaal van 1 tot 10? Scoor je lager dan een 6, dan is dat een goed moment om actie te ondernemen. Hoe eerder je erbij bent, des te beter je er iets aan kunt doen.

Laat je gehoor eens testen

Vermoed je gehoorverlies? Bij Schoonenberg HoorSupport kun je gratis en vrijblijvend een hoortest doen. De audicien onderzoekt hoe goed je hoort en jullie bespreken samen wat voor jou belangrijk is. Met ruim 140 vestigingen in Nederland is er altijd wel een locatie bij jou in de buurt.

In de winkels staan gecertificeerde audiciens klaar om uitleg te geven over moderne hooroplossingen zoals de AudioNova S9. Zo ervaar je opnieuw hoe rijk geluid kan zijn – van stemmen en muziek tot de alledaagse geluiden die je misschien ongemerkt was kwijtgeraakt.

©Schoonenberg HoorSupport

AudioNova S9: ontworpen voor het dagelijkse leven

De AudioNova S9 is het nieuwste model uit de premiumlijn van AudioNova en is ontwikkeld voor mensen die midden in het leven staan. Met werk, familie en een actief sociaal leven. Dankzij de draadloze verbindingen en betrouwbare prestaties mis je niets van wat belangrijk is – van telefoongesprekken met je (klein)kinderen tot een gezellig avondje met vrienden of een mooi concert.

Waar hoortoestellen vroeger alleen geluid konden versterken, gaat de AudioNova S9 veel verder. Het toestel combineert comfort met slimme technologie. Het past zich automatisch aan je omgeving aan: stemmen klinken helder en achtergrondgeluid wordt verminderd. Zo kun je iedereen goed verstaan, ook in gezelschap.

De AudioNova S9 is waterbestendig en oplaadbaar, zodat je geen losse batterijen meer nodig hebt. De toestellen klik je eenvoudig vast in de magnetische oplader; zo laad je ze ook onderweg op. Via bluetooth verbind je het toestel met je smartphone, tablet of tv voor helder geluid bij gesprekken en media. En mocht je het een keer kwijt zijn, dan vind je het snel terug met de functie 'Vind mijn toestel' in de Hearing Remote-app.

©Schoonenberg HoorSupport

©Schoonenberg HoorSupport

Probeer de AudioNova S9 zelf uit

Review.nl organiseert samen met Schoonenberg HoorSupport een testpanel voor de AudioNova S9. Deelnemers mogen het toestel uitgebreid uitproberen en hun ervaring delen. Je krijgt daarbij professionele begeleiding van de experts van Schoonenberg.

Wil je meedoen of meer weten over de test? Meld je aan via de Review.nl-pagina. Daar lees je alles over deelname, de planning en wat er van je wordt verwacht.

Ook als je niet in het testpanel wordt geselecteerd, kun je natuurlijk een hoortest plannen bij een vestiging van Schoonenberg HoorSupport. Zo ontdek je zelf of de AudioNova S9 of een ander model bij jou past.

©Schoonenberg HoorSupport

▼ Volgende artikel
Zo voorkom je de 6 meest gemaakte fouten bij het strijken
© Wordley Calvo Stock - stock.adob
Huis

Zo voorkom je de 6 meest gemaakte fouten bij het strijken

Strijken lijkt simpel, maar in de praktijk sluipen er snel gewoontes in die jouw kleding geen goed doen. Veel mensen strijken op gevoel en merken pas later dat toch niet alle kreukels weg zijn, de stof sneller slijt of dat het strijkwerk eindeloos duurt. Door deze zes fouten te vermijden, gaat het strijken vlotter en blijft je kleding mooier.

Dit artikel in het kort

Strijken gaat sneller wanneer je de juiste temperatuur gebruikt, de stof binnenstebuiten keert en zorgt dat wat je wilt strijken licht vochtig is. Vlekken mogen niet worden gestreken omdat ze kunnen inbakken. Een schoon strijkijzer voorkomt glansplekken en kalk. Wie veel wast, heeft baat bij een strijkijzer met goede stoomproductie of een stoomgenerator.

Lees ook: Zo komt je kleding minder gekreukeld uit de wasmachine

Strijken kan een vervelende klus zijn wanneer je wekelijks met een volle mand aan de slag gaat, zeker als hardnekkige vouwen niet willen verdwijnen of een net gestreken blouse na een uur alweer kreukt. In grotere huishoudens voelt het soms zelfs alsof het werk nooit af is. Het goede nieuws: het kan sneller én makkelijker. Hieronder lees je welke zes fouten het strijken vaak onnodig lastig maken en hoe je ze voorkomt.

1: De temperatuur verkeerd instellen

Veel mensen laten hun strijkijzer standaard op dezelfde temperatuur staan. Dat lijkt handig, maar is het niet. Sommige stoffen, zoals zijde of synthetische vezels, mogen niet te warm gestreken worden omdat ze dat kunnen verschroeien of in het ergste geval zelfs smelten. Maar bij andere stoffen krijg je kreukels juist alleen weg bij een hogere stand. Het wasetiket geeft precies aan wat kan. Staat er een doorgestreept strijkijzer op? Dan kun je het beter helemaal niet strijken. In zo'n geval kan een kledingstomer misschien uitkomst bieden.

