ID.nl logo
Voor-, achter- of vierwielaandrijving: wat is de beste keuze voor je EV?
© GREG
Mobiliteit

Voor-, achter- of vierwielaandrijving: wat is de beste keuze voor je EV?

Dankzij de opmars van de elektrische auto hebben de fabrikanten weer volop keuze bij het kiezen van het aandrijvingsconcept: op de voorwielen, de achterwielen of op alle vier de wielen. Elke vorm van aandrijving heeft zijn specifieke voordelen en nadelen.

In dit artikel leggen we in een notendop de belangrijkste eigenschappen bloot van voor-, achter- en vierwielaandrijving. Wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen? En wat is de beste keuze voor de elektrische auto die jij op het oog hebt?

Een laadpaal voor je nieuwe huis?

Coolblue adviseert én installeert!

Volvo stapt over van voor- naar achterwielaandrijving

©Stuart G W Price

Volvo C40 en XC40 (foto) hebben nu achterwielaandrijving.

Onlangs kwam Volvo met een opmerkelijk nieuwtje. Hadden de elektrische C40 en XC40 Pure Electric eerst nog voorwielaandrijving, met ingang van het nieuwe modeljaar – medio september 2023 – maakt het Zweedse automerk voor zijn elektrische middenklassers de overstap naar achterwielaandrijving. Een switch die maar zelden eerder is vertoond, simpelweg vanwege de complexiteit en de kosten die ermee gemoeid zijn.

Maar Volvo heeft het zich met de overstap van voor- naar achterwielaandrijving nou ook weer niet zó moeilijk gemaakt. Bij elektrische auto’s worden de wielen zonder tussenkomst van een versnellingsbak direct aangedreven door de elektromotor. Van de C40 en XC40 bestond al een versie met vierwielaandrijving – dus met twee elektromotoren. Wat Volvo nu in een notendop heeft gedaan, is voor het nieuwe modeljaar de elektromotor tussen de voorwielen weghalen, in plaats van de motor tussen de achterwielen, zoals tot op heden werd gedaan.

Elke fabrikant kan voor zijn EV's zelf uitmaken welke wielen worden aangedreven.

Geen duidelijke voorkeur

Elektrische auto’s geven de automerken alle vrijheid om te kiezen tussen voor-, achter- of vierwielaandrijving. Dat wil zeggen: als de EV is gebaseerd op een modulair opgebouwd platform – denk daarbij aan een LEGO-autootje in grootformaat. Je hebt een plateau waarin de batterijen zijn geïntegreerd, een vooras en een achteras en ten slotte één of twee motoren. Waar de elektromotor bij een auto met een enkele aangedreven as wordt geplaatst, is de keuze van de fabrikant.

We zien dat er bij de autofabrikanten geen duidelijke voorkeur is voor óf voorwielaandrijving, óf achterwielaandrijving. Zo hebben Renault voor de Megane Electric E-Tech en Nissan voor de Ariya bij hun gezamenlijk ontwikkelde platform gekozen voor voorwielaandrijving als uitgangsbasis (de meest krachtige Nissan Ariya heeft trouwens twee motoren en vierwielaandrijving).

De ID-reeks van Volkswagen, de Skoda Enyaq iV en de Cupra Born worden op hun beurt echter voortgestuwd door een elektromotor op de achteras. Hyundai en Kia kiezen voor-, achter- en vierwielaandrijving, BMW levert de standaard i4 met achterwielaandrijving, maar de elektrische iX1 en iX3 hebben 4WD. En Volvo stapt – samen met zustermerk Polestar – nu dus over van voor- op achterwielaandrijving. Zoveel merken, zoveel smaken.

Geen versnellingsbak: de elektromotor drijft de wielen direct aan.

Voorwielaandrijving: zolang het motorvermogen laag blijft

De meeste auto’s met benzine- of dieselmotor hebben voorwielaandrijving. Als een elektrische auto is gebaseerd op een model met verbrandingsmotor – zoals de Mercedes-EQ EQA eigenlijk een op elektrische aandrijving aangepaste GLA is – blijft de fabrikant doorgaans vasthouden aan de oorspronkelijke aandrijfmethode.

