ID.nl logo
Tien zakelijke EV’s met een hoge actieradius in 2024
© Polestar
Mobiliteit

Tien zakelijke EV’s met een hoge actieradius in 2024

Welke elektrische auto's hebben in 2024 een hoge actieradius en zijn dus bij uitstek geschikt als lease-auto voor zakelijk gebruik? We zetten tien EV's op een rij die op één volle accu moeiteloos het hele land doorkruisen.

Dit artikel in het kort:

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Zakelijk rijden betekent veel kilometers maken. Lease je een elektrische auto, dan blijft de wens om veel kilometers te maken overeind, maar zul je moeten letten op de actieradius van je auto. Het liefst sta je niet om de 300 kilometer een halfuur of langer stil bij een laadpunt, dus je wilt een auto leasen met een beetje knappe actieradius. Om je op weg te helpen, zetten we tien uitstekende zakelijke EV’s op een rij, die beschikken over een actieradius die hoog genoeg is om je lang onderweg te houden.

Waarom juist deze tien EV's?

Bij het kiezen van deze tien EV’s hebben we niet simpelweg gekozen voor de elektrische auto’s met de hoogste actieradius. Die lijstjes worden namelijk aangevoerd door modellen die voor de gemiddelde zakelijke rijder veel te hoog gegrepen zijn. Natuurlijk is de actieradius van de Lucid Air (meer dan 800 kilometer) of die van de Mercedes-Benz EQS (bijna 750 kilometer) erg indrukwekkend, maar deze auto’s kosten een klein fortuin. Om het enigszins bereikbaar te houden, richten we ons op de meer populaire EV’s die momenteel op de markt zijn en lichten we de modellen uit met de beste actieradius.

Tesla Model 3 Long Range (678 kilometer)

De Longe Range-uitvoering van de auto die in 2022 gold als het bestverkochte model in Europa, kan volgens Tesla zelf 678 kilometer rijden op een volle accu. De Model 3 komt in meerdere variaties, waaronder een Performance-versie, maar de Long Range-variant komt het verst. En wil je opladen aan de snellader? In 18 minuten is de accu gevuld van 20 naar 80 procent. Tesla mag dan veel concurrentie hebben gekregen uit Europese en Aziatische hoek, ze hebben dit spelletje nog altijd uitstekend onder de knie.

©Irwin Versteegh

Tesla Model 3

Tesla Model S Long Range (652 kilometer)

Hij is wel duurder dan de Model 3, maar met zo’n actieradius kunnen we de Tesla Model S Long Range niet onderbelicht laten. De Model S is de grote broer van de Model 3 en de auto waarmee de Tesla-hype in vroeger jaren begon. Met de Long Range kom je bijzonder ver op een volle accu en het opladen van 20 naar 80 procent gaat in een heel behoorlijke 23 minuten.

Polestar 2 Longe Range Single Motor (635 kilometer)

De Polestar 2 is een fraaie, minimalistisch ogende SUV met Chinees/Zweedse roots. Het merk kenmerkt zich door het bouwen van strak vormgegeven EV’s, die beschikken over fraaie staaltjes techniek. En met de Longe Range Single Motor kom je ook nog eens bijzonder ver op een vol accupakket, Met een actieradius van 635 kilometer is er weinig dat de Polestar 2 niet kan berijden in Nederland. Wil je meer vermogen, dan kies je de Dual Motor. Houd er wel rekening mee dat deze variant een actieradius heeft van 592 kilometer. Minder dan de Single Motor, maar nog altijd goed voor een plekje tussen deze tien lease-auto's. Het opladen van 20 naar 80 procent aan de snellader doet-ie in 23 minuten.

