Volkswagen heeft de ID.3 op tal van punten nog verder verbeterd

© Volkswagen

Volkswagen heeft de ID.3 op tal van punten nog verder verbeterd

Geplaatst: 3 mei 2024 - 14:03

Aangepast: 8 mei 2024 - 10:44

Igor Stuifzand

Volkswagen kondigt een grondige update aan voor de elektrisch aangedreven ID.3. En dat is niet voor het eerst: in het voorjaar van 2023 werden ook al allerlei kritiekpuntjes verholpen. Wat moest er dan nog meer allemaal aan de Volkswagen ID.3 worden verbeterd?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

De Volkswagen ID.3 is een auto die de tijd neemt om te rijpen. Toen de elektrische hatchback eind 2020 op de weg verscheen, was de auto inderdaad niet vrij van fouten en kinderziekten. Met name de software van het centrale touchscreen en de bediening via de aanraakgevoelige ‘sliders’ en niet-haptisch stuurknoppen waren bij de eerste kopers een bron van ergernis. In maart 2023 onderging de ID.3 de eerste grondige update. En nu wordt de auto opnieuw op tal van andere punten verbeterd.

Vernieuwde Volkswagen ID.3 (2024)

© Volkswagen

Daarbij ging ook de bediening weer onder het mes. Met nieuwe software werd het bedieningsmenu op het centrale touchscreen begrijpelijker gemaakt, terwijl het scherm in zijn grootste gedaante nu 12,9 inch meet. Dat de ‘sliders’ voor de temperatuurregeling en het volume van het audiosysteem nu eindelijk verlicht zijn, verdient gebak bij de koffie. Zo tast je in het donker letterlijk én figuurlijk niet meer in het duister.

Ter uitbreiding van alle mogelijkheden op infotainmentgebied, is een ChatGTP-functie toegevoegd. De head-up display, die de actuele rij-info en aanwijzingen van de navigatie met augmented reality in het blikveld van de bestuurder tegen de voorruit projecteert, werd bij de Volkswagen ID.7 geleend.

Vernieuwde Volkswagen ID.3 (2024)

© Volkswagen

Maar ook op motorisch vlak verandert er een en ander. Dankzij verbeteringen aan de elektromotor, springt de ID.3 efficiënter met de stroomreserves om. Wanneer je de auto bestelt met ‘power-on-demand’, staat kortstondig een vermogensboost van 27 pk tot je beschikking. Als je het acceleratiepedaal intrapt, gaat de standaard 204 pk direct richting 231 pk. En is de acceleratie van 0 naar 100 km/h in 7,1 seconden achter de rug.

Vernieuwde Volkswagen ID.3 (2024)

© Volkswagen

Ook aan de snellader levert de vernieuwde Volkswagen ID.3 betere prestaties. Voorverwarming van de batterij brengt het maximum laadvermogen naar 175 kW. In combinatie met Electric Vehicle Route Planner start de voorverwarming van het batterijpakket automatisch op. Daarnaast bestaat echter ook de mogelijkheid om de pre-conditioning handmatig op te starten.

Vernieuwde Volkswagen ID.3 (2024)

© Volkswagen

Aan de toch al niet karige veiligheidsuitrusting werd uitstapwaarschuwing toegevoegd. Wanneer de sensoren binnen de systeemgrenzen een voertuig of fietser ontwaren die de ID.3 tegemoet komt rijden, krijg je in de auto een akoestisch en visueel seintje dat je beter heel even kunt wachten om het portier open te slingeren. Wanneer de verkeersdeelnemer al heel dicht is genaderd, wordt het portier automatisch nog even in het slot gehouden.

Vernieuwde Volkswagen ID.3 (2024)

© Volkswagen

Uiterlijk veranderde er niets aan de opgewaardeerde ID.3. Zodra de elektrische hatchback in vernieuwde vorm bij de Volkswagen-dealer staat, wordt het leveringsprogramma bovendien uitgebreid met de ID.3 GTX. Van dit sportieve topmodel komen twee vermogensvarianten: met 286 pk (0-100 in 6,0 s) of, als Performance, met maar liefst 326 pk, die in 5,6 tellen op de 100 zit. De gekuiste GTX haalt uit zijn batterij van 79 kWh een actieradius van 600 km (WLTP). Alle prijzen van de verbeterde ID.3 worden binnenkort bekendgemaakt.

Vernieuwde Volkswagen ID.3 (2024)

© Volkswagen

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten