ID.nl logo
BYD Seal U: Chinees alternatief voor saaie Duitse SUV's
© Martijn de Bruin
Mobiliteit

BYD Seal U: Chinees alternatief voor saaie Duitse SUV's

De Chinese autofabrikant BYD breidt zijn modellengamma uit met de Seal U, een ruime en comfortabele elektrische SUV. De auto biedt een actieradius tot 500 km, een ruim interieur en veel standaarduitrusting voor een scherpe prijs vanaf € 42.990. Wij reden met de Seal U en vertellen je alles over het nieuwe Chinese alternatief voor de Tesla Model Y en Volkswagen ID.4.

Watch on YouTube

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Het grootste EV-automerk ter wereld? Nee, dat is niet Tesla of het almachtige Volkswagen-concern, maar BYD. Het Chinese merk – dat decennia geleden begon met het ontwikkelen en fabriceren van accu’s voor onder meer de Nokia 3310 – is inmiddels uitgegroeid tot een serieuze autofabrikant. In tegenstelling tot tal van andere opkomende merken lanceerde BYD in korte tijd een aantal serieus aantrekkelijk geprijsde auto’s als de ATTO 3, de Dolphin en sinds kort ook een appetijtelijke sedan als de Seal. Modellen die stuk voor stuk in aanmerking komen voor de SEPP-subsidieregeling en dus ruim onder de 45.000 euro zijn gepositioneerd. Maar, het merk is nog lang niet klaar met groeien en lanceert nu de BYD SEAL U. Irwin Versteegh van InstaAutoVlog toog onlangs naar Portugal om er de allereerste kilometers mee te maken.

©Martijn de Bruin

Groter dan de concurrentie

De ‘U’ in Seal U geeft aan dat we hier te maken hebben met een utility-versie van de Seal, en net als zijn sportieve sedanbroertje gaat dit model opereren in het D-segment, zij het als SUV. Directe concurrenten zijn de Skoda Enyaq, Volkswagen iD.4, Nissan Ariya en natuurlijk de Tesla Model Y. Hoe dan ook troeft de Seal U ze stuk voor stuk af als we kijken naar de afmetingen. Zo is-ie 4,79 m lang, 1,89 m breed en 1,67 m hoog. De wielbasis meet 2,77 m en dat is conform het segment.

Wat betreft het exterieurdesign classificeert het model zich in BYD’s Ocean Series. Net als bij de Dolphin en de Seal vond BYD-hoofddesigner Wolfgang Egger (ex-Audi en -Alfa Romeo, en onder meer verantwoordelijk voor de 8C Competizione) zijn inspiratie in het ruime sop. Het resultaat is een chique auto met een vloeiend lijnenspel en fraaie details zoals de dubbele U-vormige koplampen en een X-design voor het front. We zien bovendien kenmerkende dagrijverlichting voor en achter, en standaard is de Seal U geschoeid op 19-inch lichtmetalen wielen met Michelin Primacy-banden.

©Martijn de Bruin

Comfortabelste tweede zitrij

Naast die lichtmetalen wielen zijn het verder luxe zaken als een panoramisch schuif-kanteldak en keyless entry & go die de standaarduitrusting van de Seal U naar een hoger niveau tillen. Zeker als we kijken naar de instapprijs, waar we later in dit artikel op terugkomen.

Stappen we aan boord, dan merken we direct op dat ook deze moderne BYD op het innovatieve e-Platform 3.0 is gebouwd. Deze voor volledig elektrische auto’s ontwikkelde basis is modulair en zien we ook onder de Dolphin, Atto 3 en uiteraard de Seal. Kijken we bijvoorbeeld naar de tweede zitrij, dan zien we daar een zeer ruime cabine waar plek is voor drie volwassen personen. Sterker nog, dit is misschien wel de comfortabelste achterbank in zijn klasse. De hoofd-, leef- en voetenruimte is riant en zaken als ventilatieroosters én usb-aansluitingen zetten de puntjes op de i.