©Polestar

Polestar 2

BMW i4 eDrive40 (590 kilometer)

BMW is een merk dat bij de zakelijke leaserijder zeer bekend in de oren zal klinken. De BMW i4 is de elektrische uitvoering van de BMW 4-serie en dus een zeer geschikte zakelijke auto. Met zijn luxe interieur en onberispelijke afwerking is dit een auto waarin kilometers maken nooit als een straf aanvoelt. En met een actieradius van 590 kilometer en snelladen van 20 naar 80 procent in 23 minuten zit het technisch allemaal bijzonder goed in elkaar.

Volvo EX40 Single Motor Extended Range Plus (575 kilometer)

De Volvo EX40 is de nieuwe naam van de Volvo XC40, een auto die in recente jaren uitgroeide tot een favoriet bij menig zakelijk rijder. De strakke vormgeving, gecombineerd met de gebruikelijke Volvo-kwaliteit, maakt van deze compacte cross-over een zeer complete auto. En met de Extended Range Plus-uitvoering kom je ook nog eens een heel eind op een volle accu. 575 kilometer is ronduit indrukwekkend, net als het trekvermogen van maar liefst 1800 kilogram. Sta je bij de snellader, dan laad je de accu in 23 minuten op van 20 naar 80 procent. 

BYD Seal RWD (570 kilometer)

De BYD (Build Your Dreams) Seal is een fraaie vijfdeurs-sportback, die met samengeknepen ogen wel iets weg heeft van de Tesla Model S. De Chinese fabrikant BYD heeft meerdere modellen in het segment, maar de Seal is voor de zakelijke rijder een zeer aantrekkelijke keuze, mede dankzij zijn actieradius van 570 kilometer. Opladen aan de snellader van 20 naar 80 procent gaat in 32 minuten. Een slag langer dan bij de Tesla, maar dan drink je maar een extra kop koffie bij het laadstation. Kies overigens wel voor de RWD; de AWD is duurder, krachtiger en komt 50 kilometer minder ver.

Volkswagen ID.3 Pro S (559 kilometer)

Het elektrische alternatief voor de Volkswagen Golf is een leasewagen bij uitstek en zeer geschikt voor de zakelijke markt. Het Duitse Volkswagen heeft een hele vloot elektrische auto’s op de markt gebracht, met de ID.3 als de opvolger van de Volkswagen e-Golf. Deze compacte hatchback heeft als de Pro S een indrukwekkende actieradius en laadt in 38 minuten op van 20 naar 80 procent. Dat laatste is niet heel bijzonder, maar de actieradius maakt een hoop goed.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Volkswagen ID.3

Hyundai IONIQ 6 77.4 kWh (545 kilometer)

Hyundai is een merk dat de elektrische auto volledig heeft omarmd, en met een actieradius van 545 kilometer voor de variant met een accupakket van 77,4 kWh hoef je niet bang te zijn dat je auto snel aan de beademing moet. De IONIQ 6 kenmerkt zich door zijn aerodynamische vorm, iets wat aanzienlijk bijdraagt aan die ferme actieradius. Snelladen van 20 naar 80 procent gaat in 19 minuten. De vierwielaangedreven AWD-uitvoering is een slag krachtiger, maar komt ook iets minder ver op een volle accu, juist vanwege dat extra vermogen.

©Hyundai

Hyundai Ioniq 6

Volkswagen ID.5 en ID.4 Pro (534 kilometer)

Nog een Volkswagen in dit rijtje. De Volkswagen ID.5 is een SUV en zodoende een slag groter dan de ID.3. Hij is technisch gelijk aan de ID.4, maar heeft die coupé-uitstraling die tegenwoordig zo populair is. Die vorm is iets aerodynamischer, dus is de actieradius van de ID.5 iets groter dan die van de ID.4. Met 534 om 528 kilometer is het echter lood om oud ijzer. Net zoals bij de ID.3 is het snelladen minder indrukwekkend dan bij enkele Amerikaanse en Aziatische concurrenten: in 35 minuten ga je van 20 naar 80 procent.

