ID.nl logo
Review Volkswagen ID.3: Zo had hij vanaf het begin moeten zijn
© Igor Stuifzand
Mobiliteit

Review Volkswagen ID.3: Zo had hij vanaf het begin moeten zijn

Volkswagen heeft de elektrische ID.3 opgewaardeerd naar een kwaliteitsniveau dat meer dan behoorlijk is. Dat kon de auto goed gebruiken. Maar niet alle kritische puntjes zijn verholpen, zo blijkt tijdens een uitgebreide test met de vernieuwde ID.3.

Rampzalig
Conclusie

Volkswagen was er met de ID.3 vroeg bij op de EV-markt. Misschien wel iets te vroeg, want de auto was niet zonder fouten. Maar de Duitsers hebben zich alle kritiek aangetrokken, vooral op het gebied van kwaliteitsbeleving en ‘look and feel’ zijn belangrijke verbeteringen doorgevoerd. Waarmee de ID.3 echter nog niet de beste leerling van de klas is geworden. Er moet snel een software-update komen voor de adaptieve cruise control, terwijl er ook op het gebied van bedieningsgemak nog altijd winst te boeken is. De ID.3 doet eigenlijk heel weinig verkeerd, maar er zijn inmiddels enkele ijzersterke concurrenten die weinig moeite hoeven doen om de Volkswagen-klant in verleiding te brengen. En dan hebben we het niet alleen over de prijsbrekers uit China.

Plus- en minpunten
  • Geslaagde upgrade van interieur
  • Veel ruimte voor de passagiers
  • Energiezuinige en krachtige aandrijflijn
  • Comfortabele reisauto met rijke uitrusting
  • 7 jaar gratis onderhoud
  • Adaptieve cruise control vertraagt/versnelt uit zichzelf
  • Montage van trekhaak niet mogelijk
  • Haptische stuurknoppen zijn te onnauwkeurig
  • Je moet alles via het centrale scherm bedienen
  • Inclusief SEPP-aanschafsubsidie nog steeds relatief duur

In deze review van de Volkswagen ID.3 komen de volgende onderwerpen aan bod: - Eerst even een rondje om de Volkswagen ID.3 - Is de Volkswagen ID.3 een praktische auto? - Wat kost de VW ID.3 en wat heeft de auto voor die prijs allemaal te bieden? - Wat zijn de concurrenten van de Volkswagen ID.3? - De accutechniek en aandrijflijn van de ID.3 onder de loep - Hoe presteert de VW ID.3 op onze standaard verbruiksronde? - En hoe bevalt de Volkswagen ID.3 in de praktijk?

©Igor Stuifzand | ID.nl

Bij een tussentijdse facelift horen nieuwe kleuren en nieuwe wielen.

Eerst even een rondje om de Volkswagen ID.3

De Volkswagen ID.3 is vernieuwd. Niet ingrijpend, slechts in detail. Je herkent de opgefriste versie aan de gladdere voorbumper. Op de buitenste hoeken van de bumper zijn sleuven verwerkt die zogenaamde ‘air curtains’ rond de voorwielen creëren. Daardoor ontstaat minder turbulentie in de wielkuipen. Dat is goed voor de stroomlijn en dus voor het stroomverbruik, zo luidt de theorie. Verder wordt de grote zwarte plak plaatwerk voor de voorruit nu in kleur gespoten, waardoor de auto een wat volwassener uitstraling heeft gekregen. Onze testauto gaat gehuld in de nieuwe lakkleur Dark Olivine Green en staat op 20-inch lichtmetaal, in plaats van standaard 18 inch.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Het interieur is er dankzij nieuwe, zachtere materialen zienderogen op vooruit gegaan.

Deze tussentijdse update van de ID.3 betekent vooral een upgrade voor het interieur. Toen de auto in 2020 werd onthuld, kreeg Volkswagen veel kritiek te verduren over de kwaliteitsbeleving. De toegepaste plastics oogden goedkoop en VW onwaardig. De kritiek was niet tegen dovemansoren: de voor de ledematen oncomfortabel harde plastics hebben plaatsgemaakt voor materialen met een zachte(re) oppervlakte. Niet alleen voor de vingertoppen en ellenbogen een hele verbetering, maar ook voor de ogen. Het centrale aanraakscherm heeft nu standaard een diameter van 30,5 centimeter, in plaats van een priegelige 25,4 cm. Als vanouds moet je op het scherm zijn om alle functies te bedienen, want los van een strookje onder het scherm met de ‘sliders’ voor de temperatuurregeling en het volume is nergens een knop te bekennen. Anders nog iets veranderd? Niets ingrijpends.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De achterbank van de ID.3 biedt ruim plaats aan twee of drie volwassenen.

