ID.nl logo
BYD Seal U: Chinees alternatief voor saaie Duitse SUV's
© Martijn de Bruin
Mobiliteit

BYD Seal U: Chinees alternatief voor saaie Duitse SUV's

De Chinese autofabrikant BYD breidt zijn modellengamma uit met de Seal U, een ruime en comfortabele elektrische SUV. De auto biedt een actieradius tot 500 km, een ruim interieur en veel standaarduitrusting voor een scherpe prijs vanaf € 42.990. Wij reden met de Seal U en vertellen je alles over het nieuwe Chinese alternatief voor de Tesla Model Y en Volkswagen ID.4.

Watch on YouTube

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Het grootste EV-automerk ter wereld? Nee, dat is niet Tesla of het almachtige Volkswagen-concern, maar BYD. Het Chinese merk – dat decennia geleden begon met het ontwikkelen en fabriceren van accu’s voor onder meer de Nokia 3310 – is inmiddels uitgegroeid tot een serieuze autofabrikant. In tegenstelling tot tal van andere opkomende merken lanceerde BYD in korte tijd een aantal serieus aantrekkelijk geprijsde auto’s als de ATTO 3, de Dolphin en sinds kort ook een appetijtelijke sedan als de Seal. Modellen die stuk voor stuk in aanmerking komen voor de SEPP-subsidieregeling en dus ruim onder de 45.000 euro zijn gepositioneerd. Maar, het merk is nog lang niet klaar met groeien en lanceert nu de BYD SEAL U. Irwin Versteegh van InstaAutoVlog toog onlangs naar Portugal om er de allereerste kilometers mee te maken.

©Martijn de Bruin

Groter dan de concurrentie

De ‘U’ in Seal U geeft aan dat we hier te maken hebben met een utility-versie van de Seal, en net als zijn sportieve sedanbroertje gaat dit model opereren in het D-segment, zij het als SUV. Directe concurrenten zijn de Skoda Enyaq, Volkswagen iD.4, Nissan Ariya en natuurlijk de Tesla Model Y. Hoe dan ook troeft de Seal U ze stuk voor stuk af als we kijken naar de afmetingen. Zo is-ie 4,79 m lang, 1,89 m breed en 1,67 m hoog. De wielbasis meet 2,77 m en dat is conform het segment.

Wat betreft het exterieurdesign classificeert het model zich in BYD’s Ocean Series. Net als bij de Dolphin en de Seal vond BYD-hoofddesigner Wolfgang Egger (ex-Audi en -Alfa Romeo, en onder meer verantwoordelijk voor de 8C Competizione) zijn inspiratie in het ruime sop. Het resultaat is een chique auto met een vloeiend lijnenspel en fraaie details zoals de dubbele U-vormige koplampen en een X-design voor het front. We zien bovendien kenmerkende dagrijverlichting voor en achter, en standaard is de Seal U geschoeid op 19-inch lichtmetalen wielen met Michelin Primacy-banden.

©Martijn de Bruin

Comfortabelste tweede zitrij

Naast die lichtmetalen wielen zijn het verder luxe zaken als een panoramisch schuif-kanteldak en keyless entry & go die de standaarduitrusting van de Seal U naar een hoger niveau tillen. Zeker als we kijken naar de instapprijs, waar we later in dit artikel op terugkomen.

Stappen we aan boord, dan merken we direct op dat ook deze moderne BYD op het innovatieve e-Platform 3.0 is gebouwd. Deze voor volledig elektrische auto’s ontwikkelde basis is modulair en zien we ook onder de Dolphin, Atto 3 en uiteraard de Seal. Kijken we bijvoorbeeld naar de tweede zitrij, dan zien we daar een zeer ruime cabine waar plek is voor drie volwassen personen. Sterker nog, dit is misschien wel de comfortabelste achterbank in zijn klasse. De hoofd-, leef- en voetenruimte is riant en zaken als ventilatieroosters én usb-aansluitingen zetten de puntjes op de i.

1300 kg trekgewicht

Als we de standaard elektrisch te openen en sluiten achterklep openen, krijgen we bovendien toegang tot een bagageruimte die standaard 552 liter inhoud meet. De keurig afgewerkte ruimte heeft een dubbele bodem, zij het dat je daaronder net niet genoeg ruimte aantreft voor het huisvesten van de laadkabel.