Kia EV6 77.4 kWh Plus Advanced (528 kilometer)

De Kia EV6 is een fraai ogende SUV van Zuid-Koreaanse makelij en een populaire EV op de zakelijke markt. Deze EV6 is de kleine broer van de enorme Kia EV9 en onderdeel van de elektrische EV-lijn, die in de komende jaren nog verder wordt uitgebreid. De 77.4 kWh Plus Advanced-uitvoering is niet de krachtigste van de EV6-familie, maar wel de variant die het verst komt op een volle accu. En de snellaadtijd van 18 minuten van 20 naar 80 procent is minstens zo netjes.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter
© andov
Huis

Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Met een aparte vriezer kun je extra veel eten invriezen en voor langere tijd bewaren. Wij zochten vier vrijstaande vriezers voor je met een inhoud van minstens 100 liter.

Bij een koelkast is het vriesvak meestal beperkt van formaat. Kies je voor een losse vriezer, dan heb je veel meer ruimte. Modellen met meer dan 100 liter zijn geen uitzondering. Wij hebben vijf stuks voor je gevonden met flink wat ruimte.

Whirlpool W55ZM 112 W 2 N

De Whirlpool heeft een netto inhoud van 103 liter. Met een hoogte van 83,8 cm is het apparaat geschikt voor plaatsing onder een aanrechtblad. De vriezer beschikt over twee transparante lades en een vriesvak met klep. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. De W55ZM heeft een invriescapaciteit van 4,5 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 16 uur. De vriezer behoort tot klimaatklasse SN-T, wat betekent dat hij goed functioneert bij omgevingstemperaturen tussen +10°C en +43°C, maar niet geschikt is voor onverwarmde ruimtes als een schuur of garage. Gezien het formaat is hij ook eerder geschikt voor plaatsing in de keuken.

Jaarlijks energieverbruik: 170 kWh
Netto inhoud: 103 liter
Bewaartijd bij stroomuitval:
16 uur
Geschikt voor schuur of garage
: Nee

Bosch GSN29VLEP 

Deze vrieskast heeft een royale inhoud van 200 liter en is afgewerkt in een roestvrijstalen look, waardoor hij er strak uitziet in elke keuken. Binnenin vind je vier handige, doorzichtige vrieslades, waaronder een extra ruime BigBox-lade voor grotere producten zoals pizza's of diepvriesgroenten. Dankzij de Supervriezen-functie worden nieuwe etenswaren snel ingevroren. Bij een eventuele stroomuitval hoef je je geen zorgen te maken: de vriezer houdt je producten tot wel 25 uur op de juiste temperatuur.

Jaarlijks energieverbruik: 221 kWh
Netto inhoud: 200 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 25 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

Inventum VR1420

De Inventum VR1420 is een vrijstaande vrieskast met een netto inhoud van 160 liter. Hij beschikt over drie transparante lades en twee vriesvakken met kleppen. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. Met een invriesvermogen van 7,2 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 9 uur biedt de VR1420 betrouwbare prestaties. Het geluidsniveau bedraagt 42 dB, wat als normaal wordt beschouwd voor dit type apparaat. De vriezer is geschikt voor plaatsing in ruimtes met temperaturen tot -10°C, zoals een garage. Het energielabel van de VR1420 is E, met een jaarlijks energieverbruik van 235 kWh.

Jaarlijks energieverbruik: 235 kWh
Netto inhoud: 160 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 9 uur
Geschikt voor schuur of garage: Ja

Beko RFNE448E45W

Deze Beko heeft een netto inhoud van maar liefst 404 liter. Met een hoogte van 192 cm, een breedte van 70 cm en een diepte van 77 cm biedt deze vriezer dus ruime opslagmogelijkheden. Het apparaat heeft acht transparante vrieslades, waaronder een ruime lade voor het opslaan van grotere producten. De draairichting van de deur kan aangepast worden aan de plaatsingsruimte. Bij stroomuitval blijft de temperatuur tot 30 uur op een veilig niveau. Deze vriezer is echter niet geschikt voor de schuur of garage. Wel heeft deze vriezer een iets zuiniger energielabel dan de meeste apparaten die hier besproken zijn, namelijk D.