Is de Volkswagen ID.3 een praktische auto?

De ID.3 is prima geschikt als gezinsauto, want zowel voorin als achterin heb je veel ruimte. In de kofferbak past 385 liter bagage. Daar zet de Renault Megane Electric, als een van de belangrijkste ID.3-concurrenten, 440 liter tegenover. Dat verschil is terug te voeren op de plaatsing van de elektromotor. Volkswagen heeft bij het modulaire MEB-platform waarop de ID.3 gebaseerd is voor achterwielaandrijving gekozen, voor de motor moest dus laadvolume worden opgeofferd. Onder de vloerplaat van de kofferbak is ruimte voor kleine spulletjes die je liever aan het zicht onttrekt – of voor de laadkabel. Een zogenaamde ‘frunk’, oftewel een extra bagageruimte voorin, heeft de Volkswagen ID.3 niet.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Doordat de elektromotor achterin ligt, komt de laadvloer vrij hoog te liggen. Er kan 385 liter bagage achterin.

De testauto heeft een kentekengewicht van 1.715 kilo. Daarmee is hij naar EV-maatstaven beslist niet bovengemiddeld zwaar, maar er zijn elektrische auto’s van vergelijkbaar formaat en met een vergelijkbaar batterijpakket, die minder wegen. Zoals de Renault Megane Electric (1.599 kilo) en de MG 4 Electric (1.660 kilo). Deze modellen zijn tevens geschikt voor het trekken van een 500 kilo wegende aanhangwagen. Onder de Volkswagen ID.3 kan helemaal geen trekhaak worden gemonteerd. Voor veel (kamperende) Nederlanders die op zoek zijn naar een geschikte elektrische auto is dat toch een breekpunt.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De vernieuwde ID.3 is herkenbaar aan de luchtsleuven op de hoeken van de voorbumper en de geheel in kleur gespoten voorklep.

Wat kost de VW ID.3 en wat heeft de auto voor die prijs allemaal te bieden?

Een koopje is de Volkswagen ID.3 nooit geweest en daaraan is bij deze vernieuwde versie niets veranderd. Voor de ID.3 heeft Volkswagen twee batterijformaten in de aanbieding: 58 kWh of 77 kWh (nettowaarden). De elektromotor levert altijd een vermogen van 204 pk. De ID.3 met de kleinste batterij is verkrijgbaar als Pro en Pro Business. Voor de 77 kWh-versie heeft Volkswagen de sportievere uitvoeringen Pro S en Pro S Business in het leven geroepen.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Prettige comfortstoelen in de Pro en Pro Business, de S-versie heeft standaard sportstoelen.

De basisversie Pro (58 kWh) biedt al een behoorlijk uitgebreide standaarduitrusting. Dat mag ook wel, want de auto heeft een basisprijs van 42.690 euro. Zaken als led-koplampen, automatische airco, een multimediasysteem met draadloze smartphone-integratie (navigeren doe je via Apple CarPlay of Android Auto), adaptieve cruise control, parkeersensoren rondom en Lane Assist zijn bij de prijs inbegrepen. Als tegenprestatie voor de relatief hoge prijs van de ID.3 biedt Volkswagen de mogelijkheid om de auto 7 jaar gratis te laten onderhouden. Goeie deal! De tarieven voor private lease via de VW-organisatie beginnen bij 699 euro per maand.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Geïntegreerde navigatie op de Business-uitvoeringen berekent een optimaal laadmoment op de route.

De Pro Business (58 kWh) is 2.300 euro duurder. Een zeer acceptabele meerprijs, want je krijgt 18-inch lichtmetaal (de Pro staat op staal), een achteruitrijcamera, matrix led-koplampen, stoelverwarming, geïntegreerde navigatie, telefoonvoorbereiding, pro-actieve inzittendenbescherming (waarmee bij een dreigend ongeval de gordels worden aangespannen en de ramen sluiten), automatische parkeerhulp en keyless access met verlichte portiergrepen. Met een prijs van 44.990 euro komt de ID.3 Pro Business nog steeds in aanmerking voor 2.950 euro SEPP-aanschafsubsidie.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Ook standaard op de ID.3 Business-uitvoeringen: matrix led-koplampen.

