ID.nl logo
BYD Seal U: Chinees alternatief voor saaie Duitse SUV's
© Martijn de Bruin
Mobiliteit

BYD Seal U: Chinees alternatief voor saaie Duitse SUV's

De Chinese autofabrikant BYD breidt zijn modellengamma uit met de Seal U, een ruime en comfortabele elektrische SUV. De auto biedt een actieradius tot 500 km, een ruim interieur en veel standaarduitrusting voor een scherpe prijs vanaf € 42.990. Wij reden met de Seal U en vertellen je alles over het nieuwe Chinese alternatief voor de Tesla Model Y en Volkswagen ID.4.

Watch on YouTube

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Het grootste EV-automerk ter wereld? Nee, dat is niet Tesla of het almachtige Volkswagen-concern, maar BYD. Het Chinese merk – dat decennia geleden begon met het ontwikkelen en fabriceren van accu’s voor onder meer de Nokia 3310 – is inmiddels uitgegroeid tot een serieuze autofabrikant. In tegenstelling tot tal van andere opkomende merken lanceerde BYD in korte tijd een aantal serieus aantrekkelijk geprijsde auto’s als de ATTO 3, de Dolphin en sinds kort ook een appetijtelijke sedan als de Seal. Modellen die stuk voor stuk in aanmerking komen voor de SEPP-subsidieregeling en dus ruim onder de 45.000 euro zijn gepositioneerd. Maar, het merk is nog lang niet klaar met groeien en lanceert nu de BYD SEAL U. Irwin Versteegh van InstaAutoVlog toog onlangs naar Portugal om er de allereerste kilometers mee te maken.

©Martijn de Bruin

Groter dan de concurrentie

De ‘U’ in Seal U geeft aan dat we hier te maken hebben met een utility-versie van de Seal, en net als zijn sportieve sedanbroertje gaat dit model opereren in het D-segment, zij het als SUV. Directe concurrenten zijn de Skoda Enyaq, Volkswagen iD.4, Nissan Ariya en natuurlijk de Tesla Model Y. Hoe dan ook troeft de Seal U ze stuk voor stuk af als we kijken naar de afmetingen. Zo is-ie 4,79 m lang, 1,89 m breed en 1,67 m hoog. De wielbasis meet 2,77 m en dat is conform het segment.

Wat betreft het exterieurdesign classificeert het model zich in BYD’s Ocean Series. Net als bij de Dolphin en de Seal vond BYD-hoofddesigner Wolfgang Egger (ex-Audi en -Alfa Romeo, en onder meer verantwoordelijk voor de 8C Competizione) zijn inspiratie in het ruime sop. Het resultaat is een chique auto met een vloeiend lijnenspel en fraaie details zoals de dubbele U-vormige koplampen en een X-design voor het front. We zien bovendien kenmerkende dagrijverlichting voor en achter, en standaard is de Seal U geschoeid op 19-inch lichtmetalen wielen met Michelin Primacy-banden.

©Martijn de Bruin

Comfortabelste tweede zitrij

Naast die lichtmetalen wielen zijn het verder luxe zaken als een panoramisch schuif-kanteldak en keyless entry & go die de standaarduitrusting van de Seal U naar een hoger niveau tillen. Zeker als we kijken naar de instapprijs, waar we later in dit artikel op terugkomen.

Stappen we aan boord, dan merken we direct op dat ook deze moderne BYD op het innovatieve e-Platform 3.0 is gebouwd. Deze voor volledig elektrische auto’s ontwikkelde basis is modulair en zien we ook onder de Dolphin, Atto 3 en uiteraard de Seal. Kijken we bijvoorbeeld naar de tweede zitrij, dan zien we daar een zeer ruime cabine waar plek is voor drie volwassen personen. Sterker nog, dit is misschien wel de comfortabelste achterbank in zijn klasse. De hoofd-, leef- en voetenruimte is riant en zaken als ventilatieroosters én usb-aansluitingen zetten de puntjes op de i.

1300 kg trekgewicht

Als we de standaard elektrisch te openen en sluiten achterklep openen, krijgen we bovendien toegang tot een bagageruimte die standaard 552 liter inhoud meet. De keurig afgewerkte ruimte heeft een dubbele bodem, zij het dat je daaronder net niet genoeg ruimte aantreft voor het huisvesten van de laadkabel.