Jaarlijks energieverbruik: 233 kWh
Netto inhoud: 404 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 30 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

AEG OAG7M281EX

De AEG OAG7M281EX is een vrijstaande vrieskast uit de 7000-serie met een netto inhoud van 278 liter. Dankzij de NoFrost-technologie hoef je nooit meer handmatig te ontdooien. De MultiFlow-luchtcirculatie zorgt voor een stabiele temperatuur en luchtvochtigheid in de hele vriezer, wat de kwaliteit van je voedsel beschermt. De vriezer is uitgerust met vijf transparante lades en twee uitneembare glazen legplanken, wat flexibiliteit biedt bij het opbergen van grotere items. Dankzij de elektronische bediening met LED-indicatie kun je de temperatuur en andere instellingen precies regelen. De invriescapaciteit bedraagt 13 kilogram per 24 uur, ruim voldoende om ook na een grote boodschappenronde alles snel in te vriezen.

Jaarlijks energieverbruik: 248 kWh
Netto inhoud: 278 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 15 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

▼ Volgende artikel
Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon
© Rens Blom
Huis

Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon

De JBL Tour One M3 is een over-ear-hoofdtelefoon met ANC-modus, waarin hij zoveel mogelijk omgevingsgeluiden minimaliseert om jou rustig te laten luisteren naar muziek of een podcast. JBL voorziet de hoofdtelefoon van nog veel meer functies. In deze review lees je onze ervaringen met de JBL Tour One M3 na drie weken intensief gebruik.

Uitstekend
Conclusie

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.

Plus- en minpunten
  • Prettig, vouwbaar ontwerp
  • Geluidskwaliteit
  • Veel functies
  • Optionele Smart Tx-gadget kan echt nuttig zijn
  • ANC-modus is goed maar moet sommige concurrenten voor zich dulden

JBL heeft voor velen een wat stoerder imago, onder andere door de focus op krachtige luidsprekers en oordopjes en marketing gericht op een jongere doelgroep. Daar horen ook speciale hoofdtelefoons bij. De Tour One M3 is wat dat betreft een minder typisch JBL-product, want deze luxe hoofdtelefoon past qua adviesprijs (350 euro), uitstraling en functies meer bij mensen die in alle rust willen genieten. Bijvoorbeeld in de trein of in het vliegtuig. Ja, de Tour One M3 is zeker interessant voor (zaken)reizigers. Een domein waar traditioneel vooral Bose en Sony sterk in zijn.

Ontwerp en draagcomfort

De JBL Tour One M3 oogt zakelijk in zijn blauwe (getest), zwarte of zandachtige kleur en valt prettig over onze oren heen. De hoofdband is zacht en irriteert niet na een paar uur luisteren. We krijgen dan wel wat warme oren. Je kunt de bluetooth-hoofdtelefoon opvouwen. De knoppen op de schelpen voor de bediening vergen wat gewenning om op de tast te vinden, maar werken naar behoren.

©Rens Blom

Ook de meegeleverde opbergdoos is strak, sterk gebouwd en geeft een premium gevoel. In de doos zitten genoeg kabels om de hoofdtelefoon bekabeld te gebruiken, ook in het vliegtuig. Een usb-c-oplaadkabel is uiteraard ook aanwezig.

©Rens Blom

Geluidskwaliteit en ANC-modus

Heel belangrijk aan een dure hoofdtelefoon is de geluidskwaliteit. We vallen met de deur in huis: die is heel goed bij de JBL Tour One M3. De hoofdtelefoon klinkt krachtig, duidelijk en best ruimtelijk. Altijd knap aangezien de oorschelpen over je oren heen vallen en het geluid dus heel duidelijk je oren in gaat.