Beide uitvoeringen met 77 kWh-batterij zijn te duur voor SEPP. Belangrijkste verschil tussen de Pro S (47.990 euro) en de Pro zijn de 19-inch lichtmetalen wielen en de sportstoelen met elektrische verstelling. Achterin is plaats voor twee personen in plaats van drie. Alle extra’s die we hierboven opsomden voor de Pro Business zitten ook op de Pro Business S. Doordat deze versie op dezelfde 19-inch wielen staat als de Pro S is de meerprijs iets lager: 2.000 euro.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Voortaan geven de extensies van de achterlichten op het kofferdeksel van de ID.3 ook licht.

Wat zijn de concurrenten van de Volkswagen ID.3?

De Volkswagen ID.3 opereert in een prijscategorie waar veel aanbod is. Belangrijkste concurrenten zijn de Renault Mégane Electric en de Cupra Born, die met vergelijkbare batterijpakketten voor vergelijkbare prijzen worden aangeboden. Ook de veel goedkopere MG 4 Electric kan als concurrent worden bestempeld, want die auto komt qua formaat heel dicht in de buurt van de ID.3. De elektrische versies van de Opel Astra en Peugeot 308 beschikken over minder motorvermogen, maar kunnen wel als stationwagon worden besteld. En laten we de nieuwe BYD Dolphin niet vergeten, die met een identiek motorvermogen van 204 pk en een iets grotere batterijcapaciteit voor 6.200 euro minder in de prijslijst staat.

©Igor Stuifzand | ID.nl

De testauto staat op 20-inch wielen met brede banden, die voor een iets hoger stroomverbruik zorgen.

De accutechniek en aandrijflijn van de ID.3 onder de loep

Volkswagen zag bij de facelift van de ID.3 geen noodzaak om iets aan de batterij- of aandrijftechniek te veranderen. Zoals gezegd: de achterin geplaatste elektromotor levert een vermogen van 204 en put zijn stroom uit een batterij van 58 of 77 kWh (netto). Wel heeft Volkswagen gesleuteld aan het laadsysteem. Voor de 58 kWh-versie bleef het snellaadvermogen (gelijkstroom, DC) onveranderd: 120 kW. De versie met 77 kWh-batterij kan nu snelladen met een piekvermogen van 170 kW. Opladen van 5 naar 80 procent stroomreserve gaat in 30 minuten, de 58 kWh-versie heeft daarvoor 5 minuten meer nodig. Via de publieke laadpaal of een wallbox met wisselstroom (AC) opladen gaat als vanouds met een maximum kracht van 11 kW. De Renault Megane Electric zet hier standaard 22 kW tegenover.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Met de 58 kWh-accu bereikt de ID.3 een hoogste laadkracht van 120 kW. De versie met 77 kWh-batterij haalt 170 kW.

Hoe presteert de VW ID.3 op onze standaard verbruiksronde?

We hebben de kaart erbij gepakt en een testroute uitgestippeld van 170 kilometer, waarop we voor een goede verbruiksindicatie voortaan elke elektrische testauto zullen meten. De route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, via provinciale en secundaire wegen en over enkele snelwegtrajecten, waar we de cruise control zowel op 100 km/h als op 130 km/h vastzetten. We rijden onze verbruiksronde na de avondspits, zodat we bij 130 km/h geen snelheidsovertredingen riskeren en geen last hebben van druk (vracht)verkeer. Invloed op het weer hebben we niet; auto’s die we in het najaar of in de winter rijden, zullen een hoger stroomverbruik noteren dan auto’s die in de lente en de zomer aan bod komen. Belangrijkste verbruiksfactor bij een EV is de rijstijl van de bestuurder. We houden ons bij overal aan de snelheid en maken van de test geen race of recordpoging 'zuinig rijden'. We zetten de airco op 21 graden en schakelen (indien aanwezig) het regeneratief remmen in.

Met de Volkswagen ID.3 legden we onze standaard verbruiksronde af op een licht bewolkte, vrijwel windstille avond, bij een temperatuur van 23 graden. Voor de ID.3 Pro Business met 58 kWh-batterij geeft Volkswagen zelf een gemiddeld energieverbruik op van 15,2 tot 15,5 kWh op 100 kilometer. Het verschil tussen beide waarden wordt onder meer veroorzaakt door de breedte van de banden. Onze test-ID.3 stond op Continentals EcoContact 6 in de maatvoering 215/45 R 20. Volgens de kentekengegevens van de RDW heeft de testauto een genormeerd WLTP-verbruik van 15,4 kWh/100 km. Geholpen door de gunstige weersomstandigheden, waarbij de batterij nauwelijks extra energie verbruikt om op bedrijfstemperatuur te blijven en de airco amper hoeft te werken, noteerden wij tijdens onze testronde van 170 kilometer een verbruik van 15,2 kWh/100 km. Op een volle batterij zou daarmee een actieradius van 382 kilometer haalbaar zijn. Volkswagen geeft zelf een range op van 421 tot 429 kilometer.

