ID.nl logo
Voor-, achter- of vierwielaandrijving: wat is de beste keuze voor je EV?
© GREG
Mobiliteit

Voor-, achter- of vierwielaandrijving: wat is de beste keuze voor je EV?

Dankzij de opmars van de elektrische auto hebben de fabrikanten weer volop keuze bij het kiezen van het aandrijvingsconcept: op de voorwielen, de achterwielen of op alle vier de wielen. Elke vorm van aandrijving heeft zijn specifieke voordelen en nadelen.

In dit artikel leggen we in een notendop de belangrijkste eigenschappen bloot van voor-, achter- en vierwielaandrijving. Wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen? En wat is de beste keuze voor de elektrische auto die jij op het oog hebt?

Een laadpaal voor je nieuwe huis?

Coolblue adviseert én installeert!

Volvo stapt over van voor- naar achterwielaandrijving

©Stuart G W Price

Volvo C40 en XC40 (foto) hebben nu achterwielaandrijving.

Onlangs kwam Volvo met een opmerkelijk nieuwtje. Hadden de elektrische C40 en XC40 Pure Electric eerst nog voorwielaandrijving, met ingang van het nieuwe modeljaar – medio september 2023 – maakt het Zweedse automerk voor zijn elektrische middenklassers de overstap naar achterwielaandrijving. Een switch die maar zelden eerder is vertoond, simpelweg vanwege de complexiteit en de kosten die ermee gemoeid zijn.

Maar Volvo heeft het zich met de overstap van voor- naar achterwielaandrijving nou ook weer niet zó moeilijk gemaakt. Bij elektrische auto’s worden de wielen zonder tussenkomst van een versnellingsbak direct aangedreven door de elektromotor. Van de C40 en XC40 bestond al een versie met vierwielaandrijving – dus met twee elektromotoren. Wat Volvo nu in een notendop heeft gedaan, is voor het nieuwe modeljaar de elektromotor tussen de voorwielen weghalen, in plaats van de motor tussen de achterwielen, zoals tot op heden werd gedaan.

Elke fabrikant kan voor zijn EV's zelf uitmaken welke wielen worden aangedreven.

Geen duidelijke voorkeur

Elektrische auto’s geven de automerken alle vrijheid om te kiezen tussen voor-, achter- of vierwielaandrijving. Dat wil zeggen: als de EV is gebaseerd op een modulair opgebouwd platform – denk daarbij aan een LEGO-autootje in grootformaat. Je hebt een plateau waarin de batterijen zijn geïntegreerd, een vooras en een achteras en ten slotte één of twee motoren. Waar de elektromotor bij een auto met een enkele aangedreven as wordt geplaatst, is de keuze van de fabrikant.

We zien dat er bij de autofabrikanten geen duidelijke voorkeur is voor óf voorwielaandrijving, óf achterwielaandrijving. Zo hebben Renault voor de Megane Electric E-Tech en Nissan voor de Ariya bij hun gezamenlijk ontwikkelde platform gekozen voor voorwielaandrijving als uitgangsbasis (de meest krachtige Nissan Ariya heeft trouwens twee motoren en vierwielaandrijving).

De ID-reeks van Volkswagen, de Skoda Enyaq iV en de Cupra Born worden op hun beurt echter voortgestuwd door een elektromotor op de achteras. Hyundai en Kia kiezen voor-, achter- en vierwielaandrijving, BMW levert de standaard i4 met achterwielaandrijving, maar de elektrische iX1 en iX3 hebben 4WD. En Volvo stapt – samen met zustermerk Polestar – nu dus over van voor- op achterwielaandrijving. Zoveel merken, zoveel smaken.

Geen versnellingsbak: de elektromotor drijft de wielen direct aan.

Voorwielaandrijving: zolang het motorvermogen laag blijft

De meeste auto’s met benzine- of dieselmotor hebben voorwielaandrijving. Als een elektrische auto is gebaseerd op een model met verbrandingsmotor – zoals de Mercedes-EQ EQA eigenlijk een op elektrische aandrijving aangepaste GLA is – blijft de fabrikant doorgaans vasthouden aan de oorspronkelijke aandrijfmethode.

De Volvo C40 en XC40, maar ook de technisch grotendeels identieke Polestar 2, laten zien dat er ook uitzonderingen op die regel zijn. Voorwielaandrijving heeft als belangrijk voordeel dat alle techniek in de neus van de auto is gelegd. Het neemt dus geen kostbare binnen-/bagageruimte in. Bij auto’s met een betrekkelijk laag vermogen bestaat bovendien niet het gevaar dat de aangedreven voorwielen snel zullen doorslippen.