Als je de in 60:40-verhouding verdeelde achterbankleuning neerklapt, ontstaat er een inhoud van net geen 1,5 kuub en een nagenoeg vlakke vloer. Niet genoeg of beschik je over bijvoorbeeld een vouwwagen? Dan is dit de tweede BYD – na de TANG – die een fatsoenlijk trekgewicht krijgt met maximaal 1300 kg.

Aantrekkelijk interieur

Eenmaal achter het stuur neem je op heuphoogte plaats op zeer comfortabele en goed gevormde stoelen. Deze zijn standaard elektrisch verstelbaar, inclusief een geheugen, al kan de bijrijder niet genieten van comfort als hoogteverstelling. Mede dankzij een uitstekende verstelbaarheid van het stuurwiel – axiaal en verticaal – is een fijne zitpositie in combinatie met een prettige leuning voor beide ellebogen snel gevonden.

Je zit bovendien in een aantrekkelijk ontworpen en keurig afgewerkt interieur, waarbij gebruik is gemaakt van hoogwaardige materialen – al kan het geheel niet op tegen de verfijning en details van de normale Seal. Niettemin doet deze auto niet per se onder voor zijn opponenten en troeft-ie ze her en der misschien zelfs af.

Riante standaarduitrusting

Dat geldt ook voor het multimedia- en navigatiesysteem. Net als in elke andere BYD een unique selling point dankzij de mogelijkheid om het scherm te draaien en de doordachte, snel werkende software. De instapversie is voorzien van een 12,8-inch scherm, terwijl de topuitvoering (Design) het 15,6-inch grote systeem krijgt. Beide touchscreens hebben dezelfde noviteiten als navigatie, Apple Carplay, Android Auto, Spotify, live-verkeersdata en een 4G-dataverbinding, waardoor je geniet van OTA-updates en app-connectiviteit om op afstand diverse zaken te monitoren of de klimaatregeling te starten.

Ook zien we standaard een achteruitrijcamera met een 360graden-functie en parkeersensoren rondom. Nog meer luxe? Wat dacht je van standaard stoelverwarming, stoelkoeling, stuurwielverwarming en een digitaal instrumentarium? De Design-uitvoering krijgt daarnaast een head-up display en een premium audiosysteem van infinity. Het enige dat ontbreekt, al wordt er achter de schermen aan gewerkt: EV-routeplanning. Hierdoor is de auto nu nog niet in staat om via een netwerk van snelladers een route uit te stippelen. Iets waar bijna alle concurrenten inmiddels wel over beschikken.

500 km actieradius

Op aandrijftechnisch vlak is er wel verschil. De instapversie (Comfort) krijgt een 71,8 kWh grote Blade Battery (LFP-techniek) en 420 km range. Mede mogelijk gemaakt door de standaard montage van een warmtepompinstallatie. Het gekoelde en verwarmde accupakket is op te laden met een 3-fasen-boordlader (11 kW) en met maximaal 115 kW aan een snellader met een 10-80%-vulling in 40 minuten.

De Design-uitvoering krijgt een vrij forse 87 kWh blade battery waarmee de Seal U maximaal 500 km kan afleggen. Het snellaadvermogen is met 140 kW hoger, maar er zijn dan ook meer kWh's te vullen, dus de 40 minuten blijven gehandhaafd. Elke Seal U heeft een 218 pk sterke elektromotor met minimaal 310 Nm trekkracht. De Design-uitvoering krijgt met zijn grotere accu iets meer koppel: 330 Nm in totaal.

©Martijn de Bruin

Voorwielaangedreven

Eenmaal op pad merken we direct op dat de Seal U over een adequaat vermogen beschikt. Oké, de Seal U is geen strepentrekker, maar 218 pk vermogen en een 0-100-sprint in 9,5 seconden zijn ruim voldoende. Alleen bij snelheden boven de 120 km/u zou iets meer pit ‘m niet misstaan. Zeker niet in vergelijking met bijvoorbeeld een pittige Tesla Model Y.

Dat heeft uiteraard te maken met het feit dat de Seal U met 2100 kg vrij zwaar is. Geen uitzondering, want dat weegt de concurrentie ook, maar 218 pk is dan niet bepaald overbemeten. Qua rijkarakter heeft BYD daarnaast slim ingezet op verfijning en comfort, en dat is iets dat uitstekend bij de auto past. De Seal U is in tegenstelling tot de Seal sedan en net als de Nissan Ariya namelijk voorwielaangedreven en dan is een comfortabel rijkarakter een prima match.