1300 kg trekgewicht

Als we de standaard elektrisch te openen en sluiten achterklep openen, krijgen we bovendien toegang tot een bagageruimte die standaard 552 liter inhoud meet. De keurig afgewerkte ruimte heeft een dubbele bodem, zij het dat je daaronder net niet genoeg ruimte aantreft voor het huisvesten van de laadkabel.

Als je de in 60:40-verhouding verdeelde achterbankleuning neerklapt, ontstaat er een inhoud van net geen 1,5 kuub en een nagenoeg vlakke vloer. Niet genoeg of beschik je over bijvoorbeeld een vouwwagen? Dan is dit de tweede BYD – na de TANG – die een fatsoenlijk trekgewicht krijgt met maximaal 1300 kg.

Aantrekkelijk interieur

Eenmaal achter het stuur neem je op heuphoogte plaats op zeer comfortabele en goed gevormde stoelen. Deze zijn standaard elektrisch verstelbaar, inclusief een geheugen, al kan de bijrijder niet genieten van comfort als hoogteverstelling. Mede dankzij een uitstekende verstelbaarheid van het stuurwiel – axiaal en verticaal – is een fijne zitpositie in combinatie met een prettige leuning voor beide ellebogen snel gevonden.

Je zit bovendien in een aantrekkelijk ontworpen en keurig afgewerkt interieur, waarbij gebruik is gemaakt van hoogwaardige materialen – al kan het geheel niet op tegen de verfijning en details van de normale Seal. Niettemin doet deze auto niet per se onder voor zijn opponenten en troeft-ie ze her en der misschien zelfs af.

Riante standaarduitrusting

Dat geldt ook voor het multimedia- en navigatiesysteem. Net als in elke andere BYD een unique selling point dankzij de mogelijkheid om het scherm te draaien en de doordachte, snel werkende software. De instapversie is voorzien van een 12,8-inch scherm, terwijl de topuitvoering (Design) het 15,6-inch grote systeem krijgt. Beide touchscreens hebben dezelfde noviteiten als navigatie, Apple Carplay, Android Auto, Spotify, live-verkeersdata en een 4G-dataverbinding, waardoor je geniet van OTA-updates en app-connectiviteit om op afstand diverse zaken te monitoren of de klimaatregeling te starten.

Ook zien we standaard een achteruitrijcamera met een 360graden-functie en parkeersensoren rondom. Nog meer luxe? Wat dacht je van standaard stoelverwarming, stoelkoeling, stuurwielverwarming en een digitaal instrumentarium? De Design-uitvoering krijgt daarnaast een head-up display en een premium audiosysteem van infinity. Het enige dat ontbreekt, al wordt er achter de schermen aan gewerkt: EV-routeplanning. Hierdoor is de auto nu nog niet in staat om via een netwerk van snelladers een route uit te stippelen. Iets waar bijna alle concurrenten inmiddels wel over beschikken.

500 km actieradius

Op aandrijftechnisch vlak is er wel verschil. De instapversie (Comfort) krijgt een 71,8 kWh grote Blade Battery (LFP-techniek) en 420 km range. Mede mogelijk gemaakt door de standaard montage van een warmtepompinstallatie. Het gekoelde en verwarmde accupakket is op te laden met een 3-fasen-boordlader (11 kW) en met maximaal 115 kW aan een snellader met een 10-80%-vulling in 40 minuten.

De Design-uitvoering krijgt een vrij forse 87 kWh blade battery waarmee de Seal U maximaal 500 km kan afleggen. Het snellaadvermogen is met 140 kW hoger, maar er zijn dan ook meer kWh's te vullen, dus de 40 minuten blijven gehandhaafd. Elke Seal U heeft een 218 pk sterke elektromotor met minimaal 310 Nm trekkracht. De Design-uitvoering krijgt met zijn grotere accu iets meer koppel: 330 Nm in totaal.