De Volvo C40 en XC40, maar ook de technisch grotendeels identieke Polestar 2, laten zien dat er ook uitzonderingen op die regel zijn. Voorwielaandrijving heeft als belangrijk voordeel dat alle techniek in de neus van de auto is gelegd. Het neemt dus geen kostbare binnen-/bagageruimte in. Bij auto’s met een betrekkelijk laag vermogen bestaat bovendien niet het gevaar dat de aangedreven voorwielen snel zullen doorslippen.

Waarmee we meteen zijn aanbeland bij het belangrijkste nadeel van voorwielaandrijving. Zeker als een EV een wat grotere accu heeft, en dus een hoog gewicht, kost het met (trekkende) voorwielaandrijving meer moeite om de massa in beweging te brengen dan met (duwende) achterwielaandrijving.

Als een auto vanuit stilstand accelereert, drukt er meer gewicht op de achteras. De voorwielen worden dan minder stevig op de ondergrond gedrukt en slippen door het direct beschikbare maximumvermogen gemakkelijk door. Dat voel je bovendien in de stuurinrichting; de voorwielen moeten niet alleen het vermogen op de weg zien over te brengen, maar hebben daarnaast óók de taak om de auto van richting te veranderen.

Nog een nadeel: bij een auto met de elektromotor voorin kan onder de voorklep geen ruimte worden benut voor bagage.

©Stefan Isaksson

Volvo en Polestar stappen over op achterwielaandrijving.

Achterwielaandrijving: uitstekende tractie, maar wel minder kofferruimte

Wat trouwens beslist niet wil zeggen dat alle elektrische auto’s met achterwielaandrijving wél over zo’n zogenaamde ‘frunk’ (een samenstelling van front en trunk) beschikken. Zo’n extra bagageruim is bijvoorbeeld handig om bij een volle bagageruimte de laadkabel in te vervoeren, zodat ze niet boven op je goede spulletjes hoeven te liggen – of dat je de hele kofferbak moet leeghalen als je de laadkabel achterin onder de laadvloer hebt opgeborgen.

Een elektromotor is niet zo groot als een conventionele benzine- of dieselmotor, maar moet natuurlijk toch ergens in de auto worden gehuisvest. Als de fabrikant kiest voor de elektromotor achterin, wordt daarbij automatisch kofferruimte opgeofferd. Daar staat echter tegenover dat een auto met de motor achterin een uitstekende tractie heeft. Doordat het gewicht van de auto bij optrekken op de ‘duwende’ motor drukt, is de kans klein dat de aangedreven achterwielen bij vol vermogen zullen doorslippen.

Tesla en Lucid (foto) gaan tot ver boven de 1.000 pk!

Vierwielaandrijving: volle kracht vooruit!

Ten slotte is er nog de combinatie van voor- én achterwielaandrijving, oftewel vierwielaandrijving. Met andere woorden: ook de voor- én nadelen worden gecombineerd. Elektrische auto’s met vierwielaandrijving beschikken over twee en soms zelfs drie motoren, en worden door de fabrikant vaak aangeprezen als echte performance-EV’s. Het zijn elektrische auto’s met een acceleratievermogen dat zelfs de meest spectaculaire supercars nog laat verbleken. Opgeteld kan het vermogen van de elektromotoren gemakkelijk oplopen tot meer dan 600 pk. In een enkel geval – zoals de Tesla Model S Plaid en Lucid Air Dream Edition – komt het totale vermogen zelfs dik over de 1.000 pk.

Twee (of drie) elektromotoren betekent echter ook meer gewicht. In combinatie met een groot accupakket kan een EV zomaar 2.500 kilo wegen. Voordeel is vaak ook dat de auto een zware aanhangwagen mag trekken. De Nio EL7 mag een aanhangwagen van 2.200 kilo trekken, de BMW iX gaat zelfs tot een geremd trekgewicht van 2.500 kilo. De auto zelf weegt ongeveer hetzelfde, dus als je gebruik wilt maken van de mogelijkheden, dan zit je algauw vast aan een rijbewijs BE.