©Martijn de Bruin

Stil interieur

Vergeleken met de eerste kilometers in de Nissan Ariya lijkt de Seal U iets comfortabeler te zijn. Het onderstel biedt net zo veel verfijning. Met name de rust die in het onderstel zit is prettig. Het wegdek wordt niet gekopieerd en de engineers hebben dan ook goed van het lagere zwaartepunt (accu in bodem) gebruikgemaakt. De koets helt niet overdreven over en wordt afdoende snel gestabiliseerd, en de besturing is prettig licht en voldoende direct.

Wel zit er eenmaal op snelheid een bepaalde ‘vaagheid’ in de besturing die op den duur wellicht middels software kan worden gecorrigeerd. Hij ‘plakt’ dan een beetje rond de middenstand.

Dankzij een uitstekend geïsoleerde cabine is de Seal U lekker stil en met name de isolatie in de bodem valt in de smaak. Er is vrij weinig sprake van overmatig afrolgeluid. De auto ontpopt zich dan ook snel als een fijne en comfortabele metgezel die dankzij zijn ruimte en potentiële range recht in de roos lijkt te schieten.

©Martijn de Bruin

Beide versies met subsidie

Of de Model Y zich zorgen moet maken? Nou, niet helemaal, want de Tesla blaast de Seal U van tafel met zijn verbruik, oplaadsnelheid en noviteiten als de user interface inclusief EV-routeplanning en het superchargernetwerk. Maar het comfortabele rijkarakter van de Seal U, het fraai afgewerkte interieur en het Louwman-netwerk voor de after sales zijn zomaar zaken die in zijn voordeel werken.

De prijs? Die is met 42.990 euro voor de Comfort en 45.990 euro inclusief afleverkosten daarnaast vlijmscherp. Zeker als je bedenkt dat beide uitvoeringen daarmee in aanmerking komen voor de SEPP-subsidieregeling. Het zal mij dan ook niet verbazen dat we de BYD Seal U geregeld tegen zullen komen op het Nederlandse of wellicht Europese asfalt, want als we kijken naar het totaalpakket, kunnen we er simpelweg niet omheen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 robuuste sporthorloges voor een mooie prijs
© www.peopleimages.com
Gezond leven

Waar voor je geld: 5 robuuste sporthorloges voor een mooie prijs

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een betaalbaar sporthorloge? Vandaag hebben we vijf interessante modellen voor je gespot.

Xiaomi Smart Band 9

De onlangs verschenen Xiaomi Smart Band 9 is goedkoop en kent ook nog eens verrassend veel functies. Dit langwerpige sporthorloge is in de kleurstellingen zilver-wit, zwart en roze verkrijgbaar. Het amoledscherm van 1,62 inch biedt voldoende ruimte om diverse gegevens te tonen. Dankzij een respectabele resolutie van 192 × 490 pixels verschijnt alle informatie scherp in beeld – denk daarbij aan stappen, verbrande calorieën, weersverwachting en natuurlijk de tijd. Alle functies zijn via het aanraakscherm bereikbaar, want de Smart Band 9 heeft geen fysieke knoppen. De waterdichte behuizing weegt maar 15,8 gram (zonder bandje).

Kies in het menu tussen ruim 150 sportmodi en start vervolgens de training. Tijdens de inspanning kun je jouw hartslag in de gaten houden. Je koppelt de Smart Band 9 via bluetooth eenvoudig aan een smartphone. Laat het mobiele toestel vervolgens in je broek- of jaszak zitten, want inkomende notificaties verschijnen rechtstreeks op je pols. Een prettige eigenschap is dat je het scherm ook op zonovergoten plekken nog prima kunt lezen. Aan de hand van een lichtsensor kiest deze smartwatch automatisch de juiste helderheid. Ten slotte is de beschikbaarheid van meer dan tweehonderd wijzerplaten een leuk extraatje.

Garmin Instinct 2

Met deze relatief goedkope smartwatch van Garmin houd je nauwlettend jouw sportieve prestaties in de gaten. Je kunt de Instinct 2 zowel binnen als buiten dragen, want de robuuste behuizing is waterdicht tot een diepte van honderd meter. Op het ronde display van 176 × 176 pixels zie je onder meer de actuele hartslag, het aantal gezette stappen en de huidige snelheid. Er zijn ook een hoogtemeter en elektrisch kompas geïntegreerd. Onder leiding van diverse sport-apps doe je uiteenlopende trainingen. Je kunt bovendien na elke nacht de uitgebreide slaapmonitor bekijken.