©Igor Stuifzand | ID.nl

En hoe bevalt de Volkswagen ID.3 in de praktijk?

Door goed te luisteren naar de kritiek van de klant, heeft Volkswagen een aantal pijnpunten bij de ID.3 verholpen. Maar dat wil niet zeggen dat de auto nu foutloos is. Tijdens de testweek leverde de adaptieve cruise control grote ergernis op. Het systeem stemt de snelheid van de auto af op de verkeersborden naast de weg, maar doet dat geheel op eigen initiatief. De elektronica interpreteerde de toegestane snelheid echter diverse keren volledig fout. Zo ging de testauto een keer uit zichzelf in de remmen nadat de camera een 80 km/h-bord had gezien. Dat bord stond echter op een parallelweg, en niet op de hoofdrijbaan van de snelweg waar op dat moment 100 km/h toegestaan was.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Volop veiligheids- en rijhulpsystemen in de ID.3. De adaptieve cruise control past de snelheid aan op basis van verkeersborden die hij meent te zien ...

Het tegenovergesteld maakten we mee bij wegwerkzaamheden: op mobiele matrixborden stond 70 km/h, de cruise control meende echter dat 130 km/h was toegestaan, zodat de auto spontaan begon te accelereren. Het is trouwens niet de eerste keer dat we zoiets meemaken in een Volkswagen. Wij zijn van mening dat beslissingen over de snelheid bij de bestuurder moeten liggen, en niet bij de computer! Die hoort alleen in te grijpen als er een noodsituatie dreigt, of als de bestuurder de controle over de auto dreigt te verliezen.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Voortaan is een 30,5 cm multimediascherm standaard. Alle functies worden bediend via het multimediasysteem.

Een ander punt van kritiek bij de ID.3 was de bediening van het multimediasysteem. Alles gaat via het touchscreen, het systeem kent geen fysieke knoppen. De airco en het audiovolume bedien je door je vinger door een gootje te laten glijden. Niet ideaal, die 'sliders'. Nu is de interface ook weer niet zo ingewikkeld ingericht dat je verstrikt raakt in alle aftakkingen van de software. We hebben meer moeite met de aanraakgevoelige oppervlakken in de spaken van de sturen, waarmee de cruise control en audio wordt bediend en waarmee je door het digitale instrumentarium scrolt. Regelmatig doen de haptische oppervlakken meer dingen dan je wenst, of leveren ze helemaal niets.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Volkswagen heeft niets veranderd aan de aanraakgevoelige, haptische contactoppervlakken op de stuurspaken van de ID.3.

Volkswagen is dus nog niet klaar met de ID.3. Die trouwens wel erg prettig rijdt. De stoelen zitten fijn, de auto heeft een lichte en nauwkeurig besturing, rijgeluiden blijven binnen de perken (je hoort de brede banden in de verte over het asfalt rollen) en het onderstel biedt een prettige mix van veercomfort en stevigheid. Waarbij we wel moeten aantekenen dat de auto op een slecht wegdek of op kinderkopjes flink door elkaar wordt geschud. Een consequentie van schokdempers die op het zware batterijpakket in de vloer berekend zijn.

©Igor Stuifzand

Nog een paar punten van kritiek, maar door de bank genomen is de Volkswagen ID.3 een erg prettige auto voor dagelijks gebruik.

Ontdek jouw perfecte elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl

Heb je een laadpaal nodig voor je elektrische auto? 👇

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Handige en grappige usb-producten voor een productieve werkdag
© ID.nl
Huis

Handige en grappige usb-producten voor een productieve werkdag

Sinds de uitvinding van de usb-poort kun je allerlei apparaten op je computer aansluiten. Externe opslagdragers en hubs zijn ontzettend handig, maar daarnaast verbind je net zo makkelijk de meest exotische spullen. Wat dacht je bijvoorbeeld van een tafelventilator, mini-koelkast, mokverwarmer en leeslamp? Geef je kantoorleven een boost met de usb-apparaten uit dit overzicht.