©Martijn de Bruin

Voorwielaangedreven

Eenmaal op pad merken we direct op dat de Seal U over een adequaat vermogen beschikt. Oké, de Seal U is geen strepentrekker, maar 218 pk vermogen en een 0-100-sprint in 9,5 seconden zijn ruim voldoende. Alleen bij snelheden boven de 120 km/u zou iets meer pit ‘m niet misstaan. Zeker niet in vergelijking met bijvoorbeeld een pittige Tesla Model Y.

Dat heeft uiteraard te maken met het feit dat de Seal U met 2100 kg vrij zwaar is. Geen uitzondering, want dat weegt de concurrentie ook, maar 218 pk is dan niet bepaald overbemeten. Qua rijkarakter heeft BYD daarnaast slim ingezet op verfijning en comfort, en dat is iets dat uitstekend bij de auto past. De Seal U is in tegenstelling tot de Seal sedan en net als de Nissan Ariya namelijk voorwielaangedreven en dan is een comfortabel rijkarakter een prima match.

©Martijn de Bruin

Stil interieur

Vergeleken met de eerste kilometers in de Nissan Ariya lijkt de Seal U iets comfortabeler te zijn. Het onderstel biedt net zo veel verfijning. Met name de rust die in het onderstel zit is prettig. Het wegdek wordt niet gekopieerd en de engineers hebben dan ook goed van het lagere zwaartepunt (accu in bodem) gebruikgemaakt. De koets helt niet overdreven over en wordt afdoende snel gestabiliseerd, en de besturing is prettig licht en voldoende direct.

Wel zit er eenmaal op snelheid een bepaalde ‘vaagheid’ in de besturing die op den duur wellicht middels software kan worden gecorrigeerd. Hij ‘plakt’ dan een beetje rond de middenstand.

Dankzij een uitstekend geïsoleerde cabine is de Seal U lekker stil en met name de isolatie in de bodem valt in de smaak. Er is vrij weinig sprake van overmatig afrolgeluid. De auto ontpopt zich dan ook snel als een fijne en comfortabele metgezel die dankzij zijn ruimte en potentiële range recht in de roos lijkt te schieten.

©Martijn de Bruin

Beide versies met subsidie

Of de Model Y zich zorgen moet maken? Nou, niet helemaal, want de Tesla blaast de Seal U van tafel met zijn verbruik, oplaadsnelheid en noviteiten als de user interface inclusief EV-routeplanning en het superchargernetwerk. Maar het comfortabele rijkarakter van de Seal U, het fraai afgewerkte interieur en het Louwman-netwerk voor de after sales zijn zomaar zaken die in zijn voordeel werken.

De prijs? Die is met 42.990 euro voor de Comfort en 45.990 euro inclusief afleverkosten daarnaast vlijmscherp. Zeker als je bedenkt dat beide uitvoeringen daarmee in aanmerking komen voor de SEPP-subsidieregeling. Het zal mij dan ook niet verbazen dat we de BYD Seal U geregeld tegen zullen komen op het Nederlandse of wellicht Europese asfalt, want als we kijken naar het totaalpakket, kunnen we er simpelweg niet omheen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Googles AI leest straks mee in WhatsApp – zo houd je de controle!
© gguy - stock.adobe.com
Huis

Googles AI leest straks mee in WhatsApp – zo houd je de controle!

Vanaf 7 juli krijgt Google Gemini toegang tot apps als WhatsApp, Telefoon en Berichten – zelfs als je dat niet expliciet hebt aangezet. Wat betekent dat voor je privacy? En hoe voorkom je dat de AI méér weet dan jij wilt? Dit moet je weten voordat de verandering ingaat.