Als je de in 60:40-verhouding verdeelde achterbankleuning neerklapt, ontstaat er een inhoud van net geen 1,5 kuub en een nagenoeg vlakke vloer. Niet genoeg of beschik je over bijvoorbeeld een vouwwagen? Dan is dit de tweede BYD – na de TANG – die een fatsoenlijk trekgewicht krijgt met maximaal 1300 kg.

Aantrekkelijk interieur

Eenmaal achter het stuur neem je op heuphoogte plaats op zeer comfortabele en goed gevormde stoelen. Deze zijn standaard elektrisch verstelbaar, inclusief een geheugen, al kan de bijrijder niet genieten van comfort als hoogteverstelling. Mede dankzij een uitstekende verstelbaarheid van het stuurwiel – axiaal en verticaal – is een fijne zitpositie in combinatie met een prettige leuning voor beide ellebogen snel gevonden.

Je zit bovendien in een aantrekkelijk ontworpen en keurig afgewerkt interieur, waarbij gebruik is gemaakt van hoogwaardige materialen – al kan het geheel niet op tegen de verfijning en details van de normale Seal. Niettemin doet deze auto niet per se onder voor zijn opponenten en troeft-ie ze her en der misschien zelfs af.

Riante standaarduitrusting

Dat geldt ook voor het multimedia- en navigatiesysteem. Net als in elke andere BYD een unique selling point dankzij de mogelijkheid om het scherm te draaien en de doordachte, snel werkende software. De instapversie is voorzien van een 12,8-inch scherm, terwijl de topuitvoering (Design) het 15,6-inch grote systeem krijgt. Beide touchscreens hebben dezelfde noviteiten als navigatie, Apple Carplay, Android Auto, Spotify, live-verkeersdata en een 4G-dataverbinding, waardoor je geniet van OTA-updates en app-connectiviteit om op afstand diverse zaken te monitoren of de klimaatregeling te starten.

Ook zien we standaard een achteruitrijcamera met een 360graden-functie en parkeersensoren rondom. Nog meer luxe? Wat dacht je van standaard stoelverwarming, stoelkoeling, stuurwielverwarming en een digitaal instrumentarium? De Design-uitvoering krijgt daarnaast een head-up display en een premium audiosysteem van infinity. Het enige dat ontbreekt, al wordt er achter de schermen aan gewerkt: EV-routeplanning. Hierdoor is de auto nu nog niet in staat om via een netwerk van snelladers een route uit te stippelen. Iets waar bijna alle concurrenten inmiddels wel over beschikken.

500 km actieradius

Op aandrijftechnisch vlak is er wel verschil. De instapversie (Comfort) krijgt een 71,8 kWh grote Blade Battery (LFP-techniek) en 420 km range. Mede mogelijk gemaakt door de standaard montage van een warmtepompinstallatie. Het gekoelde en verwarmde accupakket is op te laden met een 3-fasen-boordlader (11 kW) en met maximaal 115 kW aan een snellader met een 10-80%-vulling in 40 minuten.

De Design-uitvoering krijgt een vrij forse 87 kWh blade battery waarmee de Seal U maximaal 500 km kan afleggen. Het snellaadvermogen is met 140 kW hoger, maar er zijn dan ook meer kWh's te vullen, dus de 40 minuten blijven gehandhaafd. Elke Seal U heeft een 218 pk sterke elektromotor met minimaal 310 Nm trekkracht. De Design-uitvoering krijgt met zijn grotere accu iets meer koppel: 330 Nm in totaal.

©Martijn de Bruin

Voorwielaangedreven

Eenmaal op pad merken we direct op dat de Seal U over een adequaat vermogen beschikt. Oké, de Seal U is geen strepentrekker, maar 218 pk vermogen en een 0-100-sprint in 9,5 seconden zijn ruim voldoende. Alleen bij snelheden boven de 120 km/u zou iets meer pit ‘m niet misstaan. Zeker niet in vergelijking met bijvoorbeeld een pittige Tesla Model Y.

Dat heeft uiteraard te maken met het feit dat de Seal U met 2100 kg vrij zwaar is. Geen uitzondering, want dat weegt de concurrentie ook, maar 218 pk is dan niet bepaald overbemeten. Qua rijkarakter heeft BYD daarnaast slim ingezet op verfijning en comfort, en dat is iets dat uitstekend bij de auto past. De Seal U is in tegenstelling tot de Seal sedan en net als de Nissan Ariya namelijk voorwielaangedreven en dan is een comfortabel rijkarakter een prima match.