Een ander nadeel van een EV met vierwielaandrijving is het hogere energieverbruik. Met andere woorden: de range van een auto met vierwielaandrijving zal kleiner zijn dan die van een auto met gelijke accucapaciteit en aandrijving op één as. Om het verhaal van de EV met vierwielaandrijving ten slotte nog een positieve wending te geven: door de goede tractie zijn deze auto’s vaak ook heel geschikt voor de wintersport.

De BMW iX met 4WD: goede tractie én een hoog trekgewicht.

Conclusie

Resteert de hamvraag: wat is voor jou de beste keuze? Biedt voorwielaandrijving meer voordelen dan achterwielaandrijving – of andersom? Elke koper van een EV heeft andere eisen en behoeften, dus een duidelijke onderverdeling tussen 'goed' en 'slecht' is er niet. Daarbij is het ook van belang om de prijscategorie waarin je kunt winkelen mee te wegen. Als je het budget hebt voor een grotere en duurdere auto met een hoog motorvermogen, dan zit je al snel vast aan vierwielaandrijving.

Auto's die lager geprijsd zijn en een maximumvermogen hebben van pak-'m-beet 200 tot 220 pk, hebben doorgaans één enkele elektromotor. De keuze tussen de EV van het ene merk (met voorwielaandrijving) en de EV van het andere (met de aandrijving op de achterwielen) hoeft echter alleen te worden gemaakt als dat van invloed is op jouw specifieke eisen en wensen.

Voordat je de knoop doorhakt: maak altijd eerst een uitgebreide proefrit met de (elektrische) auto's op je shortlist en laat jouw definitieve keuze afhangen van je ervaringen. Dan maakt het uiteindelijk niet zo heel veel uit of die auto voor- of achterwielaandrijving heeft.

🚘Wil je een laadpaal thuis laten plaatsen? Vraag de vrijblijvende offerte aan!

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
De harde waarheid achter online datingfraude en hoe je jezelf kunt beschermen
© Orapun
Huis

De harde waarheid achter online datingfraude en hoe je jezelf kunt beschermen

Online daten is anno 2025 populairder dan ooit. Het biedt je volop kansen om nieuwe mensen te leren kennen en misschien zelfs de liefde van je leven te vinden. Helaas trekken datingsites en sociale media ook mensen aan met minder goede bedoelingen. Oplichters maken misbruik van vertrouwen en emoties om hun slachtoffers financieel en emotioneel uit te buiten. Een recent voorbeeld hiervan is de Franse vrouw die dacht een relatie te hebben met acteur Brad Pitt en daardoor maar liefst 830.000 euro verloor.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Bitdefender

Het wordt helaas steeds makkelijker om slachtoffer te worden van datingfraude. Oplichters maken aantrekkelijke en verbazingwekkend geloofwaardige nepprofielen aan, vaak met gestolen foto's en verzonnen informatie. Zo winnen ze snel het vertrouwen van hun slachtoffers.

In het geval van de Franse vrouw begon het contact zelfs met iemand die zich voordeed als de moeder van Brad Pitt. Vervolgens kreeg ze berichten van 'Brad' zelf. Nadat ze een emotionele band hadden opgebouwd, vroegen de oplichters om geld, zogenaamd om medische kosten te dekken. Dit soort fraudeurs weten precies hoe ze mensen kunnen manipuleren door slim in te spelen op gevoelens van liefde, hoop en eenzaamheid.

Waarom vallen slimme mensen hier toch voor?

Veel slachtoffers van datingfraude zijn intelligente mensen die normaal gesproken goed opletten. Toch lukt het oplichters om hen te misleiden. Dat komt doordat emoties zoals liefde en aandacht onze kritische blik vertroebelen. De fraudeurs gebruiken technieken zoals 'love bombing', waarbij ze hun slachtoffers overladen met complimenten, aandacht en liefdesverklaringen. Hierdoor ontstaat snel een sterke emotionele band, waardoor het steeds moeilijker wordt om nog objectief naar de situatie te kijken en alarmbellen te herkennen.