In dit artikel lees je:
  • Wat Gemini straks kan doen met apps als WhatsApp en Berichten
  • Waarom Google deze wijziging doorvoert
  • Hoe dit je privacy beïnvloedt (zelfs als je tracking hebt uitgeschakeld)
  • Hoe je zelf de toegang van Gemini kunt beperken
  • Wat deze stap zegt over de toekomst van AI op je telefoon

Googles AI-assistent Gemini wordt komende maand verweven met een aantal nogal essentiële apps op je Android-toestel. Denk aan Telefoon, Berichten en zelfs WhatsApp. Dat blijkt uit een e-mail die Google eind juni verstuurde naar gebruikers van Gemini, meldt de website Android Authority. De toon van die boodschap riep meteen vragen op: helpt Gemini je straks óók als je tracking hebt uitgeschakeld? En wat betekent dat voor je privacy?

Ook interessant: Bezorgd over je privacy? Zo zet je Meta AI uit in je WhatsApp-chats

Nieuwe Android-smartphone nodig?

Bekijk hier de allernieuwste modellen!

Vage communicatie zorgt voor onrust

In de e-mail staat dat Gemini binnenkort ondersteuning biedt bij basisfuncties zoals bellen en berichten versturen, óók als je de zogeheten Gemini Apps Activity uit hebt staan. Op papier klinkt dat als een handige extra, maar in de praktijk leidde het vooral tot verwarring. Want als Gemini kan helpen zonder dat die activiteit is ingeschakeld, betekent dat dan dat de AI toch nog steeds meeleest of gegevens opslaat?

De formulering was vaag, de impact onduidelijk, en aangezien onze privacy in combinatie met AI sowieso al een heet hangijzer is, ging het nieuws als een lopend vuurtje door de techcommunity. Al snel verschenen er bezorgde reacties op sociale media en in forums, waarin gebruikers zich afvroegen of ze straks ongemerkt data afstaan aan een AI-systeem dat ze zelf niet actief gebruiken.

©Andrea

Google stelt gerust, maar nuanceert niet alles

Gelukkig kwam Google snel met verduidelijking. De kernboodschap: al biedt Gemini straks hulp bij je apps, dat betekent níét dat je persoonlijke gegevens automatisch worden verzameld of opgeslagen. Als je Gemini Apps Activity uit hebt staan, worden je gesprekken niet opgeslagen, niet gebruikt om modellen te trainen en verdwijnen ze na korte tijd automatisch. De AI gebruikt die tijdelijke gegevens alleen om je direct te kunnen helpen, bijvoorbeeld als je zegt 'bel mama' of 'stuur een bericht naar Daan'.

Toch blijft er een nuance hangen. De toegang van Gemini tot deze apps wordt standaard ingeschakeld voor iedereen, tenzij je dat zelf dus actief uitschakelt. Dat betekent dat de AI wel degelijk macht krijgt over je telefoonfuncties, tenzij jij ingrijpt. En hoewel de data niet worden opgeslagen, is er technisch gezien wel sprake van toegang tot privé-interactie, al is het kortstondig en geanonimiseerd.

Ook interessant: Spraakberichten in WhatsApp lezen, zo werkt het

Gebruikers kunnen zelf de stekker eruit trekken

Voor wie zich niet prettig voelt bij deze mate van AI-integratie, is er goed nieuws: je kunt de toegang van Gemini tot je apps volledig intrekken. Dat doe je via de instellingen van de Gemini-app binnen Android of via de speciale webpagina gemini.google.com/apps. Daar bepaal je per app of je Gemini toestemming geeft om ermee te werken. Zet je die toegang uit, dan stopt de AI simpelweg met bellen, berichten sturen of andere app-interacties. Je behoudt dus altijd de controle – als je tenminste weet waar je moet kijken.

Wat belangrijk is om te onthouden: deze wijziging betekent niet dat Gemini een spion wordt op je telefoon. Het is eerder een uitbreiding van de Assistent-functie, zoals we die kennen van eerdere AI-integraties binnen Android. Maar doordat AI steeds meer verweven raakt met je dagelijkse digitale handelingen, is het goed om scherp te blijven op wat wel en niet wordt gedeeld.