Waarmee we meteen zijn aanbeland bij het belangrijkste nadeel van voorwielaandrijving. Zeker als een EV een wat grotere accu heeft, en dus een hoog gewicht, kost het met (trekkende) voorwielaandrijving meer moeite om de massa in beweging te brengen dan met (duwende) achterwielaandrijving.

Als een auto vanuit stilstand accelereert, drukt er meer gewicht op de achteras. De voorwielen worden dan minder stevig op de ondergrond gedrukt en slippen door het direct beschikbare maximumvermogen gemakkelijk door. Dat voel je bovendien in de stuurinrichting; de voorwielen moeten niet alleen het vermogen op de weg zien over te brengen, maar hebben daarnaast óók de taak om de auto van richting te veranderen.

Nog een nadeel: bij een auto met de elektromotor voorin kan onder de voorklep geen ruimte worden benut voor bagage.

©Stefan Isaksson

Volvo en Polestar stappen over op achterwielaandrijving.

Achterwielaandrijving: uitstekende tractie, maar wel minder kofferruimte

Wat trouwens beslist niet wil zeggen dat alle elektrische auto’s met achterwielaandrijving wél over zo’n zogenaamde ‘frunk’ (een samenstelling van front en trunk) beschikken. Zo’n extra bagageruim is bijvoorbeeld handig om bij een volle bagageruimte de laadkabel in te vervoeren, zodat ze niet boven op je goede spulletjes hoeven te liggen – of dat je de hele kofferbak moet leeghalen als je de laadkabel achterin onder de laadvloer hebt opgeborgen.

Een elektromotor is niet zo groot als een conventionele benzine- of dieselmotor, maar moet natuurlijk toch ergens in de auto worden gehuisvest. Als de fabrikant kiest voor de elektromotor achterin, wordt daarbij automatisch kofferruimte opgeofferd. Daar staat echter tegenover dat een auto met de motor achterin een uitstekende tractie heeft. Doordat het gewicht van de auto bij optrekken op de ‘duwende’ motor drukt, is de kans klein dat de aangedreven achterwielen bij vol vermogen zullen doorslippen.

Tesla en Lucid (foto) gaan tot ver boven de 1.000 pk!

Vierwielaandrijving: volle kracht vooruit!

Ten slotte is er nog de combinatie van voor- én achterwielaandrijving, oftewel vierwielaandrijving. Met andere woorden: ook de voor- én nadelen worden gecombineerd. Elektrische auto’s met vierwielaandrijving beschikken over twee en soms zelfs drie motoren, en worden door de fabrikant vaak aangeprezen als echte performance-EV’s. Het zijn elektrische auto’s met een acceleratievermogen dat zelfs de meest spectaculaire supercars nog laat verbleken. Opgeteld kan het vermogen van de elektromotoren gemakkelijk oplopen tot meer dan 600 pk. In een enkel geval – zoals de Tesla Model S Plaid en Lucid Air Dream Edition – komt het totale vermogen zelfs dik over de 1.000 pk.

Twee (of drie) elektromotoren betekent echter ook meer gewicht. In combinatie met een groot accupakket kan een EV zomaar 2.500 kilo wegen. Voordeel is vaak ook dat de auto een zware aanhangwagen mag trekken. De Nio EL7 mag een aanhangwagen van 2.200 kilo trekken, de BMW iX gaat zelfs tot een geremd trekgewicht van 2.500 kilo. De auto zelf weegt ongeveer hetzelfde, dus als je gebruik wilt maken van de mogelijkheden, dan zit je algauw vast aan een rijbewijs BE.

Een ander nadeel van een EV met vierwielaandrijving is het hogere energieverbruik. Met andere woorden: de range van een auto met vierwielaandrijving zal kleiner zijn dan die van een auto met gelijke accucapaciteit en aandrijving op één as. Om het verhaal van de EV met vierwielaandrijving ten slotte nog een positieve wending te geven: door de goede tractie zijn deze auto’s vaak ook heel geschikt voor de wintersport.

De BMW iX met 4WD: goede tractie én een hoog trekgewicht.

Conclusie

Resteert de hamvraag: wat is voor jou de beste keuze? Biedt voorwielaandrijving meer voordelen dan achterwielaandrijving – of andersom? Elke koper van een EV heeft andere eisen en behoeften, dus een duidelijke onderverdeling tussen 'goed' en 'slecht' is er niet. Daarbij is het ook van belang om de prijscategorie waarin je kunt winkelen mee te wegen. Als je het budget hebt voor een grotere en duurdere auto met een hoog motorvermogen, dan zit je al snel vast aan vierwielaandrijving.