©Studio Romantic

De impact van datingfraude: echte verhalen

Datingfraude heeft niet alleen financiële, maar ook emotionele en sociale gevolgen. In Nederland verloren slachtoffers in 2023 gezamenlijk ruim 7 miljoen euro, gemiddeld zo'n 30.000 euro per persoon (bron: Fraudehelpdesk.nl). Deze financiële klap leidt vaak tot ernstige problemen zoals schulden en het verlies van spaargeld.

Daarnaast is er het emotionele leed. Slachtoffers voelen zich bedrogen, beschaamd en onzeker over zichzelf. Ze ervaren gevoelens van verdriet en rouw, vergelijkbaar met het verlies van een echte relatie. Ook hun vertrouwen in anderen krijgt een flinke deuk, waardoor nieuwe relaties lastig worden.

De sociale gevolgen zijn eveneens groot. Uit schaamte trekken slachtoffers zich vaak terug uit hun sociale omgeving. Ze zijn bang voor onbegrip en negatieve reacties. Hierdoor raken ze geïsoleerd, wat het moeilijker maakt om hulp te zoeken. Bovendien kunnen relaties met familie en vrienden onder druk komen te staan, zeker als dierbaren de fraude eerder doorhebben en het slachtoffer dit niet wil geloven.

Hoe voorkom je datingfraude?

Gelukkig zijn er verschillende manieren om jezelf te beschermen tegen online datingfraude. Het is belangrijk om voorzichtig te zijn met het delen van persoonlijke informatie, zeker in het begin van een online contact. Controleer ook regelmatig de foto's van je gesprekspartner via bijvoorbeeld Google Afbeeldingen, zodat je kunt zien of deze foto's elders op internet voorkomen.

Wees daarnaast altijd alert wanneer iemand je om geld vraagt, hoe geloofwaardig het verhaal ook klinkt. Maak nooit zomaar geld over naar iemand die je nog nooit persoonlijk hebt ontmoet. Probeer bovendien zo lang mogelijk via het datingplatform zelf te communiceren. Oplichters willen vaak snel overstappen naar andere communicatiekanalen zoals WhatsApp of e-mail, omdat ze daar minder snel ontdekt worden.

Tot slot is het verstandig om je online contacten te bespreken met vrienden of familie. Zij kunnen vaak objectiever naar de situatie kijken en eventuele alarmsignalen herkennen die je zelf misschien over het hoofd ziet.

©pla2na

Wat moet je doen als je slachtoffer bent geworden?

Als je vermoedt dat je slachtoffer bent geworden van datingfraude, is het belangrijk om direct actie te ondernemen. Stop onmiddellijk met communiceren en blokkeer de oplichter op alle kanalen, zoals sociale media, telefoon en e-mail. Doe vervolgens aangifte bij de politie; hiermee help je niet alleen jezelf, maar voorkom je ook dat anderen slachtoffer worden.

Meld daarnaast de fraude bij de Fraudehelpdesk, zodat zij je kunnen adviseren en ondersteunen bij verdere stappen. Vergeet ook niet om de datingsite of app te informeren, zodat zij het profiel van de oplichter kunnen blokkeren en verwijderen.

Tot slot is het essentieel om emotionele steun te zoeken. Praat erover met mensen die je vertrouwt, zoals familie, vrienden of een professionele hulpverlener. Schaam je niet voor wat er gebeurd is; je bent niet de enige en het is belangrijk om je gevoelens te verwerken en steun te krijgen bij het herstel.

Extra beveiliging: bescherm je privacy en data

Naast gezond verstand en waakzaamheid kun je je digitale veiligheid versterken met goede beveiligingssoftware. Bitdefender biedt bijvoorbeeld betrouwbare oplossingen die jou helpen om veilig online te blijven:

Bitdefender Total Security: Beschermt je tegen allerlei online bedreigingen zoals virussen en spyware. Een ingebouwde firewall houdt ongewenste bezoekers buiten.