Lees ook: Betekenis wassymbolen: wat zijn die wasvoorschriften?

©Igor Nikushin - stock.adobe.com

2: Kleding niet binnenstebuiten strijken

Stoffen blijven langer mooi wanneer je ze aan de binnenkant strijkt. De buitenkant slijt dan minder snel en kleuren blijven langer behouden. Bij kragen, manchetten en zomen is de binnenkant al helemaal veiliger, omdat details anders kunnen beschadigen. Ook donkere stoffen strijk je bij voorkeur aan de binnenzijde: te veel hitte kan glansplekken veroorzaken, en dat wil je natuurlijk niet kunnen zien wanneer je deze kleding draagt.

3: Te droge was strijken

Volledig droge kleding strijkt een stuk lastiger. De strijkzool glijdt minder soepel en kreukels blijven langer zichtbaar. Een licht vochtige stof werkt veel prettiger. Is je was al droog? Dan helpt een plantenspuit of de stoomfunctie van je strijkijzer. Let op: sommige materialen, zoals zijde, zijn gevoelig voor watervlekken. Die kun je dus beter wél droog strijken.

Nieuw strijkijzer kopen? Handige tips 👇🏻

• Een gladde strijkzool glijdt beter over de stof.
• Een smalle punt helpt bij knopen, naden en lastige hoekjes.
• Een krachtige, constante stoomstoot laat kreukels sneller verdwijnen.
• Een ruim waterreservoir voorkomt dat je steeds moet bijvullen.
• Voor grote hoeveelheden strijkwerk kun je beter een stoomgenerator kiezen.

©PhotoSG - stock.adobe.com

Houd je kleding netjes na het strijken met een handig kledingrek

Zo blijft alles georganiseerd en kreukvrij!

4: Vuile kleding of kleding met vlekken strijken

Een gedragen kledingstuk even bijstrijken lijkt handig, maar vlekken kunnen door de hitte in de vezels trekken. Daarna zijn ze veel moeilijker te verwijderen. Strijk daarom om vlekken heen of kies een andere manier om kleding op te frissen. Denk aan een hangertje in de badkamer tijdens een warme douche of verticaal stomen met je stoomstrijkijzer. Er zijn ook speciale sprays voor kreukels te koop.

5x Handig strijken

Philips GC9642/60 PerfectCare Elite: een krachtige stoomgenerator van 2400 W met 1,8 l watertank; levert continu 145 g/min stoom en een stoomstoot tot 490 g/min.

Tefal Express Steam FV2837
Compact stoomstrijkijzer van 2400 W met keramische zoolplaat; biedt 35–40 g/min continue stoom en tot 165 g/min boost — geschikt voor dagelijks strijkwerk.

Braun SI 9661
Stevig stoomstrijkijzer uit de TexStyle-serie met 3100 W vermogen, ook geschikt om verticaal mee te strijken.

Calor GV9556C0 Stoomstrijkijzer
Stoom-station met Durilium-zoolplaat, 1,9 l reservoir; levert circa 125 g/min continue stoom en een stoot tot 530 g/min.

Russell Hobbs 23971-56 Supreme Steam Pro 2600 W
Compact stoomstrijkijzer van 2600 W met keramische zoolplaat en 310 ml waterreservoir; biedt continue en boost-stoom én verticale stoommogelijkheden — handig voor kleding aan de hanger.

5: Je strijkijzer niet schoonmaken

Kalk en vuil hopen zich in de stoomopeningen op en dat merk je meteen: de stoomproductie neemt af en het strijken gaat minder makkelijk. Een maandelijkse schoonmaak helpt om problemen te voorkomen. Vul het reservoir, warm het strijkijzer op en stoom het leeg boven de gootsteen. Sommige modellen hebben een reinigingsknop die vuil en kalk extra krachtig losmaakt. Ook de zool van je strijkijzer kan vies worden. Door die regelmatig schoon te maken blijft je schone was ... nou ja, schoon dus!

Lees ook: 3 manieren om de zool van je strijkijzer schoon te maken

©Alliance - stock.adobe.com

6: Het verkeerde strijkijzer gebruiken

Zelfs de beste strijktechniek schiet tekort wanneer het strijkijzer niet goed presteert. Een verouderd of te eenvoudig model kan traag op temperatuur komen, minder stoom produceren of stroef aanvoelen. . Maar wat is dan een goed strijkijzer? Een goed strijkijzer heeft onder andere een fijne brede strijkzool met spitse punt en een effectieve stoomfunctie. Moet je wekelijks bergen was wegstrijken? Gun jezelf dan een stoomgenerator. Dat is een strijkijzer met een extern reservoir waarin tot wel twee liter water gaat, waardoor je ononderbroken kunt strijken. Extra prettig aan dit type strijkbout is dat je hem vóór het strijken uit het waterreservoir haalt en hij dus extra licht van gewicht is. Zo is strijken misschien helemaal zo vervelend nog niet!