ID.nl logo
BYD Seal U: Chinees alternatief voor saaie Duitse SUV's
© Martijn de Bruin
Mobiliteit

BYD Seal U: Chinees alternatief voor saaie Duitse SUV's

De Chinese autofabrikant BYD breidt zijn modellengamma uit met de Seal U, een ruime en comfortabele elektrische SUV. De auto biedt een actieradius tot 500 km, een ruim interieur en veel standaarduitrusting voor een scherpe prijs vanaf € 42.990. Wij reden met de Seal U en vertellen je alles over het nieuwe Chinese alternatief voor de Tesla Model Y en Volkswagen ID.4.

Watch on YouTube

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Het grootste EV-automerk ter wereld? Nee, dat is niet Tesla of het almachtige Volkswagen-concern, maar BYD. Het Chinese merk – dat decennia geleden begon met het ontwikkelen en fabriceren van accu’s voor onder meer de Nokia 3310 – is inmiddels uitgegroeid tot een serieuze autofabrikant. In tegenstelling tot tal van andere opkomende merken lanceerde BYD in korte tijd een aantal serieus aantrekkelijk geprijsde auto’s als de ATTO 3, de Dolphin en sinds kort ook een appetijtelijke sedan als de Seal. Modellen die stuk voor stuk in aanmerking komen voor de SEPP-subsidieregeling en dus ruim onder de 45.000 euro zijn gepositioneerd. Maar, het merk is nog lang niet klaar met groeien en lanceert nu de BYD SEAL U. Irwin Versteegh van InstaAutoVlog toog onlangs naar Portugal om er de allereerste kilometers mee te maken.

©Martijn de Bruin

Groter dan de concurrentie

De ‘U’ in Seal U geeft aan dat we hier te maken hebben met een utility-versie van de Seal, en net als zijn sportieve sedanbroertje gaat dit model opereren in het D-segment, zij het als SUV. Directe concurrenten zijn de Skoda Enyaq, Volkswagen iD.4, Nissan Ariya en natuurlijk de Tesla Model Y. Hoe dan ook troeft de Seal U ze stuk voor stuk af als we kijken naar de afmetingen. Zo is-ie 4,79 m lang, 1,89 m breed en 1,67 m hoog. De wielbasis meet 2,77 m en dat is conform het segment.

Wat betreft het exterieurdesign classificeert het model zich in BYD’s Ocean Series. Net als bij de Dolphin en de Seal vond BYD-hoofddesigner Wolfgang Egger (ex-Audi en -Alfa Romeo, en onder meer verantwoordelijk voor de 8C Competizione) zijn inspiratie in het ruime sop. Het resultaat is een chique auto met een vloeiend lijnenspel en fraaie details zoals de dubbele U-vormige koplampen en een X-design voor het front. We zien bovendien kenmerkende dagrijverlichting voor en achter, en standaard is de Seal U geschoeid op 19-inch lichtmetalen wielen met Michelin Primacy-banden.

©Martijn de Bruin

Comfortabelste tweede zitrij

Naast die lichtmetalen wielen zijn het verder luxe zaken als een panoramisch schuif-kanteldak en keyless entry & go die de standaarduitrusting van de Seal U naar een hoger niveau tillen. Zeker als we kijken naar de instapprijs, waar we later in dit artikel op terugkomen.

Stappen we aan boord, dan merken we direct op dat ook deze moderne BYD op het innovatieve e-Platform 3.0 is gebouwd. Deze voor volledig elektrische auto’s ontwikkelde basis is modulair en zien we ook onder de Dolphin, Atto 3 en uiteraard de Seal. Kijken we bijvoorbeeld naar de tweede zitrij, dan zien we daar een zeer ruime cabine waar plek is voor drie volwassen personen. Sterker nog, dit is misschien wel de comfortabelste achterbank in zijn klasse. De hoofd-, leef- en voetenruimte is riant en zaken als ventilatieroosters én usb-aansluitingen zetten de puntjes op de i.

1300 kg trekgewicht

Als we de standaard elektrisch te openen en sluiten achterklep openen, krijgen we bovendien toegang tot een bagageruimte die standaard 552 liter inhoud meet. De keurig afgewerkte ruimte heeft een dubbele bodem, zij het dat je daaronder net niet genoeg ruimte aantreft voor het huisvesten van de laadkabel.