Wanneer het sporthorloge met een smartphone is verbonden, zie je inkomende pushnotificaties voorbijkomen. De Instinct 2 bevat een energiezuinig zwart-witscherm. Dat komt de accuduur ten goede! De fabrikant claimt dan ook een batterijduur van zo'n 28 dagen in de smartwatchmodus. Het hier besproken model heeft een horlogekast van 45 millimeter. Als alternatief kun je een vergelijkbaar sporthorloge met een horlogekast van 40 millimeter kopen, de Garmin Instinct 2S.

Garmin Forerunner 255 Music

Ren, wandel of fiets je met een lekker muziekje nét wat steviger door? De Garmin Forerunner 255 Music is hiervoor bij uitstek geschikt. Je kunt namelijk nummers van Spotify, Deezer of YouTube Music downloaden en in het geheugen van deze smartwatch opslaan. Laat dus tijdens trainingen voortaan je smartphone thuisliggen en bedien de muziek vanaf je pols. Je hebt voor deze functie trouwens wel een betaald abonnement bij een van de genoemde muziekdiensten nodig. De Forerunner 255 Music heeft een horlogekast van 46 millimeter. Kies tussen een zwarte en witte uitvoering.

Op het ruime 1,3inch-kleurenscherm van 260 × 260 pixels zijn er een heleboel functies toegankelijk. Denk onder andere aan een calorieënteller, hartslagmeter, bloedzuurstofmeter, slaapmonitor, snelheidsmeter, stappenteller en stopwatch. De Forerunner 255 Music toont ook meldingen van een verbonden smartphone. Krijg je bijvoorbeeld een WhatsApp-bericht, dan gaat de weerbestendige behuizing kortstondig trillen. Tot slot gebruik je deze veelzijdige smartwatch ook om contactloos te betalen.

Lees ook: Dit zijn de 9 sporten waarmee je het makkelijkst afvalt

Polar Pacer Pro

Zoek je een licht sporthorloge met zéér veel functies? Kijk dan eens naar de Polar Pacer Pro. Wegens het gewicht van 41 gram voel je dit apparaatje amper zitten. In de horlogekast van 45 millimeter is er een 1,2inch-kleurenscherm van 240 × 240 pixels verwerkt. Het display is voorzien van Gorilla Glass en gaat dus niet zomaar stuk. Verder is de behuizing waterdicht tot een diepte van vijftig meter. In het menu staan er ruim 150 sportprofielen voor je klaar. Fijn is dat deze smartwatch ook allerlei 'exotische' sporten ondersteunt, zoals (kite)surfen, rolschaatsen en skiën. Zodra je een keuze hebt gemaakt, monitort de Pacer Pro diverse sportieve prestaties.

Onder de motorkap bevindt zich een gps-chip, zodat deze smartwatch overal ter wereld je locatie kan bepalen. Handig is dat je routes van de bekende app Komoot kunt synchroniseren. Kijk voor routeaanwijzingen voortaan op je pols. Verder werkt de Pacer Pro ook naadloos met de veelgebruikte sport-app Strava samen. Hoewel Polar in zijn eigen webwinkel een tarief van 349,90 euro hanteert, vragen diverse andere bekende webshops minder dan tweehonderd euro. Kies tussen de kleurstellingen zwart, wit en goud.

Samsung Galaxy Fit3

De Samsung Galaxy Fit3 schaf je voor minder dan zes tientjes aan! Dit goedkope sporthorloge is te koop in de kleurstellingen zwart, zilver-wit en roze. Ondanks zijn lage prijskaartje toont het langwerpige 1,6inch-amoledscherm van 256 × 402 pixels diverse gegevens. Zo zie je hoeveel stappen je hebt gezet. De achterzijde van de horlogekast heeft ook nog sensoren om je bloedzuurstof en hartslag te meten. Druk aan de zijkant op de homeknop en kies uit ruim honderd sportoefeningen. De Galaxy Fit3 analyseert desgewenst ook je slaapgedrag. Maak je onverhoopt een lelijke uitglijder? Dankzij valdetectie schakelt de polsassistent jouw SOS-contactpersonen in.

Dit lichtgewicht sporthorloge van 18,5 gram neem je overal mee naartoe. De IP68-gecertificeerde behuizing is namelijk volledig waterdicht. Verbind de Galaxy Fit3 via bluetooth met een smartphone voor nog meer functies. Je kunt dan bijvoorbeeld de muziekweergave bedienen en zien wie er belt. De smartwatch toont ook inkomende berichten. De oplaadbare batterij van 208 mAh gaat op een enkele acculading volgens Samsung tot dertien dagen mee.