Auto's die lager geprijsd zijn en een maximumvermogen hebben van pak-'m-beet 200 tot 220 pk, hebben doorgaans één enkele elektromotor. De keuze tussen de EV van het ene merk (met voorwielaandrijving) en de EV van het andere (met de aandrijving op de achterwielen) hoeft echter alleen te worden gemaakt als dat van invloed is op jouw specifieke eisen en wensen.

Voordat je de knoop doorhakt: maak altijd eerst een uitgebreide proefrit met de (elektrische) auto's op je shortlist en laat jouw definitieve keuze afhangen van je ervaringen. Dan maakt het uiteindelijk niet zo heel veel uit of die auto voor- of achterwielaandrijving heeft.

🚘Wil je een laadpaal thuis laten plaatsen? Vraag de vrijblijvende offerte aan!

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 robotgrasmaaiers voor een mooi gazon
© Philips
Huis

Waar voor je geld: 5 robotgrasmaaiers voor een mooi gazon

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. In de zomer groeit gras altijd wat sneller, maar de kans is natuurlijk groot dat je voor langere periode op vakantie bent. Dan komt een robotgrasmaaier zeker van pas.

Robotmaaiers zijn slimme, automatische grasmaaiers die zelfstandig je gazon bijhouden. Je stelt een maaischema in (vaak via een app), en de robot doet de rest – hij maait regelmatig een klein stukje gras, zodat het gazon altijd netjes blijft. Je hoeft dus nooit meer zelf met de maaier aan de slag. Bijkomend voordeel: je gazon wordt vanzelf onderhouden, zelfs als je op vakantie bent.

Gardena smart SILENO city 400

Dit apparaat is ontworpen voor gazons tot 400 vierkante meter en werkt volledig automatisch. Je kunt hem bedienen via de Gardena Smart App, waarmee je maaischema's kunt instellen en de voortgang kunt volgen. De maaier gebruikt LONA-technologie, een vorm van kunstmatige intelligentie die je tuin in kaart brengt en zich aanpast aan de indeling. Zo weet hij precies waar en wanneer hij moet maaien. Hij kan hellingen tot 35 procent aan en navigeert moeiteloos door smalle doorgangen van minimaal 60 cm breed. Met een geluidsniveau van slechts 57 dB(A) is hij een van de stilste in zijn klasse. De maaier werkt in alle weersomstandigheden en keert automatisch terug naar het laadstation wanneer de accu bijna leeg is. Een volle lading duurt ongeveer 75 minuten en biedt een maaitijd van 65 minuten.

🌄 Grasoppervlakte: 400m²
🚜 Maaitijd: 65 minuten

Gardena smart SILENO city 250

Dit model is ontworpen voor kleinere tuinen tot ongeveer 250 vierkante meter en is eigenlijk het kleinere broertje van de hierboven besproken SILENO city 400. De specificaties zijn nagenoeg gelijk. Ook deze maaier werkt volledig automatisch en is eenvoudig te bedienen via de Gardena Smart App. Bij slecht weer, zoals regen of vorst, past de maaier zijn schema automatisch aan. Met een geluidsniveau van slechts 57 dB(A) is hij stil in gebruik. Na een maaironde van ongeveer 65 minuten keert hij automatisch terug naar het laadstation, waar hij in ongeveer 75 minuten volledig oplaadt. Schoonmaken is eenvoudig: je kunt hem gewoon afspoelen met de tuinslang.

🌄 Grasoppervlakte: 250m²
🚜 Maaitijd: 65 minuten

Robomow RT300

De Robomow RT300 is een compacte robotmaaier die ideaal is voor kleine tuinen tot 300 vierkante meter. Met zijn wendbaarheid en maaibreedte van 18 cm zorgt hij voor een gelijkmatig gemaaid gazon. De maaihoogte is instelbaar tussen 15 en 60 mm, waardoor je zelf kunt bepalen hoe kort het gras wordt. Dankzij de Li-ion accu maait hij tot 75 minuten en laadt hij in 180 minuten weer op. De RT300 kan hellingen tot 30 procent aan en is uitgerust met functies zoals een zwevend maaidek, randmaaimodus, diefstalbeveiliging en bluetooth-connectiviteit. Bij aankoop ontvang je 125 meter perimeterdraad en 150 draadpinnen voor de installatie.