Als je de in 60:40-verhouding verdeelde achterbankleuning neerklapt, ontstaat er een inhoud van net geen 1,5 kuub en een nagenoeg vlakke vloer. Niet genoeg of beschik je over bijvoorbeeld een vouwwagen? Dan is dit de tweede BYD – na de TANG – die een fatsoenlijk trekgewicht krijgt met maximaal 1300 kg.

Aantrekkelijk interieur

Eenmaal achter het stuur neem je op heuphoogte plaats op zeer comfortabele en goed gevormde stoelen. Deze zijn standaard elektrisch verstelbaar, inclusief een geheugen, al kan de bijrijder niet genieten van comfort als hoogteverstelling. Mede dankzij een uitstekende verstelbaarheid van het stuurwiel – axiaal en verticaal – is een fijne zitpositie in combinatie met een prettige leuning voor beide ellebogen snel gevonden.

Je zit bovendien in een aantrekkelijk ontworpen en keurig afgewerkt interieur, waarbij gebruik is gemaakt van hoogwaardige materialen – al kan het geheel niet op tegen de verfijning en details van de normale Seal. Niettemin doet deze auto niet per se onder voor zijn opponenten en troeft-ie ze her en der misschien zelfs af.

Riante standaarduitrusting

Dat geldt ook voor het multimedia- en navigatiesysteem. Net als in elke andere BYD een unique selling point dankzij de mogelijkheid om het scherm te draaien en de doordachte, snel werkende software. De instapversie is voorzien van een 12,8-inch scherm, terwijl de topuitvoering (Design) het 15,6-inch grote systeem krijgt. Beide touchscreens hebben dezelfde noviteiten als navigatie, Apple Carplay, Android Auto, Spotify, live-verkeersdata en een 4G-dataverbinding, waardoor je geniet van OTA-updates en app-connectiviteit om op afstand diverse zaken te monitoren of de klimaatregeling te starten.

Ook zien we standaard een achteruitrijcamera met een 360graden-functie en parkeersensoren rondom. Nog meer luxe? Wat dacht je van standaard stoelverwarming, stoelkoeling, stuurwielverwarming en een digitaal instrumentarium? De Design-uitvoering krijgt daarnaast een head-up display en een premium audiosysteem van infinity. Het enige dat ontbreekt, al wordt er achter de schermen aan gewerkt: EV-routeplanning. Hierdoor is de auto nu nog niet in staat om via een netwerk van snelladers een route uit te stippelen. Iets waar bijna alle concurrenten inmiddels wel over beschikken.

500 km actieradius

Op aandrijftechnisch vlak is er wel verschil. De instapversie (Comfort) krijgt een 71,8 kWh grote Blade Battery (LFP-techniek) en 420 km range. Mede mogelijk gemaakt door de standaard montage van een warmtepompinstallatie. Het gekoelde en verwarmde accupakket is op te laden met een 3-fasen-boordlader (11 kW) en met maximaal 115 kW aan een snellader met een 10-80%-vulling in 40 minuten.

De Design-uitvoering krijgt een vrij forse 87 kWh blade battery waarmee de Seal U maximaal 500 km kan afleggen. Het snellaadvermogen is met 140 kW hoger, maar er zijn dan ook meer kWh's te vullen, dus de 40 minuten blijven gehandhaafd. Elke Seal U heeft een 218 pk sterke elektromotor met minimaal 310 Nm trekkracht. De Design-uitvoering krijgt met zijn grotere accu iets meer koppel: 330 Nm in totaal.

©Martijn de Bruin

Voorwielaangedreven

Eenmaal op pad merken we direct op dat de Seal U over een adequaat vermogen beschikt. Oké, de Seal U is geen strepentrekker, maar 218 pk vermogen en een 0-100-sprint in 9,5 seconden zijn ruim voldoende. Alleen bij snelheden boven de 120 km/u zou iets meer pit ‘m niet misstaan. Zeker niet in vergelijking met bijvoorbeeld een pittige Tesla Model Y.

Dat heeft uiteraard te maken met het feit dat de Seal U met 2100 kg vrij zwaar is. Geen uitzondering, want dat weegt de concurrentie ook, maar 218 pk is dan niet bepaald overbemeten. Qua rijkarakter heeft BYD daarnaast slim ingezet op verfijning en comfort, en dat is iets dat uitstekend bij de auto past. De Seal U is in tegenstelling tot de Seal sedan en net als de Nissan Ariya namelijk voorwielaangedreven en dan is een comfortabel rijkarakter een prima match.