©Martijn de Bruin

Stil interieur

Vergeleken met de eerste kilometers in de Nissan Ariya lijkt de Seal U iets comfortabeler te zijn. Het onderstel biedt net zo veel verfijning. Met name de rust die in het onderstel zit is prettig. Het wegdek wordt niet gekopieerd en de engineers hebben dan ook goed van het lagere zwaartepunt (accu in bodem) gebruikgemaakt. De koets helt niet overdreven over en wordt afdoende snel gestabiliseerd, en de besturing is prettig licht en voldoende direct.

Wel zit er eenmaal op snelheid een bepaalde ‘vaagheid’ in de besturing die op den duur wellicht middels software kan worden gecorrigeerd. Hij ‘plakt’ dan een beetje rond de middenstand.

Dankzij een uitstekend geïsoleerde cabine is de Seal U lekker stil en met name de isolatie in de bodem valt in de smaak. Er is vrij weinig sprake van overmatig afrolgeluid. De auto ontpopt zich dan ook snel als een fijne en comfortabele metgezel die dankzij zijn ruimte en potentiële range recht in de roos lijkt te schieten.

©Martijn de Bruin

Beide versies met subsidie

Of de Model Y zich zorgen moet maken? Nou, niet helemaal, want de Tesla blaast de Seal U van tafel met zijn verbruik, oplaadsnelheid en noviteiten als de user interface inclusief EV-routeplanning en het superchargernetwerk. Maar het comfortabele rijkarakter van de Seal U, het fraai afgewerkte interieur en het Louwman-netwerk voor de after sales zijn zomaar zaken die in zijn voordeel werken.

De prijs? Die is met 42.990 euro voor de Comfort en 45.990 euro inclusief afleverkosten daarnaast vlijmscherp. Zeker als je bedenkt dat beide uitvoeringen daarmee in aanmerking komen voor de SEPP-subsidieregeling. Het zal mij dan ook niet verbazen dat we de BYD Seal U geregeld tegen zullen komen op het Nederlandse of wellicht Europese asfalt, want als we kijken naar het totaalpakket, kunnen we er simpelweg niet omheen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 broodroosters geschikt voor vier sneetjes
© insta_photos - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 broodroosters geschikt voor vier sneetjes

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt of die handige functies hebben. Daarom gaan we een paar keer per week op zoek naar zulke deals. Dit keer: broodroosters voor grotere gezinnen waar vier sneetjes tegelijk in passen.

Een lekker ontbijt is altijd een goed begin van de dag en wat is er nou lekkerder dan de geur van geroosterd brood? Of je nu van goudbruin of juist donker en krokant houdt, een goede broodrooster is onmisbaar. Voor wie een groot gezin heeft, of gewoon graag vier boterhammen tegelijk roostert, is een model voor vier sneetjes ideaal. Wij doken in de wereld van broodroosters en selecteerden vijf toppers onder de 60 euro die niet alleen je brood, maar ook je dag een stukje beter maken.

Tefal Smart'n Light TT6408

Met de Tefal Smart 'n Light haal je een modern en gebruiksvriendelijk apparaat in huis. Wat meteen opvalt, is het digitale display. De bruiningsgraad stel je in met een simpele druk op de knop en het schermpje toont vervolgens een countdown-timer. Zo weet je precies hoe lang je nog moet wachten op je perfecte boterham. Je hebt de keuze uit zeven verschillende bruiningsniveaus. Een unieke eigenschap is de favorietenfunctie. Hiermee kun je twee van je favoriete instellingen opslaan, zodat je met één druk op de knop jouw ideale toast tevoorschijn tovert. De broodrooster beschikt over vier sleuven, die breed genoeg zijn voor zowel dunne als dikke sneden brood. De automatische broodcentrering zorgt ervoor dat elke boterham gelijkmatig wordt geroosterd. Verder is het apparaat uitgerust met een ontdooi- en opwarmfunctie. Dankzij de handige liftfunctie kun je ook kleinere sneetjes brood makkelijk en veilig uit de rooster halen.

