ID.nl logo
Volkswagen heeft de ID.3 op tal van punten nog verder verbeterd
© Volkswagen
Mobiliteit

Volkswagen heeft de ID.3 op tal van punten nog verder verbeterd

Volkswagen kondigt een grondige update aan voor de elektrisch aangedreven ID.3. En dat is niet voor het eerst: in het voorjaar van 2023 werden ook al allerlei kritiekpuntjes verholpen. Wat moest er dan nog meer allemaal aan de Volkswagen ID.3 worden verbeterd?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

De Volkswagen ID.3 is een auto die de tijd neemt om te rijpen. Toen de elektrische hatchback eind 2020 op de weg verscheen, was de auto inderdaad niet vrij van fouten en kinderziekten. Met name de software van het centrale touchscreen en de bediening via de aanraakgevoelige ‘sliders’ en niet-haptisch stuurknoppen waren bij de eerste kopers een bron van ergernis. In maart 2023 onderging de ID.3 de eerste grondige update. En nu wordt de auto opnieuw op tal van andere punten verbeterd.

©Volkswagen

Daarbij ging ook de bediening weer onder het mes. Met nieuwe software werd het bedieningsmenu op het centrale touchscreen begrijpelijker gemaakt, terwijl het scherm in zijn grootste gedaante nu 12,9 inch meet. Dat de ‘sliders’ voor de temperatuurregeling en het volume van het audiosysteem nu eindelijk verlicht zijn, verdient gebak bij de koffie. Zo tast je in het donker letterlijk én figuurlijk niet meer in het duister.

Ter uitbreiding van alle mogelijkheden op infotainmentgebied, is een ChatGTP-functie toegevoegd. De head-up display, die de actuele rij-info en aanwijzingen van de navigatie met augmented reality in het blikveld van de bestuurder tegen de voorruit projecteert, werd bij de Volkswagen ID.7 geleend.

©Volkswagen

Maar ook op motorisch vlak verandert er een en ander. Dankzij verbeteringen aan de elektromotor, springt de ID.3 efficiënter met de stroomreserves om. Wanneer je de auto bestelt met ‘power-on-demand’, staat kortstondig een vermogensboost van 27 pk tot je beschikking. Als je het acceleratiepedaal intrapt, gaat de standaard 204 pk direct richting 231 pk. En is de acceleratie van 0 naar 100 km/h in 7,1 seconden achter de rug.

©Volkswagen

Ook aan de snellader levert de vernieuwde Volkswagen ID.3 betere prestaties. Voorverwarming van de batterij brengt het maximum laadvermogen naar 175 kW. In combinatie met Electric Vehicle Route Planner start de voorverwarming van het batterijpakket automatisch op. Daarnaast bestaat echter ook de mogelijkheid om de pre-conditioning handmatig op te starten.

©Volkswagen

Aan de toch al niet karige veiligheidsuitrusting werd uitstapwaarschuwing toegevoegd. Wanneer de sensoren binnen de systeemgrenzen een voertuig of fietser ontwaren die de ID.3 tegemoet komt rijden, krijg je in de auto een akoestisch en visueel seintje dat je beter heel even kunt wachten om het portier open te slingeren. Wanneer de verkeersdeelnemer al heel dicht is genaderd, wordt het portier automatisch nog even in het slot gehouden.

©Volkswagen

Uiterlijk veranderde er niets aan de opgewaardeerde ID.3. Zodra de elektrische hatchback in vernieuwde vorm bij de Volkswagen-dealer staat, wordt het leveringsprogramma bovendien uitgebreid met de ID.3 GTX. Van dit sportieve topmodel komen twee vermogensvarianten: met 286 pk (0-100 in 6,0 s) of, als Performance, met maar liefst 326 pk, die in 5,6 tellen op de 100 zit. De gekuiste GTX haalt uit zijn batterij van 79 kWh een actieradius van 600 km (WLTP). Alle prijzen van de verbeterde ID.3 worden binnenkort bekendgemaakt.