©Martijn de Bruin

Stil interieur

Vergeleken met de eerste kilometers in de Nissan Ariya lijkt de Seal U iets comfortabeler te zijn. Het onderstel biedt net zo veel verfijning. Met name de rust die in het onderstel zit is prettig. Het wegdek wordt niet gekopieerd en de engineers hebben dan ook goed van het lagere zwaartepunt (accu in bodem) gebruikgemaakt. De koets helt niet overdreven over en wordt afdoende snel gestabiliseerd, en de besturing is prettig licht en voldoende direct.

Wel zit er eenmaal op snelheid een bepaalde ‘vaagheid’ in de besturing die op den duur wellicht middels software kan worden gecorrigeerd. Hij ‘plakt’ dan een beetje rond de middenstand.

Dankzij een uitstekend geïsoleerde cabine is de Seal U lekker stil en met name de isolatie in de bodem valt in de smaak. Er is vrij weinig sprake van overmatig afrolgeluid. De auto ontpopt zich dan ook snel als een fijne en comfortabele metgezel die dankzij zijn ruimte en potentiële range recht in de roos lijkt te schieten.

©Martijn de Bruin

Beide versies met subsidie

Of de Model Y zich zorgen moet maken? Nou, niet helemaal, want de Tesla blaast de Seal U van tafel met zijn verbruik, oplaadsnelheid en noviteiten als de user interface inclusief EV-routeplanning en het superchargernetwerk. Maar het comfortabele rijkarakter van de Seal U, het fraai afgewerkte interieur en het Louwman-netwerk voor de after sales zijn zomaar zaken die in zijn voordeel werken.

De prijs? Die is met 42.990 euro voor de Comfort en 45.990 euro inclusief afleverkosten daarnaast vlijmscherp. Zeker als je bedenkt dat beide uitvoeringen daarmee in aanmerking komen voor de SEPP-subsidieregeling. Het zal mij dan ook niet verbazen dat we de BYD Seal U geregeld tegen zullen komen op het Nederlandse of wellicht Europese asfalt, want als we kijken naar het totaalpakket, kunnen we er simpelweg niet omheen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Robotstofzuiger met dweilfunctie kopen? Hier moet je op letten
Huis

Robotstofzuiger met dweilfunctie kopen? Hier moet je op letten

Een robotstofzuiger die je vloer niet alleen stofvrij houdt, maar ook dweilt? Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, en dat is het helaas in veel gevallen ook; de dweilfunctie op robotstofzuigers werkt lang niet altijd even goed. Met deze tips koop je een model dat je vloer wél blinkend achterlaat (en je houten vloer heel houdt). 

In het kort: Robotstofzuigers met dweilfunctie staan nog in de kinderschoenen, maar met een beetje uitzoekwerk heb je een apparaat in huis dat je vloer elke dag een zichtbare opfrisbeurt geeft. Er zijn drie eigenschappen waar je in elk geval rekening mee moet houden als je een robotstofzuiger met dweil koopt: het type dweilsysteem, tapijtherkenning en instelbaar waterverbruik (als je delicate vloeren hebt). Verder kun je onder meer letten op de watercapaciteit, batterijduur en automatische navigatie.

**Toch een robotstofzuiger zonder dweilfunctie? Lees dan dit artikel met tips voor de aanschaf.

Als je een groot gezin draaiende moet houden of gewoon niet zo'n ster bent in schoonmaken, is het fijn als bepaalde huishoudelijke klusjes vóór je worden gedaan. Daar hoef je tegenwoordig echt geen schoonmaakster meer voor in te huren. Slimme apparaten zoals robotstofzuigers stel je zo in dat ze de vloer stofvrij houden terwijl jij op je werk zit of de kinderen van school haalt. Geavanceerde robotstofzuigers zijn zelfs in staat om de vloer na het stofzuigen voor je te dweilen – ideaal als je net gekookt hebt, er vaak gemorst wordt of je viervoeter geregeld met vieze pootjes binnenwandelt.

Robotstofzuiger met dweilfunctie kopen?

Bekijk hier welke je moet hebben!