Bitdefender Ultimate Security: Biedt bovenop de Total Security-functies onbeperkt gebruik van een VPN. Zo blijft je online activiteit privé en veilig, vooral op openbare wifi-netwerken. Verder krijg je dan ook nog een advertentieblokker en tal van extra beveiligingsopties om je online identiteit nog verder te beschermen.

Door gebruik te maken van goede beveiliging kun je met een gerust hart online blijven daten, zonder bang te hoeven zijn voor fraude en misbruik van je gegevens.

Online daten is een mooie manier om nieuwe mensen te ontmoeten, maar wees altijd voorzichtig en alert. Met wat bewustwording en goede voorzorgsmaatregelen kun je jezelf uitstekend beschermen tegen datingfraude en veilig genieten van alle voordelen die online daten biedt.

Bescherming: het blijft persoonlijk Niet iedereen heeft behoefte aan dezelfde opties voor bescherming. Daarom kun je bij Bitdefender kiezen uit meerdere pakketten, al naar gelang wat je zelf belangrijk vindt. Klik hier om het complete beveiligingsportfolio te bekijken.

▼ Volgende artikel
YouTuber worden? Zo start je stap voor stap je eigen kanaal
© EJManzaneque - stock.adobe.com
Huis

YouTuber worden? Zo start je stap voor stap je eigen kanaal

YouTube-filmpjes kijken is eenvoudig en leuk, maar zelf video’s plaatsen, dat is een stuk uitdagender. Je hebt een YouTube-kanaal nodig. Wat is dat precies? Hoe maak je een kanaal aan, en bijna net zo belangrijk: hoe beheer en promoot je je video’s?

In dit artikel laten we zien hoe je een eigen YouTube-kanaal opzet en beheert:

  • Maak een YouTube-kanaal aan
  • Personaliseer je kanaal
  • Upload video's en optimaliseer ze om beter gevonden te worden
  • Promoot je kanaal via sociale media, samenwerkingen en reacties op andere video's
  • Analyseer je statistieken in YouTube Studio

Meer weten over Youtube Studio? Lees dan: YouTube Studio: maak van een gewoon filmpje een verfijnde video

Voor wie twijfelt aan de populariteit van YouTube, hebben we eerst enkele indrukwekkende cijfers. Dagelijks bezoeken meer dan 120 miljoen mensen het videoplatform. Er worden elke dag bijna vijf miljard video’s bekeken, inclusief de filmpjes die elders zijn ingebed. Dit resulteert in een miljard kijkuren. Met een aanbod van meer dan tien miljard video’s komen er elke minuut zo’n vijfhonderd uur aan nieuwe video’s bij. Deze zijn verspreid over bijna 115 miljoen actieve kanalen.

Ben je zelf een enthousiaste YouTube-kijker en overweeg je om ook bij te dragen? Lees dan zeker verder. We leggen je uit wat je hiervoor nodig hebt en hoe je de aandacht op je video’s vestigt en deze levendig houdt. En nee, we hebben het hier niet zozeer over een goed script, een degelijke camera of bewerkingssoftware (zie ook de paragraaf 'Videospecs'), maar wel over het starten, managen en promoten van YouTube-kanalen.

Wat zijn kanalen?

Laten we eerst bekijken wat kanalen precies zijn en waarom je er zelf een zou willen aanmaken. Je kunt een YouTube-kanaal zien als het digitale platform van een gebruiker, waarop eigen content wordt gedeeld en een publiek wordt opgebouwd. Zie zo’n kanaal als een persoonlijke of bedrijfsgerichte profielpagina waarop je video’s worden geplaatst, beheerd en gedeeld.

Elk kanaal heeft een unieke naam en url en geeft je de mogelijkheid video’s te groeperen, afspeellijsten te maken en met volgers of abonnees te communiceren. Ook kun je meldingen laten sturen bij updates of nieuwe video’s.

Een YouTube-kanaal heeft een unieke naam en url, met een eigen banner en profielfoto.

Abonneren

Voordat we een eerste YouTube-kanaal aanmaken, is het handig om te weten hoe je kanalen van andere gebruikers vindt en hoe je je daarop abonneert. Zo maak je direct kennis met enkele kanalen en weet je beter waarop je moet letten.