Wat we ook fijn vinden is dat JBL geen extra nadruk legt op de bas, iets dat het merk wel doet bij producten die meer op jongeren gericht zijn. Podcasts klinken ook lekker realistisch.

We zijn ook fan van de uitgebreide equalizer in de JBL Headphones-app die je op je smartphone kunt installeren. Wie raad weet met een equalizer, kan lekker pingelen in de app om de geluidskwaliteit van de Tour One M3 meer naar eigen hand te zetten.

©Rens Blom

De app van JBL biedt heel veel functies.

De ANC-modus is effectief in het onderdrukken van omgevingsgeluiden, vooral repetitieve geluiden als vliegtuigmotoren (wanneer we in het vliegtuig zitten) of voorbijrazende auto's (als we op circa dertig meter van een drukkere weg wandelen). We merken echter ook dat de Sonos Ace en Sony WH-1000XM5 nog beter zijn in het minimaliseren van niet-repetitieve geluiden, zoals luid pratende mensen achter je in het vliegtuig, joelende kinderen in de trein of knisperende verpakkingen in een kantoortuin. Met de JBL Tour One M3 op horen we dergelijke geluiden meer dan met de twee andere genoemde hoofdtelefoons. Voor onze volgende langere vlieg- en treinreizen kiezen we daarom liever voor een van die andere modellen. Niet omdat de accuduur van de Tour One M3 tegenvalt – die is ruim voldoende – maar vanwege de demping van omgevingsgeluid.

©Rens Blom

Accuduur

Over die accuduur gesproken: de Tour One M3 gaat zeker 35 uur mee bij het luisteren naar muziek met de ANC-modus aan. Zonder ANC komen daar nog tientallen uren bij. Opladen doet de hoofdtelefoon snel via zijn usb-c-poort. Vijf minuten opladen is goed voor ruim drie uur muziek luisteren.

Smart Tx is interessante gadget

Dan nog even over de Smart Tx, het kleine rechthoekige apparaatje dat werkt met de hoofdtelefoon. De Smart Tx heeft een accu die in de praktijk meerdere werkdagen meegaat, of langer als je de hoofdtelefoon minder vaak gebruikt. Op het aanraakgevoelige schermpje van de gadget zie je nuttige informatie over het gebruik van de hoofdtelefoon en je muziek. Je kunt ook allerlei instellingen veranderen. Met deze gadget binnen handbereik hoef je de JBL-app op je smartphone eigenlijk niet te openen.

©Rens Blom

Maar de gadget kan – gelukkig – meer. Je kunt 'm namelijk bekabeld via usb aansluiten op vele typen audiobronnen, van een computer en televisie tot het inflight-entertainmentsysteem in het vliegtuig. Na het koppelen en aanzetten van de Smart TX maakt deze automatisch verbinding met je Tour One M3 en stuurt het geluid draadloos door. Zo kun je dus een film kijken op het vliegtuigschermpje zonder dat je per ongeluk de kabel uit je hoofdtelefoon trekt als je je dekentje lekker warm om je benen vouwt.

©Rens Blom

Ook noemenswaardig is dat de Smart Tx ondersteuning biedt voor Auracast, een relatief nieuwe bluetooth-functionaliteit waarmee je geluid van één apparaat kunt streamen naar meerdere ondersteunde hoofdtelefoons, oordopjes en luidsprekers. JBL zet al langer in op Auracast, wat de Smart Tx-gadget extra nuttig maakt voor wie al andere moderne JBL-producten gebruikt.

Spreken de functies van de Smart Tx je niet aan? Je kunt de Tour One M3 los kopen voor een adviesprijs van 349 euro of in combinatie met de Smart Tx voor 399 euro. Fijn dat JBL je niet verplicht laat betalen voor een gadget die je misschien niet hoeft.

©Rens Blom

Conclusie: JBL Tour One M3 kopen?

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.