KitchenBrothers Retro

Dit broodrooster heeft ruimte voor vier sneetjes brood en beschikt over vier extra brede sleuven. Het apparaat is uitgerust met zes verschillende warmteniveaus, wat de gebruiker de mogelijkheid geeft de gewenste roosterstand in te stellen. Met een vermogen van 1630 Watt kan het brood snel worden geroosterd. Een handige functie bij dit broodrooster is dat de twee sleuven per keer afzonderlijk te bedienen zijn, mocht je maar twee sneetjes willen roosteren. Daarnaast zijn er een ontdooi- en een 'reheat'-functie aanwezig. Voor het opvangen van kruimels zijn er twee kruimellades in het apparaat verwerkt.

Russell Hobbs 23610-56 Adventure

Als je op zoek bent naar een broodrooster die zowel functioneel als stijlvol is, dan zou je de Russell Hobbs Adventure kunnen overwegen. De twee extra lange sleuven zijn speciaal ontworpen zodat je er vier normale boterhammen tegelijk in kunt roosteren. Dit is ook handig voor grotere, ongesneden sneden brood. Met de traploos instelbare bruiningsknop bepaal je zelf heel precies hoe krokant je jouw toast wilt hebben. Een handige functie is de zogeheten 'lift & look'-optie; hiermee kun je tussentijds je brood omhoog halen om de bruiningsgraad te controleren zonder het roosterproces te stoppen. Bevroren brood is geen enkel probleem dankzij de ontdooistand en met de annuleerknop heb je altijd de controle om het roosteren direct te stoppen. De broodrooster wordt geleverd met een opwarmrekje, ideaal voor het verwarmen van croissants of pistoletjes. Het schoonmaken wordt eenvoudig gemaakt door de uitneembare kruimellade die alle restjes opvangt.

Moulinex Subito TT340811

Dit broodrooster heeft een vermogen van 1700 Watt en biedt ruimte voor het roosteren van vier sneetjes brood in twee lange sleuven. Het apparaat beschikt over zes verschillende standen voor het instellen van de bruiningsgraad. Je kunt brood ontdooien, maar ook gebruikmaken van de reheat-functie voor het opwarmen van eerder geroosterd brood. Door de handige extra hoge liftfunctie haal je ook kleinere sneetjes brood gemakkelijk uit de sleuven. Een geïntegreerde kruimellade aan de onderzijde vangt de losse kruimels op.

Tefal Ultra Mini TL330D

Dit apparaat is ontworpen met het oog op ruimtebesparing. Door zijn smalle en compacte vormgeving neemt het weinig plek in op het aanrecht. De broodrooster beschikt over één lange en brede sleuf waarin je ofwel twee standaard boterhammen naast elkaar, ofwel één lange snede brood, zoals van een stokbrood, kunt plaatsen. Voor het instellen van de gewenste bruiningsgraad maak je gebruik van een draaiknop met zes verschillende standen. Naast de standaard roosterfunctie kun je met dit model ook bevroren brood direct roosteren via de ontdooistand. Een aparte knop is aanwezig om het roosterproces op ieder gewenst moment te onderbreken. Verder is de broodrooster uitgerust met een geïntegreerd opzetrekje voor het verwarmen van bolletjes en croissants en een broodlift om ook kleinere sneetjes brood veilig te kunnen verwijderen.

▼ Volgende artikel
Acer vernieuwt Nitro-reeks met laptops, desktops en monitoren voor gamers
© Acer
Huis

Acer vernieuwt Nitro-reeks met laptops, desktops en monitoren voor gamers

Acer heeft tijdens IFA 2025 in Berlijn een vernieuwde line-up van zijn Nitro-reeks gepresenteerd. De nieuwe line-up bestaat uit twee gaminglaptops, twee krachtige gamingdesktops en vier monitoren. Daarmee richt het merk zich op gamers die zoeken naar sterke prestaties, scherpe beelden en moderne functies, zonder meteen in de absolute high-end prijsklasse te belanden.

Nitro V 16: topprestaties en helder beeld

De Acer Nitro V 16 (ANV16-72) is ontwikkeld voor gamers en makers die kracht en veelzijdigheid nodig hebben. Binnenin zit een Intel Core 9 270H-processor gecombineerd met maximaal een NVIDIA GeForce RTX 5070 laptop-GPU. De laptop maakt gebruik van de nieuwste NVIDIA Blackwell-architectuur en ondersteunt DLSS 4 voor hogere prestaties en betere beeldkwaliteit. Het 16-inch WQXGA-scherm (2560 x 1600) biedt 100% sRGB-dekking en een verversingssnelheid van 180 Hz.