©Volkswagen

▼ Volgende artikel
Europees voetbal kijken bij Ziggo nu ook zonder registratie
© Svetlana Rey - stock.adobe.com
Huis

Europees voetbal kijken bij Ziggo nu ook zonder registratie

Wie afgelopen seizoen de wedstrijden van Nederlandse teams in het Europees voetbal wilde kijken, moest dat doen via Ziggo – op de publieke netten zijn deze wedstrijden namelijk niet meer te zien. Je hoefde daarvoor geen  klant bij de provider te zijn, maar je moest je wél registeren. Na ingrijpen van het Commissariaat voor de Media vervalt deze registratie nu.

 

Wie afgelopen seizoen de wedstrijden van Nederlandse teams in het Europees voetbal wilde kijken, moest dat doen via Ziggo – op de publieke netten zijn deze wedstrijden namelijk niet meer te zien. Je hoefde daarvoor geen  klant bij de provider te zijn, maar je moest je wél registeren. Na ingrijpen van het Commissariaat voor de Media vervalt deze registratie nu.

De UEFA-competities vallen deels onder de evenementenlijst, wat betekent dat deze wedstrijden voor minimaal 75% van de Nederlandse huishoudens gratis en zonder drempels toegankelijk moeten zijn. Het Commissariaat voor de Media beschouwt verplichte registratie, waarbij persoonsgegevens als naam, e-mailadres postcode, huisnummer en mobiele telefoonnummer gedeeld moeten worden, als een te hoge drempel. Hierover ontving het meldingen van kijkers die het aanmaken van een account als een obstakel ervaarden. Ook belangenorganisaties spraken hun zorgen uit, met name over de toegankelijkheid voor digitaal minder vaardige mensen, zoals ouderen. Na onderzoek heeft het Commissariaat laten weten dat de verplichte registratie niet voldeed aan de regels uit de Mediawet.

Dat betekent dus dat je vanaf 21 januari, wanneer het UEFA-voetbalseizoen wordt hervat, wedstrijden van Nederlandse clubs kunt streamen via Ziggo Go zonder eerst een account aan te maken. De wedstrijden zijn nu direct toegankelijk via de app op je smart-tv, laptop, tablet en smartphone. Registreren blijft wel mogelijk voor wie wedstrijden buiten Nederland wil streamen.

Voetbalfans die via Ziggo Sport Free de wedstrijden van Nederlandse clubs streamen, kunnen nu ook genieten van meer voetbalcontent. Het populaire Ziggo Sport Highlights-programma, waarin alle wedstrijden van een avond worden samengevat, is voortaan ook via streaming beschikbaar.

Het UEFA-voetbalseizoen gaat op 21 januari verder met onder andere de Champions League-wedstrijd Rode Ster Belgrado-PSV (21.00 uur). Op 22 januari speelt Feyenoord thuis tegenBayern München (21.00 uur). Beide wedstrijden zijn live te zien via Ziggo Sport Free, Ziggo Sport (kanaal 14) en Ziggo Sport Totaal.

Lees ook: Je Android-tablet of smartphone koppelen aan je tv

▼ Volgende artikel
Efficiënter klussen met een compressor
Huis

Efficiënter klussen met een compressor

Lang werden compressors vooral gebruikt in garages, de industrie en de bouw. Moderne compressors zijn echter zo compact en goedkoop geworden, waardoor ze prima inzetbaar zijn voor doe-het-zelvers en hobbyisten. Ben je een volbloed klusser, dan kom je al snel op een punt dat je tijdens het werk echt geniet van een compressor.

Een compressor is het pièce de résistance voor de klusser. Hierdoor beschik je over kracht om ontzettend lichte gereedschappen te gebruiken.

Ook interessant om te lezen: Keuzehulp: zo vind je jouw ideale powerstation

Perslucht

Een compressor is een apparaat dat perslucht produceert. Met die lucht onder druk kun je verschillende werkzaamheden uitvoeren, zoals banden oppompen, oppervlakken en objecten schoonblazen, voorwerpen zandstralen, verf spuiten, en spijkers en brads schieten. Brads zijn ultrafijne spijkertjes – een soort naaldspijkers – die je onder druk in het hout schiet en die je nauwelijks ziet zitten.