Hema tafelventilator USB Retro

€ 8,89 | www.hema.nl

Wanneer de temperatuur op je werkplek snel oploopt, is een verfrissend briesje wel zo prettig. Richt deze spotgoedkope tafelventilator op je gezicht en werk comfortabel door. Fijn is dat je de hoek kunt aanpassen. De vier rotorbladen bevinden zich in een compacte ‘kooi’, met een diameter van slechts tien centimeter. Daardoor neemt de ventilator dus weinig ruimte in beslag. Je kunt kiezen uit de kleuren zwart, groen, blauw, oranje en roze.

€ 8,89 | www.hema.nl

Hama 00012110

€ 11,99 | www.hama.com

Werk je op verschillende plekken, dan is deze ventilator ideaal. De meeste laptops hebben aan de zijkant één of meerdere usb-a-poorten; steek de connector van deze ventilator daarin en beweeg de flexibele zwanenhals in de gewenste richting. Dankzij de lengte van dertig centimeter kun je alle kanten op. Werk je weleens in het donker? In dat geval vallen de vijf gekleurde leds nogal op. Die geven je (werk)kamer een fraai effect. Je zet de verlichting met een schakelaar aan of uit.

€ 11,99 | www.hama.com

ThreeH H-UF05

Ca. € 26,- | www.amazon.nl

Geen tijd om tijdens een drukke dag naar de koelkast te lopen? Dankzij deze leuke mini-koelkast hoeft dat ook niet. De binnenruimte meet 8 × 8,6 × 18,6 centimeter, groot genoeg voor één blikje cola of energiedrank. De bediening is eenvoudig, want in de usb-kabel zit een schakelaar. Naast koelen kan de ThreeH H-UF05 ook verwarmen. Het opgegeven temperatuurbereik voor deze functie bedraagt 40 tot 65 graden Celsius. Handig voor wie een kop koffie of thee langere tijd warm wil houden. Het koelkastje is er in een rode en zwarte uitvoering.

Ca. € 26,- | www.amazon.nl

Trust Azul Cooling Stand

€ 39,99 | www.trust.com

Als je graag met je laptop op schoot werkt, komt deze koelstandaard goed van pas. Hiermee verklein je de kans dat de hardware oververhit raakt. Bovendien voorkom je dat je bovenbenen op den duur gaan gloeien. Je kunt een notebook van maximaal 17,3 inch op het plateau plaatsen en vervolgens urenlang werken. Twee ventilators, die draaien met een snelheid van zo’n 800 omwentelingen per minuut, koelen de onderzijde van laptopbehuizing. Mooi meegenomen is de extra usb-poort, zodat je bijvoorbeeld een usb-stick of externe schijf kunt aansluiten. De koelstandaard is tevens voorzien van blauwe ledverlichting.

€ 39,99 | www.trust.com

Beper USB Mug Warmer

Ca. € 20,- | www.beper.com

Wie het vaak druk heeft, laat een kop thee, koffie of chocolademelk soms onbedoeld afkoelen. Een mokverwarmer is dan ideaal. Zodra je de Beper USB Mug Warmer op een usb-poort aansluit, verwarmt de onderzetter zichzelf. Je hoeft niet te haasten, want het warme drankje blijft continu op een aangename temperatuur. Laat die onverwachte besprekingen maar komen!

Ca. € 20,- | www.beper.com

Nedis COOL3WT

Ca. € 15,- | www.nedis.nl

De Nedis COOL3WT is een perfecte luchtkoeler voor je bureau (of nachtkastje). Vul de geïntegreerde watertank met 0,3 liter en geniet van een aangenaam windje. Kies hierbij uit drie ventilatorstanden. Dit apparaat blaast vochtige lucht, waardoor je droge of geïrriteerde ogen voorkomt. Het opgegeven geluidsniveau bedraagt 51 decibel. Je sluit dit compacte apparaat aan op netstroom of een usb-poort van de computer.

Ca. € 15,- | www.nedis.nl

B.duck USB Hub

Ca. € 13,- | www.bol.com

De meeste usb-hubs hebben een sober uiterlijk, maar dat is bij dit badeendje wel anders. Verbind je de B.duck USB Hub met een pc of laptop, dan beschik je over vier usb-a-poorten. Ideaal voor het opladen van een smartphone of het aansluiten van een usb-stick. Deze speels vormgegeven ‘kantoorgenoot’ heeft een kunststof behuizing van slechts 8,5 × 8,5 × 9 cm.