De snelste manier om kanalen te vinden, is door YouTube te gebruiken. Ga in de webbrowser naar www.youtube.com, of gebruik de mobiele app. Begin met een trefwoord in te voeren, bijvoorbeeld AI. In de Android-app tik je daarna op de drie puntjes en kies je Zoekfilters. Bij Type selecteer je Kanaal en bevestig je met Toepassen. In je webbrowser klik je na je zoekopdracht op Filters en kies je eveneens Kanaal bij Type. Zo krijg je een overzicht van relevante kanalen, met bij elk kanaal de knop Abonneren. Abonneer je via de browser, dan ben je direct ingeschreven. In de app geef je eerst aan of je kanaalnotificaties wilt activeren, dat doe je via Aanzetten.

Standaard ontvang je nu gepersonaliseerde meldingen. Het YouTube-algoritme stuurt meldingen op basis van je kijk- en abonnementsactiviteit, met een focus op de video’s die voor jou interessant kunnen zijn. Pas dit aan door op het belpictogram te klikken. Daar kun je kiezen voor Alles (meldingen voor elke nieuwe video en kanaalupdate), Geen, of Afmelden (als je je voor dit kanaal wilt afmelden).

Je geeft zelf aan in hoeverre je meldingen van kanaalupdates en -video’s wilt ontvangen.

Kanaal maken

Wil je zelf video’s op YouTube plaatsen, dan heb je dus een eigen kanaal nodig. Log in op YouTube met je Google-account en klik rechtsboven op je profielfoto of accounticoon. Als je voor dit account nog geen kanaal hebt, zie je onder je ID de optie Een kanaal maken staan. Klik hierop en vul een Naam in. Dit is de weergavenaam van je kanaal, zichtbaar bij je profiel, zoals je persoonlijke of bedrijfsnaam (relevant voor branding).

Je Gebruikersnaam is je unieke identificator op YouTube, standaard voorafgegaan door een @-teken. Dit maakt je kanaal eenvoudiger te vinden en te delen. Bij Foto selecteren kun je een profielfoto uploaden of aanpassen. Deze wordt gekoppeld aan je YouTube-account en is zichtbaar in je kanaal. Bevestig je instellingen met Kanaal maken.

Een YouTube-kanaal maken heb je zo voor elkaar.

Aanpassen

Je kanaal is aangemaakt, maar nog niet volledig afgewerkt. Dit merk je wanneer je opnieuw op je profielfoto of accounticoon klikt, daarna Je kanaal en vervolgens Kanaal aanpassen selecteert. Hier zie je ook de knop Video’s beheren om video’s toe te voegen, wat later aan bod komt.

Je komt nu in YouTube Studio terecht, waar in het linkervenster verschillende rubrieken staan en Aanpassen momenteel is geopend. In het rechtervenster, op het tabblad Profiel, zie je je Foto, kanaalnaam en unieke Gebruikersnaam. Beide namen kun je maximaal twee keer binnen twee weken wijzigen. Hier voeg je ook een Beschrijving toe. Een duidelijke beschrijving biedt nieuwe bezoekers inzicht in de inhoud en het doel van je kanaal. Met relevante trefwoorden verbeter je de vindbaarheid in de zoekresultaten. Via + Taal toevoegen bied je de beschrijving in andere talen aan.

Daarnaast kun je externe links delen op je profielpagina en de pagina Over, een e-mailadres opgeven en een videowatermerk toevoegen. Je kiest zelf of dit watermerk zichtbaar is aan het einde, op een instelbaar moment of tijdens de hele video.

Maak ook een aantrekkelijke Bannerafbeelding voor je kanaal (minimaal 2048 x 1152 pixels) en noteer de unieke url van je kanaal (https://www.youtube.com/channel/<code>). Als alles naar wens is, klik dan rechtsboven op Publiceren. Neem gerust al een eerste kijkje op de url van je kanaal. Gebruikers vinden hier de knop Abonneren.

Maak je kanaal aantrekkelijker met een foto en banner.