▼ Volgende artikel
5 redenen waarom citroen een wondermiddel is voor je was én je wasmachine
© africaimages.com (Olga Yastremska, Africa Images)
Huis

5 redenen waarom citroen een wondermiddel is voor je was én je wasmachine

Dat een wasmachine zonder moeite vuile was schoon krijgt, spreekt voor zich. Toch kan een kleine natuurlijke hulp extra verschil maken. Geen chemisch middel, maar iets wat je waarschijnlijk al in huis hebt: citroensap. Dat zorgt voor een frissere was, een schonere trommel en een beter onderhouden machine.

In dit artikel

Citroensap blijkt niet alleen handig in de keuken, maar ook tijdens het wassen. Het natuurlijke zuur (citroenzuur, inderdaad) helpt zeepresten verwijderen, voorkomt geurtjes en houdt wit echt wit. Daarnaast verzacht het hard water en maakt het wasverzachters overbodig. In dit artikel lees je hoe en waarom citroen zo'n krachtig hulpmiddel is voor zowel je kleding als je wasmachine.

Lees ook: Vetluis in je wasmachine? Zo kom je er vanaf!

Hoewel de meeste wasmachines hun werk prima doen, kun je ze met een beetje citroensap een handje helpen. Dit natuurlijke zuur werkt verrassend effectief tegen vuil, kalk en bacteriën. Hieronder lees je vijf manieren waarop citroen je was én je machine schoner, frisser en duurzamer maakt.

1. Verwijdert zeepresten

Na het wassen blijft er vaak wat wasmiddel of wasverzachter achter in de trommel of in je kleding. Het gevolg? Je wasmachine kan muf gaan stinken, net zoals de was die uit zo'n machine komt. Een scheutje citroensap in het bakje voor de wasverzachter helpt om die resten los te weken. Zo blijft je wasmachine schoon en ruikt je was écht fris.

2. Neutraliseert nare geuren

Citroensap werkt licht antibacterieel en neutraliseert geuren. Dat is vooral handig bij sportkleding, handdoeken of keukenlinnen dat snel minder fris ruikt. Citroen maakt je was dus niet alleen schoner, maar ook frisser.

©africa-studio.com (Olga Yastremska and Leonid Yastremskiy)

3. Werkt tegen hard water

Woon je in een gebied met hard water, dan merk je dat wasmiddel minder goed schuimt en kleding stugger aanvoelt. Citroenzuur bindt kalkdeeltjes, waardoor het water zachter wordt en het wasmiddel beter zijn werk doet. Zo bescherm je zowel je kleding als de binnenkant van je machine tegen kalkaanslag.

🍋 Onderhoudstip: laat eens per maand een lege wasmachine draaien op 60 graden met een scheut citroensap. Zo voorkom je kalkaanslag en blijft de binnenkant fris.

4. Houdt wit écht wit

Citroensap heeft een mild blekend effect dat witte kleding helderder maakt zonder het risico van verkleuring. Vooral fijn voor lakens, T-shirts en handdoeken. Anders dan chloor is citroensap veilig voor de meeste stoffen* en vriendelijker voor je huid én het milieu.

*Maar niet voor alle stoffen

Citroensap is een zuur en daardoor minder geschikt voor zijde, wol en linnen. Deze natuurlijke vezels reageren gevoelig op zuren en kunnen door herhaald contact hun glans of structuur verliezen. Ook bij kleding met metalen details (zoals ritsen of knopen) is voorzichtigheid geboden, omdat zuur oxidatie kan versnellen.

5. Zorgt voor zachtere kleding

Heb je snel last van wasverzachter of vind je de geur te sterk? Citroensap verzacht het water op een natuurlijke manier, zonder kunstmatige toevoegingen. Zo blijft je kleding soepel en zacht, ook zonder de synthetische stoffen die in veel wasverzachters zitten. Dat is prettiger voor gevoelige huid én beter voor het milieu, omdat er minder chemische resten in het afvalwater terechtkomen.

Zo gebruik je het: voorbeeldwas

Wil je het zelf proberen? Zo doe je dat veilig:

Voor een volle trommel witte of lichte was giet je een half kopje citroensap (ongeveer 120 ml) in het vakje van de wasverzachter. Gebruik je gewone wasmiddel, maar sla extra bleek of wasverzachter over. Was op 40 graden en haal je was direct uit de machine zodra het programma klaar is.

Tot aan de laatste druppel uitgeperst...

.. dat lukt alleen met een goede juicer (ook voor sinaasappels!)