Ca. € 13,- | www.bol.com

ACT AC7050

Ca. € 35,- | www.act-connectivity.com

Vrijwel alle recente laptops en pc’s hebben een usb-c-poort. Koppel daar deze betaalbare usb-hub aan en je hebt in één klap toegang tot diverse aansluitingen. De stevige aluminium behuizing biedt drie usb-a-poorten en twee geheugenkaartlezers (compatibel met SD- en microSD). Een pluspunt is de ondersteuning voor usb Power Delivery met een maximaal vermogen van 85 watt. Zo kun je een geschikte laptoplader aansluiten en fungeert de ACT AC7050 als volwaardig dockingstation. 

TP-Link UH720

Ca. € 37,- | www.tp-link.com

Zoek je een uitgebreide usb-hub voor een scherpe prijs? Dan is de breed verkrijgbare TP-Link UH720 wellicht het overwegen waard. Met zeven reguliere usb-a-aansluitingen en nog eens twee oplaadpoorten kun je alle kanten op. Aan de witte ledlampjes kun je zien of de usb-stick, printer en toetsenbord succesvol zijn verbonden. Volgens de fabrikant ondersteunt dit apparaat een respectabele overdrachtssnelheid tot 5 Gbit/s. Een geruststellende gedachte is dat de usb-hub is beveiligd tegen oververhitting en overspanning. De afmetingen van 16,5 × 6,55 × 1,75 centimeter vallen trouwens mee, waardoor de hub moeiteloos in een tas past.

Ca. € 37,- | www.tp-link.com

Dell Universal Dock UD22

Ca. € 110,- | www.dell.com

Creëer met dit veelzijdige dockingstation van Dell een ideale werkplek. Zodra je de laptop via de usb-c-stekker aansluit, heb je direct toegang tot alle aangesloten randapparatuur. Denk aan een toetsenbord, muis, printer, externe harde schijf en een of meerdere pc-monitors. Bovendien wordt de laptop tegelijkertijd verbonden met ethernet en netstroom. De behuizing biedt heel wat usb-a- en usb-c-poorten. Voor de video-overdracht heeft de Dell Universal Dock UD22 twee DisplayPort-aansluitingen. Daarnaast sluit je net zo gemakkelijk via usb-c of HDMI een extern scherm aan.

Ca. € 110,- | www.dell.com

Verbatim Keypad Secure USB-C-station

Vanaf ca. € 46,- | www.verbatim-europe.com

Sla met deze opvallende usb-stick belangrijke gegevens veilig op. Dit model van Verbatim past namelijk AES-256-encryptie toe op alle opgeslagen data. Wanneer je het opslagapparaatje onverhoopt mocht verliezen, ligt er niet meteen persoonlijke informatie op straat. De bestanden zijn namelijk alleen toegankelijk na het invoeren van de juiste code. Om die reden is de behuizing voorzien van een cijferpaneel met druktoetsen. De stick is verkrijgbaar met een opslagcapaciteit van 32 GB, 64 GB of 128 GB.

Vanaf ca. € 46,- | www.verbatim-europe.com

Adata SD810

Vanaf ca. € 65,- | www.adata.com

Op zoek naar een betaalbare externe ssd die tegen een stootje kan? De Adata SD810 voldoet aan de strenge eisen van de IP68-norm. De behuizing is dus volledig stof- en waterdicht en volgens de fabrikant overleeft het opslagapparaat zelfs een val vanaf een hoogte van 1,22 meter. Dankzij een maximale lees- en schrijfsnelheid van maar liefst 2000 MB/s kun je vlot grote hoeveelheden data overzetten. Naast pc’s, laptops en smartphones is de SD810 ook compatibel met nextgen-spelcomputers, waaronder de PlayStation 5. De externe ssd is leverbaar met een opslagcapaciteit van 500 GB, 1 TB, 2 TB of 4 TB, en je kunt kiezen uit een zwarte of een zilverkleurige behuizing.

Vanaf ca. € 65,- | www.adata.com

Seagate Ultra Compact

Vanaf € 129,99 | www.seagate.com

Zoals de productnaam al verklapt, heeft deze externe ssd een bescheiden behuizing. Met afmetingen van slechts 7 × 2,04 × 1,25 centimeter is de Seagate Ultra Compact niet veel groter dan een gemiddelde usb-stick. Toch kun je er 1 TB of 2 TB aan data op kwijt. De maximale lees- en schrijfsnelheid bedraagt 1000 MB/s, zodat je bijvoorbeeld snel raw-foto’s of een videoproject kunt kopiëren. Wees overigens niet bang om de opslagdrager mee te nemen, want het product heeft een IP54-codering; de behuizing is dus bestand tegen stof en spatwater. Dankzij de rubberen ombouw levert een val van drie meter hoogte normaliter geen schade op.