Video uploaden

Je kunt je kanaal verder optimaliseren, maar zonder video’s heeft dit weinig nut. Video’s uploaden doe je bijvoorbeeld via de knop Video’s beheren op je kanaalpagina. Hiermee kom je in de rubriek Content van de YouTube Studio. Kies het juiste tabblad, zoals Video’s of Shorts. Andere opties zijn Live, Playlists, Podcasts en Promoties. Klik op Video’s uploaden, versleep de videobestanden naar het venster of klik op Bestanden selecteren.

Je video’s verschijnen in een lijst, waarbij de Zichtbaarheid standaard op Concept staat. Klik op Concept bewerken om dit aan te passen. Op het tabblad Details kun je onder meer een titel, beschrijving en thumbnail toevoegen. Klik daarna op Volgende om eventueel ondertiteling en een eindscherm erbij te doen. YouTube controleert je video vervolgens op visuele of copyright-problemen.

Als alles in orde is, bepaal je of de video Privé (alleen voor specifieke gebruikers), Verborgen (alleen toegankelijk met een link) of Openbaar wordt. Kies Openbaar als je wilt dat de video voor iedereen zichtbaar is. Dat is waarschijnlijk ook je de bedoeling van je kanaal. Je kunt ook het publicatietijdstip instellen. Bevestig met Publiceren; de Zichtbaarheid staat nu op Openbaar en je video is direct beschikbaar op je kanaal.

Je kunt uiteraard altijd nog wijzigingen doorvoeren vanuit de rubriek (Kanaal)Content. Met het potloodicoontje naast een video voer je aanpassingen door die je bevestigt met Opslaan.

Je video: in enkele stappen van concept naar openbaar. 

Videospecs

In dit artikel richten we ons op het aanmaken, optimaliseren en promoten van je YouTube-kanaal. Zonder video’s heb je helaas weinig aan dat kanaal. Als het even kan bied je je video’s ook aan in een hoge kwaliteit.

Hoewel de specificaties flexibel zijn (YouTube converteert als dat nodig is), gebruik je het liefst de beeldverhouding van 16:9, of 9:16 voor shorts en mobiele video’s. Ook ga je voor een geschikte resolutie. Voor een mobiel is 720p HD voldoende. Voor een desktop kies je voor Full HD (1080p) tot 4K (2160p). Gebruik bij voorkeur de H.264-videocodec voor een betere compatibiliteit dan H.265. Doe dit in een mp4-container met een hoge bitrate. Dit is belangrijk, omdat YouTube je video comprimeert en een hogere kwaliteit doorgaans betere resultaten oplevert. Voor audio is AAC-LC geschikt, bij voorkeur 384 kilobit per seconde, stereo met 48 kHz. Voor HDR-opnamen kun je HLG of PQ gebruiken.

Krijg je de melding Ongeldige bestandsindeling van YouTube, maak je video dan opnieuw met andere specificaties. Of converteer je filmpje met een gratis tool, zoals ShutterEncoder, naar de optimale codecs en container. Voor een snelle controle van de technische details van je video kun je het gratis MediaInfo gebruiken. kies in het menu Beeld bijvoorbeeld voor Boomstructuur.

Desnoods converteer je je video naar een meer geschikt formaat (codecs en container).

Kanaalsecties

Je kanaal bevat nu al enige videocontent, maar dat betekent niet dat het werk er opzit. Je kunt nog heel wat optimalisaties en promotionele acties uitvoeren. Eenmaal aangemeld met je account kun je vanuit je kanaal opnieuw op Kanaal aanpassen klikken om verdere optimalisaties door te voeren. In de rubriek Aanpassen, bij het Tabblad Home, voeg je secties toe aan de homepage van je kanaal.

Schakel Tabblad Home in en klik op + Sectie toevoegen. Je krijgt nu meerdere opties, zoals Spotlight (voor terugkerende abonnees), Voor jou (bij voldoende content en op basis van kijkgedrag), Video’s, Populaire video’s, Nu live (voor je eventuele livestreams), Gemaakte playlists en Abonnementen (kanalen waarop je bent geabonneerd). Je kunt de secties eenvoudig naar de gewenste volgorde verslepen. Bevestig je aanpassingen met Publiceren.