©WEI ZHENG

Van slimme assistent naar app‑regisseur

De evolutie van Gemini laat zien waar het naartoe gaat met AI in Android: niet langer een slimme praatpaal in de marge, maar een behoorlijk dominante regisseur van je app-gebruik. Vergelijk het met Siri's vernieuwde integratie in iOS 18 of de opkomende app-functies in Android 16 – allemaal gericht op een AI die niet alleen antwoordt, maar ook handelt.

Die verschuiving is logisch, maar dwingt ontwikkelaars én gebruikers om na te denken over de ethiek van assistentie. Want hoe vriendelijk een AI ook oogt, als die steeds meer kan, moet je ook scherper kijken naar wat je precies weggeeft.

Wat betekent dat concreet voor jou?

Als gebruiker hoef je je voorlopig geen zorgen te maken dat Gemini heimelijk je gesprekken opslaat of meeluistert zonder toestemming. Maar het blijft belangrijk om je instellingen te checken, zeker nu de AI standaard meer bevoegdheden krijgt. De tools om die macht te beperken zijn er gelukkig, je moet ze alleen wel even opzoeken.

Wil je dus de voordelen van Gemini benutten zonder je privacy op het spel te zetten? Check dan vóór 7 juli je instellingen en bepaal zelf hoeveel zeggenschap je de AI geeft. Zo houd je het beste van twee werelden: slimme hulp, zonder ongewenste inmenging.

Check dit vóór 7 juli

Vanaf 7 juli activeert Google automatisch nieuwe functies in Gemini. Wil je niet dat de AI toegang krijgt tot apps als WhatsApp of Telefoon? Ga dan naar de instellingen van de Gemini-app of bezoek gemini.google.com/apps. Daar kun je per app zelf aangeven of Gemini ermee mag werken.

▼ Volgende artikel
Review Sony ULT Field 3 – Krachtpatser op de achtergrond
© Wesley Akkerman
Huis

Review Sony ULT Field 3 – Krachtpatser op de achtergrond

De Sony ULT Field 3 lijkt op het eerste gezicht wat onopvallend, maar de reflecterende ULT-knop heeft een hoop te bieden. Die belooft een diepe, voelbare bas, wat samen met zijn robuuste, waterdichte bouw de belangrijkste beloftes van dit model zijn.

Goed
Conclusie

Voor 199 euro (online al voor minder te vinden) is de Sony ULT Field 3 zeker een aanrader. De speaker transformeert met de ULT-knop van een subtiele achtergrondspeler naar een krachtpatser met een diepe bas. Gecombineerd met zijn robuuste bouw, lange accuduur en handige multipoint-connectiviteit, biedt hij een zeer compleet pakket. Het voornaamste nadeel is de beperkte equalizer, die je dwingt te kiezen. De luidspreker is minder geschikt voor de audiofielen onder ons – maar voor alle andere mensen is dit echt geen verkeerde aankoop.

Plus- en minpunten
  • Robuust en waterdicht
  • Lekker vol geluid
  • Meegeleverde schouderband
  • Doet dienst als powerbank
  • Equalizer niet altijd te gebruiken
  • Zonder ULT-knop wat karig

De Sony ULT Field 3 is een compacte en draagbare bluetoothspeaker met een adviesprijs van 199 euro. Op het eerste gezicht is dit een onopvallende luidspreker, met twee opvallende elementen. Zowel het Sony-logo als de bijzondere ULT-knop zijn voorzien van reflecterend materiaal, waardoor die een andere kleur dan zilver laten zien wanneer het licht erop valt. We zien groene, blauwe, roze en gele tinten voorbijkomen, waardoor het model toch een unieke uitstraling heeft. Om die ULT-knop (ULT staat trouwens voor Ultimate) is overigens een hoop te doen: dit is namelijk een centraal element.

Sony ULT Field 3

Wanneer je die knop indrukt, dan activeer je volgens Sony een diepe en voelbare bas. Daar vertellen we verderop in deze recensie meer over. De speaker beschikt daarnaast over Sound Field Optimization, dat het geluid aanpast aan de omgeving. Ook daar zou dan een betere geluidservaring uit moeten komen. Via de gratis te downloaden Sony Music Connect-app kun je een zevenbands equalizer gebruiken. Dit kun je alleen doen wanneer je de ULT-modus niet geactiveerd hebt, aangezien die de muziekbeleving al grotendeels aanpast voor je.