Vanaf € 129,99 | www.seagate.com

Ikea JANSJÖ

€ 3,99 | www.ikea.com

Als je een laptop zonder toetsenbordverlichting gebruikt, is dit zeer goedkope ledlampje van IKEA een handig hulpmiddel. Steek de usb-stekker in een vrije poort en profiteer van warm wit licht met een kleurtemperatuur van 2700 kelvin. De buigzame zwanenhals maakt het mogelijk het lampje heel precies te richten. IKEA claimt dat de JANSJÖ goed is voor 25.000 lichturen.

€ 3,99 | www.ikea.com

Paladone Star Wars X Wing

Ca. € 50,- | www.trade.paladone.com

Star Wars-fans, opgelet! Deze bureaulamp bevat een replica van het bekende X-Wing Starfighter-ruimteschip. Met behulp van de vleugels en de standaard kun je de richting van de ledlamp eenvoudig aanpassen. Steek de usb-connector in een laptop of pc en schakel de lamp in. Je kunt de Paladone Star Wars X-Wing ook op netstroom aansluiten; gebruik daarvoor een eigen usb-voedingsadapter. Deze lamp is een officieel Star Wars-product.

Ca. € 50,- | www.trade.paladone.com

Rapesco PS12-USB

Ca. € 18,- | www.rapesco.com

Maak je naast het werken op je laptop ook regelmatig schetsen op een tekenvel? Met de Rapesco PS12-USB zijn je potloodpunten voortaan altijd scherp. Dit apparaatje werkt op usb-voeding, al kun je voor mobiel gebruik optioneel vier AA-batterijen in de behuizing plaatsen. Twee slijpopeningen zorgen ervoor dat je zowel met dunne als dikke potloden uit de voeten kunt. De PS12-USB heeft een capaciteit van tien à twaalf potloden per minuut. Als je de kap verwijdert, schakelt de automatische puntenslijper zichzelf direct uit. Hierdoor kunnen ook jonge kinderen deze slijphulp veilig gebruiken. Het apparaat is verkrijgbaar in de kleuren zwart, roze, wit en blauw.

Ca. € 18,- | www.rapesco.com

MikaMax Big Enter Button

Ca. € 22,- | https://www.mikamax.nl

Ram je weleens uit frustratie op de Enter-knop? Misschien is deze gadget dan iets voor jou. Dankzij het zachte materiaal kun je zonder schade lekker hard op deze vervangende enorme Enter-toets rammen. Zodra je de usb-kabel met een laptop of pc verbindt, werkt de MikaMax Big Enter Button meteen. Het kussen meet 14 × 20 × 10 centimeter en weegt 142 gram.

Ca. € 22,- | https://www.mikamax.nl

8BitDo N30 Wireless Mouse

Ca. € 35,- | www.8bitdo.com

Veel mensen bewaren warme herinneringen aan de eerste spelconsole van Nintendo. Voor die doelgroep ontwikkelde 8BitDo deze retromuis. De kenmerkende rode en zwarte knoppen van de klassieke NES-controller zijn exact nagemaakt. De meegeleverde usb-ontvanger zendt een 2,4GHz-signaal uit, zodat de muis draadloos met de computer kan communiceren. De optische sensor ondersteunt een resolutie van 1000 dpi. Voor de voeding gaat er één AA-batterij in de behuizing, maar die levert de fabrikant niet mee.

Ca. € 35,- | www.8bitdo.com

Ajazz AF84

Ca. € 35,- | https://ajazzstore.com

Met de Ajazz AF84 lijkt het net alsof je op een ouderwetse typemachine tikt. Ondanks de relatief lage prijs is dit toch een draadloos model. Steek de 2,4GHz-usb-ontvanger in een vrije poort om verbinding te maken. Handig is de sleuf waarin je een tablet kunt plaatsen; het toetsenbord maakt dan via bluetooth draadloos contact met dit apparaat. Houd er rekening mee dat de fabrikant de twee benodigde AA-penlites niet zijn bijgesloten. Ajazz levert de AF84 in de kleuren zwart, grijs, roze en geel.

Ca. € 35,- | https://ajazzstore.com

Speedlink Joystick Competition Pro Extra

€ 29,99 | www.speedlink.com

Gamers van het eerste uur denken zullen weleens met weemoed terugdenken aan de klassieke joysticks van weleer. Met dit usb-model van Speedlink ga je terug in de tijd. Mooi meegenomen is dat je na aanschaf van dit product 25 arcadespellen kunt downloaden. De Joystick Competition Pro Extra is uitsluitend geschikt voor Windows-computers. Het is niet nodig om een stuurprogramma te installeren, want na aansluiting via usb werkt dit invoerapparaat direct.