Zodra je kanaal bezoekers trekt, kun je dit verder professionaliseren met handige secties.

Promotie

Het doel is natuurlijk om zoveel mogelijk bezoekers naar je kanaal te trekken. Zorg daarom voor duidelijke titels, beschrijvingen en tags met relevante trefwoorden voor je kanaal en video’s. Hiermee vergroot je de kans dat je filmpjes niet alleen hoog scoren in de zoekresultaten van YouTube, maar ook in die van Google's zoekmachine. YouTube gebruikt daarnaast algoritmes om video’s aan te bevelen op de homepage van gebruikers, gebaseerd op kijkgeschiedenis en interesses. Om vaker in deze aanbevelingen te verschijnen, is het belangrijk om consistent interessante content te uploaden.

Promoot je kanaal actief via sociale media, je website, blog en andere platformen, en deel links naar je kanaal of specifieke video’s. Vergroot je zichtbaarheid ook door waardevolle reacties te plaatsen op video’s van andere kanalen in jouw niche, zonder te spammen. Je kunt daarnaast populaire YouTubers of contentmakers benaderen. Zij zijn mogelijk bereid om je kanaal via een shout-out in een video, livestream of communitypost onder de aandacht te brengen.

Ook Google’s zoekmachine neem YouTube-video’s in de zoekresultaten op.

Analyse en community

YouTube biedt diverse tools om de populariteit van je kanaal en video’s te meten. Ga naar je YouTube Studio-pagina en open de rubriek Analytics. Op het tabblad Overzicht zie je direct hoeveel weergaven je kanaal de laatste 28 dagen heeft gehad, met de kijktijd en het aantal nieuwe abonnees. Bij Realtime kun je zelfs zien hoeveel abonnees je content op dit moment bekijken.

De tabbladen Content en Publiek bieden meer gedetailleerde analyses. Klik rechtsboven op Geavanceerde modus om de gegevens te filteren op criteria als Geografie, Leeftijd, Gender, Apparaattype en Meer. In de rubriek Community vind je een overzicht van Reacties en Vermeldingen van andere gebruikers. Je kunt hier direct reageren. Via het Actiemenu (de drie puntjes) kun je onder meer instellen dat je reacties van een specifieke gebruiker altijd goedkeurt.

Vanuit de rubriek Community kun je alle reacties en vermeldingen beheren.

Kanaalinstellingen

In de rubriek Instellingen, bij de sectie Community, vind je diverse handige opties. Op het tabblad Geautomatiseerde filters voeg je gebruikers toe als Standaardmoderator of Beheermoderator. Deze laatste kan bijvoorbeeld ook andere moderators beheren. Je bepaalt hier ook welke kanalen hun kijkers naar jouw livestreams mogen doorsturen, zoals alle kanalen of specifieke kanalen die je zelf selecteert. Daarnaast kun je Geblokkeerde woorden instellen om reacties met die woorden automatisch te laten tegenhouden. Op het tabblad Standaardinstellingen stel je in of reacties op je kanaal zijn toegestaan.

In de sectie Kanaal voeg je op het tabblad Basisinformatie trefwoorden toe voor je kanaal en geef je op het tabblad Geavanceerde instellingen aan of je kanaal geschikt is voor kinderen en of kijkers clips van je video’s mogen maken. Hier vind je trouwens ook een optie om je kanaal(content) te verwijderen mocht je dat willen.

Bij de sectie Standaardinstellingen uploads stel je vaste opties in, zoals Zichtbaarheid en Videotaal, zodat je dit niet telkens opnieuw hoeft te doen.

Tot slot kun je in de sectie Rechten via de knop Uitnodigen andere gebruikers toegang geven tot je kanaal. Zij kunnen dan uploaden, reageren en andere openbare acties uitvoeren. Sla alle wijzigingen telkens op met de knop Opslaan. We wensen je veel succes met je eigen YouTube-kanaal!

Je kunt ook moderators toevoegen die je helpen je kanaal te beheren.

Watch on YouTube