©Wesley Akkerman

Je kunt de Sony ULT Field 3 zowel binnen als buiten gebruiken, dankzij het IP67-certificaat. Het apparaat is niet alleen stof- en waterdicht, maar ook schokbestendig en roestvrij. De accu gaat tot 24 uur mee, maar dat is mede afhankelijk van het volume en overige instellingen. Voor een dagje weg is de accuduur meer dan prima. Je kunt de speaker bovendien als powerbank inzetten, voor als je onderweg je smartphone moet opladen. Sony levert tot slot een schouderband mee, wat het draagbare karakter van de Field 3 verder benadrukt.

Tweedeling van het geluid

De geluidskwaliteit van de speaker draait om de tweedeling die de ULT-knop creëert. Zodra je die functie activeert, dan hoor je een behoorlijke basversterking en vollere middentonen, zonder dat de zang aan helderheid verliest. Zonder die modus klinkt de muziek gedetailleerd, maar ook merkbaar vlakker. Prima voor op de achtergrond, maar de audio mist dan wel wat impact. Bij sommige genres, zoals hiphop, kan de verhoogde bas de vocalen soms wat overstemmen. De equalizer biedt in die gevallen dan helaas ook niet altijd soelaas.

©Wesley Akkerman

Je kunt het apparaat zowel liggend als staand gebruiken, maar we hebben gemerkt dat horizontaal gebruik fijner klinkt. Het volume kan ook lekker hoog, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit, waardoor je deze speaker prima in een tuin zou kunnen gebruiken. Ondanks dat we ons nooit ondergedompeld voelen in het geluid, zijn we toch positief over de Sony ULT Field 3. Dit is typisch zo'n speaker die je onderweg meeneemt of ergens neerzet waar je geen andere speakers kunt installeren. Denk dan aan de badkamer of misschien wel een slaapkamer.

De speaker bedienen

Je bedient de Sony ULT Field 3 op twee manieren: via de Music Connect-app of via de strip bovenop. Binnen de applicatie regel je diverse instellingen, zoals de bluetoothkwaliteit en geluidsoptimalisatie. We hebben de optimalisatie op een gegeven moment uitgeschakeld en gemerkt dat de speaker dan beter klinkt dan voorheen. Verder is het zo dat je zowel die stand als de ULT-knop moet uitschakelen om de equalizer te kunnen gebruiken. Dat is best jammer, zeker in het geval van ULT. Je eigen instellingen evenaren die van de Sony-geluidsoptie namelijk niet.

©Wesley Akkerman

De meeste functies zijn gelukkig direct toegankelijk via de knoppenstrip bovenop het apparaat. Hier vind je de standaard bediening en de specifieke ULT-toets. Aan de achterzijde bevindt zich een handige usb-c-poort voor het opladen van zowel de speaker als je telefoon. Daarnaast beschikt dit model over bluetooth multipoint (waardoor je gemakkelijk twee apparaten aansluit) en Party Connect. Door die laatste functie sluit je de ULT Field 3 naadloos aan op andere Sony-speakers die over dezelfde functionaliteit beschikken (bijna honderd momenteel).

Sony ULT Field 3 kopen?

Voor 199 euro (online al voor minder te vinden) is de Sony ULT Field 3 zeker een aanrader. De speaker transformeert met de ULT-knop van een subtiele achtergrondspeler naar een krachtpatser met een diepe bas. Gecombineerd met zijn robuuste bouw, lange accuduur en handige multipoint-connectiviteit, biedt hij een zeer compleet pakket. Het voornaamste nadeel is de beperkte equalizer, die je dwingt te kiezen. De luidspreker is minder geschikt voor de audiofielen onder ons – maar voor alle andere mensen is dit echt geen verkeerde aankoop.