🌄 Grasoppervlakte: 300m²
🚜 Maaitijd: 75 minuten

Philips 3000-serie RSL3000/10

De Philips RSL3000/10 is geschikt voor een flinke tuin van ongeveer 1.000 vierkante meter. Je kunt hem bedienen via een app op je telefoon, waar je onder andere kunt instellen wanneer hij moet maaien. Hij gebruikt GPS om systematisch over het gazon te rijden, zodat hij geen stukken overslaat of dubbel doet. De maaier heeft sensoren die merken wanneer het regent. Dan stopt hij automatisch met maaien en rijdt terug naar zijn laadstation. Ook kan hij over hellingen rijden tot zo'n 36 procent, wat handig is als je tuin niet helemaal vlak is. Als de accu leeg is, gaat hij zelf opladen. Hij werkt ongeveer 2 uur op een volle batterij en het opladen duurt zo'n 2,5 uur.

🌄 Grasoppervlakte: 1000m²
🚜 Maaitijd: 120 minuten


Bosch Indego S+ 500

De Bosch Indego S+ 500 is een robotmaaier die geschikt is voor gazons tot ongeveer 500 vierkante meter. Hij werkt volledig automatisch en kan via de Bosch Smart Gardening-app worden bediend. Via deze app kun je maaischema's instellen en je kunt er de voortgang mee volgen. Dankzij de LogiCut-technologie maait de robot in systematische banen, wat efficiënter is dan willekeurige patronen. De maaier heeft een maaibreedte van 19 cm en kan de maaihoogte instellen tussen 3 en 5 cm. Hij is geschikt voor hellingen tot 27 procent en heeft een accuduur van ongeveer 60 minuten, met een oplaadtijd van ongeveer een uur. De maaier is uitgerust met een 18V lithium-ion batterij en weegt ongeveer 7,7 kg.

🌄 Grasoppervlakte: 500m²
🚜 Maaitijd: 60 minuten

▼ Volgende artikel
Nieuw van Philips: tafelgrill met infuser voor échte barbecuesmaak
© Philips
Huis

Nieuw van Philips: tafelgrill met infuser voor échte barbecuesmaak

Met de Philips Tafelgrill geniet je deze zomer van een ontspannen barbecue, gewoon aan tafel. Geen gesleep met houtskool of iemand die steeds bij het vuur moet blijven. Dankzij het compacte ontwerp en de slimme aroma-infuser haal je de karakteristieke rooksmaak zó je woonkamer of tuin in. Zo kan iedereen gewoon blijven zitten én mee grillen.

Rooksmaak aan tafel

De geïntegreerde rook- en aroma-infuser maakt het verschil. Voeg wat houtsnippers of verse kruiden toe onder het glazen deksel en laat het apparaat de rest doen. Je ruikt het meteen: die kenmerkende geur van een echte barbecue. De tafelgrill warmt snel op en behoudt een constante temperatuur, zodat vlees, vis of groente perfect gegaard wordt. Het royale grilloppervlak van 1250 cm² biedt genoeg ruimte om met het hele gezin of een groep vrienden aan tafel te genieten.

Wat zijn goede houtsnippers voor je tafelgrill?

De infuser van de Philips Tafelgrill werkt perfect met houtsnippers. Deze zorgen niet alleen voor rook, maar ook voor extra smaak. Elke houtsoort geeft zijn eigen karakter:

  • Hickory: sterk en kruidig, populair bij vlees zoals ribs of pulled pork
  • Appel: zacht, fruitig aroma – lekker bij kip en vis
  • Kers: licht zoet, subtieler dan appel, geschikt voor varkensvlees
  • Eik: robuust en aards, combineert goed met rundvlees
  • Beuk: milder, rokerig zonder bitterheid – allround inzetbaar

Gebruik altijd snippers die speciaal bedoeld zijn voor koken en zorg dat ze droog zijn of licht vochtig gemaakt worden voor gebruik.

Twee grilloppervlakken voor meer variatie

De grillplaat is aan twee kanten te gebruiken: de geribbelde zijde is ideaal voor biefstuk, zalmfilet of hamburgers. De vlakke kant leent zich juist voor delicate ingrediënten zoals groente, spek of zelfs een eitje. Zo bereid je verschillende gerechten tegelijk en naar ieders smaak. Alles wordt egaal verwarmd en overtollig vet wordt netjes opgevangen, wat het schoonmaken vergemakkelijkt.

Kruidenideeën voor in de infuser

Naast houtsnippers kun je ook experimenteren met kruiden of een mix daarvan. Denk aan rozemarijn, tijm, laurier, citroenschil, komijnzaad, knoflookvlokken of gedroogde chili voor een pittig tintje. Even laten meedampen onder het glazen deksel en je hele tafel ruikt naar een zomerse barbecue.

©Philips

Prijs en beschikbaarheid

De Philips Tafelgrill HD6212/90 is per direct verkrijgbaar bij onder andere bol.com. De adviesprijs is 129,99 euro.