Robotstofzuigers met dweilfunctie staan wel nog in de kinderschoenen. Zo concludeerde de Consumentenbond na een test dat veel modellen met dweilfunctie 'behoorlijke moeite' hebben met het verwijderen van vlekken. Vooral hardnekkige vlekken zijn een probleem, omdat robotstofzuigers vaak niet voldoende druk kunnen zetten om zulke vlekken weg te krijgen. Een regelmatige grondige schoonmaakbeurt met een gewone dweil blijft dus altijd nodig, maar er zijn zeker modellen met dweilfunctie die de vloer op dagelijkse basis een fijne opfrisbeurt kunnen geven. Aan de volgende punten herken je zulke modellen. 

Type dweilsysteem 

Er bestaan verschillende typen dweilsystemen voor robotstofzuigers. De goedkopere modellen hebben vaak losse dweiltjes of doeken die je zelf vochtig maakt en onder het apparaat plakt. De beweging die deze stofzuigers maken is passief: de dweil of doek wordt gewoon onder het apparaat meegetrokken, waardoor de vloer vrij oppervlakkig gereinigd wordt. Voor hardnekkige vlekken is dit type dweilsysteem dus minder geschikt.

©Mustafa_Art

Geavanceerdere modellen beschikken over een dweilsysteem met geïntegreerde dweilmoppen die bijvoorbeeld ronddraaien of bewegen. Door de druk die ze daarmee uitoefenen, zijn ze beter in staat om lastige vlekken te verwijderen. Vaak heeft dit type robotstofzuiger ook een uitgebreid basisstation dat de moppen bevochtigt én droogt. Sommige modellen hebben ook een speciale sensor om vuil te detecteren, zodat er op die plekken extra grondig gereinigd wordt. Deze robotstofzuigers zijn uiteraard wel een stuk duurder, maar ze nemen je dan ook heel wat werk uit handen. 

Tapijtherkenning

Als je jouw robotstofzuiger met dweilfunctie aanzet, wil je natuurlijk niet dat je mooie tapijt of vloerkleed nat wordt. Gelukkig beschikken veel robotstofzuigers over tapijtherkenning, die ervoor zorgt dat de dweilfunctie wordt uitgeschakeld zodra het apparaat een zachte ondergrond detecteert. De moppen worden dan tijdelijk ingetrokken en weer tevoorschijn gehaald als de stofzuiger over een harde ondergrond rolt. Check altijd goed of een robotstofzuiger inderdaad is uitgerust met tapijtherkenning (ook wel 'carpet boost' genoemd), want lang niet alle modellen hebben deze functie. 

Instelbaar waterverbruik

Te veel water op een houten vloer kan leiden tot opbolling en verkleuring. Om je houten vloer heel te houden, is het dus handig als je het waterverbruik van je robotstofzuiger kunt aanpassen. Zo kun je op sommige modellen instellen dat er op houten vloeren minder water wordt gebruikt. En zo kun je ook regelen dat er op minder delicate vloeren juist méér water mag worden gebruikt. Het waterverbruik aanpassen is alleen mogelijk bij modellen die daar een speciale app voor hebben. Vaak kun je via zo'n app ook zones registreren waar in welke ruimtes absoluut niet gedweild mag worden. 

Andere belangrijke eigenschappen

Er zijn nog wat eigenschappen die een robotstofzuiger met dweilfunctie de moeite waard maken. Zo zit je er natuurlijk niet op te wachten dat je het waterreservoir na elke dweilbeurt moet bijvullen. Ga dus voor een model met een grote watercapaciteit; voor een kleine woning is dat zo’n 120 tot 200 milliliter, voor een gemiddeld huis 200 tot 300 milliliter en een groot huis 300 milliliter of meer.

Kijk ook naar de batterijduur: een robot die 90 tot 120 minuten achter elkaar kan zuigen en dweilen is in de meeste huishoudens voldoende. Ook automatische navigatie draagt bij aan een efficiënte schoonmaakbeurt. Dat voorkomt dat de robot meerdere keren over dezelfde plekken gaat en andere vergeet, waardoor je alsnog zelf met een dweil (of stofzuiger) in de weer moet.

▼ Volgende artikel
Zonnebrand uit kleding en tuinkussens krijgen
© AK~AI | ID.nl
Huis

Zonnebrand uit kleding en tuinkussens krijgen

De zon laat zich weer zien, dus we gaan lekker naar buiten. Smeren hoort erbij, maar zonnebrandcrème kan vlekken achterlaten op kleding, zwemkleding en tuinmeubels. Hoe voorkom je dat, en hoe krijg je die vlekken eruit?