Het koelsysteem bestaat uit twee ventilatoren en vier luchtkanalen die zorgen dat de prestaties ook bij lange sessies stabiel blijven. Dankzij Intel Application Optimization worden systeemtaken slim verdeeld, zodat de laptop sneller reageert op de apps die op dat moment belangrijk zijn.

Nitro V 16S: dunner en mobieler

De Nitro V 16S (ANV16S-71) biedt grotendeels dezelfde hardware, maar dan verpakt in een slanke metalen behuizing van slechts 19,9 mm dik. Ook hier vinden we een Intel Core 9 270H en maximaal een NVIDIA GeForce RTX 5070 laptop-GPU, met ondersteuning voor DLSS 4 en neural rendering. Het WQXGA-scherm heeft dezelfde 180 Hz verversingssnelheid en sRGB-dekking als de V 16.

De laptop is lichter om mee te nemen, en dankzij een toetsenbord met vier-zone RGB-verlichting krijgt hij ook een eigen uitstraling. Zowel de V 16 als de V 16S zijn voorzien van NitroSense, waarmee ventilatorsnelheden en prestaties real-time zijn te monitoren en af te stemmen.

Nitro 50 en Nitro 70: gamingdesktops met constante kracht

Naast de laptops presenteerde Acer twee nieuwe gamingdesktops, die wifi 7 ondersteunen. De Nitro 70 (N70X3D-100) draait op maximaal een AMD Ryzen 9 9950X3D-processor en een NVIDIA GeForce RTX 5090 GPU. Hij heeft tot 128 GB DDR5 RAM op 6000 MT/s en tot 2 TB PCIe Gen 4 SSD-opslag. De desktop is uitgerust met het Nitro CycloneX 360-koelsysteem en een 360 mm waterkoeler voor extra stabiele prestaties.

De Nitro 50 (N50-100) is iets compacter uitgevoerd, met maximaal een Ryzen 7 8700G en NVIDIA RTX RTX 5080 GPU. Er zit tot 128 GB DDR5 RAM in en SSD-opslag tot 2 TB. Ook dit model beschikt over het  gepatenteerde Acer Nitro CycloneX 360-koelsysteem.

©Acer

De Acer Nitro 70

Nitro-monitoren: keuze uit vier nieuwe modellen

Acer introduceerde daarnaast vier nieuwe monitoren in de Nitro-serie.

  • Nitro XV275K V6: een 27-inch 4K UHD-monitor met een refresh rate van 180 Hz, 1 ms VRB Pro en FreeSync Premium-technologie. Met 1000 nits piekhelderheid en 97% ondersteuning van DCI-P3 zijn de beelden levendig en levensecht.

  • Nitro XV273U W1: eveneens 27 inch, maar met WQHD-resolutie, een overklokbare 275 Hz refresh rate en HDR500-certificatie. Geschikt voor wie hoge snelheid wil combineren met nauwkeurige kleurweergave.

  • Nitro XV270X: biedt tot 5K-resolutie (5120 x 2880) met 2000:1 contrast en 95% DCI-P3-dekking. Gericht op gamers en streamers die ultrahoge resolutie zoeken.

  • Nitro XZ403CKR: een gebogen 39,7-inch scherm met 5K WUHD-resolutie en 288 Hz. Dankzij 1 ms VRB-0,5 ms GTG-responstijd en FreeSync Premium levert dit model vloeiende beelden op een gigantisch oppervlak. Dit enorme beeldscherm is bovendien voorzien van krachtige 5W speakers en diverse poortopties.

©Acer

De Acer Nitro XV270X

ModelVerkrijgbaar vanafAdviesprijs
Nitro V 16november1.299 euro
Nitro V 16Snovember1.399 euro
Nitro 50december1.299 euro
Nitro 70december2.499 euro
Nitro XV273U W1Q1 2026279 euro
Nitro XV270XQ1 2026699 euro
Nitro XZ403CKRQ1 2026999 euro
Nitro XV275K V6Q2 2026599 euro

Met deze brede vernieuwing van de Nitro-reeks bedient Acer zowel laptop- als desktopgamers én gebruikers die hun setup willen uitbreiden met snellere en scherpere schermen.