€ 29,99 | www.speedlink.com

▼ Volgende artikel
Netflix wordt weer duurder ... 5 tips om te besparen op je streamingabonnementen
© AA+W - stock.adobe.com
Huis

Netflix wordt weer duurder ... 5 tips om te besparen op je streamingabonnementen

Nu Netflix heeft aangekondigd dat de prijzen opnieuw stijgen, is dit hét moment om eens naar je eigen abonnementen te kijken. Veel mensen hebben er meerdere: Netflix, Disney+, HBO Max, Amazon Prime Video, Apple TV+... allemaal leuk, maar de kosten lopen flink op. Tijd om te kijken waar je kunt besparen.

⏱ In het kort

📺 Tip 1: Kijk kritisch naar wat je echt gebruikt
📺 Tip 2: Gebruik één dienst tegelijk
📺 Tip 3: Deel een abonnement als het kan
📺 Tip 4: Kies de voordeligste optie
📺 Tip 5: Soms kan het (nog) goedkoper

Lees ook: 4 slimme tips om meer uit Netflix te halen

Een abonnement op een streamingdienst is binnen een paar minuten geregeld. Maar de kans is groot dat je er na een paar weken of maanden, wanneer je hebt gekeken wat je wilde zien, minder of niet meer naar kijkt. De praktijk leert dat veel mensen dan niet meteen hun abonnement opzeggen. Daardoor betaal je soms ongemerkt maandenlang voor iets wat je nauwelijks nog gebruikt. Door geregeld even door je abonnementen te lopen, kun je op jaarbasis tientallen euro's besparen. Met de tips hieronder beperk je de kosten zonder dat je minder hoeft te genieten van films en series.

Tip 1: Kijk kritisch naar wat je echt kijkt

Vraag jezelf af: heb ik deze dienst de afgelopen tijd nog gebruikt? Zo niet, dan is opzeggen of pauzeren de eenvoudigste manier om te besparen. Je kunt immers maar één streamingdienst tegelijk gebruiken. Door bewuster te kijken naar je eigen kijkgewoontes zie je snel welke diensten overbodig zijn.

Tip 2: Eén tegelijk is vaak genoeg

Wie slim omgaat met abonnementen, kiest per keer één dienst en wisselt zodra het aanbod daar is uitgekeken. Wacht tot er weer nieuwe seizoenen of films verschijnen en neem dan tijdelijk een maandabonnement. Vaak vind je via je provider of via acties ook nog extra korting. Zodra je alles gezien hebt, zet je het abonnement stop en stap je over naar de volgende. Je kunt je voortgang en kijktips eenvoudig bijhouden met apps als TV Time (Android | iOS).

Gratis Netflix

Wanneer je klant bent bij KPN en daar internet thuis en mobiel combineert, krijg je Netflix Basic cadeau. Dat scheelt alweer in de maandelijke kosten! Stapel je meer producten bij KPN, dan kun je ook kiezen voor Disney+, HBO Max of Videoland.

©Koray - stock.adobe.com

Tip 3: Kosten delen

Als je het aantal abonnementen hebt teruggebracht, kun je nog een stap verder gaan door te delen. Niet alle streamingdiensten staan dit toe, maar waar het mag, kan het flink schelen. Soms heb je een uitgebreider abonnement nodig voor meerdere profielen, maar deel je dat bedrag met een ander, dan ben je vaak goedkoper uit dan met elk een eigen account.

🍿🍿🍿

(voor erbij)

Tip 4: Kies de voordeligste optie

Kun je of wil je niet delen, kijk dan naar een goedkoper abonnement. Netflix biedt in diverse Europese landen al een goedkopere versie met advertenties aan. Die is in Nederland nog niet beschikbaar, maar andere diensten zoals Disney+, HBO Max en Videoland hebben dat inmiddels wel. De prijs ligt lager, al krijg je er tussendoor reclame bij.

Tip 5: Soms kan het (nog) goedkoper

Eerder las je dat het slim kan zijn om per maand te wisselen van streamingdienst, afhankelijk van het aanbod. Maar kijk je bij één dienst eigenlijk het hele jaar door iets wat je leuk vindt? Dan is een jaarabonnement vaak voordeliger dan twaalf losse maanden. Meestal krijg je daarbij één of twee maanden gratis. Daarnaast komen streamingdiensten geregeld met tijdelijke acties of bundelkortingen waarmee je de kosten verder omlaag brengt.