Dit artikel in het kort: ☀️ Zonnebrand is op verschillende manieren uit je kleding te krijgen, zoals met een vlekkenverwijderaar of huis-tuin-en-keukenmiddelen. ☀️ Laat vlekken in witte kleding door de zon verbleken. ☀️ Haal zonnebrand direct van tuinmeubels af, voordat het voor permanente vlekken zorgt.

Lees ook: Zo verwijder je de 8 moeilijkste vlekken uit stoffen

Vlekkenverwijderaar

Zonnebrand bestaat niet alleen uit water, maar ook uit oliën, natuurlijke of chemische uv-filters en andere chemicaliën. Het vet in zonnebrandcrème veroorzaakt vlekken in kleding die lastig te verwijderen zijn. Maar het kán gelukkig wel. Daar zijn een aantal manieren voor. Om te beginnen kun je een vlekkenverwijderaar proberen. Je brengt deze aan op de vlek en laat het even intrekken. Daarna gooi je de kleding in de wasmachine die je op het normale programma aanzet.

Afwasmiddel

Geen vlekkenverwijderaar in huis? Geen probleem: je hebt vast wel afwasmiddel. Breng hiervan een beetje aan op de vlek, wrijf het voorzichtig in de stof en laat het vervolgens een kwartier intrekken. Daarna was je de kleding zoals je dit normaal zou doen.

Groene zeep

Meng wat groene zeep met warm water in een emmer. Stop hier het kledingstuk in en laat het weken. Of breng de groene zeep met een beetje water aan op de vlekken, laat het goed intrekken en spoel het uit met water. Borstel voorzichtig met een zachte, schone borstel over de vlek als de vlek hardnekkig is.

Glansspoelmiddel

Ja, glansspoelmiddel is niet alleen handig voor stralend schone glazen, maar ook voor gele zonnebrandvlekken. Je brengt wat glansspoelmiddel aan op de vlek en laat het een hele nacht intrekken. De volgende dag was je het kledingstuk op de gebruikelijke manier.

Baking soda

Tegen hardnekkige vlekken werkt baking soda perfect. Maak een pasta van wat water en baking soda en smeer dit op de vlek. Laat de pasta drogen en borstel dan de opgedroogde pasta van de stof. Was de kleding daarna op de normale manier. Dit werkt ook voor oranje of gele vlekken door zonnebrand.

©Pasta Design

Wasbenzine

Een ander wondermiddel tegen zonnebrandvlekken is wasbenzine. Je doet wat wasbenzine op een prop wc-papier en daarmee dep je op de vlek. Het laat de vlek direct verdwijnen. Nu hoef je het kledingstuk alleen nog uit te spoelen en normaal te wassen.

Azijn of citroensap

Azijn of citroensap werken meestal ook goed tegen zonnebrandvlekken. Je brengt een beetje ervan aan op de vlek en laat het een kwartier intrekken. Vervolgens spoel je het kledingstuk met koud water uit en je wast het zoals gewoonlijk.

Een zonnebrandvlek in witte kleding

Wanneer je een zonnebrandvlek op witte kleding hebt gekregen, kun je het kledingstuk het beste in de zon leggen. De zon verbleekt de vlek. Leg daarom het kledingstuk na het wassen gewoon buiten in het felle zonlicht en wacht totdat de vlek verbleekt.

Zonnebrandvlekken uit de tuinkussens

Met een eetlepel afwasmiddel en twee kopjes warm water krijg je zonnebrandvlekken uit tuinkussens. Gebruik een schone doek om het sopje te deppen op de vlek. Laat het een kwartier intrekken. Daarna pak je een andere schone doek om de vlek weg te wrijven. Spoel daarna de stof af met wat warm water en laat het tuinkussen drogen.

©siraphol s.

Toch nieuwe tuinkussens?

(misschien gewoon omdat je een ander kleurtje wilt)

Zonnebrandvlekken van tuinmeubels verwijderen

Oeps, geknoeid tijdens het insmeren en zit er nu zonnebrand op je tuinmeubels? Het is belangrijk dat je de crème meteen verwijderd. Zijn je tuinmeubels gemaakt van gepoedercoat aluminium of polywood? Maak het meubelstuk dan schoon met water. Zeep maakt de vlek namelijk erger en kan zorgen voor een permanente verkleuring.