Als je dus een fietsband wilt opblazen en daarna de bekleding van een stoel wilt vastnieten, dan verwissel je gewoon het pneumatische gereedschap dat aangesloten is op dezelfde compressor. Dat verwisselen gaat trouwens ontzettend snel dankzij een speciale snelkoppeling. Een belangrijk voordeel van het werken met perslucht is dat al die gereedschappen licht van gewicht zijn terwijl ze toch een enorme kracht hebben.

©Adisorn

Drukvat

Een compressor zuigt lucht aan uit de omgeving, perst die samen en stuwt de samengeperste lucht via een luchtslang naar het aangesloten luchtgereedschap. De ketel of het drukvat van een compressor doet dienst als opslagplaats van lucht die zo goed als mogelijk op een constante druk wordt gehouden. Wanneer de druk door het gebruik daalt, zal de compressor aanslaan en nieuwe lucht aanzuigen en samenpersen. Hoe meer lucht er beschikbaar is, hoe langer het gereedschap kan worden gebruikt, maar ook hoe meer ruimte er nodig is om de lucht op te slaan. Een nadeel van een groot drukvat is dat het langer duurt voordat de luchtdruk opnieuw op bedrijfsniveau is. 

Oliegesmeerd of olievrij

Er zijn verschillende soorten compressors. Er zijn lichte draagbare en minicompressors, maar als doe-het-zelver koop je beter een stevig model dat voldoende druk kan produceren. Op die manier kom je later niet tot de vaststelling dat het toestel niet krachtig genoeg is voor het gereedschap dat je op het oog hebt.

Ruwweg verdeelt men compressors in oliegesmeerde en olievrije typen. Een oliegesmeerde uitvoering is over het algemeen stiller, maar vergt wel iets meer onderhoud. De oliegesmeerde compressor is goedkoper dan zijn olievrije tegenhanger, maar je moet er wel op letten dat je regelmatig het oliepeil checkt en de olie ververst. Een nadeel is dat je oliegesmeerde toestellen beter niet kunt inzetten als het kouder is dan 5°C. De olie kan door de kou verdikken, en dat is kwalijk voor een goede werking van het apparaat. 

©Natallia

Waar op letten?

Je hoeft niet per se naar een speciaalzaak te stappen om een compressor aan te schaffen. In elke doe-het-zelfzaak zie je verschillende modellen. Toch zijn er een paar zaken waar je op moet letten. Allereerst is er het aanzuigvermogen, dat aangeeft hoe snel het drukvat zich vult en hoe vlug de benodigde luchtdruk op peil is.

Heel belangrijk is het aantal bar. Dat is de kracht waarmee de lucht naar buiten wordt geblazen. Bij al het luchtgereedschap dat in de schappen ligt, lees je hoeveel bar het nodig heeft. Als je een spijkerpistool koopt dat 8 bar nodig heeft, moet de compressor deze druk dus wel kunnen produceren. De grootte van de tank bepaalt hoelang je de beschikking hebt over een constante druk. Hoe groter de tank, hoe langer je van dezelfde druk kunt genieten. Dat is vooral belangrijk voor wie verf gelijkmatig wil spuiten.

©navintar

Prijzen

Als je een compressor aanschaft, zitten daar meestal een paar tools bij waarmee je typische basisklussen met perslucht kunt uitvoeren. Anders moet je die hulpmiddelen afzonderlijk kopen. Een compressor voor de doe-het-zelver kost om en nabij de 150 euro. Een bandenpomp met spanningsmeter heb je voor 23 euro, een brad-tacker kost 90 euro, een blaaspistool 9 euro en een zandstraalpistool 35 euro.

Onderhoud

Zo'n compressor heeft nauwelijks onderhoud nodig. Het belangrijkste aandachtspunt is dat je het restvocht dat zich in de buffertank ophoopt af en toe laat weglopen via een aftapkraantje. Dat vocht komt vrij doordat de warme lucht in het apparaat afkoelt en er dus condens ontstaat. Door de hogere druk zal de temperatuur in de tank immers toenemen. Controleer zoals eerder gezegd ook het oliepeil bij oliegesmeerde uitvoeringen.